abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 september 2013 @ 09:31:56 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131470186
Nog een week (22 september) en onze Oosterburen gaan naar de stembus. En de grote vraag is of Angela Merkel overeind blijft. Hoeveel de SPD en de Groenen winnen.

Dan is het de vraag of de FDP en Die Linke de kiesdrempel zullen halen nu ze beide ernstig onder vuur liggen.

En dan is er nog de Piratenpartij die vermoedelijk het parlement gaat betreden.
En de rechtsgekkies van de NPD zullen ws ook meedoen.

Hier een goed overzicht van de peilingen
http://www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm

De Volkskrant heeft een dossier op haar site over deze verkiezingen. Wellicht leuk als achtergronden.

http://www.volkskrant.nl/(...)uitsland/index.dhtml

Enkele (mogelijke) hoofdrolspelers (Overigens zijn nog niet al deze lijsttrekkers zeker maar het is een voorlopige galerij)

Angela Merkel (CDU)

Horst Seehofer (CSU)

Peer Steinbruck (SPD)

Philipp Rosler (FDP)

Jurgen Trittin (De Groenen)

Klaus Ernst (Die Linke)

Sebastian Nerz (Piratenpatij)

Holger Apfel (NPD)

Voorlopige uitslag (totaal = 630 zetels):
CDU 34,1% - 255 zetels
CSU 7,4% - 56 zetels
Union 41,5% - 311 zetels

SPD 25,7% - 192 zetels
Linke 8,6% - 64 zetels
Grüne 8,4% - 63 zetels

FDP 4,8%
AfD 4,7%
Piraten 2,2%
NPD 1,3%
Freie Wähler 1,0%
Alle andere partijen 0,3% of minder

Poll: Gok welke regering zich gaat vormen in Duitsland
Grote Coalitie (Union/SPD)
Union met Groenen
Rood Rood Groen
Minderheidsregering Union
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Voorlopige einduitslag in Hessen (Landtag, 110 zetels):

CDU 38,3% - 47 zetels
SPD 30,7% - 37 zetels
Grüne 11,1% - 14 zetels
Linke 5,2% - 6 zetels
FDP 5,0% - 6 zetels

AfD 4,0%

[ Bericht 2% gewijzigd door Pietverdriet op 23-09-2013 09:47:31 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 september 2013 @ 09:34:07 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131470225
Ik heb nog een dom optelfoutje gemaakt in de voorlopige uitslag hierboven. 255+56 = 311, niet 301.

Nog steeds geen meerderheid voor CDU/CSU trouwens.
  maandag 23 september 2013 @ 09:35:17 #3
45206 Pietverdriet
pi_131470251
quote:
4s.gif Op maandag 23 september 2013 09:34 schreef freako het volgende:
Ik heb nog een dom optelfoutje gemaakt in de voorlopige uitslag hierboven. 255+56 = 311, niet 301.

Nog steeds geen meerderheid voor CDU/CSU trouwens.
Aangepast
pi_131470304
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
In D zijn itt Nederland juist de Katholieken zeer conservatief en de refo/protestanten juist veel liberaler en losser
In Nederland heb je ook grote groepen vrijzinnige protestanten. Die schelen wellicht niet zoveel in denkbeelden.
  maandag 23 september 2013 @ 09:37:59 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131470310
SPD speelt hard to get. Zou inderdaad wat zijn als de Groenen er nu mee vandoor gaan.
pi_131470315
Jürgen Trittin is volgens mij een van de meest persoonlijk verantwoordelijken voor het verlies van zijn partij...

Trittin had zelf eigenlijk de macht gegrepen, deels ook met trucs (als het naar voren schuiven van Göring-Eckhardt als zwakke duo-lijsttrekster omdat de Grünen vinden dat mannen kennelijk geen partij kunnen leiden, wat iemand als Trittin natuurlijk ook leek te willen bewijzen).
En vervolgens heeft Trittin een enorme invloed gehad op de koers, met de aankondiging van belastingverhoging en het zetten op een linksere koers van de SPD.

Een jaar terug leken de Grünen naar 15% te kunnen gaan, Trittins koers heeft die prognose-winst niet enkel gestopt, maar zelfs omgezet in een duidelijk verlies en afstraffing door de kiezers.
Ik zou het eigenlijk ook erg dom vinden als de Grünen als duidelijke verliezer ook nog eens in een regering met de CDU onder Merkel gaan zitten (Merkel heeft haar coalitiepartners altijd de afgrond in gedreven)... bovenal brengt hen dat in de Bundesrat niet veel verder en veel beleid zou daar kunnen struikelen.

Ook als de Grünen zich bv willen concentreren op energiebeleid lijkt me dat erg gevaarlijk omdat dat in de laatste regeing onder Merkel een van de meest 'wankelige' beleidsthema's was...
Waarin ook Merkel zelf keihard ingreep en totale koerswijzigingen resoluut doorduwde (Energiewende, maar ook bv het keihard afserveren van Norbert Rötgens als minister van milieu, haar eigen protegee die ze als enige politicus hoogstpersoonlijk ontsloeg, wat lachend door Seehofer in een bijna live-interview op de Tageschau uitgeblabbert werd)...

het is zeker niet zo dat de Grünen onder Merkel qua Energiebeleid zoveel speelruimte krijgen als ze het hadden onder Schröder.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 23 september 2013 @ 09:38:49 #7
45206 Pietverdriet
pi_131470331
Heb een poll toegevoegd aan de OP
  maandag 23 september 2013 @ 09:39:40 #8
45206 Pietverdriet
pi_131470346
Zou mij niets verbazen als de Groenen Trittin aan de kant schuiven en zo een regering vormen met de Union
pi_131470414
Het klopt dat het CDU ondanks de "C" geen preek-partij is.
Ik herinner me trouwens dat Tory-leider Tony Blair zijn Christelijke achtergrond ook niet verloochent, ondanks dat de Tory's geen "C" hebben. In NL herinner ik mij types als Huub Oosterhuis die zijn SP-lidmaatschap (de SP kent ook geen "C") een verplichting noemt voor een waar Christen. :r
Van die geitenwollen sokken Christenen, die net als Rechtse Christenen (met name in de VS) de ultieme waarheid claimen. :r
Dat kun je van Merkel en de andere CDU'ers niet zeggen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_131470421
Het zou mijn enorm verbazen als Trittin hier ongeschonden vanaf komt...

die heeft volgens mij bv meer schuld aan het falen van zijn partij dan Brüderle of Rösler.

Overigens, kostelijk dit ietwat oudere artikel over peilingen uit mei 2011:
http://www.spiegel.de/pol(...)-heran-a-760513.html

Grünen stonden toen op 28 procent van de stemmen in de Peilingen en stonden toen duidelijk voor de SPD en op nog slechts drie punten achter Merkel en de CDU...
Zo kan het gaan ind e politiek... peilingen geven hooguit een zeer beperkt en soms kortstondig 'tijdsbeeld.

[ Bericht 31% gewijzigd door RM-rf op 23-09-2013 09:52:06 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 23 september 2013 @ 09:43:07 #11
45206 Pietverdriet
pi_131470429
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:37 schreef Hexagon het volgende:
SPD speelt hard to get. Zou inderdaad wat zijn als de Groenen er nu mee vandoor gaan.
Probleem is een beetje dat de Real Politische Fraction in de groenen, zeg maar de Joschka Fischer's weg zijn en vooral de linkervleugel domineert.
Dit weet de SPD en vooral dat de Union Trittin absoluut niet lust, dus proberen ze idd hard te spelen. Ze zullen voorzichtig moeten zijn hun hand niet te overspelen
  maandag 23 september 2013 @ 09:46:27 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131470513

CDU 38,3% - 47 zetels
SPD 30,7% - 37 zetels
Grüne 11,1% - 14 zetels
Linke 5,2% - 6 zetels
FDP 5,03% - 6 zetels

AfD 4,0%

De FDP redt het dus net, maar zwart/geel is alsnog de meerderheid kwijt

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 23-09-2013 16:28:59 ]
  maandag 23 september 2013 @ 09:46:42 #13
45206 Pietverdriet
pi_131470518
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het klopt dat het CDU ondanks de "C" geen preek-partij is.
Ik herinner me trouwens dat Tory-leider Tony Blair zijn Christelijke achtergrond ook niet verloochent, ondanks dat de Tory's geen "C" hebben. In NL herinner ik mij types als Huub Oosterhuis die zijn SP-lidmaatschap (de SP kent ook geen "C") een verplichting noemt voor een waar Christen. :r
Van die geitenwollen sokken Christenen, die net als Rechtse Christenen (met name in de VS) de ultieme waarheid claimen. :r
Dat kun je van Merkel en de andere CDU'ers niet zeggen.
Maar zaken als Euthanasie, huwelijk openstellen voor hetzelfde geslacht, abortus, echtscheiding daar zijn ze bij de union niet happy mee
  maandag 23 september 2013 @ 09:47:48 #14
45206 Pietverdriet
pi_131470541
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:46 schreef freako het volgende:

CDU 38,3% - 47 zetels
SPD 30,7% - 37 zetels
Grüne 11,1% - 14 zetels
Linke 5,2% - 6 zetels
FDP 5,0% - 6 zetels

AfD 4,0%

De FDP redt het dus net, maar zwart/geel is alsnog de meerderheid kwijt
Dank
Heb hem in de OP gezet
pi_131470732
ik denk dat als er in nederland ook al decennia een kiesdrempel was geweest, het cda er hier beter voor zou staan
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 september 2013 @ 09:57:40 #16
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_131470809
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:55 schreef arjan1112 het volgende:
ik denk dat als er in nederland ook al decennia een kiesdrempel was geweest, het cda er hier beter voor zou staan
Die hebben we :P
0,67%
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_131470839
ja pfff als die ook 5% was
pi_131470969
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar zaken als Euthanasie, huwelijk openstellen voor hetzelfde geslacht, abortus, echtscheiding daar zijn ze bij de union niet happy mee
Dat mag zo zijn. Ik zie echter bij Duitse politici minder zedenpreek-uitingen. In de zin van: Ik leg het nog één keer uit waarom het zo is. En waarom wij als Christenen verplicht zijn..... bla bla..... :r
pi_131471016
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:55 schreef arjan1112 het volgende:
Waarschijnlijk zouden dan CU en SGP stemmers eieren voor hun geld kiezen en CDA gaan stemmen. Tenminste bij landelijke verkiezingen. Bij gemeentelijke bijbelbelt-oorden ligt het weer anders.
pi_131471075
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 10:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zouden dan CU en SGP stemmers eieren voor hun geld kiezen en CDA gaan stemmen. Tenminste bij landelijke verkiezingen. Bij gemeentelijke bijbelbelt-oorden ligt het weer anders.
Ligt er aan, als het gecombineerd zou zijn met een districtenstelsel zouden ze nog wel een kansje maken op een vertegenwoordiging. De verzuiling was hier natuurlijk erg sterk.
pi_131471266
quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2013 10:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ligt er aan, als het gecombineerd zou zijn met een districtenstelsel zouden ze nog wel een kansje maken op een vertegenwoordiging. De verzuiling was hier natuurlijk erg sterk.
We hebben gelukkig geen districtenstelsel. Want dat is heel oneerlijk voor partijen die overal "goede tweede" worden. Zoals in Engeland. De Tory's winnen in het zuiden, Labour wint in 't noorden en de Liberal Democrats zijn overal goede tweede, en vissen achter het net.
pi_131471297
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 10:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

We hebben gelukkig geen districtenstelsel. Want dat is heel oneerlijk voor partijen die overal "goede tweede" worden. Zoals in Engeland. De Tory's winnen in het zuiden, Labour wint in 't noorden en de Liberal Democrats zijn overal goede tweede, en vissen achter het net.
eens hoor :). Maar dat is met het Duitse systeem met twee uit te brengen stemmen redelijk afgedekt.
pi_131471430
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 10:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De kans dat de SP was doorgebroken was dan ook klein, hetzelfde geldt voor D66 (die ook wel eens onder de 5% is gekomen) en GL zou er dan nu ook niet meer zijn in de TK.
  maandag 23 september 2013 @ 10:25:02 #24
45206 Pietverdriet
pi_131471460
Alle stelsel hebben hun voor en nadelen.
Het stelsel in de UK voert ertoe dat er vrijwel nooit coalities nodig zijn met compromisoplossingen
Het stelsel in Duitsland voert ertoe dat het voor 1 partij vrijwel onmogelijk is de zaak naar haar hand te zetten, en is na de oorlog door de Britten specifiek met dit doel zo opgezet.
pi_131471555
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Alle stelsel hebben hun voor en nadelen.
Het stelsel in de UK voert ertoe dat er vrijwel nooit coalities nodig zijn met compromisoplossingen
Het stelsel in Duitsland voert ertoe dat het voor 1 partij vrijwel onmogelijk is de zaak naar haar hand te zetten, en is na de oorlog door de Britten specifiek met dit doel zo opgezet.
"voert ertoe"??????
Hou je je Nederlands wel een beetje bij. Je gebruikt volgens mij germanismen.... ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')