abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134452038
quote:
7s.gif Op donderdag 19 december 2013 08:37 schreef Karrs het volgende:

[..]

Hah. Waardere woorden zijn zelden gesproken. En voor praktijkvoorbeelden: welkom in dit topic.

[..]

Ik vind dit soort redenaties altijd wat eng. Niet de boodschap zelf (want dat moet je uiteindelijk natuurlijk helemaal zelf weten), maar de vrijbrief die het biedt aan types die met geweld hun wil aan anderen proberen op te leggen. Redevoeringen net als deze wordt vanuit de islamitische wereld eveneens aangedragen om de haat tegen Israël goed te praten (of te faciliteren - en vaak zelfs moreel te verplichten).

Dank voor jouw kijk op de zaak, trouwens. Die was nog niet vaak voorbij gekomen. Het biedt meer inzicht.

Maar ook voor jou geldt: helaas, pindakaas. Israël zal niet zonder slag of stoot verdwijnen en heeft totaal geen boodschap aan de redenen die jij, of Islamieten of wie dan ook, daarvoor aandraagt. En terecht, want niemand heeft het recht om een natie zijn bestaansrecht te ontnemen, om wat voor reden dan ook. Religieuze en spirituele redenen al helemaal niet.

Overigens vind ik je insteek op antisemitisme wel mooi.
Ja maar Israel als land mag bestaan, ik heb daar niks op tegen. Vergeet niet wat zionisme eigenlijk betekent. " Mi Tszion Tize Torah" Tzion komt van Zion en heeft niks maar dan ook niks met het huidige zionisme te maken. Het komt van "Yetzirah" wat uitgang betekent. Het staat in de Torah en wat ze hiermee bedoelen is dat iemand uit zijn eogisme komt (Mi Tszion Tize Torah) = De Torah zal uit Zion komen. De Torah = naasten liefde , dat is de Wet/ Torah. Zion is geen letterlijke plaats ergens op aarde maar een Hebreeuws woord voor "uitgang".

Hetzelfde met Eretz Israel. Tegenwoordig is dit een Joodse concept waarin men gaat verhuizen naar "eretz Israel" of te wel: het nieuwe land, de staat Israel wat sinds 1948 gemaakt is (prima hoor) maar Eretz Israel is een spirituele staat die iemand bereikt. Eretz Israel is een term in de Torah waarbij iemand de spirituele land binnen treed. Goed voorbeeld is Moshe die streed met zichzelf ( zijn egoisme = Egypte) en hij door de "zee" gaat ( zee = correctie) maar dat hij niet de "staat" ( staat als in geestelijk) eretz Israel niet mocht binnen treden maar "het Volk" wel. Het gaat hier alleen om Moshe zelf, het "volk" in de Torah is een deel van Moshe. Er heeft geen letterlijke exodus plaats gevonden. De Bijbel spreekt over innerlijke rollen en is geen geschiedkundig boek.

Zie je hoe Joden /Christenen en mensen de Bijbel misbruiken om hun recht te krijgen? "Ja Joden horen daar want ze waren daar 2000 jaar geleden al" . Nou er bestaat geen Joodse volk. De Torah is geschreven voor Israel ( en dat is niet dat landje noch de Joden).

Zo veranderd men Torah teksten om hun doel te brereiken. Termen als zionisme is veranderd van een relatie tussen mens en G'd naar een politieke doeleind. Eretz Israel, een spituele wereld in de Torah is misbruikt om een land te maken voor hen, die zich Joden noemt.

DAT is het probleem. Een land die MISBRUIK maakt van de Torah en zijn mitzvot om wapens te produceren en mensen af te slachten. Die misbruik maakt van de holocaust, over de rug van miljoenen iets te rechtvaardigen. Daar zit mijn probleem. De Torah (Bijbel) is een boek van vrede, de wet is = heb je naaste lief als jezelf. Dit IS de wet. Hoe kun je in hemelsnaam termen van de Torah en naaste liefde gebruiken om een tereurstaat ervan te maken???? Zij hebben het misbruikt. Punt.

Het land mag van mij natuurlijk bestaan. Het is een mooi land. Ik ken vele Joden aldaar en ook Arabieren. Zij houden van het land en dat is prima, er is om gevochten en Israel (die hetzelfde naam draagt als de term "Israel" in de Torah) heeft gewonnen en zij (inwoners van Israel) moeten met elkaar omgaan. Of ze nu Joods van geloof zijn, Christenen of Moslims : eenheid . Dat is het antwoord. Zolang mensen geen eenheid vormen en elkaar niet lief hebben zullen we elllende blijven meemaken (iedereen)en waarschijnlijk in de toekomst zullen we nog veel harder getroffen worden.

Dat is mijn hele punt.
pi_134452316
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 15:36 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja maar Israel als land mag bestaan, ik heb daar niks op tegen. Vergeet niet wat zionisme eigenlijk betekent. " Mi Tszion Tize Torah"
Wat kun jij goed Hebreeuws zeg..
Ik zou die uitspraak nog eens goed nakijken.
pi_134452844
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2013 15:43 schreef Rosario het volgende:

[..]

Wat kun jij goed Hebreeuws zeg..
Ik zou die uitspraak nog eens goed nakijken.
Jij, als niet-joodse zionist moet niet luisteren naar het Jodendom. Het huidige Jodendom is compleet anders dan die van 200 jaar geleden. Maar dat weet je zelf ook. Jij bent toch die user die het Jodendom wilde moderniseren? Dat hoeft , gebeurd vanzelf :)
pi_134452918
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 15:57 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Jij, als niet-joodse zionist moet niet luisteren naar het Jodendom. Het huidige Jodendom is compleet anders dan die van 200 jaar geleden. Maar dat weet je zelf ook. Jij bent toch die user die het Jodendom wilde moderniseren? Dat hoeft , gebeurd vanzelf :)
Ik wil het jodendom niet moderniseren, ik hoop dat het uit zichzelf gebeurt. En dat gebeurt ook, gelukkig.
Maar wat ik wilde zeggen is dat jij pretendeert Hebreeuws te kunnen.
מציון תצא תורה
wil je translitereren als "mi-tzsion tize torah"? Sorry hoor, maar als je het niet kunt lezen, doe dan ook niet alsof.
pi_134453090
quote:
In the news: The Israeli society keeps having debates about the Third Temple: Should the Temple be built? Should the Land of Israel be populated according to its historical borders? Is it necessary for all the Jews to gather in Zion? Is it necessary to create a Jewish government? And so on. There are many more questions than answers.
quote:
Answer: Many years ago I already wrote about the problem of "populating Zion." This does not mean building comfortable villas all over Israel, but "populating the heart" with the quality of love and bestowal.

Every time I remind people about our true mission, my words are met with renewed hatred for me. Nevertheless, these reminders will do their job ? and will be heard!
pi_134453400
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 15:59 schreef Rosario het volgende:

[..]

Ik wil het jodendom niet moderniseren, ik hoop dat het uit zichzelf gebeurt. En dat gebeurt ook, gelukkig.
Maar wat ik wilde zeggen is dat jij pretendeert Hebreeuws te kunnen.
????? ??? ????
wil je translitereren als "mi-tzsion tize torah"? Sorry hoor, maar als je het niet kunt lezen, doe dan ook niet alsof.
Het gaat om het concept Rosario , het concept "Zion"

Weet je wat Zionisme in de Torah betekent? Dit betekent niet mensen naar een land brengen en huisjes bouwen en mensen onderdrukken. Zionisme is een heel mooi concept, het gaat namelijk om correctie van je eigen egoisme. Het concept van haat naar liefde voor je naasten je medemens.

Ook zegt het Jodendom of het Christendom of de president van USA iets anders : het veranderd niks aan de term zionisme.

En neen , ik heb de Torah niet in allerlei Targoems gelezen (gelukkig niet) ik ben niet bekent met al deze talen (aramaic, Latijns, Hebreeuws, Arabisch). Overigens kun je met het Hebreeuws alle kanten op naar gelang je verlangens.
pi_134454034
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:14 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Het gaat om het concept Rosario , het concept "Zion"

Weet je wat Zionisme in de Torah betekent? Dit betekent niet mensen naar een land brengen en huisjes bouwen en mensen onderdrukken. Zionisme is een heel mooi concept, het gaat namelijk om correctie van je eigen egoisme. Het concept van haat naar liefde voor je naasten je medemens.

Ook zegt het Jodendom of het Christendom of de president van USA iets anders : het veranderd niks aan de term zionisme.

En neen , ik heb de Torah niet in allerlei Targoems gelezen (gelukkig niet) ik ben niet bekent met al deze talen (aramaic, Latijns, Hebreeuws, Arabisch). Overigens kun je met het Hebreeuws alle kanten op naar gelang je verlangens.
Zionisme in de Torah is een beetje een anachronisme.. Het Zionisme is een moderne politieke stroming. Maar kijk, dat jij heel anders tegen religie e.d. aankijkt dat is me wel duidelijk en dat is je goed recht. Ik ben verder ook niet echt thuis in dat mystieke gebeuren, dus prima.

Ik vind het wel raar dat je onwaarheden verkondigt over de Hebreeuwse taal. "Yetzira" betekent geen "uitgang", maar "schepping, creatie". " Yetziy'a is een modern woord voor uitgang, misschien ben je daarmee in de war. Zion is een berg naast Jeruzalem die symbool kwam te staan voor Jeruzalem en uiteindelijk voor heel Israël. De etymologie van dat woord is onduidelijk, maar heeft niks met "yetzira" noch "yetziy'a te maken. Daarnaast zeg je dat "tzion" komt van Zion? Moet dat niet andersom zijn.

Kortom, mijn punt is dus, prima dat je pretendeert veel van joodse mystiek en/of religieuze historie af te weten, maar ga niet met onwaarheden over de taal schuiven om je punt meer kracht bij te zetten.
pi_134455785
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:33 schreef Rosario het volgende:

[..]

Zionisme in de Torah is een beetje een anachronisme.. Het Zionisme is een moderne politieke stroming. Maar kijk, dat jij heel anders tegen religie e.d. aankijkt dat is me wel duidelijk en dat is je goed recht. Ik ben verder ook niet echt thuis in dat mystieke gebeuren, dus prima.

Ik vind het wel raar dat je onwaarheden verkondigt over de Hebreeuwse taal. "Yetzira" betekent geen "uitgang", maar "schepping, creatie". " Yetziy'a is een modern woord voor uitgang, misschien ben je daarmee in de war. Zion is een berg naast Jeruzalem die symbool kwam te staan voor Jeruzalem en uiteindelijk voor heel Israël. De etymologie van dat woord is onduidelijk, maar heeft niks met "yetzira" noch "yetziy'a te maken. Daarnaast zeg je dat "tzion" komt van Zion? Moet dat niet andersom zijn.

Kortom, mijn punt is dus, prima dat je pretendeert veel van joodse mystiek en/of religieuze historie af te weten, maar ga niet met onwaarheden over de taal schuiven om je punt meer kracht bij te zetten.
Ik roep geen onwaarheden af. Ja ik heb de woorden verdraait zat op mijn mobiel n ja ik bedoelde Yetzia. En nee ik kan geen Ivriet Arabisch , Aramees en Latijns.Maar ik zeg niks dat niet waar is. Zionisme is een politieke systeem dat gebaseerd is op de Torah. Eretz Israel is een concept dat gebruikt is om iets te rechtvaardigen, dat eveneens uit de Torah komt. Dat jij niet van het Joodse religie afweet betekent niet dat je mij kunt schilderen als leugenaar.Dat is veel te gemakkelijk. Natuurlijk heeft het conflict niks met religie te maken uiteindelijk.

Ik ben niet tegen het land, ik zie het land Israel hetzelfde als Congo of Nederland. Een normaal land met corruptie en criminaliteit en voor vele een vakantie land, en vele zien het als een Heilig land ook nog. Ied edereen mag politiek zionistisch zijn, maar mischien ook handig om eens af te vragen waar dit vandaan komt en hoe dit 'misbruikt' is. Maarja het doel heiligt de middelen
  donderdag 19 december 2013 @ 19:03:59 #259
418011 Goldar
Haat Powerrangers
pi_134459420
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:23 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik roep geen onwaarheden af. Ja ik heb de woorden verdraait zat op mijn mobiel n ja ik bedoelde Yetzia. En nee ik kan geen Ivriet Arabisch , Aramees en Latijns.Maar ik zeg niks dat niet waar is. Zionisme is een politieke systeem dat gebaseerd is op de Torah. Eretz Israel is een concept dat gebruikt is om iets te rechtvaardigen, dat eveneens uit de Torah komt. Dat jij niet van het Joodse religie afweet betekent niet dat je mij kunt schilderen als leugenaar.Dat is veel te gemakkelijk. Natuurlijk heeft het conflict niks met religie te maken uiteindelijk.

Ik ben niet tegen het land, ik zie het land Israel hetzelfde als Congo of Nederland. Een normaal land met corruptie en criminaliteit en voor vele een vakantie land, en vele zien het als een Heilig land ook nog. Ied edereen mag politiek zionistisch zijn, maar mischien ook handig om eens af te vragen waar dit vandaan komt en hoe dit 'misbruikt' is. Maarja het doel heiligt de middelen
Het Zionisme is niet perse gebaseerd op de Thora. Het stichten van Israel gaat daar al tegen in. De Orthodoxe joden geloven dat ze pas terug mogen als de Messias is gekomen.
pi_134459695
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:03 schreef Goldar het volgende:

[..]

Het Zionisme is niet perse gebaseerd op de Thora. Het stichten van Israel gaat daar al tegen in. De Orthodoxe joden geloven dat ze pas terug mogen als de Messias is gekomen.
Mijn broertje gelooft in de smurfen

Zionisme is politiek geworden, misbruikt om een land te rechtvaardigen. En ze zitten allemaal bij de muur te bidden. We noemen dat ook wel het goude kalf. Afgoderij.
Als de Messias komt ( Ohr) is er geen sprake van land, zoals wij kennen, maar een toekomende wereld ( eretz Israël) Er zal voor iedereen vrede zijn.

Land kan NIET heilig zijn in de Torah. En het (huidige) Jodendom is niet gelijk aan de Torah hé. Ook al claimen ze de waarheid
pi_134459973
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:23 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dat jij niet van het Joodse religie afweet betekent niet dat je mij kunt schilderen als leugenaar.Dat is veel te gemakkelijk. Natuurlijk heeft het conflict niks met religie te maken uiteindelijk.
Dat jij denkt dingen te kunnen zeggen over een taal die je niet machtig bent, betekent niet dat ik niets van de Joodse religie af weet.
pi_134460722
quote:
12s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:19 schreef Rosario het volgende:

[..]

Dat jij denkt dingen te kunnen zeggen over een taal die je niet machtig bent, betekent niet dat ik niets van de Joodse religie af weet.
Ik heb het over de Torah hé niet de Joodse religie. Er is een wereld van verschil tussen de Torah en de Joodse religie ( nog niet te spreken over het joodse religie nu met 200 jaar geleden enz)

De meesten snappen geen joedje van de Torah maar claimen wel de waarheid te hebben. Maar dat is met elk religie

Im gonna be iron like a f*cking lion in zion
  donderdag 19 december 2013 @ 19:52:35 #263
418011 Goldar
Haat Powerrangers
pi_134461277
quote:
12s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:40 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik heb het over de Torah hé niet de Joodse religie. Er is een wereld van verschil tussen de Torah en de Joodse religie ( nog niet te spreken over het joodse religie nu met 200 jaar geleden enz)

De meesten snappen geen joedje van de Torah maar claimen wel de waarheid te hebben. Maar dat is met elk religie

Im gonna be iron like a f*cking lion in zion
De Joodse religie is toch gebouwd op de Torah?
pi_134461572
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:52 schreef Goldar het volgende:

[..]

De Joodse religie is toch gebouwd op de Torah?
De rituelen, regels ect hebben wel een relatie met de principes in de Torah maar de mensen kennen ze niet of vaak zijn ze niet juist.
  donderdag 19 december 2013 @ 20:03:54 #265
418011 Goldar
Haat Powerrangers
pi_134461729
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:59 schreef Skillsy het volgende:

[..]

De rituelen, regels ect hebben wel een relatie met de principes in de Torah maar de mensen kennen ze niet of vaak zijn ze niet juist.
Omdat? Dergelijke boeken zijn heel moeilijk er zijn vaak meerdere "waarheden"
pi_134463429
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:03 schreef Goldar het volgende:

[..]

Omdat? Dergelijke boeken zijn heel moeilijk er zijn vaak meerdere "waarheden"
Nee
  donderdag 19 december 2013 @ 22:27:15 #267
418011 Goldar
Haat Powerrangers
pi_134468810
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:43 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Nee
Jawel dat zie je al aan de verschillende stromingen die er uit voort gekomen zijn.
pi_134470239
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:27 schreef Goldar het volgende:

[..]

Jawel dat zie je al aan de verschillende stromingen die er uit voort gekomen zijn.
De Torah (Kabbala )was altijd verborgen ( beSod) Om te zorgen dat het niet in verkeerde handen viel. En drie keer raden wat er is gebeurd? Precies.

Omdat mensen deze Torah teksten niet snappen ( ja je kan het letterlijk lezen) zijn er allerlei strommingen en hele religies ontstaan. En dit geeft te mensheid veel leed. De Torah is geschreven voor Israël. Israël ( Yashar Le El) is een direct verlangen naar de Schepper. Dit zit in ons. Maar ook de ''naties''. En het is juist aan de 'naties' om Israël te dwingen.

Maar dit wordt beetje F&L, en heb het daar ook genoeg uitgelegd. Om ontopic te blijven, hier een filmpje over het conflict in het MO ( heb het weleens meer geplaatst).

donderdag 19 december 2013 @ 22:58:33 #269
418011 Goldar
Haat Powerrangers
pi_134470284
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:57 schreef Skillsy het volgende:

[..]

De Torah (Kabbala )was altijd verborgen ( beSod) Om te zorgen dat het niet in verkeerde handen viel. En drie keer raden wat er is gebeurd? Precies.

Omdat mensen deze Torah teksten niet snappen ( ja je kan het letterlijk lezen) zijn er allerlei strommingen en hele religies ontstaan. En dit geeft te mensheid veel leed. De Torah is geschreven voor Israël. Israël ( Yashar Le El) is een direct verlangen naar de Schepper. Dit zit in ons. Maar ook de ''naties''. En het is juist aan de 'naties' om Israël te dwingen.

Maar dit wordt beetje F&L, en heb het daar ook genoeg uitgelegd. Om ontopic te blijven, hier een filmpje over het conflict in het MO ( heb het weleens meer geplaatst).

En tot welke stroming behoor jij?
pi_134470332
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:58 schreef Goldar het volgende:

[..]

En tot welke stroming behoor jij?
geen één
  donderdag 19 december 2013 @ 23:00:41 #271
418011 Goldar
Haat Powerrangers
pi_134470391
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:59 schreef Skillsy het volgende:

[..]

geen één
Je predikt wel anders dat 1 de juist is.
pi_134470678
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:00 schreef Goldar het volgende:

[..]

Je predikt wel anders dat 1 de juist is.
Ze zijn allemaal niet verkeerd

Lesjana haba' a biroesjalajim

B"H
pi_134475856
quote:
7s.gif Op donderdag 19 december 2013 14:34 schreef Karrs het volgende:

[..]

En dat verbaast mij dus helemaal niets.

Wil je weten waarom ik discussie met jou uit de weg ga? Zal ik je laten zien:

[..]

Vals dilemma. Het ene sluit het andere niet uit. Drogredenatie.
Dat is geen vals dilemma, dat is meten met twee maten. De tegenstander is fout, de medestander krijgt het voordeel van de twijfel.
quote:
[..]

Argumentum Ad Hominem en projectie, eveneens drogredenatie.
Dat je voor het opnemen van informatie pleit is ook een ad hominem.
quote:
In een eerdere reactie projecteerde je ook al je eigen verstoktheid op mij (nota bene). Projectie is eveneens een denkfout, oftewel een drogreden.

Ik heb geen zin om daar telkens op in te gaan. Op die manier is discussiëren erg vermoeiend. Zeker omdat er geen resultaat is.
Nee, dat ingaan op drogredeneringen is lastig en vermoeiend. En bovendien gevaarlijk: je zou je mening eens moet herzien.

Het verwijt van projectie kan ik terugwerpen: we zijn beiden verstokt en zijn beiden slim genoeg om steeds iets nieuws te verzinnen.

We kunnen het ook hebben over werkelijk geldige argumenten.
Zoals:
Welk basaal recht geeft iemand het recht om zich een stuk land toe te eigenen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_134478602
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 01:23 schreef Kees22 het volgende:
Ik ga deze "discussie" niet voorzetten, Kees22.

Back on-topic.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_134498808
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 01:23 schreef Kees22 het volgende:

Welk basaal recht geeft iemand het recht om zich een stuk land toe te eigenen?
Simpel, omdat dit in de Bijbel staat.

Maar uiteraard is het gebied Kanaän al eeuwen een toneel van strijd en bloed en slachting. dus deze strijd heeft niks met Bijbel/ Quran, Islam, Jodendom, Christendom of welk ander theïsme te maken.

Gewoon ego's die botsen. En geen hond begrijpt het. Just like Syria , je weet toch hoe mensen zijn? Vechten als primitieve dieren, maar we weigeren ons zo te zien , ook zoiets typisch.

En verder: het doel heiligt de middelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')