abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132098634
Laat ik allereerst even zeggen dat ik een blanke man ben. Ik dol op snoeiharde, racistische grapjes over stelende poepgebruinden en ik loop dikwijls met een boog langs een groep mensen met een Noord-Afrikaans uiterlijk. Ondanks al het zojuist gestelde ben ik, wonder boven wonder, voor de afschaffing van Zwarte Piet.

De discussie lijkt onbelangrijk, maar juist omdat de gemiddelde Henk of Ingrid het debat geen kans geeft, is het interessant. Iets in stand houden omdat het traditie is, is een gevaarlijk argument. We zijn na een tijdje toch ook gestopt met het vierendelen van kruimeldieven. Het is nou eenmaal belangrijk om af en toe eens te kijken of het nog wel juist is wat we doen.

In het Zwarte Piet-debat ontstaan vaak twee kampen:

1. Zwarte Piet is racisme. Dit kamp bestaat vooral uit negers die zich gekwetst voelen door het idee van een donker hulpje, en voor een kleiner deel uit blanke moraalridders die doodsbang zijn voor belediging van minderheden.

2. Blijf van Zwarte Piet af. Een deel van deze groep weet wel dat Zwarte Piet van oorsprong racistisch is, maar wil zich er verder niet druk om maken, want Sinterklaas is een onschuldig kinderfeestje en de slavernij heeft er niets meer mee te maken. Het overige deel van deze groep kan alleen maar roepen dat Zwarte Piet moet blijven en wil er verder niet over nadenken.

Ik heb een hekel aan de eerste groep. Het is vaak huilen om het huilen en niet meer dan dat. Toch geloof ik dat er negers zijn die zich oprecht vervelend voelen door de Zwarte Piet. Normaal gesproken zou ik zeggen: stel je niet aan, lul. Gekwetst voelen we ons allemaal weleens. Iedereen mag zeggen en doen wat hij of zij wil, je slikt maar even.

Maar het Sinterklaasfeest is een evenement dat deels wordt georganiseerd door de Nederlandse overheid. Een staatsgereguleerd feest dat het verhaal van de rijke blanke man en zijn zwarte onderdanen in stand houdt. Het is tijd om hier afscheid van te nemen.

In plaats van de Zwarte Piet komt de stoomboot met Groene, Blauwe en Rode Pieten en het probleem is opgelost.

Klacht: de grote kortzichtigheid van zo'n beetje iedereen die zich in de discussie mengt.
pi_132098674
Zeurpiet
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:06:21 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_132098692
Nee, het is nodig om die negers er 1 keer per jaar aan te herinneren wie de baas is.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:07:19 #4
413858 Davidus-Maximus
Waar gaat het heen.....
pi_132098716
Wat IPA35 zegt!
pi_132098766
Ze moeten gewoon sinterklaas zwart maken, dan zijn we van al het gezeik af.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:09:36 #6
338880 haan33
Studerende Boy
pi_132098775
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:06 schreef MichaelScott het volgende:
Nee, het is nodig om die negers er 1 keer per jaar aan te herinneren wie de baas is.
baas.
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
pi_132098785
Terechte klacht
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:11:57 #8
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_132098819
Wat heeft de overheid met Sinterklaas te maken?
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_132098832
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:06 schreef MichaelScott het volgende:
Godverdomme, wat een koning ben jij _O_
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:14:59 #10
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_132098865
Ik ben blank en mag geen zwarte piet worden. Dat is pas RACISME!!! :(
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_132098866
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:11 schreef Ugjerke het volgende:
Wat heeft de overheid met Sinterklaas te maken?
De intocht wordt door de gemeente georganiseerd, waarbij de burgemeester een rol speelt. De Nederlandse Publieke Omroep verzorgt radio en tv rondom het Sinterklaasfeest. Het is geenszins een privaat fuifje.
pi_132098895
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:03 schreef Weka het volgende:
Laat ik allereerst even zeggen dat ik een blanke man ben. Ik dol op snoeiharde, racistische grapjes over stelende poepgebruinden en ik loop dikwijls met een boog langs een groep mensen met een Noord-Afrikaans uiterlijk. Ondanks al het zojuist gestelde ben ik, wonder boven wonder, voor de afschaffing van Zwarte Piet.

De discussie lijkt onbelangrijk, maar juist omdat de gemiddelde Henk of Ingrid het debat geen kans geeft, is het interessant. Iets in stand houden omdat het traditie is, is een gevaarlijk argument. We zijn na een tijdje toch ook gestopt met het vierendelen van kruimeldieven. Het is nou eenmaal belangrijk om af en toe eens te kijken of het nog wel juist is wat we doen.

1. Zwarte Piet is racisme. Dit kamp bestaat vooral uit negers die zich gekwetst voelen door het idee van een donker hulpje, en voor een kleiner deel uit blanke moraalridders die doodsbang zijn voor belediging van minderheden.

2. Blijf van Zwarte Piet af. Een deel van deze groep weet wel dat Zwarte Piet van oorsprong racistisch is, maar wil zich er verder niet druk om maken, want Sinterklaas is een onschuldig kinderfeestje en de slavernij heeft er niets meer mee te maken. Het overige deel van deze groep kan alleen maar roepen dat Zwarte Piet moet blijven en wil er verder niet over nadenken.

Ik heb een hekel aan de eerste groep. Het is vaak huilen om het huilen en niet meer dan dat. Toch geloof ik dat er negers zijn die zich oprecht vervelend voelen door de Zwarte Piet. Normaal gesproken zou ik zeggen: stel je niet aan, lul. Gekwetst voelen we ons allemaal weleens. Iedereen mag zeggen en doen wat hij of zij wil, je slikt maar even.

Maar het Sinterklaasfeest is een evenement dat deels wordt georganiseerd door de Nederlandse overheid. Een staatsgereguleerd feest dat het verhaal van de rijke blanke man en zijn zwarte onderdanen in stand houdt. Het is tijd om hier afscheid van te nemen.

In plaats van de Zwarte Piet komt de stoomboot met Groene, Blauwe en Rode Pieten en het probleem is opgelost.

Klacht: de grote kortzichtigheid van zo'n beetje iedereen die zich in de discussie mengt.
Cultureel erfgoed. We kunnen wel alles afschaffen omdat mensen er hard om gaan huilen. Straks mogen we ook al geen kerstbomen meer hebben omdat de moslims dan gaan janken. Oh wacht...

Als het je niet aanstaat verlaat je dit land maar.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:17:18 #13
338880 haan33
Studerende Boy
pi_132098897
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:14 schreef Geelman het volgende:
HET ZIJN DE HOGE PIETEN UIT DEN HAAG ZE ZUIGEN ONS UIT SNAP HET DAN????
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:17:53 #14
338880 haan33
Studerende Boy
pi_132098909
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:17 schreef Veldmeijer het volgende:
Als je het niet aanstaat verlaat je dit land maar.
:')
'The Don Mega'
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:18:21 #15
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_132098916
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:15 schreef Weka het volgende:

[..]

De intocht wordt door de gemeente georganiseerd, waarbij de burgemeester een rol speelt. De Nederlandse Publieke Omroep verzorgt radio en tv rondom het Sinterklaasfeest. Het is geenszins een privaat fuifje.
Ik wist niet dat de Sinterklaascommissie het bestuur van de gemeente had overgenomen. :o

Maar de NPO is geen staatsomroep hoor, die krijgt alleen centjes van de overheid. :)
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_132098947
quote:

[..]

Cultureel erfgoed.
Cultuur is dynamisch en kan dus ook veranderen.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:19:38 #17
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_132098953
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:14 schreef Geelman het volgende:
Want? De meeste zwarte pieten zijn toch blank? :?
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:21:05 #18
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_132098980
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:03 schreef Weka het volgende:

Ik snap het einde van je betoog niet echt. Je hekelt de eerste groep mensen, maar toch ben je het met ze eens. En je hekelt niet de 2e groep mensen, maar met hen ben je het wel eens?
pi_132099014
TS heeft problemen met Zwarte Piet gehad in zijn jeugd. Trouwens, tong80 had een gelijkwaardige topic (maar die van jou is veel beter, gezien je OP).
pi_132099030
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:19 schreef Ludd het volgende:

[..]

Cultuur is dynamisch en kan dus ook veranderen.
Dit is kunstmatige verandering van de inheemse cultuur om bepaalde mensen tevreden te stellen die zich eigenlijk helemaal niet in dit land horen te bevinden. Iets dat ik niet op prijs kan stellen.
pi_132099062
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:24 schreef Veldmeijer het volgende:
ook veranderen.

Dit is kunstmatige verandering van de inheemse cultuur om bepaalde mensen tevreden te stellen die zich eigenlijk helemaal niet in dit land horen te bevinden. Iets dat ik niet op prijs kan stellen.
Wat bedoel je met kunstmatig?
pi_132099081
quote:

[..]

Cultureel erfgoed. We kunnen wel alles afschaffen omdat mensen er hard om gaan huilen. Straks mogen we ook al geen kerstbomen meer hebben omdat de moslims dan gaan janken. Oh wacht...

Als het je niet aanstaat verlaat je dit land maar.
Waarom is 'cultureel erfgoed' een argument?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:21 schreef hakunamatafaka het volgende:

[..]

Ik snap het einde van je betoog niet echt. Je hekelt de eerste groep mensen, maar toch ben je het met ze eens. En je hekelt niet de 2e groep mensen, maar met hen ben je het wel eens?
Ik bedoel dat beide kampen een punt hebben. Kamp 1 huilt te veel en kamp 2 huilt te weinig. Afschaffen moet je niet doen omdat een neger moet huilen, maar omdat de overheid een rol speelt in een van oorsprong racistisch volksfeest.
pi_132099082
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:25 schreef Ludd het volgende:

[..]

Wat bedoel je met kunstmatig?
Het veranderen om het veranderen (onder bevel van de overheid).
pi_132099088
gewoon zwarte schoensmeer illegaal maken ^O^
- I can't handle stupidity on my own.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:27:12 #25
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_132099092
Sinterklaas heeft geen flikker met racisme te maken. Ze werden zwart van het roet, en zo is dat gebleven. Dat onze bruinkleurige medelanders hier last van hebben is hun probleem. Ons feest, niet die van hen. Als zij er problemen mee hebben dan gaan zij maar mooi terug naar hun eigen land.
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')