Zo, heb weer een boel pagina's gemist hier. Maar dat zijn jullie wel van me gewend

.
Zag dat het ging over slapen in je eigen bed of juist met elkaar. En over verschoningsperikelen. Maar dat is al zoooo veel pagina's terug, dat ik jullie niet nu nog eens zal vermoeien met m'n ervaringen op dat gebied

. Moest lachen om Bitterends 'koekhappen' en Clubsoda's beteuterde jongetje die in z'n blote kont in bed gezet werd

.
Dan het verhaal van NTS. Dikke knuffel meis!

Het lijkt me heel moeilijk en ik vind t dapper dat je er hier zo open over bent. Er is al heel veel gezegd en ik sluit me dus maar even bij de rest aan... Goed dat je zelf ook al over hulp aan t nadenken bent. Dat kan echt zo'n verlichting geven! (Mijn situatie is niet hetzelfde, maar ik vond t steeds moeilijker om met m'n oudste leuk en gezellig de dag door te komen. Nu hij op de opvang zit, voel ik veel minder 'druk' en gaat het met mij ook weer een stuk beter.)
Over buiten spelen: ik merk ook dat m'n kids het nodig hebben om minimaal 1 keer per dag buiten hun energie kwijt te raken. Als we dan weer naar binnen gaan, zijn ze ook een stuk liever

.
Clubsoda, ik merk idd ook dat mijn jongens ontzettend reageren op hoe ik in mijn vel zit. Als ik moe ben, kan ik veel minder hebben en wil ik ook wel eens achter m'n laptop gaan zitten en me even wat afzonderen. En hoewel ik dan denk 'ff lekker niets vandaag', zijn dat eigenlijk de rotste dagen, want dan gaan ze dus ruzie maken, proberen m'n aandacht te trekken etc. Ik raak daar weer geirriteerd van want 'sjongejonge, ik mag toch ook wel eens iets voor mezelf doen

'. En zo hebben we allemaal geen leuk dagje. Beter zou ik dan actief kunnen worden en iets met ze gaan doen. Maarja, ik geef toe: soms heb ik er echt geen zin in en doe ik het ook niet. En dan bedenk ik me 's avonds: nou, dit was geen 'super-mama' dag... morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen.
En uit nieuwsgierigheid: wat zijn bij jou dan de regels bij het tekenen en/of boekje lezen? Je noemt dat dat soms geen geschikte 'spelletjes' zijn, omdat ze teveel regels hebben. Maar zou je sommige van die regels niet los kunnen laten? Of zijn het echt regels als: niet kauwen op je boekje/potlood, niet het boekje stukmaken etc.?
Als ik naar mezelf kijk, denk ik dat ik heel weinig regels heb die vertellen 'hoe' ze met iets moeten/mogen spelen. Het tekenen mag van mij ook rustig overgaan in papier scheuren bijvoorbeeld. Of alleen maar de potloden in en uit het bakje doen. Boekje lezen kan ook van voor naar achter, of zoals m'n oudste, die bij een bepaald boek maar naar 1 bladzijde wil kijken (want daar staat een glijbaan op

).
Met streng zijn heb ik geen moeite trouwens. Ik moet soms juist opletten dat ik niet de hele dag in de 'politie-modus' sta. Maar ik merk tegenwoordig dus ook: hoe meer ik met ze speel en het 'gezellig' hou, hoe minder er sprake is van ruzie (tussen de jongens) of uitproberen (naar mij toe). Het heeft gewoon zoveel met de sfeer in huis te maken, dat verbaast me soms!
Zoë wat naar dat je je moeder al zo lang niet kan bereiken. Denk je dat er iets met S aan de hand is na die prik? Dan zou je moeder jou toch wel gebeld hebben?
En nog even een

voor mijn S, gewoon omdat het kan

. Ik had net J in mijn eentje weggebracht (S was thuis bij papa) en toen ik thuiskwam en op de bank ging zitten, kwam S bij me en begon me spontaan heel veel kusjes te geven

.