dit deel geen plaatjes van brandende en opgehangen mensen mag ik hopen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
Gebaseerd op slavenkleding, zeggen ze.
Tsja, en aangezien dat nog maar 150 jaar geleden is kunnen ze zich dat nog levendig herinneren
Owja, alles wat je je niet zelf kan herinneren is niet echt gebeurd?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
Tsja, en aangezien dat nog maar 150 jaar geleden is kunnen ze zich dat nog levendig herinneren
ieder jaar, volgend jaar bump ik dit deel gewoon rond oktoberquote:
Zeker, dat was slechts ter illustratie van wat de ZPiR mennekes er allemaal bij halen (kwam van een geposte link, waarin alles duidelijk zou worden).quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit deel geen plaatjes van brandende en opgehangen mensen mag ik hopen?
je moet je punt best op een beschaafde manier kunnen maken
Lijkt me onzin, de zwarte piet van een eeuw terug zag er heel anders uit.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
gewoon niet doen, google vind het niet leukquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:17 schreef matthijst het volgende:
[..]
Zeker, dat was slechts ter illustratie van wat de ZPiR mennekes er allemaal bij halen (kwam van een geposte link, waarin alles duidelijk zou worden).
Persoonlijk zou ik daar geen bezwaar tegen hebben, mij gaat het meer om de manier waarop men het eist: zwarte piet is racisme, jullie blanke Nederlanders passen het maar aan en als je daartegen bent, dan ben je dus ook een racist.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:09 schreef gelly het volgende:
Toch is er nog niemand die mij kan vertellen wat precies het grote bezwaar is ipv Zwarte Piet gewoon Piet te doen in allerhande kleuren. Het is een kinderfeest, hen maakt het niet uit. Je pleziert er wat mensen in en buiten Nederland mee. Er verandert feitelijk niets.
Het waren mijn Surinaamse neefjes.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:22 schreef sp3c het volgende:
het is niet alsof die figuren vandaag de dag uit Afrika getrokken worden om hier snoep naar mensen te gooien ofzo
is gewoon je oom met schoensmeer op zijn gezicht
Het feit dat de kleur zwart niet mag. Mogen rood en geel wel? Gezien de indianen en aziaten die werkten in de west?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:09 schreef gelly het volgende:
Toch is er nog niemand die mij kan vertellen wat precies het grote bezwaar is ipv Zwarte Piet gewoon Piet te doen in allerhande kleuren. Het is een kinderfeest, hen maakt het niet uit. Je pleziert er wat mensen in en buiten Nederland mee. Er verandert feitelijk niets.
ja bij mij ook maar dan mijn oom, handig want die hadden wat minder schoensmeer nodigquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het waren mijn Surinaamse neefjes.
Omdat Zwarte Piet destijds is gebaseerd op black face, inclusief dommig gedrag.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:22 schreef sp3c het volgende:
het is niet alsof die figuren vandaag de dag uit Afrika getrokken worden om hier snoep naar mensen te gooien ofzo
is gewoon je oom met schoensmeer op zijn gezicht
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:24 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het feit dat de kleur zwart niet mag. Mogen rood en geel wel? Gezien de indianen en aziaten die werkten in de west?
.Als je daar maar vaak genoeg stampij over gaat maken natuurlijk wèl.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...
waarom wel aanpassen aan de tijd?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Omdat Zwarte Piet destijds is gebaseerd op black face, inclusief dommig gedrag.
[ afbeelding ]
Dat ligt nogal wat gevoelig. Bedacht in een tijd dat het normaal was om negers zo te portretteren.
Wil je het verhaal van zwart door de schoorsteen geloofwaardig maken dan schmink je Piet niet helemaal zwart maar doe je wat vegen op z'n gezicht. En geef je hem geen knalrode lippen.
Nogmaals, het is een kinderfeest. Waarom niet aanpassen aan de tijd ? Zwarte Piet zoals we die kennen is ook maar bedacht uit commercie en alles behalve cultureel erfgoed
Nee, dan nog niet. De culturele geschiedenis van Zwarte Piet is gewoon bekend. Dat politiek correcte gelul over zwart door de schoorsteen is juist te debiel voor woorden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
.Als je daar maar vaak genoeg stampij over gaat maken natuurlijk wèl.
ik had zwarte Piet ook nooit met blackface geassocieert...quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |