In mijn beleving ben jij degene die hier vanalles negeert.quote:Op zondag 29 september 2013 19:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het probleem is dat sommige skeptici hier gewoon bepaalde dingen negeren.
Zeg jij het maar. Wat zou een wetenschapper moeten gaan doen met dit fenomeen?quote:Op zondag 29 september 2013 19:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het BDE fenomeen is een psychisch fenomeen. Wat gaat een wetenschapper of onderzoeker in eerste instantie doen?
Voor de 20e keer: waar zou dat op duiden? Zou je dat nu voor eens en voor altijd willen beantwoorden?quote:Op zondag 29 september 2013 19:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat zie je dan als je de BDE ervaring naast deze andere ervaringen legt? Je ziet dat het BDE fenomeen opvalt binnen de grotere verzameling van psychische fenomenen, omdat het BDE fenomeen vaak een duidelijke terugkerende structuur heeft met vaak zeer gedetailleerde onderdelen.
Het wordt pas interessant als je niet alleen zegt 'goh, wat gek' maar ook ideeen hebt over wat je wilt gaan onderzoeken en vooral hoe je dat wilt gaan onderzoeken.quote:Op zondag 29 september 2013 19:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat is voor een elke onderzoeker een rode vlag waarbij je zou moeten denken "He dat is apart, wat is hier aan de hand?" Maar volgens sommige skeptici is dit totaal niet interessant, wat natuurlijk complete onzin is.
Jij verwijt skeptici dat ze het onderzoeksproces overboord gooien terwijl het mij niet geheel duidelijk is wat het nu precies is dat hier onderzocht zou moeten worden en vooral hoe.quote:Op zondag 29 september 2013 19:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er is niets mis met skeptisch zijn, maar als je logische stappen in het onderzoeksproces overboord gooit, dan ben je niet onderzoekend bezig, dan ben je gewoon bezig met het in stand houden van je vooringenomen standpunt en dat is wat sommigen hier doen.
In mijn optiek zijn er daar een paar mogelijkheden:quote:Op vrijdag 27 september 2013 23:53 schreef R0N1N het volgende:
[..]TRU is geen theekransje voor hersenscheten. Al denken sommigen dat wel.
Het gaat om waarheidsvinding. Daar hoort de toets der kritiek ook bij.
En vanzelfsprekend... zolang het een diamant is die wordt geslepen, en niet zomaar een stuk kwarts waarvan men graag wil horen dat het diamant is.quote:Op zondag 29 september 2013 15:56 schreef Gray het volgende:
Kritiek is alleen maar goed, als het slijpen van de ruwe diamant die De Waarheid heet. Zolang mensen maar niet met poep gaan lopen gooien naar elkaar.
Ehh... niet echt hoor. kwarts heeft een hardheid van 7, diamant heeft een hardheid van 10.quote:Op maandag 30 september 2013 17:46 schreef Fusions het volgende:
Maar kwartsen kan je gebruiken als diamand
quote:However, some physicists have commented that biocentrism currently does not make testable predictions. Arizona State University physicist Lawrence Krauss stated, “It may represent interesting philosophy, but it doesn't look, at first glance, as if it will change anything about science." Daniel Dennett said that he does not believe that the idea met the criteria of a theory in philosophy. In USA Today Online, theoretical physicist and science writer David Lindley asserted that Lanza’s concept was a "vague, inarticulate metaphor" and stated that "I certainly don't see how thinking his way would lead you into any new sort of scientific or philosophical insight. That's all very nice, I would say to Lanza, but now what? I [also] take issue with his views about physics."
quote:'Verblijf in hiernamaals van neurochirurg is kwalijke onzin'
Een Amerikaanse neurochirurg beweert dat hij een week in het hiernamaals heeft vertoefd. Zijn medische achtergrond maakt zijn onzin alleen maar kwalijker, zegt Gard Simons.
<...>
De denkfout die hier wordt gemaakt is tweeledig: ten eerste begrijpen we BDE wel (alleen zij niet) en ten tweede impliceert het simpele feit dat we inderdaad nog niet alles begrijpen niet automatisch dat er sprake is van bovennatuurlijke hocus pocus. Ik ken mensen die niet begrijpen hoe een verbrandingsmotor werkt, maar dat betekent niet dat hun auto op toverkracht rijdt. Het betekent alleen dat ze niet begrijpen hoe een verbrandingsmotor werkt.
Vroeger begrepen we nog veel minder van de natuurkunde, het menselijk lichaam en de kosmos. Dat leidde tot krankzinnige percepties, resulterend in de aanname dat de aarde plat is of de rotsvaste overtuiging dat de zon om de aarde draait. Een overtuiging die vooral door de katholieke kerk werd aangehangen, ook al hadden wetenschappers haar allang gediskwalificeerd.
Religieuze of andere spirituele overtuigingen hebben nog nooit iets wezenlijks bijgedragen aan een beter begrip van mens en wereld. Dat is voorbehouden aan de wetenschap.
Dat is pas bullshit. Het ontgaat mij waarom Einstein in dit verband altijd wordt aangehaald, want meer dan wie dan ook was Einstein een strikte empirist, een wetenschapper pur sang. (Nog afgezien van het feit dat dit op zijn best een autoriteitsargument is, dus zelfs als het waar was is het onzin.)quote:Op maandag 23 december 2013 12:56 schreef Fusions het volgende:
Close minded bullshit.
Einstein ging naar hogere bewustheden voor antwoorden.
Right... dat sommige mensen uit de intense ervaringen die zaken zoals DMT en LSD oproepen allerlei bizarre conclusies trekken neem ik zo van je aan. Voor mij is het eens en temeer een bewijs dat de hersenen een biochemische computer zijn, die je vrij duidelijk overhoop kunt gooien met dat soort spullen.quote:Op maandag 23 december 2013 12:56 schreef Fusions het volgende:
Eigenlijk zou elke wetenschapper die nogsteeds zo over de wereld denkt een grote hap DMT rook moeten inhaleren om het universum vanuit hyperspace te bestuderen.
Ik heb nog nooit een voorbeeld gehoord dat werkelijk geloofwaardig was. Nu wordt Eben Alexander vaak aangehaald, dus ga ik er gemakshalve vanuit dat dit 1 van de beste voorbeelden moet zijn. Als dat het is, dan is het niet veel. En nee, ik ben niet van plan om samen met je duizend gevallen te bekijken, ik kijk liever naar de paar beste voorbeelden. Als die niet geloofwaardig zijn is de rest dat zeker niet.quote:Op maandag 23 december 2013 13:01 schreef Fusions het volgende:
Laatst praatte ik met een mevrouw die een OBE op haar 5de had en haar buurjongetje door 2 engelen (spirit guides) weggevoerd zag worden naar de meest mooie prachtige plek met kleuren die hier niet bestaan etc. zij ging mee en was ook in een van de hemelen.
Dit is een van de talloze voorbeelden.
Laat ik dat nu al gedaan hebben. LSD en paddestoelen ook trouwens. Dat wil nog steeds niet zeggen dat het iets anders was dan een puur mentale ervaring, opgeroepen door psychedelica.quote:Op maandag 23 december 2013 13:01 schreef Fusions het volgende:
Mocht je het niet geloven, dan kan je zelf ook met wat training je lichaam verlaten en zelf door het universum reizen met je astrale lijf en de hemelen ontdekken.
Ik zou het pas geloven als iemand die staat zou bereiken zonder hulpmiddelen zoals psychedelia.quote:Op maandag 23 december 2013 15:31 schreef Fusions het volgende:
Iedereen die een NDE heeft gehad weet met grote overtuiging dat er meer is dan ons fysieke leven, dat ons lichaam als een schelp voor ons bewustzijn werkt voor een tijdelijke reis in dit fysieke leven op aarde.
Sommige mensen kunnen dat ook zonder psychedelica. En dat past prima in het beeld van de hersenen als een biochemische computer: ook zonder 'virussen' kan zo'n machine er een volledig potje van maken.quote:Op maandag 23 december 2013 16:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik zou het pas geloven als iemand die staat zou bereiken zonder hulpmiddelen zoals psychedelia.
High worden kan iedereen.
Brain failures kan ik begrijpen.quote:Op maandag 23 december 2013 16:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sommige mensen kunnen dat ook zonder psychedelica. En dat past prima in het beeld van de hersenen als een biochemische computer: ook zonder 'virussen' kan zo'n machine er een volledig potje van maken.
Onder normale omstandigheden hebben geestelijk gezonde mensen daar dusdanig weinig last van dat het bijna niet is voor te stellen. Maar een heel bekend voorbeeld zijn natuurlijk 'optische illusies'. (Die, in de woorden van Neil deGrasse Tyson, 'brain failures' genoemd zouden moeten worden.)
Datgene dat mensen geneigd zijn om te omschrijven als een 'BDE' kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Veel voorkomende oorzaken zijn zwaar lichamelijk letsel, al dan niet gecombineerd met zuurstoftekort in de hersenen, hersenvliesontsteking (zoals bij Eben Alexander), en ga zo maar door.quote:Op maandag 23 december 2013 16:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Brain failures kan ik begrijpen.
BDE kan volgens mij ook aan de morfine die een patient krijgt liggen.
Nee.quote:Op maandag 23 december 2013 15:31 schreef Fusions het volgende:
Iedereen die een NDE heeft gehad weet met grote overtuiging dat er meer is dan ons fysieke leven
Jawel , jij maakt toch niet uit waar een ander van overtuigt is dmv eigen ervaring . Je gelooft het niet maar dat is wat anders .quote:
Ach, als iemand, zeg, een prachtige reis naar Kreta heeft ervaren neem ik dat zo aan hoor. Geen bewijs nodig.quote:Op maandag 23 december 2013 17:01 schreef Summers het volgende:
[..]
Jawel , jij maakt toch niet uit waar een ander van overtuigt is dmv eigen ervaring . Je gelooft het niet maar dat is wat anders .
Waarom zeg jij dan jawel? Genoeg mensen die zo'n ervaring hebben gehad en daar verder geen metafysica aan verbinden.quote:Op maandag 23 december 2013 17:01 schreef Summers het volgende:
[..]
Jawel , jij maakt toch niet uit waar een ander van overtuigt is dmv eigen ervaring .
En andere mensen geloven van wel, dat is ook wat anders.quote:Je gelooft het niet maar dat is wat anders .
Ik weet niet of het voor iedereen met een dergelijke ervaring geldt. Een aantal is daardoor zeker religieuzer geworden. Dat het geen bewjs is, is een ander verhaal.quote:
Precies. Dus resumerend:quote:Op maandag 23 december 2013 17:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik weet niet of het voor iedereen met een dergelijke ervaring geldt. Een aantal is daardoor zeker religieuzer geworden. Dat het geen bewjs is, is een ander verhaal.
Tja.... ik vind dat Eben Alexander idd te ver doorschiet in zijn conclusies, maar de schrijver van dit artikel is nou ook niet bepaald objectief te noemen.quote:Op maandag 23 december 2013 12:28 schreef Molurus het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)kwalijke-onzin.dhtml
[..]
Vooral die laatste zin is nogal onwetenschappelijk.quote:Het betreft namelijk door zuurstofgebrek veroorzaakte hallucinaties, variërend van lichtflitsen tot het 'zien' van overleden dierbaren. Door het plotselinge wegvallen van de bloeddruk ontstaat een tekort aan bloed, en dus ook aan zuurstof, in de hersenen. Bepaalde hersengebieden reageren daarop met een korte hyperactiviteit aan impulsen, die zich vervolgens verspreiden over het hele brein, waardoor kortstondige hallucinaties kunnen optreden. Mensen die lijden aan temporale kwab-epilepsie zijn ook vaak onderhevig aan (religieuze) hallucinaties, terwijl bij hen de dood op geen enkel moment intreedt, ook niet bijna.
De hersenvliesontsteking van Alexander zal, wellicht in combinatie met medicatie, een soortgelijk effect hebben veroorzaakt.
Hmm... of het verhaal van Eben Alexander geloofwaardig is is natuurlijk niet afhankelijk van de mate waarin de wetenschap BDE ervaringen begrijpt. Dat is een variant van het argumentum ad ignorantiam.quote:Op maandag 23 december 2013 18:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Tja.... ik vind dat Eben Alexander idd te ver doorschiet in zijn conclusies, maar de schrijver van dit artikel is nou ook niet bepaald objectief te noemen.
Dit wat de schrijver hier zegt is ook niet bepaald wetenschappelijk te noemen:
[..]
Vooral die laatste zin is nogal onwetenschappelijk.
Op dit moment is een volledige BDE ervaring nog nooit gereproduceerd in een laboratorium en tot die tijd kun je niet zeggen dat de wetenschap de BDE-ervaring volledig begrijpt.
Ik zie eerlijk gezegd niet wat de filmpjes nu met BDE's te maken hebben. En dat de realiteit groter is en anders werkt dan wij denken is natuurlijk een waarheid als een koe. (Maar daardoor een beetje nietszeggend.)quote:Op maandag 23 december 2013 18:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dit alles wat in de filmpjes besproken wordt, bewijst natuurlijk op geen enkele manier dat BDE's echt verwijzen naar een grotere realiteit, maar het idee dat onze realiteit groter is en anders werkt dan wij dachten, dat is niet zo'n raar onderwerp meer in de wetenschap.
Zielen bestaan niet, verder kan, wat je ook precies probeert duidelijk te maken, ook prima met mind en body alleen.quote:Op maandag 23 december 2013 17:44 schreef Fusions het volgende:
Mind body Spirit
Zonder de spirit zit je in een vast zittende reactie, want het kan niet op elkaar reageren, pas met de uniekheid van de ziel is er sprake van interactie.
Ik weet het niet hoor... als ik je een heel harde klap tegen je hoofd geef is dat subjectieve bewustzijn toch echt weg. En dat dronkenschap wordt veroorzaakt door de invloed van alcohol op de hersenen is meer dan wilde speculatie.quote:Op maandag 23 december 2013 18:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er is nog nergens een spoor van causale of logische relatie gevonden tussen brein[werking] en subjectief bewustzijn.
Fysiek tussen fysiek loopt vast. Er moet iets van een ziel tussen zitten voordat er een tussenwerking kan plaats vinden tussen de beide werkelijkheid van de zielen.quote:Op maandag 23 december 2013 19:01 schreef ems. het volgende:
[..]
Zielen bestaan niet, verder kan, wat je ook precies probeert duidelijk te maken, ook prima met mind en body alleen.
De, zoals jij het noemt, "mind" zit er toch ook tussen?quote:Op maandag 23 december 2013 19:53 schreef Fusions het volgende:
[..]
Fysiek tussen fysiek loopt vast. Er moet iets van een ziel tussen zitten voordat er een tussenwerking kan plaats vinden tussen de beide werkelijkheid van de zielen.
Dat je een bewustzijn hebtquote:En elke ervaring dient als bewijs voor dit fenomeen,
Spiegel lijkt me toch makkelijker.quote:tevens kan je zelf, door lichaam en geest te scheiden, je eigen lichaam bekijken.
Dat kan niet. Ofnouja, het vragen of het klopte wat je zegt kan wel natuurlijk.quote:Of Naar anderen toe vliegen en hun gaan bekijken terwijl je boven hun vliegt met je ziel en dan vragen of het klopte wat je zag.
Een greintje zou erg fijn zijn.quote:Hoeveel bewijs wil je hebben?
Als er iemand is die denkt op die manier een getal van 12 cijfers dat ik bovenop de kast leg te kunnen lezen dan hoor ik dat graag.quote:Op maandag 23 december 2013 19:53 schreef Fusions het volgende:
Of Naar anderen toe vliegen en hun gaan bekijken terwijl je boven hun vliegt met je ziel en dan vragen of het klopte wat je zag.
Dat heb ik vaker gehoord, maar wellicht dat je een linkje kunt geven van een situatie waarin iemand een getal van 12 cijfers bovenop een kast kon lezen, of iets gelijkwaardigs. (Dus niet een interpretatie van uitspraken die neigt naar het soort validatie waar ook astrologen zich van bedienen.)quote:Op maandag 23 december 2013 21:33 schreef Fusions het volgende:
Doe een beetje moeite en je vind paginas van verschillende mensen die dit al waar gemaakt hebben, en als je het dan nog niet wilt gaan geloven, doe het lekker zelf.
Vervelend he, kritiek.quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:44 schreef Villas_Rubin het volgende:
Krijg toch allemaal een kut, kut skeptici!
Ja meester, zoals u wilt meester.quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:03 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Klopt. Ja en amen zeggen jij! In Mijn Rijk zou geen plaats zijn voor dissidenten zoals jij.
http://da-lai.lima-city.de/OBE/index.htmlquote:Op dinsdag 24 december 2013 17:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heb ik vaker gehoord, maar wellicht dat je een linkje kunt geven van een situatie waarin iemand een getal van 12 cijfers bovenop een kast kon lezen, of iets gelijkwaardigs. (Dus niet een interpretatie van uitspraken die neigt naar het soort validatie waar ook astrologen zich van bedienen.)
Scheelt mij weer een hoop zoeken.
Dat is nogal een lijstje, maar je bedoelt denk ik het eerste linkje dat gaat over het onderzoek van Charles Tart?quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:28 schreef Fusions het volgende:
[..]
http://da-lai.lima-city.de/OBE/index.html
Have fun
Nee hoor, die zijn nergens te vinden. Nogmaals: Heb je enig bewijs? Weet je wel wat "bewijs" precies is?quote:Op maandag 23 december 2013 21:33 schreef Fusions het volgende:
Doe een beetje moeite en je vind paginas van verschillende mensen die dit al waar gemaakt hebben
Dat kan niet aangezien het fenomeen dus niet bestaat. Oplichters bestaan er wel genoeg, daarentegen.quote:, en als je het dan nog niet wilt gaan geloven, doe het lekker zelf.
"You want a mind open enough to consider radical new ideas, but not so open that your brain falls out."quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:51 schreef Fusions het volgende:
Niet bestaat? Heb je de moeite genomen om het te proberen?
Please open your mind folks.
Ga weg joh, ongelovige. Enige wat jullie willen is tegen God getuigen. En daarom ontkennen jullie alle wegen die Zijn bestaan ook maar enigszins bewijzen. BDE's lult jullie keihard uit, maar jullie zouden dat nooit toegeven omdat de door jullie gehaatte weg naar religie vrijmaakt. Dát is onderliggende motivatie van jullie ontkenning. Ingegeven door de Satan.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |