abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131232388
er stond/staat wel een goederentrein gestrand in dordrecht nu :+
iets met een brug...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 12:02:51 #204
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131232479
quote:
2s.gif Op maandag 16 september 2013 11:59 schreef Maegrim het volgende:
er stond/staat wel een goederentrein gestrand in dordrecht nu :+
iets met een brug...
doet me denken aan Den Bosch waar cargo's regelmatig stranden op de fly-over richting Oss, omdat ze geen doorgaand pad hadden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131234312
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 11:18 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

SM90 _O_
Is die kop al weggeroest?
Waar is dat ding tegenwoordig, nog in Blerick?
  maandag 16 september 2013 @ 13:17:12 #206
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131234882
quote:
6s.gif Op maandag 16 september 2013 11:44 schreef Litpho het volgende:
Als (en dat is een grote als) de werkgevers meer ruimte gaan bieden om gespreider over de dag werkzaamheden uit te voeren, dan is het wellicht tijd om dat te stimuleren met tariefdifferentiatie.
Als (en dat is ook een grote als) de werknemers massaal zin hebben om vroeger op te staan of later thuis te komen.

Een ander puntje: wat merkt de forens met een door de baas betaalde trajectkaart eigenlijk van tariefdifferentiatie?

En denken de vervoerbedrijven er ook aan de materieelinzet af te stemmen op dalreizigers?
Zolang NS de gewoonte heeft buiten de spitsuren de treinen drastisch in de korten reis ik liever in de spits. Doorgaans is het in de spits (op mijn vaste traject althans) veel rustiger in de trein dan in de daluren.
pi_131235688
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:17 schreef ReisT het volgende:
Een ander puntje: wat merkt de forens met een door de baas betaalde trajectkaart eigenlijk van tariefdifferentiatie?
Als de regering toch weer plannen doorzet om dat als loon in natura te belasten? Gegarandeerd dat trajectkaart geldig in spits (dus niet alleen dal) met tariefdifferentiatie een hoger belastingplaatje op gaat leveren.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131236161
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 12:58 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Is die kop al weggeroest?
Waar is dat ding tegenwoordig, nog in Blerick?
Klopt.... :)

Even wat anders....
Om 14 uur (bijna dus) begint de persconferentie van de Fyra. Is er een live-stream opgezet? Weet iemand dat? Ik ben wel benieuwd naar de V250m. Hebben ze nu eindelijk ingezien dat die Lidl-tape om die kabels geen goede oplossing is, door er nu maar officiële ducttape voor te gebruiken? :+

Dus: Livesteam?
  maandag 16 september 2013 @ 13:57:28 #209
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_131236356
Ben ook heel benieuwd :) ik zal hier de samenvatting wel lezen, denk ik zo ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 14:01:34 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131236509
mogelijk is hier wat te lezen. Is van twee journalisten die nu in Pistoia zijn:
https://twitter.com/OlandeseRoma
https://twitter.com/ITALIANSWEEP
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131236915
https://twitter.com/ITALIANSWEEP/statuses/379577610378170368

Ze tonen een Frecciarossa? We gaan toch niet menen dat ze deze dan maar als vervanger willen gaan inzetten? Zou op zich wel gaaf zijn, gezien het geen totaalpakket is van Ansaldobreda, gezien Bombardier ook eraan heeft meegewerkt. :Y :Y :Y
  maandag 16 september 2013 @ 14:15:44 #212
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_131237065
Behoorlijke facelift :D
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_131237126
Dat kan niet de nieuwe Fyra zijn, maar als de Italianen na al dat gezeik van de afgelopen jaren iets goed willen doen, dan zien we graag over een jaar de Frecciarossa op het spoor.
pi_131237578
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 14:15 schreef V2 het volgende:
Behoorlijke facelift :D
...Maar is het dan ook daadwerkelijk een andere trein? Of is het gewoon een V250 met een andere neus.

...En een neerslagsensor die 'm begrenst op 100km/h zodra het regent of sneeuwt.
pi_131237630
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 14:29 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

...Maar is het dan ook daadwerkelijk een andere trein? Of is het gewoon een V250 met een andere neus.

...En een neerslagsensor die 'm begrenst op 100km/h zodra het regent of sneeuwt.
Die trein op het scherm van de presentatie is een totaal andere trein.
pi_131237707
De Frecciarosa is een V300, nog een modelletje hoger dan die lelijke V250. Ruil maar in hoor :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_131237835
Pfft, er ligt alweer iemand op het spoor tussen Bilthoven en Den Dolder.
pi_131237984
Echt nergens is er een fatsoenllijke liveblog over de nieuwe V250.
  maandag 16 september 2013 @ 14:39:33 #219
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131238003
quote:
17s.gif Op maandag 16 september 2013 14:11 schreef GSMboy het volgende:
Ze tonen een Frecciarossa?
Tonen ze daar al wat dan? Ik zie alleen een hippe bureaubladachtergrond. 8-)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 14:40:16 #220
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131238037
quote:
17s.gif Op maandag 16 september 2013 14:39 schreef GSMboy het volgende:
Echt nergens is er een fatsoenllijke liveblog over de nieuwe V250.
het is dan ook niet belangrijk nieuws :s)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131238127
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 14:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het is dan ook niet belangrijk nieuws :s)
Costa Concordia is blijkbaar interessanter....
Laat die plek dan liever innemen voor de V250.
  maandag 16 september 2013 @ 15:16:56 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131239507
Het is op Twitter oorverdovend stil over die persco van AB :')
pi_131240599
Kijk, en met deze nieuwe V250 geeft AB toe dat ze rotzooi aan de NS hebben geleverd, waarmee de NS sterker staat in de juridische strijd. Goed werk AB, het graf ligt al open, nu nog er in liggen waarna deze gedolven mag worden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 15:47:59 #225
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131240715
quote:
17s.gif Op maandag 16 september 2013 15:45 schreef GSMboy het volgende:
Kijk, en met deze nieuwe V250 geeft AB toe dat ze rotzooi aan de NS hebben geleverd, waarmee de NS sterker staat in de juridische strijd. Goed werk AB, het graf ligt al open, nu nog er in liggen waarna deze gedolven mag worden.
was het maar zo eenvoudig ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131240882
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 15:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

was het maar zo eenvoudig ...
Ik denk dat dit mogelijk in AB's nadeel zou kunnen werken. Maar goed, we wachten af.
pi_131241732
quote:
17s.gif Op maandag 16 september 2013 15:52 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Ik denk dat dit mogelijk in AB's nadeel zou kunnen werken. Maar goed, we wachten af.
Niet dat het in de praktijk uitmaakt, als de NS op papier haar geld "terug krijgt", is dat het faillissement van AB en kunnen ze alsnog naar de centen fluiten.
  maandag 16 september 2013 @ 16:19:45 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131241954
A.s. zondag een reportage over Werkspoor bij Geschiedenis24 :)
  maandag 16 september 2013 @ 16:44:51 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131242962
Italianen: 'Neem onze trein nou gewoon'
Door Pieter van den Akker, 16 september 2013 04:32 PM

De Italianen zijn nog steeds woedend op ons, maar willen toch weer dat we hun treinen gaan gebruiken.

AnsaldoBreda presenteerde vanmiddag dé oplossing voor de kapotte Fyra-treinen. De Italianen hopen zo de NS toch nog te overtuigen dat de Italiaanse trein best nog wel een optie is. Want als de Italianen en de NS moeten wachten tot alles bij de rechter is uitgevochten, kan het nog wel even duren voordat er eindelijk een hogesnelheidstrein rijdt.

Sneeuwschuivers
Correspondent Maarten Veeger was bij de persconferentie: "Ze kwamen met een Fyra-trein aanrijden hier op het terrein van AnsaldoBreda. Die heeft als nieuwigheidje extra sneeuwschuivers onder de trein. Dat stond niet in de officiële specificaties en het is volgens de veiligheidseisen van AnsaldoBreda ook niet echt nodig. Maar als je dan toch heel hard wil rijden in de sneeuw, zeggen ze, kom je met die schuivers een stuk verder."

'Neem onze trein gewoon'
Het is de vraag of het genoeg is om de NS te overtuigen. Veeger: "De bestuursvoorzitter van AnsaldoBreda zei: "Waar wachten ze eigenlijk nog op? Wij hebben hier nu al vijf treinen die deze herfst kunnen gaan rijden. Als jullie bij een nieuwe partij een trein gaan kopen, dan zijn jullie een paar jaar verder. Dit kost niets extra's, de trein is verder gewoon goed. De 2000 problemen waarover de NS en de Belgen het hebben gehad, zijn helemaal geen 2000 problemen, maar controlemomenten. Het probleem met de sneeuw hebben we opgelost, neem die trein nou gewoon."

Bron: BNR.nl

Serieus, what the fuck... een sneeuwschuiver? 8)7
pi_131243023
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:44 schreef James1988 het volgende:
Italianen: 'Neem onze trein nou gewoon'
Door Pieter van den Akker, 16 september 2013 04:32 PM

De Italianen zijn nog steeds woedend op ons, maar willen toch weer dat we hun treinen gaan gebruiken.

AnsaldoBreda presenteerde vanmiddag dé oplossing voor de kapotte Fyra-treinen. De Italianen hopen zo de NS toch nog te overtuigen dat de Italiaanse trein best nog wel een optie is. Want als de Italianen en de NS moeten wachten tot alles bij de rechter is uitgevochten, kan het nog wel even duren voordat er eindelijk een hogesnelheidstrein rijdt.

Sneeuwschuivers
Correspondent Maarten Veeger was bij de persconferentie: "Ze kwamen met een Fyra-trein aanrijden hier op het terrein van AnsaldoBreda. Die heeft als nieuwigheidje extra sneeuwschuivers onder de trein. Dat stond niet in de officiële specificaties en het is volgens de veiligheidseisen van AnsaldoBreda ook niet echt nodig. Maar als je dan toch heel hard wil rijden in de sneeuw, zeggen ze, kom je met die schuivers een stuk verder."

'Neem onze trein gewoon'
Het is de vraag of het genoeg is om de NS te overtuigen. Veeger: "De bestuursvoorzitter van AnsaldoBreda zei: "Waar wachten ze eigenlijk nog op? Wij hebben hier nu al vijf treinen die deze herfst kunnen gaan rijden. Als jullie bij een nieuwe partij een trein gaan kopen, dan zijn jullie een paar jaar verder. Dit kost niets extra's, de trein is verder gewoon goed. De 2000 problemen waarover de NS en de Belgen het hebben gehad, zijn helemaal geen 2000 problemen, maar controlemomenten. Het probleem met de sneeuw hebben we opgelost, neem die trein nou gewoon."

Bron: BNR.nl

Serieus, what the fuck... een sneeuwschuiver? 8)7
De 186 heeft dat ook hoor :P
Hoppa 2e probleem opgelost, nog iets van 1000 te gaan. Dus dan zouden we over 4000 maanden ofzo wel een betrouwbare trein hebben. Dus 300 jaar *O* *O* *O*
pi_131243185
Hup!

Dit:

Onder je trein klikken en alle problemen zijn opgelost!
dag
  maandag 16 september 2013 @ 16:52:06 #232
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131243253
Maar nou snap ik wel waarom er dit keer geen livestream was, dit is toch te beschamend voor woorden? :')
pi_131243379
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:52 schreef James1988 het volgende:
Maar nou snap ik wel waarom er dit keer geen livestream was, dit is toch te beschamend voor woorden? :')
Ik denk dat het meer effect heeft dan wij denken eigenlijk. Zit hier geen locomotief ontwerper ofzo?
  maandag 16 september 2013 @ 16:56:21 #234
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131243420
De sneeuwschuiver op zich zal best wel effect hebben, maar zo te horen doet AnsaldoBreda of alle andere genoemde problemen (brakke deurbevestiging, accubranden, inferieure afwerking) niet bestaan.
  maandag 16 september 2013 @ 16:57:24 #235
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131243453
quote:
17s.gif Op maandag 16 september 2013 15:45 schreef GSMboy het volgende:
Kijk, en met deze nieuwe V250 geeft AB toe dat ze rotzooi aan de NS hebben geleverd, waarmee de NS sterker staat in de juridische strijd. Goed werk AB, het graf ligt al open, nu nog er in liggen waarna deze gedolven mag worden.
Als het graf openligt, is het al gedolven, he. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_131243653
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:56 schreef James1988 het volgende:
De sneeuwschuiver op zich zal best wel effect hebben, maar zo te horen doet AnsaldoBreda of alle andere genoemde problemen (brakke deurbevestiging, accubranden, inferieure afwerking) niet bestaan.
We kennen alleen de gebeurtenis, niet de oorzaak. Voor hetzelfde geld heeft er personeel zitten blunderen en niet de handleiding gevolgd.
Ik wil het overigens niet goed praten...
  maandag 16 september 2013 @ 17:05:01 #237
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131243740
NS-/NMBS-personeel kan heel weinig doen aan gebrekkige afwerking, of aan een accu die in brand vliegt als de door AB geleverde apparatuur en instructies gewoon gevolgd worden. Datzelfde geldt voor die brakke deur en loslatende tredes.

Treinen worden gebouwd om 30 jaar mee te gaan, dat moet wel hufterproof zijn. Als je bijvoorbeeld ziet hoe vaak mensen deuren van een trein openhouden zonder dat ze ontwricht raken, dan kan het niet zo zijn dat die deur is losgeraakt door "verkeerd gebruik".
pi_131243988
In die handleiding staat ook dat de machinist vóór iedere rit even de assen moet oliën om roestvorming tegen te gaan? :P En dat bij remmingen boven de 160 km/h eerst een remparachute gebruikt moet worden?
pi_131243990
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:05 schreef James1988 het volgende:
NS-/NMBS-personeel kan heel weinig doen aan gebrekkige afwerking, of aan een accu die in brand vliegt als de door AB geleverde apparatuur en instructies gewoon gevolgd worden. Datzelfde geldt voor die brakke deur en loslatende tredes.

Treinen worden gebouwd om 30 jaar mee te gaan, dat moet wel hufterproof zijn. Als je bijvoorbeeld ziet hoe vaak mensen deuren van een trein openhouden zonder dat ze ontwricht raken, dan kan het niet zo zijn dat die deur is losgeraakt door "verkeerd gebruik".
Cruciale opeenstapeling van aannames..
  maandag 16 september 2013 @ 17:15:11 #240
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131244064
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Cruciale opeenstapeling van aannames..
Neuh, gewoon gezond boerenverstand. Als het normaal was dat een spiksplinternieuwe trein kampt met deuren die eraf vallen, accu's die spontaan ontbranden, bodemplaten die erafvallen en allerlei montagefouten dan had er geen trein meer gereden.

Mott McDonald's conclusie was zeer duidelijk: "The manufacturing quality of the trains is poor."
pi_131244436
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Neuh, gewoon gezond boerenverstand. Als het normaal was dat een spiksplinternieuwe trein kampt met deuren die eraf vallen, accu's die spontaan ontbranden, bodemplaten die erafvallen en allerlei montagefouten dan had er geen trein meer gereden.

Mott McDonald's conclusie was zeer duidelijk: "The manufacturing quality of the trains is poor."
True.
Anyways, wel leuk projectje voor ons aller Flessie.
Die kan behalve afvallende deuren en bodemplaten nu ook gaan sneeuwschuiven :')
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 17:28:38 #242
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131244526
quote:
6s.gif Op maandag 16 september 2013 16:50 schreef Peter het volgende:
Hup!

Dit:
[ afbeelding ]
Onder je trein klikken en alle problemen zijn opgelost!
Zoiets ja _O-

Echt, een kind van 3 was nog met een beter verhaal op de proppen gekomen :')
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 17:30:16 #243
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131244588
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 17:12 schreef KomtTijd... het volgende:
In die handleiding staat ook dat de machinist vóór iedere rit even de assen moet oliën om roestvorming tegen te gaan? :P En dat bij remmingen boven de 160 km/h eerst een remparachute gebruikt moet worden?
gewoon een paar emmertjes uitgooien om te remmen. Werkte bij Ter Land, ter zee en in de lucht prima :Y
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131244841
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 17:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

gewoon een paar emmertjes uitgooien om te remmen. Werkte bij Ter Land, ter zee en in de lucht prima :Y
Misschien moeten ze maar gaan tobbedansen met die V250's, daar kijkt er ook niemand van op als er wat bodemplaten van de voertuigen afvallen.
pi_131245037
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 16:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Als het graf openligt, is het al gedolven, he. ;)
Ach ja, dichtgegooid dan....
pi_131245149
quote:
Maar als je dan toch heel hard wil rijden in de sneeuw, zeggen ze, kom je met die schuivers een stuk verder."
Correct, een paar dagen later ofzo...
Die sneeuwperikelen die de kast hadden beschadigd was dan niet gebeurd, en was de loshangende deur al het eindpunt van de V250. :D
pi_131245725
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 11:08 schreef Litpho het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Maar dan van ijzer.
Eigenlijk zou je die voor de gein eens in ijzer moeten uitbrengen :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_131245944
quote:
6s.gif Op maandag 16 september 2013 16:50 schreef Peter het volgende:
Hup!

Dit:
[ afbeelding ]
Onder je trein klikken en alle problemen zijn opgelost!
Hahaha, da's geen sneeuwschuiver, maar een koeienvanger. Al zullen ze bij AnsaldoBlabla het verschil wel niet kennen. ;)
  maandag 16 september 2013 @ 18:09:07 #249
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131245992
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 18:07 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Hahaha, da's geen sneeuwschuiver, maar een koeienvanger. Al zullen ze bij AnsaldoBlabla het verschil wel niet kennen. ;)
"Ja maar sneeuw is toch ook grotendeels wit??"
pi_131246645
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:44 schreef James1988 het volgende:
Correspondent Maarten Veeger was bij de persconferentie: "Ze kwamen met een Fyra-trein aanrijden hier op het terrein van AnsaldoBreda. Die heeft als nieuwigheidje extra sneeuwschuivers onder de trein.
Pics or it didn't happen :7
  maandag 16 september 2013 @ 18:46:57 #251
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131247238
Joepie, ook in dienstregeling 2014 blijft de Excuus-Expresse nodeloos lang in Roosendaal bivakkeren. De stop in Rotterdam wordt wel wat verkort. En om de feestvreugde compleet te maken rijdt dat ding in het weekend volgens een iets andere dienstregeling dan doordeweeks.
pi_131247570
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 18:46 schreef James1988 het volgende:
Joepie, ook in dienstregeling 2014 blijft de Excuus-Expresse nodeloos lang in Roosendaal bivakkeren. De stop in Rotterdam wordt wel wat verkort. En om de feestvreugde compleet te maken rijdt dat ding in het weekend volgens een iets andere dienstregeling dan doordeweeks.
In het weekend wel 8! minuten minder dan nu.. ;)
  maandag 16 september 2013 @ 19:06:22 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131248017
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 18:55 schreef b2py het volgende:

[..]

In het weekend wel 8! minuten minder dan nu.. ;)
Dat wordt gecompenseerd in Antwerpen en Rotterdam. :')
pi_131248143
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 19:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat wordt gecompenseerd in Antwerpen en Rotterdam. :')
Daar is tenminste nog wat te beleven :P
  maandag 16 september 2013 @ 19:11:55 #255
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131248275
Dat wel.
pi_131248484
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 19:11 schreef James1988 het volgende:
Dat wel.
Mooie Luikse wafel scoren bij die uberdure vent op de 0'de verdieping :P
  maandag 16 september 2013 @ 19:16:12 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131248505
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 19:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Mooie Luikse wafel scoren bij die uberdure vent op de 0'de verdieping :P
:Y

Of een broodje Martino van de Panos :9
  maandag 16 september 2013 @ 19:59:46 #258
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131250787
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 18:46 schreef James1988 het volgende:
Joepie, ook in dienstregeling 2014 blijft de Excuus-Expresse nodeloos lang in Roosendaal bivakkeren. De stop in Rotterdam wordt wel wat verkort. En om de feestvreugde compleet te maken rijdt dat ding in het weekend volgens een iets andere dienstregeling dan doordeweeks.
Vond ik persoonlijk de oude DRGL toch iets fijner. Dit is niet echt een verbetering.

Edit: Ik zie nu pas dat het voornamelijk een uursdienst is :) Op 4 treintjes na dan.

[ Bericht 5% gewijzigd door greavy op 16-09-2013 20:04:56 ]
pi_131257781
Overigens kan ik van trein 1201 nog wel begrijpen dat deze niet rijdt, tot vorig jaar kwam de eerste (in Nederland behoorlijk lege) trein uit Amsterdam een paar minuten voor negen aan in Brussel, dan nu een trein hebben die iets na achten aankomt lijkt mij dan niet heel erg nodig. En bovendien zou die trein niet eens met goed fatsoen te halen zijn vanuit andere plaatsen dan Rotterdam, alleen met de laatste nachttrein misschien.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 22:23:22 #260
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131260411
AnsaldoTilburg wil de al bezorgde V250's niet naar Italië terugslepen. Had ook niet anders verwacht, omdat dit de volgende stap in het juridisch steekspel is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131261769
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 22:23 schreef Peterselieman het volgende:
AnsaldoTilburg wil de al bezorgde V250's niet naar Italië terugslepen. Had ook niet anders verwacht, omdat dit de volgende stap in het juridisch steekspel is
Gewoon een paardekop in zijn bed leggen, dan begrijpt ie het wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 22:49:38 #262
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131261961
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 22:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gewoon een paardekop in zijn bed leggen, dan begrijpt ie het wel
de Italianen begrijpen het heus wel, alleen ze doen vanwege het juridisch proces anders voorkomen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131262632
We hebben beelden van de nieuwe Fyra!

... maar de verschillen komen niet in beeld.

Bron

Ach, sowieso wel bijzonder om weer eens een rijdende V250 te zien. :7
pi_131263344
Ik zie toch echt iets onder de neus wat op een sneeuwruimer lijkt?
Niet dus, andere hebben dit ook...
Het is trouwens de 4816, de laatste Fyra.....

[ Bericht 25% gewijzigd door GSMboy op 16-09-2013 23:23:02 ]
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 september 2013 @ 23:23:00 #265
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131263752
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 23:03 schreef KnightSolaire het volgende:
We hebben beelden van de nieuwe Fyra!

... maar de verschillen komen niet in beeld.

Bron

Ach, sowieso wel bijzonder om weer eens een rijdende V250 te zien. :7
toch mooi dat er geen vragen mochten worden gesteld :s)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131266105
Wat was dat nou weer vandaag met AnsaldoKnakhoer? :?

Ze presenteerden een nieuwe Fyra die iedereen nog kende van toen hij met zijn wieletjes omhoog lag te spartelen, en niemand mocht vragen stellen, maar het was allemaal iedereen z'n schuld en Ansaldo alles wat daarop rijmt is geweldig, zoiets? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 september 2013 @ 00:15:43 #267
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131266136
Daar komt het wel op neer, ja. :')

Een nagesynchroniseerde, audio-only versie, van de persconferentie is hier te vinden: www.ansaldobreda.it/Portals/0/videos/Inglese.MP3
pi_131266301
begint best wel een tragisch verhaal te worden voor m'n vriend Maussie M he. Nog steeds blijven denken dat iemand hem gelooft. Misschien moet ie eens zoeen jas aan met van die hele lange mouwen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 september 2013 @ 00:26:28 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131266438
Ja, eens. Het is een heel treurig verhaal aan het worden en dat die directeur vandaag wederom liet weten niet te begrijpen waarom de Nederlanders en de Belgen de V250 niet meer willen is toch echt wel een dieptepunt.

We leven inmiddels 3,5 maand na de vernietigende presentatie van Berend Brulboei, het moet nu zo onderhand toch wel gelukt zijn om een tolk te vinden die Vlaams kan vertalen naar Italiaans?
pi_131266517
zolang ze geen inzage krijgen in die "onafhankelijke rapporten" zullen ze enige uitkomsten daarvan nooit accepteren natuurlijk. Maar serieus, waarom duurt dit tranendal nu al ZO LANG? Heeft NSH zich dan zo in de luren laten leggen dat ze zelfs tegen dit gefaal juridisch maar weinig kunnen beginnen of kloppen er dingen zwaar niet aan de beeldvorming? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 september 2013 @ 00:36:55 #271
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131266657
AnsaldoBreda probeert via de rechter af te dwingen dat ze toegang krijgen in de opgestelde rapporten (wat in mijn ogen terecht is, wat is gepubliceerd uit de rapporten van Mott McDonald, Concept Risk en NedTrain liegt er niet om) en dat er een onafhankelijke second (of moet ik zeggen third?) opinion uitgevoerd gaat worden.

Dat NSH/NSR/NS Groep deze dingen zo lang op hun beloop laat kan onderdeel zijn van een juridische strategie om AnsaldoBreda hun eigen positie te laten verzwakken. Door het contract met AB pas eind augustus op te zeggen kan NS aanvoeren dat AB tot die tijd niet aan hun contractuele verplichtingen heeft gedaan (bijvoorbeeld verplichting tot levering). De vraag van NS aan AB om de treinen af te voeren werd met een "Nee!" beantwoord, ook dat kan NS weer in hun eigen voordeel uitleggen.

De afgelopen tijd is AB een aantal keer in de media gekomen, bijvoorbeeld met de persconferentie in Napels, optredens bij de rechter, en vandaag wederom een persconferentie waar een 'vernieuwde' trein werd gepresenteerd. Omdat AB vandaag wederom alleen maar inging op de winterproblemen en de andere problemen bagatelliseerde kan NS bij de rechter aanvoeren dat AnsaldoBreda niet serieus luistert naar kritiek van klanten.

De tragikomedie die je nu ziet gebeuren is een juridisch steekspel, en het zou me niet verbazen als NS dat beter weet te spelen dan AnsaldoBreda.
pi_131266815
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 00:36 schreef James1988 het volgende:
AnsaldoBreda probeert via de rechter af te dwingen dat ze toegang krijgen in de opgestelde rapporten (wat in mijn ogen terecht is, wat is gepubliceerd uit de rapporten van Mott McDonald, Concept Risk en NedTrain liegt er niet om) en dat er een onafhankelijke second (of moet ik zeggen third?) opinion uitgevoerd gaat worden.
True, vind ik ook billijk.

quote:
Dat NSH/NSR/NS Groep deze dingen zo lang op hun beloop laat kan onderdeel zijn van een juridische strategie om AnsaldoBreda hun eigen positie te laten verzwakken. Door het contract met AB pas eind augustus op te zeggen kan NS aanvoeren dat AB tot die tijd niet aan hun contractuele verplichtingen heeft gedaan (bijvoorbeeld verplichting tot levering). De vraag van NS aan AB om de treinen af te voeren werd met een "Nee!" beantwoord, ook dat kan NS weer in hun eigen voordeel uitleggen.
Hoezo kan NS dat in hun voordeel uitleggen? Hoe dan ook spelen ze sowieso met vuur door überhaupt dingen zo lang op hun beloop te laten. Je kan moeilijk later zeggen "ja we hebben ze echt ALLE kans willen geven, maar helaas" als je zelf totaal niet daadkrachtig optreedt. En wat dat betreft is NS(H) toch echt wel het kwijlende schoothondje van NMBS, ook al gingen ze er voor 7 keer zoveel ijzer in -O-

quote:
De afgelopen tijd is AB een aantal keer in de media gekomen, bijvoorbeeld met de persconferentie in Napels, optredens bij de rechter, en vandaag wederom een persconferentie waar een 'vernieuwde' trein werd gepresenteerd. Omdat AB vandaag wederom alleen maar inging op de winterproblemen en de andere problemen bagatelliseerde kan NS bij de rechter aanvoeren dat AnsaldoBreda niet serieus luistert naar kritiek van klanten.
Nee dat moet een poppenkast geweest zijn idd -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 september 2013 @ 00:50:24 #273
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131266998
Ik denk niet dat NS en NMBS het op z'n beloop hebben gelaten, er zijn veel reizen naar Italië geweest om de vinger aan de pols te houden. Ook is er regelmatig overleg geweest tussen NS, NMBS, AnsaldoBreda, Lloyd's, BelgoRail en vele anderen. Van al die gesprekken, reizen en overleggen zijn logboeken en verslagen gemaakt die overlegd kunnen worden aan een rechter zodat NS kan aantonen dat zij niet de lakse partij zijn geweest.

Wat ik niet goed snap is waarom het bijna 2 maanden heeft moeten duren voordat NS het contract met AnsaldoBreda annuleerde, terwijl NMBS dit meteen deed. Misschien heeft dit te maken met de andere verhouding (NSH leaset van NSFSC, NSFSC koopt bij AB) en heeft NSFSC eerst zelf moeten besluiten of ze de V250 nog zouden willen afnemen.

Ierse wetgeving is nogal strikt over het bestuur van een bedrijf in Ierland, NSFSC opereert redelijk autonoom t.o.v. de rest van NS. Dat kan betekenen dat de beslissing van NSH om te stoppen met de V250 eerst intern is onderzocht door NSFSC. Maar dat is speculatief, ik weet niet hoe die zaken er intern bij NS aan toegaan.
pi_131267479
iemand hier enig idee waar ik foto's van het interieur van de etoil du nord kan vinden? Ookwel inox rijtuigen genoemd geloof ik.. dank :)

zoals deze bijv http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/TEE/Inox/InoxPBA_WR_i.jpg
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 10:40:17 #275
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131271779
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 00:50 schreef James1988 het volgende:
Ik denk niet dat NS en NMBS het op z'n beloop hebben gelaten, er zijn veel reizen naar Italië geweest om de vinger aan de pols te houden. Ook is er regelmatig overleg geweest tussen NS, NMBS, AnsaldoBreda, Lloyd's, BelgoRail en vele anderen. Van al die gesprekken, reizen en overleggen zijn logboeken en verslagen gemaakt die overlegd kunnen worden aan een rechter zodat NS kan aantonen dat zij niet de lakse partij zijn geweest.

Wat ik niet goed snap is waarom het bijna 2 maanden heeft moeten duren voordat NS het contract met AnsaldoBreda annuleerde, terwijl NMBS dit meteen deed. Misschien heeft dit te maken met de andere verhouding (NSH leaset van NSFSC, NSFSC koopt bij AB) en heeft NSFSC eerst zelf moeten besluiten of ze de V250 nog zouden willen afnemen.

Ierse wetgeving is nogal strikt over het bestuur van een bedrijf in Ierland, NSFSC opereert redelijk autonoom t.o.v. de rest van NS. Dat kan betekenen dat de beslissing van NSH om te stoppen met de V250 eerst intern is onderzocht door NSFSC. Maar dat is speculatief, ik weet niet hoe die zaken er intern bij NS aan toegaan.
Ik denk dat het best wel eens onderdeel van de strategie van de NS kan zijn geweest. Door verwarring te zaaien en doodleuk te melden dat het contract nog niet opgezegd is hoopten ze de Italianen te verleiden tot het nemen van rare sprongen. Het presenteren van de verbeterde V250 kan dan ook koren op de molen van de NS zijn en de juridische positie van de NS verstevigen, maar goed, dat is koffiedik kijken
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 17 september 2013 @ 12:32:36 #276
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131274761
Niet blauw maar toch een fraai plaatje



Waar is deze te zien?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131279621
Leuk filmpje gespot.
(Vooral het geluid is erg goed)

🐱
  Redactie Sport dinsdag 17 september 2013 @ 15:11:03 #278
274204 crew  Mexicanobakker
pi_131279772
Is er een reden dat de 800 naar Mt vaak vertraging heeft op Ehv tegenwoordig?

Afgelopen 2 weken maar 1x zonder vertraging aangekomen/vertrokken :')
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 17 september 2013 @ 15:15:06 #279
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_131279889
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
Is er een reden dat de 800 naar Mt vaak vertraging heeft op Ehv tegenwoordig?

Afgelopen 2 weken maar 1x zonder vertraging aangekomen/vertrokken :')
Somda is een deurtje verderop.
  Redactie Sport dinsdag 17 september 2013 @ 15:16:30 #280
274204 crew  Mexicanobakker
pi_131279929
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:15 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Somda is een deurtje verderop.
Fijn dat je een inhoudelijk en rullevant antwoord hebt op mijn vraag.
Wat is somda trouwens?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 17 september 2013 @ 15:18:05 #281
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_131279979
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:16 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Fijn dat je een inhoudelijk en rullevant antwoord hebt op mijn vraag.
Wat is somda trouwens?
Treinenforum waar men wél in afkortingen praat. Hier dus niet. Dus dat was wel een rullevant antwoord.
  Redactie Sport dinsdag 17 september 2013 @ 15:19:34 #282
274204 crew  Mexicanobakker
pi_131280021
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:18 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Treinenforum waar men wél in afkortingen praat. Hier dus niet. Dus dat was wel een rullevant antwoord.
Uh, oké.

Dan nu voor jou:

Weet je waarom de intercity van station alkmaar naar station maastricht, die om .02 en .32 op Eindhoven stopt tegenwoordig standaard 5 minuten vertraging heeft?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 17 september 2013 @ 15:21:18 #283
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_131280089
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:19 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Uh, oké.

Dan nu voor jou:

Weet je waarom de intercity van station alkmaar naar station maastricht, die om .02 en .32 op Eindhoven stopt tegenwoordig standaard 5 minuten vertraging heeft?
Kusje. Geen idee, heb je @ns_online al gevraagd?
  dinsdag 17 september 2013 @ 15:22:33 #284
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131280136
Ligt allemaal aan de reizigers. Als die er niet zouden zijn zou die trein prima op tijd rijden.

Nee euh, ik heb het vermoeden dat dat iets te maken heeft met de werkzaamheden tussen Boxtel en Best, ProRail is daar de in asfalt verzonken rails aan het vrijmaken van asfalt, waardoor er tijdelijk maar één spoor richting Eindhoven beschikbaar is en er dus meer treinen over hetzelfde spoor moeten.
  Redactie Sport dinsdag 17 september 2013 @ 15:22:42 #285
274204 crew  Mexicanobakker
pi_131280146
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:21 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Kusje. Geen idee, heb je @ns_online al gevraagd?
Ik heb geen twitter, dat is voor mensen die per se hun leven met de wereld moeten delen en dat ben ik niet.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 17 september 2013 @ 15:23:13 #286
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_131280166
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:22 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik heb geen twitter, dat is voor mensen die per se hun leven met de wereld moeten delen en dat ben ik niet.
Heb je hem verwijderd?
  Redactie Sport dinsdag 17 september 2013 @ 15:23:57 #287
274204 crew  Mexicanobakker
pi_131280192
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:22 schreef James1988 het volgende:
Ligt allemaal aan de reizigers. Als die er niet zouden zijn zou die trein prima op tijd rijden.

Nee euh, ik heb het vermoeden dat dat iets te maken heeft met de werkzaamheden tussen Boxtel en Best, ProRail is daar de in asfalt verzonken rails aan het vrijmaken van asfalt, waardoor er tijdelijk maar één spoor richting Eindhoven beschikbaar is en er dus meer treinen over hetzelfde spoor moeten.
Bedankt.

Klinkt logisch, ook omdat de treinen steeds achter elkaar binnen komen. En omdat de IC naar Den Haag steeds later vertrekt.

Hoe lang zijn ze daarmee vermoedelijk bezig?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 15:24:11 #288
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131280200
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:22 schreef James1988 het volgende:
Ligt allemaal aan de reizigers. Als die er niet zouden zijn zou die trein prima op tijd rijden.

Nee euh, ik heb het vermoeden dat dat iets te maken heeft met de werkzaamheden tussen Boxtel en Best, ProRail is daar de in asfalt verzonken rails aan het vrijmaken van asfalt, waardoor er tijdelijk maar één spoor richting Eindhoven beschikbaar is en er dus meer treinen over hetzelfde spoor moeten.
Denk dat dit idd de verklaring is. Hierdoor moest er wat met de dienstregeling geschoven worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 15:25:12 #289
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131280244
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:23 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hoe lang zijn ze daarmee vermoedelijk bezig?
tot en met 4 oktober, aldus ProRail
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131280452
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:22 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik heb geen twitter, dat is voor mensen die per se hun leven met de wereld moeten delen en dat ben ik niet.
jij hebt wel twittor
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_131280513
het is geel en als je het in je oog krijgt ben je morsdood

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_131280932
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:22 schreef James1988 het volgende:
tussen Boxtel en Best, ProRail is daar de in asfalt verzonken rails aan het vrijmaken van asfalt,
Waarom? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 september 2013 @ 15:45:05 #293
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131281008
Het was een proef om te kijken of het geluidsdempend zou werken. Het werkte deels: het omgevingsgeluid werd minder, maar het geluid in de trein blijkt harder te zijn geworden.
pi_131281052
En die werkzaamheden verlopen nogal geluidloos, vanzelfsprekend? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 september 2013 @ 15:47:57 #295
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131281097
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:46 schreef Dr_Flash het volgende:
En die werkzaamheden verlopen nogal geluidloos, vanzelfsprekend? :P
Uiteraard, maar de werklui hebben dit als achtergrondmuziek:
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 15:48:49 #296
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131281125
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:45 schreef James1988 het volgende:
Het was een proef om te kijken of het geluidsdempend zou werken. Het werkte deels: het omgevingsgeluid werd minder, maar het geluid in de trein blijkt harder te zijn geworden.
was toch ook verzakking van de baan ofzo en dat het afwijkende deel niet goed aansloot op de rest van de baan, waardoor er een snelheidsbeperking op dat spoor gold?
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 17 september 2013 @ 15:50:20 #297
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131281175
Zoiets ja. :Y

In ieder geval, het wordt eruitgehaald.

ProRail is in de buurt ook bezig: met een zaag (sic) halen ze een stuk van het perron van Best af om het op 76 cm hoogte te brengen.
  dinsdag 17 september 2013 @ 16:04:46 #298
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131281659
Natuurlijk met een zaag, dat is toch de makkelijkste manier om de perronrand een kopje kleiner te maken.
pi_131283227
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:22 schreef James1988 het volgende:
Ligt allemaal aan de reizigers. Als die er niet zouden zijn zou die trein prima op tijd rijden.

Nee euh, ik heb het vermoeden dat dat iets te maken heeft met de werkzaamheden tussen Boxtel en Best, ProRail is daar de in asfalt verzonken rails aan het vrijmaken van asfalt, waardoor er tijdelijk maar één spoor richting Eindhoven beschikbaar is en er dus meer treinen over hetzelfde spoor moeten.
En de TSB in de spoortunnel te Best vanwege openslaande nooddeuren als de treinen met 140 km/h door de bak razen. En dat voor een tunnel die ontworpen is voor 200 km/h... (Bron reden TSB: Somda)

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:45 schreef James1988 het volgende:
Het was een proef om te kijken of het geluidsdempend zou werken. Het werkte deels: het omgevingsgeluid werd minder, maar het geluid in de trein blijkt harder te zijn geworden.
Geen asfalt, maar ingegoten spoorstaven in een betonbaan. Onderhoud bleek achteraf vele malen duurder te zijn door complexe vervangingen. Wordt nu weer normale ballastspoor.
pi_131283448
pi_131283592
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:45 schreef James1988 het volgende:
Het was een proef om te kijken of het geluidsdempend zou werken. Het werkte deels: het omgevingsgeluid werd minder, maar het geluid in de trein blijkt harder te zijn geworden.
Ik had altijd het idee dat het veel soepeler reed, maar qua geluid traden er inderdaad HSL-taferelen op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')