Zou het om herkenning gaan denk je? Niet om de karikatuur van de mensen in de tijd waarin het is ontstaan?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef matthijst het volgende:
Wat boeit het nou hoe het ontstaan is? Ziet er toch mooi uit zoiets:
[ afbeelding ]
Snap werkelijk niet hoe je als neger in de spiegel kijkt en ook maar een glimp van herkenning hebt als je bovenstaande foto ziet. Janken over die pakken nota bene. Doe toch normaal
Hij is het begonnen omdat iemand zijn moeder een zwarte piet noemde.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:06 schreef anonymoussie het volgende:
Zou het om herkenning gaan denk je? Niet om de karikatuur van de mensen in de tijd waarin het is ontstaan?
Lijkt me een goed idee. Alleen is er dan ook wel vast weer iemand die hetzelfde gesprek aanzwengelt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
ieder jaar, volgend jaar bump ik dit deel gewoon rond oktober
Inderdaad.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:10 schreef matthijst het volgende:
[..]
Hij is het begonnen omdat iemand zijn moeder een zwarte piet noemde.
Boehoe.
P&W gezien. Pff, vrij simpel figuur, bijna zielig zoiets.
Storm in glas water.
Wat een oelewapper!! Heb je een beetje tijd op tv, verdoe je dat met keutelen over alleen je persoonlijke ervaringenquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:10 schreef matthijst het volgende:
P&W gezien. Pff, vrij simpel figuur, bijna zielig zoiets.
Storm in glas water.
Ook daarmee loop je tegen een "correlatie is geen causatie"-probleem aan bij een gedeelte van je publiek, maar dit was wel heel erg amateuristisch. Hij kan bijna les krijgen van Jenny "ik vind het, dus het is zo" McCarthy.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 07:18 schreef anonymoussie het volgende:
Als ik daar zat zou ik de blackface - zwarte Piet presentatie hebben gegeven, met foto's en al.
In zijn boekje Sint Nikolaas en zijn knecht (Amsterdam, 1850 en herdrukken tot in 1907) verwerkte hij bekende elementen als het paard, het rijden over de daken, het schenken van cadeaus (óf een roe) via de schoorsteen en Sints komst uit Spanje. Hij voerde echter ook nieuwe elementen in: de stoomboot waarmee Sint Nicolaas in Amsterdam aankomt en de zwarte page als hulpje van de Sint.quote:Zwarte Piet maakt geen deel uit van de eeuwenoude Sinterklaas-feesttraditie/folklore,
Ook zijn reactie op het woord 'allochtoon' wasquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 07:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ook daarmee loop je tegen een "correlatie is geen causatie"-probleem aan bij een gedeelte van je publiek, maar dit was wel heel erg amateuristisch. Hij kan bijna les krijgen van Jenny "ik vind het, dus het is zo" McCarthy.
zijn houding was ook niet bepaald open neequote:Op dinsdag 8 oktober 2013 08:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Waarom is de Zwarte Piet discussie zo agressief.
Zie ook de agressieve reactie van Henk Westbroek gisteren bij P en W.
Ze zijn te lui om te klagenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 09:08 schreef theguyver het volgende:
Heb btw nog nooit een Surinamer of iemand anders er over horen klagen.
quote:
In 1850 is er toch ook een wijziging geweest in de traditie. Toen had men ook het "probleem": Ojee, we herinneren het ons heel anders. Die arme kinderzieltjes worden geconfronteerd met een nieuwe presentatie van het Sinterklaasfeest. Wat zou er dan nu anders zijn wanneer er bv regenboogpieten komen, Dan komen er steeds meer mensen die zich "regenboogpieten" herinneren. Dan kun je nooit wat veranderen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 08:54 schreef matthijst het volgende:
[..]
In zijn boekje Sint Nikolaas en zijn knecht (Amsterdam, 1850 en herdrukken tot in 1907) verwerkte hij bekende elementen als het paard, het rijden over de daken, het schenken van cadeaus (óf een roe) via de schoorsteen en Sints komst uit Spanje. Hij voerde echter ook nieuwe elementen in: de stoomboot waarmee Sint Nicolaas in Amsterdam aankomt en de zwarte page als hulpje van de Sint.
Daarom denk ik? Iets is al 150 jaar zo, maar vooral: het is al zo zolang mensen het zich herinneren . Ongeveer elke Nederlander heeft ooit wel iets aan Sinterklaas gedaan; thuis of op de basisschool. Het is voor Nederlanders de belangrijkste Nederlandse traditie!
Als er dan iemand op TV gaat lopen verkondigen dat het 1 groot racistisch feestje is, dan kan je verwachten dat je verhitte reacties krijgt, aangezien ik zeker weet dat het gros van de Nederlanders dat feest helemaal niet zo ziet of ooit zo heeft gezien.
Het is vooral de manier waarop. Maar goed, ik heb die Quinsy gisteren gezien en dat is wel een enorm simpel figuur. Had het al kunnen weten van die facebookpagina van hem, waar hij ook nooit antwoord geeft maar alleen maar dezelfde spam post.
Die gast valt helemaal niet mee te discussieren en ik vrees dat hji dat ook helemaal niet wil. Iemand heeft zijn zwarte mama zwarte piet genoemd en nu is hij op een missie om het af te lassen. Bijna ontroerend, zoveel moederliefde.
Koechie-koechie-koe, kleine negertje, kom maar bij mama.
Aha, want als het in Nederland traditie is dat hij zwart is, dan telt dat niet?quote:De knecht van de Sint is overigens alleen in NL zwart. Dus een wijziging in huidskleur doet niks af van de tradtitie.
Precies wat ik ook bedoelde. In de loop der jaren is dat toch weer traditie geworden, zo kan het nu ook. Over traditie gesproken, de Sint had dus voor die tijd niet eens een zwarte knecht.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 09:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De knecht van Sinterklaas is bij alle andere overige "Sinterklaas"-achtige feesten in Europa geen zwarte knecht. Père Fouettard e.d., Rumprecht.
[..]
In 1850 is er toch ook een wijziging geweest in de traditie. Toen had men ook het "probleem": Ojee, we herinneren het ons heel anders. Die arme kinderzieltjes worden geconfronteerd met een nieuwe presentatie van het Sinterklaasfeest. Wat zou er dan nu anders zijn wanneer er bv regenboogpieten komen, Dan komen er steeds meer mensen die zich "regenboogpieten" herinneren. Dan kun je nooit wat veranderen.
De knecht van de Sint is overigens alleen in NL zwart. Dus een wijziging in huidskleur doet niks af van de tradtitie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |