Aan ieder persoon kleven wel wat eigenaardigheden, daarop ben ik zeker geen uitzondering. Ik ben namelijk een groot Tanita Tikaram fan. Ze is bekend van haar song “Twist in my sobriety” dat ze in 1988 op 19 jarige leeftijd uitbracht. Het stond vorig jaar nog altijd op plek 1281 in de top 2000, deze song is great en gelukkig ook nog niet forgotten.
In de periode na Ancient Heart waarop de track Twist in my sobriety staat, bracht ze gedurende de periode 1990-1995 nog 4 CD’s uit waarvan de kwaliteit steeds minder werd. Dus zo rond 1995 was ik Tanita helemaal vergeten.
Pas in 2010 hoorde ik weer eens Twist in my sobriety en ging ik Tanita Googlen, ik ontdekte dat ze in 1998 en 2005 nog 2 albums had uitgebracht. Ze waren me ontgaan. Er staan een aantal prima songs verspreid over deze CD’s, van ieder plaats ik er eentje:
Amore Si, een track van “the Cappuccino songs” uit 1998
My love, een track van “Sentimental” uit 2005:
Tussen Cappuccino songs en Sentimental zat 7 jaar en haar laatste CD “Can’t go back” (die vorig jaar in 2012 uitkwam) liet nog eens 7 jaar op zich wachten. Als ik nu het hele oeuvre van Tanita beschouw, en ik laat “Twist in my sobriety” even buiten beschouwing, dan zit in deze song “Make the day” van vorig jaar alles wat mij zo aanspreekt aan de muziek van de inmiddels 44 jarige Tanita Tikaram
Op z’n best doet de song “Twist in my sobriety” bij een aantal van jullie nog wel een belletje rinkelen, maar de 3 bovenstaande tracks, ben ik bang, zijn jullie helemaal niet vergeten omdat jullie er simpelweg nog nooit van gehoord hebben. Hierbij geplaatst door de “laatste der Tanita Tikaram fans”, geen "Great forgotten songs", maar een paar great tracks van een Greatly Forgotten Composer and Performer die nog maar 44 jaar jong is.