abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132087011
Beste Fok! Fotografie-experts,

Ik ben ongeveer een maand geleden begonnen aan uitgaan fotografie. Echt onwijs gaaf. Mijn camera uitrusting valt echter tegen. Ik wil dat alles in mijn zakken past, dus heb ik nu mijn D3200, speedlight, goedkope 18-55MM, en goedkope 35MM F1.8 bij me.

Ik zoek echter een lens met een grotere wijdhoek, groot diafragma, en betere autofocus die toch niet al te duur is wanneer hij beschadigd raakt. Of misschien een goedkope fish-eye.

Hebben jullie hier suggesties voor? Ik kom alleen op ¤1000+ lenzen uit, en het zou zonde zijn wanneer die beschadigd worden. Vanzelfsprekend wordt er tijdens het uitgaan ruw met mijn camera omgegaan.

Ook zijn tips qua fotografie altijd welkom. Op dit moment heb ik een groot probleem met focussen. F8 en dronken handmatig focussen is best limiterend…
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:00:25 #2
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_132087166
stap 1 is de keuze maken tussen drinken en fotograferen...
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_132087254
quote:
Ook zijn tips qua fotografie altijd welkom. Op dit moment heb ik een groot probleem met focussen. F8 en dronken handmatig focussen is best limiterend…
quote:
Hebben jullie hier suggesties voor? Ik kom alleen op ¤1000+ lenzen uit, en het zou zonde zijn wanneer die beschadigd worden. Vanzelfsprekend wordt er tijdens het uitgaan ruw met mijn camera omgegaan.
1. Neem je zelf niet zo serieus, ga voetballen.
2. Srs?
pi_132087489
Knip
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
  FOK!fotograaf vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:09:47 #5
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_132087498
Nikkor 18-200 halen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 22:55 schreef Roadtrip het volgende:

Ruw? Wat is ruw? De D300 waar ik mee gewerkt heb pakte meerdere keren water, bier, champagne, klappen en dergelijke en bleef het gewoon doen (totdat een van de beheerders van de tent besloot dat regulier onderhoud niet nodig was).

Maar waarom zou je, in godsnaam, een camera mee naar binnen willen smokkelen?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:09:55 #6
57409 NurKs
Proud HWI Member
pi_132087842
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:00 schreef DJ_Scuff het volgende:
Ik wil echter wel onderdeel uitmaken van het feestje, en niet aanhangsel zijn. Maar inderdaad ik probeer me wel in te houden.

quote:
10s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:02 schreef practics het volgende:

[..]

[..]

1. Neem je zelf niet zo serieus, ga voetballen.
2. Srs?
1. Ik probeer er serieus mijn best voor te doen. Er zijn super veel creatieve mogelijkheden te behalen. Het is echter best complex om je belichting goed in te stellen, flitser op de goede hoek te houden, te focussen -- allemaal in een drukke club.

2. Ja échte groothoeklenzen voor DX zijn vrij prijzig.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Nikkor 18-200 halen.

Daar ga ik alleen maar op achteruit in vergelijking met mijn huidige situatie. Ik wil wijder dan 18mm.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ruw? Wat is ruw? De D300 waar ik mee gewerkt heb pakte meerdere keren water, bier, champagne, klappen en dergelijke en bleef het gewoon doen (totdat een van de beheerders van de tent besloot dat regulier onderhoud niet nodig was).

Maar waarom zou je, in godsnaam, een camera mee naar binnen willen smokkelen?
Ik wordt gevraagd om foto's te maken. Dus ik hoef die camera niet echt mee te smokkelen :P. Daarnaast vind ik het ongelooflijk leuk om te doen.

Mijn cheap-ass D3200 en daarvoor D60 hebben ook veel mee gemaakt. Bruin van de modder, steentjes door het filter, gevallen, ik verticaal op mijn telelens gevallen -- ze zijn inderdaad steviger dan je zou denken. Toch is een camera van ¤500 makkelijker vervangbaar dan van ¤2000 -- en ik weet zeker dat het ooit mis zal gaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:09 schreef NurKs het volgende:
Bekijk zijn filmpjes eens:
http://www.youtube.com/user/nightclubphoto
Bedankt voor het sturen van die link. Ik heb er eerder inderdaad eens naar gekeken. Maar hij richt zich meer op beginners.
pi_132088084
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:19 schreef Roadtrip het volgende:
Knip heel bullshit verhaal.
Heb mensen met een standaard 15/17-55 lensje hele knappe foto's zien schieten.
Zelfs met een ruk canon 1100D, gear is leuk maar lang niet bepalend. Ken mensen met 10k gear en die brengen gemiddeld minder mooie platen dan de bewuste man met zijn canon 1100D en kit lens.

60-80% van een foto word bepaald door de fotograaf de rest door externe factoren waaronder gear. En ook dat wil niet altijd zeggen dat dure gear die 40-20% opvult.
pi_132088521
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:27 schreef practics het volgende:

[..]

Heb mensen met een standaard 15/17-55 lensje hele knappe foto's zien schieten.
Zelfs met een ruk canon 1100D, gear is leuk maar lang niet bepalend. Ken mensen met 10k gear en die brengen gemiddeld minder mooie platen dan de bewuste man met zijn canon 1100D en kit lens.

60-80% van een foto word bepaald door de fotograaf de rest door externe factoren waaronder gear. En ook dat wil niet altijd zeggen dat dure gear die 40-20% opvult.
Daar heb je helemaal gelijk in. De kwaliteit van een foto is afhankelijk van de creativiteit van de fotograaf, en niet de scherpte ervan -- die bij een goede fotograaf met een slechte camera trouwens alsnog beter zou zijn.

Toch zou je zonder flitser s'nachts met een kit lensje niet ver komen. Ik vind een externe speedlight heerlijk, omdat ik zelf kan bepalen van welke kant de flits komt, en meer met licht kan tekenen dan simpelweg flitsen.

Ik merk op dit moment elke keer weer dat ik tegen een limiet van focal range zit. Het zou fijner zijn om wijder foto's te kunnen, dit stelt mij in staat meer creatieve effecten te bereiken. Of überhaupt toch de shot te krijgen wanneer ik ingesloten ben.

Daarnaast is de consumenten foto-apparatuur anno 2013 eigenlijk buitengewoon goed. Mijn D3200 is bruikbaar tot 6400 ISO, en is bizar scherp op ISO 100. Natuurlijk loop ik soms tegen een limiet aan, dat komt echter meer door mijn persoonlijke falen dan de camera -- en ja iedereen maakt wel eens een fout, of draait per ongeluk aan zijn sluiter wieltje.

Maar ik zoek juist een goedkoper alternatief, omdat ik idd geen fan ben van dure gear.
  FOK!fotograaf vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:46:44 #10
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_132088770
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:19 schreef Roadtrip het volgende:
Ik wordt gevraagd om foto's te maken. Dus ik hoef die camera niet echt mee te smokkelen :P. Daarnaast vind ik het ongelooflijk leuk om te doen.
Door wie word je gevraagd? En wat staat er tegenover?
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_132089089
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:46 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Door wie word je gevraagd? En wat staat er tegenover?
Soms een DJ die ik, soms organisatoren. En natuurlijk vrienden, maar dan is het inderdaad wel binnen smokkelen.

Ik vraag er geen geld voor, want ik ben geen professional.
  FOK!fotograaf zaterdag 12 oktober 2013 @ 00:20:16 #12
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_132089799
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:56 schreef Roadtrip het volgende:

[..]

Soms een DJ die ik, soms organisatoren. En natuurlijk vrienden, maar dan is het inderdaad wel binnen smokkelen.

Ik vraag er geen geld voor, want ik ben geen professional.
Acuut mee stoppen. Je levert een dienst, daar mag men je gewoon voor betalen. En ja, dat meen ik serieus. Lekker makkelijk voor een organisator: in plaats van een fotograaf inhuren, vraag je gewoon een scholiertje met een spiegelreflex. Scheelt je een hoop geld. En ondertussen moet jij investeren in je apparatuur, loop je risico's daarmee, slijt het harder, etc. En leuk dat het je hobby is en erg fijn dat je het leuk vindt, maar dat mag niet de insteek zijn.
Ook voor DJs geldt: Het is leuk om, zeker via DJ's, her en der te komen en als het maten van je zijn die ook eens iets voor jou doen, moet je het zeker niet laten, maar vergeet niet dat een DJ voor het zonder gezeur mogen meenemen van een draaitafel echt niet komt draaien. Waarom zou jij dan voor het zonder gezeur mee kunnen nemen van je apparatuur wel foto's komen maken? Een DJ wordt ook betaald. Zo'n organisator verdient er ook zijn boterham mee, dus waarom zou jij er gratis gaan staan?
En verander het woordje want in je laatste zin eens in door dus:
Ik vraag er geen geld voor, dus ik ben geen professional.
Veranderen we hem nogmaals:
Ik ben een professional want ik vraag er geld voor.

Zie je waar ik naartoe wil?
Met je vrienden samen: lekker doen, is leuk en lache en daarmee kan je nog grieten scoren ook B-) 8-) Maar voor de rest mag je er best geld voor vragen hoor.
The summer is magic!

zaterdag 12 oktober 2013 @ 08:37:06 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_132093411
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 00:20 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Acuut mee stoppen. Je levert een dienst, daar mag men je gewoon voor betalen. En ja, dat meen ik serieus. Lekker makkelijk voor een organisator: in plaats van een fotograaf inhuren, vraag je gewoon een scholiertje met een spiegelreflex. Scheelt je een hoop geld. En ondertussen moet jij investeren in je apparatuur, loop je risico's daarmee, slijt het harder, etc. En leuk dat het je hobby is en erg fijn dat je het leuk vindt, maar dat mag niet de insteek zijn.
Ook voor DJs geldt: Het is leuk om, zeker via DJ's, her en der te komen en als het maten van je zijn die ook eens iets voor jou doen, moet je het zeker niet laten, maar vergeet niet dat een DJ voor het zonder gezeur mogen meenemen van een draaitafel echt niet komt draaien. Waarom zou jij dan voor het zonder gezeur mee kunnen nemen van je apparatuur wel foto's komen maken? Een DJ wordt ook betaald. Zo'n organisator verdient er ook zijn boterham mee, dus waarom zou jij er gratis gaan staan?
En verander het woordje want in je laatste zin eens in door dus:
Ik vraag er geen geld voor, dus ik ben geen professional.
Veranderen we hem nogmaals:
Ik ben een professional want ik vraag er geld voor.

Zie je waar ik naartoe wil?
Met je vrienden samen: lekker doen, is leuk en lache en daarmee kan je nog grieten scoren ook B-) 8-) Maar voor de rest mag je er best geld voor vragen hoor.
donder op. Hij mag dat toch zelf wel bepalen? Jij fotografeert toch ook gratis voor FOK!?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:19:18 #14
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_132096337
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 08:37 schreef kanovinnie het volgende:
Jij fotografeert toch ook gratis voor FOK!?
En dat is het enige. Organisaties verdienen geld, waarom zou je dan betalen om binnen te komen en vervolgens je foto's ook nog af staan?
En het is trouwens een mededeling aan hem: Hij vind het leuk en organisaties blijkbaar ook, daar valt dan best wat meer in te doen dan alleen je camera mee mogen nemen.
The summer is magic!

Redactie Frontpage zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:46:56 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132096908
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 12:19 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

En dat is het enige
Plus dat de fotos alleen op Fok staan en al t materiaal van jou blijft en je het niet terugvindt als promotiemateriaal voor een disco

Verder kun je Fok zien als platform voor jezelf. Voor een kroeg zou ik ook nooit gratis werken.ik vraag geen geld want ben niet professioneel is de stomste reden die je kunt bedenken
  FOK!fotograaf zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:53:09 #16
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_132097038
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 12:46 schreef SunChaser het volgende:
ik vraag geen geld want ben niet professioneel is de stomste reden die je kunt bedenken
Daarom draaide ik hem al om: Ik ben geen professional want ik vraag geen geld.
The summer is magic!

Redactie Frontpage zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:55:24 #17
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132097075
Het is niet erg gratis dingen te doen, doe ik ook nog steeds maar dan kies ik n project uit omdat ik er beter van wordt, portfolio, oefening, ruilen met gesloten portemonnee
  maandag 14 oktober 2013 @ 07:51:02 #18
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_132147758
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 12:19 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

En dat is het enige. Organisaties verdienen geld, waarom zou je dan betalen om binnen te komen en vervolgens je foto's ook nog af staan?
En het is trouwens een mededeling aan hem: Hij vind het leuk en organisaties blijkbaar ook, daar valt dan best wat meer in te doen dan alleen je camera mee mogen nemen.
FOK! verdient ook geld aan jouw foto's, door views etc. Volgens jouw filosofie zou je dan ook aan FOK! geld moeten vragen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 12:46 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Plus dat de fotos alleen op Fok staan en al t materiaal van jou blijft en je het niet terugvindt als promotiemateriaal voor een disco
Want de kroeg/club steelt jouw materiaal, verspreid ze overal en gebruikt ze als promotiemateriaal? Dat zijn aanname's.
quote:
Verder kun je Fok zien als platform voor jezelf. Voor een kroeg zou ik ook nooit gratis werken.ik vraag geen geld want ben niet professioneel is de stomste reden die je kunt bedenken
De website van die kroeg ook.
En ik vraag geen geld, want ik ben niet professioneel is de beste reden, immers is geld verdienen professioneel bezig zijn toch?
  Redactie Frontpage maandag 14 oktober 2013 @ 09:32:23 #19
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132148674
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 07:51 schreef kanovinnie het volgende:

En ik vraag geen geld, want ik ben niet professioneel is de beste reden, immers is geld verdienen professioneel bezig zijn toch?
Nee, professioneel ermee bezig zijn is als je er van kunt leven. Je hobby kan ook starten vanuit een bijbaantje.

Maar de belangrijkste reden dat het stom is als je altijd alles gratis doet dat het daarna onmogelijk is geld te gaan vragen aan het bedrijf waar je gratis voor werkt zodra je je hobby wil uitbouwen naar werk.

De grootste fout die je kunt maken is starten met geen of laag tarief en denken dat je het later wel omhoog kunt gooien.
pi_132150457
Even on-topic: Met die 18-55 moet je al een eind kunnen komen, zeker als je een losse flitser hebt.

Lens met grotere diafragma is niet handig bij groepsportretjes, meestal zit je toch wel zo op de F4 anders vallen er mensen buiten het scherptegebied.

Lees je eens in over 'dragging the shutter' en volgens mij liep er hier nog een ander draadje over partyfotografie. Zo te horen is er technisch nog een hoop winst te behalen met de apparatuur die je nu al hebt.

Tip voor een nog wijdere lens dan de 18mm van je kitlens; Tokina 11-16/2.8. Neem dan wel de II, de eerste versie heeft geen focusmotor.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_132151143
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:38 schreef Roadtrip het volgende:

[..]

Ik merk op dit moment elke keer weer dat ik tegen een limiet van focal range zit. Het zou fijner zijn om wijder foto's te kunnen, dit stelt mij in staat meer creatieve effecten te bereiken. Of überhaupt toch de shot te krijgen wanneer ik ingesloten ben.

Maar ik zoek juist een goedkoper alternatief, omdat ik idd geen fan ben van dure gear.
Goedkoop: http://www.samyang-lens.c(...)ed-umc-nikon-ae.html
Denk dat je die voor minder dan 300 euro op de kop kunt tikken.

Iets duurder maar zeker een aanrader: de genoemde Tokina 11-16
http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  Redactie Frontpage maandag 14 oktober 2013 @ 11:47:10 #22
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132151226
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 11:43 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Goedkoop: http://www.samyang-lens.c(...)ed-umc-nikon-ae.html
Denk dat je die voor minder dan 300 euro op de kop kunt tikken.

Iets duurder maar zeker een aanrader: de genoemde Tokina 11-16
http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm
Geen AF is voor uitga fotografie wel erg lastig. Je publiek heeft geen tijd tot je handmatig hebt scherpgesteld en sowieso is het wel donker door je zoekertje
pi_132151674
Gedeeltelijk mee eens, aan de andere kant geeft de TS aan dat hij flitst, dus is f8 makkelijk haalbaar.
Scherpstellen is dus ook nauwelijks nodig. Als je zorgt dat je je afstand ingesteld houd rond de 1.25 meter zorgt de scherptediepte er al voor dat je vanaf grofweg 70 centimeter tot bijna oneindig alles scherp hebt. Als je nadenkt over wat je doet is scherpstellen met zo'n (super)groothoek in mijn ogen geen issue.

Aan de andere kant denk ik misschien ook makkelijker over mf omdat ik op die manier heb leren fotograferen en nog steeds de af regelmatig uitzet. Het is iets wat je alleen kunt leren door het vaak te doen. Zou zelf geen telelenzen met manual focus meer willen, omdat die qua scherptediepte stukken minder vergevingsgezind zijn.

Aan de andere kant geef ik ook eerlijk toe dat goedkoop voor mijzelf een van de minst belangrijke criteria is als ik nieuwe spullen wil kopen en zou deze lens niet in mijn tas komen. Dan spaar ik wel even door en zoek ondertussen naar een goede gebruikte Nikkor.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  Redactie Frontpage maandag 14 oktober 2013 @ 12:13:46 #24
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132151849
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:05 schreef Clicks_nl het volgende:
Gedeeltelijk mee eens, aan de andere kant geeft de TS aan dat hij flitst, dus is f8 makkelijk haalbaar.
Scherpstellen is dus ook nauwelijks nodig.
De vraag is hoe sfeervol je platen worden als alles scherp is, juist waar t druk is wil je je geportreerde scherp en de anderen blurry hebben. En het licht op de achtergrond blurry en sfeervol is mooier, dus hoger dan 5,6 zou ik liever niet gaan zitten. Plus dat F8 wel erg veel licht weghaalt, als je dat terug wilt flitsen flits je sfeer weg
pi_132151852
Of doe eens gek en haal de Samyang 8/3.5 fisheye, dan hoef je ook niet meer te focussen. Fisheye effect levert meteen hilarische effecten op :P
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_132151942
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:13 schreef SunChaser het volgende:

[..]

De vraag is hoe sfeervol je platen worden als alles scherp is, juist waar t druk is wil je je geportreerde scherp en de anderen blurry hebben. En het licht op de achtergrond blurry en sfeervol is mooier, dus hoger dan 5,6 zou ik liever niet gaan zitten. Plus dat F8 wel erg veel licht weghaalt, als je dat terug wilt flitsen flits je sfeer weg
Heb je ook weer een punt, ligt er natuurlijk vooral aan wat en hoe je vast wilt leggen.
Ik denk waarschijnlijk teveel aan de lelijke groepsplaatjes zoals je ze op sites als partyflock per 13 in het dozijn ziet.
pi_132154014
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:00 schreef DJ_Scuff het volgende:
amen!

OT - gebruik zelf op stap de 16-35 2.8 en 15mm 2.8 voornamelijk.
wat wel of niet betaalbaar is kan ik voor jou natuurlijk niet beoordelen
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  Redactie Frontpage maandag 14 oktober 2013 @ 13:53:39 #28
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132154234
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 13:45 schreef x-tremed het volgende:

[..]

amen!

OT - gebruik zelf op stap de 16-35 2.8 en 15mm 2.8 voornamelijk.
wat wel of niet betaalbaar is kan ik voor jou natuurlijk niet beoordelen
Idd, de meest ideale zoomlens voor uitgaan
Overigens hoef je als je in de disco gaat fotograferen niet per se een flitser gebruiken, een lamp(je) in je hot shoe zetten werkt ook, zoals ik hier heb gedaan

pi_132155162
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 13:53 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Overigens hoef je als je in de disco gaat fotograferen niet per se een flitser gebruiken, een lamp(je) in je hot shoe zetten werkt ook, zoals ik hier heb gedaan

[ afbeelding ]
hangt een beetje er vanaf of het echt een feestje a la discotheek / kroeg is of festival. Bij festivals heb ik 1 body met 16-35 of fisheye met flitser en andere body 70-200 zonder flitser
  Redactie Frontpage maandag 14 oktober 2013 @ 14:28:04 #30
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132155188
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 14:26 schreef x-tremed het volgende:

[..]

hangt een beetje er vanaf of het echt een feestje a la discotheek / kroeg is of festival. Bij festivals heb ik 1 body met 16-35 of fisheye met flitser en andere body 70-200 zonder flitser
Ja, festival zie ik niet als uitga fotografie eigenlijk, maar met podia is de 70-200 idd hendig
pi_132158966
jongens jullie zijn teveel bezig met high end equipment, je gelooft niet hoe ver je kunt komen met een 400d, 18-55lens en een flitser. Het gaat nog steeds om de man achter de camera. De setup wat je hebt is goed genoeg als je hem heel goed leert kennen!
een vraag is geen vraag meer als je het antwoord al weet!
pi_132159022
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:33 schreef shootercas het volgende:
jongens jullie zijn teveel bezig met high end equipment, je gelooft niet hoe ver je kunt komen met een 400d, 18-55lens en een flitser. Het gaat nog steeds om de man achter de camera. De setup wat je hebt is goed genoeg als je hem heel goed leert kennen!
daar ben ik ook gewoon begonnen met een instap dslr + kitlens . je kunt er een heel eind mee komen maar je loopt bij alles een keer tegen de grens van mogelijkheden aan
pi_132159088
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:35 schreef x-tremed het volgende:

[..]

daar ben ik ook gewoon begonnen met een instap dslr + kitlens . je kunt er een heel eind mee komen maar je loopt bij alles een keer tegen de grens van mogelijkheden aan
Daar heb je gelijk in, Maar zo word je creatief met wat je hebt. Je kunt nu wel een 5dmk3 ofzo gaan kopen, maar fotograferen zul je toch zelf moeten doen :')
pi_132159160
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:36 schreef shootercas het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, Maar zo word je creatief met wat je hebt. Je kunt nu wel een 5dmk3 ofzo gaan kopen, maar fotograferen zul je toch zelf moeten doen :')
hoe meer basic je begint hoe meer je je eigen kunnen vergroot omdat je door je apparatuur beperkt bent ;) en vanuit dat punt moet je vervolgens verder gaan bouwen. Maar ik blijf er ook bij dat de camera geen foto maakt maar de persoon die hem in handen heeft.
  FOK!fotograaf maandag 14 oktober 2013 @ 17:22:55 #35
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_132160653
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:38 schreef x-tremed het volgende:

[..]

hoe meer basic je begint hoe meer je je eigen kunnen vergroot omdat je door je apparatuur beperkt bent ;) en vanuit dat punt moet je vervolgens verder gaan bouwen. Maar ik blijf er ook bij dat de camera geen foto maakt maar de persoon die hem in handen heeft.
Echter geldt wel, als je opgegeven moment beter spul gewend bent, is het heel moeilijk om nog terug te gaan naar kleiner spul. Ik zie het nu voor de 2e keer aan mijzelf, de eerste keer had ik op mijn werk al een D300 in mijn handen en privé nog steeds een instapper, werd gek van het feit dat ik voor alle instellingen combinaties van toetsen moest gebruiken. En nu heb ik een nieuwe instapper ernaast (specs zijn fantastisch, prijs is laag) en ik merk weer hetzelfde...
The summer is magic!

pi_132163168
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 00:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
atuur, loop je risico's daarmee, slijt het harder, etc. En leuk dat het je hobby is en erg fijn dat je het leuk vindt, maar dat mag niet de insteek zijn.
Ook voor DJs geldt: Het is leuk om, zeker via DJ's, her en der te komen en als het maten van je zijn die ook eens iets voor jou doen, moet je het zeker niet laten, maar vergeet niet dat een DJ voor het zonder gezeur mogen meenemen van een draaitafel echt niet komt draaien. Waarom zou jij dan voor het zonde
Ik zie het meer als een vriendendeal, ik ken die mensen persoonlijk. Daarbij ben ik gewoon niet goed genoeg om er geld voor te vragen; je garandeert dan een goed resultaat -- al zijn er zat slechte fotografen.

Het enige bezwaar wat ik me kan voorstellen is dat ik echte fotografen hun vak in de weg zit. Echter is het dan hun verantwoordelijkheid meer te bieden dan een studentje met een DSLR.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 12:55 schreef SunChaser het volgende:
Het is niet erg gratis dingen te doen, doe ik ook nog steeds maar dan kies ik n project uit omdat ik er beter van wordt, portfolio, oefening, ruilen met gesloten portemonnee
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:32 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Nee, professioneel ermee bezig zijn is als je er van kunt leven. Je hobby kan ook starten vanuit een bijbaantje.

Maar de belangrijkste reden dat het stom is als je altijd alles gratis doet dat het daarna onmogelijk is geld te gaan vragen aan het bedrijf waar je gratis voor werkt zodra je je hobby wil uitbouwen naar werk.

De grootste fout die je kunt maken is starten met geen of laag tarief en denken dat je het later wel omhoog kunt gooien.
Ik wil het ook niet uitbouwen als baan. Voor mij moet fotografie een hobby, een vorm van ontspanning, blijven.

quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 11:15 schreef Ener-G het volgende:
Even on-topic: Met die 18-55 moet je al een eind kunnen komen, zeker als je een losse flitser hebt.

Lens met grotere diafragma is niet handig bij groepsportretjes, meestal zit je toch wel zo op de F4 anders vallen er mensen buiten het scherptegebied.

Lees je eens in over 'dragging the shutter' en volgens mij liep er hier nog een ander draadje over partyfotografie. Zo te horen is er technisch nog een hoop winst te behalen met de apparatuur die je nu al hebt.

Tip voor een nog wijdere lens dan de 18mm van je kitlens; Tokina 11-16/2.8. Neem dan wel de II, de eerste versie heeft geen focusmotor.
Met de 18-55mm ben ik inderdaad een heel eind gekomen. Het is stiekem een van mijn favoriete lenzen, juist omdat hij zo goedkoop is. Hij is wegwerpbaar wanneer het misgaat, en redelijk scherp wanneer het goed gaat.

Inderdaad ik gebruik een relatief lange sluitertijd om de achtergrond-ambiance vast te leggen, omdat ik de voorgrond toch kan bevriezen met mijn flits -- er is dus geen reden voor een hogere ISO. Afhankelijk van hoe ik beweging eruit wil laten zien, ga ik voor een sluiterstijd van 1/15 - 1/5 met ISO 200 / 400 / 800 om de achtergrond goed op te nemen, en dan doe ik gewoon een losse rear-curtain flits om de voorgrond fatsoenlijk te bevriezen -- beter dan het zou kunnen met een kortere sluitertijd. Soms vind ik het ook leuk om iets minder sterk te flitsen, zodat de discolampen nog een onderdeel vormen van de belichting, en je een soort lichtstroken in de bewegingsrichting krijgt.

Toch lijkt me een groter diafragma leuk om mee te werken, gewoon om met de scherptediepte te spelen en wat bokeh te maken. Ik vind het geweldig om F1.8 te schieten met mijn 35mm.

Die Tokina is idd een geweldige lens, alleen te duur voor waar ik naar zoek. Ik zoek een lens waarbij het me niet zou uitmaken wanneer hij kapot gaat / gejat wordt.

quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:05 schreef Clicks_nl het volgende:
Scherpstellen is dus ook nauwelijks nodig. Als je zorgt dat je je afstand ingesteld houd rond de 1.25 meter zorgt de scherptediepte er al voor dat je vanaf grofweg 70 centimeter tot bijna oneindig alles scherp hebt. Als je nadenkt over wat je doet is scherpstellen met zo'n (super)groothoek in mijn ogen geen issue.

Aan de andere kant denk ik misschien ook makkelijker over mf omdat ik op die manier heb leren fotograferen en nog steeds de af regelmatig uitzet. Het is iets wat je alleen kunt leren door het vaak te doen. Zou zelf geen telelenzen met manual focus meer willen, omdat die qua scherptediepte stukken minder vergevingsgezind zijn.

Aan de andere kant geef ik ook eerlijk toe dat goedkoop voor mijzelf een van de minst belangrijke criteria is als ik nieuwe spullen wil kopen en zou deze lens niet in mijn tas komen. Dan spaar ik wel even door en zoek ondertussen naar een goede gebruikte Nikkor.
Ik schiet inderdaad nu op F8, maar wil juist groter kunnen gaan, lekker met scherptediepte spelen.

En inderdaad ik ben persoonlijk helemaal geen fan van 3e partij lenzen. Eigenlijk vind ik dx lenzen qua investering al twijfelachtig. Al mijn lenzen zijn Nikkor.

quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:13 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Dat kan je allemaal redelijk compenseren via de sluitertijd. De diafragma is niet wat motionblur maakt, dat is de sluiter en flits.

quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:13 schreef Ener-G het volgende:
Of doe eens gek en haal de Samyang 8/3.5 fisheye, dan hoef je ook niet meer te focussen. Fisheye effect levert meteen hilarische effecten op :P
Haha die had ik bijna gekocht... Ik zit hem nog steeds serieus te overwegen.

quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:18 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Heb je ook weer een punt, ligt er natuurlijk vooral aan wat en hoe je vast wilt leggen.
Ik denk waarschijnlijk teveel aan de lelijke groepsplaatjes zoals je ze op sites als partyflock per 13 in het dozijn ziet.

Haha ja daar ben ik ook geen fan van. Ik ga meestal voor plaatjes van dansende mensen.

quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 13:53 schreef SunChaser het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik vind die foto eigenlijk niet zo mooi. Door een constant aan lampje, kan je geen beweging bevriezen. Als gevolg moet je de sluitertijd kort houden, en is je achtergrond bijna helemaal zwart.

Ik vind de bam-in-je-gezicht flitslook, in combinatie met een knal-felle achtergrond van de discolampen mooier.

quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:36 schreef shootercas het volgende:

[..]

Dat is inderdaad totaal mijn bedoeling niet. Eigenlijk zoek ik een 18-55mm stijl plastic-fantastic grotere groothoek...
pi_132168586
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 18:51 schreef Roadtrip het volgende:

[..]
Dat is inderdaad totaal mijn bedoeling niet. Eigenlijk zoek ik een 18-55mm stijl plastic-fantastic grotere groothoek...
In dat geval nogmaals: Tokina 11-16 2.8
Of ga op zoek naar een gebruikte 10-24 Nikkor maar dan mis je al weer minimaal 1 stop lichtsterkte

Beide overigens alleen DX, maar een supergroothoek die je evt in de toekomst ook op een FX camera kunt gebruiken is gewoon niet betaalbaar te vinden.
pi_132171489
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 20:52 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

In dat geval nogmaals: Tokina 11-16 2.8
Of ga op zoek naar een gebruikte 10-24 Nikkor maar dan mis je al weer minimaal 1 stop lichtsterkte

Beide overigens alleen DX, maar een supergroothoek die je evt in de toekomst ook op een FX camera kunt gebruiken is gewoon niet betaalbaar te vinden.
De Tokina is wel iets duurder dan een plastic-fantastic lens die na 5x keer kapot mag zijn.

Maar inderdaad, full-frame gaat te duur worden. Al lijkt die 14-24mm me wel geweldig, samen met een fatsoenlijke full-frame body. Dan heb je toch weer meer bereik. Maar helaas ¤¤¤.
  FOK!fotograaf maandag 14 oktober 2013 @ 23:43:12 #39
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_132176828
quote:
Het enige bezwaar wat ik me kan voorstellen is dat ik echte fotografen hun vak in de weg zit. Echter is het dan hun verantwoordelijkheid meer te bieden dan een studentje met een DSLR.

Houdt er rekening mee dat er geen betere prijs-kwaliteit verhouding is dan gratis. Anders gezegd: Praktisch onmogelijk.

quote:
Ik zie het meer als een vriendendeal, ik ken die mensen persoonlijk. Daarbij ben ik gewoon niet goed genoeg om er geld voor te vragen; je garandeert dan een goed resultaat -- al zijn er zat slechte fotografen.
En jij denkt dat slechte DJ's in hun beginjaren ook niet betaald werden? Geen hoofdprijs nee, maar er wordt echt wel wat geregeld. En voor jou geldt hetzelfde. Je hoeft niet meteen honderden euro's voor een avond te vragen, maar je mag best om een paar euro vragen. Ik ga er logischerwijs even van uit dat je wel gewoon gratis naar binnen mag en je drankjes die avond (mits proportioneel) ook gewoon gratis zijn?
En begrijp me niet verkeerd, het is echt niet erg om zo nu en dan een vriendendienst te doen, maar waarom zou jij ook aan het werk zijn zonder er iets voor te krijgen? Omdat je het leuk vindt en het je hobby is? Zo'n DJ, denk je dat het bij hem niet begonnen is als hobby? En de LJ? Die staan daar echt niet omdat ze het niet leuk vinden.

En als je nou niet wilt vragen, kan je eens een "subtiele" hint geven. Iets als: "Hier wordt iedere keer mijn lens vies, ben benieuwd hoe lang die het nog vol houdt. Jammer dat een nieuwe zo duur is." :) Is nog waar namelijk ook, je lens verslijt en is wegwerpbaar. Zou toch leuk zijn als jij als studentje (en dus krap bij kas) dat niet zelf zou hoeven betalen, toch?
Succes ermee!
The summer is magic!

dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:02:00 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_132180889
Tjonge jonge, als hij dat zo graag gratis wilt doen, lekker boeiend.
pi_132181636
Ach, hobbies kosten geld
quote:

Haha die had ik bijna gekocht... Ik zit hem nog steeds serieus te overwegen.
Als je de mogelijkheid hebt, doen :) Ik heb jaren geleden de 'voorganger' waar de Samyang op gebaseerd/genept is gehad, een Peleng 8mm F3.5 fisheye. Er zijn weinig lenzen waar ik voor zo weinig geld zo veel lol mee heb beleefd:

Big Up! 16-5-2009 by renegesink, on Flickr

Club r_AW 5Y by renegesink, on Flickr

Kunst tot de Nacht by renegesink, on Flickr

Inmiddels wel ingeruild voor een 16/2.8 Zenitar fisheye, omdat de Peleng niet beeldvullend is op een D700 en 8mm wel heel ridicuul wijd is. Tevens is de Peleng nogal een flarebak, waarbij ik met de Zenitar gewoon recht mee in de zon en theaterlampen kan schieten. Geenidee hoe de Samyang zich gedraagt wat dat betreft trouwens.
  Redactie Frontpage dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:13:11 #42
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132182103
quote:
Daarbij ben ik gewoon niet goed genoeg om er geld voor te vragen; je garandeert dan een goed resultaat -- al zijn er zat slechte fotografen.
Dus je zegt al dat je een slechte fotograaf bent. Met die instelling zou ik er idd niet je werk van maken.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:35:13 #43
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_132182620
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:13 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Dus je zegt al dat je een slechte fotograaf bent. Met die instelling zou ik er idd niet je werk van maken.
Ik heb nergens gelezen dat hij dat wilt? Daar kwam Pizza_boom mee en daar ging jij op door.
  Redactie Frontpage dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:02:34 #44
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132186479
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:43 schreef Pizza_Boom het volgende:

Ik ga er logischerwijs even van uit dat je wel gewoon gratis naar binnen mag en je drankjes die avond (mits proportioneel) ook gewoon gratis zijn?

Het meest domme dat je kunt doen is tijdens het fotograferen je volgieten met drank.

Ten eerste omdat je je DSLR goed wil hanteren en beschermen tegen andere (dronken) mensen
Maar ook omdat je nuchter veel beter kunt inschatten welke mensen in de disco je niet moet fotograferen. Als je zelf dronken/aangeschoten bent kun je niet snel inschatten of iemand ruzie met je gaat lopen zoeken of gewoon als mensen vervelend gaan doen. Los nog van hoe je zelf als persoon wordt als je aangeschoten raakt. Geldt ook voor evenementenfotografie overigens. Je wil met honderden mensen om je heen zelf nuchter zijn, zeker met dure apparatuur.

Bij uitga-fotografie drink ik alleen water en red bull.
pi_132191444
Zorg dat je een paar feestjes voor niets doet, en ze dan ook goed nabewerkt, dan kun je beginnen met 35 euro per avond vragen. Geen vetpot ; maar meer dan je vakantiebaantje.
pi_132191567
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 15:35 schreef shootercas het volgende:
Zorg dat je een paar feestjes voor niets doet, en ze dan ook goed nabewerkt, dan kun je beginnen met 35 euro per avond vragen. Geen vetpot ; maar meer dan je vakantiebaantje.
Het nabewerken is idd de killer qua tijd. Maar geld technisch is het op die manier geen handige baan. Je zit 6 uur op het feestje zelf en nog 2x dat nabewerken. Dan kan ik beter voor 100 euro een dagje werken bij mij bijbaan.
pi_132191621
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 15:39 schreef Roadtrip het volgende:

[..]

Het nabewerken is idd de killer qua tijd. Maar geld technisch is het op die manier geen handige baan. Je zit 6 uur op het feestje zelf en nog 2x dat nabewerken. Dan kan ik beter voor 100 euro een dagje werken bij mij bijbaan.
Ik zie het als een diepte-investering; het is tenminste iets wat je leuk vindt. Je kunt ook lekker 18 uur vakken gaan plamuren, dat is pas leuk. :')
  Redactie Frontpage dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:51:44 #48
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132192000
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 15:35 schreef shootercas het volgende:
ALs je ergens start met gratis kun je niet later geld gaan vragen, zo werkt dat niet, dan vragen ze gewoon een ander
  Redactie Frontpage dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:52:01 #49
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132192013
quote:
13s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 15:40 schreef shootercas het volgende:

[..]

Ik zie het als een diepte-investering; het is tenminste iets wat je leuk vindt. Je kunt ook lekker 18 uur vakken gaan plamuren, dat is pas leuk. :')
Maar daar verdien je geld mee
pi_132192054
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 15:51 schreef SunChaser het volgende:

[..]

ALs je ergens start met gratis kun je niet later geld gaan vragen, zo werkt dat niet, dan vragen ze gewoon een ander
Niet als je kwaliteit levert, iedere aap kan slechte foto's maken. Maar goede foto's zijn goede reclame voor een club.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')