Dus discriminatie / racisme / onderdukking is toegestaan, zolang het maar alleen op volksfeesten gebeurt? Hm, die clausule heb ik geloof ik gemist in de mensenrechtenverdragen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:22 schreef sp3c het volgende:
nou wij staan niet met ons "bekende belerende vingertje" buitenlandse volksfeesten af te zeiken
niet per se maar er is ook zoiets als appels en peren vergelijken, het moment dat wij ons "bekende belerende vingertje" uit de kast trekken dan is er echt wel wat meer aan de hand dan een zwarte die vrolijk snoep uitdeelt voor een oude blanke dude 1x per jaarquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:25 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Dus dicriminatie / racisme / onderdukking is toegestaan, zolang het maar alleen op volksfeesten gebeurt? Hm, die clausule heb ik geloof ik gemist in de mensenrechtenverdragen.
(Okee, 1 groot volksfeest dan: de Olympische Spelen in Rusland.)
Appel = Pyrus malus, peer = Pyrus communis.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:26 schreef sp3c het volgende:
niet per se maar er is ook zoiets als appels en peren vergelijken
Volgens degenen die het doen, ja. Maar dat is wel vaker zo bij plegers van bovenstaande zaken.quote:bovendien is hier gewoon geen sprake van discriminatie / racisme / onderdrukking
ok wie wordt er hier onderdrukt?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:30 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Appel = Pyrus malus, peer = Pyrus communis.
[..]
Volgens degenen die het doen, ja. Maar dat is wel vaker zo bij plegers van bovenstaande zaken.
Dat was de aanleiding; collega van Quinsy's moeder had gezegd: "oh, daar is de zwarte piet van ons bedrijf" ofzoiets. En daar was ze zo van van slag geraakt, dat Quinsy een actie is begonnen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:25 schreef sp3c het volgende:
wat is dat toch steeds met die collega zijn moeder????
welke randdebiel noemt een vrouw nou zwarte Piet
verzonnen verhalenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat was de aanleiding; collega van Quinsy's moeder had gezegd: "oh, daar is de zwarte piet van ons bedrijf" ofzoiets. En daar was ze zo van van slag geraakt, dat Quinsy een actie is begonnen.
Dus omdat er een debiel zo iets zegt moet maar een oude nederlandse traditie worden afgeschaft.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat was de aanleiding; collega van Quinsy's moeder had gezegd: "oh, daar is de zwarte piet van ons bedrijf" ofzoiets. En daar was ze zo van van slag geraakt, dat Quinsy een actie is begonnen.
aangepast, niet afgeschaftquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:35 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Dus omdat er een debiel zo iets zegt moet maar een oude nederlandse traditie worden afgeschaft.
Kijk, dat bedoel ik nou met "smoesjes".quote:
Nee, snapte ikquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:36 schreef sp3c het volgende:
ja ik geloof je wel
ik geloof het verhaal niet
nee ik vraag hoe het racisme is, wie er onderdrukt of gediscrimineerd wordt hier en hoe maar daar komen alleen dit soort wazige antwoorden opquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:48 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Kijk, dat bedoel ik nou met "smoesjes". Zwarte Piet wordt helemaal niet onderdrukt, dus is het geen racisme!
ja en vroeger maakten we vuur aan met stokjes en aten we iedere dag wildquote:Racisme, discriminatie & onderdrukking zijn allemaal discriminatoire zaken. Waarom zou je in vredesnaam voor één van die categorieën een uitzondering willen maken ten behoeve van een volksfeest en ten behoeve van een doelgroep die het geen kont uitmaakt zolang ze maar een mooie intocht zien & heel veel snoep + kadootjes krijgen?
Ooit hadden we kiesrecht-alleen-voor-mannen als traditie en toen dat wat gedateerd raakte, hebben we het gemoderniseerd. Waarom is het nou zo onoverkomelijk om eens rustig na te denken over een traditie die in de rest van de wereld als racistisch wordt beschouwd?
(NB. van mij mag Zwarte Piet best blijven hoor, het verbaast me alleen nogal hoe iedereen zo op zijn/haar achterste benen staat om iets te verdedigen waar we bij anderen schande van zouden roepen.)
Ik verwacht dat de PvdD ook een klacht gaat indienen m.b.t. het welzijn van Americo.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:22 schreef sp3c het volgende:
al zal de Partij van de Dieren best wat te zeggen hebben over dat stierenvechten natuurlijk
Alleen maar een beetje?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:52 schreef sp3c het volgende:
omdat het zwartmaken van het gezicht een beetje lijkt op Blackface uit Amerika?
Er is maar zoveel dat je kan doen als je je kop zwart schminkt heh?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:02 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Alleen maar een beetje?
[ afbeelding ]
Bronquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 17:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Wat mensen als Quincy vergeten is dat je dingen moet zien binnen hun historische context. Ik sluit niet uit dat binnen de context van 19e eeuws Nederland Zwarte Piet inderdaad werd gezien als de slaaf van Sinterklaas, en als een boeman waarmee de kindertjes angst werd ingeboezemd. Als je niet braaf bent krijg je met de roe, of moet je in de zak mee naar Spanje! Overigens sprong onze goede Sint er destijds ook niet al te best uit, getuige onderstaande afbeelding uit 1852.
Inmiddels zijn we 150 jaar verder, en zijn onze denkbeelden t.a.v. de getinte medemens (van Quinsy mag je natuurlijk ook niet de term "neger" bezigen) en ten opzichte van kinderopvoeding gewijzigd.
De huidige zwarte Piet lijkt net zo min op de piet van 1850, als dat de huidige Sinterklaas lijkt op de boeman op bovenstaande tekening.
Met een verwijzing naar ons koloniale verleden pleiten voor het afschaffen van Zwarte Piet is net zo onzinnig als wanneer de Kinderbescherming obv opvoedingsidealen van 150 jaar terug voor de afschaffing van Sinterklaas zou pleiten!
Het opvoeren van het zwartepietenspel wordt niet verboden omdat het valt onder de vrije meningsuiting. Dit recht is belangrijker dat dit traditionele spel.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:07 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Gelukkig zal Zwarte Piet nooit verboden worden, het behouden van onze cultuur vind ik erg belangrijk.
Ook al zou men het op racisme gooien, in het maatschappelijk belang en contextueel zou het nooit ''kunnen''quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het opvoeren van het zwartepietenspel wordt niet verboden omdat het valt onder de vrije meningsuiting. Dit recht is belangrijker dat dit traditionele spel.
Zelf zou ik me wit schminken als Piet zijnde.
Zodat Dokter Piet je weer kan genezen ?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het opvoeren van het zwartepietenspel wordt niet verboden omdat het valt onder de vrije meningsuiting. Dit recht is belangrijker dat dit traditionele spel.
Zelf zou ik me wit schminken als Piet zijnde.
Geen idee.. wie is dokter Piet ?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:33 schreef 2cv het volgende:
[..]
Zodat Dokter Piet je weer kan genezen ?
Wat .... een verbod op 'zwartepiet spelen' ?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:33 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Ook al zou men het op racisme gooien, in het maatschappelijk belang en contextueel zou het nooit ''kunnen''
Een collega van Wegwijs Piet, Pakjes Piet, Sorry Piet, Klungel Piet, enzovoorts, enzovoorts.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Geen idee.. wie is dokter Piet ?
je bent nu al de derde in deze reeks die met dit plaatje een punt probeert te makenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:02 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Alleen maar een beetje?
[ afbeelding ]
Als kind snap je niets van al dat racisme gebler. Sterker nog, je komt er niet eens mee in aanraking noch komt het in je kop het daarmee te associeren. Als kind zijn al die pieten hartstikke tof en menig kind doen ze maar graag na. Voor hun staat piet op gelijke voet met sinterklaas zelf. Zo heb ik het zelf als kind ervaren en ik ben ervan overtuigd dat dat nu nog steeds is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:59 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Maar het feit blijft dat blackface in de rest van de wereld als racistisch geldt, dat smoesjes over een eeuwenlange zwartepiet-traditie of dat je van schoorsteenklimmen kroeshaar, zoenlippen en een pagepakje krijgt, uiteindelijk gewoon smoesjes zijn (voor iets dat niet racistisch is zou je geen smoesjes hoeven te verzinnen) en dat degenen die het hardst roepen dat je een kinderfeest niet mag verpesten niet de kinderen zélf zijn.
Dus misschien is deze traditie in de huidige vorm een beetje uit de tijd, is het nou echt zo vreselijk om daar eens over na te denken?
(En dan heb ik het nog niet eens over die kostbaar uitgedoste kindervriendhogepriester met zijn staf, zak en schimmel tussen zijn benen.)
?..quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
je bent nu al de derde in deze reeks die met dit plaatje een punt probeert te maken
ja een beetje ja, hij heeft idd ook een zwarte huid, bijna hetzelfde maar niet heus ... op deze manier is elke neger een karikatuur van blackface
wat? ..quote:
het moet idd niet nog gekker worden nee maar de enige overeenkomst die ik zie met blackface is de huidskleurquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
een neger een karikatuur van een blackface? moet niet gekker worden hier...
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
een neger een karikatuur van een blackface? moet niet gekker worden hier...
Daar komt natuurlijk schoensmeer aan te pas, is niet van nature natuurlijkquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
het moet idd niet nog gekker worden nee maar de enige overeenkomst die ik zie met blackface is de huidskleur
als dat al racistisch, onderdrukkend en discriminerend is dan is elke neger dat
dat is het punt toch helemaal niet?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:14 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Daar komt natuurlijk schoensmeer aan te pas, is niet van nature natuurlijk
Dat punt probeer je te maken door te zeggen dat een neger een karikatuur van een blackface is? Ik dacht even dat Umberto schoensmeer had gezet of dat hij de blackface aan het imiteren is om een karikatuur te tonen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is het punt toch helemaal niet?
de enige overeenkomst die de twee karakters hebben is de zwarte huid
meer niet, je zou de lippen mee kunnen nemen maar dan moet je met een ander plaatje komen
wat dacht je van; allebei een niet-neger die een neger nadoet. allebei in een toneelstukje/ entertainment. allebei beelden ze een karikatuur uit, overdreven uiterlijke eigenschappen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is het punt toch helemaal niet?
de enige overeenkomst die de twee karakters hebben is de zwarte huid
meer niet, je zou de lippen mee kunnen nemen maar dan moet je met een ander plaatje komen
euh nee, lees het allemaal eens rustig terugquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:22 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Dat punt probeer je te maken door te zeggen dat een neger een karikatuur van een blackface is? Ik dacht even dat Umberto schoensmeer had gezet of dat hij de blackface aan het imiteren is om een karikatuur te tonen.
dat is al gelijk onzin dan ga je er vanuit dat elke zwarte piet blank is of zelfs blank hoort te zijnquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:25 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wat dacht je van; allebei een niet-neger die een neger nadoet. allebei in een toneelstukje/ entertainment. allebei beelden ze een karikatuur uit, overdreven uiterlijke eigenschappen.
ja ok, nou en?quote:bverschil is natuurlijk wel dat met de blackface, het negers letterlijk verboden was op het podium te staan in the follies (cabaret), en dat ze dus voor een deel gewoon werden uitgebeeld omdat ze graag de muziek uit die gemeenschap wouden laten horen. voor een ander deel echter, werden negers volkomen belachelijk gemaakt in comedy stukjes, en weggezet als dom, lui, en onaangepast.
dta was hier ook het geval vroeger, alleen werd onze piet gebracht als gemeen, kinderhatend, aggressief, eng, en maar net onder controle gehouden door de sint. een echte boeman.
maar er wordt niemand belachelijk gemaakt in het hele sinterklaasverhaalquote:ik denk dat iedereen wel snapt nu, dat dat beledigend was.
voor veel donkere mensen is het prima nu, dat de echt negatieve elementen eruit zijn gehaald, voor anderen is dat helemaal niet genoeg, en is het gewoon nog steeds doorgaan met negers belachelijk maken.
Misschien moet jij het ff rustig teruglezen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
euh nee, lees het allemaal eens rustig terug
ja ok dan lees je het niet terugquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:35 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Misschien moet jij het ff rustig teruglezen.
Die uitspraak slaat nergens op.
vroeger was bijna iedereen in nederland blank.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is al gelijk onzin dan ga je er vanuit dat elke zwarte piet blank is of zelfs blank hoort te zijn
dat is simpelweg niet waar
[..]
op zn minst doet het mensen eraan denken... dat is dus een ontzettend negatief beeld wat er mee geassocieerd wordt.quote:ja ok, nou en?
dat doet Hollywood ook bij tijd en wijlen en niet alleen bij negers
verder ontken ik ook niet dat Blackface een racistisch dingetje was ... ik zie de overeenkomsten met zwarte Piet alleen niet helemaal
zie niet in wat het met het sinterklaasfeest te maken heeft
vind jij. het is een voortbvloeisel uit een verlenden, dat is niet zomaar weg omdat wij zo aardig waren om de ergste elementen weg te doen. de nromale oplossing is om het helemaal niet meer te doen, nogal simpel. dan zet je echt iets recht. de enige reden dat dat niet gebeurd, is omdat nederlanders zwarte piet zo'n leuk figuurtje vinden. maar dat is nogal neerbuigend vind ik, alsof dat belangrijker is datn het goedmaken van meer dan een eeuw negers belachelijk maken...quote:maar er wordt niemand belachelijk gemaakt in het hele sinterklaasverhaal
nog steedsquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vroeger was bijna iedereen in nederland blank.
er is helemaal geen sprake van negers nadoen, zo gedragen negers zich helemaal niet (tenzij ze zwarte piet moeten spelen)quote:[..]
op zn minst doet het mensen eraan denken... dat is dus een ontzettend negatief beeld wat er mee geassocieerd wordt.
en verder is het principe dus hetzelfde, het uitbeelden van een neger. en dan vind je het raar dat sommige negers daar bezaar tegen hebben, dat niet- negers hun nadoen, en in een vrolijk pakje al acrobatend achter een sinterklaas laten nahuppelen...
naja als jij dit ziet als negers belachelijk maken dan zegt dit meer over jou dan over de rest van de wereldquote:[..]
vind jij. het is een voortbvloeisel uit een verlenden, dat is niet zomaar weg omdat wij zo aardig waren om de ergste elementen weg te doen. de nromale oplossing is om het helemaal niet meer te doen, nogal simpel. dan zet je echt iets recht. de enige reden dat dat niet gebeurd, is omdat nederlanders zwarte piet zo'n leuk figuurtje vinden. maar dat is nogal neerbuigend vind ik, alsof dat belangrijker is datn het goedmaken van meer dan een eeuw negers belachelijk maken...
dus het was blanken die zwarten nadeden.quote:
precies.quote:er is helemaal geen sprake van negers nadoen, zo gedragen negers zich helemaal niet (tenzij ze zwarte piet moeten spelen)
geen enkele neger huppelt vrolijk acrobatend achter een katholieke eindbaas aan
[..]
nee het zegt wat over nederlanders, die gewoon niet doorhebben wat ze doen, omdat het zo normaal is dat niemand er echt over nadenkt hoe het overkomt.quote:naja als jij dit ziet als negers belachelijk maken dan zegt dit meer over jou dan over de rest van de wereld
ik ga hier echt geen energie meer insteken hoor
Alleen de Pavlovgeconditioneerden die om de een of andere reden menen dat je zwart schminken racistisch is. Hoef je geen aandacht aan te besteden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:59 schreef sp3c het volgende:
waar komt dit argument eigenlijk vandaan, ik hoor het voor het eerst
heeft de rest van de wereld geklaagd over ons sinterklaasfeest of gaan we er gewoon voor het gemak vanuit dat het zich rotschrikt omdat dat wat meer gewicht mee brengt dan 1 activist en zijn 20 facebookvrienden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |