Het ligt er helemaal aan op welk niveau je dit geleerd krijgt. Zit je in de onderbouw van het vwo? Of bovenbouw? Differentieren gehad?quote:Op zondag 29 september 2013 18:25 schreef wiskundenoob het volgende:
De coordinaten van het minimum moet ik bepalen.
Hoe herschrijf je het als a(x -x) 2 + y?quote:Op zondag 29 september 2013 18:26 schreef MaximusTG het volgende:
Van het minimum? Dan moet je de afgeleide bepalen
(1/3)(x)2 -y/3quote:Op zondag 29 september 2013 18:23 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ten eerste is het niet duidelijk wat je nu wilt. De nulpunten van de polynoom f(x) = 3x2 =2x -1 bepalen?
Daarnaast is je laatste alinea onjuist. Als je een kwadraat wil delen mag je nooit stellen dat x2/3 = (x/3)2.
Bedenk nu eens waar je wél door moet delen om het gewenste resultaat (dus rechts van het = teken) te krijgen.
Het is hetzelfde. Of dat jij nu dat formuletje -b/2a krijgt aangereikt of dat jij dat krijgt door een tweedegraadsvergelijking te differentiëren...quote:Op zondag 29 september 2013 18:27 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Het ligt er helemaal aan op welk niveau je dit geleerd krijgt. Zit je in de onderbouw van het vwo? Of bovenbouw? Differentieren gehad?
Zo niet, dan zijn er andere aanpakken denkbaar.
Nee dit klopt nietquote:Op zondag 29 september 2013 18:35 schreef MaximusTG het volgende:
Zie het zo;
Je hebt het al herschreven naar
(3x+1)^2 - 4
Omdat (3x+1)^2 nooit negatief wordt is de laagste waarde die (3x+1)^2 kan aannemen 0
Dus de vraag is wanneer (3x+1)^2 = 0
Nou, wanneer x = -1/3
Invullen in oorspronkelijk functie geeft dan een minimum in (-1/3,-4)
Oh nee, moest natuurlijk nog door 3 delen. Minimum in (-1/3,-4/3).quote:
Laten we even beginnen met een inleiding differentiëren.quote:
Als je een gehele kwadratische vergelijking vermenigvuldigt met n dan blijven de nulpunten op de x-as altijd hetzelfde toch? Alleen het minimum/maximum van je parabool verandert, toch?quote:Op zondag 29 september 2013 18:36 schreef Aardappeltaart het volgende:
Laat die GR nog even liggen. Handig om het antwoord mee te controleren en om zeker te zijn van je antwoord bij een toets. In andere gevallen is met de hand handiger, omdat je dan beter bewust zou moeten zijn van wat je doet.
Als je het niet via differentiëren kan of wil doen, is dit een manier: Je moet naar de (top)vorm y = c(x-a)2 + b toe, want dan is de extreme waarde (a,b). Dit door kwadraatafsplitsen.
Je verlijking is dus: 3x2 +2x -1 ?
Haal die 3 even buiten haakjes: y = 3(x2 + 2/3 - 1/3). Nu kwadraatafsplitsen zoals je dat geleerd zou moeten hebben voor het stuk binnen de haakjes, daarna werk je de buitenste haakjes weg, zodat die 3 alleen maar meer voor het (x-a)2 gedeelte staat en je dus de topvorm hebt.
Huh? De top blijft toch niet gelijk?quote:Op zondag 29 september 2013 19:19 schreef Aardappeltaart het volgende:
Een parabool heeft of een minimum óf een maximum. Maar, ja, inderdaad. De hele parabool wordt vermenigvuldigd met een constante n. Elke y gaat dus keer n (verticale vermenigvuldiging). Hij wordt dus verticaal ''uitgetrokken'', maar de vorm en dus zijn top (minimum/maximum) blijft gelijk.
Ik doelde niet op die manier. Dat is een vervelend trucje waardoor de leerling geen idee heeft wat hij aan het doen is.quote:Op zondag 29 september 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is hetzelfde. Of dat jij nu dat formuletje -b/2a krijgt aangereikt of dat jij dat krijgt door een tweedegraadsvergelijking te differentiëren...
Ja, ik snap hem al! De x-waarde moet gelijk zijn als de nulpunten ook gelijk zijn!quote:Op zondag 29 september 2013 19:23 schreef Aardappeltaart het volgende:
Ik wilde zeggen dat de top voor dezelfde x is, omdat hij verticaal wordt uitgetrokken. Zijn vorm (en dus plaats van de top, de x) blijft gelijk, maar uitgetrokken.
Prima!quote:Op zondag 29 september 2013 19:23 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Ik doelde niet op die manier. Dat is een vervelend trucje waardoor de leerling geen idee heeft wat hij aan het doen is.
Daarnaast zijn dat niet de enige manieren die aangeleerd worden. Er zijn zoveel alternatieven waarbij het begrip van de stof veel beter aan bod komt.
waarom? volgens mij is het antwoord gewoon 2.quote:Op zondag 29 september 2013 21:50 schreef lyolyrc het volgende:
Je hebt onvoldoende gegevens om de breedte te berekenen.
Dat is een beetje overhaast.quote:Op zondag 29 september 2013 21:42 schreef wiskundenoob het volgende:
Stelling van Pythagoras misschien?
Mag je mij vertellen hoe je daaraan komt. Ik heb zo ongeveer alle goniometrische verhoudingen opgesteld wat ik kon bedenken, maar ik kom hier niet bepaald uit. (Twee vergelijkingen - drie onbekenden)quote:Op zondag 29 september 2013 21:57 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
waarom? volgens mij is het antwoord gewoon 2.
nvm klopt nietquote:Op zondag 29 september 2013 21:59 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dat is een beetje overhaast.
[..]
Mag je mij vertellen hoe je daaraan komt. Ik heb zo ongeveer alle goniometrische verhoudingen opgesteld wat ik kon bedenken, maar ik kom hier niet bepaald uit. (Twee vergelijkingen - drie onbekenden)
Is het antwoord 1,5? Volgens mij is het wel 2.quote:Op zondag 29 september 2013 20:47 schreef PizzaGeit het volgende:
Hoi,
Ik heb een vraag. Stel, je hebt een plank, met lengte 2, die schuin vanuit een hoekpunt in een steeg tegen de muur staat. Dan heb je nog een plank, met lengte 3, die schuin vanuit het andere hoekpunt tegen de muur staat. Verder is bekend dat die twee planken elkaar op hoogte 1 snijden, vanaf de grond gezien. Hoe breed is dan de steeg?
Plaatje ter verduidelijking:
[ afbeelding ]
Als je bijvoorbeeld weet op welke hoogte een plank tegen een muur aan staat, dan kun je met de stelling van Pythagoras de breedte berekenen. Je kunt het ook berekenen als je van een van de planken weet welke hoek deze maakt met de muur of de grond.quote:Op zondag 29 september 2013 21:57 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
waarom? volgens mij is het antwoord gewoon 2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |