Dat hebben ze niet, nee.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je libertariërs in de schoenen wilt schuiven dat ze geen respect hebben voor eigendomsrechten,
quote:
Op papier klinkt het allemaal zo mooi.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die verschrikkelijke bestemmingsplannen voorkomen een hoop gezeur achteraf. Vooral in een volgebouwd land als Nederland. Over het algemeen zijn, dankzij het bestemmingsplan, de regels vooraf duidelijk en is de kans betrekkelijk klein dat er ongewenste ontwikkelingen plaatsvinden in jouw woonomgeving.
Je hoort daar inderdaad weinig over, maar dat is nogal logisch. Als er geen conflicten zijn, kun je er ook geen melding van maken/
[..]
Oh, je bedoelt toen dijken nog niet meer waren dan een beetje op een hoop geschepte zand en klei?
Maar een overheid gebaseerd op vrijwilligheid of op dwang is wel een essentieel verschil vriend. Een overheid is nu gebaseerd op het ' sociale contractquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:16 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Hoe handhaaf je de wet nu in een anarcho-kapitalistische samenleving, daar heb ik nog steeds geen goed antwoord op. Ik bedoel, als je een afspraak maakt, impliceert dat ook een beetje dat er wat er gebeurt als iets niet volgens de afspraak gaat. Uiteindelijk draait het toch uit op een systeem dat verdacht veel al op een overheid lijkt.
Is daar ieder over eens dan? Wanneer iets vrijwillig is en wanneer iets dwang?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:23 schreef Myph. het volgende:
[..]
Maar een overheid gebaseerd op vrijwilligheid of op dwang is wel een essentieel verschil vriend. Een overheid is nu gebaseerd op het ' sociale contract', Terwijl in Libertopia je het werkelijk zwart op wit krijgt.
Hoezo heb je verschillende handhavers in een regio? Wie zegt dat?quote:Daarbij kun je verschillende handhavers per regio krijgen, dat kan dan ook weer concurrerend, waarbij je dus een een stroom opgang ziet komen van mensen naar bepaalde rechtsvormen/staten.
Niemand. Dat zou kunnen. De markt kan pas oplossingen verschaffen als de markt vrij is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:30 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Is daar ieder over eens dan? Wanneer iets vrijwillig is en wanneer iets dwang?
[..]
Hoezo heb je verschillende handhavers in een regio? Wie zegt dat?
Ik wacht al 10 topics op een goed antwoord van de echte gelovige. Die krijg je niet.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:16 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Hoe handhaaf je de wet nu in een anarcho-kapitalistische samenleving, daar heb ik nog steeds geen goed antwoord op. Ik bedoel, als je een afspraak maakt, impliceert dat ook een beetje dat er wat er gebeurt als iets niet volgens de afspraak gaat. Uiteindelijk draait het toch uit op een systeem dat verdacht veel al op een overheid lijkt.
Waarom wil iedereen van een libertarier precies weten hoe het moet en accepteert men wel de falende staat met volksvertegenwoordigers die zeggen hoe ze het gaan doen en vervolgens nooit hun beloften nakomen?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik wacht al 10 topics op een goed antwoord van de echte gelovige. Die krijg je niet.
Ze draaien er om heen. Zwijgen. Drukken de snor.
Of iemand komt met een halfslachtig plan van "ondertekenen van een samenlevingscontract"
Op zijn best is dit laatste een nieuwe staat, maar dan erkennen ze dat niet.
Plus dat mensen vrijwillig moeten ondertekenen. Wie niet ondertekent heeft het recht de wetten van de nieuwe staat niet te erkennen en kan niet gestraft en gedwongen worden.
Geef mij dan maar de echte liberaal... die is gewoon duidelijk : ' de staat is nodig om de criminaliteit te bestrijden en btw de straffen in Nederland zijn veel te soft'
ps en die vind dat handtekening zetten onder een samenlevingscontract ook grote flauwekul...: de wet geldt voor iedereen. punt uit ... No free rides.
Beetje populistische praat dit ...quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom wil iedereen van een libertarier precies weten hoe het moet en accepteert men wel de falende staat met volksvertegenwoordigers die zeggen hoe ze het gaan doen en vervolgens nooit hun beloften nakomen?
Libertariërs pretenderen een alternatief te hebben voor de staat, toch?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom wil iedereen van een libertarier precies weten hoe het moet en accepteert men wel de falende staat met volksvertegenwoordigers die zeggen hoe ze het gaan doen en vervolgens nooit hun beloften nakomen?
De markt kan alleen functioneren met eigendommen, "eigendom" is een wettelijk begrip, de wet kan niet zonder handhavers, wetshandhaving = overheid. Uiteindelijk kom je altijd terug op iets wat lijkt op een overheid.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niemand. Dat zou kunnen. De markt kan pas oplossingen verschaffen als de markt vrij is.
Omdat in een libertarische maatschappij veel zaken er nog een stuk slechter voor komen te staan.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Eigendom is een natuurlijk begrip wat later is ingekaderd door wetgeving.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:42 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
De markt kan alleen functioneren met eigendommen, "eigendom" is een wettelijk begrip, de wet kan niet zonder handhavers, wetshandhaving = overheid. Uiteindelijk kom je altijd terug op iets wat lijkt op een overheid.
Oh ja?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:53 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Eigendom is een natuurlijk begrip
Ja klopt? En dus?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Oh ja?
Door de geschiedenis heen is niet altijd en overal dezelfde definitie van eigendom gehanteerd.
Dan is het dus niet zo'n natuurlijk begrip. als het in verschillende situaties/tijdperken iets anders kan betekenen.quote:
Nee. Libertariers pretenderen dat niet. Libertariers laten alles liever aan particulier initiatief over. Als we een alternatief voor een staat aandragen is dat tenslotte ook weer een staat. Geen staat.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Libertariërs pretenderen een alternatief te hebben voor de staat, toch?
Dat zeggen ze alsmaar... Maar als je even doorvraagt dan hebben ze niks.
Jij beantwoordt de vraag ook niet van hoe criminaliteit te bestrijden zonder staat.
Stop dan met pretenderen een alternatief te hebben. En erken de noodzaak van een staat.
Eigendom is eigendom. Als je een staat hebt is het een wettelijk begrip.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:42 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
De markt kan alleen functioneren met eigendommen, "eigendom" is een wettelijk begrip, de wet kan niet zonder handhavers, wetshandhaving = overheid. Uiteindelijk kom je altijd terug op iets wat lijkt op een overheid.
Een ongefundeerde aanname.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat in een libertarische maatschappij veel zaken er nog een stuk slechter voor komen te staan.
Juist wel, eigendom is van mij, niet van jou! Ik geef/verkoop het aan jou. Nu is het jou eigendom!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dan is het dus niet zo'n natuurlijk begrip. als het in verschillende situaties/tijdperken iets anders kan betekenen.
Nee hoor..... dat is al duizenden jaren bewezen.quote:
Voor zover de alternatieven die in de diverse topics voorbij gekomen zijn heb ik weinig, of eigenlijk geen enkel concept zien passeren wat aantrekkelijker is dan de huidige vormen.quote:
Pietje geeft jou 1 klap. 2 klappen, sla je bewusteloos en pik je auto.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:01 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Juist wel, eigendom is van mij, niet van jou! Ik geef/verkoop het aan jou. Nu is het jou eigendom!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |