Omdat ik op een inmiddels fossiele

macbook pro werk (uit 2008). Aperture draait soepeler dan Lightroom, en op de een of andere manier werkt de 'workflow' voor mij veel sneller.
Ik kan direct beginnen met editen en selecteren terwijl ik nog aan het importen ben bijvoorbeeld. Geen heenenweer geswitch tussen library en development module, wat op mijn macbook gewoon tijd kost.
Verder heb ik aan mijzelf gemerkt dat door de enorm uitgebreide tools in Lightroom, ik juist langer bezig ben met pielen in de schuifjes en knopjes om van matige foto's 'nog wat te maken'. Niet dat ik het idee heb dat je met Aperture niet evenveel tools beschikbaar hebt als in Lightroom
Maar met Aperture heb ik vaak dat het enige wat ik daar doe is wat met de exposure en curve schuiven, waar ik bij Lightroom bijvoorbeeld minutenlang in de sharpening/noise reduction/highlight/shadow blijf hangen. Of aan het dubben ben welke cameraprofile ik toe moet passen.
Verder vind ik de library veel flexibeler en overzichtelijker/makkelijker in te delen dan hoe Lightroom met de bestanden omgaat.
Ik niet echt het idee dat Aperture 'achterloopt' op Lightroom, iets wat veel mensen vooral schijnen te denken vanwege het versienummertje, dat met 3 nu 2 getallen achterloopt op Lightroom. Het enige wat ik echt mis aan Aperture momenteel is dat ze nog steeds die verdomde output sharpening niet hebben. Het ruisfilter van Lightroom, een van de redenen voor mij om destijds voor Lightroom te kiezen ipv Aperture is out-of-the-box ook beter dan Aperture, maar voor mij geen breekpunt (meer).
En voor zwart/wit fotografie vind ik Lightroom wel prettig door die highlight/shadow toolbox, maar inmiddels ben ik zo ver dat ik met Aperture praktisch dezelfde resultaten kan halen.
Daarnaast hielp het ook niet echt dat Adobe zijn strategie om aan het gooien is naar een abonnementsvorm, in plaats van een stuk software wat je gewoon in een keer koopt en klaar. Lightroom is ook nu nog 'conventioneel' koopsoftware, maar ik zit er in ieder geval niet op te wachten om maandelijks een bedrag af te moeten tikken.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook geen klassieke Lightroom/Aperture war starten, ik heb jarenlang met lightroom gewerkt, en het zou zomaar kunnen dat ik in de toekomst toch weer terugswitch naar lightroom, als ik een nieuwe laptop/macbook koop. Met beide pakketten kan ik in ieder geval prima overweg
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."