abonnement Unibet Coolblue
pi_132229994
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:16 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Wat snap je precies niet? Het wordt gewoon uit elkaar getrokken.
Aha, wacht ff. Ik ben een beetje dom bezig inderdaad. Ik heb het nu nog een keer gedaan en het komt op hetzelfde uit, behalve dat de twee uitdrukkingen in (2) zijn omgewisseld. Het - teken staat dus voor de 2/(ln(x)x^(y-1)) en niet voor de y/(xln(x))


Edit: oh sorry, ga nu ff eerst je andere reactie lezen.
pi_132230050
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:26 schreef ulq het volgende:

[..]

Aha, wacht ff. Ik ben een beetje dom bezig inderdaad. Ik heb het nu nog een keer gedaan en het komt op hetzelfde uit, behalve dat de twee uitdrukkingen in (2) zijn omgewisseld. Het - teken staat dus voor de 2/(ln(x)x^(y-1)) en niet voor de y/(xln(x))

Edit: oh sorry, ga nu ff eerst je andere reactie lezen.
Er in feite -1*(uitdrukking)
pi_132230051
quote:
5s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:10 schreef ulq het volgende:
Hoi, ik heb een kort vraagje.

Ik snap de werkwijze die ze gebruiken om van stap 1 naar stap 2 te komen niet (zie afbeelding). Ik zit nu al even te prutsen om op dezelfde uitdrukking uit te komen, maar mijn algebraïsche skills zijn helaas nog een beetje onderontwikkeld waardoor het me maar niet lukt. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de tussenstappen zijn om vanuit (1) naar (2) komen?
[ afbeelding ]

Bij voorbaat dank :)
Je ziet dat er bij (1) een minteken voor de breuk als geheel staat. Bedenk nu eerst dat

- \frac{a-b}{c} = \frac{b-a}{c}

En bedenk vervolgens dat

\frac{b-a}{c} = \frac{b}{c} - \frac{a}{c}

Nu zou je toch moeten zien hoe je verder kunt gaan. Het gelijk van Liesbeth wordt helaas alweer binnen enkele minuten na mijn vorige post bevestigd ...
pi_132230078
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:23 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hier beginnen we dus mee, let op de -, die werken we eerst even weg.

[ afbeelding ]

Akkoord? Nou, dit kunnen we natuurlijk ook schrijven als:

[ afbeelding ]

Nu halen we in beide noemers de x^y naar boven:

[ afbeelding ]

Dat kunnen we vereenvoudigen tot:

[ afbeelding ]

Nu verplaatsen we de x weer van de teller naar de noemer:

[ afbeelding ]

En zo krijg je uiteindelijk:

[ afbeelding ]
Aha, thanks man. Ik liep gewoon een beetje te falen inderdaad. Er staat natuurlijk ook een - teken voor. Hij is inderdaad eigenlijk relatief ontzettend eenvoudig. En dan te bedenken dat ik er wel iets van 20 minuten mee heb zitten prutsen :')
pi_132230114
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:29 schreef ulq het volgende:

[..]

Aha, thanks man. Ik liep gewoon een beetje te falen inderdaad. Er staat natuurlijk ook een - teken voor. Hij is inderdaad eigenlijk relatief ontzettend eenvoudig. En dan te bedenken dat ik er wel iets van 20 minuten mee heb zitten prutsen :')
Zolang je het volgende week vrijdag maar niet verprutst ;)
pi_132230234
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:30 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Zolang je het volgende week vrijdag maar niet verprutst ;)
Haha, ja ik weet ook niet helemaal waarom ik nou zo zat te kloten met deze opgave, normaal ben ik helemaal niet zo ontzettend slecht :P

Ik had eerst 5 minuten nodig om te zien dat het antwoord uit 2 uitdrukkingen/breuken bestond ipv 1, waardoor ik in eerste instantie op iets heel anders uitkwam. Daarna begon ik te twijfelen of het wel zo was dat x^(y-1) gelijk was aan (x^-1)(x^y) omdat ik weer niet lekker uitkwam en toen dacht ik fuck it ik vraag het gewoon ff :')

Ik had voor de tweede toets wel een 7 trouwens :P
pi_132230315
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:28 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je ziet dat er bij (1) een minteken voor de breuk als geheel staat. Bedenk nu eerst dat

- \frac{a-b}{c} = \frac{b-a}{c}

En bedenk vervolgens dat

\frac{b-a}{c} = \frac{b}{c} - \frac{a}{c}

Nu zou je toch moeten zien hoe je verder kunt gaan. Het gelijk van Liesbeth wordt helaas alweer binnen enkele minuten na mijn vorige post bevestigd ...
Laatst moesten we tentamensommen voorbereiden, ik hield het makkelijk maar wist dat veel mensen er de figuurlijke boot mee zouden ingaan (nml differentiëer x^x). Uiteindelijk is mijn som niet eens aan bod gekomen, omdat mijn mentor hem 'van te hoog niveau' achtte. Ik keek in het weekend naar een ouder tentamen, en jawel, bereken de elasticiteit van x^(2x)3^x (de formule voor elasticiteit is x/f(x) * f'(x)). Nou, succes als je dat nog nooit hebt gedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door jordyqwerty op 16-10-2013 16:43:42 ]
pi_132232953
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 00:42 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je uitleg is bijzonder onduidelijk. Dat moet echt beter als je ooit een examen denkt te gaan afleggen.

De voorwaarde die we hadden gevonden is

p2 − 8p < 0

Dit is een ongelijkheid in p, die je moet oplossen om te bepalen welke waarden van p hieraan voldoen. Om deze ongelijkheid op te lossen, los je eerst de vergelijking

p2 − 8p = 0

op. Dat is eenvoudig, want hier kun je p buiten haakjes halen. Dan vinden we

p = 0 ∨ p = 8

Nu maak je een tekenschema, en dan zie je dat p2 − 8p < 0 indien

0 < p < 8

In woorden: p moet liggen tussen 0 en 8.

[..]

Nee, dat betekent het niet. De notatie (0,8) duidt hier een open interval aan. Dat is een interval waarbij de eindpunten niet meedoen. Dit interval vatten we hier op als een verzameling getallen, namelijk de verzameling van alle reële getallen waarvoor geldt dat ze groter zijn dan 0 en tevens kleiner dan 8.

Het teken ∈ betekent '(is) element van' oftewel 'zit in', dus de notatie p ∈ (0,8) betekent dat p een element moet zijn van de verzameling van alle reële getallen die groter zijn dan 0 en tevens kleiner dan 8.
Oh, ok! Ik had de vergelijking door p gedeeld en hield niet rekening mee dat als p = 0 de discriminant nog steeds positief is!
pi_132233415
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:06 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Oh, ok! Ik had de vergelijking door p gedeeld en hield er geen rekening mee dat als p = 0 de discriminant nog steeds positief is!
Voor p = 0 vallen hier alle termen waarin de x voorkomt weg, zodat je dan geen vergelijking meer hebt. En als je geen (vierkants)vergelijking meer hebt kun je ook niet meer spreken van een discriminant.
pi_132234048
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Voor p = 0 vallen hier alle termen waarin de x voorkomt weg, zodat je dan geen vergelijking meer hebt. En als je geen (vierkants)vergelijking meer hebt kun je ook niet meer spreken van een discriminant.
Oh ja... a mag niet gelijk aan 0 zijn.

quote:
2s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:49 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Ben je van plan het staatsexamen wiA te doen?
Nee, misschien wel wiskunde a tentamen bij de OU, maar dan moet ik wel de stof 100% beheersen. Ik weet alleen niet of dat lukt.

[ Bericht 31% gewijzigd door wiskundenoob op 16-10-2013 19:13:04 ]
pi_132277505
Toevallig anderen die Eureka gezien hebben? Is een programma over wiskunde, van Ionica Smeets (wiskundemeisjes) en Sofie van den Enk. Vorige aflevering ging over voetbal en wiskunde (o.a. grafentheorie op teams; verder veel kansrekening), die van vandaag over levensverwachting (o.a. correlatie en causaliteit, stochastische modellen). Misschien weinig nieuws voor de mensen hier, maar leuk gedaan.

Verhaal van de bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog blijft mooi (Abraham Wald): men onderzocht eerst waar de vliegtuigen die terugkwamen, beschoten waren en versterkte die delen. Dat leek een slim idee, maar dat bleek weinig te helpen. De factoren met de grootste invloed (beschoten motor) kwamen niet aan het licht, want die vliegtuigen kwamen niet thuis.
pi_132279089
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:44 schreef Aardappeltaart het volgende:
Toevallig anderen die Eureka gezien hebben? Is een programma over wiskunde, van Ionica Smeets (wiskundemeisjes) en Sofie van den Enk. Vorige aflevering ging over voetbal en wiskunde (o.a. grafentheorie op teams; verder veel kansrekening), die van vandaag over levensverwachting (o.a. correlatie en causaliteit, stochastische modellen). Misschien weinig nieuws voor de mensen hier, maar leuk gedaan.

Verhaal van de bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog blijft mooi (Abraham Wald): men onderzocht eerst waar de vliegtuigen die terugkwamen, beschoten waren en versterkte die delen. Dat leek een slim idee, maar dat bleek weinig te helpen. De factoren met de grootste invloed (beschoten motor) kwamen niet aan het licht, want die vliegtuigen kwamen niet thuis.
Ik zal het dit weekend wel even terugkijken, klinkt best interessant.
pi_132281189
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:44 schreef Aardappeltaart het volgende:
Toevallig anderen die Eureka gezien hebben? Is een programma over wiskunde, van Ionica Smeets (wiskundemeisjes) en Sofie van den Enk. Vorige aflevering ging over voetbal en wiskunde (o.a. grafentheorie op teams; verder veel kansrekening), die van vandaag over levensverwachting (o.a. correlatie en causaliteit, stochastische modellen). Misschien weinig nieuws voor de mensen hier, maar leuk gedaan.

Verhaal van de bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog blijft mooi (Abraham Wald): men onderzocht eerst waar de vliegtuigen die terugkwamen, beschoten waren en versterkte die delen. Dat leek een slim idee, maar dat bleek weinig te helpen. De factoren met de grootste invloed (beschoten motor) kwamen niet aan het licht, want die vliegtuigen kwamen niet thuis.
Leuk programma. Zeker voor de leek die denkt dat je niks met wiskunde kan ;) . Geen diepe wiskundige analyses uiteraard, maar ze laten wel zien waar je wiskunde voor kan gebruiken en wat voor soort wiskunde er is. Daar hebben veel mensen helemaal geen beeld van.
pi_132281691
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 23:11 schreef thenxero het volgende:

[..]

Leuk programma. Zeker voor de leek die denkt dat je niks met wiskunde kan ;) . Geen diepe wiskundige analyses uiteraard, maar ze laten wel zien waar je wiskunde voor kan gebruiken en wat voor soort wiskunde er is. Daar hebben veel mensen helemaal geen beeld van.
Precies. Zou fijn zijn als 'de leek' dat wat meer zou zien. De artikelen die achter de beweringen schuilgaan zet Ionica overigens netjes op haar blog, interessant! Ik hoop ergens dat er meer dingen uit andere gebieden dan statistiek gaan komen. Dat de grafentheorie langskwam vond ik mooi. Benieuwd naar de rest!
pi_132325081
Gegeven zijn de vergelijkingen:

a+bλ = λ2
λa + b + (λ2 -1)c = λ2
2b - c = 0

Nu moet ik berekenen voor welke waardes van lambda dit stelsel géén oplossingen heeft. Het betreft hier een hoofdstuk uit Lineaire Algebra 1 dat de rang, inverses en determinanten van een matrix behandelt, dus ik denk dat ik daar de oplossing moet zoeken?

Ik zou dolgraag een determinant bepalen, maar het is geen vierkante matrix.. Iemand een tip zonder dit helemaal met de hand uit te moeten werken? Het lukt niet bepaald met vegen om een rij zonder variabelen te genereren.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132326603
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:28 schreef Amoeba het volgende:
Gegeven zijn de vergelijkingen:

a+bλ = λ2
λa + b + (λ2 -1)c = λ2
2b - c = 0

Nu moet ik berekenen voor welke waardes van lambda dit stelsel géén oplossingen heeft. Het betreft hier een hoofdstuk uit Lineaire Algebra 1 dat de rang, inverses en determinanten van een matrix behandelt, dus ik denk dat ik daar de oplossing moet zoeken?
Dan denk ik dat het de bedoeling is dat je Rouché-Capelli gebruikt.
pi_132326937
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:28 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dan denk ik dat het de bedoeling is dat je Rouché-Capelli gebruikt.
Dat denk ik niet aangezien dit niet in het college behandeld is. Daarom begrijp ik er eigenlijk ook geen fluit van, en ik heb het toch al 3x doorgelezen vanaf Theorem 8.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132327156
Er gaat nu een LED-lampje branden trouwens.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132327448
Goed, ik heb nu uitgevonden dat

rang(A) = rang(A|b) = 3 met λ ongelijk aan 1 of -1. Dit was eigenlijk exact opgave a,

Wat kan ik hier nu uit concluderen? Ik vermoed dat er voor een bepaalde lambda één unieke oplossing is.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132332453
Zou iemand dit uit kunnen leggen?

Bereken (bovenaan oneindig, onderaan 2) f(x)dx, f(x)=

Hoezo is de integraal van dit de rest lukt mij zelf wel. Alvast bedankt
pi_132332618
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 19:31 schreef Scaletta het volgende:
Zou iemand dit uit kunnen leggen?

Bereken [ afbeelding ] (bovenaan oneindig, onderaan 2) f(x)dx, f(x)=[ afbeelding ]

Hoezo is de integraal van [ afbeelding ] dit [ afbeelding ] de rest lukt mij zelf wel. Alvast bedankt
Je kan ook [ tex] gebruiken...

-edit-
Kan jij c e^{ax+b} integreren?
pi_132332726
Ja dat kan ik, das 2e^(-2x+4)
pi_132332866
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 19:35 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Je kan ook [ tex] gebruiken...

-edit-
Kan jij c e^{ax+b} integreren?
Lukt niet echt
pi_132332893
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 19:40 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Lukt niet echt
Hoe integreer je e^{ax}?
pi_132333012
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 19:41 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Hoe integreer je e^{ax}?
e^(ax)/a
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')