Toen ik na 6 weken thuiskwam, zat ik echt van 'waar ben ik? hoe werkt dit? was dit mijn kamer?'quote:
Ik ben ook net terug. Wel voor werk. Maar toch wel fijn om weer thuis te zijn. Ervaar je dat niet zo?quote:
Toen ik anderhalve week daar was en de meeste dingen heb gezien, wilde ik wel weer thuis zijn. Maar nu ik hier ben, dan mis toch weer de winkeltjes die tot laat open zijn, goedkope sushi, de arcade hallen en de japanners die zo beleefd tegen je doen.quote:Op zondag 29 september 2013 15:06 schreef ArmandvanHelden het volgende:
[..]
Ik ben ook net terug. Wel voor werk. Maar toch wel fijn om weer thuis te zijn. Ervaar je dat niet zo?
Schiphol ging nog, maar toen ik op Utrecht uit de (vieze) trein stapte kon ik echt niet geloven dat we vrijwillig in zo'n ongeorganiseerde teringzooi levenquote:Op zondag 29 september 2013 11:44 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Toen ik na 6 weken thuiskwam, zat ik echt van 'waar ben ik? hoe werkt dit? was dit mijn kamer?'
100 yen ongeveer 0.75 euroquote:Op zondag 29 september 2013 19:06 schreef De_Ilias het volgende:
Hoe duur zijn arcade hallen in Tokio?
Komt me bekend voor.quote:Op zondag 29 september 2013 18:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Schiphol ging nog, maar toen ik op Utrecht uit de (vieze) trein stapte kon ik echt niet geloven dat we vrijwillig in zo'n ongeorganiseerde teringzooi leven
Wat aankloten kunnen ze in Japan ook wel hoor. Wat een boel verouderde industrie heb ik daar gezien, vervallen huizen, garageboxen tot de nok toe vol ouwe troep zodat de deur niet meer dicht kan, wegwijsborden waarbij ze fouten corrigeren door er papiertjes overheen te plakken (soms zelfs op digitale borden!), noem maar op. Om over hun ruimtelijke ordening (of het gebrek daaraan) maar niet te beginnen.quote:Op zondag 29 september 2013 23:50 schreef koffiegast het volgende:
Maar het voelde inderdaad alsof alles hier zo vies was en dat mensen maar een beetje aankloten hier.
Klopt. Je vindt ze hooguit voor een politiepost.quote:Op maandag 30 september 2013 01:36 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik vind het wel bijzonder hoe schoon het hier op straat is als je kijkt hoe weinig prullenbakken er zijn. Ik heb al meerdere keren langere tijd m'n afval meegesleept omdat ik nergens een afvalbak kon vinden.
Heb je niet de hele week in de trein gezeten?quote:Op maandag 30 september 2013 16:01 schreef boem-dikkie het volgende:
Fantastische week trouwens! Helaas morgen alweer terug. Eens kijken of we nu het treinsysteem wel snappen!
Veel plezier. En als die gids nog eens een dagje zin heeft meld ik me bij deze aanquote:Op maandag 30 september 2013 17:31 schreef totalvamp het volgende:
Ik ga morgen weg naar Tokyo voor 12 dagen, ben al een half jaar aan het aftellen
Voor mij is Japan(Tokyo) perfect, past precies bij mijn levenstijl.
Kom daar ook om 11uur 's ochtends aan dus heb heel die dag om rond te lopen
Ook een gratis gids voor een dag omdat ze Engels wil oefenen ^^
Thanks ^^ Dan zul je even contact met haar moeten opnemen op japan-guide.com, al staan er daar meerdere.quote:Op maandag 30 september 2013 18:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Veel plezier. En als die gids nog eens een dagje zin heeft meld ik me bij deze aan
Een beetje maar geen moeite gedaan om het zelf te begrijpen. Constant iemand in de groep die internet had of veel vaker had gereisd!quote:Op maandag 30 september 2013 16:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Heb je niet de hele week in de trein gezeten?
Wacht maar tot je in de wat minder bedeelde gebieden komt. Zo utopisch is het allemaal niet hoor. De cultuur is trak en georganiseerd, maar als je bijvoorbeeld in Hakodate (zuiden van Hokkaido) gaat kijken, zie je dat eea best in verval kan raken.quote:Op zondag 29 september 2013 23:50 schreef koffiegast het volgende:
Toen ik op schiphol kwam was het regenachtig en vies weer. Ik was echt weer thuis. Het mooie is dan weer wel dat ik mijn huis kan/kon zien uit het vliegtuig wanneer ik via baan 6 kom (die ver weg ligt).
Maar het voelde inderdaad alsof alles hier zo vies was en dat mensen maar een beetje aankloten hier.
Ik had geen culture shock in Japan (gek genoeg), maar wel toen ik terugkwam...
Inderdaad. Je loopt soms een halve dag met een colaflesje te zeulenquote:Op maandag 30 september 2013 01:36 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik vind het wel bijzonder hoe schoon het hier op straat is als je kijkt hoe weinig prullenbakken er zijn. Ik heb al meerdere keren langere tijd m'n afval meegesleept omdat ik nergens een afvalbak kon vinden.
Japanse meisjes die Engels willen oefenenquote:Op maandag 30 september 2013 17:31 schreef totalvamp het volgende:
Ik ga morgen weg naar Tokyo voor 12 dagen, ben al een half jaar aan het aftellen
Voor mij is Japan(Tokyo) perfect, past precies bij mijn levenstijl.
Kom daar ook om 11uur 's ochtends aan dus heb heel die dag om rond te lopen
Ook een gratis gids voor een dag omdat ze Engels wil oefenen ^^
Dat was ook mijn ervaring. Zelf ook paar dagen beetje de stad uit geweest, en hoewel ik nog steeds richting mooie plekken ging, merkte je de verschillen behoorlijk.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 05:39 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Wacht maar tot je in de wat minder bedeelde gebieden komt. Zo utopisch is het allemaal niet hoor. De cultuur is trak en georganiseerd, maar als je bijvoorbeeld in Hakodate (zuiden van Hokkaido) gaat kijken, zie je dat eea best in verval kan raken.
Wel irritant dat de restaurants op Narita s`avonds al zo vroeg dicht gaan, net als de winkeltjes.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 04:36 schreef boem-dikkie het volgende:
Wat is Narita Airport geweldig trouwens. Super chille stoelen, overal stopcontacten en gratis WiFi.
Maakt de 90 minuten vertraging iets minder hinderlijk.
Foto's?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:01 schreef boem-dikkie het volgende:
Kan ik me voorstellen. Ben weer in Nederland. Goede vlucht gehad. Half lege vlucht dus had drie stoelen voor mezelf. Eten was ook boven verwachting goed!
Ik zou zeggen dat het iets tussen de twee is. Op de bus worden dingen ook in het Engels aangekondigd, maar op de bushaltes staan de tijden enkel in het Japans.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:33 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik was vorige week een paar dagen in Sendai. Een grote provinciestad, maar het blijft een provinciestad, wat betekent dat ze net zoals in ons provinciestadje weinig tot geen Engels spreken. In Tokyo en rond Osaka is dat anders.
Ik ben gisteren met mijn riem door de detector op Narita gegaan, waarna ik grondiger onderzocht ben.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 04:36 schreef boem-dikkie het volgende:
Wat is Narita Airport geweldig trouwens. Super chille stoelen, overal stopcontacten en gratis WiFi.
Maakt de 90 minuten vertraging iets minder hinderlijk.
Dat viel me ook op, op straat geraak je gewoon geen afval kwijt.quote:Op maandag 30 september 2013 01:36 schreef boem-dikkie het volgende:
Dit ja en dan alles aan het eind van de dag bij het hostel dumpenquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:09 schreef wormtrein het volgende:
Tja van die prullenbakken, dat is me ook opgevallen inderdaad. En een flesje cola valt nog mee maar voor bijvoorbeeld een bananenschil is het al minder ideaal. Daarna maar de witte plastic zakjes van de Lawson maar gaan bewaren als portable vuilniszak in de tas![]()
Iemand misschien nog wat leuke tips hieromtrent? We moeten dit weekend ticket boeken en kunnen vliegen vanaf Tokyo, Nagoya of Osaka.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Goedkope vlucht van Nagoya naar Manilla gevonden. Dat geeft gelijk het stukje buiten Tokyo wat we willen doen ook wat vorm:
Tokyo - Nagano (snowmonkeys, onsen, misschien skieen? Kan dat dan al (begin januari)?)
Nagano - Matsumoto (kasteel)
Matsumoto - Nagoya.
Zou er tussen Matsumoto en Nagoya nog iets leuks zitten (of met kleine omweg)? Is Nagoya een leuke stad?
Ik vertrek pas over 10 dagen maar ik heb een tussenstop in Tsumago gepland. Traditioneel dorpje in de bergen langst de oude nakasendo post route, redelijk bekand bij japanse touristen die de postroute afwandelen tussen Tsumago en Magome.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 10:41 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Iemand misschien nog wat leuke tips hieromtrent? We moeten dit weekend ticket boeken en kunnen vliegen vanaf Tokyo, Nagoya of Osaka.
Dan heb jij nog niet dronken Japanners meegemaakt op de woensdagavond/donderdagavond? in downtown Tokio. Maar verkies nog altijd liever een dronken Japanner dan een mainland chinees want die rochelen en spugen bij de vleet.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:49 schreef totalvamp het volgende:
Lekker in Tokyo hier! Vandaag bij een bar geweest en gewoon heel de avond daar gezeten. Broertje was dronken daarna en had hem bijna achtergelaten. Waarom zijn veel dronken mensen onwijs irritant en luidruchtig. Schaamde me dood...
Met kotszakjes aan de oren geknooptquote:Op maandag 14 oktober 2013 11:18 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Dan heb jij nog niet dronken Japanners meegemaakt op de woensdagavond/donderdagavond? in downtown Tokio. Maar verkies nog altijd liever een dronken Japanner dan een mainland chinees want die rochelen en spugen bij de vleet.
Wel meegemaakt, maar die waggelen alleen maar.quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:18 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Dan heb jij nog niet dronken Japanners meegemaakt op de woensdagavond/donderdagavond? in downtown Tokio. Maar verkies nog altijd liever een dronken Japanner dan een mainland chinees want die rochelen en spugen bij de vleet.
Net terug uit Japan, wat een geweldig land! Let wel ff op, momenteel zijn er aardig wat typhoons actief, volgende week mogelijk eentje die Osaka langskomt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 20:49 schreef tesca het volgende:
Ik ga zaterdag (over een week dus) naar japan voor 2 weken! Super veel zin in!
We vliegen naar Osaka, blijven daar een week en gaan van daar uit naar hiroshima, nara, kyoto, kobe (en we zien daar wel waar we wel of geen zin in hebben). Dan nog een week in tokyo en van daar naar kamakura, nikko, hakone, disney :-) ik heb er ZOO veel zin in, eerste keer naar japan! Ben alleen bang dat ik allerlei toffe dingen vergeet te zien ;-)
Linkje: http://www.theguardian.co(...)n-stopped-having-sexquote:Why have young people in Japan stopped having sex?
What happens to a country when its young people stop having sex? Japan is finding out… Abigail Haworth investigates
Arm’s length: 45% of Japanese women aged 16-24 are ‘not interested in or despise sexual contact’. More than a quarter of men feel the same way. Photograph: Eric Rechsteiner
Er liggen nogal wat bergen tussen die twee regio's, en dat houdt wel eens naar weer tegen. Ik was afgelopen week in Kyoto, en daar scheen het zonnetje, terwijl in Tokyo de regen met bakken uit de hemel viel. Door het reizen met de Shinkansen valt het niet erg op, maar Japan blijft een erg groot land, met verschillend weer op verschillende plaatsen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 07:28 schreef peterselieplukkker het volgende:
Zo heb ik in afgelopen week door de typhoon Wipha mijn reisplan aangepast om langer in Hiroshima te blijven. Rondom Tokyo (en ook merkbaar in Osaka) was het regen en regen, terwijl in Hiroshima het zonnetje scheen.
In het zuidelijke deel van Japan (vanaf Tokyo -> Hiroshima) is het Engels van de Japanners redelijk, in vergelijking met het noorden. In het OV vind je altijd wel iemand die voldoende Engels spreekt. Als je naar het noorden gaat (waar wij bijvoorbeeld wonen), dan wordt het wat lastiger.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:10 schreef tesca het volgende:
Ben alleen een beetje bang voor hoe we het allemaal moeten gaan regelen want ik hoor overal dat men slecht engels kan en wij kunnen zeer beperkt japans haha. Alleen al vanaf kansai OV uitzoeken ed... maar zal vast wel loslopen
Toen ik net in Japan woonde, en dat is nu bijna 5 jaar geleden, toen keek ik m'n ogen uit. De dames liepen er goed verzorgd en vaak super sexy bij. Op onze universiteitscampus: hakjes, zeg maar hakken, lange kousen, korte rokjes, soms leuke beenwarmers erbij, dat was erg leuk. Nu zijn het allemaal van die bibliotheekvrouwtjes.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:48 schreef El_jefe07 het volgende:
Interessant artikel vandaag over Japan in The Guardian:
[..]
Linkje: http://www.theguardian.co(...)n-stopped-having-sex
Wb het OV, ken je Hyperdia al? Handige plannerquote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:10 schreef tesca het volgende:
Volgens mij gaan wij ook niet zo'n last hebben van het weer.. Als ik het goed lees verwachten ze dat de typhoons danwel weg of danwel regio tokyo zijn aankomende periode en wij gaan pas de 2e week (begin november) naar tokyo.. Komt hoop ik precies goed uit :-)
Eerst naar osaka/kyoto en daar was het dus schijnbaar mooi weer afgelopen week als ik jou zo hoorHeb er zooo'n zin in !
Ben alleen een beetje bang voor hoe we het allemaal moeten gaan regelen want ik hoor overal dat men slecht engels kan en wij kunnen zeer beperkt japans haha. Alleen al vanaf kansai OV uitzoeken ed... maar zal vast wel loslopen
Volgens mij liep ik een kilometer om over te stappen van lijn A naar lijn B. Op hetzelfde station...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:43 schreef Negentiendertig het volgende:
[..]
Wb het OV, ken je Hyperdia al? Handige planneren verder is het OV daar heel logisch, zelfs hier in Tokyo vind ik het simpel te gebruiken. Het enige wat balen is, is dat je soms een kilometer moet lopen om over te stappen van lijn A op lijn B
Naar is dat hequote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:44 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Volgens mij liep ik een kilometer om over te stappen van lijn A naar lijn B. Op hetzelfde station...
Ook meegemaakt, maar dat is bij Tokyo of Ikebukero station enzo geloof ik. Volg je de bordjes.. denk je 'ah ben er zo'.. kom je hoek om en dan zie je een 500 meter lange tunnel. Juist!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:44 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Volgens mij liep ik een kilometer om over te stappen van lijn A naar lijn B. Op hetzelfde station...
MasterCard zou volgensmij wel moeten, maar een ING pinpas met een maestro chip niet behalve citibank. Voorheen kon je met je ING pasje nog bij elke 7/11 (supermarkt dit overal is in Japan), maar helaas is dat weg.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:40 schreef tesca het volgende:
Het enige wat ik me nog afvraag is of ik overal kan pinnen net een ING pinpas en of MasterCard cc?
ING Maestro werkt prima bij Japan Post Office, en MasterCard werkt in ieder geval ook bij Citi. Ik had juist problemen met Rabo Maestro, die werkte namelijk nergens bij mij.. Werelddekking stond aan, maar toch wilde hij niet. Zorg dus dat je nog iets van een backup hebt, altijd handigquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:55 schreef koffiegast het volgende:
[..]
MasterCard zou volgensmij wel moeten, maar een ING pinpas met een maestro chip niet behalve citibank. Voorheen kon je met je ING pasje nog bij elke 7/11 (supermarkt dit overal is in Japan), maar helaas is dat weg.
Ik woon op 150 km afstand van de centrale. De achtergrondstraling is hier net zo hoog als voor het ongeluk (dwz laag). Ja, er lekt water vanuit de centrale in de zee, en dat zal nog wel een tijdje doorgaan. De grote vraag is hoe veel radioactief materiaal in zee lekt, hoeveel materiaal er in de voedselketen terecht komt, en wat wij daarvan op ons bordje krijgen. Mevrouw Lyrebird is daar helemaal niet zo gerust op, en eet dan ook het liefst spul uit de tuin van haar Koreaanse ouders. Ik denk dat het allemaal wel meevalt, maar dat is waarschijnlijk zelfbescherming. Als ik me er zorgen over zou gaan maken, dan zou ik niet meer hier wonen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:04 schreef King_of_cubes het volgende:
Ik lees hier al een klein tijdje af en toe even mee omdat ik van plan ben volgend jaar naar Azië (waaronder Japan) af te reizen voor een aantal weken. Maar sinds kort ben ik een beetje gaan twijfelen aan of dit nog wel een goed idee is. Met steeds maar weer nieuwe berichten over lekken van Fukushima in zee etc. ben ik me toch een beetje zorgen gaan maken over wat dit betekent voor de voedselveiligheid. Wat denken jullie hierover? Zijn jullie er zelf mee bezig door bijvoorbeeld dingen te mijden als je daar bent? Misschien maak ik me wel zorgen om niks maar het zit toch genoeg in mijn achterhoofd dat het de voorpret op mijn reis een drukt.
Ga er maar vanuit van niet. ING pass met maestro werkt volgensmij (en uit andere berichten) enkel bij citibank. Je kunt altijd natuurlijk daar geld pinnen en elders uitgeven (winkels). Citibank heb je volgensmij verspreid over het hele land.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:16 schreef tesca het volgende:
Thanks voor alle informatie nu al ! Kan ik dan met mijn ING pas wel in winkels betalen of kan ik alleen naar citibank en japan post office om met mijn ING pas geld op te nemen? even aan het uitzoeken want andere passen vragen echt belachelijk hoge kosten met geld opnemen en betalen met pas :-)
Dat is dus niet waar, Meastro pinpas werkt bij alle Japan Post Offices. Doordat Citi een internationale bank is werkt het daar in ieder geval óók.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:05 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit van niet. ING pass met maestro werkt volgensmij (en uit andere berichten) enkel bij citibank. Je kunt altijd natuurlijk daar geld pinnen en elders uitgeven (winkels). Citibank heb je volgensmij verspreid over het hele land.
Ik heb inderdaad alleen geld op kunnen nemen bij een postkantoor. Deze zat voor mij tussen Akihabara station en Kanda station in, was iets van 5 minuten lopen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:50 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar, Meastro pinpas werkt bij alle Japan Post Offices. Doordat Citi een internationale bank is werkt het daar in ieder geval óók.
Vanwege de betalingskosten bij pinnen in een winkel heb ik uitsluitend contant betaald.
Ik hoopte eigenlijk al een beetje dat jij zou reageren, goed om een perspectief te krijgen van iemand die er woont. Weet je hoe andere mensen in Japan er mee om gaan? Leuk om af en toe je verhalen te lezen trouwens.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 06:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik woon op 150 km afstand van de centrale. De achtergrondstraling is hier net zo hoog als voor het ongeluk (dwz laag). Ja, er lekt water vanuit de centrale in de zee, en dat zal nog wel een tijdje doorgaan. De grote vraag is hoe veel radioactief materiaal in zee lekt, hoeveel materiaal er in de voedselketen terecht komt, en wat wij daarvan op ons bordje krijgen. Mevrouw Lyrebird is daar helemaal niet zo gerust op, en eet dan ook het liefst spul uit de tuin van haar Koreaanse ouders. Ik denk dat het allemaal wel meevalt, maar dat is waarschijnlijk zelfbescherming. Als ik me er zorgen over zou gaan maken, dan zou ik niet meer hier wonen.
Dat is deel van het probleem, ik weet niet goed weet wat ik kan vertrouwen. Dit en dit lijkt een compleet ander beeld te geven van hoe de situatie is.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 09:51 schreef pokkerdepok het volgende:
ik las van de week nog een zeer verontrustend artikeltje over de kerncentrale daar. maar je weet nooit hoeveel ervan paniek is, of overdreven... andere berichten zijn jusit weer voorzichtig positief..
ik vrees dat de BBC wel iets eerlijker is...quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 23:09 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Ik hoopte eigenlijk al een beetje dat jij zou reageren, goed om een perspectief te krijgen van iemand die er woont. Weet je hoe andere mensen in Japan er mee om gaan? Leuk om af en toe je verhalen te lezen trouwens.
[..]
Dat is deel van het probleem, ik weet niet goed weet wat ik kan vertrouwen. Dit en dit lijkt een compleet ander beeld te geven van hoe de situatie is.
In Nikko hebben we wel eens in een bed & breakfast gezeten waarbij we naar een prive onsen konden gaan. Die zat aan de B&B vast, en die mocht je op slot doen, als een soort van badkamer.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 08:57 schreef tesca het volgende:
Nog een laatste vraagis er ergens een onsen waar man en vrouw gemengd zijn? Waarbij je eventueel ook badkleding aan mag (hoeft niet perse)
De Japanners hebben geen keuze. Die willen nergens anders naar toe en die zullen in Japan blijven wonen, ook als alles licht gaat geven.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 23:09 schreef King_of_cubes het volgende:
Weet je hoe andere mensen in Japan er mee om gaan?
Filmpje erbij?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:48 schreef El_jefe07 het volgende:
Interessant artikel vandaag over Japan in The Guardian:
[..]
Linkje: http://www.theguardian.co(...)n-stopped-having-sex
Gek, want hier lees ik dat er in de eerste zes maanden van dit jaar nog nooit zoveel toeristen naar Japan zijn gegaan.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De Japanners hebben geen keuze. Die willen nergens anders naar toe en die zullen in Japan blijven wonen, ook als alles licht gaat geven.
Buitenlanders hebben wel een keuze. Op onze faculteit hadden we een Duitse hoogleraar, die twee keer per jaar langs kwam, en die hebben we sinds Fukushima niet meer gezien. De Duitse ambassade is zo ver ik weet van Tokyo naar Osaka verplaatst. Een maand geleden hadden we een conferentie met een aantal Finnen. Die hadden we vier jaar geleden ook, en toen was de opkomst twee keer zo groot. Als je naar Nikko gaat, dan lijkt het wel uitgestorven, ook midden in het hoogseizoen. Wat dat betreft is het ideaal om juist nu naar Japan te komen.
Overigens ben ik in april in Kyoto en Tokyo geweest, geweldig land! In Kyoto hadden wij een appartementje gehuurd in een doodnormale wijk. Was een aparte ervaring om op de fiets de buurt te verkennen en allerlei bijzondere bezienswaardigheden tegen te komen die het massatoerisme nog niet ontdekt heeft. Ondanks de grote taal- en cultuurverschillen hebben we ons uitstekend gered. Japanners zijn ontzettend behulpzaam en er zijn verschillende apps beschikbaar waarmee je met behulp van GPS (dus geen internetverbinding voor nodig) eigenlijk niet kan verdwalen.quote:The number of foreign visitors to Japan in January-June rose 22.8 pct from a year before to an estimated 4,954,600, hitting a record high for the first-half period, the Japan National Tourism Organization said Wednesday.
Dat wordt in de boekwinkel voor je gedaan. Voor een maat kocht ik in Tokyo als souvenirtje een manga-strip en bij het afrekenen vroeg de kassière iets onverstaanbaars in het Japans. Ik antwoordde maar met 'hai' en toen deed ze er een kaft omheen. Zonder extra kosten, overigens.quote:Op maandag 30 september 2013 11:03 schreef boem-dikkie het volgende:
Eens, maar er zijn best wel veel stoepjes e.d. waar je op kunt zitten.
Weet iemand hier waarom bijna elke Japanner zijn boek heeft gekaft?
In april heb ik in Kyoto nog met een Maestro pas bij een 7/11 gepind.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:55 schreef koffiegast het volgende:
[..]
MasterCard zou volgensmij wel moeten, maar een ING pinpas met een maestro chip niet behalve citibank. Voorheen kon je met je ING pasje nog bij elke 7/11 (supermarkt dit overal is in Japan), maar helaas is dat weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |