quote:
Op dinsdag 3 september 2013 05:36 schreef livelink het volgende:Gao, hoe is het met jouw kinderen gegaan op school? Voor hen was natuurlijk alles nieuw en dus ook extra spannend. En misschien ook extra wennen na zo'n lange periode van vrij zijn?
Ik bedacht me later dat die afgelopen 3 maanden voor jouw kinderen waarschijnlijk echt zo'n periode is geweest die heel veel voor hen betekend heeft en waar ze nog veel op terug zullen kijken. En voor jou ook natuurlijk.
Wat lief dat je ernaar vraagt.
Het is heel goed gegaan. Jongste was erg moe en liet daardoor niet zo heel veel los, maar ik denk dat het wel ok was. Hij heeft iig niet geslaapwandeld vannacht

Op z'n oude school werd veel meer gespeeld, en ik heb de indruk dat hij dat erg mist. Dat wordt over een maand ofzo ook wel beter, als ze meer naar buiten kunnen. Nu is het echt te heet. Oudste heeft non-stop gebabbeld. Ze was zó opgelucht en blij, ze had vrienden gemaakt (waaronder een jongen, die vroeg of ze aan de jongenstafel kwam zitten

), de lessen waren echt leuk, en de leerkrachten erg aardig. Het valt me op dat ze ook niet bang zijn, allebei, om zomaar iemand aan te schieten om de weg aan te vragen, bijvoorbeeld. En iedereen op school is bijzonder vriendelijk, daar hadden we deze school voor een groot gedeelte op geselecteerd: mensen zijn open en zoeken contact. Op veel andere scholen zagen we dat niet.
Ze waren wel allebei een beetje verontwaardigd over de leerkrachten Arabisch, die tamelijk 'old-school' zijn: rechtop zitten, niet rondkijken, alleen antwoorden als je iets gevraagd wordt, dat soort dingen

Oudste was wel meteen haar Arabisch aan het oefenen. Ze begint deze week ook met Spaans.
Wat een beetje mis ging was het eind van de schooldag. Vanaf volgende week rijden er schoolbussen die ze op de stoep afzetten, maar nu moet ik ze brengen en halen, met de taxi. In Bangkok pikte je die aan de kant van de weg op, maar hier moet je bellen naar de centrale. Meestal is 'ie er dan binnen 5 minuten, soms moet je er een kwartier op wachten. Gisteren moesten we 55 minuten wachten. Oudste was uit om 15:45 (jongste tien minuten eerder), en we waren om vijf uur thuis. Bleeh! Maar toen ik dat op Facebook schreef, schreef een vriendin (uhm.... m'n vriendin, want de enige die ik hier ken

) dat ik gewoon haar chauffeur moet nemen, want die heeft om die tijd deze week helemaal niets te doen. Normaal neem ik dat soort dingen niet zo snel aan, maar gisteren stond het huilen me echt nader dan het lachen, dus we gaan vandaag met de chauffeur

En ja, het was best een bijzondere vakantie. We hebben het echt goed gehad met z'n (grotendeels althans) drietjes, en daar ben ik eigenlijk best trots op. Daar heb ik ze maar doorheen weten te loodsen in m'n eentje. Ik vond het vreselijk aandoenlijk dat oudste gisteren bij het naar bed gaan zei: "Het was echt een hele leuke dag mam. Het was alleen jammer dat je er niet bij kon zijn." Dat is dan m'n bijna-pubertje.....