abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134615251
quote:
Tja.... ik vind dat Eben Alexander idd te ver doorschiet in zijn conclusies, maar de schrijver van dit artikel is nou ook niet bepaald objectief te noemen.

Dit wat de schrijver hier zegt is ook niet bepaald wetenschappelijk te noemen:

quote:
Het betreft namelijk door zuurstofgebrek veroorzaakte hallucinaties, variërend van lichtflitsen tot het 'zien' van overleden dierbaren. Door het plotselinge wegvallen van de bloeddruk ontstaat een tekort aan bloed, en dus ook aan zuurstof, in de hersenen. Bepaalde hersengebieden reageren daarop met een korte hyperactiviteit aan impulsen, die zich vervolgens verspreiden over het hele brein, waardoor kortstondige hallucinaties kunnen optreden. Mensen die lijden aan temporale kwab-epilepsie zijn ook vaak onderhevig aan (religieuze) hallucinaties, terwijl bij hen de dood op geen enkel moment intreedt, ook niet bijna.

De hersenvliesontsteking van Alexander zal, wellicht in combinatie met medicatie, een soortgelijk effect hebben veroorzaakt.
Vooral die laatste zin is nogal onwetenschappelijk.

Op dit moment is een volledige BDE ervaring nog nooit gereproduceerd in een laboratorium en tot die tijd kun je niet zeggen dat de wetenschap de BDE-ervaring volledig begrijpt.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_134615506
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Tja.... ik vind dat Eben Alexander idd te ver doorschiet in zijn conclusies, maar de schrijver van dit artikel is nou ook niet bepaald objectief te noemen.

Dit wat de schrijver hier zegt is ook niet bepaald wetenschappelijk te noemen:

[..]

Vooral die laatste zin is nogal onwetenschappelijk.

Op dit moment is een volledige BDE ervaring nog nooit gereproduceerd in een laboratorium en tot die tijd kun je niet zeggen dat de wetenschap de BDE-ervaring volledig begrijpt.
Hmm... of het verhaal van Eben Alexander geloofwaardig is is natuurlijk niet afhankelijk van de mate waarin de wetenschap BDE ervaringen begrijpt. Dat is een variant van het argumentum ad ignorantiam.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_134615649
Ik zal in ieder geval niet raar opkijken als uiteindelijk blijkt dat onze realiteit maar een klein onderdeel is van een veel grotere realiteit. En dat bedoel ik niet op een religieuze manier.

Het idee dat ons universum wel eens een hologram of simulatie is, wordt ook steeds serieuzer genomen:

W&T / Theoretisch fysicus ontdekt computercode in Snaartheorie

Dit alles wat in de filmpjes besproken wordt, bewijst natuurlijk op geen enkele manier dat BDE's echt verwijzen naar een grotere realiteit, maar het idee dat onze realiteit groter is en anders werkt dan wij dachten, dat is niet zo'n raar onderwerp meer in de wetenschap.
pi_134616486
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Dit alles wat in de filmpjes besproken wordt, bewijst natuurlijk op geen enkele manier dat BDE's echt verwijzen naar een grotere realiteit, maar het idee dat onze realiteit groter is en anders werkt dan wij dachten, dat is niet zo'n raar onderwerp meer in de wetenschap.
Ik zie eerlijk gezegd niet wat de filmpjes nu met BDE's te maken hebben. En dat de realiteit groter is en anders werkt dan wij denken is natuurlijk een waarheid als een koe. (Maar daardoor een beetje nietszeggend.)
pi_134616531
Ik vond dit wel een goeie reactie op dat artikel:

Het betoog van Simons getuigt van selectief winkelen in het totale vakgebied van kennistheorie, neurofysio- en psychologisch onderzoek. 1 Er is nog nergens een spoor van causale of logische relatie gevonden tussen brein[werking] en subjectief bewustzijn. Evenmin van evolutionair nut. Er zijn alleen speculatieve hypotheses, zoals van Dennett etc. Aard en werking van het alledaags waakbewustzijn is voor de wetenschap nog steeds een totaal mysterie. Dat vraagt terughoudendheid in wegverklaren BDE.
pi_134616820
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:44 schreef Fusions het volgende:
Mind body Spirit
Zonder de spirit zit je in een vast zittende reactie, want het kan niet op elkaar reageren, pas met de uniekheid van de ziel is er sprake van interactie.
Zielen bestaan niet, verder kan, wat je ook precies probeert duidelijk te maken, ook prima met mind en body alleen.
Conscience do cost.
pi_134617857
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er is nog nergens een spoor van causale of logische relatie gevonden tussen brein[werking] en subjectief bewustzijn.
Ik weet het niet hoor... als ik je een heel harde klap tegen je hoofd geef is dat subjectieve bewustzijn toch echt weg. En dat dronkenschap wordt veroorzaakt door de invloed van alcohol op de hersenen is meer dan wilde speculatie.

Dat lijken me toch vrij duidelijke causale relaties. We begrijpen niet hoe ze werken, maar dat daar sprake is van een causaal verband staat wat mij betreft niet ter discussie.
pi_134619589
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:01 schreef ems. het volgende:

[..]

Zielen bestaan niet, verder kan, wat je ook precies probeert duidelijk te maken, ook prima met mind en body alleen.
Fysiek tussen fysiek loopt vast. Er moet iets van een ziel tussen zitten voordat er een tussenwerking kan plaats vinden tussen de beide werkelijkheid van de zielen.

En elke ervaring dient als bewijs voor dit fenomeen, tevens kan je zelf, door lichaam en geest te scheiden, je eigen lichaam bekijken.
Of Naar anderen toe vliegen en hun gaan bekijken terwijl je boven hun vliegt met je ziel en dan vragen of het klopte wat je zag.

Hoeveel bewijs wil je hebben?
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_134621586
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:53 schreef Fusions het volgende:

[..]

Fysiek tussen fysiek loopt vast. Er moet iets van een ziel tussen zitten voordat er een tussenwerking kan plaats vinden tussen de beide werkelijkheid van de zielen.
De, zoals jij het noemt, "mind" zit er toch ook tussen?
quote:
En elke ervaring dient als bewijs voor dit fenomeen,
Dat je een bewustzijn hebt :?
quote:
tevens kan je zelf, door lichaam en geest te scheiden, je eigen lichaam bekijken.
Spiegel lijkt me toch makkelijker.
quote:
Of Naar anderen toe vliegen en hun gaan bekijken terwijl je boven hun vliegt met je ziel en dan vragen of het klopte wat je zag.
Dat kan niet. Ofnouja, het vragen of het klopte wat je zegt kan wel natuurlijk.
quote:
Hoeveel bewijs wil je hebben?
Een greintje zou erg fijn zijn.
Conscience do cost.
pi_134621763
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:53 schreef Fusions het volgende:

Als er iemand is die denkt op die manier een getal van 12 cijfers dat ik bovenop de kast leg te kunnen lezen dan hoor ik dat graag. :) Is bij mijn weten nog nooit gebeurd zoiets.
pi_134625127
Doe een beetje moeite en je vind paginas van verschillende mensen die dit al waar gemaakt hebben, en als je het dan nog niet wilt gaan geloven, doe het lekker zelf. ;)
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_134657510
Krijg toch allemaal een kut, kut skeptici!
pi_134657729
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:33 schreef Fusions het volgende:
Doe een beetje moeite en je vind paginas van verschillende mensen die dit al waar gemaakt hebben, en als je het dan nog niet wilt gaan geloven, doe het lekker zelf. ;)
Dat heb ik vaker gehoord, maar wellicht dat je een linkje kunt geven van een situatie waarin iemand een getal van 12 cijfers bovenop een kast kon lezen, of iets gelijkwaardigs. (Dus niet een interpretatie van uitspraken die neigt naar het soort validatie waar ook astrologen zich van bedienen.)

Scheelt mij weer een hoop zoeken.
pi_134657743
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:44 schreef Villas_Rubin het volgende:
Krijg toch allemaal een kut, kut skeptici!
Vervelend he, kritiek.
pi_134658244
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:51 schreef Molurus het volgende:
Vervelend he, kritiek.
Klopt. Ja en amen zeggen jij! In Mijn Rijk zou geen plaats zijn voor dissidenten zoals jij.
pi_134658473
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:03 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Klopt. Ja en amen zeggen jij! In Mijn Rijk zou geen plaats zijn voor dissidenten zoals jij.
Ja meester, zoals u wilt meester. _O_
pi_134659148
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat heb ik vaker gehoord, maar wellicht dat je een linkje kunt geven van een situatie waarin iemand een getal van 12 cijfers bovenop een kast kon lezen, of iets gelijkwaardigs. (Dus niet een interpretatie van uitspraken die neigt naar het soort validatie waar ook astrologen zich van bedienen.)

Scheelt mij weer een hoop zoeken.
http://da-lai.lima-city.de/OBE/index.html

Have fun :D
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_134659695
quote:
Dat is nogal een lijstje, maar je bedoelt denk ik het eerste linkje dat gaat over het onderzoek van Charles Tart?

In dat geval, dat gaat natuurlijk over maar 5 cijfers, en als ik even wat rondsnuffel op internet lijken er nogal wat problemen te zijn met dat experiment:

1) er was geen sprake van dubbelblind. De onderzoeker wist wat het getal was.
2) er is niet gemonitord met een camera in de kamer ten tijde van de vermeende uittreding. Of daar fraude is gepleegd is onmogelijk vast te stellen.
3) er is geen enkele poging gedaan om het experiment te herhalen, en er is op dit moment geen reden om aan te nemen dat het reproduceerbaar is. Het was 1 enkel geval, waar geen sprake was van een degelijk gecontroleerd experiment.

Als je 'alle overige' linkjes bedoelt, ik heb eerlijk gezegd wel iets beters te doen dan de achtergrond van 100 waardeloze onderzoeken uit te zoeken. :)
pi_134659759
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:33 schreef Fusions het volgende:
Doe een beetje moeite en je vind paginas van verschillende mensen die dit al waar gemaakt hebben
Nee hoor, die zijn nergens te vinden. Nogmaals: Heb je enig bewijs? Weet je wel wat "bewijs" precies is?
quote:
, en als je het dan nog niet wilt gaan geloven, doe het lekker zelf. ;)
Dat kan niet aangezien het fenomeen dus niet bestaat. Oplichters bestaan er wel genoeg, daarentegen.
Conscience do cost.
pi_134659958
Niet bestaat? Heb je de moeite genomen om het te proberen?

Please open your mind folks.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_134659991
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:51 schreef Fusions het volgende:
Niet bestaat? Heb je de moeite genomen om het te proberen?

"You want a mind open enough to consider radical new ideas, but not so open that your brain falls out."

pi_134660371
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:51 schreef Fusions het volgende:

De ironie, het doet pijn.
Conscience do cost.
pi_134662420
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:04 schreef ems. het volgende:

[..]

De ironie, het doet pijn.
Ga weg joh, ongelovige. Enige wat jullie willen is tegen God getuigen. En daarom ontkennen jullie alle wegen die Zijn bestaan ook maar enigszins bewijzen. BDE's lult jullie keihard uit, maar jullie zouden dat nooit toegeven omdat de door jullie gehaatte weg naar religie vrijmaakt. Dát is onderliggende motivatie van jullie ontkenning. Ingegeven door de Satan. :Y
pi_134670778
Of jouw denkbeeldige god wel of niet bestaat staat compleet los van eventuele bijna dood ervaringen.
Conscience do cost.
pi_134680282
God, aka alles, wordt door iedereen met een BDE ervaren als pure onvoorwaardelijke liefde.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')