abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 8 november 2013 @ 14:16:56 #176
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_133042991
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 14:02 schreef Blik het volgende:

[..]

Ja, maar denk je dat je onderhandelingsruimte hebt als jij een hypotheek hebt van 140k terwijl je huis slechts 115 waard is volgens de WOZ?
Nee. ;(
pi_133049807
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 12:35 schreef Extraneus het volgende:

Mijn hypotheek is 141.622 en de WOZ-waarde is 115.000. Weet niet wat dat dan voor mij betekent.
Dan zou ik zeker aflossen op de hypotheekschuld en geen stuiver extra in de bankspaarrekening storten. Extra in de bankspaarrekening betekent dat je je geld vastzet, terwijl je huis (ver) onder water staat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 november 2013 @ 20:49:04 #178
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_133058066
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zou ik zeker aflossen op de hypotheekschuld en geen stuiver extra in de bankspaarrekening storten. Extra in de bankspaarrekening betekent dat je je geld vastzet, terwijl je huis (ver) onder water staat.
Staat je huis dan onder water als de hypotheekschuld hoger is dan de executiewaarde? Gaat het niet om de vrijverkoopwaarde?

Maar zou je in mijn plaats überhaupt aflossen? Ik vind het nogal een dilemma. Ben net twee jaar bezig met spare en nu zou ik alweer de helft vrijwillig afstaan om die schuld te verminderen. Ik weet dat het een schuld is maar het voelt toch een beetje als nodeloos geld buiten mijn eigen bereik plaatsen.
pi_133059103
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zou ik zeker aflossen op de hypotheekschuld en geen stuiver extra in de bankspaarrekening storten. Extra in de bankspaarrekening betekent dat je je geld vastzet, terwijl je huis (ver) onder water staat.
Waarom? Het saldo op de bankspaarrekening kan toch alleen gebruikt worden om je hypotheek mee af te lossen? Dat geldt toch ook als je bv. je huis verkoopt?
Met bijstorten houd je iig je HRA overeind.
pi_133059358
Het rendement op bijstorten in de bankspaarrekening is wel hoger...rente bankspaarrekening = bruto hypotheekrente. Maar op hypotheekrente krijg je renteaftrek...
pi_133062847
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:08 schreef DappereDodo77 het volgende:
Waarom? Het saldo op de bankspaarrekening kan toch alleen gebruikt worden om je hypotheek mee af te lossen? Dat geldt toch ook als je bv. je huis verkoopt?
Als je je huis verkoopt, wil dat NIET zeggen dat je gebruik mag maken van de vrijstelling. Op die bankspaarrekening staat je geld "vast" tot de einddatum hypotheek: min. 25 jaar.

Dat geldt ook voor spaarhypotheken; eigenlijk ook starre en onhandige producten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133062948
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 20:49 schreef Extraneus het volgende:

Staat je huis dan onder water als de hypotheekschuld hoger is dan de executiewaarde? Gaat het niet om de vrijverkoopwaarde?
Als je verkoopprijs hoger is dan de woz.....je had het over de WOZ-, niet over de executie-waarde.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 20:49 schreef Extraneus het volgende:

Maar zou je in mijn plaats überhaupt aflossen? Ik vind het nogal een dilemma. Ben net twee jaar bezig met spare en nu zou ik alweer de helft vrijwillig afstaan om die schuld te verminderen. Ik weet dat het een schuld is maar het voelt toch een beetje als nodeloos geld buiten mijn eigen bereik plaatsen.
Het beste spaar jij in box 3 en gebruik je dat spaargeld pas als je je huis verkoopt on de rest schuld op te losssen of te minimaliseren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133075652
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 08:48 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Maar het bedrag boven de 21k is dan wel interessant om te verduisteren... al is dat gewoon een vorm van belastingontduiking en illegaal. Ook als je het contant thuis hebt liggen moet je er belasting over betalen.
Alsof ze thuis bij je gaan kijken wat je aan contanten hebt..
  zaterdag 9 november 2013 @ 14:55:54 #184
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_133078564
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je verkoopprijs hoger is dan de woz.....je had het over de WOZ-, niet over de executie-waarde.
Ik dacht dat de WOZ-waarde hetzelfde was als de executiewaarde. :@
quote:
[..]

Het beste spaar jij in box 3 en gebruik je dat spaargeld pas als je je huis verkoopt on de rest schuld op te losssen of te minimaliseren.
Ja, doe ik ook het liefst, maar ik baal zo van die 1,2% vermogensrendementsheffing boven de ongeveer 20.000 euro. Hoe zie je dat? Gewoon als de prijs die je betaalt voor de luxe van flexibiliteit?

[ Bericht 0% gewijzigd door Extraneus op 09-11-2013 15:04:07 ]
  zaterdag 9 november 2013 @ 15:32:10 #185
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_133079277
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:11 schreef blomke het volgende:
Op die bankspaarrekening staat je geld "vast" tot de einddatum hypotheek: min. 25 jaar.
Dat is niet waar. Het vermogen is in principe vrij opneembaar als de hypotheek afgelost moet worden, bijv. bij overlijden of anderszins.
Echter, de heffingsvrijstelling is afhankelijk van hoe lang er al is ingelegd. Bij 15 jaar heb je al een bepaalde vrijstelling, en hoe langer het vermogen vast staat, hoe hoger die vrijstelling wordt (20+ jaar).

Natuurlijk zorgt dat voor een rem op het 'onnodig' opnemen, maar dat het geld volledig vast staat is niet waar.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 9 november 2013 @ 16:03:44 #186
862 Arcee
Look closer
pi_133080078
quote:
Rente 0,25 procent! Waar nu heen met uw spaargeld? Vier vragen


De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de officiële rente verlaagd naar 0,25 procent, een record. Vier vragen voor consumenten die nog wat met hun spaargeld willen.

Waar kan ik geld lenen tegen dat percentage om wat extra Sinterklaasinkopen te doen?
Helaas kan dat niet. De officiële rente - de 'basisherfinancieringsrente' - is de rente die de Europese Centrale Bank (ECB) in rekening brengt aan banken die in Frankfurt geld willen opnemen. Als die rente wordt verlaagd, zoals donderdag gebeurde, is het de bedoeling dat ook de tarieven die de banken bij hun klanten in rekening brengen, worden verlaagd. Maar dat is geen automatisme. De banken trekken niet alleen bij de ECB geld aan, maar ook bij spaarders en andere beleggers, zoals geldmarktfondsen. Hierbij moeten de banken met elkaar en andere aanbieders concurreren. Welke vergoeding zij op dat geld moeten betalen, hangt af van het vertrouwen dat de bank en het moederland van de bank genieten. Daarnaast maken banken ook nog kosten, zoals voor gebouwen en personeel.


Gaat de hypotheekrente nu ook met een kwart procent omlaag?
De rente op hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is in 2013 al hard gedaald. De rente varieert nu van 2,77 voor een hypotheek met variabele rente tot 4,94 voor een hypotheek met een rentevaste periode van 20 jaar. Deze daling is onder meer te danken aan het feit dat de banken een deel van hun winstmarge op hypotheken hebben ingeleverd. Als ze die marge niet weer verhogen, moet de hypotheekrente inderdaad verder gaan dalen

De gedupeerden zijn de spaarders. Wat moeten zij doen?
De spaarrente zal verder onder druk komen te staan. En die is al bijna niets. Omdat Nederlandse spaarders ook belasting moeten betalen over een fictief rendement van 4 procent voor bedragen boven de 20 duizend euro, gaan velen er dik op achteruit. Want ze ontvangen maar 1 tot 2 procent op hun spaargeld. Gelukkig is wel de inflatie gedaald. Maar veel spaarders zullen nu uitkijken naar andere bestedingen voor hun geld. Zo kunnen ze het belastingvrij wegschenken aan hun kinderen, waarvoor de regels sinds 1 oktober zelfs zijn verruimd: tot 100 duizend euro. Ze kunnen het ook beleggen in aandelen of zelfs goud of vastgoed. Maar nogal wat analisten vinden aandelen al erg duur. Ze kunnen het geld ook gebruiken om hun hypotheek vervroegd af te lossen en zo de maandlasten te drukken. Of ze kunnen hun geld opmaken met vakanties of de aanschaf van spullen. Dat laatste is goed voor de economie.

Hoeveel lager kan de rente nog? Of moet iedereen die kredieten nodig heeft nu toeslaan, want zo goedkoop geld krijg je nooit meer?
Niet veel lager; de officiële rente kan nog met een kwart procent omlaag, naar 0. Economen noemen een negatieve rente voor het officiële tarief onmogelijk, omdat iedereen dan gaat lenen omdat je er geld op toe krijgt. De officiële rente is dus zerobound. Andere rentetarieven kunnen wel negatief worden. Zo hebben banken eerder al geld moeten toeleggen op deposito's die ze bij de ECB aanhouden.

Bron: Volkskrant
pi_133080736
Met die renteverlaging van de ECB, is het verstandig om je geld bijvoorbeeld voor 6 maanden vast te zetten voor 2% rente, of kan ik het beter op een vrij opneembare spaarrekening zetten tegen 1.95%? Waarschijnlijk komen er weer dalingen aan..
pi_133087527
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:55 schreef Extraneus het volgende:
Ja, doe ik ook het liefst, maar ik baal zo van die 1,2% vermogensrendementsheffing boven de ongeveer 20.000 euro. Hoe zie je dat? Gewoon als de prijs die je betaalt voor de luxe van flexibiliteit?
Dat is inderdaad balen. Het beste probeer je je rentevastperiode gelijk te kiezen aan de tijd dat je zeker nog in de woning blijft wonen. Overigens, SOMS kan je bij een spaarinstelling toch wel - in overleg - je geld van de deposito halen als je werkeloos wordt of gedwongen wordt een huis op te geven.

Heb je verhuisplannen of in wat voor termijnen denk je qua woonperiodes?

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 09-11-2013 20:17:47 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 9 november 2013 @ 21:27:13 #189
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_133090660
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 20:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is inderdaad balen. Het beste probeer je je rentevastperiode gelijk te kiezen aan de tijd dat je zeker nog in de woning blijft wonen. Overigens, SOMS kan je bij een spaarinstelling toch wel - in overleg - je geld van de deposito halen als je werkeloos wordt of gedwongen wordt een huis op te geven.
Kan het zijn dat je me verkeerd begrijpt? Wat ik bedoel, is dat ik het zonde vind dat de Belastingdienst spaargeld boven de ongeveer 20.000 euro belast met 1,2%. Dus als ik het op een spaarrekening lat staan, hou ik een grotere buffer, maar het kost me die 1,2%
quote:
Heb je verhuisplannen of in wat voor termijnen denk je qua woonperiodes?
Nee, ik heb helemaal geen verhuisplannen.
  zondag 10 november 2013 @ 09:10:32 #190
62913 Blik
The one and Only!
pi_133101885
Maar serieus, wat moet je met spaargeld boven de 20k als je nog jong bent. Wat zijn je plannen met dat extra geld?
pi_133102231
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 12:49 schreef Thomas-sama het volgende:

[..]

Alsof ze thuis bij je gaan kijken wat je aan contanten hebt..
Dat zeg ik ook niet, ik heb persoonlijk ook geen morele problemen met dat soort vormen van belastingontduiking, ik zeg alleen dat het voor de belastingdienst niet uitmaakt of het op een spaarrekening staat of thuis in een kluis ligt.
  zondag 10 november 2013 @ 10:13:42 #192
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_133102452
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 09:10 schreef Blik het volgende:
Maar serieus, wat moet je met spaargeld boven de 20k als je nog jong bent. Wat zijn je plannen met dat extra geld?
Voor mij betekent spaargeld mogelijkheden, vrijheid:
- Niet bang hoeven zijn dat je je baan verliest en de hypotheek niet meer kunt betalen;
- Je toekomstige kinderen een mooie start kunnen geven (studiekosten);
- Op je 50-55e kunnen besluiten dat je lekker met pensioen wil.
If you can't beat them, join them.
pi_133102769
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 21:27 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Kan het zijn dat je me verkeerd begrijpt? Wat ik bedoel, is dat ik het zonde vind dat de Belastingdienst spaargeld boven de ongeveer 20.000 euro belast met 1,2%. Dus als ik het op een spaarrekening lat staan, hou ik een grotere buffer, maar het kost me die 1,2%
Ag joh, ik ken het gevoel van belasting betalen over alles boven ¤21.000 spaargeld...vorig jaar was ik hier ook pissed over, maar inmiddels heb ik ermee leren leven. Het is maar ¤12 per ¤1000 spaargeld, dat valt best mee. Voor mij geen reden meer om geld uit te geven terwijl het niet hoeft. Met beleggen en handig sparen heb ik die 1.2% zo weer terug. De spaarrente komt ooit wel weer boven de 2% en dan valt die 1.2% belasting best mee.
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 09:10 schreef Blik het volgende:
Maar serieus, wat moet je met spaargeld boven de 20k als je nog jong bent. Wat zijn je plannen met dat extra geld?
Moet je er een reden voor hebben? Ik ben 22 jaar en bezit nu 35k. Wat ik ermee ga doen? Geen idee, maar 35k is natuurlijk ook zo op.
pi_133102946
Handig voor verbouwing of keuken bv, dat mag niet allemaal meer in verbouwdepot toch?
pi_133105858
Een paar duizend op de spaarrekening houden en de rest beleggen, liever 15% per jaar dan 1.5%.
  zondag 10 november 2013 @ 13:42:17 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_133107232
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 10:13 schreef 44pje het volgende:

[..]

Voor mij betekent spaargeld mogelijkheden, vrijheid:
- Niet bang hoeven zijn dat je je baan verliest en de hypotheek niet meer kunt betalen;
- Je toekomstige kinderen een mooie start kunnen geven (studiekosten);
- Op je 50-55e kunnen besluiten dat je lekker met pensioen wil.
Voor pensioen is het allerbelangrijkste dat je huis volledig is afgelost en je daar dus geen kosten voor hebt.

Tevens snap ik best dat je spaargeld wilt hebben, maar ik snap niet waarom je zo ontzettend veel nodig hebt, terwijl je je aan de andere kant blauw betaald aan een schuld voor je huis. Als je nou op korte termijn een aantal grote uitgaves hebt, dan vind ik het nog wel logisch. Maar als je al een huis hebt en de inrichting is ook al helemaal af, dan snap ik niet waarom je bijv. 35k nodig zou hebben. Helemaal met de huidige rentes en inflatie verlies je gewoon geld.
  zondag 10 november 2013 @ 13:47:55 #197
62913 Blik
The one and Only!
pi_133107409
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 10:38 schreef QBay het volgende:

[..]

Moet je er een reden voor hebben? Ik ben 22 jaar en bezit nu 35k. Wat ik ermee ga doen? Geen idee, maar 35k is natuurlijk ook zo op.
35k is zo op? Ik weet niet wat jij van plan bent, maar 35k is alleen zo op als je er een nieuwe auto voor koopt of het investeerd in je huis.

Ik had het met mijn opmerking vnl. Over de combinatie van veel spaargeld enerzijds, en een grote hypotheekschuld anderzijds. Dan vind ik het niet logisch dat je het surplus aan spaargeld boven de 21k aanhoudt, je verdient er op dit moment ( en de afgelopen jaren) namelijk helemaal niets mee. Dan kun je het veel beter investeren en op die manier je lasten verlagen
pi_133109020
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 13:42 schreef Blik het volgende:

Tevens snap ik best dat je spaargeld wilt hebben, maar ik snap niet waarom je zo ontzettend veel nodig hebt, terwijl je je aan de andere kant blauw betaald aan een schuld voor je huis. Als je nou op korte termijn een aantal grote uitgaves hebt, dan vind ik het nog wel logisch. Maar als je al een huis hebt en de inrichting is ook al helemaal af, dan snap ik niet waarom je bijv. 35k nodig zou hebben. Helemaal met de huidige rentes en inflatie verlies je gewoon geld.
Volgens mij ging het Xongeschikt om het feit dat z'n huis onder water komt te staann; daar wil ie wat aan doen.

Dat kan af te lossen op de hypotheek, óf te sparen in box 3...of iets wat daarop lijkt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 10 november 2013 @ 15:07:30 #199
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_133109810
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 10:13 schreef 44pje het volgende:

[..]

Voor mij betekent spaargeld mogelijkheden, vrijheid:
- Niet bang hoeven zijn dat je je baan verliest en de hypotheek niet meer kunt betalen;
- Je toekomstige kinderen een mooie start kunnen geven (studiekosten);
- Op je 50-55e kunnen besluiten dat je lekker met pensioen wil.
En de 1,2% vermogenbelasting boven de +/- 20.000 euro, hoe zie je dat?

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 10:38 schreef QBay het volgende:

[..]

Ag joh, ik ken het gevoel van belasting betalen over alles boven ¤21.000 spaargeld...vorig jaar was ik hier ook pissed over, maar inmiddels heb ik ermee leren leven. Het is maar ¤12 per ¤1000 spaargeld, dat valt best mee. Voor mij geen reden meer om geld uit te geven terwijl het niet hoeft. Met beleggen en handig sparen heb ik die 1.2% zo weer terug. De spaarrente komt ooit wel weer boven de 2% en dan valt die 1.2% belasting best mee.

[..]
Nja, ik vind het wel veel hoor, 120 euro per 10.000 euro. Maar goed, misschien wen ik eraan. Jij lost niets af (weet niet of je een hypotheek hebt)?
  zondag 10 november 2013 @ 15:08:28 #200
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_133109842
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:52 schreef pikinhand het volgende:
Een paar duizend op de spaarrekening houden en de rest beleggen, liever 15% per jaar dan 1.5%.
Ja, dat is ook zo. Maar 15% kan toch ook -15% worden? Wil geen open deur opendoen maar zoals jij het schrijft, klinkt het alsof je zekerheid hebt als je belegt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')