abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132216630
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 07:11 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Over telegramstijl waar geen chocola van te maken is gesproken. :')
ja mn toetsenbord flipte :')
Because you know i'm all about that ass
pi_132216660
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 00:21 schreef Riparius het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je net ontdekt dat je bij

(1 − cos x)/x2

ook teller en noemer met (1 + cos x) kunt vermenigvuldigen. Dan krijg je

sin2x / x2 · 1/(1 + cos x)

en zie je dus ook direct dat

limx→0 (1 − cos x)/x2 = limx→0 sin2x / x2 · 1/(1 + cos x) = 12 · 1/(1 + 1) = 1/2
Ja, klopt.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_132219908
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 07:39 schreef blow... het volgende:

[..]

ja mn toetsenbord flipte :')
In plaats van je post even op beschaafde wijze te wijzigen zodra je toetsenbord niet meer 'flipte' knal je er nog zo'n post erachteraan die gewoon pijn doet aan mijn ogen.

Zonde.
pi_132222170
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 00:28 schreef Riparius het volgende:

[..]


Probeer deze eens:

r = sin4(4θ) + cos(5θ)
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:21 schreef jordyqwerty het volgende:
Heeft iemand een idee welk wiskundeboek het meest geschikt is om je voor te bereiden op het staatsexamen wiB? Het lijkt me leuk om naast mijn studie wat extra's aan wiskunde te doen.
Jij/Amoeba hier toevallig nog een tip voor?
pi_132222300
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:28 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]


[..]

Jij/Amoeba hier toevallig nog een tip voor?
Wij gebruikten Getal en Ruimte op het vwo. Op zich niet onduidelijk, voldoende opgaven, wel een langzame opbouw. Verder denk ik dat Riparius het Basisboek Wiskunde aanbeveelt.

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2009 18:59 schreef Riparius het volgende:

[..]

Iedereen die wiskunde wil leren (op welk niveau dan ook) heeft eigenlijk behoefte aan een goede en inspirerende docent (die dan ook echt lesgeeft en geen veredelde toezichthouder is) en die kan nooit helemaal worden vervangen door een boek c.q. zelfstudie. Maar als je niet de luxe hebt van een goede (privé)docent dan hoef je niet persé je toevlucht te nemen tot duistere bronnen. Ook op bijvoorbeeld YouTube kun je heel veel instructievideo's vinden waarin iemand een stukje wiskunde 'ouderwets' goed uitlegt. En als je een beetje een totaaloverzicht wil krijgen van bepaalde onderwerpen in historisch perspectief dan kan ik je de vrij toegankelijke videocolleges aanraden van Gresham College, bijvoorbeeld de colleges van Robin Wilson.
Nog even gevonden met grote vriend Google.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2013 12:47:25 ]
pi_132222967
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:28 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

[..]

Jij hier toevallig nog een tip voor?
Als je doelt op het plotten van een curve die als poolvoorstelling wordt gegeven, dan ja. Het wemelt van de online plotters, en sommige doen ook poolcoördinaten. Hier vind je een overzichtje, maar je kunt ook zelf even googelen, en dan vind je nog veel meer. De plaatjes die je zo krijgt zijn een stuk fraaier dan de plaatjes van welke GR dan ook, en bovendien kun je de plaatjes ook direct gebruiken in een werkstuk of zo.

Om te zien wat je krijgt als je

r = sin44θ + cos 5θ

plot, zou je deze eens kunnen proberen. Hint: voer de poolvoorstelling in als

r = (sin(4*t))^4 + cos(5*t)

en zet onder Range of visible polar radii het maximum even op 3 of 4. Mooi hè?
pi_132223350
Ik durf mijn schoen erom te verwedden dat hij op een tip voor een goed wiskundeboek doelde om een staatsexamen wiskunde B met succes af te ronden.
pi_132223735
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:33 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Wij gebruikten Getal en Ruimte op het vwo. Op zich niet onduidelijk, voldoende opgaven, wel een langzame opbouw. Verder denk ik dat Riparius het Basisboek Wiskunde aanbeveelt.

[..]
Niet helemaal. Mijn voorkeur gaat uit naar het Vlaamse boek Wiskundige basisvaardigheden waarvan net de derde druk is verschenen. Dit boek is ook in Nederland goed verkrijgbaar.
quote:
Nog even gevonden met grote vriend Google.
Inderdaad. Jammer dat het linkje naar de lezingen van Robin Wilson niet meer goed werkt, wellicht omdat hij niet meer aan Gresham College is verbonden. Maar de video's van zijn lezingen staan nog gewoon op de site. Ik vond bijvoorbeeld deze lezing gehouden ter gelegenheid van de 300ste verjaardag van Leonhard Euler erg geslaagd, maar er zijn veel meer lezingen van Wilson die echt de moeite waard zijn.
pi_132224589
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:10 schreef Amoeba het volgende:
Ik durf mijn schoen erom te verwedden dat hij op een tip voor een goed wiskundeboek doelde om een staatsexamen wiskunde B met succes af te ronden.
Nu ja, als mensen binnenkort een eerstejaars op één schoen en één sok over de campus zien hinkelen, dat weten ze tenminste waarom ...
pi_132224876
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nu ja, als mensen binnenkort een eerstejaars op één schoen en één sok over de campus zien hinkelen, dat weten ze tenminste waarom ...
Ik zou mijn andere schoen ook thuis laten en gewoon voor hobbit spelen. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2013 14:15:13 ]
pi_132225618
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:58 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je doelt op het plotten van een curve die als poolvoorstelling wordt gegeven, dan ja. Het wemelt van de online plotters, en sommige doen ook poolcoördinaten. Hier vind je een overzichtje, maar je kunt ook zelf even googelen, en dan vind je nog veel meer. De plaatjes die je zo krijgt zijn een stuk fraaier dan de plaatjes van welke GR dan ook, en bovendien kun je de plaatjes ook direct gebruiken in een werkstuk of zo.

Om te zien wat je krijgt als je

r = sin44θ + cos 5θ

plot, zou je deze eens kunnen proberen. Hint: voer de poolvoorstelling in als

r = (sin(4*t))^4 + cos(5*t)

en zet onder Range of visible polar radii het maximum even op 3 of 4. Mooi hè?
Ik had het inderdaad over een wiskundeboek, maar ik ga hem zo eens plotten.
pi_132225719
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:33 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Wij gebruikten Getal en Ruimte op het vwo. Op zich niet onduidelijk, voldoende opgaven, wel een langzame opbouw. Verder denk ik dat Riparius het Basisboek Wiskunde aanbeveelt.

[..]

Nog even gevonden met grote vriend Google.

Het is an sich geen probleem of ik nu een maand langer of korter over de stof doe. Tuurlijk is het zo dat het in alle gevallen beter is om een degelijke docent aan je zijde te hebben. Maargoed, de geldboom wilt nog niet echt groeien.

Overigens had ik zelf ook Getal en Ruimte toen ik wiskunde A deed. Maar daar was ik geen groot fan van, de hoofdstukken beginnen over het algemeen op een laag pitje (begrijpelijk), maar op het eind vond ik het vaak een tikkeltje onduidelijk worden en moest je het zelf maar uitzoeken.

Kan natuurlijk ook aan mij liggen, wiB versie kan heel anders zijn en het begon me pas te interesseren op het eind v/h jaar.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Niet helemaal. Mijn voorkeur gaat uit naar het Vlaamse boek Wiskundige basisvaardigheden waarvan net de derde druk is verschenen. Dit boek is ook in Nederland goed verkrijgbaar.

[..]

Inderdaad. Jammer dat het linkje naar de lezingen van Robin Wilson niet meer goed werkt, wellicht omdat hij niet meer aan Gresham College is verbonden. Maar de video's van zijn lezingen staan nog gewoon op de site. Ik vond bijvoorbeeld deze lezing gehouden ter gelegenheid van de 300ste verjaardag van Leonhard Euler erg geslaagd, maar er zijn veel meer lezingen van Wilson die echt de moeite waard zijn.
Ik kijk reeds al heel wat YT filmpjes, dus daar kan altijd een aanvulling op komen :D

In hoeverre is dat basisboek geschikt voor een Nederlands examen wiB?
pi_132226153
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:19 schreef jordyqwerty het volgende:

In hoeverre is dat basisboek geschikt voor een Nederlands examen wiB?
Heel geschikt, hoewel het niveau in Vlaanderen wat hoger ligt dan in Nederland. Anders dan het boek van Van de Craats is dit meer een echt leerboek, waarbij de stof per hoofdstuk wordt behandeld en pas aan het einde van ieder hoofdstuk opgaven worden gegeven. Als je het boek eens in wil kijken, dan kan dat hier.
pi_132226227
Riparius is er heilig van overtuigd dat het wiskundeonderwijs in Vlaanderen superieur is, dus prima geschikt voor een inferieur Nederlands staatsexamen.
pi_132226261
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Heel geschikt, hoewel het niveau in Vlaanderen wat hoger ligt dan in Nederland. Anders dan het boek van Van de Craats is dit meer een echt leerboek, waarbij de stof per hoofdstuk wordt behandeld en pas aan het einde van ieder hoofdstuk opgaven worden gegeven. Als je het boek eens in wil kijken ,dan kan dat hier.
Ik ben er toevallig al in aan het kijken. Ziet er tevens ook een stuk didactischer uit. Boek kost trouwens ook geen schijntje.
pi_132226333
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:33 schreef Amoeba het volgende:
Riparius is er heilig van overtuigd dat het wiskundeonderwijs in Vlaanderen superieur is, dus prima geschikt voor een inferieur Nederlands staatsexamen.
Daar is nou ook niet veel voor nodig, ik bedoel kijk eens naar het wiskunde A examen van dit jaar
pi_132226485
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:33 schreef Amoeba het volgende:
Riparius is er heilig van overtuigd dat het wiskundeonderwijs in Vlaanderen superieur is, dus prima geschikt voor een inferieur Nederlands staatsexamen.
Dat is niet alleen een overtuiging, maar gemakkelijk te verifiëren door bijvoorbeeld leerplannen en de gebruikte boeken in het Nederlandse en Vlaamse secundaire onderwijs te vergelijken.
pi_132226843
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:36 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Daar is nou ook niet veel voor nodig, ik bedoel kijk eens naar het wiskunde A examen van dit jaar
Ik heb inderdaad vernomen dat dit een aanfluiting moet zijn geweest. Ik heb dit jaar ook examen gedaan (geen Scheikunde en wiskunde - afgerond in 2012), dus met zat vrienden examens geëvalueerd die wiskunde A hebben gedaan.
pi_132226903
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:51 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad vernomen dat dit een aanfluiting moet zijn geweest. Ik heb dit jaar ook examen gedaan (geen Scheikunde en wiskunde - afgerond in 2012), dus met zat vrienden examens geëvalueerd die wiskunde A hebben gedaan.
Dit komt uit de herkansing van dit jaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132228454
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Dit komt uit de herkansing van dit jaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, de benodigde kennis gaat niet verder dan stof die vroeger in de tweede klas werd behandeld (het minimum of maximum van een kwadratische functie as² + bs + c wordt bereikt bij s = −b/2a, dus daar heb je geen differentiaalrekening voor nodig).

Dit bevestigt nog maar eens wat Liesbeth van der Plas op haar website zegt over het niveau van het Nederlandse wiskunde onderwijs vroeger en nu. Ze rekent daar genadeloos af met de mythe dat uit PISA tests zou blijken dat Nederland het internationaal gezien zo goed doet. Ze analyseert ook Nederlandse examens uit 2009 en daaruit blijkt dat de benodigde kennis, zowel voor Wiskunde A als voor Wiskunde B, niet verder gaat dan de vroegere tweede klas stof. Ik heb deze website pas ontdekt, en ik moet zeggen dat het voor mij wel een eye opener was. Dat het er beroerd voor stond was mij natuurlijk al lang duidelijk gezien de vragen die hier sinds jaar en dag gesteld worden door scholieren en (beginnende) studenten, maar dat het zo dramatisch was, was mij niet bekend. Geen wonder dat bijna niemand meer in staat blijkt om bijvoorbeeld eenvoudige examenopgaven van de H.B.S. (een vijfjarige opleiding!) of het Gymnasium uit vroeger tijden op te lossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 16-10-2013 15:48:20 ]
pi_132228903
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef Riparius het volgende:

[..]

Tja, de benodigde kennis gaat niet verder dan stof die vroeger in de tweede klas werd behandeld (het minimum of maximum van een kwadratische functie as² + bs + c wordt bereikt bij s = −b/2a, dus daar heb je geen differentiaalrekening voor nodig).

Dit bevestigt nog maar wat Liesbeth van der Plas op haar website zegt over het niveau van het Nederlandse wiskunde onderwijs vroeger en nu. Ze rekent daar genadeloos af met de mythe dat uit PISA tests zou blijken dat Nederland het internationaal gezien zo goed doet. Ze analyseert ook Nederlandse examens uit 2009 en daaruit blijkt dat de benodigde kennis, zowel, voor Wiskunde A als voor Wiskunde B, niet verder gaat dan de vroegere tweede klas stof. Ik heb deze website pas ontdekt, en ik moet zeggen dat het voor mij wel een eye opener was. Dat het er beroerd voor stond was mij natuurlijk al lang duidelijk gezien de vragen die hier sinds jaar en dag gesteld worden door scholieren en (beginnende) studenten, maar dat het zo dramatisch was, was mij niet bekend. Geen wonder dat bijna niemand meer in staat blijkt om bijvoorbeeld eenvoudige examenopgaven van de H.B.S. (een vijfjarige opleiding!) of het Gymnasium uit vroeger tijden op te lossen.
Klopt als een bus. In het examen van het eerste tijdvak moest je notabene een relatieve toename berekenen o.i.d. met heel gecompliceerde informatie (sarcasme). Snap best dat een som aan het begin niet de meest lastige hoeft te zijn maar er zijn grenzen. Ook mocht je een lineaire functie opstellen adhv twee xy coördinaten (rondom mij vonden mensen dat anders knap lastig), en verder waren bepaalde sommen op te lossen door het kennen van een merkwaardig product/het simpelweg opschrijven van de mogelijkheden.

Verder durf ik te wedden dat je het examen wel zou kunnen halen door een beetje logisch na te denken (je hoeft bijvoorbeeld geen genie te zijn om te bedenken dat de kans dat je 6 gooit met een dobbelsteen 1/6 is) en de differentiaalrekening te beheersen (en die is al niet bar uitgebreid).
pi_132229435
Hoi, ik heb een kort vraagje.

Ik snap de werkwijze die ze gebruiken om van stap 1 naar stap 2 te komen niet (zie afbeelding). Ik zit nu al even te prutsen om op dezelfde uitdrukking uit te komen, maar mijn algebraïsche skills zijn helaas nog een beetje onderontwikkeld waardoor het me maar niet lukt. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de tussenstappen zijn om vanuit (1) naar (2) komen?


Bij voorbaat dank :)
pi_132229477
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Dit komt uit de herkansing van dit jaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik dacht dat dit B was, ik schrok al. _O- Sowieso A, als je ergens bijna niks aan hebt dan is dat het wel. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_132229661
quote:
5s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:10 schreef ulq het volgende:
Hoi, ik heb een kort vraagje.

Ik snap de werkwijze die ze gebruiken om van stap 1 naar stap 2 te komen niet (zie afbeelding). Ik zit nu al even te prutsen om op dezelfde uitdrukking uit te komen, maar mijn algebraïsche skills zijn helaas nog een beetje onderontwikkeld waardoor het me maar niet lukt. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de tussenstappen zijn om vanuit (1) naar (2) komen?
[ afbeelding ]

Bij voorbaat dank :)
Wat snap je precies niet? Het wordt gewoon uit elkaar getrokken.
pi_132229881
quote:
5s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:10 schreef ulq het volgende:
Hoi, ik heb een kort vraagje.

Ik snap de werkwijze die ze gebruiken om van stap 1 naar stap 2 te komen niet (zie afbeelding). Ik zit nu al even te prutsen om op dezelfde uitdrukking uit te komen, maar mijn algebraïsche skills zijn helaas nog een beetje onderontwikkeld waardoor het me maar niet lukt. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de tussenstappen zijn om vanuit (1) naar (2) komen?
[ afbeelding ]

Bij voorbaat dank :)


Hier beginnen we dus mee, let op de -, die werken we eerst even weg.



Akkoord? Nou, dit kunnen we natuurlijk ook schrijven als:



Nu halen we in beide noemers de x^y naar boven:



Dat kunnen we vereenvoudigen tot:



Nu verplaatsen we de x weer van de teller naar de noemer:



En zo krijg je uiteindelijk:

pi_132229994
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:16 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Wat snap je precies niet? Het wordt gewoon uit elkaar getrokken.
Aha, wacht ff. Ik ben een beetje dom bezig inderdaad. Ik heb het nu nog een keer gedaan en het komt op hetzelfde uit, behalve dat de twee uitdrukkingen in (2) zijn omgewisseld. Het - teken staat dus voor de 2/(ln(x)x^(y-1)) en niet voor de y/(xln(x))


Edit: oh sorry, ga nu ff eerst je andere reactie lezen.
pi_132230050
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:26 schreef ulq het volgende:

[..]

Aha, wacht ff. Ik ben een beetje dom bezig inderdaad. Ik heb het nu nog een keer gedaan en het komt op hetzelfde uit, behalve dat de twee uitdrukkingen in (2) zijn omgewisseld. Het - teken staat dus voor de 2/(ln(x)x^(y-1)) en niet voor de y/(xln(x))

Edit: oh sorry, ga nu ff eerst je andere reactie lezen.
Er in feite -1*(uitdrukking)
pi_132230051
quote:
5s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:10 schreef ulq het volgende:
Hoi, ik heb een kort vraagje.

Ik snap de werkwijze die ze gebruiken om van stap 1 naar stap 2 te komen niet (zie afbeelding). Ik zit nu al even te prutsen om op dezelfde uitdrukking uit te komen, maar mijn algebraïsche skills zijn helaas nog een beetje onderontwikkeld waardoor het me maar niet lukt. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de tussenstappen zijn om vanuit (1) naar (2) komen?
[ afbeelding ]

Bij voorbaat dank :)
Je ziet dat er bij (1) een minteken voor de breuk als geheel staat. Bedenk nu eerst dat

- \frac{a-b}{c} = \frac{b-a}{c}

En bedenk vervolgens dat

\frac{b-a}{c} = \frac{b}{c} - \frac{a}{c}

Nu zou je toch moeten zien hoe je verder kunt gaan. Het gelijk van Liesbeth wordt helaas alweer binnen enkele minuten na mijn vorige post bevestigd ...
pi_132230078
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:23 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hier beginnen we dus mee, let op de -, die werken we eerst even weg.

[ afbeelding ]

Akkoord? Nou, dit kunnen we natuurlijk ook schrijven als:

[ afbeelding ]

Nu halen we in beide noemers de x^y naar boven:

[ afbeelding ]

Dat kunnen we vereenvoudigen tot:

[ afbeelding ]

Nu verplaatsen we de x weer van de teller naar de noemer:

[ afbeelding ]

En zo krijg je uiteindelijk:

[ afbeelding ]
Aha, thanks man. Ik liep gewoon een beetje te falen inderdaad. Er staat natuurlijk ook een - teken voor. Hij is inderdaad eigenlijk relatief ontzettend eenvoudig. En dan te bedenken dat ik er wel iets van 20 minuten mee heb zitten prutsen :')
pi_132230114
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:29 schreef ulq het volgende:

[..]

Aha, thanks man. Ik liep gewoon een beetje te falen inderdaad. Er staat natuurlijk ook een - teken voor. Hij is inderdaad eigenlijk relatief ontzettend eenvoudig. En dan te bedenken dat ik er wel iets van 20 minuten mee heb zitten prutsen :')
Zolang je het volgende week vrijdag maar niet verprutst ;)
pi_132230234
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:30 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Zolang je het volgende week vrijdag maar niet verprutst ;)
Haha, ja ik weet ook niet helemaal waarom ik nou zo zat te kloten met deze opgave, normaal ben ik helemaal niet zo ontzettend slecht :P

Ik had eerst 5 minuten nodig om te zien dat het antwoord uit 2 uitdrukkingen/breuken bestond ipv 1, waardoor ik in eerste instantie op iets heel anders uitkwam. Daarna begon ik te twijfelen of het wel zo was dat x^(y-1) gelijk was aan (x^-1)(x^y) omdat ik weer niet lekker uitkwam en toen dacht ik fuck it ik vraag het gewoon ff :')

Ik had voor de tweede toets wel een 7 trouwens :P
pi_132230315
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:28 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je ziet dat er bij (1) een minteken voor de breuk als geheel staat. Bedenk nu eerst dat

- \frac{a-b}{c} = \frac{b-a}{c}

En bedenk vervolgens dat

\frac{b-a}{c} = \frac{b}{c} - \frac{a}{c}

Nu zou je toch moeten zien hoe je verder kunt gaan. Het gelijk van Liesbeth wordt helaas alweer binnen enkele minuten na mijn vorige post bevestigd ...
Laatst moesten we tentamensommen voorbereiden, ik hield het makkelijk maar wist dat veel mensen er de figuurlijke boot mee zouden ingaan (nml differentiëer x^x). Uiteindelijk is mijn som niet eens aan bod gekomen, omdat mijn mentor hem 'van te hoog niveau' achtte. Ik keek in het weekend naar een ouder tentamen, en jawel, bereken de elasticiteit van x^(2x)3^x (de formule voor elasticiteit is x/f(x) * f'(x)). Nou, succes als je dat nog nooit hebt gedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door jordyqwerty op 16-10-2013 16:43:42 ]
pi_132232953
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 00:42 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je uitleg is bijzonder onduidelijk. Dat moet echt beter als je ooit een examen denkt te gaan afleggen.

De voorwaarde die we hadden gevonden is

p2 − 8p < 0

Dit is een ongelijkheid in p, die je moet oplossen om te bepalen welke waarden van p hieraan voldoen. Om deze ongelijkheid op te lossen, los je eerst de vergelijking

p2 − 8p = 0

op. Dat is eenvoudig, want hier kun je p buiten haakjes halen. Dan vinden we

p = 0 ∨ p = 8

Nu maak je een tekenschema, en dan zie je dat p2 − 8p < 0 indien

0 < p < 8

In woorden: p moet liggen tussen 0 en 8.

[..]

Nee, dat betekent het niet. De notatie (0,8) duidt hier een open interval aan. Dat is een interval waarbij de eindpunten niet meedoen. Dit interval vatten we hier op als een verzameling getallen, namelijk de verzameling van alle reële getallen waarvoor geldt dat ze groter zijn dan 0 en tevens kleiner dan 8.

Het teken ∈ betekent '(is) element van' oftewel 'zit in', dus de notatie p ∈ (0,8) betekent dat p een element moet zijn van de verzameling van alle reële getallen die groter zijn dan 0 en tevens kleiner dan 8.
Oh, ok! Ik had de vergelijking door p gedeeld en hield niet rekening mee dat als p = 0 de discriminant nog steeds positief is!
pi_132233415
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:06 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Oh, ok! Ik had de vergelijking door p gedeeld en hield er geen rekening mee dat als p = 0 de discriminant nog steeds positief is!
Voor p = 0 vallen hier alle termen waarin de x voorkomt weg, zodat je dan geen vergelijking meer hebt. En als je geen (vierkants)vergelijking meer hebt kun je ook niet meer spreken van een discriminant.
pi_132234048
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Voor p = 0 vallen hier alle termen waarin de x voorkomt weg, zodat je dan geen vergelijking meer hebt. En als je geen (vierkants)vergelijking meer hebt kun je ook niet meer spreken van een discriminant.
Oh ja... a mag niet gelijk aan 0 zijn.

quote:
2s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:49 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Ben je van plan het staatsexamen wiA te doen?
Nee, misschien wel wiskunde a tentamen bij de OU, maar dan moet ik wel de stof 100% beheersen. Ik weet alleen niet of dat lukt.

[ Bericht 31% gewijzigd door wiskundenoob op 16-10-2013 19:13:04 ]
pi_132277505
Toevallig anderen die Eureka gezien hebben? Is een programma over wiskunde, van Ionica Smeets (wiskundemeisjes) en Sofie van den Enk. Vorige aflevering ging over voetbal en wiskunde (o.a. grafentheorie op teams; verder veel kansrekening), die van vandaag over levensverwachting (o.a. correlatie en causaliteit, stochastische modellen). Misschien weinig nieuws voor de mensen hier, maar leuk gedaan.

Verhaal van de bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog blijft mooi (Abraham Wald): men onderzocht eerst waar de vliegtuigen die terugkwamen, beschoten waren en versterkte die delen. Dat leek een slim idee, maar dat bleek weinig te helpen. De factoren met de grootste invloed (beschoten motor) kwamen niet aan het licht, want die vliegtuigen kwamen niet thuis.
pi_132279089
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:44 schreef Aardappeltaart het volgende:
Toevallig anderen die Eureka gezien hebben? Is een programma over wiskunde, van Ionica Smeets (wiskundemeisjes) en Sofie van den Enk. Vorige aflevering ging over voetbal en wiskunde (o.a. grafentheorie op teams; verder veel kansrekening), die van vandaag over levensverwachting (o.a. correlatie en causaliteit, stochastische modellen). Misschien weinig nieuws voor de mensen hier, maar leuk gedaan.

Verhaal van de bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog blijft mooi (Abraham Wald): men onderzocht eerst waar de vliegtuigen die terugkwamen, beschoten waren en versterkte die delen. Dat leek een slim idee, maar dat bleek weinig te helpen. De factoren met de grootste invloed (beschoten motor) kwamen niet aan het licht, want die vliegtuigen kwamen niet thuis.
Ik zal het dit weekend wel even terugkijken, klinkt best interessant.
pi_132281189
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:44 schreef Aardappeltaart het volgende:
Toevallig anderen die Eureka gezien hebben? Is een programma over wiskunde, van Ionica Smeets (wiskundemeisjes) en Sofie van den Enk. Vorige aflevering ging over voetbal en wiskunde (o.a. grafentheorie op teams; verder veel kansrekening), die van vandaag over levensverwachting (o.a. correlatie en causaliteit, stochastische modellen). Misschien weinig nieuws voor de mensen hier, maar leuk gedaan.

Verhaal van de bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog blijft mooi (Abraham Wald): men onderzocht eerst waar de vliegtuigen die terugkwamen, beschoten waren en versterkte die delen. Dat leek een slim idee, maar dat bleek weinig te helpen. De factoren met de grootste invloed (beschoten motor) kwamen niet aan het licht, want die vliegtuigen kwamen niet thuis.
Leuk programma. Zeker voor de leek die denkt dat je niks met wiskunde kan ;) . Geen diepe wiskundige analyses uiteraard, maar ze laten wel zien waar je wiskunde voor kan gebruiken en wat voor soort wiskunde er is. Daar hebben veel mensen helemaal geen beeld van.
pi_132281691
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 23:11 schreef thenxero het volgende:

[..]

Leuk programma. Zeker voor de leek die denkt dat je niks met wiskunde kan ;) . Geen diepe wiskundige analyses uiteraard, maar ze laten wel zien waar je wiskunde voor kan gebruiken en wat voor soort wiskunde er is. Daar hebben veel mensen helemaal geen beeld van.
Precies. Zou fijn zijn als 'de leek' dat wat meer zou zien. De artikelen die achter de beweringen schuilgaan zet Ionica overigens netjes op haar blog, interessant! Ik hoop ergens dat er meer dingen uit andere gebieden dan statistiek gaan komen. Dat de grafentheorie langskwam vond ik mooi. Benieuwd naar de rest!
pi_132325081
Gegeven zijn de vergelijkingen:

a+bλ = λ2
λa + b + (λ2 -1)c = λ2
2b - c = 0

Nu moet ik berekenen voor welke waardes van lambda dit stelsel géén oplossingen heeft. Het betreft hier een hoofdstuk uit Lineaire Algebra 1 dat de rang, inverses en determinanten van een matrix behandelt, dus ik denk dat ik daar de oplossing moet zoeken?

Ik zou dolgraag een determinant bepalen, maar het is geen vierkante matrix.. Iemand een tip zonder dit helemaal met de hand uit te moeten werken? Het lukt niet bepaald met vegen om een rij zonder variabelen te genereren.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2013 15:30:08 ]
pi_132326603
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:28 schreef Amoeba het volgende:
Gegeven zijn de vergelijkingen:

a+bλ = λ2
λa + b + (λ2 -1)c = λ2
2b - c = 0

Nu moet ik berekenen voor welke waardes van lambda dit stelsel géén oplossingen heeft. Het betreft hier een hoofdstuk uit Lineaire Algebra 1 dat de rang, inverses en determinanten van een matrix behandelt, dus ik denk dat ik daar de oplossing moet zoeken?
Dan denk ik dat het de bedoeling is dat je Rouché-Capelli gebruikt.
pi_132326937
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:28 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dan denk ik dat het de bedoeling is dat je Rouché-Capelli gebruikt.
Dat denk ik niet aangezien dit niet in het college behandeld is. Daarom begrijp ik er eigenlijk ook geen fluit van, en ik heb het toch al 3x doorgelezen vanaf Theorem 8.
pi_132327156
Er gaat nu een LED-lampje branden trouwens.
pi_132327448
Goed, ik heb nu uitgevonden dat

rang(A) = rang(A|b) = 3 met λ ongelijk aan 1 of -1. Dit was eigenlijk exact opgave a,

Wat kan ik hier nu uit concluderen? Ik vermoed dat er voor een bepaalde lambda één unieke oplossing is.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2013 16:59:04 ]
pi_132332453
Zou iemand dit uit kunnen leggen?

Bereken (bovenaan oneindig, onderaan 2) f(x)dx, f(x)=

Hoezo is de integraal van dit de rest lukt mij zelf wel. Alvast bedankt
pi_132332618
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 19:31 schreef Scaletta het volgende:
Zou iemand dit uit kunnen leggen?

Bereken [ afbeelding ] (bovenaan oneindig, onderaan 2) f(x)dx, f(x)=[ afbeelding ]

Hoezo is de integraal van [ afbeelding ] dit [ afbeelding ] de rest lukt mij zelf wel. Alvast bedankt
Je kan ook [ tex] gebruiken...

-edit-
Kan jij c e^{ax+b} integreren?
pi_132332726
Ja dat kan ik, das 2e^(-2x+4)
pi_132332866
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 19:35 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Je kan ook [ tex] gebruiken...

-edit-
Kan jij c e^{ax+b} integreren?
Lukt niet echt
pi_132332893
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 19:40 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Lukt niet echt
Hoe integreer je e^{ax}?
pi_132333012
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 19:41 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Hoe integreer je e^{ax}?
e^(ax)/a
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')