Hartstikke goed zo'n oproep. En zelfs een overheid die het stimuleert kan ik waarderen. Maar dat ze het op opdringerige wijze willen gaan doen, dat vind ik echt not done.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:54 schreef Gia het volgende:
Hier stond in het wijkblaadje een oproep voor een maatje voor een autistische jongen van 17, iemand die op donderdagochtend een licht dementerende bejaarde man gezelschap wil houden zodat zijn vrouw haar hobby kan blijven uitoefenen, enz....
Dit soort dingetjes kan echt veel betekenen voor mensen.
Dat ben ik met je eens. Maar volgens de OP is er toch geen dwang!?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:07 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hartstikke goed zo'n oproep. En zelfs een overheid die het stimuleert kan ik waarderen. Maar dat ze het op opdringerige wijze willen gaan doen, dat vind ik echt not done.
Dat kan via de vrijwilligerscentrale geregeld worden. Kwestie van inschrijven.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar volgens de OP is er toch geen dwang!?
Ik denk dat veel arbeidsongeschikten best vrijwilligerswerk kunnen en willen doen, voor zover dat fysiek en/of mentaal mogelijk is.
Ik zou zelf, bijvoorbeeld, best bijles kunnen geven in bepaalde vakken, of Nederlands voor anderstaligen. Maar wel thuis.
Geen dwang, maar wel drang:quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar volgens de OP is er toch geen dwang!?
Ik denk dat veel arbeidsongeschikten best vrijwilligerswerk kunnen en willen doen, voor zover dat fysiek en/of mentaal mogelijk is.
Ik zou zelf, bijvoorbeeld, best bijles kunnen geven in bepaalde vakken, of Nederlands voor anderstaligen. Maar wel thuis.
quote:Ouderen, zieken en gehandicapten kunnen vanaf 2015 worden geconfronteerd met het dringende verzoek van hun gemeente om in ruil voor zorg vrijwilligerswerk te verrichten.
Dat is het ook. Maar die schoft hier vergeet even dat de belastingtarieven en sociale lasten in Nederland ook extreem hoog zijn.quote:'Het is naar de mening van de regering immers heel normaal dat je je inspant om je eigen situatie te verbeteren, of dat je iets doet voor een partner of familielid als die niet geheel op eigen kracht kan deelnemen aan de samenleving', schrijft Van Rijn.
Zou het niet beter kunnen verwoorden, geheel mee eens!quote:Op donderdag 3 oktober 2013 11:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Inderdaad, Nederland individualiseert, en steeds meer komt men met het dogma dat 'men iets terug moet doen' voor "gratis geld".
Waarbij vergeten wordt dat velen jarenlang belasting hebben betaald, zorg een basisrecht is, en bovendien dat we als samenleving met z'n allen gediend zijn met deze voorzieningen, en niet alleen de "begunstigden".
Verder een behoorlijk wereldvreemd plan dit. Mensen krijgen niet voor niets zorg aan huis. Hoe worden deze mensen geacht een tegenprestatie te leveren? De genoemde voorbeelden lijken me niet direct representatief voor de meeste zorgontvangers.
Ook behoorlijk kortzichtig dat tegenwoordig alles wordt afgemeten aan de bekrompen visie van een bijdrage leveren aan de samenleving in de vorm van het verrichten van een activiteit met (economisch) nut, in plaats van dat men beseft dat mensen ook waardevol genoeg kunnen zijn als men helaas niet meer in staat is een bijdrage te leveren aan de samenleving met direct (economisch) nut. Maar vele mensen zijn dan nog weldegelijk waardevol in familieverband, vriendenkring of in de plaatselijke gemeenschap, ookal is dat dan niet altijd direct in (economisch) nut uit te drukken.
Die neoliberale visie heeft vele mensen (onbewust?) in hun greep.
Ik hoop dat in het onderwijs op lager niveau meer wordt onderwezen dat je zelf je eigen lot bepaalt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 14:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die zijn ook een van de oorzaken van de problemen die spelen.
Vind ik ook, het is van tweeën één: of een verzorgingsstaat waar je veel belasting betaalt, of een staat met minder publieke voorzieningen, maar dan ook minder belastingdruk.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Geen dwang, maar wel drang:
[..]
[..]
Dat is het ook. Maar die schoft hier vergeet even dat de belastingtarieven en sociale lasten in Nederland ook extreem hoog zijn.
En ik vermoed dat deze alleen maar omhoog blijven gaan. Dus aan de ene kant laat men burgers meer betalen voor allerlei sociale voorzieningen. Terwijl men aan de andere kant de suggestie wekt dat burgers die gebruik maken van deze sociale voorzieningen per definitie profiteurs zijn die er niets aan doen om hun eigen situatie te verbeteren.
De opmerking va Rijn is een hele normale opmerking en het klopt wat hij zegt. De opmerking is alleen volledig ongepast in het kader van deze plannen. Smerige tactiek is dat. Een opmerking waar iedereen het mee eens is, misbruiken in een enigszins andere situatie, om zo een valse schijn te wekken
Ik zie het nog gebeuren dat de EU een wet gaat maken (Ja, onze wetgeving wordt gemaakt in een ander land door een ondemocratische instantie. We zijn bezet.) over 'psychische afwezigheid' dat is immers niet in het belang van de arbeidsproductiviteit en de consumptiemaatschappij. Dromers produceren en kopen niets..quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 20:08 schreef fokky100 het volgende:
[..]
Dat mag.(iets wat NOG gratis is in dit land)
Naarmate er meer op de eigen verantwoordelijkheid wordt gewezen, wordt het ook steeds makkelijker voor 'instanties' om achterover te gaan leunen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:57 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik hoop dat in het onderwijs op lager niveau meer wordt onderwezen dat je zelf je eigen lot bepaalt.
Natuurlijk is je startpositie belangrijk, hoe rijk zijn je ouders, waar groei je op, etc maar nu wordt het te makkelijk gemaakt om met je vinger te wijzen naar 'de instanties'.
Dat is heel goed nieuws. Mits de belastingen omlaag gaan natuurlijk.quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Naarmate er meer op de eigen verantwoordelijkheid wordt gewezen, wordt het ook steeds makkelijker voor 'instanties' om achterover te gaan leunen.
Dat is nog maar de vraag. Uiteindelijk moet de letterlijke en figuurlijke rekening toch betaald worden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:22 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat is heel goed nieuws. Mits de belastingen omlaag gaan natuurlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |