abonnement Unibet Coolblue
pi_131059916
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik gok dat het intern al 10 jaar aangekaart wordt. Echter als er niet geluisterd wordt ga je het eens anders aanpakken.
Ja, dan verlaat je de organisatie.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 11 september 2013 @ 16:40:20 #27
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_131063322
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 15:11 schreef Northside het volgende:

[..]

Ja, dan verlaat je de organisatie.
Quatsch.
We hebben het over hoge officieren die hun complete leven aan Defensie gewijd hebben, en die nu aan de bel de trekken dat het echt niet meer verder kan zonder duidelijke visie.
Als dit een normaal overheidsbedrijf was geweest hadden ze tien jaar geleden al via stakingen hun ongenoegen duidelijk gemaakt, echter is dat voor een militair niet mogelijk.

Dat het van een baan voor het leven naar een flexibeler systeem moet, a la. Dat begrijp ik, daar kan ik enigszins mee leven. Maar dat nu pas het gemor naar buiten komt is niet meer dan logisch, voor het echt te laat is.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_131063634
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:40 schreef Rave_NL het volgende:
Quatsch.
We hebben het over hoge officieren die hun complete leven aan Defensie gewijd hebben, en die nu aan de bel de trekken dat het echt niet meer verder kan zonder duidelijke visie.
Als dit een normaal overheidsbedrijf was geweest hadden ze tien jaar geleden al via stakingen hun ongenoegen duidelijk gemaakt, echter is dat voor een militair niet mogelijk.

Dat het van een baan voor het leven naar een flexibeler systeem moet, a la. Dat begrijp ik, daar kan ik enigszins mee leven. Maar dat nu pas het gemor naar buiten komt is niet meer dan logisch, voor het echt te laat is.
Zoals ze al sinds de jaren 90 aan de bel trekken? Er wordt al bijna 20 jaar geroepen dat het zo echt niet meer verder kan, door hoog en laag. Het maakt allemaal niet uit, defensie is een gedoemde organisatie, een zinkend schip. Niet voor mensen die het een paar jaar doen hoor, maar voor mensen die een serieuze carrière willen opbouwen is het een doodlopende straat. Maar dat wil men niet inzien.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 11 september 2013 @ 16:52:36 #29
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_131063731
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:49 schreef Northside het volgende:

[..]

Zoals ze al sinds de jaren 90 aan de bel trekken? Er wordt al bijna 20 jaar geroepen dat het zo echt niet meer verder kan, door hoog en laag. Het maakt allemaal niet uit, defensie is een gedoemde organisatie, een zinkend schip. Niet voor mensen die het een paar jaar doen hoor, maar voor mensen die een serieuze carrière willen opbouwen is het een doodlopende straat. Maar dat wil men niet inzien.
En wat is jouw alternatief voor nationale en internationale veiligheid?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_131063943
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:52 schreef Rave_NL het volgende:
En wat is jouw alternatief voor nationale en internationale veiligheid?
Oh, nee, ik ben helemaal geen voorstander van bezuinigingen op defensie. Als het aan mij ligt zou het budget dat aan defensie besteed wordt in de grondwet vastgelegd zijn. Maar de dingen zijn zoals ze zijn, Nederland geeft niet om nationale of internationale veiligheid. Ja, in woord, maar niet in daad. Op basis van die feiten moet je als persoon je carrièrekeuzes maken.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 11 september 2013 @ 17:45:43 #31
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_131065350
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:59 schreef Northside het volgende:

[..]

Oh, nee, ik ben helemaal geen voorstander van bezuinigingen op defensie. Als het aan mij ligt zou het budget dat aan defensie besteed wordt in de grondwet vastgelegd zijn. Maar de dingen zijn zoals ze zijn, Nederland geeft niet om nationale of internationale veiligheid. Ja, in woord, maar niet in daad. Op basis van die feiten moet je als persoon je carrièrekeuzes maken.
En die worden ook zeker gedaan. Ondertussen is het glashelder dat niemand er voor lange tijd in wilt blijven. Loyaliteit krijg je alleen als je altijd achter je personeel blijft staan.

Maar goed, ze zijn nu ook juist erg aan het investeren in een reservistenleger om het verlies op te kunnen vangen. Dus stiekem komt het ze nog goed uit ook.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 11 september 2013 @ 17:58:20 #32
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_131065734
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:49 schreef Northside het volgende:

[..]

Zoals ze al sinds de jaren 90 aan de bel trekken? Er wordt al bijna 20 jaar geroepen dat het zo echt niet meer verder kan, door hoog en laag. Het maakt allemaal niet uit, defensie is een gedoemde organisatie, een zinkend schip. Niet voor mensen die het een paar jaar doen hoor, maar voor mensen die een serieuze carrière willen opbouwen is het een doodlopende straat. Maar dat wil men niet inzien.
Dit dus.

Je hebt het over beroepsofficieren die de organisatie niet verlaten ondanks alle bezuinigingen, Rave? Van alle KMA officieren die zo ongeveer met mij in dienst zijn gekomen, is er nog één over in mijn ouwe dienstvak, de rest is de afgelopen 10 jaar burger geworden. Bij de KMA officieren die er na zijn gekomen is het niet veel beter. Veel officieren die met een KVV contract binnen zijn gekomen mochten om die reden blijven als beroeps onbepaalde tijd, maar ook die overwegen nu op te stappen. Bij de onderofficieren niet veel beter, hoor! Ik was BOT, maar vertrok in 2000. Met mij vertrokken er meer.

En over nog eens 10-15 jaar vinden ze (bij ongewijzigde koers) ook niemand meer die dit werk wil opknappen om daarna verplicht reservist te worden. Alleen een Europese oorlog (internationaal) kan het tij keren. Dan is namelijk de illusie "het is altijd vrede" weggenomen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_131068233
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:49 schreef Northside het volgende:

[..]

Zoals ze al sinds de jaren 90 aan de bel trekken? Er wordt al bijna 20 jaar geroepen dat het zo echt niet meer verder kan, door hoog en laag. Het maakt allemaal niet uit, defensie is een gedoemde organisatie, een zinkend schip. Niet voor mensen die het een paar jaar doen hoor, maar voor mensen die een serieuze carrière willen opbouwen is het een doodlopende straat. Maar dat wil men niet inzien.
Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen de begin jaren 90 en nu. Destijds kon er daadwerkelijk ook bezuinigd worden op defensie. We beschikten over een enorm (voor een land van ons formaat) leger en diens tegenstander was net uit elkaar gevallen. De laatste jaren gaat het pas echt de verkeerde kant op. We kunnen sinds de laatste bezuinigingen nagenoeg niks meer en zijn aan het gokken met onze veiligheid en onze positie in de wereld. En dan willen ze nu dus weer verder bezuinigen terwijl de wereld steeds instabieler word.
Dat er dus nu met harde bewoordingen de oude grens word overschreden is niet verwonderlijk.

En geloof me maar er lopen genoeg mensen weg bij defensie. Eigenlijk gaat iedereen die een serieus alternatief tegenkomt weg. Defensie heeft dan nog het geluk dat nu met de crisis er niet veel banen zijn. Trekt de economie aan dan begint naar mijn idee pas de ware uitstroom.
pi_131070423
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 19:14 schreef Isee het volgende:
Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen de begin jaren 90 en nu. Destijds kon er daadwerkelijk ook bezuinigd worden op defensie. We beschikten over een enorm (voor een land van ons formaat) leger en diens tegenstander was net uit elkaar gevallen. De laatste jaren gaat het pas echt de verkeerde kant op. We kunnen sinds de laatste bezuinigingen nagenoeg niks meer en zijn aan het gokken met onze veiligheid en onze positie in de wereld. En dan willen ze nu dus weer verder bezuinigen terwijl de wereld steeds instabieler word.
Dat er dus nu met harde bewoordingen de oude grens word overschreden is niet verwonderlijk.
Of het al lang geleden echt de verkeerde kant op ging of recenter is een aparte discussie. Bezuinigingen hangen namelijk samen met ambities, en als je die maar laag genoeg stelt is geen enkele bezuiniging teveel.

Maar voor het personeel is het over. Wie wil er bij aan afbraakorganisatie werken waar je straks nooit meer het bos in mag omdat daar geen geld voor is? Waar je iedere regeerperiode weer een mes in de rug krijgt? Ik begrijp de brieven van de officieren, maar het maakt op mij geen indruk meer. Ze kunnen op de grote stapel soortgelijke brieven. Op gegeven moment tellen alleen nog daden.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 11 september 2013 @ 21:01:22 #35
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_131072906
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:02 schreef Northside het volgende:

Op gegeven moment tellen alleen nog daden.
Laat dan de tanks maar rollen richting het Binnenhof! O wacht...
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_131073654
quote:
9s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:01 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Laat dan de tanks maar rollen richting het Binnenhof! O wacht...
MIJN PLANNEN VOOR EEN COUPE LIGGEN AL KLAAR!! VIVA LA POLDERCOUPE!
Bananenrepubliek der lagere Landen. Een stalen regime onder leiding van el presidente Fidel Samstro.
pi_131083340
quote:
9s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:01 schreef Rave_NL het volgende:
Laat dan de tanks maar rollen richting het Binnenhof! O wacht...
Leegloop zou ook een teken zijn, of een paar opperofficieren die uit protest opstappen. Wat die daden dan ook precies zouden zijn, alles is beter dan dit zuchten en tandenknarsen. Van de vakbonden hoef je ook niets te verwachten, die herkauwen ook alleen de standaard protestbrieven...
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 12 september 2013 @ 09:18:51 #38
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_131086568
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2013 00:40 schreef Northside het volgende:

[..]

Leegloop zou ook een teken zijn, of een paar opperofficieren die uit protest opstappen. Wat die daden dan ook precies zouden zijn, alles is beter dan dit zuchten en tandenknarsen. Van de vakbonden hoef je ook niets te verwachten, die herkauwen ook alleen de standaard protestbrieven...
Maar een leegloop draagt niet bij aan een concrete oplossing. De enige manier om iets op te lossen is het door binnenuit te veranderen.

En die vakbonden, tsja.
De vakbonden kunnen hét machtsmiddel van vakbonden niet gebruiken: de staking. Waar andere vakbonden al lang betere arbeidsvoorwaarden voor elkaar wou knokken door massaal op het malieveld te staan mogen militairen niet staken.
De gentlemans agreement was dat defensie en de vakbonden net zo lang rond te tafel zullen zitten als nodig is, juist omdat ze niet mogen staken.
En laat defensie die agreement nu geschonden te hebben door weg te lopen bij het overleg over die ziektekostenregeling.. En de vakbonden kunnen niets anders doen dan protest aantekenen...

Dus niet kunnen staken, en niet op willen stappen voor wat voor reden dan ook niet. Dan blijft nog maar één ding over.
Morren.
En dat gebeurd, iedereen ziet het, iedereen weet het. En zeker in de ivoren toren, maar daar willen ze de oorzaak niet bij zichzelf zoeken...
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_131089397
quote:
7s.gif Op donderdag 12 september 2013 09:18 schreef Rave_NL het volgende:
Maar een leegloop draagt niet bij aan een concrete oplossing. De enige manier om iets op te lossen is het door binnenuit te veranderen.
Hoe wil je van binnenuit iets veranderen, als externe partijen (de politiek) over je lot beslissen? En die externe partijen ook nog eens om de zoveel jaar wisselen. Defensie heeft totaal geen invloed op haar eigen toekomst.

quote:
De gentlemans agreement was dat defensie en de vakbonden net zo lang rond te tafel zullen zitten als nodig is, juist omdat ze niet mogen staken. En laat defensie die agreement nu geschonden te hebben door weg te lopen bij het overleg over die ziektekostenregeling.. En de vakbonden kunnen niets anders doen dan protest aantekenen...
Geen invloed en geen mogelijkheid tot ingrijpen. Dus wat is de conclusie dan? Personeel kan alleen maar lijdzaam toezien en wachten op de ontslagbrief?
Ja, ik generaliseer.
  † In Memoriam † donderdag 12 september 2013 @ 12:25:09 #40
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_131090963
Defensie geeft Gulfstream op

Het door de Koninklijke Luchtmacht beheerde vipvliegtuig Gulfstream IV valt ten prooi aan de nieuwe defensiebezuinigingen. Dat meldt De Telegraaf op basis van bronnen binnen en rond Defensie. Het vliegtuig wordt gebruikt door politici, hoge opperofficieren en sporadisch het koningshuis.

Dit melden verscheidene bronnen binnen en rondom Defensie. Het wegsaneren van het vliegtuig betekent dat ministers, parlementariërs en generaals voortaan vaak commerciële lijnvluchten moeten boeken voor buitenlandse bezoeken. Voor de koninklijke familie zou hiermee het reservevliegtuig vervallen in geval het eigen regeringsvliegtuig niet beschikbaar is.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)Gulfstream_op__.html
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  Moderator donderdag 12 september 2013 @ 12:27:42 #41
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_131091029
quote:
14s.gif Op donderdag 12 september 2013 12:25 schreef MaryMouse het volgende:
Defensie geeft Gulfstream op

Het door de Koninklijke Luchtmacht beheerde vipvliegtuig Gulfstream IV valt ten prooi aan de nieuwe defensiebezuinigingen. Dat meldt De Telegraaf op basis van bronnen binnen en rond Defensie. Het vliegtuig wordt gebruikt door politici, hoge opperofficieren en sporadisch het koningshuis.

Dit melden verscheidene bronnen binnen en rondom Defensie. Het wegsaneren van het vliegtuig betekent dat ministers, parlementariërs en generaals voortaan vaak commerciële lijnvluchten moeten boeken voor buitenlandse bezoeken. Voor de koninklijke familie zou hiermee het reservevliegtuig vervallen in geval het eigen regeringsvliegtuig niet beschikbaar is.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)Gulfstream_op__.html
Welja, doe die ook maar weg ;(
  † In Memoriam † donderdag 12 september 2013 @ 12:28:45 #42
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_131091060
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 12:27 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Welja, doe die ook maar weg ;(
Prima, laat de ministers en andere politici maar gewoon economy class vliegen :)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  Moderator donderdag 12 september 2013 @ 12:31:29 #43
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_131091137
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 12:28 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Prima, laat de ministers en andere politici maar gewoon economy class vliegen :)
Tsja, de ministers en politici hebben al een 'eigen' toestel; het regeringsvliegtuig.
  † In Memoriam † donderdag 12 september 2013 @ 12:36:57 #44
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_131091282
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 12:31 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Tsja, de ministers en politici hebben al een 'eigen' toestel; het regeringsvliegtuig.
Oh, ik dacht dat de Gulfstream het regeringstoestel was. Lees nu pas dat die nog een Fokker 70 bezitten.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_131091551
ook een domme bezuiniging. Uiteindelijk ben je meer geld kwijt doordat je steeds privé vliegtuigen moet gaan afhuren, of heel veel tijd kwijt bent aan lijnvluchten/hotels. Of je moet grote vliegtuigen gebruiken. De KDC10 om de minister even ergens heen te brengen is een stuk duurder! Zeker als het snel moet, of je naar minder toegankelijke gebieden moet. Vanuit defensie logisch, de kosten van die gulfstream zouden ook niet volledig voor defensie moeten zijn.
pi_131092051
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 12:28 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Prima, laat de ministers en andere politici maar gewoon economy class vliegen :)
en hoe moeten de hoge gasten dan uit bijvoorbeeld Afghanistan gehaald worden? een paar jaar geleden waren er een aantal Afghanen in nederland vanwege de missie in Kunduz. Die zijn gehaald/gebracht met de Gulfstream.

Zie je het al voor je dat een lijnvlucht van de KLM ff die gasten oppikt voortaan?
  † In Memoriam † donderdag 12 september 2013 @ 13:16:48 #47
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_131092227
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 13:10 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

en hoe moeten de hoge gasten dan uit bijvoorbeeld Afghanistan gehaald worden? een paar jaar geleden waren er een aantal Afghanen in nederland vanwege de missie in Kunduz. Die zijn gehaald/gebracht met de Gulfstream.

Zie je het al voor je dat een lijnvlucht van de KLM ff die gasten oppikt voortaan?
Met het regeringstoestel.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_131092293
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 13:16 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Met het regeringstoestel.
Te groot, te traag en geen flares bijvoorbeeld.
Bovendien maakt t een erg goed indruk als je een aantal hoogwaardigheidspaxen ophaalt met een vliegende touringcar.
  † In Memoriam † donderdag 12 september 2013 @ 13:26:34 #49
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_131092504
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 13:18 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Te groot, te traag en geen flares bijvoorbeeld.
Bovendien maakt t een erg goed indruk als je een aantal hoogwaardigheidspaxen ophaalt met een vliegende touringcar.
OK, ik was niet op de hoogte dat de Gulfstream uitgerust was met flares en andere defensieve zaken.

Als de 'vliegende touringcar' van de regering goed genoeg is voor Koning Willem Alexander dan zie ik niet in waarom die te min zou zijn voor andere hoogwaardigheidspaxen.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  donderdag 12 september 2013 @ 13:29:09 #50
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_131092572
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 11:29 schreef Northside het volgende:

[..]

Hoe wil je van binnenuit iets veranderen, als externe partijen (de politiek) over je lot beslissen? En die externe partijen ook nog eens om de zoveel jaar wisselen. Defensie heeft totaal geen invloed op haar eigen toekomst.
Dat is dan ook het grote dilemma. Hoe kun jij als instituut iets dienen wat jou niet meer nodig denkt te hebben?

quote:
[..]

Geen invloed en geen mogelijkheid tot ingrijpen. Dus wat is de conclusie dan? Personeel kan alleen maar lijdzaam toezien en wachten op de ontslagbrief?
De 'zwijgplicht' doorbreken en de openheid zoeken, niet langer mooi weer spelen, en ja, duidelijkheid eisen dus in plaats van struisvogelpolitiek. Wat je nu dus ziet gebeuren.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')