Eensquote:Op zaterdag 11 april 2009 21:57 schreef GlowMouse het volgende:
Wiskunde hoort zo beperkt mogelijk opgeschreven te worden, anders word je als lezer lui. Door al naar de antwoorden te kijken en daarmee achteruit te werken, leer je jezelf al een verkeerde aanpak aan. Je kunt beter de opgaven maken en als dat niet lukt, nog eens goed de theorie door te kijken. In het begin kost dat tijd, heel veel tijd misschien, maar het gaat steeds sneller. Het gaat er niet alleen om dat je de trucjes kunt, het gaat er ook om dat je nieuwe dingen snel op leert pakken.
Ja daar heb je gelijk in glowmouse, maar het probleem is dat ik niet alle rekenregeltjes ken mbt tot machten en wortels etc. en deze worden niet expliciet in het boek genoemd. Waardoor ik vaak compleet verkeerde uitkomsten krijg die ik niet kan verklaren. Dat is frustrerend. Maar ja inmiddels heb ik de regels wel onder de knie.quote:Op zaterdag 11 april 2009 21:57 schreef GlowMouse het volgende:
Wiskunde hoort zo beperkt mogelijk opgeschreven te worden, anders word je als lezer lui. Door al naar de antwoorden te kijken en daarmee achteruit te werken, leer je jezelf al een verkeerde aanpak aan. Je kunt beter de opgaven maken en als dat niet lukt, nog eens goed de theorie door te kijken. In het begin kost dat tijd, heel veel tijd misschien, maar het gaat steeds sneller. Het gaat er niet alleen om dat je de trucjes kunt, het gaat er ook om dat je nieuwe dingen snel op leert pakken.
Ik geloof niet dat het te hoog gegrepen voor mij is. Ik ben er van overtuigt dat al ik mijn volledig inzet dat ik mijn wiskunde op voldoende niveau kan krijgen. Ik ga ook geen wiskunde studeren. Dus ik zal niet het vak wiskunde krijgen, maar quantitatief inzicht is natuurlijk een vereiste voor elke economisch gerelateerde WO opleiding. Ik heb nog meer als een jaar om mijn niveau op te krikken. Ik zal dan ook gaan praten met de uni wat de wiskundige eisen zijn en op basis hiervan een leerplan voor mijzelf opstellen.quote:misschien is het ook handig om eens na te denken of dit niet te hoog gegrepen is voor je. als je al (zo goed als) een jaar of 8 amper wiskunde hebt gehad en dan op het wo opeens wiskunde krijgt, gaat het aardig lastig voor je worden.
Ik heb het idee dat je kritiek op het boek van Van de Craats niet erg gerechtvaardigd is. Ik heb het boek hier niet bij de hand, zodat ik het even moet doen met de excerpten die Van de Craats op zijn website heeft staan, en met wat ik van het boek kan inzien via Google Books, maar daar zie ik bijvoorbeeld dat in hoofdstuk 1.3 rekenen met machten en wortels aan de orde komt en dat op blz. 17 alsmede op blz. 25 wel degelijk een overzichtje staat van de belangrijkste rekenregels voor machten. Ook wordt (op de laatstgenoemde bladzijde) het verband tussen wortels en (gebroken) exponenten duidelijk gemaakt.quote:Op zondag 12 april 2009 15:43 schreef cursive het volgende:
[..]
Ja daar heb je gelijk in glowmouse, maar het probleem is dat ik niet alle rekenregeltjes ken mbt tot machten en wortels etc. en deze worden niet expliciet in het boek genoemd. Waardoor ik vaak compleet verkeerde uitkomsten krijg die ik niet kan verklaren. Dat is frustrerend. Maar ja inmiddels heb ik de regels wel onder de knie.
[..]
Ik moet terugkomen op mijn uitspraak van eerder. Je hebt gelijk het wordt wel allemaal uitgelegd. Het probleem is dat de theorie uit wordt gelegd in en taal die ik nog niet volledig beheers. Een taal die ik via dit boek wil leren beheersen. Oftewel mijn voorkennis is te beperkt om de theorie mij eigen te maken.quote:Op zondag 12 april 2009 20:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je kritiek op het boek van Van de Craats niet erg gerechtvaardigd is. Ik heb het boek hier niet bij de hand, zodat ik het even moet doen met de excerpten die Van de Craats op zijn website heeft staan, en met wat ik van het boek kan inzien via Google Books, maar daar zie ik bijvoorbeeld dat in hoofdstuk 1.3 rekenen met machten en wortels aan de orde komt en dat op blz. 17 alsmede op blz. 25 wel degelijk een overzichtje staat van de belangrijkste rekenregels voor machten. Ook wordt (op de laatstgenoemde bladzijde) het verband tussen wortels en (gebroken) exponenten duidelijk gemaakt.
Iedereen die wiskunde wil leren (op welk niveau dan ook) heeft eigenlijk behoefte aan een goede en inspirerende docent (die dan ook echt lesgeeft en geen veredelde toezichthouder is) en die kan nooit helemaal worden vervangen door een boek c.q. zelfstudie. Maar als je niet de luxe hebt van een goede (privé)docent dan hoef je niet persé je toevlucht te nemen tot duistere bronnen. Ook op bijvoorbeeld YouTube kun je heel veel instructievideo's vinden waarin iemand een stukje wiskunde 'ouderwets' goed uitlegt. En als je een beetje een totaaloverzicht wil krijgen van bepaalde onderwerpen in historisch perspectief dan kan ik je de vrij toegankelijke videocolleges aanraden van Gresham College, bijvoorbeeld de colleges van Robin Wilson.quote:Op zaterdag 18 april 2009 17:31 schreef cursive het volgende:
[..]
Ik moet terugkomen op mijn uitspraak van eerder. Je hebt gelijk het wordt wel allemaal uitgelegd. Het probleem is dat de theorie uit wordt gelegd in en taal die ik nog niet volledig beheers. Een taal die ik via dit boek wil leren beheersen. Oftewel mijn voorkennis is te beperkt om de theorie mij eigen te maken.
Heb via een of andere piraat een video cursus pre- algebra en algebra 1 ontvangen waarin de basis (optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen, exponenten, vergelijkingen en algebraische wetten etc.) op zo'n kinderlijk eenvoudige manier wordt uitgelegd. Dat ik nu genoeg kennis heb om de theorie te begrijpen. Dus het lag niet aan het boek van Dhr. Craats, maar aan mij. Dus excuses meneer Craats
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |