Aangepastquote:Op maandag 23 september 2013 09:34 schreef freako het volgende:
Ik heb nog een dom optelfoutje gemaakt in de voorlopige uitslag hierboven. 255+56 = 311, niet 301.
Nog steeds geen meerderheid voor CDU/CSU trouwens.
In Nederland heb je ook grote groepen vrijzinnige protestanten. Die schelen wellicht niet zoveel in denkbeelden.quote:Op maandag 23 september 2013 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
In D zijn itt Nederland juist de Katholieken zeer conservatief en de refo/protestanten juist veel liberaler en losser
Probleem is een beetje dat de Real Politische Fraction in de groenen, zeg maar de Joschka Fischer's weg zijn en vooral de linkervleugel domineert.quote:Op maandag 23 september 2013 09:37 schreef Hexagon het volgende:
SPD speelt hard to get. Zou inderdaad wat zijn als de Groenen er nu mee vandoor gaan.
Maar zaken als Euthanasie, huwelijk openstellen voor hetzelfde geslacht, abortus, echtscheiding daar zijn ze bij de union niet happy meequote:Op maandag 23 september 2013 09:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het klopt dat het CDU ondanks de "C" geen preek-partij is.
Ik herinner me trouwens dat Tory-leider Tony Blair zijn Christelijke achtergrond ook niet verloochent, ondanks dat de Tory's geen "C" hebben. In NL herinner ik mij types als Huub Oosterhuis die zijn SP-lidmaatschap (de SP kent ook geen "C") een verplichting noemt voor een waar Christen.![]()
Van die geitenwollen sokken Christenen, die net als Rechtse Christenen (met name in de VS) de ultieme waarheid claimen.![]()
Dat kun je van Merkel en de andere CDU'ers niet zeggen.
Dankquote:Op maandag 23 september 2013 09:46 schreef freako het volgende:
Voorlopige einduitslag in Hessen (Landtag, 110 zetels):
CDU 38,3% - 47 zetels
SPD 30,7% - 37 zetels
Grüne 11,1% - 14 zetels
Linke 5,2% - 6 zetels
FDP 5,0% - 6 zetels
AfD 4,0%
De FDP redt het dus net, maar zwart/geel is alsnog de meerderheid kwijt
Die hebben wequote:Op maandag 23 september 2013 09:55 schreef arjan1112 het volgende:
ik denk dat als er in nederland ook al decennia een kiesdrempel was geweest, het cda er hier beter voor zou staan
Dat mag zo zijn. Ik zie echter bij Duitse politici minder zedenpreek-uitingen. In de zin van: Ik leg het nog één keer uit waarom het zo is. En waarom wij als Christenen verplicht zijn..... bla bla.....quote:Op maandag 23 september 2013 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar zaken als Euthanasie, huwelijk openstellen voor hetzelfde geslacht, abortus, echtscheiding daar zijn ze bij de union niet happy mee
Waarschijnlijk zouden dan CU en SGP stemmers eieren voor hun geld kiezen en CDA gaan stemmen. Tenminste bij landelijke verkiezingen. Bij gemeentelijke bijbelbelt-oorden ligt het weer anders.quote:Op maandag 23 september 2013 09:55 schreef arjan1112 het volgende:
ik denk dat als er in nederland ook al decennia een kiesdrempel was geweest, het cda er hier beter voor zou staan
Ligt er aan, als het gecombineerd zou zijn met een districtenstelsel zouden ze nog wel een kansje maken op een vertegenwoordiging. De verzuiling was hier natuurlijk erg sterk.quote:Op maandag 23 september 2013 10:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zouden dan CU en SGP stemmers eieren voor hun geld kiezen en CDA gaan stemmen. Tenminste bij landelijke verkiezingen. Bij gemeentelijke bijbelbelt-oorden ligt het weer anders.
We hebben gelukkig geen districtenstelsel. Want dat is heel oneerlijk voor partijen die overal "goede tweede" worden. Zoals in Engeland. De Tory's winnen in het zuiden, Labour wint in 't noorden en de Liberal Democrats zijn overal goede tweede, en vissen achter het net.quote:Op maandag 23 september 2013 10:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ligt er aan, als het gecombineerd zou zijn met een districtenstelsel zouden ze nog wel een kansje maken op een vertegenwoordiging. De verzuiling was hier natuurlijk erg sterk.
eens hoorquote:Op maandag 23 september 2013 10:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
We hebben gelukkig geen districtenstelsel. Want dat is heel oneerlijk voor partijen die overal "goede tweede" worden. Zoals in Engeland. De Tory's winnen in het zuiden, Labour wint in 't noorden en de Liberal Democrats zijn overal goede tweede, en vissen achter het net.
De kans dat de SP was doorgebroken was dan ook klein, hetzelfde geldt voor D66 (die ook wel eens onder de 5% is gekomen) en GL zou er dan nu ook niet meer zijn in de TK.quote:Op maandag 23 september 2013 10:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zouden dan CU en SGP stemmers eieren voor hun geld kiezen en CDA gaan stemmen. Tenminste bij landelijke verkiezingen. Bij gemeentelijke bijbelbelt-oorden ligt het weer anders.
"voert ertoe"??????quote:Op maandag 23 september 2013 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Alle stelsel hebben hun voor en nadelen.
Het stelsel in de UK voert ertoe dat er vrijwel nooit coalities nodig zijn met compromisoplossingen
Het stelsel in Duitsland voert ertoe dat het voor 1 partij vrijwel onmogelijk is de zaak naar haar hand te zetten, en is na de oorlog door de Britten specifiek met dit doel zo opgezet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |