SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN
Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wikiIt's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
kleiner als in pixels of in kb's?quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:39 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik heb een behoorlijk hardnekkig probleem in Excel 2007. Ik importeer een afbeelding die ik gemaakt heb met photoshop. Vervolgens denkt Excel dat de afbeelding veel kleiner is dan elk ander programma (buiten de Office suite). Het betreft een PNG maar ook verschillende andere bestandsformaten gaan fout.
Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Als in pixels. Dat is een probleem omdat de afbeelding via VBA geïmporteerd wordt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:44 schreef qu63 het volgende:
[..]
kleiner als in pixels of in kb's?
En wat is t probleem als de foto kleiner is?
Hmm, Excel zou er toch mee om moeten kunnen gaan: http://office.microsoft.c(...)use-HP005200499.aspxquote:Op vrijdag 27 september 2013 13:46 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Als in pixels. Dat is een probleem omdat de afbeelding via VBA geïmporteerd wordt.
quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:33 schreef LogiteX het volgende:
[ afbeelding ]
heb met Excel bovenstaande grafiek gemaakt, op de horizontale as staat de dag-maand. Nu wil ik dat het grafisch gezien wat duidelijker wordt wat de verschillende maanden zijn. Bijvoorbeeld middels een verticale streep tussen jan en feb (en feb en mrt, etc) of een andere kleur van het tekengebied boven elke maand. Dus wit voor alle even maanden en licht grijs voor alle oneven maanden.
Hoe los ik dit op?
1 2 3 4 5 6 7 | hulprij: =VERSCHUIVING($D$2;AFRONDEN.BOVEN((RIJ()-1)/3;1)-1;(RIJ()-1)-(AFRONDEN.BOVEN((RIJ()-1)/3;1)-1)*3-1) =OFFSET($D$2,CEILING((ROW()-1)/3,1)-1,(ROW()-1)-(CEILING((ROW()-1)/3,1)-1)*3-1) uniek Let op! Verschilt per rij! De $J$1:J1 wordt $J$1:J2 etc =ALS.FOUT(INDEX($I$2:$I$10;VERGELIJKEN(0;INDEX(AANTAL.ALS($J$1:J1;$I$2:$I$10);0;0);0));"") =IFERROR(INDEX($I$2:$I$10,MATCH(0,INDEX(COUNTIF($J$1:J1,$I$2:$I$10),0,0),0)),"") |
quote:Op zondag 29 september 2013 08:38 schreef Holy_Goat het volgende:
Leuk probleemmaar je weet van te voren natuurlijk niet hoe lang die lijst moet worden
mag het met een hulp kolom?
Hulpkolom magquote:Op zondag 29 september 2013 09:04 schreef Janneke141 het volgende:
Zijn het 500 records (van 10 kolommen) of kan er in iedere cel een uniek gegeven staan dat je wil hebben? En inderdaad, mag het met een hulpkolom?
Nietes. zijn precies hetzelfde. Wist niet welke versie hij gebruiktequote:Op zondag 29 september 2013 09:44 schreef snabbi het volgende:
@Holy
Je gebruikt engelse en nederlandse formules door elkaar.![]()
Doet inderdaad wat ie moet doen, alleen wordt de hulpkolom wel heel erg lang in mijn geval (500x10=5000 rijen lang)..quote:Op zondag 29 september 2013 09:21 schreef Holy_Goat het volgende:
Mhhh ik heb het geprobeerd met:
[ code verwijderd ]
En dat gaat op zich prima. Alleen is ook nog steeds behoorlijk processor intensief toen ik met grotere matrices ging uitproberen.
http://filedump.org/files/dD0N1380439245.html
zie file>>
Excel 2007, NL, zoals in dikgedrukte letters aan t begin van mijn post stondquote:Op zondag 29 september 2013 12:30 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Nietes. zijn precies hetzelfde. Wist niet welke versie hij gebruikte
5000 random cellen die bij iedere update aangepast worden (=afronden(aselect()*10;0)) en dan de hulpkolom van 5000 rijen zorgden er in ieder geval voor dat ik Excel een kwartier niet kon gebruikenquote:Op maandag 30 september 2013 12:40 schreef Holy_Goat het volgende:
Als je het met minder CPU gefixt krijgt zonder UDF hoor ik het graag trouwens![]()
Altijd leuk
die dubbelen eruithalen kost gewoon veel cpu door de aantal.als of andere zoek optiesquote:Op maandag 30 september 2013 13:15 schreef PAAC het volgende:
Leuk probleem, alles in één kolom krijgen lukt makkelijk, nu nog dubbelen eruit halen... (eerst maar weer eens aan het werk trouwens)
1 2 3 4 5 6 7 | B2 = van getal... B3 = tot getal... KOL D =ASELECTTUSSEN($B$2;$B$3) KOL E =ALS(ALS.FOUT(VERGELIJKEN(D2;$D$1:D1;0);0)=0;0;1) KOL F =ALS(E2=0;D2;"") KOL G =ALS.FOUT(KLEINSTE($F$2:$F$3001;RIJ()-1);"") KOL H =ALS(G2>0;AANTAL.ALS($D$2:$D$3002;G2);"") |
1 2 3 4 5 6 7 | B2 = van getal... B3 = tot getal... KOL D =random tussen 2 getallen iets kiezen KOL E =hulpkolommetje, kijken of er VOOR deze cel al een keer dezelfde waarde is geweest. (gebruik vgl voor speed ipv aantal.als) KOL F =hulpkolommetje om kaf van koren te scheiden KOL G =sorteren! geeft achter elkaar de kleinste, 1 na kleinste, 2 na kleinste etc waarde (en dus uniek!) KOL H =kijken hoe vaak voorkomt (zwaarste nog) |
Mja, in mijn geval gaat het dus om de zoekwoorden die gebruikt worden om op de site te komen..quote:Op maandag 30 september 2013 15:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Solved! Gaat nu weer sneller. (alleen lijkt het nu niet zo door de aselect procedure)
edit: mmmmm blijft nog steeds redelijk intensief als is het een stuk minder. Veel betere opties kan ik 123 niet bedenken nu
(..)
note2: kan alleen gebruikt worden met getallen. met tekst niet helaas want daar werkt min() niet op
quote:Op maandag 30 september 2013 16:47 schreef qu63 het volgende:
[..]
Mja, in mijn geval gaat het dus om de zoekwoorden die gebruikt worden om op de site te komen..
We puzzelen vrolijk verder
Waar zouden 1, 2 en 3 geplaatst moeten worden? Als je 1 in N1 plaatst krijg je een kringverwijzing, en als je em in N2 zet dan mist ie een keyword in mijn sample..quote:Op maandag 30 september 2013 20:30 schreef PAAC het volgende:
Het volgende lijkt redelijk snel te werken(sommatie van aantallen komt op 5000 neer).
Ik zet alleen de eerste cel neer en de rest kan gekopieerd worden.
Array A1: J500 = array met 5000 unieke waarden
Kolom N = tussenkolom met alle waarden in één kolom
Kolom M = tussenkolom met indices
Kolom O = kolom met Unieke waarden
Cell S = cell met aantal rijen (ofwel 500)
1. Zet alle kolommen in één grote kolom(N) met een lengte van 5000 rijen
=INDEX($A$1:$J$500;ALS(REST(AANTALARG($N$1:N1);$S$1)=0;$S$1;REST(AANTALARG($N$1:N1);$S$1));AFRONDEN.BOVEN(AANTALARG($N$1:N1)/$S$1;1))
2. Als de unieke string voor komt, dan voorgaande waarde, anders voorgaande waarde + 1
=ALS(AANTAL.ALS($N$2:N2;N2)>=2;M1;M1+1)
(Plaats deze links van de kolom met resultaten, door deze stap krijgt iedere unieke waarde zijn eigen unieke index(en dubbele waarden de index van de voorgaande waarde) welke opgezocht kan worden met vert.zoeken)
3. Zoek voor iedere index de eerste waarde
=VERT.ZOEKEN(AANTALARG($N$2:N2);$M$2:$N$5001;2;0)
(Aangezien de eerste index uniek is, wordt hierdoor automatisch de juiste waarde genomen en alleen unieke waarden in de kolom geplaatst)
Je hebt gelijk, vanochtend bedacht ik me al dat ik headers had gebruikt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 02:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
Waar zouden 1, 2 en 3 geplaatst moeten worden? Als je 1 in N1 plaatst krijg je een kringverwijzing, en als je em in N2 zet dan mist ie een keyword in mijn sample..
Kan je jouw sheet uploaden? Dan kan ik em zelf bewerken en dan weer uploaden om mijn aanpassingen te laten zien..
doe eens uploa-deeeenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 08:57 schreef PAAC het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, vanochtend bedacht ik me al dat ik headers had gebruikt.
Ofwel N1 = header en N2 is begin van de kolom.
Als alsternatief kun je ook $A$1:A1 gebruiken bijvoorbeeld.
Moest toevallig nog even naar huis, anders was het vanavond pas geweestquote:
Dit lijkt te werken idd! Nog even verder puzzelenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:19 schreef PAAC het volgende:
[..]
Moest toevallig nog even naar huis, anders was het vanavond pas geweest![]()
http://filedump.org/files/KHEGGclr1380629920.html
Welke puzzelstukjes moeten er dan nog opgelost worden?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:28 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dit lijkt te werken idd! Nog even verder puzzelen
Nou..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:32 schreef PAAC het volgende:
[..]
Welke puzzelstukjes moeten er dan nog opgelost worden?
Ahh, ik ging uit van een vooraf ingevuld blok met dataquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:59 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nou..
Het werkt, dat vooropgesteldHet werkt goed zelfs
Maar als er lege cellen in de matrix zitten dan is '0' ook een uniek resultaat en dan wordt de rij unieke resultaten onderbroken door een 0. Gelukkig gaat ie daarna wel weer verder
Daarnaast wordt de matrix verticaal uitgelezen terwijl ik em horizontaal invul. Dat zorgt er voor dat de lijst unieke resultaten anders opgebouwd wordt, iets waar ik met mijn verwerking rekening moet houden
Maar haske bedankt iig!
Nee, per ingevuld contactformulier vul ik de sheet verder in met de keywords die op t formulier staan.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:06 schreef PAAC het volgende:
[..]
Ahh, ik ging uit van een vooraf ingevuld blok met data![]()
Maar mooi dat het helpt.
Kun je m trouwens eens uitleggen? Vind em moeilijk te snappen. Snap je mijn 'methode' ook een beetje? Waarom zou mijn methode nog CPU vriendelijker zijn eigenlijk? (zo lijkt het nu)quote:Op maandag 30 september 2013 20:30 schreef PAAC het volgende:
Het volgende lijkt redelijk snel te werken(sommatie van aantallen komt op 5000 neer).
Ik zet alleen de eerste cel neer en de rest kan gekopieerd worden.
Array A1: J500 = array met 5000 unieke waarden
Kolom N = tussenkolom met alle waarden in één kolom
Kolom M = tussenkolom met indices
Kolom O = kolom met Unieke waarden
Cell S = cell met aantal rijen (ofwel 500)
1. Zet alle kolommen in één grote kolom(N) met een lengte van 5000 rijen
=INDEX($A$1:$J$500;ALS(REST(AANTALARG($N$1:N1);$S$1)=0;$S$1;REST(AANTALARG($N$1:N1);$S$1));AFRONDEN.BOVEN(AANTALARG($N$1:N1)/$S$1;1))
2. Als de unieke string voor komt, dan voorgaande waarde, anders voorgaande waarde + 1
=ALS(AANTAL.ALS($N$2:N2;N2)>=2;M1;M1+1)
(Plaats deze links van de kolom met resultaten, door deze stap krijgt iedere unieke waarde zijn eigen unieke index(en dubbele waarden de index van de voorgaande waarde) welke opgezocht kan worden met vert.zoeken)
3. Zoek voor iedere index de eerste waarde
=VERT.ZOEKEN(AANTALARG($N$2:N2);$M$2:$N$5001;2;0)
(Aangezien de eerste index uniek is, wordt hierdoor automatisch de juiste waarde genomen en alleen unieke waarden in de kolom geplaatst)
Jou methode bekijk ik vanavond waarschijnlijk (ben nu ook aan het werk namelijk).quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:25 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Kun je m trouwens eens uitleggen? Vind em moeilijk te snappen. Snap je mijn 'methode' ook een beetje? Waarom zou mijn methode nog CPU vriendelijker zijn eigenlijk? (zo lijkt het nu)
Hij is inderdaad schneller! Alleen je uitleg in kolom K klopt niet geloof ik, de functies die je daar noemt staan niet meer in E, F, G en H..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:16 schreef Holy_Goat het volgende:
Had ook nog een kleine aanpassing gemaakt aan mijn algoritme, toen ik wist dat het niet met getallen maar met tekst moestBenieuwd of dat ook ongeveer voldoet
http://www.uploadmb.com/dw.php?id=1380633186
uitleg klopt idd niet meer, had ik niet meer aangepast na aanpassingquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:05 schreef qu63 het volgende:
[..]
Hij is inderdaad schneller! Alleen je uitleg in kolom K klopt niet geloof ik, de functies die je daar noemt staan niet meer in E, F, G en H..
Grappig ook dat jij =ALS(H2<>"";andere fomule;"") doet, ik draai t altijd om.. =ALS(H2="";"";andere formule)
Nu nog even kijken of ik jouw sheet kan combineren met die van PAAC
PS: Mooie lijst met 5letter-woorden!
Ah, het echte verschil zit em dus in 2. Ik begon eerst ook met 'unieke waarden' maar kwam er toen achter dat het me eigenlijk geen reet interesseerde of die uniek was, alleen maar of hij 'niet eerder' geweest was. Vervolgens de index als uitkomst noteren, en die weergeven in unieke lijst met verschuiving(kleinste(...;...)) , dus waar jij zoekt naar een ID zoek ik naar de kleinste waarde welke overeenkomt met een bepaalde plaats. En dan schijnt het dus voordelig te zijn om kleinste() te gebruiken boven vert.zoeken (die is langzamer). Sowieso, overal waar je kunt met 'index' e 'vergelijken' werken ipv vert.zoeken of horiz.zoeken. Is mss iets lastiger maar sowieso sneller omdat vert.zoeken achter de schermen meer doet dan de combi van index en vergelijken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:52 schreef PAAC het volgende:
[..]
Jou methode bekijk ik vanavond waarschijnlijk (ben nu ook aan het werk namelijk).
Kort uitgelegd
1. Zet alles in één kolom (deze noem ik voor de makkelijkheid "DataKolom").
2. Zorg ervoor dat waarden in de DataKolom een uniek ID-nr krijgen(kolom moet links staan van DataKolom).
Als een waarde in de DataKolom meerdere keren voor komt(= niet meer uniek), dan krijgt deze de voorgaande ID-nr en wanneer deze voor de eerste keer voor komt(= nieuwe unieke waarde) wordt de ID-nr met één opgehoogd.
3. Zoek de unieke waarde op mbv de ID-nr's.
Wanneer een ID-nr in stap 2 verandert, betekend dit automatisch dat op dezelfde rij in de kolom ernaast een unieke waarde staat. Wanneer je dit opzoekt met vert.zoeken en "[benaderen] = 0", dan geeft ie de eerste waarde behorend bij de teller "AANTALARG($N$2:N2)".
Dus in de eerste rij van de unieke kolom zoekt ie naar ID-nr = 1, op de tweede rij zoekt ie ID-nr = 2 etc. Als er meerdere dezelfde ID-nr's zijn(zie stap 2), dan neemt hij door "[benaderen] = 0" de eerste rij van de meerdere waarden en geeft hierdoor dan automatisch een unieke waarde terug die ernaast staat.
Zeg, ik wil ook nog wat vrije tijd overhoudenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Wat ik nog wel jammer vind an sich is dat we een hulp kolom nodig hebben om de N x M Matrix om te zetten naar een lange kolom met MxN items. Zou ook leuk zijn daar eens over te brainstormen
Sja. Is study evasive behavior hier. Maar wel interessantquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:19 schreef PAAC het volgende:
[..]
Zeg, ik wil ook nog wat vrije tijd overhouden
Haha, het is zeker interessant jaquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:21 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Sja. Is study evasive behavior hier. Maar wel interessant
heb er direct voordeel bij als zzperquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:24 schreef PAAC het volgende:
[..]
Haha, het is zeker interessant ja![]()
En study evasive behavior klinkt behoorlijk bekend, vroeger pakte ik dit soort dingen maar al te graag aan
Alleen ik werk al bijna elke dag met Excel, dus tegenwoordig liggen dit soort experimentjes op een lager pitje.
Heb er nu ook een alfabetische volgorde bij gedaan: http://chandoo.org/wp/200(...)xcel-using-formulas/quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:06 schreef PAAC het volgende:
[..]
Ahh, ik ging uit van een vooraf ingevuld blok met data![]()
Maar mooi dat het helpt.
1 | =INDEX(B$3:B$15;SMALL(IF($C$3:$C$15=C17;ROW($B$3:$B$15)-ROW($C$3)+1);COUNTIF($C17$:$C17;$C17))) |
Maak het jezelf niet moeilijk en kies voor die macro.quote:Op zondag 29 september 2013 00:29 schreef qu63 het volgende:
Exel 2007, NL:
Heb data in D2:M501. Nu wil ik in een andere kolom (zeg 'N') een lijst maken met de unieke records uit D2:M501 en daarnaast (kolom 'O') het aantal keer dat het woord in D2:M501 voorkomt. Dat laatste is op te lossen met een aantal.als(N2;D2:M501), alleen dat eerste is me nog niet gelukt.. De lijst is niet gesorteerd en kan niet gefilterd worden (of ik maar een schaduwkopie van, maar dan nog moet het sorteren handmatig gebeuren, iets wat niet de bedoeling is)
Ik heb wel UDF's en macro's gevonden die het kunnen doen (1, 2)
Mijn voorkeur gaat uit naar een formule, is dat te doen? Of zal ik toch naar een UDf moeten grijpen?
-edit- Ik heb nu de volgende array-formule:
{=INDEX(tbl_zkw;MIN(ALS(AANTAL.ALS($O$1:O1;tbl_zkw)=0;RIJ(tbl_zkw)-MIN(RIJ(tbl_zkw))+1));VERGELIJKEN(0;AANTAL.ALS($O$1:O1;INDEX(tbl_zkw;MIN(ALS(AANTAL.ALS($O$1:O1;tbl_zkw)=0;RIJ(tbl_zkw)-MIN(RIJ(tbl_zkw))+1));;1));0);1)}
Werkt, maar is wel processorintensief voor 500 rijen en 10 kolommen..
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:49 schreef ClementVI het volgende:
[..]
Maak het jezelf niet moeilijk en kies voor die macro.
Sorry. Nooit mee gewerktquote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:14 schreef PAAC het volgende:
Weet één van jullie wat je nog aan de Excel-Solver(2010) kan tweaken zodat deze een betere output geeft?
Dacht vandaag een rij met waarden in één keer te kunnen schatten/bepalen mbv de solver, maar dit blijkt jammer genoeg niet nauwkeurig genoeg te zijn...
Ik gebruik hem ook niet vaak of graag, vandaag toevallig omdat ik iets moet berekenen waarvoor ik geen zin heb om de formule exact uit te schrijvenquote:
Een simpel voorbeeld (wat makkelijker op een andere manier toegepast kan worden) is het vinden van de factoren van een Meervoudige Lineare Regressie(weet niet of je daar bekend mee bent trouwens).quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:12 schreef Holy_Goat het volgende:
Heb je een leuk educatief voorbeeld? ben er op zich wel benieuwd naar
Dus t was maar goed dat je zelf bent gaan puzzelenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:33 schreef PAAC het volgende:
[..]
Een simpel voorbeeld (wat makkelijker op een andere manier toegepast kan worden) is het vinden van de factoren van een Meervoudige Lineare Regressie(weet niet of je daar bekend mee bent trouwens).
Edit:
Kom er net achter dat de solver dat tegenwoordig ook al niet echt meer goed doet...
In mijn geval wist ik dat mijn resultaten aardig in de buurt moesten zitten als ik het stap voor stap benaderde.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:44 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dus t was maar goed dat je zelf bent gaan puzzelen
Kolom B was de berekende waarde die je net eigen formule had gemaakt? Of heb je die met de solver gedaan?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:00 schreef PAAC het volgende:
[..]
In mijn geval wist ik dat mijn resultaten aardig in de buurt moesten zitten als ik het stap voor stap benaderde.
Ik keek naar het gekwadrateerde verschil tussen een reeks bekende en berekende waarde (met =sumxmy2(A1:A250;B1:B250) ) en het resultaat was < 1.0E-11. Dat vind ik klein genoeg om te weten dat de waarde van mijn solver goed is(berekende resultaat zit ook rond die waarde)
Maar als ik alles tegelijk ging berekenen dmv de solver lag het resultaat ineens tussen de 1.0E-7 en 1.0E-6 en toen begon ik wel te twijfelen.
Kolom B is de berekende waarde en met eigen formule gemaakt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:47 schreef qu63 het volgende:
[..]
Kolom B was de berekende waarde die je net eigen formule had gemaakt? Of heb je die met de solver gedaan?
sumxmy2() kende ik nog niet! Zo te zien heb ik die ook nog niet nodig gehad
Maar moet je eens kijken hoe ingewikkeld je het nu aan het maken bent voor jezelf.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:36 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]![]()
Ik hou ook van macros hoor. Maar hoeft het niet en kost het niet te veel CPU of gebruiksgemak voor de end user dan hebben macro-loze oplossingen mijn voorkeur.
Valt reuze mee met hoe ingewikkeld het isquote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:42 schreef ClementVI het volgende:
[..]
Maar moet je eens kijken hoe ingewikkeld je het nu aan het maken bent voor jezelf.
Mijn oude schooluitwerking:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:12 schreef Holy_Goat het volgende:
Heb je een leuk educatief voorbeeld? ben er op zich wel benieuwd naar
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oplossing:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-NUXSONG8CQLG.xlsx
klik onder de ribbon Gegevens helemaal rechts op de Oplosser functie (Data - Solver)
Heb nog veel meer voorbeelden voor veel voorkomende problemen in de werksfeer![]()
Kijk, dat is een leukere toepassing jaquote:
En voor als deze nog geactiveerd moet worden:quote:klik onder de ribbon Gegevens helemaal rechts op de Oplosser functie (Data - Solver)
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:15 schreef snabbi het volgende:
[..]
Mijn oude schooluitwerking:Stoer!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oplossing:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-NUXSONG8CQLG.xlsx
klik onder de ribbon Gegevens helemaal rechts op de Oplosser functie (Data - Solver)
Heb nog veel meer voorbeelden voor veel voorkomende problemen in de werksfeer
Moest wel even puzzelen hoe de solver werkt (en em eerst nog aan zetten...), maar ik geloof dat ik t nu snap
Alleen..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's Time To Shine
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:49 schreef qu63 het volgende:
[..]
Stoer!
Moest wel even puzzelen hoe de solver werkt (en em eerst nog aan zetten...), maar ik geloof dat ik t nu snap
Alleen..Ik heb gehele getallen... (Excel 2003, zit nu thuis)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar je kan ook voorwaarden stellen dat die cellen geheel ("int") moeten zijn.
Hmm, heb net bij 'Subject to the Constraints' dit toegevoegd:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:57 schreef PAAC het volgende:
[..]
Ik heb gehele getallen... (Excel 2003, zit nu thuis)
Maar je kan ook voorwaarden stellen dat die cellen geheel ("int") moeten zijn.
*poging nr 3 na 2 eerdere edits van qu63*quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:07 schreef qu63 het volgende:
[..]
Hmm, heb net bij 'Subject to the Constraints' dit toegevoegd:
$D$4:$D$10 = integer
Maar helaas, nog steeds cijfers achter de komma..
Excel 2007, NL
-edit-
Jeuj!
Had een foutje gemaakt, de solver stond op 'equal to Max' ipv Min
Hehe, sorryquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:11 schreef PAAC het volgende:
[..]
*poging nr 3 na 2 eerdere edits van qu63*
Dat klinkt bekend ja, verkeerde optie aangeklikt of voorwaarde levert lange zoektochten op soms...
En volgens mij moest ie ook cel voor cel hebben ipv een range.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.mijnbestand.nl/Bestand-EEONAITXMKVW.xlsx
[ Bericht 30% gewijzigd door snabbi op 02-10-2013 22:43:09 ]
Zelf heb ik slechte ervaringen met de solver en grotere problemen, maar het valt te proberenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:29 schreef snabbi het volgende:
en ja qu63 planningsproblemen met bussen inclusief verbruik, capaciteit etc etc zijn ook in formules te plaatsen met een solver formule
Dit doet me denken aan linear-programmeren uit het eerste jaar van Bedrijfswiskundequote:Beroemde problemen zijn ook de zogenaamde zaag-staten. Stel je voor dat je balken moet zagen in verschillende lengtes. Minimaliseer het aantal benodigde balken gegeven een set aan dingen die je moet opleveren. Dit kan je eventueel nog interessanter maken met zogenaamde zaag-snedes die zorgen dat er lengte verloren gaat wanneer je zaagt.
Daarom ging je op den duur ook over van Excel naar Matlabquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:42 schreef PAAC het volgende:
[..]
Zelf heb ik slechte ervaringen met de solver en grotere problemen, maar het valt te proberen
[..]
Dit doet me denken aan linear-programmeren uit het eerste jaar van Bedrijfwiskunde
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.mijnbestand.nl/Bestand-LDGME8XXLA64.xlsx
ROFLOLquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:29 schreef snabbi het volgende:
en ja qu63 planningsproblemen met bussen inclusief verbruik, capaciteit etc etc zijn ook in formules te plaatsen met een solver formule
quote:Beroemde problemen zijn ook de zogenaamde zaag-staten. Stel je voor dat je balken moet zagen in verschillende lengtes. Minimaliseer het aantal benodigde balken gegeven een set aan dingen die je moet opleveren. Dit kan je eventueel nog interessanter maken met zogenaamde zaag-snedes die zorgen dat er lengte verloren gaat wanneer je zaagt.
Heb nog een mooie oude opgave gevonden die dit weergeeft:Interessante cases!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.mijnbestand.nl/Bestand-EEONAITXMKVW.xlsxIt's Time To Shine
Ik heb de overgang naar Matlab net gemistquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
Daarom ging je op den duur ook over van Excel naar Matlab
Zo ver ben ik nooit gekomen.. Op 3kwart van t eerste jaar gestopt met de opleiding (bedrijfseconomie), wat we tot dan toe deden was statistiek (minimaal) en Excelquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:42 schreef PAAC het volgende:
Dit doet me denken aan linear-programmeren uit het eerste jaar van Bedrijfswiskunde
Ik heb zo goed als alleen maar wiskunde gehad toenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:53 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zo ver ben ik nooit gekomen.. Op 3kwart van t eerste jaar gestopt met de opleiding (bedrijfseconomie), wat we tot dan toe deden was statistiek (minimaal) en Excel
Voor t eerste Excel-tentamen hadden we 1,5 uur de tijd en ik was na 10 minuten klaar, en toen had ik alles driedubbel gecheckt
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
Daarom ging je op den duur ook over van Excel naar Matlab
Vooruit nog eentje dan. Wat ik hier zo mooi aan vind, is dat er geen oplossing is en daarom dat je ziet dat je moet blijven nadenken (net zoals bij die vorige dat je eerst werkbare combinaties moet verzinnen voordat je verder gaat)Hey! Ik wilde em nog een keer downloaden en nu gaat t ineens over caloriënSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.mijnbestand.nl/Bestand-LDGME8XXLA64.xlsx
Voor mij zou iets meer uitleg over de in te vullen velden wel handig zijn.. En met restrictie bedoel je de minimale waarde?It's Time To Shine
Is dat een gevoelige snaar?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 23:07 schreef qu63 het volgende:
[..]
Hey! Ik wilde em nog een keer downloaden en nu gaat t ineens over caloriën
Nee hoor, maar ik had het zaagprobleem verneukt en kon niet meer ctrl+z'en, gelukkig stond ie ook nog in mijn downloadlijstquote:Op woensdag 2 oktober 2013 23:09 schreef snabbi het volgende:
[..]
Is dat een gevoelige snaar?![]()
3 voorbeelden ja:
- capaciteitprobleem
- zaagprobleem
- voedingsprobleem
(heb er geloof ik nog 5 op mijn pc staan, wie bewaart die heeft wat)
Owja, een late notequote:Op woensdag 2 oktober 2013 23:11 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nee hoor, maar ik had het zaagprobleem verneukt en kon niet meer ctrl+z'en, gelukkig stond ie ook nog in mijn downloadlijst
En dat was dus niet gelukt als we voor een macro zouden zijn gegaanquote:Op donderdag 3 oktober 2013 17:10 schreef PAAC het volgende:
Door het werken aan het oplossen van qu63 z'n probleem heb ik nu weer paar uurtjes aan tijd bespaard met mijn eigen werk
Yupsquote:Op donderdag 3 oktober 2013 18:02 schreef qu63 het volgende:
[..]
En dat was dus niet gelukt als we voor een macro zouden zijn gegaan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus mbv van die lijst en vlookup kon ik dus makkelijk mijn monster metingen aan de referentie waarden koppelen. Dit heb ik weer nodig als input voor een ander programma.
[ Bericht 7% gewijzigd door PAAC op 03-10-2013 22:22:47 ]
Hoe kan je dat nou zo stellig zeggen?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 18:02 schreef qu63 het volgende:
[..]
En dat was dus niet gelukt als we voor een macro zouden zijn gegaan
Nou, als ik niet met zijn probleem bezig was gegaan, dan had ik er ook niet bij nagedacht dat ik voor mijn "probleem" vlookup had kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 08:45 schreef ClementVI het volgende:
[..]
Hoe kan je dat nou zo stellig zeggen?
Mijn ervaring is dat je problemen met Excel op meerdere manieren kan oplossen en het is niet altijd op voorhand te zeggen welke methode de beste is. Soms macro's, soms cellen linken, soms iets er tussen in.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:13 schreef PAAC het volgende:
[..]
Nou, als ik niet met zijn probleem bezig was gegaan, dan had ik er ook niet bij nagedacht dat ik voor mijn "probleem" vlookup had kunnen gebruiken.
Dat het niet op voorhand te zeggen is klopt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 10:50 schreef ClementVI het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat je problemen met Excel op meerdere manieren kan oplossen en het is niet altijd op voorhand te zeggen welke methode de beste is. Soms macro's, soms cellen linken, soms iets er tussen in.
Ik niet. Voor ingewikkelder dingen knal ik er net zo lief een macro op, mits het voor prive is.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:19 schreef PAAC het volgende:
[..]
Dat het niet op voorhand te zeggen is klopt.
Maar het was de wens om het zonder macro's te doen, wetend dat dit mogelijk iets ingewikkelder zou zijn(er was zelfs als een optie, maar deze was langzaam). Door deze wens ben ik wat aan het puzzelen geslagen, wat voor mij dus meer inzicht heeft gegeven in de mogelijkheden.
Zelf gebruik ik ook liever de standaard formules in Excel ipv macros.
Dat klinkt bekend ja.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:33 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Ik niet. Voor ingewikkelder dingen knal ik er net zo lief een macro op, mits het voor prive is.
Als het voor anderen is, dan geldt al snel: macros zijn eng iew bah! (totdat alles goed werkt en dan kunnen ze ineens niet meer zonder)
Alles wat ik mbv VB doe ik Excel beschouw ik als een macro.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:04 schreef ClementVI het volgende:
Beschouwen jullie zelf een functie schrijven hetzelfde als een macro? Want dat kan ook nog he.
is de xlam file niet op een netwerk locatie neer te zetten zodat men altijd de actuele Marcos heeft?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:56 schreef PAAC het volgende:
[..]
Dat klinkt bekend ja.
Probleem hier is, dat ik een macro maak als ik hem vaker wil toepassen en niet voor alleen de specifieke worksheet zelf.
Dan kan ik de macro in een *.xlam gooien en die importeren, maar dan kunnen mijn collegas er weer niets mee als hun een worksheet met die functie krijgen
Niet iedereen is altijd in het bedrijf aanwezig.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
is de xlam file niet op een netwerk locatie neer te zetten zodat men altijd de actuele Marcos heeft?
De tering, ik heb een keer een dashboard ding geklust met maar 1 grafiek er op die op de achtergrond eerst in bijna een half uur een gigabyte aan data proceste in kweeniehoeveelstappen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:04 schreef ClementVI het volgende:
Beschouwen jullie zelf een functie schrijven hetzelfde als een macro? Want dat kan ook nog he.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |