Bijzonder hoe selectief men leest. Ik heb het over een duivels dilemma en mensen die écht een probleem hebben. En vooral en uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat ik ook niet weet hoe we als maatschappij de mensen die met het transgenderprobleem worstelen nu waarlijk optimaal kunnen helpen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:12 schreef Re het volgende:
ja je geeft wat praktijkvoorbeelden en geeft daar een subjectieve mening over en generaliseert het vervolgens... en ja alle vrouwen zijn labiel ook transgenders die van man naar vrouw zijn getransformeerd... als we toch gaan generaliseren
door gewoon naar medici te luisteren die er verstand van hebben ipv je koude grond psychologie... zou al een goede start zijn. Genoeg onderzoek naar gedaanquote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bijzonder hoe selectief men leest. Ik heb het over een duivels dilemma en mensen die écht een probleem hebben. En vooral en uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat ik ook niet weet hoe we als maatschappij de mensen die met het transgenderprobleem worstelen nu waarlijk optimaal kunnen helpen.
LOL.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:19 schreef Re het volgende:
door gewoon naar medici te luisteren die er verstand van hebben ipv je koude grond psychologie... zou al een goede start zijn. Genoeg onderzoek naar gedaan
Dat ja, maar het zou ook enorm helpen als de maatschappij eens wat minder star met gender en seksualiteit om zou gaan. Veel van de onverdraagzaamheid t.o.v. transseksuelen vindt daarin zijn oorsprong lijkt me, en het zorgt er mede voor dat transseksuelen vaak zoveel moeite doen om binnen de hokjes te passen en er zoveel moeite mee hebben als dat niet lukt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:19 schreef Re het volgende:
[..]
door gewoon naar medici te luisteren die er verstand van hebben ipv je koude grond psychologie... zou al een goede start zijn. Genoeg onderzoek naar gedaan
ah, een authoriteitsredenatie, ok, dan zul je wel een expert zijn.... waarom is het vreemd dat vrouwen tegen vrouwenproblematiek aanlopen... alsof een niet transgendere vrouw helemaal in d'r nopjes is als ze weer eens maandelijks hun baarmoeder moeten legen....(ja ja een transgender heeft geen baarmoeder). natuurlijk moet er een goede begeleiding zijn, die mensen zitten meestal in een jarenlang traject en dat heeft natuurlijk zijn impactquote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
LOL.
Ik heb jaren gewerkt in een medisch centrum waar transgenders werden bijgestaan door o.a. psychologen. Doordat ik een stabiel gezicht was tussen de diverse behandelaars heb ik met een aantal van hen een goede band opgebouwd en heel vaak in mijn pauzes met hen zitten bomen. Uiteraard hadden wij in het team ook veel gesprekken over de problematiek.
Ik heb geen onderzoek gedaan. Maar het leed waar ik mee geconfronteerd werd heeft mij wel geraakt. Ondanks het feit dat ik als persoon daar volledig onmachtig toe ben zou ik wel heel graag willen dat er een werkelijk effectieve behandelmethode zou ontstaan.
Als je bij een genderteam gewerkt hebt hoor je ook te weten dat ze je daar er altijd bij vertellen dat ze je niet genezen met die behandelingen, dat ze het leven alleen dragelijker maken.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:27 schreef Ouder1 het volgende:
k merk nu vaak een houding waarin wordt gesteld dat een hormoonbehandeling en operaties DE oplossing zijn.
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:29 schreef Re het volgende:
ah, een authoriteitsredenatie, ok, dan zul je wel een expert zijn.... waarom is het vreemd dat vrouwen tegen vrouwenproblematiek aanlopen... alsof een niet transgendere vrouw helemaal in d'r nopjes is als ze weer eens maandelijks hun baarmoeder moeten legen....(ja ja een transgender heeft geen baarmoeder). natuurlijk moet er een goede begeleiding zijn, die mensen zitten meestal in een jarenlang traject en dat heeft natuurlijk zijn impact
Re: Je zit erg vast in dat hokjes denken: Wie niet meehuilt met de wolven in het bos is tegen ons.quote:
Claimt iemand dat dan?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:35 schreef Ouder1 het volgende:
Voor mij is wel een feit dat hormonen en operaties niet leiden tot een volledige oplossing van het probleem.
ja, de wetenschap en gerichte onderzoeken spreken je tegen maar ik snap dat je praktijkervaring je mening heeft gevormd, ik denk niet in hokjes, ik denk in wetenschap...quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Re: Je zit erg vast in dat hokjes denken: Wie niet meehuilt met de wolven in het bos is tegen ons.
Ik stel nergens iets te weten, ik stel nergens autoriteit te bezitten. Ik stel het niet te weten en dat de problematiek van transgenders me raakt, het doet me pijn in het hart als ik hun verhalen hoor en daaraan terug denk. Ik zou willen dat we het op konden lossen, maar dat kunnen we nog niet. Voor mij is wel een feit dat hormonen en operaties niet leiden tot een volledige oplossing van het probleem.
Dat heb ik in (geloof ik) mijn eerste reactie ook aangegeven. Alleen heb ik dus ook ervaren en daar met hen over gesproken, dat de voorlichting en begeleiding daarin niet geheel tot hen doordringt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:31 schreef Joanne35 het volgende:
Als je bij een genderteam gewerkt hebt hoor je ook te weten dat ze je daar er altijd bij vertellen dat ze je niet genezen met die behandelingen, dat ze het leven alleen dragelijker maken.
Al hier:quote:
Re in reactie op:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:36 schreef Re het volgende:
ja, de wetenschap en gerichte onderzoeken spreken je tegen maar ik snap dat je praktijkervaring je mening heeft gevormd, ik denk niet in hokjes, ik denk in wetenschap...
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:35 schreef Ouder1 het volgende:
Voor mij is wel een feit dat hormonen en operaties niet leiden tot een volledige oplossing van het probleem.
jij spreekt van een feit, dat is het niet... het is een ervaring en mening...quote:
Het is de ervaring en mening van AL de transgenders die ik gesproken heb en die het gehele traject doorlopen hebben. Al zou het (onwaarschijnlijk) zo zijn dat ik een heel bijzondere groep heb gesproken, dan nog bestaan zij.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:44 schreef Re het volgende:
jij spreekt van een feit, dat is het niet... het is een ervaring en mening...
Ik lees dit in de OP...quote:Op woensdag 2 oktober 2013 09:31 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Hij heeft geen broers, enkel een veel jonger broertje. En die staar erbuiten.
Verder hebben de ouders er ook niks mee te maken. Dit is iets waarmee diegene zijn hele leven lang mee heeft gelopen. Nu is het eindelijk bijna zover.
quote:Nathan, die 42 jaar lang Nancy heette, was als jongen geboren in een meisjeslichaam, en overleed als man in een lijf dat hij niet wilde. 'Ik was het meisje dat niemand wilde', zei hij 24 uur voor zijn dood tegen het Vlaamse dagblad. 'Terwijl mijn broers opgehemeld werden, kreeg ik een berghok boven de garage als slaapkamer. Was je maar een jongen geweest, klaagde mijn moeder. Ik werd getolereerd, meer niet.'
Hoewel dat niets zegt over het aantal broers natuurlijk, maar wel over hoe gestoord zijn/haar moeder was.quote:Als vrouw was hij een ongewenst kind, woorden van de moeder: "Toen ik 'Nancy' voor het eerst zag, viel mijn droom in duigen. Ze was zó lelijk", vertelt de moeder aan onze krant. "Ik had een spook gebaard. Haar dood doet me niets."
Je gebruikt de verkeerde termen. Het is geen man die een vrouw wil zijn, het is een vrouw, met het biologische lichaam van de man. Steeds meer onderzoek wijst erop dat de hersenen in tegengestelde richting zijn ontwikkeld. Het is ook geen idee, geen psychisch probleem, maar een neurologische afwijking. Psychotherapie gaat net zo weinig helpen als bij bijvoorbeeld Alzheimer of Parkinson. Het is een FYSIEKE afwijking.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 05:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik zie het niet als een oplossing. Een man die een vrouw wil zijn, kan dat nog zo hard willen, maar wat we ook doen, die man zal nooit een vrouw worden.
Het is bewezen dat de behandeling helpt (zie de graph eerder in dit topic) en het alternatief is meestal zelfmoord.quote:De oplossingen die de medische wereld aandraagt, wekt valse verwachtingen. Ze spelen maakbare samenlevinkje op kosten van de belastingbetaler. Om je wat achtergrond info te geven over mijn motivatie: ik doe biomedisch onderzoek, en heb de afgelopen jaren geleerd dat medici maar wat aanrommelen. Het doel van mijn onderzoek is dan ook om het werk van de medici in mijn vakgebied tot een minimum te beperken, en objectief aan de patiënt te meten om zo tot een objectieve diagnose te komen. Wat dat betreft is dit topic ook geen klacht tegen transseksuelen (die er ten slotte ook maar het beste van proberen te maken), maar tegen de medische wereld en de wereldverbeteraars die het allemaal beter menen te weten, en op straffe van uitsluiting de discussie monddood proberen te maken. Maar dat terzijde.
Gezonde geest in een gezond lichaam. Als het lichaam zo blijft, is de geest niet gezond, wat meestal leidt tot zelfmoord. Wat nog veel erger is voor een gezond lichaam, nietwaar?quote:Wat ik in dit topic geleerd heb, is dat het gros van de patiënten die denken in een verkeerd lichaam te zitten, tevreden zijn met het resultaat van een hormoonbehandeling/operatie. Wat me daarbij tegenstaat, is dat er invasief wordt behandeld op een lichaam dat kerngezond is, maar waarbij er een probleem is in de hersenen. Pak dan het probleem bij de wortel aan, in dit geval de hersenen. Bij gebrek aan beter kiest men nu voor een lapmiddel. Medici/biologen: doe uw werk, en doe het beter. Het pad dat nu is gekozen, is niet het juiste pad.
Ik kan me wel in jouw termen vinden, alhoewel ik moeite heb met "het is een vrouw". Want als je 100 mensen vraagt of het een man of een vrouw is, dan zullen ze toch echt zeggen "man".quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:23 schreef wonderer het volgende:
[..]
Je gebruikt de verkeerde termen. Het is geen man die een vrouw wil zijn, het is een vrouw, met het biologische lichaam van de man.
Een fysieke afwijking van de hersenen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar bij de dame uit de OP is daar MI geen sprake van. Ik denk dat die zaak deze discussie een beetje vertroebelt.quote:Steeds meer onderzoek wijst erop dat de hersenen in tegengestelde richting zijn ontwikkeld. Het is ook geen idee, geen psychisch probleem, maar een neurologische afwijking. Psychotherapie gaat net zo weinig helpen als bij bijvoorbeeld Alzheimer of Parkinson. Het is een FYSIEKE afwijking.
Die vertroebeling komt alleen maar doordat mensen op grond van enkele regels in een krantenartikel denken meteen te kunnen oordelen of iemand wel echt transseksueel is of niet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:04 schreef Lyrebird het volgende:
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar bij de dame uit de OP is daar MI geen sprake van. Ik denk dat die zaak deze discussie een beetje vertroebelt.
Dat zal allemaal kunnen, maar een bewijs daarvoor hebben we niet. Je hebt gelijk, ik doe bepaalde aannames, maar dat doe jij nu ook. Mijn ervaring met medici zegt me dat ze er liever naast zitten, dan dat ze hun werk goed doen, maar jij hebt blijkbaar een andere ervaring.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:17 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Die vertroebeling komt alleen maar doordat mensen op grond van enkele regels in een krantenartikel denken meteen te kunnen oordelen of iemand wel echt transseksueel is of niet.
Deze persoon is niet zo maar geopereerd, daar gaat een uitgebreid onderzoek aan vooraf en je moet eerst een jaar in de andere geslachtsrol leven voordat er geopereerd wordt. Als er sprake is van 'opgelegde transseksuele gevoelens', dan waren de psychologen daar wel achter gekomen. Ik ga er dus gewoon vanuit dat deze persoon wel echt transseksueel was.
Als ouders roepen 'was je maar een jongen geweest' wil dat nog niet zeggen dat ze hun kind in een andere genderrol aan het duwen zijn. Het is heel goed mogelijk dat het afwijkende gendergedrag er al eerder was als gevolg van de transseksualiteit, en dat ouders daarom dat soort uitspraken doen.
Ja, want ik ben zelf door het hele circus heen gegaan. Mensen die niet echt transseksueel zijn pikken ze er echt wel tussenuit, zo moeilijk is dat nl. helemaal niet. Er worden ook heel veel mensen om die reden afgewezen. Ik lees ook nergens dat er sprake is van twijfels over de identiteit achteraf, de problemen zijn puur het gevolg van een mislukte operatie. Er is dus ook geen enkele reden om aan te nemen dat hier geen sprake is van echte transseksualiteit.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:21 schreef Lyrebird het volgende:
Mijn ervaring met medici zegt me dat ze er liever naast zitten, dan dat ze hun werk goed doen, maar jij hebt blijkbaar een andere ervaring.
Maar het gaat niet om wat 100 mensen zeggen, het gaat erom wat de persoon in kwestie zegt, die weet wat hij voelt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik kan me wel in jouw termen vinden, alhoewel ik moeite heb met "het is een vrouw". Want als je 100 mensen vraagt of het een man of een vrouw is, dan zullen ze toch echt zeggen "man".
[..]
Een fysieke afwijking van de hersenen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar bij de dame uit de OP is daar MI geen sprake van. Ik denk dat die zaak deze discussie een beetje vertroebelt.
Klopt, dat doe ik de volgende keer beter.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:42 schreef wonderer het volgende:
En ja, je hebt je eigen topic vertroebeld. Want jij extrapoleert de unieke zaak uit de OP naar alle transseksuelen. Alsof je zegt dat door een mislukte preventieve borstamputatie, borstamputaties voor vrouwen met borstkanker maar niet meer gedaan moeten worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |