quote:Zo verzon Bax minstens 61 publicaties, recyclede hij zijn eigen artikelen tot in het vijfvoudige onder andere titels en dichtte hij zichzelf talloze onderscheidingen, nevenfuncties, interviews en zelfs een documentaire toe die helemaal niet bestonden.
Dit dusquote:
Volgens Van Koolfschoten.quote:"Binnenkort komt nog een spectaculair verhaal naar buiten"
Dat zeg ik niet.quote:Op maandag 23 september 2013 10:30 schreef Fides het volgende:
Ja, want er zijn nog nooit bèta's geweest die hebben gefraudeerd?
Leg eens uit dan, als het zo'n feit is?quote:Op maandag 23 september 2013 10:51 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet.
Het is wel een feit dat sociale wetenschap lastiger te controleren dan bèta.
Maar het foutief interpreteren van resultaten is niet per sé fraude (kan gewoon incompetentie zijn natuurlijk). Bovendien kunnen resultaten van natuurkundige experimenten ook foutief geinterpreteerd worden.quote:Op maandag 23 september 2013 11:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
Omdat de resultaten van sociaal-wetenschappelijk onderzoek niet zelden voor meerdere kanten uitleg vatbaar zijn. Dat maakt controle lastig, aangezien uit een conclusie niet meteen blijkt of de onderzoeksresultaten op onjuiste wijze verkregen zijn.
Dat is bij bèta, waar bijvoorbeeld meetresultaten kenbaar gemaakt worden, anders. Denk maar aan het Higgs-boson. Het is gemeten, of het is niet gemeten. Als het op een bepaald moment gemeten wordt, weet je dat omdat de resultaten die die conclusie rechtvaardigen, eenduidig zijn.
In de sociale wetenschap werkt dat niet zo. Daar worden bijvoorbeeld vragenlijsten etc. doorgeploegd, en worden fuzzy conclusies getrokken.
Klopt, natuurlijk!quote:Op maandag 23 september 2013 11:19 schreef Fides het volgende:
Maar het foutief interpreteren van resultaten is niet per sé fraude (kan gewoon incompetentie zijn natuurlijk).
Ik moest even zoeken wat de meesten hadden gedaan.quote:
En dat maakt óók dat ze eenvoudig te verzinnen zijn.quote:Op maandag 23 september 2013 11:50 schreef Fides het volgende:
Juist die sullige vragenlijstjes kunnen vrij eenvoudig (en goedkoop) nog een keer langs een soortgelijke doelgroep gehaald worden.
Ja, dat kan.quote:Ook bij medisch onderzoek (of muizenexperimenten) en beta-onderzoek kunnen interventies of proefpersonen niet-random geselecteerd/gefaked/gestuurd/genept worden (zoals Poldermans ook deed) of kan de data gewoon gefabriceerd worden.
Wat wil je nou? Dat ik ga beweren dat er in de bèta-mand geen rotte appels zitten om jouw punt kracht bij te zetten?quote:En dit lijstje wat ik postte was niet bepaald uitputtend. Dit waren ook een paar mooie gevallen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Yoshitaka_Fujii
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Darsee
http://en.wikipedia.org/wiki/Naoki_Mori
Grappig dat je juist deeltjesfysica aanhaalt, volgens mij zijn veel waarnemingen daar juist indirect. Daar gaat men af op bepaalde vervalproducten, wolken en banen van deeltjes die vrij komen bij botsingen tussen deeltjes. En daaruit concludeert men dat een bepaald deeltje al dan niet aanwezig moet zijn geweest, er is geen detector die het Higgs-boson zelf waarneemt.quote:Op maandag 23 september 2013 11:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat is bij bèta, waar bijvoorbeeld meetresultaten kenbaar gemaakt worden, anders. Denk maar aan het Higgs-boson. Het is gemeten, of het is niet gemeten. Als het op een bepaald moment gemeten wordt, weet je dat omdat de resultaten die die conclusie rechtvaardigen, eenduidig zijn.
quote:
quote:Augustus 2013: Het LUMC in Leiden ontslaat een Belgische onderzoekster van de afdeling reumatologie, nadat uit intern onderzoek blijkt dat zij laboratoriumonderzoek heeft gemanipuleerd. Het medisch centrum trekt twee wetenschappelijke publicaties van haar terug.
Maart 2013: Een Belgische professor die in eigen land op staande voet is ontslagen, blijkt ook verbonden te zijn geweest aan de Universiteit Leiden, als gastmedewerker. Zijn rol in Leiden zou 'heel beperkt' geweest zijn, volgens de universiteit. De biomedicus deed onderzoek naar epilepsie.
Juni 2012: De Erasmus Universiteit in Rotterdam maakt bekend dat twee wetenschappelijke artikelen worden teruggetrokken van professor Dirk Smeesters. De hoogleraar Consumentengedrag en Samenleving zou data zodanig geselecteerd hebben dat de gezochte effecten statistisch significant werden. Smeesters heeft zelf ontslag genomen.
November 2011: Het Erasmus MC in Rotterdam maakt bekend dat hoogleraar Don Poldermans is ontslagen wegens schending van de wetenschappelijke integriteit. De internist en vasculair geneeskundige zou gegevens hebben gefingeerd en bij verschillende studies zouden onregelmatigheden gevonden zijn of data niet meer te achterhalen.
November 2011: Het Universitair Medisch Centrum St Radboud in Nijmegen maakt bekend dat een senior onderzoeker zijn ontslag heeft ingediend, nadat is gebleken dat hij oncontroleerbaar en mogelijk onjuist heeft gehandeld bij het verzamelen van onderzoeksgegevens. De onderzoeker was betrokken bij een onderzoek naar pijnbeleving bij patiënten.
September 2010: De Tilburgse hoogleraar sociale psychologie Diederik Stapel blijkt op grote schaal te hebben gefraudeerd met onderzoeksgegevens. Drie commissies bestuderen zijn publicaties en komen tot de conclusie dat hij met zeker 55 artikelen en 10 boekhoofdstukken heeft gefraudeerd. Bij 10 artikelen, waarvan er twee ook als hoofdstuk in een boek zijn gepubliceerd, bestaat een sterk vermoeden van fraude. In juni 2013 schikt Stapel met justitie: hij accepteert een werkstraf van 120 uur en verliest het recht op een aantal uitkeringen, ter waarde van circa 1,5 jaarsalaris
http://www.nu.nl/wetensch(...)etenschapsfraude.html
Wat heeft jouw boodschap over het anders werken voor meerwaarde m.b.t. wetenschapsfraude in het algemeen, wanneer dit anders werken niet de oorzaak is van wetenschapsfraude algemeen?quote:Op maandag 23 september 2013 11:55 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik heb al gezegd dat de bèta ook niet vrij van fraude is. Ik kan wel blijven herhalen waarom dat in de sociale kant anders werkt, maar als je het nu nog niet begrijpt wat mijn punt is zul je het nooit begrijpen.
Wellicht begrijp je mijn punt niet helemaal.quote:Op maandag 23 september 2013 15:33 schreef Worteltjestaart het volgende:
Omdat het gaat over het lastiger te controleren zijn.
Ik zeg het pas 4x of zo. Lezen?
Ja, dat kan natuurlijk.quote:Op maandag 23 september 2013 15:44 schreef KreKkeR het volgende:
- de lastige controleerbaarheid verder geen zak te maken heeft met de kans op wetenschapsfraude
Daarin verschillen we dan van mening.quote:- jouw verhaal van lastige controleerbaarheid eigenlijk helemaal niet opgaat. Bijvoorbeeld omdat dit niet discipline-afhankelijk is, maar wellicht afhankelijk is v/d specifieke case / van het specifieke onderzoek.
Het aantal fraudezaken dat uitkomt zegt niets over de totale aantallen fraude natuurlijk.quote:- er binnen de sociale wetenschap veel niet ontdekte gevallen van wetenschapsfraude zijn, terwijl binnen andere disciplines de gevallen eerder aan het licht zijn gekomen.
Bewijzen zonder cijfers van de totale omvang van fraude kun je inderdaad niets.quote:Ik snap dat het verhaal v/d vermeende lastige controleerbaarheid als relevante factor op eerste gezicht leuk klinkt. Ik vraag me alleen af in hoeverre het daadwerkelijk opgaat.
Ik ben het wel eens met je. De bèta-wetenschappen hebben alles veel en veel beter op de rails. Solide theorieën die duizenden keren geverifieerd zijn, onderzoeken die beter reproduceerbaar zijn, veel meer onderzoeksdata, enzovoort. Dan is er veel minder ruimte voor allerlei wilde en creatieve interpretaties van onderzoeksresultaten.quote:Op maandag 23 september 2013 13:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
OK, slecht voorbeeld.
Het gaat om het idee natuurlijk.
M.i. is het niet helemaal juist wat je hier zegt.quote:Op maandag 23 september 2013 15:57 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ja, dat kan natuurlijk.
Maar ik neem aan dat je het met me eens bent dat de kans op ontdekt te worden zal correleren met de kans dat fraude wordt gepleegd.
[..]
Daarin verschillen we dan van mening.
Hoe grijzer de wetenschap, of hoe multi-interpretabeler (wat een woord) de onderzoeksgegevens, hoe lastiger het is de herkomst tot bits en bytes te herleiden, omdat een algemene conclusie minder snel de verdenking van fraude op zich laadt dan een harde, meetbare, uitspraak.
Als ik bijvoorbeeld zeg, "op 12 augustus 2012 was al het gras in Amsterdam opeens paars van kleur" is dat veel makkelijker te falsifiëren dan als ik zeg "uit enquêtes blijkt dat de meeste éénoudergezinnen gevoeliger zijn voor kritiek op de schoolprestaties van hun minderjarige dochters". Dat komt omdat in geval (1) de uitspraak boud en onlogisch is, terwijl (2) dat niet heeft.
Maar het gaat hier niet zozeer om creatieve interpretaties, maar om fraude.quote:Op maandag 23 september 2013 16:20 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben het wel eens met je. De bèta-wetenschappen hebben alles veel en veel beter op de rails. Solide theorieën die duizenden keren geverifieerd zijn, onderzoeken die beter reproduceerbaar zijn, veel meer onderzoeksdata, enzovoort. Dan is er veel minder ruimte voor allerlei wilde en creatieve interpretaties van onderzoeksresultaten.
OK maar dat onderzoek is door de farmaceutische industrie fors betaald, dus deze "wetenschappers" hadden iig een incentive. Maar om 15 jaar sprookjes te verzinnen .....quote:
Dus?quote:
quote:Op maandag 23 september 2013 16:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus?
Bèta/exacte wetenschap daar moeten we het van hebben. Sociale wetenschap kan men amper meer wetenschap noemen.
Want alle andere wetenschappers zijn filantropenquote:Op maandag 23 september 2013 16:44 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK maar dat onderzoek is door de farmaceutische industrie fors betaald, dus deze "wetenschappers" hadden iig een incentive. Maar om 15 jaar sprookjes te verzinnen .....
Gebakken lucht? Ego's?quote:Op maandag 23 september 2013 16:44 schreef theunderdog het volgende:
Bèta/exacte wetenschap daar moeten we het van hebben.
In de exacte wetenschap is het evident dat onderzoeken herhaalt worden. Tenzij de onderzoek op voorhand al als zodanig irrelevant wordt bestempeld.quote:Op maandag 23 september 2013 16:25 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
M.i. is het niet helemaal juist wat je hier zegt.
Bij sociale wetenschappen heb je te maken met menselijk gedrag. Er zijn dus een hoop factoren die invloed kunnen hebben op dit gedrag waardoor het gedrag en de factoren van invloed vrij complex kunnen zijn om in kaart te brengen is. Daarbij zijn bepaalde zaken (vb. emoties), zelfs wanneer je ze duidelijk definieert niet altijd even goed meetbaar. Dit bijv. omdat een respondent zelf niet exact weet wat hij voelt, het niet altijd af te lezen is aan het gezicht, etc.
Door dit alles is de vraag of gedraging x alleen wordt beïnvloed door factor y hierdoor inderdaad complex. Dit heeft betrekking op de validiteit van het onderzoek. Ik denk ook dat jij hierop doelt op het moment dat je spreekt over lastige controleerbaarheid.
Je hebt echter controleerbaarheid als in: in hoeverre meet men wat men wil meten (validiteit) en controleerbaarheid of de onderzoeker zaken uit zijn of haar duim zuigt.
Het gaat hier over wetenschapsfraude. Dat onderzoek naar gedrag door de vele factoren complex is en dat je dus zelden stellig kan zeggen dat gedrag x werkelijk grotendeels wordt veroorzaakt door factor y, wil niet zeggen dat dit onderzoek ook fraudegevoeliger is.
Een onderzoek moet namelijk volledig uitgelegd zijn en hierdoor repliceerbaar zijn. Wanneer uit enquêtes blijkt dat de meeste eenoudergezinnen gevoeliger zijn voor kritiek, etc, dan moet bij een goed uitgevoerd onderzoek precies terug te lezen zijn hoe men de enquêtes heeft opgesteld, hoe men de gezinnen heeft geselecteerd, hoe men kritiek op schoolprestaties heeft gedefinieerd.
Het is wat dat betreft dus hartstikke goed te controleren hoe men de gevoeligheid voor kritiek heeft gemeten en of dit wel of niet een acceptabele manier is om dit te meten. Alleen al op basis van deze info kunnen andere wetenschappers dus een oordeel geven m.b.t. validiteit.
En wat betreft de enquêtes kun je gewoon eisen dan deze bewaard worden.
En tot slot moet het onderzoek gewoon herhaald kunnen worden door het weer precies op eenzelfde manier uit te voeren.
Dit laatste geldt ook voor onderzoek in de bèta-hoek. Men kan zoveel prachtige onderzoeksresultaten neerzetten als men wil. Men kan deze ook gewoon uit de duim zuigen. Wanneer niemand het onderzoek echter nogmaals uitvoert, kan men het alleen op theoretische gronden beoordelen.
Zowel in de bèta als sociale hoek zou je dus net zo makkelijk zaken uit je duim kunnen zuigen. Dat punt van controleerbaarheid wat jij aankaart, heeft zoals je zelf al aangeeft betrekking op het interpreteren v/d resultaten en dat heeft verder weinig te maken met wetenschapsfraude.
Status? Salaris?quote:Op maandag 23 september 2013 16:44 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK maar dat onderzoek is door de farmaceutische industrie fors betaald, dus deze "wetenschappers" hadden iig een incentive. Maar om 15 jaar sprookjes te verzinnen .....
Wil je zeggen van niet dan?quote:
Ja, ik wil zeggen van niet.quote:Op maandag 23 september 2013 16:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wil je zeggen van niet dan?
Sociale wetenschap kan iedereen uitvoeren. Beetje vragenlijstjes maken over hoe mensen denken over bepaalde zaken.
Jouw beeld v/d sociale wetenschap is gebaseerd op de enquêtes van Maurice de Hond ofzo?quote:Op maandag 23 september 2013 16:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sociale wetenschap kan iedereen uitvoeren. Beetje vragenlijstjes maken over hoe mensen denken over bepaalde zaken.
Praktisch allemaal fraude met testgroepen volgens mij (daarom ook Biomedisch en daar gaat veel geld in om) daar zit 'm de fraudegevoeligheid. Alphawetenschappen hebben weinig andere methodes tot hun beschikking natuurlijk, maar ik denk ook minder motieven om fraude te plegen.quote:
In exact dezelfde vorm of met enkele gewijzigde variabelen? In de sociale wetenschap worden onderzoeken zover ik weet regelmatig deels opnieuw afgenomen alleen doorgaans wel met enkele gewijzigde variabelen.quote:Op maandag 23 september 2013 16:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In de exacte wetenschap is het evident dat onderzoeken herhaalt worden. Tenzij de onderzoek op voorhand al als zodanig irrelevant wordt bestempeld.
Dat hangt er vanaf of ze die gewijzigde variabelen relevant vinden.quote:Op maandag 23 september 2013 16:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In exact dezelfde vorm of met enkele gewijzigde variabelen? In de sociale wetenschap worden onderzoeken zover ik weet regelmatig deels opnieuw afgenomen alleen doorgaans wel met enkele gewijzigde variabelen.
Dat men onderzoeken niet met regelmaat 1-op-1 opnieuw uitvoert (om ze te controleren) is echter meer een kwestie van financiering dan dat het niet goed mogelijk is / veroorzaakt wordt door de 'moeilijke controleerbaarheid binnen het vakgebied'.
Aangezien er van alles op internet rondhangt weet je het natuurlijk nooitquote:Op maandag 23 september 2013 17:00 schreef theunderdog het volgende:
Mijn post was natuurlijk erg ongenuanceerd (meer als een grapje) ik dacht dat mensen dat wel door zouden hebben. Maar blijkbaar niet dus.![]()
Je hebt natuurlijk de neuropsychologie hequote:Maja, mijn punt is meer dat sociale wetenschap nooit het niveau kan bereiken van exacte wetenschap. Neem nu bijvoorbeeld economie. Erg interessant alleen het zou wel meer accepten van de exacte wetenschap moeten gebruiken bijv.: neurowetenschap.
Zo hebben verschillende neurowetenschappelijke onderzoeken veel economische gedachtes al tegengesproken. En dan heb ik het vooral over het neoliberalisme/kapitalisme omtrent het irrationeel handelen van de mens.
Neurowetenschap heeft al "bewezen" dat veel mensen in bepaalde situaties alles behalve rationeel denken en handelen. Toch gaat dit soort economisch denken er nog steeds vanuit dat mensen dat wel doen.
In hoeverre is dat binnen andere disciplines anders?quote:Op maandag 23 september 2013 17:10 schreef theunderdog het volgende:
Het probleem met sociale wetenschap is voornamelijk dat er soms wat te makkelijk om wordt gesprongen met resultaten en er dus ook makkelijk bepaalde consequenties worden verbonden en beleid wordt gemaakt a.d.v. uitkomsten van onderzoek.
Dat is met exacte wetenschap wel degelijk anders. In de exacte wetenschap is het evident dat men zorgvuldig te werk gaat. Helaas doen sommige exacte wetenschappers dat ook niet (in de exacte wetenschap zijn er immers ook genoeg fraudeurs geweest) maar men komt daar altijd achter.quote:Op maandag 23 september 2013 17:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In hoeverre is dat binnen andere disciplines anders?
En ligt dat probleem niet bij de beleidsmakers die blijkbaar bewust of onbewust onderzoeksresultaten nogal vrij interpreteren?
Beetje als met de media:
[ afbeelding ]
Zeer herkenbaarquote:Op maandag 23 september 2013 17:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In hoeverre is dat binnen andere disciplines anders?
En ligt dat probleem niet bij de beleidsmakers die blijkbaar bewust of onbewust onderzoeksresultaten nogal vrij interpreteren?
Beetje als met de media:
[ afbeelding ]
Voor het testen is een bètakijk op zaken nodig. Er moet getoetst worden waar informatie vandaan komt, is het waargenomen of aangenomen? En zijn de causale verbanden correct gelegd? Het probleem is dat de gemiddelde bèta weinig kaas heeft gegeten van sociale wetenschap en daarom niet kan toetsen. Een alfa die de materie wel begrijpt ziet vaak de gemaakte fouten niet waardoor een onderzoek ook niet gefalsificeerd wordt.quote:Op maandag 23 september 2013 17:29 schreef Fides het volgende:
Waarom zou sociale wetenschap nou weer niet goed te testen zijn?
Sidenote: sociale wetenschappen zijn doorgaans gamma wetenschappen:quote:Op maandag 23 september 2013 17:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zeer herkenbaar
Overigens is het verschil tussen alfa en bèta een wetenschap op zichAlfa's zijn eerder geneigd om te sturen op gevoelsmatige aannames al dan niet gecombineerd met gevoelsmatige conclusies, iets wat in de wetenschap per definitie niet thuishoort, maar dat is de aard van het beestje en daarom niet geheel toevallig dat het voornamelijk alfa's zijn die de materie bestuderen. Bèta's zijn sterk gericht op waarneming en het leggen van logische verbanden, iets wat makkelijker te falsificeren is door een ander. Een bèta-onderzoek valt dan ook sneller door de mand als iets niet klopt.
Verder heb ik geen idee of jouw stelling inderdaad voornamelijk opgaat voor gamma en niet voor bèta. Sowieso moeten conclusies ook in de sociale wetenschap volledig zijn afgeleid uit de resultaten. Mening geven mag, en ook interpreteren mag maar dan moet altijd duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen mening, interpretatie en feit, zodat dit voor de lezer ook goed duidelijk is.quote:Met gammawetenschappen bedoelt men in Nederland en Vlaanderen de wetenschappen die zich met maatschappij en gedrag bezighouden: onder andere sociologie, antropologie, economie, rechten, psychologie en communicatiewetenschap. Zij nemen dus een tussenpositie in tussen alfa- en bètawetenschappen. De gammawetenschappen hebben zich methodologisch sterk gemodelleerd op de natuurwetenschap, terwijl hun onderzoeksobject grotendeels samenvalt met de inhoud van de geesteswetenschappen.
In Vlaanderen heeft men het meestal over gedragswetenschappen.
Naast de gammawetenschappen kent men ook de alfawetenschappen en de bètawetenschappen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammawetenschappen
Waar baseer je dit op?quote:Op maandag 23 september 2013 17:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een alfa die de materie wel begrijpt ziet vaak de gemaakte fouten niet waardoor een onderzoek ook niet gefalsificeerd wordt.
Maar is is helemaal geen 'beta'-kijk op zaken. Dat is een wetenschappelijke blik. Goede onderzoeksinstituten/faculteiten/journals hebben daarom ook voldoende mensen achter de hand die statistisch/wiskundige/econometrisch voldoende onderlegd zijn om (met name voor de échte alfa's, waar je misschien antropologen en historici wel onder kan scharen, maar sociologen/psychologen niet m.i.) hun blik op deze zaken te werpen.quote:Op maandag 23 september 2013 17:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Voor het testen is een bètakijk op zaken nodig. Er moet getoetst worden waar informatie vandaan komt, is het waargenomen of aangenomen? En zijn de causale verbanden correct gelegd? Het probleem is dat de gemiddelde bèta weinig kaas heeft gegeten van sociale wetenschap en daarom niet kan toetsen. Een alfa die de materie wel begrijpt ziet vaak de gemaakte fouten niet waardoor een onderzoek ook niet gefalsificeerd wordt.
quote:Op maandag 23 september 2013 17:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Sidenote: sociale wetenschappen zijn doorgaans gamma wetenschappen:
[..]
Verder heb ik geen idee of jouw stelling inderdaad voornamelijk opgaat voor gamma en niet voor bèta. Sowieso moeten conclusies ook in de sociale wetenschap volledig zijn afgeleid uit de resultaten. Mening geven mag, en ook interpreteren mag maar dan moet altijd duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen mening, interpretatie en feit, zodat dit voor de lezer ook goed duidelijk is.
-edit-
Rechten als gammawetenschap vind ik wel erg vaag btw, klopt volgens mij niet. Gamma wetenschappen maken doorgaans veel gebruik van statistiek.
-edit2-
Oh nee, statistiek is geen criterium. Herinner me nu dat er wordt gekeken naar het onderzoeksobject. Waarbij 't bij alfa gaat om datgeen wat door de mens is gemaakt, bij bèta om alles wat niet door mensen is gemaakt (incl. natuur) en bij gamma om het menselijk gedrag en de maatschappij.
Ik benader het even heel zwart/wit, dus gamma laat ik even in het midden. Er is een opmerkelijk verschil in waarheidsvinding tussen alfa en bèta. Alfa's zien hun eigen veronderstelling c.q. overtuiging eerder aan voor waarheid, terwijl een bèta iets zintuiglijk of logisch wil vaststellen voordat die spreekt van een feit. Dit verschil in denkpatronen vergroot de kans dat ook een collega-onderzoeker in een alfa-onderzoek de punten over het hoofd ziet die eigenlijk gefalsificeerd zouden moeten worden. Ik vind het daarom niet verwonderlijk dat in alfa-onderzoeken minder fouten worden gevonden of pas veel te laat. Maar het is ook deels de aard van alfawetenschap, het is subjectiever dan bètawetenschap. Maar nogmaals, het is heel zwart/wit wat ik beschrijf.quote:
In theorie zou er geen verschil mogen zijn in de wetenschappelijk blik van een alfawetenschapper en die van een bètawetenschapper. In de praktijk is die er wel, dat is juist het punt wat ik wil aankaarten.quote:Op maandag 23 september 2013 18:31 schreef Fides het volgende:
Maar is is helemaal geen 'beta'-kijk op zaken. Dat is een wetenschappelijke blik.
Niet alleen zwart-wit, ik heb ook sterke twijfels bij de juistheid van jouw veronderstelling. Ik zie niet in waarom alfa's en/of gamma's meer overtuigd zouden zijn dat hun bevindingen 'de waarheid' zijn dan bèta's. Waarom zou een bèta er minder snel van overtuigd zijn dat de theorie, waar hij al jaren aan/mee werkt, onjuist is?quote:Op maandag 23 september 2013 18:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Ik benader het even heel zwart/wit, dus gamma laat ik even in het midden. Er is een opmerkelijk verschil in waarheidsvinding tussen alfa en bèta. Alfa's zien hun eigen veronderstelling c.q. overtuiging eerder aan voor waarheid, terwijl een bèta iets zintuiglijk of logisch wil vaststellen voordat die spreekt van een feit. Dit verschil in denkpatronen vergroot de kans dat ook een collega-onderzoeker in een alfa-onderzoek de punten over het hoofd ziet die eigenlijk gefalsificeerd zouden moeten worden. Ik vind het daarom niet verwonderlijk dat in alfa-onderzoeken minder fouten worden gevonden of pas veel te laat. Maar het is ook deels de aard van alfawetenschap, het is subjectiever dan bètawetenschap. Maar nogmaals, het is heel zwart/wit wat ik beschrijf.
Oké. En wat nu?quote:Op maandag 23 september 2013 19:05 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik begin echt mijn geduld te verliezen met dit soort ''wetenschappers''. Types als Stapel, die maffe Roos Vonk, en nu deze pipo weer. Ben er helemaal klaar mee.
En dat baseer jij op...?quote:Op maandag 23 september 2013 19:28 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Berichten vanuit de sociale wetenschap gewoon overslaan. Er klopt meestal toch geen hout van.
Wat jij interpreteert:quote:Alfa's zien hun eigen veronderstelling c.q. overtuiging eerder aan voor waarheid, terwijl een bèta iets zintuiglijk of logisch wil vaststellen voordat die spreekt van een feit.
Even voor de goede orde, een aanname (veronderstelling) is iets wat niet feitelijk geconstateerd is, maar een beredenering uit het referentiekader van de desbetreffende persoon. Een aanname is dus erg persoonlijk en daarmee subjectief, terwijl een constatering zintuiglijk wordt waargenomen die door derden controleerbaar is.quote:Op maandag 23 september 2013 18:48 schreef KreKkeR het volgende:
Ik zie niet in waarom alfa's en/of gamma's meer overtuigd zouden zijn dat hun bevindingen 'de waarheid' zijn dan bèta's. Waarom zou een bèta er minder snel van overtuigd zijn dat de theorie, waar hij al jaren aan/mee werkt, onjuist is?
Zoals ik hier eerder heb aangegeven het is veel erger:quote:Op maandag 23 september 2013 19:28 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Berichten vanuit de sociale wetenschap gewoon overslaan. Er klopt meestal toch geen hout van.
Misschien helpt het om alfa's en beta's niet als alfa's en beta's te groeperen, want een ingenieur is veel minder bezig met anderen kritisch te benaderen dan veel alfawetenschappers, waar het juist om de tekstkritiek en scholastische methode gaat. Bij natuurkunde ben je al meer met empirie bezig, maar veel natuurkunde gaat ook om modelvorming of bouwen en niet echt om testen, waar veel psychologie dan wel weer honderd procent empirisch testwerk is.quote:Op maandag 23 september 2013 18:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Ik benader het even heel zwart/wit, dus gamma laat ik even in het midden. Er is een opmerkelijk verschil in waarheidsvinding tussen alfa en bèta. Alfa's zien hun eigen veronderstelling c.q. overtuiging eerder aan voor waarheid, terwijl een bèta iets zintuiglijk of logisch wil vaststellen voordat die spreekt van een feit. Dit verschil in denkpatronen vergroot de kans dat ook een collega-onderzoeker in een alfa-onderzoek de punten over het hoofd ziet die eigenlijk gefalsificeerd zouden moeten worden. Ik vind het daarom niet verwonderlijk dat in alfa-onderzoeken minder fouten worden gevonden of pas veel te laat. Maar het is ook deels de aard van alfawetenschap, het is subjectiever dan bètawetenschap. Maar nogmaals, het is heel zwart/wit wat ik beschrijf.
quote:Op maandag 23 september 2013 20:53 schreef Fides het volgende:
@ACT-F: Dat voorbeeld heeft toch niets te maken met hoe sociale wetenschappen normaliter te werken? Jij geeft gewoon een voorbeeld van een niet logische gevolgtrekking. Jij stelt dat jij geen conclusies trekt aan de hand van aannames, maar eigenlijk doe je nu toch niet anders? (Ik zie aannames over foutieve gevolgtrekkingen, aannames over IQ en EQ, etc.)
Ik vermoed, ik trek geen conclusie.quote:ik vermoed de IQ/EQ verhoudingen
Ik zeg dan ook niet voor niets dat ik het zwart/wit benader, de praktijk is genuanceerder.quote:Op maandag 23 september 2013 21:06 schreef speknek het volgende:
Misschien helpt het om alfa's en beta's niet als alfa's en beta's te groeperen, want een ingenieur is veel minder bezig met anderen kritisch te benaderen dan veel alfawetenschappers, waar het juist om de tekstkritiek en scholastische methode gaat. Bij natuurkunde ben je al meer met empirie bezig, maar veel natuurkunde gaat ook om modelvorming of bouwen en niet echt om testen, waar veel psychologie dan wel weer honderd procent empirisch testwerk is.
Hoe verklaar je dit?quote:Overigens zijn betas vaker gelovig dan alfas, als simpel tegenvoorbeeld.
Maar waar baseer je dit op? Ik heb tijdens mijn studie toch behoorlijk wat onderzoeken moeten lezen en ben dit eigenlijk niet tegengekomen. Zoals je zelf ook beaamt is het meer de media die onderzoeksresultaten verkeerd de wereld in helpt, maar in het onderzoek zelf maakt men, in de onderzoeken die ik ben tegengekomen, duidelijk onderscheid tussen aannames en feitelijke bevindingen. Zie ook mijn eerder voorbeeld:quote:Op maandag 23 september 2013 20:28 schreef ACT-F het volgende:
Wat ik schrijf:
[..]
Wat jij interpreteert:
[..]
Even voor de goede orde, een aanname (veronderstelling) is iets wat niet feitelijk geconstateerd is, maar een beredenering uit het referentiekader van de desbetreffende persoon. Een aanname is dus erg persoonlijk en daarmee subjectief, terwijl een constatering zintuiglijk wordt waargenomen die door derden controleerbaar is.
Een overtuiging is een aanname. Je kunt ergens overtuigd van zijn zonder dat het klopt. Waar het vandaan komt, Joost mag het weten. Op basis van diverse aannames worden, al dan niet in combinatie met constateringen, soms conclusies getrokken die dan als zeer waarschijnlijk gepresenteerd worden.
quote:In vrijwel geen enkel (goed) sociaal wetenschappelijk stuk zal je uitspraken vinden als: "in de werkelijkheid zit het zus en zo in elkaar". Nee, er wordt altijd gesproken in termen van "uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat factor x en factor y samenhangen, waarbij sprake was van een sterke samenhang. Dit kan betekenen dat in de populatie ...."
Ik ben heel erg benieuwd waar jij vandaan haalt dat er in de sociaalwetenschappelijke wereld vaak/vaker zo wordt geredeneerd.quote:Dit bedoel ik dus met een veronderstelling die als waarheid wordt gezien. Dit is natuurlijk een doorzichtig voorbeeld waaruit iedereen begrijpt dat de onderzoeker zich vergist. Maar in de praktijk zijn er minder doorzichtige voorbeelden die gelijke kenmerken vertonen. Het onderzoek is op zich goed uitgevoerd, maar de eigen aanname is niet doorzien, het is immers gezien als constatering. Daarmee is ook eigen falsificatie uitgebleven. De onderzoeker had ook gehoor- en spieronderzoeken moeten doen. En dit bedoel ik met gebrek aan doortastendheid. Als een collega de fout ook niet ziet dan blijft de mythe voortbestaan.
Waar zie jij dit dan vaker? Kom jij met regelmaat zowel met alfa, gamma en bèta-onderzoek in aanraking? Of baseer je jouw mening op wat je leest in de media? Of wat anders?quote:En ten overvloede, bèta's maken evengoed dergelijke fouten, maar bij alfa's zie ik het vaker. Een verklaring in het verschil zou ongetwijfeld in de hersenen liggen, ik vermoed de IQ/EQ verhoudingen. Iedereen is nu eenmaal anders. Kom bij mij dus niet aanzetten dat elke wetenschapper een identiek beoordelend vermogen heeft. Ik zie duidelijk verschillen tussen alfa en bèta.
Leuk dat je dit vraagt, aangezien dit meteen een goed voorbeeld is.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |