quote:Ook zijn tips qua fotografie altijd welkom. Op dit moment heb ik een groot probleem met focussen. F8 en dronken handmatig focussen is best limiterend…
1. Neem je zelf niet zo serieus, ga voetballen.quote:Hebben jullie hier suggesties voor? Ik kom alleen op ¤1000+ lenzen uit, en het zou zonde zijn wanneer die beschadigd worden. Vanzelfsprekend wordt er tijdens het uitgaan ruw met mijn camera omgegaan.
Ruw? Wat is ruw? De D300 waar ik mee gewerkt heb pakte meerdere keren water, bier, champagne, klappen en dergelijke en bleef het gewoon doen (totdat een van de beheerders van de tent besloot dat regulier onderhoud niet nodig was).quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 22:55 schreef Roadtrip het volgende:
Hebben jullie hier suggesties voor? Ik kom alleen op ¤1000+ lenzen uit, en het zou zonde zijn wanneer die beschadigd worden. Vanzelfsprekend wordt er tijdens het uitgaan ruw met mijn camera omgegaan.
Ik wil echter wel onderdeel uitmaken van het feestje, en niet aanhangsel zijn. Maar inderdaad ik probeer me wel in te houden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:00 schreef DJ_Scuff het volgende:
stap 1 is de keuze maken tussen drinken en fotograferen...
1. Ik probeer er serieus mijn best voor te doen. Er zijn super veel creatieve mogelijkheden te behalen. Het is echter best complex om je belichting goed in te stellen, flitser op de goede hoek te houden, te focussen -- allemaal in een drukke club.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:02 schreef practics het volgende:
[..]
[..]
1. Neem je zelf niet zo serieus, ga voetballen.
2. Srs?
Daar ga ik alleen maar op achteruit in vergelijking met mijn huidige situatie. Ik wil wijder dan 18mm.quote:
Ik wordt gevraagd om foto's te maken. Dus ik hoef die camera niet echt mee te smokkelenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ruw? Wat is ruw? De D300 waar ik mee gewerkt heb pakte meerdere keren water, bier, champagne, klappen en dergelijke en bleef het gewoon doen (totdat een van de beheerders van de tent besloot dat regulier onderhoud niet nodig was).
Maar waarom zou je, in godsnaam, een camera mee naar binnen willen smokkelen?
Bedankt voor het sturen van die link. Ik heb er eerder inderdaad eens naar gekeken. Maar hij richt zich meer op beginners.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:09 schreef NurKs het volgende:
Bekijk zijn filmpjes eens:
http://www.youtube.com/user/nightclubphoto
Heb mensen met een standaard 15/17-55 lensje hele knappe foto's zien schieten.quote:
Daar heb je helemaal gelijk in. De kwaliteit van een foto is afhankelijk van de creativiteit van de fotograaf, en niet de scherpte ervan -- die bij een goede fotograaf met een slechte camera trouwens alsnog beter zou zijn.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:27 schreef practics het volgende:
[..]
Heb mensen met een standaard 15/17-55 lensje hele knappe foto's zien schieten.
Zelfs met een ruk canon 1100D, gear is leuk maar lang niet bepalend. Ken mensen met 10k gear en die brengen gemiddeld minder mooie platen dan de bewuste man met zijn canon 1100D en kit lens.
60-80% van een foto word bepaald door de fotograaf de rest door externe factoren waaronder gear. En ook dat wil niet altijd zeggen dat dure gear die 40-20% opvult.
Door wie word je gevraagd? En wat staat er tegenover?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:19 schreef Roadtrip het volgende:
Ik wordt gevraagd om foto's te maken. Dus ik hoef die camera niet echt mee te smokkelen. Daarnaast vind ik het ongelooflijk leuk om te doen.
Soms een DJ die ik, soms organisatoren. En natuurlijk vrienden, maar dan is het inderdaad wel binnen smokkelen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:46 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Door wie word je gevraagd? En wat staat er tegenover?
Acuut mee stoppen. Je levert een dienst, daar mag men je gewoon voor betalen. En ja, dat meen ik serieus. Lekker makkelijk voor een organisator: in plaats van een fotograaf inhuren, vraag je gewoon een scholiertje met een spiegelreflex. Scheelt je een hoop geld. En ondertussen moet jij investeren in je apparatuur, loop je risico's daarmee, slijt het harder, etc. En leuk dat het je hobby is en erg fijn dat je het leuk vindt, maar dat mag niet de insteek zijn.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:56 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Soms een DJ die ik, soms organisatoren. En natuurlijk vrienden, maar dan is het inderdaad wel binnen smokkelen.
Ik vraag er geen geld voor, want ik ben geen professional.
donder op. Hij mag dat toch zelf wel bepalen? Jij fotografeert toch ook gratis voor FOK!?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 00:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Acuut mee stoppen. Je levert een dienst, daar mag men je gewoon voor betalen. En ja, dat meen ik serieus. Lekker makkelijk voor een organisator: in plaats van een fotograaf inhuren, vraag je gewoon een scholiertje met een spiegelreflex. Scheelt je een hoop geld. En ondertussen moet jij investeren in je apparatuur, loop je risico's daarmee, slijt het harder, etc. En leuk dat het je hobby is en erg fijn dat je het leuk vindt, maar dat mag niet de insteek zijn.
Ook voor DJs geldt: Het is leuk om, zeker via DJ's, her en der te komen en als het maten van je zijn die ook eens iets voor jou doen, moet je het zeker niet laten, maar vergeet niet dat een DJ voor het zonder gezeur mogen meenemen van een draaitafel echt niet komt draaien. Waarom zou jij dan voor het zonder gezeur mee kunnen nemen van je apparatuur wel foto's komen maken? Een DJ wordt ook betaald. Zo'n organisator verdient er ook zijn boterham mee, dus waarom zou jij er gratis gaan staan?
En verander het woordje want in je laatste zin eens in door dus:
Ik vraag er geen geld voor, dus ik ben geen professional.
Veranderen we hem nogmaals:
Ik ben een professional want ik vraag er geld voor.
Zie je waar ik naartoe wil?
Met je vrienden samen: lekker doen, is leuk en lache en daarmee kan je nog grieten scoren ook![]()
Maar voor de rest mag je er best geld voor vragen hoor.
En dat is het enige. Organisaties verdienen geld, waarom zou je dan betalen om binnen te komen en vervolgens je foto's ook nog af staan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 08:37 schreef kanovinnie het volgende:
Jij fotografeert toch ook gratis voor FOK!?
Plus dat de fotos alleen op Fok staan en al t materiaal van jou blijft en je het niet terugvindt als promotiemateriaal voor een discoquote:
Daarom draaide ik hem al om: Ik ben geen professional want ik vraag geen geld.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 12:46 schreef SunChaser het volgende:
ik vraag geen geld want ben niet professioneel is de stomste reden die je kunt bedenken
FOK! verdient ook geld aan jouw foto's, door views etc. Volgens jouw filosofie zou je dan ook aan FOK! geld moeten vragen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 12:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En dat is het enige. Organisaties verdienen geld, waarom zou je dan betalen om binnen te komen en vervolgens je foto's ook nog af staan?
En het is trouwens een mededeling aan hem: Hij vind het leuk en organisaties blijkbaar ook, daar valt dan best wat meer in te doen dan alleen je camera mee mogen nemen.
Want de kroeg/club steelt jouw materiaal, verspreid ze overal en gebruikt ze als promotiemateriaal? Dat zijn aanname's.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 12:46 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Plus dat de fotos alleen op Fok staan en al t materiaal van jou blijft en je het niet terugvindt als promotiemateriaal voor een disco
De website van die kroeg ook.quote:Verder kun je Fok zien als platform voor jezelf. Voor een kroeg zou ik ook nooit gratis werken.ik vraag geen geld want ben niet professioneel is de stomste reden die je kunt bedenken
Nee, professioneel ermee bezig zijn is als je er van kunt leven. Je hobby kan ook starten vanuit een bijbaantje.quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:51 schreef kanovinnie het volgende:
En ik vraag geen geld, want ik ben niet professioneel is de beste reden, immers is geld verdienen professioneel bezig zijn toch?
Goedkoop: http://www.samyang-lens.c(...)ed-umc-nikon-ae.htmlquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:38 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ik merk op dit moment elke keer weer dat ik tegen een limiet van focal range zit. Het zou fijner zijn om wijder foto's te kunnen, dit stelt mij in staat meer creatieve effecten te bereiken. Of überhaupt toch de shot te krijgen wanneer ik ingesloten ben.
Maar ik zoek juist een goedkoper alternatief, omdat ik idd geen fan ben van dure gear.
Geen AF is voor uitga fotografie wel erg lastig. Je publiek heeft geen tijd tot je handmatig hebt scherpgesteld en sowieso is het wel donker door je zoekertjequote:Op maandag 14 oktober 2013 11:43 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Goedkoop: http://www.samyang-lens.c(...)ed-umc-nikon-ae.html
Denk dat je die voor minder dan 300 euro op de kop kunt tikken.
Iets duurder maar zeker een aanrader: de genoemde Tokina 11-16
http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm
De vraag is hoe sfeervol je platen worden als alles scherp is, juist waar t druk is wil je je geportreerde scherp en de anderen blurry hebben. En het licht op de achtergrond blurry en sfeervol is mooier, dus hoger dan 5,6 zou ik liever niet gaan zitten. Plus dat F8 wel erg veel licht weghaalt, als je dat terug wilt flitsen flits je sfeer wegquote:Op maandag 14 oktober 2013 12:05 schreef Clicks_nl het volgende:
Gedeeltelijk mee eens, aan de andere kant geeft de TS aan dat hij flitst, dus is f8 makkelijk haalbaar.
Scherpstellen is dus ook nauwelijks nodig.
Heb je ook weer een punt, ligt er natuurlijk vooral aan wat en hoe je vast wilt leggen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 12:13 schreef SunChaser het volgende:
[..]
De vraag is hoe sfeervol je platen worden als alles scherp is, juist waar t druk is wil je je geportreerde scherp en de anderen blurry hebben. En het licht op de achtergrond blurry en sfeervol is mooier, dus hoger dan 5,6 zou ik liever niet gaan zitten. Plus dat F8 wel erg veel licht weghaalt, als je dat terug wilt flitsen flits je sfeer weg
amen!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:00 schreef DJ_Scuff het volgende:
stap 1 is de keuze maken tussen drinken en fotograferen...
Idd, de meest ideale zoomlens voor uitgaanquote:Op maandag 14 oktober 2013 13:45 schreef x-tremed het volgende:
[..]
amen!
OT - gebruik zelf op stap de 16-35 2.8 en 15mm 2.8 voornamelijk.
wat wel of niet betaalbaar is kan ik voor jou natuurlijk niet beoordelen
hangt een beetje er vanaf of het echt een feestje a la discotheek / kroeg is of festival. Bij festivals heb ik 1 body met 16-35 of fisheye met flitser en andere body 70-200 zonder flitserquote:Op maandag 14 oktober 2013 13:53 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Idd, de meest ideale zoomlens voor uitgaan
Overigens hoef je als je in de disco gaat fotograferen niet per se een flitser gebruiken, een lamp(je) in je hot shoe zetten werkt ook, zoals ik hier heb gedaan
[ afbeelding ]
Ja, festival zie ik niet als uitga fotografie eigenlijk, maar met podia is de 70-200 idd hendigquote:Op maandag 14 oktober 2013 14:26 schreef x-tremed het volgende:
[..]
hangt een beetje er vanaf of het echt een feestje a la discotheek / kroeg is of festival. Bij festivals heb ik 1 body met 16-35 of fisheye met flitser en andere body 70-200 zonder flitser
daar ben ik ook gewoon begonnen met een instap dslr + kitlens . je kunt er een heel eind mee komen maar je loopt bij alles een keer tegen de grens van mogelijkheden aanquote:Op maandag 14 oktober 2013 16:33 schreef shootercas het volgende:
jongens jullie zijn teveel bezig met high end equipment, je gelooft niet hoe ver je kunt komen met een 400d, 18-55lens en een flitser. Het gaat nog steeds om de man achter de camera. De setup wat je hebt is goed genoeg als je hem heel goed leert kennen!
Daar heb je gelijk in, Maar zo word je creatief met wat je hebt. Je kunt nu wel een 5dmk3 ofzo gaan kopen, maar fotograferen zul je toch zelf moeten doenquote:Op maandag 14 oktober 2013 16:35 schreef x-tremed het volgende:
[..]
daar ben ik ook gewoon begonnen met een instap dslr + kitlens . je kunt er een heel eind mee komen maar je loopt bij alles een keer tegen de grens van mogelijkheden aan
hoe meer basic je begint hoe meer je je eigen kunnen vergroot omdat je door je apparatuur beperkt bentquote:Op maandag 14 oktober 2013 16:36 schreef shootercas het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, Maar zo word je creatief met wat je hebt. Je kunt nu wel een 5dmk3 ofzo gaan kopen, maar fotograferen zul je toch zelf moeten doen
Echter geldt wel, als je opgegeven moment beter spul gewend bent, is het heel moeilijk om nog terug te gaan naar kleiner spul. Ik zie het nu voor de 2e keer aan mijzelf, de eerste keer had ik op mijn werk al een D300 in mijn handen en privé nog steeds een instapper, werd gek van het feit dat ik voor alle instellingen combinaties van toetsen moest gebruiken. En nu heb ik een nieuwe instapper ernaast (specs zijn fantastisch, prijs is laag) en ik merk weer hetzelfde...quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:38 schreef x-tremed het volgende:
[..]
hoe meer basic je begint hoe meer je je eigen kunnen vergroot omdat je door je apparatuur beperkt benten vanuit dat punt moet je vervolgens verder gaan bouwen. Maar ik blijf er ook bij dat de camera geen foto maakt maar de persoon die hem in handen heeft.
Ik zie het meer als een vriendendeal, ik ken die mensen persoonlijk. Daarbij ben ik gewoon niet goed genoeg om er geld voor te vragen; je garandeert dan een goed resultaat -- al zijn er zat slechte fotografen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 00:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
atuur, loop je risico's daarmee, slijt het harder, etc. En leuk dat het je hobby is en erg fijn dat je het leuk vindt, maar dat mag niet de insteek zijn.
Ook voor DJs geldt: Het is leuk om, zeker via DJ's, her en der te komen en als het maten van je zijn die ook eens iets voor jou doen, moet je het zeker niet laten, maar vergeet niet dat een DJ voor het zonder gezeur mogen meenemen van een draaitafel echt niet komt draaien. Waarom zou jij dan voor het zonde
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 12:55 schreef SunChaser het volgende:
Het is niet erg gratis dingen te doen, doe ik ook nog steeds maar dan kies ik n project uit omdat ik er beter van wordt, portfolio, oefening, ruilen met gesloten portemonnee
Ik wil het ook niet uitbouwen als baan. Voor mij moet fotografie een hobby, een vorm van ontspanning, blijven.quote:Op maandag 14 oktober 2013 09:32 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Nee, professioneel ermee bezig zijn is als je er van kunt leven. Je hobby kan ook starten vanuit een bijbaantje.
Maar de belangrijkste reden dat het stom is als je altijd alles gratis doet dat het daarna onmogelijk is geld te gaan vragen aan het bedrijf waar je gratis voor werkt zodra je je hobby wil uitbouwen naar werk.
De grootste fout die je kunt maken is starten met geen of laag tarief en denken dat je het later wel omhoog kunt gooien.
Met de 18-55mm ben ik inderdaad een heel eind gekomen. Het is stiekem een van mijn favoriete lenzen, juist omdat hij zo goedkoop is. Hij is wegwerpbaar wanneer het misgaat, en redelijk scherp wanneer het goed gaat.quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:15 schreef Ener-G het volgende:
Even on-topic: Met die 18-55 moet je al een eind kunnen komen, zeker als je een losse flitser hebt.
Lens met grotere diafragma is niet handig bij groepsportretjes, meestal zit je toch wel zo op de F4 anders vallen er mensen buiten het scherptegebied.
Lees je eens in over 'dragging the shutter' en volgens mij liep er hier nog een ander draadje over partyfotografie. Zo te horen is er technisch nog een hoop winst te behalen met de apparatuur die je nu al hebt.
Tip voor een nog wijdere lens dan de 18mm van je kitlens; Tokina 11-16/2.8. Neem dan wel de II, de eerste versie heeft geen focusmotor.
Ik schiet inderdaad nu op F8, maar wil juist groter kunnen gaan, lekker met scherptediepte spelen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 12:05 schreef Clicks_nl het volgende:
Gedeeltelijk mee eens, aan de andere kant geeft de TS aan dat hij flitst, dus is f8 makkelijk haalbaar.
Scherpstellen is dus ook nauwelijks nodig. Als je zorgt dat je je afstand ingesteld houd rond de 1.25 meter zorgt de scherptediepte er al voor dat je vanaf grofweg 70 centimeter tot bijna oneindig alles scherp hebt. Als je nadenkt over wat je doet is scherpstellen met zo'n (super)groothoek in mijn ogen geen issue.
Aan de andere kant denk ik misschien ook makkelijker over mf omdat ik op die manier heb leren fotograferen en nog steeds de af regelmatig uitzet. Het is iets wat je alleen kunt leren door het vaak te doen. Zou zelf geen telelenzen met manual focus meer willen, omdat die qua scherptediepte stukken minder vergevingsgezind zijn.
Aan de andere kant geef ik ook eerlijk toe dat goedkoop voor mijzelf een van de minst belangrijke criteria is als ik nieuwe spullen wil kopen en zou deze lens niet in mijn tas komen. Dan spaar ik wel even door en zoek ondertussen naar een goede gebruikte Nikkor.
Dat kan je allemaal redelijk compenseren via de sluitertijd. De diafragma is niet wat motionblur maakt, dat is de sluiter en flits.quote:Op maandag 14 oktober 2013 12:13 schreef SunChaser het volgende:
[..]
De vraag is hoe sfeervol je platen worden als alles scherp is, juist waar t druk is wil je je geportreerde scherp en de anderen blurry hebben. En het licht op de achtergrond blurry en sfeervol is mooier, dus hoger dan 5,6 zou ik liever niet gaan zitten. Plus dat F8 wel erg veel licht weghaalt, als je dat terug wilt flitsen flits je sfeer weg
Haha die had ik bijna gekocht... Ik zit hem nog steeds serieus te overwegen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 12:13 schreef Ener-G het volgende:
Of doe eens gek en haal de Samyang 8/3.5 fisheye, dan hoef je ook niet meer te focussen. Fisheye effect levert meteen hilarische effecten op
Haha ja daar ben ik ook geen fan van. Ik ga meestal voor plaatjes van dansende mensen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 12:18 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Heb je ook weer een punt, ligt er natuurlijk vooral aan wat en hoe je vast wilt leggen.
Ik denk waarschijnlijk teveel aan de lelijke groepsplaatjes zoals je ze op sites als partyflock per 13 in het dozijn ziet.
Ik vind die foto eigenlijk niet zo mooi. Door een constant aan lampje, kan je geen beweging bevriezen. Als gevolg moet je de sluitertijd kort houden, en is je achtergrond bijna helemaal zwart.quote:Op maandag 14 oktober 2013 13:53 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Overigens hoef je als je in de disco gaat fotograferen niet per se een flitser gebruiken, een lamp(je) in je hot shoe zetten werkt ook, zoals ik hier heb gedaan
[ afbeelding ]
Dat is inderdaad totaal mijn bedoeling niet. Eigenlijk zoek ik een 18-55mm stijl plastic-fantastic grotere groothoek...quote:Op maandag 14 oktober 2013 16:36 schreef shootercas het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, Maar zo word je creatief met wat je hebt. Je kunt nu wel een 5dmk3 ofzo gaan kopen, maar fotograferen zul je toch zelf moeten doen
In dat geval nogmaals: Tokina 11-16 2.8quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:51 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Dat is inderdaad totaal mijn bedoeling niet. Eigenlijk zoek ik een 18-55mm stijl plastic-fantastic grotere groothoek...
De Tokina is wel iets duurder dan een plastic-fantastic lens die na 5x keer kapot mag zijn.quote:Op maandag 14 oktober 2013 20:52 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
In dat geval nogmaals: Tokina 11-16 2.8
Of ga op zoek naar een gebruikte 10-24 Nikkor maar dan mis je al weer minimaal 1 stop lichtsterkte
Beide overigens alleen DX, maar een supergroothoek die je evt in de toekomst ook op een FX camera kunt gebruiken is gewoon niet betaalbaar te vinden.
Houdt er rekening mee dat er geen betere prijs-kwaliteit verhouding is dan gratis. Anders gezegd: Praktisch onmogelijk.quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:51 schreef Roadtrip het volgende:
Het enige bezwaar wat ik me kan voorstellen is dat ik echte fotografen hun vak in de weg zit. Echter is het dan hun verantwoordelijkheid meer te bieden dan een studentje met een DSLR.
En jij denkt dat slechte DJ's in hun beginjaren ook niet betaald werden? Geen hoofdprijs nee, maar er wordt echt wel wat geregeld. En voor jou geldt hetzelfde. Je hoeft niet meteen honderden euro's voor een avond te vragen, maar je mag best om een paar euro vragen. Ik ga er logischerwijs even van uit dat je wel gewoon gratis naar binnen mag en je drankjes die avond (mits proportioneel) ook gewoon gratis zijn?quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:51 schreef Roadtrip het volgende:
Ik zie het meer als een vriendendeal, ik ken die mensen persoonlijk. Daarbij ben ik gewoon niet goed genoeg om er geld voor te vragen; je garandeert dan een goed resultaat -- al zijn er zat slechte fotografen.
Als je de mogelijkheid hebt, doenquote:Op maandag 14 oktober 2013 18:51 schreef Roadtrip het volgende:
Haha die had ik bijna gekocht... Ik zit hem nog steeds serieus te overwegen.
Dus je zegt al dat je een slechte fotograaf bent. Met die instelling zou ik er idd niet je werk van maken.quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:51 schreef Roadtrip het volgende:
Daarbij ben ik gewoon niet goed genoeg om er geld voor te vragen; je garandeert dan een goed resultaat -- al zijn er zat slechte fotografen.
Ik heb nergens gelezen dat hij dat wilt? Daar kwam Pizza_boom mee en daar ging jij op door.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:13 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dus je zegt al dat je een slechte fotograaf bent. Met die instelling zou ik er idd niet je werk van maken.
Het meest domme dat je kunt doen is tijdens het fotograferen je volgieten met drank.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ga er logischerwijs even van uit dat je wel gewoon gratis naar binnen mag en je drankjes die avond (mits proportioneel) ook gewoon gratis zijn?
Het nabewerken is idd de killer qua tijd. Maar geld technisch is het op die manier geen handige baan. Je zit 6 uur op het feestje zelf en nog 2x dat nabewerken. Dan kan ik beter voor 100 euro een dagje werken bij mij bijbaan.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:35 schreef shootercas het volgende:
Zorg dat je een paar feestjes voor niets doet, en ze dan ook goed nabewerkt, dan kun je beginnen met 35 euro per avond vragen. Geen vetpot ; maar meer dan je vakantiebaantje.
Ik zie het als een diepte-investering; het is tenminste iets wat je leuk vindt. Je kunt ook lekker 18 uur vakken gaan plamuren, dat is pas leuk.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:39 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Het nabewerken is idd de killer qua tijd. Maar geld technisch is het op die manier geen handige baan. Je zit 6 uur op het feestje zelf en nog 2x dat nabewerken. Dan kan ik beter voor 100 euro een dagje werken bij mij bijbaan.
ALs je ergens start met gratis kun je niet later geld gaan vragen, zo werkt dat niet, dan vragen ze gewoon een anderquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:35 schreef shootercas het volgende:
Zorg dat je een paar feestjes voor niets doet, en ze dan ook goed nabewerkt, dan kun je beginnen met 35 euro per avond vragen. Geen vetpot ; maar meer dan je vakantiebaantje.
Maar daar verdien je geld meequote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:40 schreef shootercas het volgende:
[..]
Ik zie het als een diepte-investering; het is tenminste iets wat je leuk vindt. Je kunt ook lekker 18 uur vakken gaan plamuren, dat is pas leuk.
Niet als je kwaliteit levert, iedere aap kan slechte foto's maken. Maar goede foto's zijn goede reclame voor een club.....quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:51 schreef SunChaser het volgende:
[..]
ALs je ergens start met gratis kun je niet later geld gaan vragen, zo werkt dat niet, dan vragen ze gewoon een ander
zakken in prijs is een stuk makkelijker dan ineens omhooggaan.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:53 schreef shootercas het volgende:
[..]
Niet als je kwaliteit levert, iedere aap kan slechte foto's maken. Maar goede foto's zijn goede reclame voor een club.....
Gratis werken en dan ineens geld vragen werkt niet.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:53 schreef shootercas het volgende:
[..]
Niet als je kwaliteit levert, iedere aap kan slechte foto's maken. Maar goede foto's zijn goede reclame voor een club.....
ik ga hier niet over in discussie, ik heb het gedaan en ze geven me nu 50 euro voor 3 uurtjes fotograferen, ik hoef niets na te bewerken; dat doen ze zelf.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:55 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Gratis werken en dan ineens geld vragen werkt niet.
50 euro voor 3 uur fotograferen waarbij je de bronbestanden afgeeft is dan ook niet betaald worden, dat is diefstal.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 16:17 schreef shootercas het volgende:
[..]
ik ga hier niet over in discussie, ik heb het gedaan en ze geven me nu 50 euro voor 3 uurtjes fotograferen, ik hoef niets na te bewerken; dat doen ze zelf.
Amen. Vaak vragen vrienden ook de originele RAW bestanden zodat ze ze zelf in picasa kunnen bewerken. Ik doe daar echter niet aan. Ik lever een compleet product, bewerkt en al. Vaak is het dus ook niet de ochtend erna meteen af; dat is de prijs voor kwaliteit.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 17:30 schreef Clicks_nl het volgende:
Je geeft dus ook nog eens je originelen uit handen en laat een andere aap de nabewerking doen?
Ik zou eisen dat als het gepubliceerd word dat zonder naamsvermelding is....
Gelukkig fotografeer ik nooit meer in opdracht, maar zal eerlijk zeggen dat elke opdrachtgever die verwacht dat ik voor 50 euro drie uur iets komt doen een duidelijke 'nee' te horen krijgt.
Hier is trouwens voorbeelden van hoe de achtergrond van mijn foto's er vaak uit ziet. Het zijn crops, want ik wil niet zelf herkend worden, of dat anderen herkend worden, maar hopelijk begrijp je het idee:quote:Op maandag 14 oktober 2013 13:53 schreef SunChaser het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Haha ik geef toe, in paint was het een beter idee dan als ik het nu op Fok! zie...quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 21:00 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Met die voorbeelden kan ik niks, blur dan gezichten ofzo
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 21:04 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Haha ik geef toe, in paint was het een beter idee dan als ik het nu op Fok! zie...
Maar als ik de gezichten blur, kunnen mensen die op de foto's staan me nog steeds herkennen.Prima hoor, het is alleen dat feedback geven nu lastig isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ja begrijp ik. Sorry voor het verdoen van je tijd. Ik was benieuwd of de kleuren te fel werden, en wat jullie ervan vinden. Jij klinkt wel als iemand die er verstand van hebt! Maar uhm niet genoeg informatie om mee te werken nu lol.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 21:08 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Prima hoor, het is alleen dat feedback geven nu lastig is
Oh die zijn altijd scherp. Das geen probleem... Die flits is veel sterker dan de achtergrond verlichting.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 21:13 schreef SunChaser het volgende:
Gaat er vooral om of de personen vooraan scherp zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |