aangepast, niet afgeschaftquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:35 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Dus omdat er een debiel zo iets zegt moet maar een oude nederlandse traditie worden afgeschaft.
Kijk, dat bedoel ik nou met "smoesjes".quote:
Nee, snapte ikquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:36 schreef sp3c het volgende:
ja ik geloof je wel
ik geloof het verhaal niet
nee ik vraag hoe het racisme is, wie er onderdrukt of gediscrimineerd wordt hier en hoe maar daar komen alleen dit soort wazige antwoorden opquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:48 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Kijk, dat bedoel ik nou met "smoesjes". Zwarte Piet wordt helemaal niet onderdrukt, dus is het geen racisme!
ja en vroeger maakten we vuur aan met stokjes en aten we iedere dag wildquote:Racisme, discriminatie & onderdrukking zijn allemaal discriminatoire zaken. Waarom zou je in vredesnaam voor één van die categorieën een uitzondering willen maken ten behoeve van een volksfeest en ten behoeve van een doelgroep die het geen kont uitmaakt zolang ze maar een mooie intocht zien & heel veel snoep + kadootjes krijgen?
Ooit hadden we kiesrecht-alleen-voor-mannen als traditie en toen dat wat gedateerd raakte, hebben we het gemoderniseerd. Waarom is het nou zo onoverkomelijk om eens rustig na te denken over een traditie die in de rest van de wereld als racistisch wordt beschouwd?
(NB. van mij mag Zwarte Piet best blijven hoor, het verbaast me alleen nogal hoe iedereen zo op zijn/haar achterste benen staat om iets te verdedigen waar we bij anderen schande van zouden roepen.)
Ik verwacht dat de PvdD ook een klacht gaat indienen m.b.t. het welzijn van Americo.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:22 schreef sp3c het volgende:
al zal de Partij van de Dieren best wat te zeggen hebben over dat stierenvechten natuurlijk
Alleen maar een beetje?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:52 schreef sp3c het volgende:
omdat het zwartmaken van het gezicht een beetje lijkt op Blackface uit Amerika?
Er is maar zoveel dat je kan doen als je je kop zwart schminkt heh?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:02 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Alleen maar een beetje?
[ afbeelding ]
Bronquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 17:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Wat mensen als Quincy vergeten is dat je dingen moet zien binnen hun historische context. Ik sluit niet uit dat binnen de context van 19e eeuws Nederland Zwarte Piet inderdaad werd gezien als de slaaf van Sinterklaas, en als een boeman waarmee de kindertjes angst werd ingeboezemd. Als je niet braaf bent krijg je met de roe, of moet je in de zak mee naar Spanje! Overigens sprong onze goede Sint er destijds ook niet al te best uit, getuige onderstaande afbeelding uit 1852.
Inmiddels zijn we 150 jaar verder, en zijn onze denkbeelden t.a.v. de getinte medemens (van Quinsy mag je natuurlijk ook niet de term "neger" bezigen) en ten opzichte van kinderopvoeding gewijzigd.
De huidige zwarte Piet lijkt net zo min op de piet van 1850, als dat de huidige Sinterklaas lijkt op de boeman op bovenstaande tekening.
Met een verwijzing naar ons koloniale verleden pleiten voor het afschaffen van Zwarte Piet is net zo onzinnig als wanneer de Kinderbescherming obv opvoedingsidealen van 150 jaar terug voor de afschaffing van Sinterklaas zou pleiten!
Het opvoeren van het zwartepietenspel wordt niet verboden omdat het valt onder de vrije meningsuiting. Dit recht is belangrijker dat dit traditionele spel.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:07 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Gelukkig zal Zwarte Piet nooit verboden worden, het behouden van onze cultuur vind ik erg belangrijk.
Ook al zou men het op racisme gooien, in het maatschappelijk belang en contextueel zou het nooit ''kunnen''quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het opvoeren van het zwartepietenspel wordt niet verboden omdat het valt onder de vrije meningsuiting. Dit recht is belangrijker dat dit traditionele spel.
Zelf zou ik me wit schminken als Piet zijnde.
Zodat Dokter Piet je weer kan genezen ?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het opvoeren van het zwartepietenspel wordt niet verboden omdat het valt onder de vrije meningsuiting. Dit recht is belangrijker dat dit traditionele spel.
Zelf zou ik me wit schminken als Piet zijnde.
Geen idee.. wie is dokter Piet ?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:33 schreef 2cv het volgende:
[..]
Zodat Dokter Piet je weer kan genezen ?
Wat .... een verbod op 'zwartepiet spelen' ?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:33 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Ook al zou men het op racisme gooien, in het maatschappelijk belang en contextueel zou het nooit ''kunnen''
Een collega van Wegwijs Piet, Pakjes Piet, Sorry Piet, Klungel Piet, enzovoorts, enzovoorts.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Geen idee.. wie is dokter Piet ?
je bent nu al de derde in deze reeks die met dit plaatje een punt probeert te makenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:02 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Alleen maar een beetje?
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |