Iedereen is Joods, alleen heeft nog niet iedereen dat toegegeven.quote:
Ik weet niet waarom je een heel verhaal vertelt terwijl ik alleen maar aangeef dat je opmerking nogal 'elite' overkwam 'wetende' dat wanneer 'ze op hun tenen zijn getrapt' je met 'gojim te maken hebt'. Volgens het Joods dogma is het zo dat 'iedereen' Ben-Noachied zou zijn had ik altijd begrepen. Verder geloof ik gewoon niet in ezels die een gesprek met een profeet hebben gevoerd om maar eens een voorbeeld te noemen en (o.a.) daarom verwerp ik religie.quote:Op zondag 6 oktober 2013 17:27 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Iedereen is Joods, alleen heeft nog niet iedereen dat toegegeven.
dan snap je niet wat er bedoeld wordt met Gojim.quote:Op zondag 6 oktober 2013 19:43 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom je een heel verhaal vertelt terwijl ik alleen maar aangeef dat je opmerking nogal 'elite' overkwam 'wetende' dat wanneer 'ze op hun tenen zijn getrapt' je met 'gojim te maken hebt'.
Het jodendom kan zoveel zeggen. Evenals het Christendom. Net als ik dat doe, eveneens jij.quote:Op zondag 6 oktober 2013 19:43 schreef Monomeism het volgende:
Volgens het Joods dogma is het zo dat 'iedereen' Ben-Noachied zou zijn had ik altijd begrepen. Verder geloof ik gewoon niet in ezels die een gesprek met een profeet hebben gevoerd om maar eens een voorbeeld te noemen en (o.a.) daarom verwerp ik religie.
Nogmaals: de Torah is geen geschiedkundig boek, evenals de verhalen.quote:Op zondag 6 oktober 2013 19:43 schreef Monomeism het volgende:
Dat je uit allerlei verschillende mythes (dus niet alleen de jouwe) wel wat positieve dingen kunt halen is een ander verhaal. Maar Goden die vrouwen in zoutpilaren veranderen die moet je gewoon vergeten. Die zijn er niet.
Mooi verhaal (niet cynisch maar oprecht!!) Beetje generaliserend , jammer.quote:Op zondag 6 oktober 2013 19:43 schreef Monomeism het volgende:
Zelf ben ik atheïst waarmee ik niet kan zeggen dat er geen goden zijn maar dat het onzin is te zeggen dat je 'God' of 'goden' zegt te kennen, of zegt goden te kunnen kennen zonder enig empirisch bewijs. Als voorbeeld is 'solipsisme' even legitiem en misschien filosofisch gezien zelfs nog interessanter dan 'godsopenbaring'. En dan als laatste de wetenschap in combinatie met het verbeteren van onze psyche en onze communicatie. Niets kan aan deze methode tippen om deze wereld waarin we leven te leren begrijpen. Het zal best zo zijn geweest dat religie 'werkte' in een ver verleden maar sinds deze wereld 'te klein' is geworden en de meningen té ver uit elkaar staan wordt het gevaarlijk je eschatologische dogma's te blijven handhaven en lijdt zoiets inderdaad tot een soort armageddon. Iets waar alle fanatieke gelovigen maar al te graag naar toe leven.
Niet door de Studie Adviesgroep Sekten.quote:Op zondag 6 oktober 2013 14:59 schreef bianconeri het volgende:
Maar wat is het probleem? Er worden ook mensen geholpen die atheist zijn (logisch), of stoppen als katholieken en ga maar door.
Je ontkent ze botweg. Dat is iets heel anders dan weerleggen.quote:Op zondag 6 oktober 2013 14:59 schreef bianconeri het volgende:
Je komt zelf met een hele lijst van kenmerken van een sekte. Daar heb ik op gereageerd en daaruit blijkt duidelijk dat we geen sekte zijn. JIJ kwam zelf met die lijst kenmerken en toch zeg je dat we een sekte zijn. Dat is wel tegenstrijdig
De hele wereld blijft eigenwijs. Het bekende riedeltje.quote:Maar nee hoor meneertje blijft eigenwijs.
Joden zijn hindoe alleen weten ze dat zelf nog niet.quote:Op zondag 6 oktober 2013 17:27 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat de Torah geen geschiedkundig boek is is ook een mening. Klaar. Punt.quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:29 schreef Skillsy het volgende:
De Torah is GEEN geschiedkundig boek. Klaar. PUNT. Dat er mensen zijn dat wel geloven (joden /christen of weet ik wat) is allemaal in mijn ogen oké. Maar niet mijn mening
Zekers !quote:Op zondag 6 oktober 2013 22:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat de Torah geen geschiedkundig boek is is ook een mening. Klaar. Punt.
ok?
Of Ve dynastie?? Wie weetquote:Op zondag 6 oktober 2013 21:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Joden zijn hindoe alleen weten ze dat zelf nog niet.
Houdt van Uw naaste als van uzelf.quote:Op zondag 6 oktober 2013 18:54 schreef Skillsy het volgende:
Vraag: Hoe kunt U zeggen dat Rabbi Akiva geen Jood was? Hoe kunt U zich zo vergalopperen? Hij was 100% Jood! Gaan ze dadelijk ook nog beweren dat Rav Ashlag geen Jood was!
Mijn Antwoord: Ten eerste is het helemaal van geen belang in verband met de Thora. Wij zijn allemaal Babyloniërs van afkomst. De Joden begonnen zichzelf anders te noemen, omdat ze verschilden van andere mensen, omdat zij hun leven baseerden op de wet: “Houdt van uw naaste als van uzelf”. Nu moet de hele mensheid dit doen, inclusief de Joden, die van het niveau van het volgen van deze regel zijn teruggevallen.
[knip]
- Een genetische Jood, deze moet Kabbalah studeren en verspreiden (zie nr 70 van de “Inleiding tot het Boek van Zohar“).
- Een spirituele Jood (Isra-El) is ieder die ernaar streeft de Schepper te openbaren.
Jahquote:
Jammer van je 'knip-werk'. Want nogmaals: Er bestaat geen "Joodse' nationaliteit of volk.quote:Deden de joden dat maar, deed het volk van Israel dat maar, deed de mensheid dat maar, deden wij dat maar, deed ik dat maar.
Of liever: hielden we maar van onszelf.
Ik rust mijn Kees!quote:Op maandag 7 oktober 2013 00:29 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Jah
[..]
Jammer van je 'knip-werk'. Want nogmaals: Er bestaat geen "Joodse' nationaliteit of volk.
Triest dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen, dat je weer door blijft hameren/drammen op joden en het jodendom en over het fysieke natie genaamd Israel. Wordt je nooit moe Kees? Ik wel.
A Good night
Het ga je goed en tot nooit meer ziens
als je eens begint met alle wraak- en genocidepassages uit de thora te schrappen, dan hebben we een gemeenschappelijke basisquote:Op maandag 7 oktober 2013 00:29 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Jah
[..]
Jammer van je 'knip-werk'. Want nogmaals: Er bestaat geen "Joodse' nationaliteit of volk.
Triest dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen, dat je weer door blijft hameren/drammen op joden en het jodendom en over het fysieke natie genaamd Israel. Wordt je nooit moe Kees? Ik wel.
A Good night
Het ga je goed en tot nooit meer ziens
Mijn familie niet. Ze komen uit Oezbekistan, spreken vooral Bukhori (Russisch en Engels) Ze eten geen bagels, hebben geen baarden, geen pijpekrullen, gaan niet in het zwart. Hun traditionele kleding zijn van de Turk-mongolen. De muziek is centraal aziatisch. Hun eten is heerlijk Turks (Koosjer). Je ziet er honderd restaurants in Queens (USA)quote:Op maandag 7 oktober 2013 01:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
als je eens begint met alle wraak- en genocidepassages uit de thora te schrappen, dan hebben we een gemeenschappelijke basis
Jawel er bestaat een joods volk, een volk wordt nl gekenmerkt door een gemeenschappelijke taal en cultuur, er bestaat geen joods ras.
dan voelen jullie je dus nog steeds heiden als ik het gedeelte er voor ook bij lees.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 21:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee.
Hand 15:20 is het belangrijkste aangaande het gedeelte van geen bloedtransfusies.
Wij nemen niet alles letterlijk. Maar als er bv staat ''onthouden van bloed'' dan is daar niets figuurlijks van te maken.
Vrouwen dragen bij geestelijke aangelegenheden een jurk of rok. Vrouwelijke kleding zoals jij het noemt. Maar in dagelijkse leven ook een spijkerbroek bv.
[..]
Dat is dus onzin... Juist bij ons is het de Bijbel als geheel zien heel belangrijk.
Vindt ook maar eens een vers bij ons die niet strookt met een andere vers.
Inderdaad er is nu dus meer dan een joods volk, dat is het leuke van evolutie. De zionistische gedachte is om al die joodse volken uit de diaspora weer te verenigen in het beloofde land. (Er zijn ook nog ethiopische joden)quote:Op maandag 7 oktober 2013 01:29 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Mijn familie niet. Ze komen uit Oezbekistan, spreken vooral Bukhori (Russisch en Engels) Ze eten geen bagels, hebben geen baarden, geen pijpekrullen, gaan niet in het zwart. Hun traditionele kleding zijn van de Turk-mongolen. De muziek is centraal aziatisch. Hun eten is heerlijk Turks (Koosjer). Je ziet er honderd restaurants in Queens (USA)
Ze vinden de Asjkenazim joden maar vreemd.
Qua cultuur zijn het Turken. Heel verschillend met Europese joden. Er zijn overigens in USA en Israel wel meer dan 5 sjoels in dezelfde straat. En allen denken ze dat ze gelijk hebben. En slaan elkaar de hersenen in.
Maar goed. Ik weet het goed gemaakt. Joden zijn een volk, hebben allemaal gemeenschappelijke taal en en cultuur.Zo dachten ze vroeger, zo denken ze nu en zo zullen we blijven denken in de toekomst. Dan hoeven we er niet meer over te hebben
Ja er zijn Chinese joden , in elke land zitten joden. Klopt, de zionisten geloven (net als de nazi's) dat joden een volk zijn. De vroegere kerkvaders dachten (denken) ook zo (ik denk iedereen wel). Het is ook de kern van het antisemitisme want ze zeiden : ' het kwade van de jood niet zozeer in zijn religie, maar vooral in zijn aard'' En dat idee werd in de veertiende eeuw uitgewerkt door Nicolaas van Lyre, toen de meest gezaghebbende bijbelgeleerde. Joden konden de toenmalige antisemitische vervolgingen niet ontlopen door christen te worden, want: ''een jood blijft altijd een jood'', zo zei men.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad er is nu dus meer dan een joods volk, dat is het leuke van evolutie. De zionistische gedachte is om al die joodse volken uit de diaspora weer te verenigen in het beloofde land. (Er zijn ook nog ethiopische joden)
heb je het over de thorah of de septuagint, de laatste was geschreven in een wereldtaal (grieks) de eerste in een taal die alleen de inwoners van de joodse staat konden lezen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:27 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja er zijn Chinese joden , in elke land zitten joden. Klopt, de zionisten geloven (net als de nazi's) dat joden een volk zijn. De vroegere kerkvaders dachten (denken) ook zo (ik denk iedereen wel). Het is ook de kern van het antisemitisme want ze zeiden : ' het kwade van de jood niet zozeer in zijn religie, maar vooral in zijn aard'' En dat idee werd in de veertiende eeuw uitgewerkt door Nicolaas van Lyre, toen de meest gezaghebbende bijbelgeleerde. Joden konden de toenmalige antisemitische vervolgingen niet ontlopen door christen te worden, want: ''een jood blijft altijd een jood'', zo zei men.
Maar dit is geen C&H forum maar F&L en ik spreek niet over het jodendom maar over de Torah. De Torah is geschreven voor Israel NIET de joden. Zie je het verschil?
De Joden begonnen zichzelf anders te noemen. Er bestaat geen "Joodse' nationaliteit of volk in de Bijbel/ Torah. Een "niet-Jood"(Goy) betekent "een volk" in het Hebreeuws. Wanneer de joden (lees: jodendom) het hebben over Goy zien zij alle niet-joden hiermee . Dus iedereen die NIET uit een joodse moeder is geboren. Vaak hebben ze allerlei orneine gedachtens over hen. Maar dit is wat het huidige jodendom denkt. Dit is zo ontstaan ( zoals je zelf ook schrijft evolutie) maar ook uit veiligheid. Het jodendom veranderd ook, het evolueert ook, net als het Christendom. Maar de Torah niet.
Yaakov, die de naam Israel kreeg in de Torah is geen jood, zijn moeder was immers geen jodin. Onkelos ,is van de bekendste en meest gerespecteerde schrijver in het jodendom (zijn vertalingen in de Talmoed), was geen jood ( in die zin dat hij niet geboren is uit een joodse moeder) hij was zelfs een neef van de Romeinse keizer Titus (dacht ik) . Moet je even nachecken als je wilt. Hij heeft hele horden Romeinse soldaten bekeerd.
Dit is F&L , geen geschiedenis. Wanneer de Torah het heeft over niet -jooden spreekt ze over iemands egoïstische eigenschappen. En wanneer er staat Heilige Volk spreekt de Torah over de eigenschap van liefde voor je naaste. Iedereen kan Israel worden. Daar hoef je geen jood voor te zijn. De Torah spreekt over 'Mijn volk" en dit betekend iedereen die naar hem streeft ( Isra - El) . DAT is het uitverkorne volk, dat is Zijn volk. De Schepper spreekt over een Heilige gemeenschap, niet een man die besneden is en uit een joodse moeder komt.
Je kunt wat betreft afstammen alleen spreken over je ziel. Indien je Torah bevat, kun je inzien wat de sjoresj (wortel) van je nefesh (ziel) is
Nogmaals : leer het verschil tussen het huidige Jodendom en de Torah. Ze zijn niet hetzelfde. Maar genoeg over dit onderwerp. Ik heb denk ik wel genoeg uitgelegd. Als je dit niet wilt aannemen en in de dogmatiek van het jodendom (en indirect het Christendom) en de rest van de wereld wilt blijven hangen en je er niet van los kan maken is jouw eigen keuze
Mvg,
In de periode van de tweeede tempel in Jerusalem tot aan zijn vernietiging in het jaar 70 van de gangbare jaartelling, verscheen er veel verschilleden Torah vertalingen in het Aramaic, Grieks, Egyptisch, Medisch en Elamees. De meeste van deze vertalingen zijn voor ons verloren gegaan maar we kunnen ervan uitgaan dat verschillende sporen van de taal waarin ze werden geschreven en van de inzichten die erop van invloed waren terug zijn te vinden in de latere Griekse en Arameese vertaling die wel bewaard zijn gebleven.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
heb je het over de thorah of de septuagint, de laatste was geschreven in een wereldtaal (grieks) de eerste in een taal die alleen de inwoners van de joodse staat konden lezen.
Gojim is meervoud van goj/goy, wat volkeren betekendquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
gojim in de torah lijkt me toch voornamelijk te wijzen op "zij die geen hebreeuws spreken"
Niemand weet hoe en wanneer de Torah, de Vijf boeken van Moshe werd geschreven of aar uit eindelijke vorm kreeg. Ik ga me daar niet mee bezig houden eerlijk gezegd. Laat staan de geschiedenis herschrijven.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Het inclusivisme dat je claimt lijkt me toch wel in strijd met een boek dat in een taal is geschreven die vrijwel niemand kon lezen.
even wat geschiedenis:: er waren twee staten juda en israel
israel verdeen, juda werd gedeporteerd en keerde weer terug tijdens ezra (juda -> joden)
(dit is gedocumenteerde geschiedenis)
Ezra claimde het hele land en de hele bijvbel die dus vanaf toen JOODS was.
Waarom wil je zo graag de geschiedenis herschrijven? Izaak is hartstikke mythisch.
helaas voor jou: er is geen Israel meer na 722 voor christusquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:52 schreef Skillsy het volgende:
Enigste wat ik continue herhaal is dat de Torah is geschreven voor ISRAEL
Ok genoeg hierover.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
helaas voor jou: er is geen Israel meer na 722 voor christus
Esra (uit JUDA) heeft het grootste deel van de bijbel geschreven om zijn etnische zuiveringen te kunnen rechtvaardigen.
quote:Op zondag 6 oktober 2013 17:27 schreef Skillsy het volgende:
Wat jij hier wilt zeggen is dat een ieder die geloofd in God en zijn geboden wil naleven tot 1 volk behoort.quote:Op zondag 6 oktober 2013 18:54 schreef Skillsy het volgende:
- Een spirituele Jood (Isra-El) is ieder die ernaar streeft de Schepper te openbaren.
Kopt, een ieder die zich heeft losgemaakt van materieel belang en zich alleen richt op gehechtheid aan de Schepper, aan de Kracht van geven volgens de wet van gelijkvormigheid en zich hier ieder moment aan wijdt, draagt de naam Yashar le El (= rechtstreeks naar de Schepper)Israel. Israel zijn de vonken van kedusha die zich in de mens bevinden, zo heeft men ook de 70 volkeren van de wereld in zich. De volkeren hebben niets met de Torah en verachten het, bij Israel is het andersom. Israel zijn de keliem de hasjpieja (vaten, receptakels van het geven) en de volkeren zijn de keliem de kabbalah (vaten, receptakels van het ontvangen).quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 09:09 schreef Natural-Cool het volgende:
Wat jij hier wilt zeggen is dat een ieder die geloofd in God en zijn geboden wil naleven tot 1 volk behoort.
De rabbijnen leren niet meer de Torah be Sod. Waar ik over spreek is de Kabbalaquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 09:09 schreef Natural-Cool het volgende:
Hetgeen jij hier zegt komt overeen met het gegeven dat iedere vrome moslim ongeacht zijn ras, aard, geslacht, afkomst tot 1 volk ( in het arabisch ummah ) behoort, d.w.z. elkaars broeder en zuster is in de ogen van God.
Dat Joden daar ook net zo dachten wist ik niet, welke delen van de Thora / leer wijzen daarop beste Skillsy ?
ja gek he?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 09:56 schreef Skillsy het volgende:
Veel mensen denken aan Israel een fysiek landje in het Midden Oosten waar je op vakantie gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |