abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131325918
Wat heb je precies?

Hier klein duimpjes en die werken prima hoor. En hij tekent ook wel eens met een gewone pen. Kwestie van erbij blijven.
pi_131327146
TAP: Gefeliciteerd *O* *O*
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
  woensdag 18 september 2013 @ 21:15:32 #253
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_131327723
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2013 20:22 schreef kleinzusje het volgende:
Knap hoor, al die ontwikkelingen O+ wat kunnen ze al veel zeggen !
Super knap Fee en Tinu !
Lief hoor Son: je 2 tal !
Zoe: heeft ze misschien last van het feit dat jij je man mist ? Dat ze dat aanvoelt ?
PE: wat zijn dat voor gebaren ?
Soempie: Zweden, wat spannend. En beterschap :*
Gebaren van Lotte en Max, babygebaren heet het, kijk maar eens op youtube :) Of op de site van Lotte en Max :) Of op NGT daar staat een gebaren woorden/filmpjes lijst :)

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 20:41 schreef kleinzusje het volgende:
Gaat heel goed hier Zoe ! Vandaag toevallig wat huilerig door moeheid, maar verder super lief O+ Ze groeit als kool. Bijna stats ben heel benieuwd.

Vandaag nieuwe krijtjes gekocht, maar ook deze zijn "verboden" tot 3 jaar.
Iemand een tip ? Ze vindt tekenen nu al zo leuk :)
Bijna alles is verboden tot 3 jaar.....Dat is denk ik ook om zichzelf in te dekken, als je kind stikt in een krijtje, kan je hun niet aansprakelijk stellen lijkt me dan.... :)

Als je er gewoon bij blijft zitten is er niks aan de hand
pi_131327805
Klinkt leuk PE !
Ze stopt de krijtjes in haar mond. Gaat het daar niet over ? Kleurstoffen enzo ?
  woensdag 18 september 2013 @ 21:17:30 #255
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_131327854
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 21:16 schreef kleinzusje het volgende:
Klinkt leuk PE !
Ze stopt de krijtjes in haar mond. Gaat het daar niet over ? Kleurstoffen enzo ?
Geen idee...Lijkt me niet echt lekker trouwens, zo'n krijtje :P
pi_131328052
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 21:17 schreef PureEvil het volgende:

[..]

Geen idee...Lijkt me niet echt lekker trouwens, zo'n krijtje :P
Ze eet alles wat niet eetbaar is :D
pi_131330624
Even een inbreekmomentje, maar mijn grote kleine is sinds vandaag een peuter O+

Kleinzusje, misschien alleen mee laten tekenen als je in de buurt bent? Zodat je in de gaten kunt houden dat ze het niet in haar mondje steekt ;)
Tralalalaaa
  woensdag 18 september 2013 @ 22:27:29 #258
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_131332290
Soempie klinkt als een mooi en nuttig bezoekje aan Zweden :). Balen van de 5e ziekte zeg... beterschap!

PE 'dikke kont' :D En 'googel' dat zegt mijn S ook O+ .

KZ idd er bij blijven. En elke keer t krijtje uit d'r mond halen :P.

*O* TAP gefeliciteerd met je grote kleine meid!! *O*
pi_131332564
Bizar man. Zo lig je te bevallen en zo is dat wurmpje die ineens op je buik gelegd wordt 2 O+ en zegt ze 'mama lief' O+
Tralalalaaa
pi_131332674
TAP, wat schattig dat ze dat zo zegt. O+
Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je meisje. *O*
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_131332857
Tap gefeliciteert!

Kz hier worden krijtjes stiften potloden stoepkrijt en kartonne boekjes ook gegeten ze is nog steeds heel. Me moeder zegt wel is het is maar kalk. Ik voer het haar niet hoor voor jullie gekke dingen gaan denken haha
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_131333212
TAP, gefeliciteerd met je peuter! *O*
  woensdag 18 september 2013 @ 23:51:04 #263
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_131335986
Op de valreep TAP nog even feliciteren met haar dreumes! *O*
En euhm was jij ook niet weer zwanger, las ik dat nou ergens? Of haal ik mensen door elkaar nu?
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_131336430
Uit haar mond halen is een dagtaak. Ik ben er steeds bij, maar het is even krassen en in dr mond. Nu ook als soort bijtkrijt voor het tandje wat al 3 weken aan het doorkomen is. Vond het allemaal wel prima tot oma en man mij vroegen of dit wel handig was. Vandaar mn vraag. Er bestaan toch wel baby potloden ? Of tekenen alle toekomstige Rebrands tot hun 3e illegaal ? :P
pi_131336485
Net een sneu huilend meisje getroost. tandjes zijn toch echt wel naar :{
pi_131338569
Tap *O* nog gefeliciteerd

Kz
Ik blijf erbij zitten en de potloden doe ik na het tekenen in een etui in de kast. Als ze ermee rondlopen en dan vallen ofzo :X bah.

aww tandjesleed :* tandjespijn is echt zielig idd.. En ze krijgen er ook zoveel
pi_131342814
KZ, wij kleuren met stiften. 12+ maanden volgens de verpakking, makkelijk afwasbaar en met ronde punt. Merk is crayola mini kids.

En zo ziet dat er dan uit:
http://i277.photobucket.c(...)82AE_zps3e751462.mp4

Hij heeft trouwens een voorkeur voor oranje. Echt bizar, hij pikt de kleur er zo uit. Thuis dus met de stiften, maar ook toen we dinsdag in Blijdorp waren en hij in het restaurant met kleurpotloden ging tekenen. Ik had geen idee dat dat nu al kon :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_131343749
Blijf er ook bij Zoe. Vandaag viel het eten mee :-)
Wat lief Phaidra O+ Dank voor de tip.
koningsgezind w/
pi_131344361
TAP! Gefeliciteerd met je peuter! *O*

Had ik al gejubeld voor loslopende M? Zo niet, bij deze! *O*

Fee, staan in het fietsstoeltje :X Laat M het maar niet horen, die zou dat ook reuzegrappig vinden...

PE, dat is een beste lijst woordjes al, leuk!

Zoet, Phaidra, zo'n voorkeur voor een bepaalde kleur. Ik vind het vaak zo mooi om te zien wat voor vastberadenheid er in die kleine hoofdjes zit. En wat knap dat hij het herkent!

Soemp, ik vroeg me ook al af waar je was! Wat tof, Zweden. Ik ben benieuwd naar jullie avonturen!

Sam, wat ik nog zeggen wilde: ik snap dat je verdrietig wordt van dat slaan en knijpen, ik vind het ook heel naar. Maar probeer je te bedenken dat het absoluut niet iets persoonlijks is, maar de enige manier waarop ze haar frustratie kan uiten. Ze voelt zich veilig bij je, dat is het mooie er aan. En het gaat over. M was ook echt een klein boos monstertje soms wat me vol in m'n gezicht mepte, maar als ik nu merk dat hij boos wordt en zijn frustraties af wil reageren, dan zeg ik: "geef mama maar een knuffel, slaan doen we niet" en dan stort hij zich zuchtend in mijn armen.

KZ, ik zou in dat geval nog even wachten met kleuren of inderdaad met stiften aan de gang. Hoewel die vast ook heel goed met de punt in de mond kunnen ;)

Wij hebben gisteren weer gekleurd voor de juf die afscheid neemt op het kdv ( :{ ) M kleurt het liefst de tafel geloof ik :') Maar het is gelukt en hij begreep zowaar vanmorgen mijn instructie om naar de groep te lopen en de tekening aan juf te geven. Meestal is hij zo fladderig dat hij halverwege al 10 andere toffe dingen gezien heeft, maar nu liep hij heel doelgericht op haar af om het te overhandigen.

Ik vind het sowieso zo leuk wat ze allemaal gaan snappen. Wij gingen gisteren de ramen lappen en ik stond op een stoel (dat was al een hoogtepunt op zich: "MAMA!!! :o Mama stoel!! *O* " :D ) en het doekje wat ik nodig had lag verderop. Ik was te lui om er af te stappen dus heb M naar het doekje gecoacht om hem aan te geven. Duurde even maar hij snapte het en kwam het heel trots brengen. Makkelijk zo'n kind :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_131344662
CS: Ik vind het zo mooi hoe je alles omschrijft ! Je let echt op de details en geniet van dingen die voor mij soms vanzelfsprekend zijn ( omdat ik dus niet weet dat dat het niet is ). Je voorbeeld over iets laten brengen aan de juf "zonder te fladderen, maar doelbewust". O+

Vingerverf dus ook nog maar even mee wachten dan :D
Zie steeds die foto van Kyara met M voor me. Hij was toen nog geen 1 jaar geloof ik. Zat al te verven op het KDV. Dat lijkt me nou zo super leuk.

Heb hier ook ooit eens een tip van Soempie (?) gelezen over plakplastic. Bevestigen aan het raam en ze er frutsels op laten plakken.
pi_131350766
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 12:39 schreef kleinzusje het volgende:
Zie steeds die foto van Kyara met M voor me. Hij was toen nog geen 1 jaar geloof ik. Zat al te verven op het KDV. Dat lijkt me nou zo super leuk.

Dat je dat nog weet :D O+
Was rond Valentijnsdag. Dus 13 maanden.
  donderdag 19 september 2013 @ 17:52:00 #272
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_131354063
verven deed Anouk op het kdv ook al heel vroeg, volgens mij al zelf (groot woord :P) toen ze nog geen 1 was? In ieder geval heb ik foto's dat ze in een stoel zit en met verf aan de gang is en daar heeft ze nog kort haar!
  donderdag 19 september 2013 @ 17:53:49 #273
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_131354112
btw, iemand Bitterend onlangs nog voorbij zien komen? Mis haar al een poosje??
  donderdag 19 september 2013 @ 20:24:41 #274
250838 Fee-nix
pi_131359793
Phaidra schattig filmpje. En die voorkeur voor oranje :D. J had al heel vroeg een voorkeur voor groen en rood. En dan wilde hij ook nog graag iets groens (dus een blokje/puzzelstukje/iets anders) in z'n linkerhand vasthouden en iets roods in z'n rechterhand. (Heb er veel foto's van. Op de eerste foto die ik ervan heb is hij 1,5 jr, maar volgens mij begon t zelfs al eerder).

CS lieve verhaaltjes weer over M! Knap van t brengen van de tekening en het doekje aangeven. Heerlijk hoe trots ze dan kunnen zijn he :).

Susie, idd. Bitterend al een tijdje niks meer van gelezen. Vakantie misschien?
  donderdag 19 september 2013 @ 20:34:14 #275
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_131360274
Ze was toch alweer terug?
pi_131360404
Zielige dreumes hier. Dunne poep, rode wang, af en toe zielig huilen en 39,1 koorts. Verder wel vrolijk (maar wel moe). Ik hoop tandjes en geen buikgriep of zo.
  donderdag 19 september 2013 @ 21:02:43 #277
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_131361847
Oh jakkes Kyara! Sterkte! :*

Zie net een fb update.....ze is blijkbaar druk met breien :P
pi_131365429
Zo ik haak maar gewoon weer aan, want ben al weer een paar dagen aan het lezen, maar altijd lastig om weer aan te sluiten!

Gebruikt ze een speen kleinzusje? Ik deed bij Mex altijd zijn speen in met verven en kleien enzo.
Hema heeft wel stiften die niet giftig zijn en uitwasbaar, maar dat zijn alleen de basiskleurtjes.
En ik denk niet dat wat krijt giftig is hoor.
Witte schoolkrijtjes kunnen iig geen kwaad, er zijn mensen die een drang hebben om dat te eten en die eten dat gewoon,haha

Sterkte voor je dreumes Kyara!

TAP gefeliciteerd! Zie je in het peutertopic!

Jullie hadden het over kletsen! Nena kletst ook heel veel! Ze zegt K3, Nijntje, Mex, naam tante van 7 jaar,bloem, naam buurmeisje,koe, dit,die,daar enz., happie, lamp enz.

Natuurlijk niet alles helemaal duidelijk, maar ik sta echt versteld, want Mex praat pas sinds een paar maanden
  vrijdag 20 september 2013 @ 09:57:02 #279
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_131374372
Troeta :o, wat kletst Nena toch goed al! Hier komen we nog niet veel verder dan: ja, nee, die, daar, speen, papa, mama, waf waf (nouja, huhu dan :'), beeeeh (als je vraagt wat een schaap doet) en soms zegt ze poe (poes).

KZ, hier tekenen we met waspotloodjes van HEMA. Zijn ook super fijn en hoewel ze alles in dr mond stopt, doet ze dat hier niet mee.

Ach M. ;(. Hoe gaat 't nu Kyara?

TAP, beetje laat maar van harte nog! Een heuse peuter O+

Wij zijn net op het CB geweest. Stats: 10190 gram bij 78 cm. Prima!

BMR prik gehad, was wel sneu maar het huilen was snel over. Plek werd wel helemaal rood en volgens de arts was het wel een heftige reactie. We moesten ook even wachten voor we naar huis mochten maar gelukkig trok het rode snel weg en konden we gaan. Ze is nu wel naar het KDV maar ze houden d'r goed in de gaten. Ik vind 't maar niks :N.
pi_131374579
Succes Soesa. Ik vond de BMR echt heel naar. Niet eens zozeer de prik an sich, maar wel het feit dat de hele weerstand naar de kloten gaat en ze dan veel sneller allerlei dingen oppakken. Ze kunnen er ook tot 10 dagen na de prik nog last van hebben.

Ik vond die prik hier zo erg (of nou ja, de gevolgen dan) dat ik nu al op zie tegen de bmr voor de meisjes. Hoewel de omstandigheden hier ook wat anders waren natuurlijk.

Maar goed, ik wil je verder niet bang maken of zo :@

Met M gaat het een stuk beter. Gister tot 1 uur lopen spoken dus hij is nog wel moe, maar wel vrolijk en zo. Ook goed zijn boterhammetje gegeten.
  vrijdag 20 september 2013 @ 10:12:12 #281
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_131374669
quote:
17s.gif Op vrijdag 20 september 2013 10:07 schreef Kyara het volgende:
Succes Soesa. Ik vond de BMR echt heel naar. Niet eens zozeer de prik an sich, maar wel het feit dat de hele weerstand naar de kloten gaat en ze dan veel sneller allerlei dingen oppakken. Ze kunnen er ook tot 10 dagen na de prik nog last van hebben.

Ik vond die prik hier zo erg (of nou ja, de gevolgen dan) dat ik nu al op zie tegen de bmr voor de meisjes. Hoewel de omstandigheden hier ook wat anders waren natuurlijk.

Maar goed, ik wil je verder niet bang maken of zo :@

Met M gaat het een stuk beter. Gister tot 1 uur lopen spoken dus hij is nog wel moe, maar wel vrolijk en zo. Ook goed zijn boterhammetje gegeten.
_O- -O-

We gaan 't zien :).
pi_131374740
sorry :@ :*

(omstandigheden waar hier ook anders, een zieke dreumes is 1 ding, maar in combinatie met 2 te vroeg geboren baby's die net uit het ziekenhuis zijn gekomen en 's avonds hun huilavond hebben en 's nachts niet doorslapen maakte het echt tot de Pasen from hell)
  vrijdag 20 september 2013 @ 10:18:34 #283
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_131374779
Ohhhja, jemig, daar noem je ook wel een situatie :o :*. Dat zal idd geen feestje zijn geweest. Ik wacht het af, over een paar dagen komt er pas een reactie (als die komt) toch?

Nog even de grafiekjes:

pi_131374812
Fijn dat het beter gaat met M Kyara. Toch de tandjes? Hier komen de bovenste hoektandjes door, dat verklaart ook weer de kapotte billen en het eindeloos op alles kauwen en bijten van de afgelopen tijd. Nu nog die twee naarlingen onder en dan zijn we klaar!

Troeta, wat een kleine babbelkont heb je! En wat goed dat ze al zoveel namen van mensen kan. Dat kwartje is bij M echt pas net gevallen.

Fee, wat klinkt dat zoet, J met het rode krijtje in zijn ene en de groene in de andere. Ik vind het heerlijk al ze zulke plannen in hun hoofd hebben.

Och Soesa, naar van de BMR. Hier viel de reactie erg mee, M heeft na 14 dagen wat koorts gehad (dat is de normal termijn geloof ik voor een reactie) maar niet lang en niet ernstig. Ik duim dat meer E-tje ook bespaard blijft!

Lief KZ :* Ik spam graag mn verhaaltjes hier :@ Nou klinkt het wel een beetje alsof M een hopeloos geval is, maar dat valt wel mee hoor :P Hij kan zich best heel goed concentreren, als hij een speelgoedje interessant vindt kan hij daar rustig een half uur mee spelen, zelfs op het kdv met 10 stuiterdreumessen om hem heen. Maar als hij ergens naar toe onderweg is, dan vindt hij de wereld om zich heel zo moooooooooooooi en dan is de focus weg. Laatst vroeg ik hem zijn puzzel op te ruimen (met hulde aan Fee voor de tip, opruimen is hier nu ook een hit ^O^ ), en terwjil hij bezig was pakte ik een zakje met zoutjes. "Oh! Ja!" riep M toen hij het hoorde en liet zo *pok* de puzzel uit zijn handen vallen :') Nu is dat natuurlijk prima, hij is nog zo mini, maar ik vind het leuk dat het langzamerhand steeds beter lukt en vooral dat hij zo trots is op zichzelf.

Alles is hier trouwens "ooooh, moooooi", boterhammen met pindakaas, een rij auto's voor het stoplicht, een beker drinken. Onbedorven enthousiasme O+
pi_131374943
Mooie stats Soesa! Mooi in verhouding O+

CS, ik had niet de indruk dat jouw M een hopelijk geval was hoor :D Ik vind het ook erg leuk en herkenbaar om te lezen. Dat enthousiasme is ook zo heerlijk om te zien O+ Opruimen doen we hier ook. Moet van mijn moeder want die vindt dat ze daarin zelf gefaald heeft (en bedankt }:| die heeft niet in de gaten dat alles wat zij zelf als zelfreflectie ziet, eigenlijk behoorlijk negatief naar mij toe is).

Gok wel op tandjes ja. hoektanden inderdaad.
pi_131375196
Hè gelukkig, hij is niet hopeloos :D Tja, soms denk ik wel eens dat ik iets verkeerd doe omdat m'n kind niet rustig ergens blijft zitten als ik hem neerpoot of altijd braaf meewandelt, maar ik kan ook moeilijk "Zit en blijf!" tegen hem roepen niet? ;) (nou ja, het kán wel... hij trekt zich er bar weinig van aan alleen :P )

Ja, ik vind dat enthousiaste, onbevangen overal op af stormen, zonder bang te zijn om voor paal te staan of iets doms te doen of afgewezen te worden of weet ik wat, echt één van de mooiste dingen van het hebben van een dreumes O+ Ik hoop van harte dat hij zo lang mogelijk zo open en puur kan blijven O+ /emo-moment op de vrijdagmorgen :@

Au, ja, niet leuk van je moeder -O- Dat doet ze vaker dus? Daar kun je zo rot over voelen, van die ondoordachte opmerkingen. Mijn moeder is eigenlijk heel slordig, maar heeft zichzelf aangeleerd netter te zijn. In haar eigen huis welteverstaan, het mijne laat ze gerust achter alsof er een bom ontploft is :+
pi_131375865
Ja, doet ze wel vaker maar ik ben er wel aan gewend, en ik kan ook behoorlijk direct naar haar toe zijn dus dat scheelt. Ik zeg soms dat ze pastoor had moeten worden met al dat gepreek... :D

Ik ben juist blij als M ergens op af stormt of opklimt. Hij is juist heel behoedzaam en voorzichtig. Qua praten wel heel open en spontaan maar fysiek dus wat voorzichtiger. Denk dat ik binnenkort met hem naar zo'n ballorig ding ga om het klimmen en klauteren uit te proberen. niet dat het per se moet hoor, maar ik heb de indruk dat hij soms wat meer gestimuleerd moet worden zeg maar.
  vrijdag 20 september 2013 @ 11:11:42 #288
250838 Fee-nix
pi_131376161
Troeta een kletsend meiske, leuk!

Kyara gelukkig gaat het alweer wat beter met M.

Soesa komt vast goed met de prik! Hier is die BMR prik nooit een erger probleem geweest dan de andere prikken in ieder geval. Dwz: 1 avondje koorts en de dag erna niks meer aan het handje. Mooie stats. Je kan goed zien aan t gewicht dat ze actiever is geworden :D. (Net als bij mijn S)

O CS leuk om te horen van die opruimtip :D. Ja dat rood en groen gebeuren was ook heel schattig! Zat nog even te denken gisteren of ik hier een collage zou spammen, maarja J is natuurlijk allang geen dreumes meer :P.

Kyara: moeder met onhandige/rare opmerkingen af en toe is herkenbaar ;). Het vervelende is dat ze het zelf niet echt doorhebben. Maargoed, inmiddels ben ik er ook wel zo aan gewend dat ik er gewoon niet meer op in ga :P.

En over het 'stimuleren' van bepaalde gebieden van de ontwikkeling van je kind: ik geloof er niet meer zo in. Naar mijn idee gaat zo'n ontwikkeling 'vanzelf' (mits er natuurlijk aan bepaalde randvoorwaarden voldaan worden en een kind niet wordt verwaarloosd ofzo).
Ik heb me heel lang heel schuldig gevoeld over de ontwikkeling van J, terwijl dat achteraf helemaal niet nodig was.
De ontwikkeling van S gaat nu zo gemakkelijk en vanzelfsprekend, terwijl ik echt niks anders doe. Ik ben niet ineens een moeder geworden die heel veel voorleest ofzo en toch gaat S als een malle op taalgebied.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je geen nieuwe dingen kan blijven aanbieden aan je kind die net buiten z'n comfortzone liggen... Het blijft denk ik wel goed om af en toe te kijken of ze toe zijn aan een stapje 'meer/verder'. Bij J helemaal want die is ook vrij angstig op t gebied van bewegen.
Maar wat ik dus wil zeggen: voel je niet schuldig en denk niet dat je iets verkeerd/niet genoeg hebt gedaan. :* (En misschien denk je dat ook wel helemaal niet en ben ik nu alleen maar heerlijk aan t projecteren. Als dat het geval is: nevermind ;) ).
pi_131376364
Fee, ik begrijp wel wat je bedoelt maar het ligt denk ik ook wel een beetje aan het kind. Ik bedoel het hier trouwens ook meer in de categorie "aanbieden" en bovendien vindt hij de ballenbak helemaal geweldig dus alleen daarvoor al is zo'n balloriguitje al geslaagd.

Maar M vindt lopen bijvoorbeeld heel erg leuk, en hij is ook heel trots als hij loopt. Maar hij durft nog niet zo goed los te stappen maar hij kan het wel. Daarin stimuleer ik hem dus wel omdat het in mijn ogen meer een kwestie is van zelfvertrouwen en niet zozeer van er nog niet aan toe zijn.
pi_131376618
Ik moest daar laatst ook over nadenken Fee :Y Ik kreeg een vragenlijst te zien over stimuleren van motorische ontwikkeling en daarin was duidelijk een soort keuze te zien tussen "op z'n beloop laten"
en "als een dolle stimuleren". Ik ben duidelijk ook wel van het lekker z'n gang laten gaan, op voorwaarde dat er inderdaad voldoende mogelijkheden tot tot exploreren aanwezig zijn. Nou kun je dat heel basaal opvatten als dat een kind de mogelijkheid moet krijgen om lekker te spelen en bezig te zijn. Dat is natuurlijk zo, maar echt gedepriveerde omgevingen komen gelukkig maar weinig voor. Maar misschien ligt het ook wel iets subtieler, dat je soms de neiging hebt om een bekendere weg te kiezen en dat op die manier vaste patronen sneller inslijten. Een beetje zoals bij een voorkeurshouding, dat begint met een lichte voorkeur, maar door afplatting wordt het steeds moeilijker om van die voorkeur los te komen.

Als ik naar mezelf kijk, dan merk ik dat ik soms de neiging heb om te denken "M kan toch niet stil aan tafel zitten, dus laat hem maar rondrotzooien". Maar op die manier verandert er niets natuurlijk. Dus probeer ik hem dan toch even rustig te laten zitten, zodat het ook voor hem een soort kleine overwinning wordt, een prettige ervaring waar hij wat van leert. Maar 10 minuutjes in een stoel zitten en samen spelen is natuurlijk weer wat anders dan van hem eisen dat hij een uur stilzit en geen aandacht vraagt. Dat is ook misschien wel wat je bedoelt met je kind af en toe uit zijn comfortzone halen.

En op die manier kan ik me heel goed voorstellen dat het voor Kyara's M fijn is om te ervaren dat hij lekker kan klimmen en klauteren zonder dat er iets naars gebeurt, en dat het zelfs leuk en fijn kan zijn. Daarmee zal hij nooit direct in een branie veranderen maar het is wel een verrijking van ervaringen. Zelfvertrouwen vergroten is inderdaad wel de goede verwoording ja, vertrouwen dat ze het kunnen, of dat nou ergens opklimmen is of even rustig op een stoeltje zitten.

Maar ik snap wat je bedoelt Fee en ik kan me heel goed voorstellen dat het een wonderlijke ervaring moet zijn om te ontdekken hoe anders het nu is met S. En ik hoop dat je dat schuldgevoel kunt loslaten :*
pi_131376673
Je slaat de spijker op zijn kop CS. Dat is precies wat ik bedoel. Ook nav de achterliggende gedachte van Fee's post trouwens.
  vrijdag 20 september 2013 @ 11:34:58 #292
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_131376846
verder even niet bijgelezen; volgens mij heeft Anouk niet veel last gehad van de BMR, maar wellicht een vertekend beeld, aangezien ze vlak daarna de waterpokken had :P
pi_131376900
^O^ Ik vind dat wel een soort uitgangswaarde in de opvoeding, dat ik ten alle tijden probeer M vooral zichzelf te laten zijn. Wat niet wegneemt dat ik ook probeer hem een zich scala aan vaardigheden eigen te maken waarmee hij zich staande kan houden in het leven.

Ik merk overigens dat een dreumes je die al te ambitieuze eisen keihard afleert :+ Voor opmerkingen als "doe eens rustig!" is hij gewoonweg doof, maar "als je wilt gooien mag je buiten met de bal gooien" of "binnen schreeuwen we niet, dat mag buiten wel" werkt een stuk beter. En terecht ook. Temperament verander je toch niet, het is hoogstens hanteerbaar te maken.

Dus..... valt het op dat ik geen zin heb om te werken? :@
  vrijdag 20 september 2013 @ 11:46:15 #294
250838 Fee-nix
pi_131377132
Even iets beter uitleggen wat ik bedoelde:

Natuurlijk verschilt het per kind hoe de ontwikkeling is 'voorgeprogrammeerd' (en dan heb ik het dus echt over dingen als: wanneer gaat een kind rollen/zitten/lopen), maar ik denk dus dat je aan die voorprogrammering zelf weinig tot niets kunt doen.
Het stimuleren van zelfvertrouwen en nieuwe dingen aanbieden of een kind iets laten proberen wat hij van nature misschien niet zo snel zou doen (zoals dat stilzitten in het voorbeeld van CS), dat vind ik allemaal een aanvulling op de natuurlijke ontwikkeling van je kind. En harstikke goed om te doen, uiteraard. Jij bent er om je kind te begeleiden in zijn/haar ontwikkeling, daar is geen twijfel over mogelijk.
Maar dat soort dingen doe je als ouder al 'vanzelf' en vanuit instinct. Bijvoorbeeld: je kind is taal aan het leren. Hij zegt: 'koek' en jij zegt 'ja, lekkere koek'. Dan bevestig je en je voegt taal toe. Maar naar mijn idee is het dus zo dat je onmogelijk een kind het woord 'koek' aan kunt leren als het kind daar volgens zijn eigen voorgeprogrammeerde ontwikkeling nog niet aan toe is.
Pff ik kan mezelf nooit zo helder uitdrukken als CS geloof ik :D. Nu is het hopelijk wat duidelijker.

Maar als ik nu terug lees, zie ik dat ik ook wel ernstig aan het projecteren was :D. De opmerking van Kyara over het wat meer stimuleren van M was heel onschuldig en ik las er allerlei dingen in die er helemaal niet stonden :P. Oepsie :@ . Maar toch nog een interessant gespreksonderwerp geworden ;).

CS thnx, ik kan m'n schuldgevoel nu gelukkig (eindelijk) loslaten, ja. Maar zonde van al dat gepieker was het wel...
pi_131377862
Ik begrijp volkomen wat je bedoelt en ben het er ook helemaal mee eens. En je zou mijn opmerking inderdaad ook zo kunnen opvatten :Y

Dus eigenlijk zijn we het allemaal met elkaar eens! *O*

Hoeveel paar schoenen hebben jullie kindjes?
pi_131378095
Kyara: Fijn dat het beter gaat met M !

Troeta: wat knap O+ . Nee ze gebruikt geen speen. Maar het gaat nu al beter. We tekenen elke dag wel even.

Soesa: Mooie stats ! Vroeg al die BMR, wij mogen 1 oktober. Ben ook benieuwd.

Fee en CS: Ik lees graag jullie verhalen over opvoeden. Leer er echt veel door ! Heb mijn meisje geleerd van ons bed af te klimmen. Dat kan ze echt goed ! Nu zijn we op een logeer adres en het bed is hier echt hoger. Ze doet het steeds super goed, maar was opeens even bang en wilde dat ik haar op ging tillen. Heb ik niet gedaan. Ik heb haar bemoedigend toe gesproken en gezegd "goed zo, je kan dit zelf echt heel goed, het is veilig, je bent bijna bij de grond" Zo trotskeek ze toen het lukte *;
Ik vraag me ook soms af hoe de ontwikkeling gaat van "super talenten". Misschien kan mijn meisje wel heel goed piano spelen, maar komt het er nooit uit omdat we geen piano hebben :D ? Of werkt dat zo niet ? Blijkt ze toch de nieuwe Mozart te zijn als ze opeens achter de piano van de Bieb kruipt en daar zonder oefening toonladdertjes gaat spelen ?

Susie: Arme Anouk, waterpokken vlak na de BMR ! :{

quote:
17s.gif Op vrijdag 20 september 2013 12:16 schreef Kyara het volgende:
Ik begrijp volkomen wat je bedoelt en ben het er ook helemaal mee eens. En je zou mijn opmerking inderdaad ook zo kunnen opvatten :Y

:D :@

Vanaf nu ( echte schoentjes)
3 paar in maat 20
2 paar in maat 21
1 paar in maat 22
pi_131378114
Ik snapte je ook hoor Fee! Harmonie *O* En lekker projecteren mag af en toe ook best. Het is ook best wat met J, dus dat je daar af en toe over moet bomen is heel logisch.

Kyara, ehm.... in deze maat (22) drie paar geloof ik :@ Eén paar goede leren schoenen en dan twee paar gympjes. In 20 en 21 net zo. Mijn lief is nogal fan van ebayen, dus die koopt regelmatig kleine Vansjes en Adidasjes enzo voor M. Er staan nog zeker vijf paar in de kast te wachten tot hij ze past.
  vrijdag 20 september 2013 @ 12:31:29 #298
250838 Fee-nix
pi_131378212
quote:
17s.gif Op vrijdag 20 september 2013 12:16 schreef Kyara het volgende:

:D *O*

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 12:26 schreef Clubsoda het volgende:
Ik snapte je ook hoor Fee! Harmonie *O* En lekker projecteren mag af en toe ook best. Het is ook best wat met J, dus dat je daar af en toe over moet bomen is heel logisch.
Thnx :*

Schoenen: 1 paar winterschoenen en 1 paar sandalen (waar hij inmiddels al bijna uitgegroeid is).

Kleinzusje: ja dat is ook wel een interessante gedachte :D. Hier ook geen piano :P. Ik heb geen idee hoe dat dan gaat. Of van die wonderkinderen die op hun 2e al alle staten in Amerika aan kunnen wijzen + de hoofdstad erbij.
  vrijdag 20 september 2013 @ 12:35:01 #299
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_131378280
CS, ik vind jouw posts altijd zo verhelderend :) (alleen met dat buiten schreeuwen ben ik het niet eens :P hoe doe je dat als ze groter zijn bijv.?)

Schoenen....1 paar winter en 1 paar sandalen die ze nu past

Dan liggen er nog nieuwe schoenen maat 23 (die zilveren laarsjes die ik onderlaatst gepost had)
gympies met veters...maat 24
gympies met elastiek maat 23 of 24
gympies met met veters maat 24, allemaal nieuw..en allemaal gekregen :P
pi_131378597
hier ook maar 2 paar 1 paar sandalen die nu wel weer de kast inkunnen en te klein worden en 1 paar sneakertjes van wat betere kwaliteit. Ik wilde hier laarsjes halen voor de winter maar mijn moeder raadde het af omdat de enkeltjes na de winter dan weer moeten wennen aan de lage schoenen. En aangezien papa slechte enkels heeft zei ze het beter niet te doen? iemand die die mening deelt? Nog wel genoeg op de groei in huis gelregen en ongedragen maar ze zit nu al op 22.5 met 16 maanden dus laat maar lekker liggen :)

Verder komen er hier nog wel de regenlaarzen van de lidl met de bondvoering voor in de sneeuw.

Mijn dame was van de week bezig met in de plassen stampen dus ik kijk 1 seconde weg kijk weer naar haar omdat iemand aan het lachen was tegen dr blijkt ze midden in de plas te zijn gaan zitten. Eerst terug naar huis gekunnen voor droge kleren want was veel te koud haha
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')