abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131552166
Originele openingspost:

quote:
Ik lurk weleens wat mee her en der in OUD. Er is toch een onderwerp wat ik best wel mis hier, namelijk werk in combinatie met ouderschap.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen: zijn er onder jullie hoogopgeleiden die werken combineren met kind(eren) of juist bewust thuisblijven, fulltimers, mensen die bewust kiezen om thuis te blijven, jonge moeders die wel/niet werken, etc.?

Overigens ben ik zelf geen ouder hoor, alleen lurker, masterstudent, getrouwd en met een (toekomstige) kinderwens. O+
Linkje naar het vorige topic: http://forum.fok.nl/topic/2022956

[ Bericht 8% gewijzigd door Clubsoda op 25-09-2013 20:42:06 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 25 september 2013 @ 14:51:48 #2
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_131552344
Wij zijn allebei hoogopgeleiden (ik HBO, mijn vriendin universitair). Toen onze dochter kwam, ben ik teruggegaan van 40 naar 36 uur (4x9 uur, dus 1 dag per week vrij) en werk nu 34 uur per week met ouderschapsverlof, zodat ik een keer per maand nog een extra dag voor haar kan zorgen. Mijn vriendin werkt 32 uur.

Dus ja, wij combineren het gewoon en hebben daar gelukkig de financiële ruimte voor. De voornaamste reden om mijn ouderschapsverlof te gebruiken is omdat we voor die ene dag in de maand geen opvang hebben (gastouder werkt niet op vrijdag, familie woont ver weg).

Ik denk dat je het onderwerp hier mist, omdat het voor ouders eigenlijk geen issue is. Het wordt onderling geregeld, al dan niet met hulp van familie of kinderopvang. Ben je op zoek naar iets specifieks m.b.t. dit onderwerp?
pi_131552363
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:43 schreef Clubsoda het volgende:

Soempie, maar daar snij je al een pijnpunt aan: de maatschappelijke norm (geen professionele opvang) is wat anders dan wat de overheid promoot (beide ouders werken 4 dagen). En die maatschappij is ook maar net wie je spreekt, op mijn werk barst het van de werkende moeders, en niemand werkt fulltime, ook de mannen niet. Terwijl er meer dan genoeg bedrijven zijn waarin full time werken de absolute norm is en er veel minder moeders zijn.
En daarbij is het maatschappelijke ideaal hier dus ook dat beide ouders in deeltijd werken. En wat de overheid zou willen wordt inderdaad amper ondersteund, volgens mij? Ik heb het dus over het zorgideaal, in de praktijk pakt het voor veel mensen heel anders uit.

Maargoed, volgens mij is er over het algemeen vrij weinig commentaar als je 2 (tot 3 dagen) gebruik maakt van (informele) opvang en beide ouders een deel van de zorg op zich nemen. Dat wordt in ieder geval in mijn omgeving toch wel als de norm gezien.

Boek bij de posts: How Welfare States Care van Kremer.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_131552671
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:45 schreef Clubsoda het volgende:
Merk jij andere reacties nu je van werkende naar niet-werkende moeder bent gegaan?
Ja en nee.
Toen ik net thuis was, was het gezien de omstandigheden echt wel heel fijn om thuis te zijn. Ook voor mijn man was het prettig dat alles thuis geregeld was. Omgeving was het wel met me eens maar ik kreeg ook meteen de nodige preken naar mijn hoofd dat ik wel weer aan de slag moest.

Overigens vooral van de generatie die heeft "gevochten" om te mogen werken.

Als ik zeker zou weten dat ik begin 2014 een andere baan zou hebben dan zou ik dit een ideale situatie vinden. Maar goed, die garantie heb ik niet en die onzekerheid maakt het soms ook wel benauwend.
pi_131552683
Dit ga ik even volgen.. ik ben eigenlijk van plan om als het zover is mijn kind(eren) gewoon mee naar werk te nemen voor tenminste drie dagen..
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  woensdag 25 september 2013 @ 16:06:09 #6
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_131555028
quote:
17s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:02 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Dit ga ik even volgen.. ik ben eigenlijk van plan om als het zover is mijn kind(eren) gewoon mee naar werk te nemen voor tenminste drie dagen..
Zo wat voor werk doe je dan dat dat kan, vraag ik nieuwsgierig ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_131555078
quote:
17s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:02 schreef KapiteinGasthof het volgende:
dan kun je je toch onmogenlijk voor 100% met je werk bezig houden?
pi_131555218
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:06 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Zo wat voor werk doe je dan dat dat kan, vraag ik nieuwsgierig ;)
Ik werk nu in het onderwijs, maar ik deel mijn eigen tijd en uren in. En vergaderingen plan ik nu al zoveel mogelijk in twee dagen, de rest van de dagen zijn voor mij om op kantoor mijn eigen ding te kunnen doen.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:07 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

dan kun je je toch onmogenlijk voor 100% met je werk bezig houden?
Klopt, tenminste dat denk ik ook. Maar ik ga ervan uit dat ik dan nog steeds genoeg waarde aan de organisatie toevoeg om daarmee weg te komen. En zo niet dan ga ik wel weer ergens anders heen, al denk ik niet dat het zover zal komen. Ik heb nu ook afgesproken dat ik niet op uren maar op resultaat word afgerekend. De ene week draai ik 20 uur en de andere week 80, maar net wat ik nodig acht.
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_131555422
klinkt relaxed..ben benieuwd of dit in de praktijk ook goed gaat uitpakken
pi_131555528
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:18 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
klinkt relaxed..ben benieuwd of dit in de praktijk ook goed gaat uitpakken
Ik ook :Y Maar daarom wil ik dit topic ook even volgen, ben wel benieuwd hoe het anderen vergaat wat de combi werken en kinderen betreft. Ben nog aan het bijlezen in deel 1.
pi_131556268
Topic gelezen. Jammer van die ruis (kdv discussie) maar wel interessant.

Timejumper, ik ben heel benieuwd hoe dat straks bij ons zal gaan. Mijn meisje is namelijk net begonnen met een HBO opleiding (ze is 29) en gelooft dat ze over een jaar of twee dat prima kan combineren. Ik heb zelf het idee dat ze beter wat langer kan wachten, maar aan de andere kant snap ik wel dat ze "haast" begint te hebben. :)

Bla_bla_bla inderdaad netjes geregeld, ik kan alleen niet helemaal uit je verhaal halen hoe je het doet of deed in de eerste jaren van je dochter. Kan je daar wat over vertellen?
pi_131556591
Volgens mij is er niet echt iets als 'de norm' in Nederland, en maakt dat juist dat er zoveel verschillende opties zijn en dus ook zoveel mensen die de keus van de ander niet (kunnen/willen) begrijpen.

Sowieso loopt wat de overheid wil niet synchroon met hun eigen daden, zoals het weer duurder maken van de kinderopvang. Aan een kant inderdaad eigenlijk willen dat ouders de zorg samen delen en beide combineren met een parttime baan, maar aan de andere kant dat financieel steeds minder aantrekkelijk maken. Nou is financieel aantrekkelijk niet de enige reden om te werken, wat mij betreft, maar voor veel mensen is dat wel zo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131556721
Ik heb het eerste jaar eerst na mijn zwangerschapsverlof 3 maanden fulltime ouderschapsverlof opgenomen. Daarna (ik zat in de detachering) heb ik best lang zonder opdracht gezeten en hoefde ik alleen beschikbaar te zijn en eens heel af en toe naar kantoor. Dus tot een maand of 6 ging ze maar 1 x per week naar het kdv en daarna heb ik het iets opgebouwd. Maar pas met ongeveer een jaar ging ze 3 dgn per week

Dus aan de ene kant heb ik geluk gehad toen en was het fijn om zoveel tijd met haar te hebben, aan de andere kant was ik heel blij toen ik weer gewoon aan het werk kon.
  woensdag 25 september 2013 @ 16:59:39 #14
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_131556896
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Aiii... Een gastouder met (zwangerschaps)verlof. Wat een problemen moet dat hebben gegeven voor de opvangkinderen (vertrouwd adres kwijt) en hun ouders (zie maar zo snel iets anders te vinden).

Een goed argument om niet van een gastouder gebruik te maken.
Ehm nee hoor, de vorige keer heeft mijn moeder het overgenomen, toen had ik twee kinderen uit een gezin en deze keer ging een kindje weg (door verhuizing) net voor de geboorte van mijn zoon.
Het gezin dat overbleef zou 4 weken gebruik moeten maken van vervangende opvang, werd nu iets meer omdat ik eerder ben bevallen.
En mijn vraagouders hadden maanden de tijd om iets te regelen en het bureau waar ik voor werk heeft een vervangende gastouder voor ze gezocht.

Op de opvang komen ook geregeld andere leidsters he, en gaan dr ook wel eens wat met verlof, ik vind die wisselingen veel vervelender voor een klein kind.

En zoals Mignonne ook aanhaalde, mijn vraagouders wisten bij aanvang dat ik een dochter had en dat we ook de wens voor een tweede kind hadden, was geen probleem voor ze. :)
pi_131557164
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:51 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij is er niet echt iets als 'de norm' in Nederland, en maakt dat juist dat er zoveel verschillende opties zijn en dus ook zoveel mensen die de keus van de ander niet (kunnen/willen) begrijpen.

Sowieso loopt wat de overheid wil niet synchroon met hun eigen daden, zoals het weer duurder maken van de kinderopvang. Aan een kant inderdaad eigenlijk willen dat ouders de zorg samen delen en beide combineren met een parttime baan, maar aan de andere kant dat financieel steeds minder aantrekkelijk maken. Nou is financieel aantrekkelijk niet de enige reden om te werken, wat mij betreft, maar voor veel mensen is dat wel zo.
Mooi gezegd, "de norm" bestaat niet, maar alles wat afwijkend is moet wel slechter zijn.

Het gaat volgens mij niet zozeer om het extra inkomen dat maakt of mensen kiezen voor opvang of niet maar vooral om financiële haalbaarheid. Op uitvoerend niveau werken verdient meestal te weinig om er de opvang van te betalen. Tenminste dat is wat ik in mijn omgeving zie. Inleveren is één ding, niet kunnen rondkomen heel wat anders.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:54 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ik heb het eerste jaar eerst na mijn zwangerschapsverlof 3 maanden fulltime ouderschapsverlof opgenomen. Daarna (ik zat in de detachering) heb ik best lang zonder opdracht gezeten en hoefde ik alleen beschikbaar te zijn en eens heel af en toe naar kantoor. Dus tot een maand of 6 ging ze maar 1 x per week naar het kdv en daarna heb ik het iets opgebouwd. Maar pas met ongeveer een jaar ging ze 3 dgn per week

Dus aan de ene kant heb ik geluk gehad toen en was het fijn om zoveel tijd met haar te hebben, aan de andere kant was ik heel blij toen ik weer gewoon aan het werk kon.
Het balletje is eigenlijk vanzelf goed gerold dus :) Je zat in de detachering, als in nu niet meer? Want het lijkt me dat je het in detachering juist allemaal wat flexibeler kan aanpakken of niet?
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:59 schreef Juud79 het volgende:

[..]

Ehm nee hoor, de vorige keer heeft mijn moeder het overgenomen, toen had ik twee kinderen uit een gezin en deze keer ging een kindje weg (door verhuizing) net voor de geboorte van mijn zoon.
Het gezin dat overbleef zou 4 weken gebruik moeten maken van vervangende opvang, werd nu iets meer omdat ik eerder ben bevallen.
En mijn vraagouders hadden maanden de tijd om iets te regelen en het bureau waar ik voor werk heeft een vervangende gastouder voor ze gezocht.

Op de opvang komen ook geregeld andere leidsters he, en gaan dr ook wel eens wat met verlof, ik vind die wisselingen veel vervelender voor een klein kind.

En zoals Mignonne ook aanhaalde, mijn vraagouders wisten bij aanvang dat ik een dochter had en dat we ook de wens voor een tweede kind hadden, was geen probleem voor ze. :)
Netjes geregeld dus. :)
pi_131557182
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:59 schreef Juud79 het volgende:
Dat hoeft dus niet.
Al 5 jaar geen personeelswisseling en 2 vaste krachten die al het invalwerk doen.
En de leidsters werken allemaal vaste dagen en zelfs opening en sluit was altijd hetzelfde bij ons. ;)
pi_131558114
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2013 17:07 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat hoeft dus niet.
Al 5 jaar geen personeelswisseling en 2 vaste krachten die al het invalwerk doen.
En de leidsters werken allemaal vaste dagen en zelfs opening en sluit was altijd hetzelfde bij ons. ;)
Dan was de opvang echt de uitzondering op de regel. Met alle bezuinigingen en problemen in de kinderopvang komen personeelswisselingen meer en meer voor.
pi_131558639
Klopt ook wel maar het is er wel. :)
Het nadeel is dus dat het enorme wachtlijsten heeft deze opvang want iedereen weet hoe goed het er is.
pi_131564226
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:43 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Bla_bla_bla inderdaad netjes geregeld, ik kan alleen niet helemaal uit je verhaal halen hoe je het doet of deed in de eerste jaren van je dochter. Kan je daar wat over vertellen?
Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik in de beginperiode, zeg het eerste jaar van beide kinderen, vrij goed het oppassen kon combineren met werken. Het waren en zijn allebei rustige en tevreden kinderen die zichzelf prima kunnen vermaken. Ik denk wel dat je je kind al heel gauw tekort doet als je gaat werken en het kind opdraagt zichzelf uren achtereen te vermaken, al moet ik zeggen dat ik het vanaf de leeftijd van ongeveer 3 pas echt vervelend begon te vinden. Maar nog lukt het me wel aardig als het moet, zelfs met twee kinderen. Of misschien moet ik zeggen juist met twee kinderen, want ze spelen zo leuk samen. Je moet er alleen wel tegen kunnen dat je voortdurend onderbroken wordt in het werken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131564360
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik in de beginperiode, zeg het eerste jaar van beide kinderen, vrij goed het oppassen kon combineren met werken. Het waren en zijn allebei rustige en tevreden kinderen die zichzelf prima kunnen vermaken. Ik denk wel dat je je kind al heel gauw tekort doet als je gaat werken en het kind opdraagt zichzelf uren achtereen te vermaken, al moet ik zeggen dat ik het vanaf de leeftijd van ongeveer 3 pas echt vervelend begon te vinden. Maar nog lukt het me wel aardig als het moet, zelfs met twee kinderen. Of misschien moet ik zeggen juist met twee kinderen, want ze spelen zo leuk samen. Je moet er alleen wel tegen kunnen dat je voortdurend onderbroken wordt in het werken.
Leuk om te horen! Werk je vanuit huis of gaan ze mee? Dat ze tussendoor aandacht nodig hebben snap ik natuurlijk wel ;) Als ik het goed lees combineer je het dus al vanaf het eerste jaar en zijn ze nu 4?
pi_131564520
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:45 schreef Clubsoda het volgende:
Originele openingspost:

[..]

Offtopic excuseer

Moet het nou niet een reeks zijn dan? Nu is het vorige topic met alle reacties niet meer bereikbaar.
pi_131564673
quote:
17s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:25 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Leuk om te horen! Werk je vanuit huis of gaan ze mee? Dat ze tussendoor aandacht nodig hebben snap ik natuurlijk wel ;) Als ik het goed lees combineer je het dus al vanaf het eerste jaar en zijn ze nu 4?
Nou, niet structureel, hoor. In het eerste jaar van mijn oudste wel. Dat ging prima. Ik deed gewoon de dingen die ik tussendoor moest doen, nam daar mijn tijd voor en werkte tijdens zijn slaapjes, als hij in de wipstoel zat of als hij in de box lag te spelen. Dat deed ik van huis uit. Maar zoals ik al zei, was hij heel makkelijk. En hij sliep in de eerste maanden véél. De dingen die ik niet afkreeg, deed ik dan 's avonds of in het weekeinde. M'n werkgever is altijd flexibel geweest - ik mocht mijn eigen uren indelen - en ik was dat ook.

Later kwam het vooral incidenteel voor dat ik nog moest werken tijdens mijn oppasdagen. Ze zijn nu bijna 4 en bijna 3 en dat gaat nog steeds prima. Maar zoals ik al zei, zijn er dan wel veel onderbrekingen. En ik neem tussendoor de tijd om ze gericht aandacht te geven. Nu ik dit zo opschrijf, besef ik dat ik op oppasdagen sowieso veel huishoudelijk werk doe. Ik ga gerust een uur naar boven om de was te doen en schoon te maken terwijl de kinderen beneden spelen. Dat duurt dan geen hele dag, maar het gaat prima.

Wat het meenemen van de kinderen betreft: daar kan ik me niets bij voorstellen. Maar ach, waarom zou je het niet proberen? Anderen kunnen je nog zoveel vertellen over hoe het combineren van werk en ouderschap zal zijn, maar je moet het toch zelf ondervinden. Elk kind is anders, elke ouder is anders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131564708
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:51 schreef Chevalric het volgende:
Wij zijn allebei hoogopgeleiden (ik HBO, mijn vriendin universitair). Toen onze dochter kwam, ben ik teruggegaan van 40 naar 36 uur (4x9 uur, dus 1 dag per week vrij) en werk nu 34 uur per week met ouderschapsverlof, zodat ik een keer per maand nog een extra dag voor haar kan zorgen. Mijn vriendin werkt 32 uur.

Dus ja, wij combineren het gewoon en hebben daar gelukkig de financiële ruimte voor. De voornaamste reden om mijn ouderschapsverlof te gebruiken is omdat we voor die ene dag in de maand geen opvang hebben (gastouder werkt niet op vrijdag, familie woont ver weg).

Ik denk dat je het onderwerp hier mist, omdat het voor ouders eigenlijk geen issue is. Het wordt onderling geregeld, al dan niet met hulp van familie of kinderopvang. Ben je op zoek naar iets specifieks m.b.t. dit onderwerp?
Niet iets specifieks, maar meer nieuwsgierigheid naar hoe men de verdeling werken en zorgen inricht. Leuk om te zien ook dat er nog best veel verschillen zijn tussen mensen hierin. En wie weet wat er aan tips of ander bruikbaars uit voortkomt (niet zozeer voor mijzelf want geen kinderen, maar onderling). Wat ik me wel eens afvraag is in hoeverre het haalbaar is om allebei te werken als er meer kinderen komen (3+ ofzo)? Of zijn er tegenwoordig gewoon weinig 'grotere' gezinnen meer?

Ik weet dat mijn moeder op een gegeven moment burn-out kreeg toen ze 3 jonge kinderen had en veel werkte. Iets waar ik toch wel van plan ben er later extra op te letten en proberen te voorkomen.
pi_131564787
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, niet structureel, hoor. In het eerste jaar van mijn oudste wel. Dat ging prima. Ik deed gewoon de dingen die ik tussendoor moest doen, nam daar mijn tijd voor en werkte tijdens zijn slaapjes, als hij in de wipstoel zat of als hij in de box lag te spelen. Dat deed ik van huis uit. Maar zoals ik al zei, was hij heel makkelijk. En hij sliep in de eerste maanden véél. De dingen die ik niet afkreeg, deed ik dan 's avonds of in het weekeinde. M'n werkgever is altijd flexibel geweest - ik mocht mijn eigen uren indelen - en ik was dat ook.

Later kwam het vooral incidenteel voor dat ik nog moest werken tijdens mijn oppasdagen. Ze zijn nu bijna 4 en bijna 3 en dat gaat nog steeds prima. Maar zoals ik al zei, zijn er dan wel veel onderbrekingen. En ik neem tussendoor de tijd om ze gericht aandacht te geven. Nu ik dit zo opschrijf, besef ik dat ik op oppasdagen sowieso veel huishoudelijk werk doe. Ik ga gerust een uur naar boven om de was te doen en schoon te maken terwijl de kinderen beneden spelen. Dat duurt dan geen hele dag, maar het gaat prima.

Wat het meenemen van de kinderen betreft: daar kan ik me niets bij voorstellen. Maar ach, waarom zou je het niet proberen? Anderen kunnen je nog zoveel vertellen over hoe het combineren van werk en ouderschap zal zijn, maar je moet het toch zelf ondervinden. Elk kind is anders, elke ouder is anders.
^O^ Geweldige reactie dit, bedankt!
pi_131564855
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:30 schreef Milchat het volgende:

[..]

Offtopic excuseer

Moet het nou niet een reeks zijn dan? Nu is het vorige topic met alle reacties niet meer bereikbaar.
Ik kan niet reeksen volgens mij. Ik zal het even in FB vragen. Ik gooi in ieder geval een linkje naar het vorige topic in de OP.
pi_131565037
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:35 schreef Milchat het volgende:

[..]

Niet iets specifieks, maar meer nieuwsgierigheid naar hoe men de verdeling werken en zorgen inricht. Leuk om te zien ook dat er nog best veel verschillen zijn tussen mensen hierin. En wie weet wat er aan tips of ander bruikbaars uit voortkomt (niet zozeer voor mijzelf want geen kinderen, maar onderling). Wat ik me wel eens afvraag is in hoeverre het haalbaar is om allebei te werken als er meer kinderen komen (3+ ofzo)? Of zijn er tegenwoordig gewoon weinig 'grotere' gezinnen meer?

Ik weet dat mijn moeder op een gegeven moment burn-out kreeg toen ze 3 jonge kinderen had en veel werkte. Iets waar ik toch wel van plan ben er later extra op te letten en proberen te voorkomen.
Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd, is dat je gewoonweg niet kunt voorspellen hoe je in zult staan. Ik dacht zelf bijvoorbeeld dat ik Graag wilde blijven werken, geen probleem zou hebben met opvang of uit logeren gaan. Niets was minder waar. Mijn beste vriendinnetje dacht dat ze graag parttime wilde werken, maar ze werd erg ongelukkig van het thuis zijn en heeft vrij snel haar uren weer uitgebreid. Het kan alle kanten op, dus geef jezelf ook de mogelijkheid om naar jezelf te luisteren. Wees niet star omdat je iets nou eenmaal hebt bedacht of hebt gewild,
pi_131565317
quote:
17s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:02 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ja en nee.
Toen ik net thuis was, was het gezien de omstandigheden echt wel heel fijn om thuis te zijn. Ook voor mijn man was het prettig dat alles thuis geregeld was. Omgeving was het wel met me eens maar ik kreeg ook meteen de nodige preken naar mijn hoofd dat ik wel weer aan de slag moest.

Overigens vooral van de generatie die heeft "gevochten" om te mogen werken.

Als ik zeker zou weten dat ik begin 2014 een andere baan zou hebben dan zou ik dit een ideale situatie vinden. Maar goed, die garantie heb ik niet en die onzekerheid maakt het soms ook wel benauwend.
Ik kan me voorstellen dat het in jouw gezinssituatie ook heel veel rust brengt, om thuis te zijn. Maar inderdaad het feit dat je niet weet wanneer je weer een baan vindt, lijkt me erg moeilijk. Ik zou het eerste jaar volledig ouderverlof zeker overwegen als ik zou weten dat ik daarna weer terug zou kunnen komen in mijn huidige functie.
  woensdag 25 september 2013 @ 21:10:03 #28
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_131566281
Gereekst :)
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_131566374
Danku!
  Licht Ontvlambaar woensdag 25 september 2013 @ 21:29:46 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_131567294
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

We hebben hier vanaf het begin werken met kind gecombineerd. De vrijdag werkte vriend van huis uit, ik de dinsdagmorgen. Toen ik van baan wisselde, ging Isa de dinsdagmorgen mee naar mijn werk. Nu werkt vriend op maandag en vrijdag van huis uit na schooltijd. En als het nodig is, gaat ze me mij mee naar werk (in de vakanties of op studiedagen). Voor ons werkt het prima zo :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 25 september 2013 @ 21:49:13 #31
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_131568438
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd, is dat je gewoonweg niet kunt voorspellen hoe je in zult staan. Ik dacht zelf bijvoorbeeld dat ik Graag wilde blijven werken, geen probleem zou hebben met opvang of uit logeren gaan. Niets was minder waar. Mijn beste vriendinnetje dacht dat ze graag parttime wilde werken, maar ze werd erg ongelukkig van het thuis zijn en heeft vrij snel haar uren weer uitgebreid. Het kan alle kanten op, dus geef jezelf ook de mogelijkheid om naar jezelf te luisteren. Wees niet star omdat je iets nou eenmaal hebt bedacht of hebt gewild,
^O^ inderdaad, zo riep ik altijd dat ik zekerrrrr wilde blijven werken. Maar wat had ik een moeite om hem een hele dag weg te brengen :'(
Financieel komt het niet goed uit dat ik nog geen werk heb kunnen vinden, maar qua gevoel vind ik het stukken beter dat ik er nu hij nog zo klein is gewoon voor hem ben.
Rayen 2½ jaar!
pi_131569258
Spuit 11 met stats. Hier 2 WO opgeleide 4 dagen werkers. Kind gaat 3 dagen naar het kdv en vindt dat super. Voor ons is dit ideaal, 4 dagen bij (1 van) ons, 3 bij de kindjes.

Eerlijk delen vind ik echt heel belangrijk. 5 dagen voor de 1 en 3 voor de ander is absoluut geen optie hier. Onze dochter heeft 2 ouders en we willen zowel zorg als plezier met haar min of meer gelijk verdelen.

We hebben het nooit moeilijk gevonden haar weg te brengen en zij vond het vanaf de eerste dag leuk. Dat helpt denk ik wel.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_131570860
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dit, inderdaad. Ik dacht, als ik een kind krijg ga ik lekker drie dagen werken, en dat deed ik dus ook, maar raakte al na een half jaar overspannen (deels doordat ze op het werk uiterst ouderwets dachten over parttime werkende moeders: ik moest vooral niet denken dat ik, omdat ik zo nodig een kind wilde hebben, m'n collega's met extra werk liet zitten, m.a.w. of ik in drie dagen even net zo veel werk wilde verstouwen als voor die tijd in een fulltimefunctie) en ging na een tijd ziekteverlof naar twee dagen, werd niet lang daarna ontslagen (midden in de crisis, kwam niet meer aan de bak) begon voor mezelf, werk nu onder schooltijd en voel me sindsdien een stuk minder geleefd en gestrest, daarnaast kan ik er gewoon zijn voor mijn kind, samen een kop thee na schooltijd, leuke dingen met haar doen, enzovoorts.
Ik kan me niet voorstellen dat ik er met een baan net zo zou kunnen zijn voor mijn kind. Ondanks dat we er financieel een flinke veer voor hebben moeten laten. Soms, als ik van een nieuwe keuken of zo droom, gaat het door me heen om weer een baan buitenshuis te zoeken, maar eigenlijk vind ik dat we het best fijn voor elkaar hebben momenteel. :)
pi_131571792
Wij zijn beiden wo-opgeleid. Ik werk vier dagen aan een hbo, man is freelancer. Op woensdag ben ik thuis, op vrijdag hij. We hebben 2 kinderen, 1 van 4 en 1 van 1,5. De oudste gaat naar school en drie dagen naar bso. Jongste gaat 3 dagen naar kdv. Vooral met het kdv ben ik erg blij. Heel vast team, dus kinderen kunnen zich goed hechten, en ze werken met Kaleidoscoop, waardoor het echt meer is dan alleen maar opvangen.

Ik heb met thuiswerken trouwens andere ervaringen dan Claudia. Ik krijg niets gedaan. Toen de oudste nog heel klein was, ging het nog, al sliep ze niet erg veel. En nu heb ik een dreumes die ik echt niet alleen kan laten. Hij klimt overal op, en valt dus regelmatig ergens van af. Dingen als was opvouwen gaan dus alleen in zijn middagslaapje.
pi_131577905
quote:
17s.gif Op woensdag 25 september 2013 17:07 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Het balletje is eigenlijk vanzelf goed gerold dus :) Je zat in de detachering, als in nu niet meer? Want het lijkt me dat je het in detachering juist allemaal wat flexibeler kan aanpakken of niet?

Zit nu inderdaad niet meer in de detachering. Bewust. Ik wou een vaste baan dichter bij huis zodat als ik haar zelf naar school kon brengen s'morgens en ik de buurt was als er een keer iets zou zijn (ziek bijv) Mijn man werkt nl al op 1,5 uur rijden van huis en ik voorheen ook vaak.

Dus voor mijn gevoel ben ik nu juist flexibeler. Een dagje thuiswerken, of wat later beginnen of eerder stoppen is nooit een probleem. En ik kan dr elke dag zelf naar school brengen en dat vinden we wel zo prettig :)
  donderdag 26 september 2013 @ 09:49:54 #36
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_131578827
Kiek nou! We hebben ondanks de kdv's etc wel happy kids

http://www.findingdutchland.com/happiest-kids-in-the-world/
pi_131579024
Ik heb weleens iemand ontslagen omdat zij haar kinderopvang maar niet goed geregeld kreeg en daardoor te veel verzuimde.. :@
pi_131579394
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 09:49 schreef becky27 het volgende:
Kiek nou! We hebben ondanks de kdv's etc wel happy kids

http://www.findingdutchland.com/happiest-kids-in-the-world/
Ik zie anders wel een aantal red flags in die opsomming... maar dat terzijde.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 26 september 2013 @ 10:17:58 #39
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_131579471
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 10:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zie anders wel een aantal red flags in die opsomming... maar dat terzijde.
Ja, de blog is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd. Het onderzoek wrs wel
http://www.unicef-irc.org/Report-Card-11/
pi_131579704
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 10:17 schreef becky27 het volgende:

Ja, de blog is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd. Het onderzoek wrs wel
http://www.unicef-irc.org/Report-Card-11/
Ik herken de red flags, dus het zijn net dingen die wel lijken te kloppen... ;)
  donderdag 26 september 2013 @ 10:51:11 #41
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_131580217
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 10:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik herken de red flags, dus het zijn net dingen die wel lijken te kloppen... ;)
ik snap je :) vooral die boterham met hagelslag :P
pi_131580332
Bijzonder dat tabelletje over hoe makkelijk kinderen met hun moeders en vaders praten.
pi_131580475
Ik ben een jonge studerende moeder (HBO). Ik heb de luxe dat ik regelmatig ochtenden of middagen vrij heb en als ik dan niet veel hoef te studeren, kan ik m'n kindje (3jr) fijn thuis houden. Hij vindt het kdv wel fantastisch gelukkig.
En later.. hopelijk parttime werken. We zien wel.
I'm not a sinner.
pi_131580785
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 08:57 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Zit nu inderdaad niet meer in de detachering. Bewust. Ik wou een vaste baan dichter bij huis zodat als ik haar zelf naar school kon brengen s'morgens en ik de buurt was als er een keer iets zou zijn (ziek bijv) Mijn man werkt nl al op 1,5 uur rijden van huis en ik voorheen ook vaak.

Dus voor mijn gevoel ben ik nu juist flexibeler. Een dagje thuiswerken, of wat later beginnen of eerder stoppen is nooit een probleem. En ik kan dr elke dag zelf naar school brengen en dat vinden we wel zo prettig :)
Fijn :Y Ik hoop dat ik mijn luxe positie wat dat betreft vast weet te houden, of het nu hier is of bij een volgende werkgever :)
pi_131580877
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 10:51 schreef becky27 het volgende:

ik snap je :) vooral die boterham met hagelslag :P
Bijvoorbeeld ja...
pi_131584558
Ik vraag me wel eens af of kinderen het KDV werkelijk zo fantastisch vinden, of dat ze het gewoon maar accepteren omdat het toch niet anders is.
Mijn dochter is toen ik nog buitenshuis werkte jarenlang naar het KDV geweest (4 dagdelen, ik werkte 3 dagen mijn man 4x9), en ik kreeg altijd de indruk, door haarzelf maar ook door wat de leidsters vertelden, dat ze het daar prima naar haar zin had.
Totdat ze me later, toen we er toevallig nog eens voorbij fietsten, ineens uit het niets vertelde hoe verschrikkelijk ze het daar altijd gevonden had, en dat ze zo blij was toen het daar haar laatste dag was, de opluchting dat ze er nooit meer heen hoefde.
Ik kreeg hier een afschuwelijk gevoel van, omdat ik er, net als de meesten denk ik, maar gewoon van uit was gegaan dat ze het daar prima had, en ook nog te klein was om echt te kunnen "faken" dat ze het er wel naar haar zin had. Ik bedoel, een kind van twee, drie kan niet doen alsof ze iets leuk vindt - dacht ik altijd. :{
pi_131584749
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:40 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af of kinderen het KDV werkelijk zo fantastisch vinden, of dat ze het gewoon maar accepteren omdat het toch niet anders is.
Mijn dochter is toen ik nog buitenshuis werkte jarenlang naar het KDV geweest (4 dagdelen, ik werkte 3 dagen mijn man 4x9), en ik kreeg altijd de indruk, door haarzelf maar ook door wat de leidsters vertelden, dat ze het daar prima naar haar zin had.
Totdat ze me later, toen we er toevallig nog eens voorbij fietsten, ineens uit het niets vertelde hoe verschrikkelijk ze het daar altijd gevonden had, en dat ze zo blij was toen het daar haar laatste dag was, de opluchting dat ze er nooit meer heen hoefde.
Ik kreeg hier een afschuwelijk gevoel van, omdat ik er, net als de meesten denk ik, maar gewoon van uit was gegaan dat ze het daar prima had, en ook nog te klein was om echt te kunnen "faken" dat ze het er wel naar haar zin had. Ik bedoel, een kind van twee, drie kan niet doen alsof ze iets leuk vindt - dacht ik altijd. :{
Eerlijk gezegd kan ik me dan ook weer niet voorstellen dat je net vierjarige het zo gevoeld heeft (verschrikkelijk en opluchting) en zich dat zoveel later nog zo kan herinneren, en daar nooit iets van heeft laten merken.
pi_131584880
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:40 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat het ene kind het leuk vind en het andere kind niet.

Wij hebben naar kdv gekeken omdat we het argument "zo leren ze sociaal gedrag aan" wilde onderzoeken. Onze bevinding was dat de kleinsten gewoon op een rij gezet worden en af en toe elkaar een tik geven en dat is het dan. Weinig aandacht relatief gezien. Voor ons een bevestiging van onze wens: de nanny.

(daar komt nog bij dat je altijd maximale uren af moet nemen, kind heen en weer slepen, enz.)

Als ze ouder wordt en behoefte heeft aan spelen met andere kinderen gaat ze gewoon met de nanny naar de speeltuintjes hier in het dorp. Wij wonen in een heel klein dorp, maar toch hebben we twee prima speeltuintjes, dus dat komt goed. En natuurlijk ken je in zo'n dorp de mensen met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd en zo kun je dat samen spelen ook prima trainen lijkt mij.

Komt nog bij dat onze dochter nu al extreem sociaal is, dus dat lijkt mij op dit moment niet iets wat extra stimulering nodig heeft.

Dat allemaal gezegd hebbende: kiezen voor kdv lijkt mij niet iets om je schuldig over te voelen. Heel veel kinderen willen ook liever niet naar school. Brengen we ze ook naartoe. ;)
pi_131584907
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:47 schreef miss_sly het volgende:

Eerlijk gezegd kan ik me dan ook weer niet voorstellen dat je net vierjarige het zo gevoeld heeft (verschrikkelijk en opluchting) en zich dat zoveel later nog zo kan herinneren, en daar nooit iets van heeft laten merken.
In een herinnering is iets geregeld anders dan het feitelijk was. Zou ook wel doorvragen naar het waarom...
pi_131584964
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:54 schreef DS4 het volgende:

[..]

In een herinnering is iets geregeld anders dan het feitelijk was. Zou ook wel doorvragen naar het waarom...
Dat sowieso!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')