Hier kun je alle updates en ontwikkelingen kwijt rondom deze dag.quote:Door Koningshuis-verslaggever Kysia Hekster
"Leden van de Staten-Generaal, onder een economisch ongunstig gesternte hervat U vandaag Uw werkzaamheid, zo sprak mijn Moeder tot U bij de opening van het vorige parlementaire jaar. Helaas is er thans nog meer reden zulk een uitspraak te doen."
Met deze woorden verwees koningin Beatrix in 1980 tijdens haar eerste troonrede naar de laatste troonrede van haar moeder Juliana een jaar eerder. En ook koningin Juliana sprak in 1948 in haar eerste troonrede enkele persoonlijke woorden, met dankzeggingen voor de feestelijkheden rond de troonswisseling.
Algemeen wordt aangenomen dat koning Willem-Alexander deze traditie vandaag op een of andere manier voortzet. Gezien het economische laagtij, dat vergelijkbaar is met dat in 1980, zou de koning met een beetje fantasie de eerste regels van zijn moeder kunnen herhalen. Maar het staat hem ook vrij een persoonlijke boodschap achterwege te laten.
Gouden Koets
Al op voorhand zijn er dit jaar een aantal 'nieuwtjes' te constateren. Zo is het voor het eerst dat een koning in de Gouden Koets zit. Koningin Wilhelmina kreeg de koets cadeau ter ere van haar inhuldiging. Ook na haar regeerperiode reden enkel koninginnen de route van paleis Noordeinde naar het Binnenhof en terug.
De koning en zijn vrouw Máxima zullen vergezeld worden van prins Constantijn en prinses Laurentien. Prinses Beatrix, prinses Margriet en haar echtgenoot Pieter van Vollenhoven zijn er niet bij. Ook prinses Juliana maakte na haar aftreden geen deel meer uit van de stoet.
Margriet en Pieter zullen ook bij de balkonscčne na afloop van het uitspreken van de troonrede ontbreken. Dat er vanmiddag maar vier mensen op het balkon van paleis Noordeinde staan zal wellicht wat karig ogen, maar het is een onvermijdelijk gevolg van het aantreden van de nieuwe generatie.
Dat een koning de troonrede leest, is geen primeur, maar wel lang geleden. In 1887 las Willem III als laatste koning de troonrede voor. Dat gebeurde destijds nog op een maandag en bovendien niet in de Ridderzaal.
Twee tronen
Ook is het alweer een tijdje geleden dat er twee tronen op het podium in de Ridderzaal stonden. Koningin Máxima zal op de plek zitten waar prins Claus voor het laatst in 2000 naast zijn vrouw plaatsnam. Voor eerdere koninginnen was overigens helemaal geen plek ingeruimd naast hun man tijdens het lezen van de troonrede.
De toon van de troonrede zal opnieuw somber zijn over de staat van de Nederlandse economie, maar optimistisch over de toekomst. De tekst is gebaseerd op de plannen van de regering. Daarover heeft de koning formeel niets te zeggen, hoewel over de invloed van het staatshoofd op de inhoud van de troonrede altijd veel gespeculeerd is.
Koning Willem-Alexander zal de rede ongetwijfeld anders lezen dan zijn moeder. Of er verder, behalve die mogelijke persoonlijke noot en de nieuwe gezichten op het podium in de Ridderzaal, veel nieuws onder de zon is, zal vanmiddag blijken.
Terugvindprinspils?quote:
Ik vraag me altijd af hoeveel zuur ie in z'n kut heeft.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:45 schreef heywoodu het volgende:
Wat wordt je toch moe van die Wilders zeg
ZE PAKKE ALLES AF FAN DE GWOONE MENSCH DE HARDE WERKEENDE BLASTINGBETALER MAAR WEL SPEELGOEDVLIEGTUICHJES KOOPEN!1!!!!1
Wordt weer chanant in de nabesprekingenquote:Op dinsdag 17 september 2013 14:45 schreef heywoodu het volgende:
Wat wordt je toch moe van die Wilders zeg
ZE PAKKE ALLES AF FAN DE GWOONE MENSCH DE HARDE WERKEENDE BLASTINGBETALER MAAR WEL SPEELGOEDVLIEGTUICHJES KOOPEN EN GRIEKENAND EN CYPRUS1!!!!1
Ik vraag me altijd af hoe lang het duurt voordat Nederland totaal in puin ligt als Wilders alle macht krijgtquote:Op dinsdag 17 september 2013 14:46 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af hoeveel zuur ie in z'n kut heeft.
Dat is nu al zo onder Ruttequote:Op dinsdag 17 september 2013 14:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af hoe lang het duurt voordat Nederland totaal in puin ligt als Wilders alle macht krijgt
alsof het nu wat isquote:Op dinsdag 17 september 2013 14:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af hoe lang het duurt voordat Nederland totaal in puin ligt als Wilders alle macht krijgt
Want jij bent er blij mee steeds meer te moeten inleveren omdat Kutte dat zegt?quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, vooralsnog zijn we toch een van de meest welvarende en gelukkige landen ter wereld. Het kan heel, heel veel slechter allemaal.quote:
Waardeloos uitgangspunt.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het kan heel, heel veel slechter allemaal.
Marcodejquote:Op dinsdag 17 september 2013 14:52 schreef heywoodu het volgende:
Goed verhaal ook CDA.
"Er moet wat gebeuren, dit gaat niet goed etc"
"Wat moet er dan precies gebeuren?"
"Het gaat zo niet goed, er moeten allemaal dingen gebeuren etc"
Ik word vooral moe van mensen die het over "Kutte" en "ROVERHEID111" enzo hebben.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:52 schreef Automatisch het volgende:
[..]
Want jij bent er blij mee steeds meer te moeten inleveren omdat Kutte dat zegt?
Tuurlijk. Maar ik vraag me af hoe het onder Wilders zou gaan. Ik zie ons dan behoorlijk achteruit gaan eigenlijk.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Waardeloos uitgangspunt.
Natuurlijk kan het altijd slechter.
En dan vervolgens ook nog zeggen dat de ouderen nu weer in een slecht daglicht worden gesteld.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:57 schreef Postbus100 het volgende:
Dit is ook één en al coalitie-bashing. Pff, de reacties zijn zo voorspelbaar.
Nu 50Plus weer: 'Ik heb zitten turven, en het woord 'oudere' is niet één keer genoemd'
Oja, die tweede quote wilde ik er nog bij zetten, maar ik kon 'm niet meer reproduceren. Ik kwam niet verder dan: 'ik maak me diep, diep zorgen om....'quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:58 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
En dan vervolgens ook nog zeggen dat de ouderen nu weer in een slecht daglicht worden gesteld.
Henk Krol is na Wilders de grootste populist van dit moment.
Hij heeft het ook niet specifiek over de 23-jarigen onder ons gehadquote:Op dinsdag 17 september 2013 14:57 schreef Postbus100 het volgende:
Nu 50Plus weer: 'Ik heb zitten turven, en het woord 'oudere' is niet één keer genoemd'
Henk Krol is misschien nog wel gevaarlijker voor Nederland met zijn na ons de zondvloed mentaliteit.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:58 schreef Scrutinizer het volgende:
Henk Krol is na Wilders de grootste populist van dit moment.
Juist.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:59 schreef -0- het volgende:
[..]
Henk Krol is misschien nog wel gevaarlijker voor Nederland met zijn na ons de zondvloed mentaliteit.
quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:57 schreef Postbus100 het volgende:
Misschien wordt het tijd voor de overheid om zijn graai uit de pensioenkas eens terug te storten. Ik snap de kritiek op Henk Krol dan ook niet zo goed, hij is zo ongeveer de enige nog die niet met allerlei perverse plannetjes gekomen is omtrent de pensioenen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:18 schreef Tocadisco het volgende:
Moesten we sowieso niet langer doorwerken omdat er anders te weinig geld in de pensioenpotten zou zitten?
En uitendelijk weer naar elkaar kijken. De schobbejakken.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:17 schreef Chadi het volgende:
Al die partijen gaan natuurlijk klagen. Dat is goed en levert zetels op. Welke oplossingen hadden zij in gedachte?
Tegen de tijd dat ik er recht op heb is er niks meer van overquote:Op dinsdag 17 september 2013 15:18 schreef Tocadisco het volgende:
Moesten we sowieso niet langer doorwerken omdat er anders te weinig geld in de pensioenpotten zou zitten?
Daarom moeten we ook van het huidige pensioenstelsel af. Mensen moeten zelf kunnen beslissen bij wie zij hun pensioen af willen sluiten, zo kan de concurrentie tussen pensioenfondsen bevorderd worden. Daarnaast is het hoog tijd om van die schimmige constructie met drie pensioenpeilers af te stappen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat ik er recht op heb is er niks meer van over
Je wil toch niet zeggen dat het huidige kabinet wel bezig is met oplossingen?quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:17 schreef Chadi het volgende:
Al die partijen gaan natuurlijk klagen. Dat is goed en levert zetels op. Welke oplossingen hadden zij in gedachte?
Ik moet Ron Fresen ook niet.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:32 schreef WRH het volgende:
vind hem sowieso werkelijk te arrogant overkomen, wat is die man overtuigd van zichzelf zeg.
quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:40 schreef WRH het volgende:
dat is toch niet normaal he, rutte.
'nee het ligt niet aan ons, het is logisch vanwege de crisis dat mensen niet blij met ons zijn, niet omdat we het niet goed zouden doen'
'en als ze dat wel vinden dan is dat hun eigen schuld want ze hebben zelf gekozen.'
my god, kan iemand die man van die plek afschieten?
Eigenlijk heeft hij wel gelijkquote:Op dinsdag 17 september 2013 15:40 schreef WRH het volgende:
'nee het ligt niet aan ons, het is logisch vanwege de crisis dat mensen niet blij met ons zijn, niet omdat we het niet goed zouden doen'
'en als ze dat wel vinden dan is dat hun eigen schuld want ze hebben zelf gekozen.'
quote:
Nee maar wat brengt de oppositie in al als alternatief? De een na de ander sneuvelt bij het CPB.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je wil toch niet zeggen dat het huidige kabinet wel bezig is met oplossingen?Nee, die zijn maar met één ding bezig, overleven.
Nou, zo kan hij wel weer he.quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
In die jurk zou zelfs J. Alba niet om aan te gluren zijn.
Jij sherlockt dagelijks op Alba ofzo?quote:Op dinsdag 17 september 2013 17:26 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Nou, zo kan hij wel weer he.
Luisteren, het is blijkbaar lastig.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:52 schreef heywoodu het volgende:
Goed verhaal ook CDA.
"Er moet wat gebeuren, dit gaat niet goed etc"
"Wat moet er dan precies gebeuren?"
"Het gaat zo niet goed, er moeten allemaal dingen gebeuren etc"
Niet door hebben dat de CDA de Steve McClaren onder de politieke partijen isquote:Op dinsdag 17 september 2013 18:28 schreef marcodej het volgende:
[..]
Luisteren, het is blijkbaar lastig.
Even een sniper hurenquote:Op dinsdag 17 september 2013 15:40 schreef WRH het volgende:
Ik zou niet weten waarom.quote:Op dinsdag 17 september 2013 18:51 schreef Arcee het volgende:
"U mag zich in uw zware taak gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden."
WTF? Laat die reli-onzin erbuiten.
Alsof een president niks kostquote:Op dinsdag 17 september 2013 18:52 schreef penny-wise het volgende:
Had ik nog enig sympathie voor het koningshuis na al hun ellende maar na het horen van de jaarlijkse kosten van 40miljoen is dat al weer snel weggeëbd....
Dat jij tevreden bent moet je zelf weten, ik wil vooruit, en het nog beter, maar het is nogal frustrerend dat als je echt hard werkt daar nauwelijks iets tegenover staat, en die luie flikkers maar lekker extraatjes geven.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, vooralsnog zijn we toch een van de meest welvarende en gelukkige landen ter wereld. Het kan heel, heel veel slechter allemaal.
Belgie had een jaar lang geen regering, en warempel het ging gelijk een stuk beter.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik word vooral moe van mensen die het over "Kutte" en "ROVERHEID111" enzo hebben.
Leuk hoor, die alternatieven die genoemd worden, maar wie zegt dat we daar op de lange termijn beter mee af zijn?
En sowieso, al is m'n cavia aan de macht, het grootste deel van de mensen blijft toch wel roepen dat het allemaal zo slecht is.
Nee, maar dat kost ook een boel.quote:
Omdat daar zeven parlementen zijn en het federale parlement heeft steeds minder te zeggen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 18:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Belgie had een jaar lang geen regering, en warempel het ging gelijk een stuk beter.
Welke "luie flikkers" precies?quote:Op dinsdag 17 september 2013 18:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat jij tevreden bent moet je zelf weten, ik wil vooruit, en het nog beter, maar het is nogal frustrerend dat als je echt hard werkt daar nauwelijks iets tegenover staat, en die luie flikkers maar lekker extraatjes geven.
Ik moet up to date blijven met de belangrijkste Alba ontwikkelingen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 18:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Jij sherlockt dagelijks op Alba ofzo?
Net als Halve Zoolstra.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:44 schreef marcodej het volgende:
Greet is weer om te janken zo slecht.
De specifieke situatie van Nederland, dus het onderpresteren ten opzichte van omringende landen, is toch echt wel degelijk aan falend kabinetsbeleid te wijten. Als Dijsselbloem wat anders zegt, dan klopt dat niet.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:47 schreef Slobeend het volgende:
Crisis komt niet door bezuinigen maar door internationale schuldenlast.
dat dusquote:Op dinsdag 17 september 2013 23:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De specifieke situatie van Nederland, dus het onderpresteren ten opzichte van omringende landen, is toch echt wel degelijk aan falend kabinetsbeleid te wijten. Als Dijsselbloem wat anders zegt, dan klopt dat niet.
Ja hoe moet het dan wel?quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De specifieke situatie van Nederland, dus het onderpresteren ten opzichte van omringende landen, is toch echt wel degelijk aan falend kabinetsbeleid te wijten. Als Dijsselbloem wat anders zegt, dan klopt dat niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |