_Dido_ | dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:07 |
Ik zag dat Nepal nog geen eigen topic heeft en aangezien ik van plan ben daar eind volgend jaar naartoe te gaan voor drie tot vier weken, leek het me een goed idee om er eentje aan te maken. De Lonely Planet is besteld, dus nog even en de voorpret kan beginnen! Overigens reis ik alleen en ben ik zwaar slechthorend, dat maakt het natuurlijk wel extra spannend allemaal ![]() Ben benieuwd naar jullie do's en dont's ![]() Aanvulling: dit is dus mijn eerste soloreis, dus ik sta ook open voor algemene tips! [ Bericht 3% gewijzigd door _Dido_ op 27-08-2013 19:53:31 ] | |
HulkHeld | dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:14 |
Luister goed naar naderende tijgers, oh wacht. | |
nerd4sale | dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:36 |
Over een maand of 3 kan ik je er meer over vertellen. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:38 |
Interessant topique in spé. Nepal staat ook op mijn to-do lijstje | |
Perenijsje | dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:39 |
Niet dat je direct om dit advies hebt gevraagd, maar ik zeg het je toch maar even; Indien je de mogelijkheid en de tijd hebt zou ik een uitstap naar Tibet adviseren. Vanaf Kathmandu is het goed te doen en het is echt een geweldige ervaring. Wij hebben een aantal jaren geleden, na een lange rondreis door China en Tibet, een bezoek gebracht aan het Rongbuk klooster en het op 5200 meter hoogte gelegen Mt Everest Basecamp. In deze regio kun je ook prachtige 4x4 ritten maken door de Tibetaanse hoogvlakten. Zoveel rust - zoveel ruimte. Het was echt een schok toen we vanuit de serene rust via Zhang Mu en grenspost Kodari de hectiek (en de viezigheid) van Kathmandu inreden.. Nepal is overigens wel ontzettend goedkoop (hotels, hostels, restaurantjes, excursies..), dus je kunt het heel makkelijk uitzingen met een zeer beperkt budget. Heb je al veel ervaring met reizen (en dan met name in Azië)? | |
_Dido_ | dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:51 |
@ nerd-4-sale: cool! Ik ben benieuwd! ![]() @ Funkel: concrete plannen? ![]() @ Perenijsje: Nee, dit is mijn eerste soloreis. Ben al wel naar Jordanië geweest (ook geweldig ![]() Bedankt voor de tip! Ik ga de komende tijd eerst eens op een rijtje zetten wat ik allemaal wil doen ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Tinkerbel_ACC_ | dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:11 |
Nepal is heel leuk! Ik vond het het betere India ![]() Tips: bandipur, chitwan N P (wij zaten in een lodge waar we een all-in prijs betaalde voor een aantal dagen incl excursies en daarmee ook het dorp steunde. Mocht je naam willen weten dan zoek ik het even op!) en pashupatina (of zoiets, de Hindu tempel in Kathmandu). En in bandipur kun je op een heldere dag de Himalaya zien! En het Everest base camp in Tibet is heel gaaf! Wij zijn er met onze eigen auto heen gereden, echt een gave route. Overigens is (zover inbegrepen heb) alleen in de winter de top echt goed zichtbaar,dus das wel gaaf om te zien (maar ook ontzettend koud!). | |
announcement | dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:36 |
Ik ben er twee jaar geleden geweest. Erg mooi land. Ga naar Pokhara en ga vanaf daar een trekking doen, oktober is de beste tijd. Verder natuurlijk Kathmandu, Bhaktapur en Patan. Vond Chitwan enigszins tegenvallen. | |
#ANONIEM | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:38 |
Nog geen concrete plannen, maar die wil ik wel gaan maken. Daarom ga ik dit topic dan ook zeker volgen ![]() | |
4EverBlackEyed | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:43 |
Ooit wil ik eens terug naar mijn roots ![]() Hoewel ik nog geen concrete plannen heb | |
ueberduitser | woensdag 28 augustus 2013 @ 07:47 |
Nou inderdaad, na 2 weken India was ik dolblij dat we Nepal in gingen. Een wereld van verschil zeg. Ik zal nooit de zonsopgang hoog in het Anapurna-gebergte vergeten, wat was dat mooi. ![]() TS, in Kathmandu moet je even gaan eten in The Third Eye. Geweldig goed(en zeer bekend) restaurant. Dit moet je ook gezien hebben als je in Kathmandu bent: ![]() | |
_Dido_ | woensdag 28 augustus 2013 @ 08:14 |
Krijg er al helemaal zin in ![]() Ik las al dat Nepal spotgoedkoop is. Op wat voor budget moet ik rekenen als ik een maand ga? 1000-1500 inclusief vliegticket? | |
Essiejj | donderdag 29 augustus 2013 @ 10:01 |
Nepal staat ook heel hoog op mijn to-do list! Ik wil horen hoe het was! ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 29 augustus 2013 @ 10:43 |
Voor het ticket alleen al ben je meestal zo'n 700 euro kwijt. 800 euro voor een maand is prima haalbaar, dan heb je meer dan 25 euro per dag te besteden. Tibet raad ik af, tenzij je daarna verder China ingaat en niet naar Nepal terugkeert. Je bent veel tijd en geld kwijt en vaak is het niet eens mogelijk in Tibet te komen. Toen ik er was hadden de Chinezen de grens weer eens dichtgegooid. Wat wil jij gaan doen? Mijn tip: ga de Himalaya in en bekijk Everest BC van de Nepalese zijde. Je bent een hoop tijd kwijt maar het is een onvergetelijke ervaring. Wat foto's:
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 10:44:53 ] | |
_Dido_ | donderdag 29 augustus 2013 @ 13:08 |
Dank voor je reactie, gave foto's ![]() ![]() Had idd al ontdekt dat een ticket zo rond de 700 euro gaat kosten. Nog tips wat tickets betreft? Ik kan met Arkefly rechtstreeks in 11 uur, maar dan kan ik maar een keer per week vliegen. Bovendien lees ik wat negatieve ervaringen over Arke. Ik kan ook kiezen voor een vlucht met overstap, dan ben ik goedkoper uit. Is vliegen via Delhi een goed idee? En kan ik het ticket voor Delhi - Kathmandu ook van tevoren kopen? Dit is voor het eerst dat ik vlieg met een overstap, dus vind het een beetje spannend allemaal ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 29 augustus 2013 @ 13:41 |
Dit is een aanrader voor de Everest-regio: http://www.amazon.co.uk/T(...)kking+everest+region Er staan wel vooral langere trekkings in. De Annapurna-regio is toegankelijk, zowel qua vervoer als qua inspanning. Het laatste heb ik gedaan omdat ik een paar dagen India wilde verkennen. Achteraf zou ik gewoon een rechtstreeks ticket hebben geboekt naar KTM. Scheelt een hoop stress en tijd, en qua prijs scheelt het niet zo veel. | |
_Dido_ | dinsdag 3 september 2013 @ 18:41 |
Inmiddels heb ik de Lonely Planet binnen en globaal doorgenomen. Wat lastig allemaal ![]() [ Bericht 56% gewijzigd door _Dido_ op 03-09-2013 20:45:15 ] | |
#ANONIEM | woensdag 4 september 2013 @ 08:43 |
Wat is lastig? | |
UIO_AMS | woensdag 4 september 2013 @ 10:25 |
Ow: TRV / Nepal | |
_Dido_ | woensdag 4 september 2013 @ 13:13 |
oh das een oudje ![]() @Sloggi: beslissen wat ik ga doen ![]() ![]() ![]() Dus op dit moment staat dit op de planning: trekking van een dag of 5, Kathamandu, Pokhar (wellicht paragliden), Kathmandu Valley en als ik nog tijd heb naar Chitwan. Zou dit allemaal te doen zijn in drie weken? [ Bericht 0% gewijzigd door _Dido_ op 04-09-2013 13:20:19 ] | |
UIO_AMS | woensdag 4 september 2013 @ 13:26 |
Ik gooi die oude wel op slot en koppel deze eraan. Dan krijgen users uit dat eerste topic als het goed is deze te zien in hun MyAT. ![]() | |
_Dido_ | woensdag 4 september 2013 @ 13:29 |
Thx ![]() ![]() | |
Drebbelman | woensdag 4 september 2013 @ 16:00 |
dat boekje heb ik ook gebruikt, erg duidelijk en handig. De everest regio is een goede tip, en vreemd genoeg zijn er niet veel Nederlanders die in die regio trekken, de meeste gaan toch naar Anapurna. Heb afgelopen oktober een 25-daagse trekking door de Khumbu/Everest-regio gedaan. Erg indrukwekkend. Begonnen in Jiri, doorgelopen via Tengboche/Dingboche naar EBC en Kala Pattar, vervolgens over de Cho-La pas naar Gokyo, en via de Renjo-La pas terug naar Namche en Lukla. Als je de tijd hebt is starten vanuit Jiri een echte aanrader. Het landschap is schitterend, je ziet de Nepalese en Sherpa cultuur van dichtbij, en je komt bijna geen andere trekkers tegen. ![]() Daarnaast is het de beste training die je kan hebben voordat je het echte hooggebergte in gaat. Het helpt ook met acclimatiseren, want in die eerste week kom je dan al op 3500 meter, wat net zo hoog is als Namche. Het was best apart om de massa's mensen die naar Lukla gevlogen waren met gemak voorbij te lopen, terwijl zij allemaal nog duidelijk in het ritme moeten komen en aan de hoogte moeten wennen. De Cho-La pas was goed te doen, al was het wel de zwaarste dag van onze trekking. Het water in onze fles was de hele dag bevroren en we moesten een redelijk tempo houden omdat je voor een bepaalde tijd voorbij een punt moet zijn waar ijs naar beneden valt zodra de zon er op staat. We hadden wel mazzel, want de nacht nadat we de pas gedaan hadden had het gesneeuwd en zou de oversteek een stuk zwaarder en misschien wel onverantwoord geweest zijn. De Renjo-La pas was een mooi toetje. Je laat hier de massa trekkers weer achter je, en het uitzicht vanaf de pas is minstens net zo inrukwekkend als vanaf Kala Pattar of Gokyo Ri. ![]() Zie het ook vooral niet als een retourtje Everest. Het is de reis zelf die het een bijzondere ervaring maakt. Zien hoe de mensen leven, werken op de rijstvelden, de boedhistische cultuur met ontelbaar veel tempeltjes (gompa's en stupa's) en eigenlijk is de Ama Dablam alleen al ook een reden om deze kant te bezoeken. Volgens velen, me included, de mooiste berg ter wereld: ![]() Als je de tijd hebt, nog niet precies weet wat je wil en wel bereid bent om af en toe diep te gaan is dit een absolute aanrader. Ik kijk er nog elke dag met grote trots op terug. [ Bericht 12% gewijzigd door Drebbelman op 04-09-2013 16:07:12 ] | |
#ANONIEM | woensdag 4 september 2013 @ 16:36 |
Prima te doen in drie weken. Poon Hill is inderdaad leuk voor een eerste trekking. | |
#ANONIEM | woensdag 4 september 2013 @ 16:39 |
Ik heb min of meer hetzelfde gedaan als jij, alleen heb ik Renjo La overgeslagen. Wel ben ik met een paar man Imja Tse op geweest, dat was ook een mooie ervaring. | |
_Dido_ | woensdag 4 september 2013 @ 17:58 |
cool thanks ![]() | |
myxomatosekonijn | zaterdag 7 september 2013 @ 19:37 |
![]() Dat is volgens mij allemaal wel prima te doen hoor, tenzij je heeeeel relaxed wil doen ![]() En lekker momo's eten ![]() ![]() | |
_Dido_ | zaterdag 7 september 2013 @ 19:40 |
ja, de credits voor Poon Hill gaan naar myxomatosekonijn, mensen ![]() Komt vast goed, ben benieuwd naar de momo's ![]() | |
myxomatosekonijn | zaterdag 7 september 2013 @ 19:42 |
Ssssstttt, niet zo hard ![]() ![]() | |
Zihuatanejo | dinsdag 10 september 2013 @ 21:11 |
Ik zocht nog een vakantiebestemming voor 4 weken rond December. Ik zat eerst aan India te denken, maar Nepal klinkt ook leuk. Alleen, is 4 weken niet erg lang voor zo'n klein landje? Bedankt voor eventuele reacties. | |
#ANONIEM | dinsdag 10 september 2013 @ 23:23 |
Nee, vier weken is niet lang mits je de bergen in gaat, | |
_Dido_ | woensdag 11 september 2013 @ 11:06 |
tenzij je de bergen ingaat, bedoel je ![]() Voor een grote trekking ben je wel drie weken kwijt, maar zoals je in dit topic kunt lezen zijn er ook kleinere trekkings. Ik ga ook maar vijf dagen trekken. | |
douche-eendje | maandag 30 september 2013 @ 18:57 |
Ik ga in November, wel met een georganiseerde reis (maar veel vrije tijd/zelf in te plannen). Wat heb ik er zin in, voorpretten is al zo leuk ![]() | |
_Dido_ | maandag 30 september 2013 @ 19:00 |
![]() Wel even posten hoe het was hè ![]() | |
douche-eendje | maandag 30 september 2013 @ 19:02 |
Ja, in december dus ![]() Volgende week maar eens visum halen in Amsterdam, dan is verder eigenlijk alles wel geregeld. Entingen had ik allemaal nog, buiktyfus was niet voorradig en op een flesje deet en een juiste lonely planet na was eigenlijk alles al in huis van voorgaande reizen. Owja, en dit: Reisroute 1 Vertrek Amsterdam 2 Aankomst Kathmandu 3 Kathmandu 4 Kathmandu 5 Pokhara 6 Pokhara 7 Pokhara 8 Chitwan/Sauraha 9 Chitwan/Sauraha 10 Kathmandu 11 Nagarkot 12 Bhaktapur 13 Kathmandu 14 Vliegtuig 15 Aankomst Amsterdam Ben benieuwd, als ik het echt leuk vind en mn lijf/longen het vol houden deze keer Nepal al, dan wil ik nog eens terug voor de bergjes ![]() | |
Belthaus | dinsdag 15 april 2014 @ 22:57 |
Pfff.. Na vorig jaar naar Thailand te zijn geweest (krappe 3.5 week) en daarna helaas doodziek te zijn geweest wist ik alsnog zeker dat ik weer wou gaan reizen. Mede door beginnen van een studie was het idee eventjes niet meer in mij opgekomen. Maar nadat ik op een verjaardag en na het voetballen met mensen over reizen begon te praten, is het weer ontzettend gaan kriebelen. Thailand heb ik in mijn eentje gedaan en dat vond ik heerlijk.. Nu wil ik dit jaar weer gaan, maar helaas minder goed kunnen sparen dan het voorgaande jaar.. Nu al dagen bezig een land te kiezen.. Het land zelf moet goedkoop zijn en met een 'klein' budget te doen zijn, maar wel mooi. Natuur, cultuur, historie. En toen dacht ik aan Nepal.. Het plan is 3 tot 4 weken. Ik heb alleen wel het idee dat ik bij Nepal niet aan een 'backpackers'-cultuurtje hoef te denken. Opzich helemaal niet erg is, maar dat maakt het misschien wel minder makkelijk om andere backpackers te onmoeten zoals ik dat in Chiang Mai, Pai en op Koh Tao had. En laat ik het ontmoeten van mede-reizigers en contacten leggen juist zo enorm leuke bijkomstigheid vinden! Lang verhaal kort: zijn hier mensen die nog tips hebben of aanbevelingen aangaande Nepal? Goed te doen in je eentje? Reizen met een klein budget? Ect. | |
douche-eendje | dinsdag 15 april 2014 @ 23:33 |
Als je mensen wilt ontmoeten, of iig toeristen, een trekking is vaak wel de manier om andere backpackers te vinden.Gezien de tijd die je hebt, doen! Ik vind het erg jammer dat ik dat niet gedaan heb, maar heb wel mooie dagwandelingen gemaakt die ook wel heel bijzonder waren. Echt in kleine dorpjes (bijvoorbeeld vanaf Sarangkot een paar uur gewandeld, ondanks groepsreis veel alleen gelopen want ik ben een rustige wandelaar ![]() Ik heb zelf het meest genoten van Pokhara en omgeving, alhoewel Bakthapur ook heel bijzonder was om naartoe te gaan. Kathmandu is bizar, ik heb extreme verschillen daar meegemaakt en foto's zoals velen Nepal niet zullen herkennen (gemotoriseerd voortuigenverbod ivm verkiezingen toen ik daar was, lege wegen, geen smog, bergen kunnen zien). En de kindjes daar zijn zo schattig ![]() ![]() In het backpack-topic kun je overigens ook nog wel wat tips vinden, dit topic van SeLang is ook een hele goede: TRV / [Reisverslag] Nepal & Bangladesh (via India) Voor mij staat Nepal op de nominatie om weer terug naartoe te gaan, misschien volgend/over 2 jaar. Fantastisch land, vriendelijke mensen en mooie cultuur/natuur. | |
Belthaus | woensdag 16 april 2014 @ 13:51 |
Bedankt voor je reactie! Het klinkt al harstikke gaaf, dat reisverslag was ik inderdaad al tegengekomen en was het meest verbaast over het totaal uitgegeven geld over een periode van 56 dagen! Dan lijkt het met een wat krap budget goed te doen! Alles wat ik lees en zie qua foto's ziet er wel echt prachtig uit hoor.. | |
Lemans24 | woensdag 16 april 2014 @ 17:19 |
Dat is SeLang, die is daar nogal goed in, ik zou het knap vinden als jij (of ik) dat gaat halen ![]() Nepal komt ook steeds hoger op mijn lijstje, moet er gewoon heen, de komende jaren! | |
SeLang | woensdag 16 april 2014 @ 19:18 |
Whehe! Net eergisteravond terug gekomen van mijn tweede reis in Nepal. In 6 weken (ruim 5 weken trekking in de Himalaya's) heb ik ¤498 uitgegeven. En dat is inclusief visumkosten, TIMS kaart en national park toegangsprijzen (bij elkaar ¤105). Afgezien van Kathmandu heb ik nergens meer dan 100 roepies (¤0.75) per nacht betaald voor accommodatie (double room voor één persoon) ![]() Uitgebreid verslag staat binnen twee weken in TRV. Wacht maar tot je mijn verslag hebt gezien | |
#ANONIEM | woensdag 16 april 2014 @ 19:28 |
Heb je in Khumbu ook nog lopen afdingen, ouwe vrek. | |
SeLang | woensdag 16 april 2014 @ 20:08 |
Niet nodig, niemand vroeg meer dan 100 roepies. Al ben ik ze meestal voor met "100 roepies?" en dan zeggen ze altijd okee. Je kunt de accommodatie soms ook gratis krijgen. Het geld wordt toch verdiend met het eten. In Kathmandu betaalde ik trouwens ook maar 600 (¤4,50) maar dat kan een stuk goedkoper. Maar ik KTM betaal je dan weer bijna niks voor je eten. Ze herkenden me trouwens nog van vorig jaar, zowel in het guesthouse als in restaurants. | |
Lemans24 | woensdag 16 april 2014 @ 21:45 |
Ik wacht het af ![]() Maar trekkings van weken doe ik waarschijnlijk toch niet. Dat doe ik graag solo, en daarvoor is Europa geschikter. Dus zal iets duurder worden voor mij, denk ik. Iets, want duiken kun je daar toch niet. Hoe is Nepal trouwens in mei? | |
douche-eendje | woensdag 16 april 2014 @ 21:53 |
Warm, begin regenseizoen maar ook geloof ik de periode dat de 'nationale' bloem (rododendron) prachtig aan het bloeien is overal. | |
#ANONIEM | woensdag 16 april 2014 @ 22:01 |
Klopt ook. Tussen Jiri en Lukla was het eten ook nog behoorlijk goedkoop in mijn herinnering, daarboven gingen de prijzen de hoogte in (pun intended). Zat je in Thamel in KTM? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2014 22:02:04 ] | |
SeLang | woensdag 16 april 2014 @ 23:06 |
Ik heb in Nepal ook alles solo gedaan, inclusief de passen over. Vanaf april wordt het zicht slechter en uiteindelijk krijg je in juni de monsoon. Tijdens het teruglopen kon ik al duidelijk merken dat de weersomstandigheden slechter werden, in elk geval in de middle hills. | |
SeLang | woensdag 16 april 2014 @ 23:09 |
Dat is in april ook al zo. Vooral toen ik terug liep richting Jiri bloeide er veel rhodondendron, tot grote vreugde van diverse vogeltjes die een feestmaal hadden aan het stuifmeel/ nectar/ insecten op de bloemen. | |
SeLang | woensdag 16 april 2014 @ 23:17 |
De prijzen gaan dan de hoogte in maar het blijft goedkoop, zelfs boven de 5000m. Het allerduurste wat ik heb betaald voor dal bhat was 650 roepies (ca ¤5). En dal bhat is zo'n beetje de duurste maaltijd die je kunt hebben, maar dat blijven ze ook net zolang bij scheppen tot je niet meer op kunt dus in de praktijk is dat onbeperkt eten voor ¤5. Dat blijft dus goedkoop. In KTM zat ik inderdaad in Thamel. | |
Belthaus | donderdag 17 april 2014 @ 17:28 |
Wauw, ik heb zo'n idee dat het zomaar Nepal kan gaan worden als ik het zo lees. Wellicht dat SeLang zijn tips eventueel wil delen ![]() Ik heb wel alleen maar de mogelijkheid om in Juli/Augustus te gaan. Volgens mij niet de meest gunstige tijd qua weer in Nepal he? | |
Lemans24 | donderdag 17 april 2014 @ 18:35 |
Geen idee of het een goede tijd is voor Nepal, maar het is wél ideaal voor de Andeslanden. Al heb ik het idee dat jij daar niet warm voor loopt nu. Komt nog wel ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 april 2014 @ 18:58 |
Ik ben nooit in Nepal geweest in die periode (wel in mei en okt-dec), maar het schijnt niet aan te raden zijn als je wat van de bergen wil zien. | |
Belthaus | donderdag 17 april 2014 @ 20:09 |
Haha, niet echt nee. Bovendien ligt het denk ik te ver buiten mijn budget.. Dat moet maar gebeuren als ik echt veel tijd om handen heb! | |
Lemans24 | donderdag 17 april 2014 @ 21:34 |
M'n tijd in Latijns Amerika was, by far, de mooiste reis die ik ooit gemaakt heb. Mooiere plekken dan Galapagos, Paaseiland, Salar de Uyuni, de Amazone, Iguazu en de besneeuwde bergen in Peru, heb ik nergens anders ter wereld gezien. En dan die dieren... walvissen, pinguins, capibara's, lama's, miereneters, ara's en anaconda's... Dan heb ik de dieren van Galapagos nog niet genoemd. Maar dit is off-topic, we zitten in Nepal (waar we beiden nog niet eens geweest zijn ![]() | |
SeLang | vrijdag 18 april 2014 @ 10:08 |
Ik heb even een kaartje gemaakt voor m'n verslag. Blijkt dat ik 319km heb gelopen en ca 20.000m heb geklommen ![]() Hoogtedata krijg ik door de gelopen trail in Google Earth the dumpen. Hoe nauwkeurig dat allemaal is weet ik niet, de resultaten varieren sterk met de resolutie. Maar het geeft een aardige indicatie. | |
Drebbelman | vrijdag 18 april 2014 @ 10:20 |
Dit is de route die ik destijds getrackt heb: ![]() Route: Jiri, Junbesi (dagtrip Thupten Choling Monastery), Namche (dagtrip oa Everest hotel), Dingboche (dagtocht Chuckung), EBC,Kala Pattar, Cho La, Gokyo (met Ri en 5th Lake), Renjo La, Thame, Lukla. De kleurverschillen zijn de verschillende dagen. | |
SeLang | vrijdag 18 april 2014 @ 10:31 |
Krijg je daar ook het totaal aantal hoogtemeters uit? Is wel interessant als crosscheck... Ik heb natuurlijk wel extra Imja Tsho, Chukhung Ri en nog een keer extra Lukla - Jiri. Ik zou verwachten dat jij op ongeveer 12.000m uitkomt (gebaseerd op die Google Earth data). Die standaard Everest Basecamp route is trouwens een makkie als je uit Jiri komt. Dat zie je ook mooi op dat kaartje van jou. Ik kon het niet geloven, ik liep fluitend in één dag van Surke (nog voor Lukla) naar Namche. | |
Drebbelman | vrijdag 18 april 2014 @ 10:47 |
Heb het even opgezocht. Ik kwam in totaal op 274km, 15.800m stijgen en 13.900m dalen, maar Google earth is vrij onnauwkeurig wat dat betreft. Ik heb tussen Surke en Namche nog in Phakding overnacht, wat gezellig was, maar niet echt nodig idd. Surke-Phakding was maar 3,5uur lopen. Het voelde inderdaad erg goed om voorbij Cheplung ineens te zien dat je door die aanlooproute een veel betere conditie hebt en al een beetje gewend aan de hoogte, ten opzicht van de mensen die zwoegend en zwetend uit Lukla komen. Ik zat er in oktober, en het was echt filevorming op die klim naar Namche toe. Best frustrerend als je voor je gevoel die berg op kan vliegen maar je 'vast zit' in zo'n mensenstroom. Wat ook raar was, was om in Namche al mensen te zien die hoogteziekte hadden gekregen, terwijl ik me kiplekker voelde en lekker in mijn t-shirtje op het terras zat te genieten van het zonnetje. Gelukkig viel het na Namche wel weer mee met de drukte. | |
SeLang | vrijdag 18 april 2014 @ 11:05 |
Het is inderdaad erg onnauwkeurig. Je krijgt nogal verschillende waarden afhankelijk van de resolutie van de kaart. Ik vind waardes tussen de 18.000 en 26.000, waarbij de lagere waardes me realistischer lijken dus ik rond het allemaal wat naar beneden af. Dan komt het ook beter overeen met mijn eigen "natte vinger" inschatting als je de klimmetjes bij elkaar optelt. Ik vond Phakding gruwelijk (commercieel) dus ik ben daar zo snel mogelijk doorheen gelopen. Ik vond het midden maart eigenlijk al te druk op de "EBC highway" en toen ik begin april terugliep was het zo erg dat ik tussen Namche en Lukla echt liep te balen. Gelukkig was dat maar één dagje en verdween de drukte als sneeuw voor de zon toen ik weer op de Jiri trail zat. En dit is nieteens piek-seizoen, ik moet er niet aan denken hoe dat in oktober is... ![]() Maar gelukkig voor ons, als je de route neemt over de passen en terugloopt via Thame dan is het heerlijk rustig ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 april 2014 @ 11:10 |
Als je in Jiri begint heb je ook al een pas van 3000 meter gehad voor je Namche bereikt, dat scheelt nogal. Ik vloog al die verse toeristen ook voorbij na Lukla, dat vond ik toen prachtig, zeker omdat ik twee dagen flink ziek was geweest. Mooi om te zien vond ik ook dat het steeds rustiger was; toen ik terugging (december) was het lekker rustig in Lukla. | |
SeLang | vrijdag 18 april 2014 @ 11:20 |
De Lamjura pass is zelfs 3530m, een fractie hoger nog dan Namche. Op de heenweg was het er spiegelglad op sommige plaatsen (sneeuw). En er zijn nog een paar plekken op dat traject waar je rond de 3000m komt. December lijkt me inderdaad een ideale maand: relatief rustig en heldere onbewolkte lucht. Zelf was ik ook content met mijn keuze voor maart. Ik heb prachtig weer gehad! Maar s'middags kwamen er dan wel wolken. Niet storend overigens. Maar in de loop van april begon het duidelijk minder helder te worden. Toen zat ik echter alweer op de Jiri trail. Als je vroeger gaat dan maart heb je helderder weer maar dan kun je de passen niet over. Ik wou oorspronkelijk ook Kongma La nog over maar dat heb ik moeten laten schieten wegens sneeuw (het sneeuwde rond die tijd elke nacht - wat overigens wel een prachtig landschap opleverde. Zie mijn verslag over een weekje of twee - de meeste van mijn Khumbu foto's zijn wit ![]() | |
Drebbelman | vrijdag 18 april 2014 @ 11:24 |
Dat contrast kon inderdaad haast niet groter. Tussen Jiri en Cheplung waren we meestal de enige in de lodge, en dan van de ene op de andere plek moet je knokken om überhaupt een plekje in de eetruimte te krijgen. Phakding was commercieel ja. Het voelt gewoon fout als je net een week van de ene nederzetting naar de andere hebt gelopen, dwars door het mooie en rustige boerenlandschap waarbij je het gevoel krijgt ver weg te zijn van de echte bewoonde wereld, en je dan ineens in een lodge slaapt boven een reggaebar waar bob marley tot in de late uurtjes uit de boxen knalt. ![]() We hebben ons daar vooral vermaakt met die alwetende Amerikanen die je even precies vertellen hoe het allemaal zit, en wat je kan verwachten. Het positieve aan Phakding was het monastery een stukje buiten het dorp. Sowieso blij dat ik die in Junbesi en Phakding in alle rust heb kunnen bezoeken, want het beroemde klooster in Tengboche leek wel de efteling. Vanaf de Cho-La werd het al een stuk rustiger, maar de rust in het dal van Langden/Thame was echt heerlijk, en vooral ook te merken aan de relaxte houding van de lodge-eigenaar. In plaats van een hotelgevoel kreeg je ineens weer het gevoel echt bij die mensen thuis te gast te zijn. | |
SeLang | vrijdag 18 april 2014 @ 12:00 |
Zo erg heb ik het gelukkig niet meegemaakt, ook niet op de "highway". De meeste lodges waren nog steeds rustig (al was het niet zoals op de Jiri trail waar ik meestal de enige gast was). De enige echt drukke lodge was in Gorak Shep. Mijn "probleem" was meer dat ik niet tussen andere mensen wil lopen en Kala Pattar en het stuk van Gorak Shep naar EBC was echt druk, evenals het teruglopen van Namche naar Cheplung. Maar dat was eigenlijk alles. Verder viel het allemaal erg mee. De vallei van Chukhung was heerlijk rustig (de day-trippers uit Dingboche/ Periche lopen niet verder dan Chukhung). Op Chukhung Ri kwam ik één andere toerist + guide tegen, Over de passen ben ik de hele dag niet meer dan ~5 mensen tegengekomen (incl. guides/ porters) in beide richtingen. In Dzongla (voor de Cho La) was ik de enige gast, evenals in Dragnak. Naar de Fifth Lake in Gokyo heb ik de hele dag niemand gezien. In de vallei waar Thame ligt was het ook rustig, behalve direct buiten Namche (waar mensen massaal acclimatisatie wandelingetjes maken). In Lungde en Thame was ik (weer) de enige gast. Dus ik heb eigenlijk weinig te klagen. Misschien 3 relatief drukke dagen in een trek van ruim 5 weken, daar teken je voor. ![]() | |
Belthaus | vrijdag 18 april 2014 @ 12:00 |
Als ik wat van de prachtige omgeving en bergen wil mee krijgen, m.b.t. uitzichten ect. is augustus geen goede maand om te gaan he? | |
SeLang | vrijdag 18 april 2014 @ 12:06 |
Ik ben bang van niet nee. De beste periode is okt-nov en maart-april. Al denk ik nu dat dec-feb ook prima is: prachtig helder maar erg koud. Maar dat laatste ben ik nu niet meer zo bang meer voor. In de zon is het toch aangenaam en s'nachts warm zijn is een kwestie van een goede slaapzak. Ik heb in Katmandu een vrij goede 4-seizoenen slaapzaak gekocht voor 9500 roepies (¤73) en heb het altijd heerlijk warm gehad, ook op de koudste plaatsen. | |
Belthaus | vrijdag 18 april 2014 @ 12:12 |
Dan ben ik bang dat, hoe graag ik ook wil, het deze zomer geen Nepal wordt ![]() | |
SeLang | woensdag 23 april 2014 @ 11:08 |
TRV / [Reisverslag] Nepal: 37 dagen trekking Jiri to Khumbu (Everest)![]() | |
Ludacriss | maandag 19 mei 2014 @ 11:24 |
Eindelijk tijd om het te lezen. Ben benieuwd! | |
Drebbelman | dinsdag 20 mei 2014 @ 12:00 |
Grappig filmpje dat iemand maakte tijdens een vergelijkbare trek: | |
SeLang | dinsdag 20 mei 2014 @ 12:30 |
Leuk filmpje. Ik krijg alweer heimwee ![]() | |
Schaatsfan89 | zondag 4 januari 2015 @ 11:53 |
Hallo allen, ik ben aan het kijken naar vakantiebestemmingen voor komende zomer. Nu staat een rondreis door India en Nepal hoog op mijn verlanglijstje, maar heb ik gehoord dat het in de zomermaanden een afrader is ivm het regenseizoen. De reis die ik op het oog heb heeft alleen 1 trekking van een paar uur. Je verblijft wel een paar dagen in Pokhara. Mijn vraag aan jullie is of Nepal echt een stuk minder mooi is in het regenseizoen, of dat het wel te doen is. I.v.m. mijn werk ben ik sowieso gebonden aan de zomermaanden namelijk. | |
SeLang | zondag 4 januari 2015 @ 11:58 |
Je gaat dan waarschijnlijk weinig zien van de spectaculaire besneeuwde toppen want die zitten in de wolken. Maar Nepal is natuurlijk meer dan de bergen alleen. | |
douche-eendje | zondag 4 januari 2015 @ 12:11 |
Ik zou zelf het regenseizoen mijden als het kan, maar als je gebonden zit aan een periode... gaan! Ik vond Nepal van mijn reiservaringen er tot nu toe nog echt bovenuit steken, zo'n prachtig mooi land. Maar stel je er wel op in dat bepaalde plekken eventueel niet veilig kunnen zijn, activiteiten soms niet door kunnen gaan en de wegen in Nepal zwaar te lijden hebben onder de regen en modderstromen. Welke reis overweeg je? | |
Schaatsfan89 | zondag 4 januari 2015 @ 12:17 |
Deze reis: http://shoestring.nl/groe(...)laggen/meer-reisinfo Je moet je dan gewoon instellen op veranderingen inderdaad. | |
SeLang | zondag 4 januari 2015 @ 12:20 |
Op mijn eerste Nepal reis deed ik een trek van 4 dagen vanuit Pokhara. Dat was begin oktober en dan zou het regenseizoen voorbij moeten zijn. Maar kennelijk duurde het regenseizoen in 2013 wat langer en ik heb toen niets van de sneeuwtoppen kunnen zien en een groot deel van de tijd in regen en mist gelopen. Evengoed heb ik er van genoten (ook omdat ik graag naar vogeltjes kijk en dat was subliem). Maar andere trekkers die ik tegenkwam gingen voortijdig terug omdat het volgens hun "zinloos" was vanwege de regen en bewolking. Het is dus ook maar net waar je interesse ligt. Voor mij waren de vogeltjes, bos, dorpjes en terrassen waar je doorheen komt het meer dan waard. | |
douche-eendje | zondag 4 januari 2015 @ 12:32 |
Ah, ik ben ook een trouwe shoestring-reiziger, heb in november/december deze gedaan. Ben in 2013 met Shoestring naar Nepal geweest, had de groepsreis van 15 dagen. Onze reisbegeleider was super, leuke groep ook. De wandeling van Nagarkot naar Bhaktapur heb ik ook gedaan en is zeer zeker de moeite waard. Ook kun je vanuit Pokhara naar Sarangkot voor zonsopkomst over de bergen en vanaf daar weer terug wandelen, die wandeling was nog mooier. Paragliden over het meer was ook echt fantastisch. Mochten ze nog hetzelfde 'resort ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door douche-eendje op 04-01-2015 12:43:55 ] | |
ueberduitser | zondag 4 januari 2015 @ 19:26 |
Wel vroeg eruit! Ik kan me die wandeling en zonsopgang nog goed herinneren, een van de mooiere momenten van die reis. | |
Schaatsfan89 | zondag 4 januari 2015 @ 19:35 |
Ik heb afgelopen zomer ook die reis naar Indonesië gemaakt, toevallig! Vond ik erg mooi. Bedankt voor de tips! | |
douche-eendje | zondag 4 januari 2015 @ 20:19 |
Ach, ik ging dit jaar ook om half 3 mn bed uit om de zonsopkomst over de bromo te zien. Het is vakantie, ik hoef niet te functioneren zoals normaal op werk ![]() Hahaha, wat grappig ![]() | |
Schaatsfan89 | maandag 5 januari 2015 @ 08:12 |
Empong! Was dat ook die van jou? Ik ben ook om half 3 opgestaan toen, maar was wel het hoogtepunt van de reis. Prachtig! | |
motorbloempje | maandag 5 januari 2015 @ 08:23 |
Even volgen! Idee opgevat om in 2016 (misschien 2017) daar een 100mijl race (hardlopen) te doen versprijd over 8 dagen, en dan ook nog een week vooraf (zoveel mogelijk wennen aan hoogte) en wat erna blijven. Ideeën opdoen ![]() | |
douche-eendje | maandag 5 januari 2015 @ 08:25 |
Nee, ik had Endang. Mijn hoogtepunt was het snorkelen. Zonsopkomst in nepal was veeeel mooier. En minder druk ![]() | |
Schaatsfan89 | maandag 5 januari 2015 @ 21:15 |
Haha was inderdaad heel druk, maar wij zijn op een gegeven moment met zijn allen een berg opgeklommen en toen hadden we fantastisch uitzicht. Was wel ijskoud overigens! Wat betreft Nepal zit ik er toch over na te denken om een keer wat korter te gaan en dan toch buiten het hoogseizoen. Ik vind de Himalaya wel een enorm hoogtepunt en zou het jammer vinden als ik daar maar weinig van meekrijg. | |
Gripper | donderdag 8 januari 2015 @ 12:50 |
Ook even dit topic in m'n AT zetten ![]() Wij willen dit jaar okt/nov een lange trekking, vergelijkbaar aan die van SeLang maken. Volledig zelfstandig, geen begeleide reis. Selang, jij hebt overal in teahouses en andere accomodatie geslapen, maar is kamperen ook gewoon te doen? We zijn ervaren alpinisten en winterkampeerders, dus qua terrein niet snel bang ![]() We kijken ook nog of we (met al die zware bepakking die je meeneemt als je zelfvoorzienend op pad gaat) ook nog een top kunnen beklimmen. Nu al zin in alle voorpret en uitzoekwerk! | |
SeLang | donderdag 8 januari 2015 @ 13:12 |
Kamperen kan prima, in elk geval in het hogere deel (van Jiri tot Namche is vooral cultuurlandschap dus wellicht moeilijker om een plekje te vinden). Het beste is denk ik een combinatie van teahouse en kamperen. Ik ben meerdere mensen tegengekomen die dat deden. Als je kampeert kun je meerdaagse uitstapjes maken die anders niet bereikbaar zijn en kamperen op extreem mooie plekken. In de teahouses kun je dan na een aantal dagen trekken/ kamperen weer een paar fatsoenlijke maaltijden eten en slapen voor ¤0,80 per nacht. Met een top beklimmen zit je wel aan een verplichte gids vast. Het hoogste wat je in de Khumbu zonder gids kunt doen is Chukhung Ri (5550m). Erg mooi! Maar je loopt daar zo naar boven. Een erg populaire klim daar vlakbij is Island Peak (6189m) maar dan is een gids verplicht. | |
SeLang | zaterdag 10 januari 2015 @ 17:25 |
Nepal schijnt trouwens een heel hoog percentage terugkerende toeristen te hebben. En dat geloof ik direct. Veel mensen die je onderweg tegenkomt zijn er al eerder geweest. Ik kwam op de Jiri trail zelfs één vent tegen die er voor de twaalfde keer was. Zelf ben ik nu ook 2 keer in Nepal geweest (totaal zo'n 10 weken) en er gaat zeker nog een derde keer komen, alleen niet dit jaar. | |
douche-eendje | zaterdag 10 januari 2015 @ 17:28 |
Herkenbaar. Ik zou het absoluut geen straf vinden als ik, laat eens wat zeggen, morgen weer die kant op zou mogen. Graag zelfs. Denk dat er voor mij ook wel een 2e keer Nepal in zal zitten, wat meer de bergen dan ook in ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 10 februari 2015 @ 10:35 |
Ook maar eens even meld, over 3 weken ga ik me naar nepal begeven... | |
Ebbao | vrijdag 3 april 2015 @ 11:18 |
Ik meld mij hier ook even ![]() - het visum voor Nepal, ik lees er verschillende verhalen over. De een zegt vooraf regelen in NL want drukte en verouderde systemen ter plaatse, de ander zegt dat het makkelijk daar zelf te regelen is. We gaan waarschijnlijk van Varanasi naar Kathmandu, maar weten nog niet of we dat per bus doen (sinds maart 2015 schijnt daar een busverbinding te zijn) en dus aan de grens het visum kunnen regelen, of per vliegtuig en dan op AirPort Kathmandu het visum regelen. Hebben jullie tips/adviezen? - we hebben waarschijnlijk tijd voor een trekking van 4 a 5 dagen vanuit Pokhara, en kijken nu bijv. naar de Poon Hill trek. Heeft iemand een idee van de temperatuur ('s nachts en overdag) in mei op deze route? Ik weet nog niet zeker welke kleren ik mee moet nemen. Alvast bedankt iig! | |
Bosbeetle | vrijdag 3 april 2015 @ 11:23 |
Visum is prima te doen ons hele vliegtuig ging een visum halen en we hebben er niet echt lang gestaan. Hoe het is over land weet ik niet. Pokhara trekking hebben wij ook gedaan (3 weken geleden) Ik zou zeggen zorg voor laagjes in de lagere gebieden (nayapul t/m tirkedunga) is het gewoon lekker warm daar boven kan het soms frisjes zijn (maar dat was maart), op poonhill lag nog een beetje sneeuw en voor dat stuk was een trui en dunne handschoentjes wel prettig. Verder is voor trekking een stok wel erg belangrijk (maar die zijn in pokhara wel te koop). Met een dunne jas, trui en t-shirt, en ruimzittende afritsbroek ben je van alle markten thuis. (voor het slapen hadden wij een slaapzak gehuurd op aanraden van onze gids dat was prettig de hutjes zijn niet verwarmd, maar we hadden het met de daar aanwezige viezige dekens ook wel gered... het ligt meer aan hoe hygiënisch je ingesteld bent) Ohja voor ik het vergeet handoek(ken) zijn wel essentieel voor een trekking, die waren wij vergeten en je afdrogen met een tshirt is niet echt prettig ![]() Veel plezier het is een tof land! [ Bericht 10% gewijzigd door Bosbeetle op 03-04-2015 11:28:45 ] | |
Bosbeetle | vrijdag 3 april 2015 @ 11:25 |
kleine impressie (vooral van chitwan national park, kathmandu en poonhill)![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Ebbao | vrijdag 3 april 2015 @ 11:39 |
Bosbeetle, bedankt voor de info en de foto's, het ziet er awesome uit. De kans is klein maar ik moet het toch vragen: tijger gespot in Chitwan? Had je de trekking eigenlijk ter plaatse geregeld of al vooraf? Gids dus meegenomen las ik, drager ook? Wij zijn wel gewend om te backpacken (Vietnam, Cambodja, maleisie de afgelopen 2 jaar), maar dat was altijd zonder trekking, dat is toch andere koek ![]() | |
Bosbeetle | vrijdag 3 april 2015 @ 11:45 |
Nope geen tijger... De trekking was vooraf geregeld, wij hadden een drager en een gids (maar dat is wel een beetje overdreven voor deze korte trek, het voelt toch een beetje raar, al wist de gids wel kamers met het mooiste uitzicht te vinden die je zelf waarschijnlijk niet had uitgezocht) Ik denk dat we het zonder drager/porter ook wel gered zouden hebben maar het is toch best wel zwaar, terwijl onze drager niks geen last leek te hebben met de bagage voor 3 personen op zijn rug ![]() Trekking is lastig om je op voor te bereiden die route is eigenlijk alleen maar trappen dus je moet het je gewoon voorstellen als 4 dagen traplopen met treden die 2 keer zo hoog zijn als een normale trap en gemaakt van rotsblokken. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 03-04-2015 11:58:41 ] | |
Ebbao | vrijdag 3 april 2015 @ 11:58 |
Dat uitzicht is het op zich al waard natuurlijk, plus het is voor die dragers denk ik ook hun brood. Hun brood dat dat ze maar een x maanden per jaar kunnen verdienen. Of kijk ik er nu te westers naar? Hoe doe je dat trouwens met je backpacks, ervan uitgaande dat je zelf twee backpacks (zegge 2x60L) en twee daypacks (zegge 2x20L) hebt, ik neem toch aan dat die drager niet beide backpacks zal dragen!? Of laat je 1 backpack in Pokhara achter? We gaan die trekking daar ter plekke regelen omdat we, op de vliegtickets na, niks vast hebben liggen. Dat moet geen probleem zijn toch aangezien het daar hoogseizoen is en dat stuk op toerisme draait? Welke route hebben jullie eigenlijk afgelegd (even los van de trekking)? | |
SeLang | vrijdag 3 april 2015 @ 12:00 |
Ik ben met de bus van Varanasi naar Pokhara gegaan in 2013. Kathmandu kan natuurlijk ook. Ik heb wel overnacht net over de Nepalese grens. Door allerlei tegenslag deed ik 20 uur ofzo over die reis. En dan de volgende morgen nog heel wat uurtjes om naar Pokhara te komen. Visum heb ik aan de grens geregeld. Dat was om 2:00am s'nachts ofzo dus ik heb flink op deuren moeten rammen om die vent wakker te maken. Zelf heb ik heb ik die trek in oktober gedaan. S'avonds wordt het best koud maar overdag was het erg warm. In mei gaat het richting regen seizoen dus vergeet je regenkleding niet, maar ik heb dus geen ervaring met mei. | |
Bosbeetle | vrijdag 3 april 2015 @ 12:01 |
iets andere trapjes dan in nederland![]() Wij hebben inderdaad de rest van de bagage achter gelaten en voor 2 personen de bagage in 1 backpack gestopt... wij hebben kathmandu -> pokhara -> chitwan -> kodari -> kathmandu gedaan. Als je verder niets geregeld hebt zou ik me wel even goed inlezen over vervoer, ons vervoer was geregeld en dat was wel zo prettig... openbaar vervoer is niet bestaand en als toerist mag je niet rijden daar dus je bent afhankelijk van chauffeurs. | |
SeLang | vrijdag 3 april 2015 @ 12:02 |
Mooie pics! | |
Bosbeetle | vrijdag 3 april 2015 @ 12:06 |
Tja ik vond al dat gedraag en geloop voor je niet prettig maar daar ben ik inderdaad te westers voor, dat 2 dames van in de 60 je tassen komen halen en naar je kamer brengen vind ik echt niet nodig, dat til ik zelf wel. Maarja het gebeurd voordat je boe kunt zeggen... | |
SeLang | vrijdag 3 april 2015 @ 12:13 |
Gewoon wat je nodig hebt op die trek in één backpack stoppen en de rest in een vuilniszak stoppen en laten bewaren in een hostel in Pokhara. Dat doen ze graag voor je want dat betekent dat je na de trek daar weer terugkomt. | |
Ebbao | vrijdag 3 april 2015 @ 12:23 |
Dat dacht ik ook al, die ervaring hadden we bij Kuching voor Bako park ook. Regenjack gaan we zeker niet vergeten, handdoeken en dunne handschoenen zijn ook goede tips, thanks. Bosbeetle, wat bedoel je met 'OV is niet bestaand'? Er zijn gewoon goede (redelijke ![]() Misschien op het moment dat we aankomen in Nepal maar een planning maken en dan een trek regelen. Voor nu weten we nl. nog niet hoeveel tijd we in India kwijt zijn. Voel je trouwens vrij om nog meer pics te posten ![]() | |
Bosbeetle | vrijdag 3 april 2015 @ 14:31 |
Die bussen zou ik niet in durven ![]() ![]() Zoek deze maar eens op http://www.bbc.co.uk/programmes/b014s6rx ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door Bosbeetle op 03-04-2015 14:39:18 ] | |
Ebbao | vrijdag 3 april 2015 @ 18:28 |
Haha achja dat heb je toch overal in (ZO)Azië.. Bovendien is dat filmpje in het regenseizoen, kans op landslides en modderige wegen buiten het regenseizoen is een stuk kleiner denk ik. Desalniettemin nemen we denk ik een vliegtuig terug van Pokhara naar KMD. Overigens lees ik wel positieve dingen over de greenline busse n in Nepal. Iets duurder maar bij lange na geen NS tarieven ![]() | |
GimmeGore | maandag 6 april 2015 @ 15:43 |
Ik kom hier ook eens even meelezen. Wij gaan pas in november en weten nog niet precies wat we allemaal willen gaan doen, dus dan zijn misschien ervaringen van anderen juist handig. | |
Bosbeetle | maandag 6 april 2015 @ 20:37 |
Wij hebben dus niet in een bus gezeten dus ik kan er ook eigenlijk niets over zeggen. | |
Ebbao | maandag 27 april 2015 @ 18:46 |
in verband met de aardbeving en de consequenties daarvan verwacht ik dat onze reis niet doorgaat (zouden begin mei vertrekken). Zuur voor ons maar natuurlijk nog (ontelbaar) veel zuurder voor alle directe betrokkenen. Iemand hier ooit mee te maken gehad? | |
douche-eendje | dinsdag 28 april 2015 @ 13:31 |
Als je met een reisorganisatie gaat, neem contact met hun op daarover en vraag eens na bij je reisverzekering in hoeverre zoiets in deze situatie te annuleren valt. Ik denk dat er bij een georganiseerde reis niet heel moeilijk gedaan gaat worden over het annuleren nu, ook omdat ministerie van buitenlandse zaken nu een negatief reisadvies geeft. Bij mij is 1x een reis geannuleerd wegens een andere reden door de organisatie zelf, kon kiezen uit een andere reis of de volledige betaalde kosten terug krijgen. Ik heb helaas nog geen contact kunnen hebben met mijn reisbegeleider van mn reis anderhalf jaar geleden. Hoop dat ik snel wat hoor, en of ik eventueel wat voor hem kan betekenen. | |
ender_xenocide | dinsdag 28 april 2015 @ 19:04 |
wij zouden eind juli vertrekken, vanmorgen geannuleerd, krijgen de tickets (was het enige wat we tot nu toe geboekt hadden.) vergoed door onze annuleringsverzekering. | |
Ebbao | dinsdag 28 april 2015 @ 19:38 |
Thanks voor de reacties. Wij hadden alleen de tickets geboekt, niet georganiseerd dus. We zouden Nepal combineren met India en aangezien we daar (Delhi) ook op vliegen verwacht ik niet dat het kosteloos geannuleerd kan worden. Hooguit de omboeking van de terugvlucht (Delhi-Ams ipv Kathmandu-Ams). Ender_xenocide: waren jouw tickets zowel vliegen naar als vliegen uit Nepal? Dus niet via een buurland? We zijn nog een beetje de opties aan het doornemen maar ik denk dat het alleen bij India blijft. Jammer, ik keek zelf meer uit naar Nepal. Douche-eendje: je reisbegeleider is een Nepalees of woont daar? Hoop dat je snel goed nieuws krijgt! | |
ender_xenocide | dinsdag 28 april 2015 @ 19:57 |
vliegen was inderdaad naar en van Nepal, tussenstop in Instanbul (turkish airlines) | |
Ebbao | dinsdag 28 april 2015 @ 21:27 |
I see, bij welke maatschappij hebben jullie de annuleringsverzekering? We zijn momenteel aan het klooien met cheaptickets en turkish airlines, die naar elkaar wijzen, such a surprise. | |
douche-eendje | dinsdag 28 april 2015 @ 21:37 |
Nepalees. Ik hoop het ook.... | |
Ebbao | dinsdag 28 april 2015 @ 21:54 |
Goed, schijnbaar boekt Turkish Airlines elke retourvlucht (vanuit Nepal) t/m 25 mei gratis om, daarna moet je de volle pond betalen (lees: een geheel nieuw ticket, omboeken kan niet). Dat wordt morgen dus een belletje naar de annuleringsverzekering. Ik hoor echter wisselende verhalen hierover: de ene schijnt natuurrampen wel te vergoeden en de andere niet.. | |
ender_xenocide | dinsdag 28 april 2015 @ 23:28 |
ik heb Aegon die vergoeden altijd op moment van negatief reisadvies | |
El_Matador | dinsdag 28 april 2015 @ 23:34 |
Ik had niks met Nepal, maar zou nu wel een kijkje willen nemen. | |
douche-eendje | woensdag 29 april 2015 @ 09:49 |
Net kort contact gehad. Hij en zn familie zijn ok. | |
Bosbeetle | woensdag 29 april 2015 @ 11:49 |
Zo'n raar idee 1 maand geleden liep ik daar nog rond... | |
ueberduitser | woensdag 29 april 2015 @ 12:13 |
Ik 11 jaar geleden ook, komt wel heel erg dichtbij hè? ![]() | |
Bosbeetle | woensdag 29 april 2015 @ 12:36 |
![]() | |
ender_xenocide | vrijdag 8 mei 2015 @ 15:23 |
Hoe is het gegaan? Zowel wij (aegon annuleringsverz.) als onze reispartner (unigarant reisverz.) hebben vandaag de bevestiging op papier dat het vergoed wordt. Geld moet in de loop van volgende week op de rekening staan. Unigarant deed andere halve week geleden aan de telefoon wel moeilijk (standpunt moest intern nog bepaald worden). Maar omdat wij de toezegging hadden wilden zij het ook wel toezeggen. Gisteren kreeg onze reispartner echter een afwijzing, na een telefoontje vandaag alsnog toegekend op basis van het telefoontje en de toezegging van anderhalve week geleden wat gelukkig goed was vastgelegd in hun systeem. Vraag me dus af of anderen bij unigarant het wel vergoed krijgen. | |
Ebbao | vrijdag 8 mei 2015 @ 16:20 |
In eerste instantie kregen wij nul op het rekest, ook bij de annuleringsverzekering dus. Daarna een oer-Hollands zeikbericht op social media gezet en webcare teams getagged waarna ze (de annuleringsverzekering) toch actie wilde ondernemen. Wordt gedekt dus. Eind goed al goed uiteindelijk, al blijf ik het bizar vinden dat het tot daar moest komen.. We gaan nu overigens 3 weken naar India aangezien het visum hiervoor al geregeld was (we zouden een combi noord-India + Nepal maken). Datums zijn niet veranderd dus we vertrekken morgen ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 6 september 2015 @ 12:31 |
Ik denk erover om met mijn vriendin in oktober een maand naar Nepal te gaan, lijkt me een fantastisch land. Volgens het reisadvies zijn er nog veiligheidrisico's t/m september, klopt mijn aanname dat het in oktober niet meer zo is (omdat het moessonseizoen dan afgelopen is, en aardbevingen juist verbonden zijn aan het moussonseizoen)? (Geen idee of mensen hier daar iets over kunnen zeggen, maar je kan het altijd proberen.) Verder natuurlijk het dilemma of je een land in wederopbouw (financieel) helpt door er naartoe te gaan, of dat het raar is om dan onbezorgd vakantie te gaan vieren. | |
egelhond | donderdag 27 juli 2017 @ 17:09 |
Schopje voor dit topic! Zijn er niet zoveel mensen die naar Nepal gaan? Wij hebben plannen voor okt/nov dit jaar namelijk... | |
Drebbelman | donderdag 27 juli 2017 @ 23:40 |
Leuk! Ligt er natuurlijk aan waar je naar toe gaat, maar er zijn meer dan genoeg mensen die naar Nepal gaan, je zou soms willen dat het er minder zijn ![]() | |
egelhond | vrijdag 28 juli 2017 @ 08:19 |
Ben je er geweest? We twijfelen tussen Nepal en Costa Rica. 2 totaal verschillende landen. | |
Drebbelman | vrijdag 28 juli 2017 @ 10:49 |
Yup Nepal wel, Costa Rica niet dus kan niet vergelijken, maar Nepal is absoluut de moeite waard. Ik heb, net als een aantal anderen hier, trekking in de Everest Region gemaakt, in mijn geval 25 dagen, en dat is een ervaring die je gegarandeerd nooit vergeet. Het is aan te raden om niet alleen de standaard route te doen zoals de 'Everest Highway' van Lukla naar base camp en terug maar bijvoorbeeld vanuit Jiri te beginnen of wat van de andere passen te lopen en ook het land te zien dat niet bepaald wordt door massa's toeristen. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2017 @ 12:48 |
Plus overweeg wat later te gaan, in november en december. Dan is het wat rustiger en is het weer nog steeds prima. | |
SeLang | dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:06 |
Ik ben in beiden geweest. Totaal verschillende landen natuurlijk en allebei prachtig om verschillende redenen maar Nepal zal voor de meeste mensen denk ik interessanter zijn. Natuurlijk moet je gewoon beiden doen. Voor links naar reisverslagen van deze landen zie mijn fotoboek (Nepal heeft zelfs 2 reizen en 2 reisverslagen). TRV / [Reisverslag] Nepal & Bangladesh (via India) TRV / [Reisverslag] Nepal: 37 dagen trekking Jiri to Khumbu (Everest) TRV / [Reisverslag] Costa Rica [ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 01-08-2017 11:20:42 (Links toegevoegd) ] | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:01 |
Ben uiteindelijk ook naar Nepal gegaan, wat mij betreft een ideaal reisland waarbij je allerlei reisdoelen perfect kan afwisselen. Ingesteld op toeristen, maar niet op een vervelende manier (en zoals gezegd met je keuze voor een trekking kan je zelf bepalen hoe toeristisch/luxe je het wil hebben). | |
SeLang | dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:34 |
Of zelfs helemaal geen trekking, als dat niet je ding is. Nepal heeft veel meer te bieden dan trekking alleen. Er zijn ook veel bezoekers die alleen gaan voor de mensen, de cultuur, spiritualiteit, tempeltjes, tijgers spotten in Chitwan NP, beetje chillen in Pokhara en misschien met een bus of tour een paar paar uitzichtpunten langs om toch wat van de Himalaya te zien. Het is inderdaad een extreem (toerist) vriendelijk land. En belachelijk goedkoop. Samen met India het goedkoopste land waar ik ooit ben geweest. | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:50 |
Helemaal mee eens, ieder z'n voorkeuren. Mij trok Chitwan bijvoorbeeld weer minder (rest wat je opnoemt wel). Trekking overslaan kan zeker, al zou ik als je dan toch in Pokhara bent toch even naar poon hill trekken, je kan van hotel naar hotel, is maar een paar dagen, en je krijgt toch veel mee van het trekking gevoel en de ontzagwekkende Himalaya's. Mensen die ik daar tegenkwam combineerden het vaak met India, zeiden dat India toch nog een stukje goedkoper was - maar Nepal veel prettiger om doorheen te reizen. | |
SeLang | dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:13 |
Mijn eerste trek in Nepal was ook 4 dagen Gorepani trek (incl Poon Hill). Ik was toen eigenlijk helemaal niet van plan om veel trekking te gaan doen. Maar daarna was ik verkocht en deed ik nog een 10 dagen trek (Langtang en omgeving) en op de volgende reis 5 weken Khumbu trek ![]() Kwa kosten vond ik Nepal en India elkaar niet veel ontlopen. Nepal is in mijn ervaring inderdaad wel veel vriendelijker en minder intimiderend dan India. Al heb je in India regionaal grote verschillen. De minder goede ervaringen die mensen hebben zijn meestal in het noorden rond Delhi/ Agra. Rond Darjeeling voelt het heel anders, meer zoals Nepal. Het zuiden-oosten (rond Pondicherry) vond ik ook relaxter en vriendelijker, maar dat is alweer 23+ jaar geleden dat ik in dat gedeelte was ![]() Ow, en Chitwan vond ik juist geweldig! Maar het is maar net waar je interesses liggen. Voor natuur/ vogeltjes is Chitwan echt top! | |
SeLang | dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:19 |
Edit: had ik al gepost ![]() [ Bericht 99% gewijzigd door SeLang op 01-08-2017 18:18:28 ] | |
Jor_Dii | donderdag 22 maart 2018 @ 07:01 |
Kick! Gister tickets geboekt voor 15 nov - 1 dec ![]() ![]() | |
Jor_Dii | donderdag 22 maart 2018 @ 07:02 |
| |
Jor_Dii | donderdag 22 maart 2018 @ 07:03 |
Foutje | |
SeLang | donderdag 22 maart 2018 @ 09:40 |
Cool! ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 22 maart 2018 @ 12:48 |
![]() | |
Jor_Dii | donderdag 22 maart 2018 @ 15:47 |
SeLang, jouw uitgebreide verslag afgelopen week al eens zitten lezen. Super mooi! Heb je tips voor minder avontuurlijke hiking/trektochten die ons max 2 dagen bezig zullen houden? Ik heb zelf redelijk wat ervaring met hiken (maar niet meerdaags), maar mijn vriendin vrijwel niet, dus willen we niet de fout begaan door een 5+ daagse tocht te gaan ondernemen. Verder vinden we dat ook ook wat zonde van onze krappe 14 dagen die we hebben in Nepal. Hoor graag jouw (en andermans) aanbevelingen! ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 22 maart 2018 @ 15:59 |
Als je vanuit Kathmandu gaat denk ik aan Nagarkot of Chisapani. Wat ga je doen in die 14 dagen en welke plaatsen bezoek je? Vanuit Pokhara is bijvoorbeeld ook wel wat mogelijk. Persoonlijk zou ik altijd aanraden een langere trek te doen, omdat je dan meer de bergen in kan. Een Gorephani Circle / Poon Hill (4-6 dagen afhankelijk van je snelheid) is bijvoorbeeld al veel mooier dan een korte trekking rond Kathmandu. Het tempo bepaal je helemaal zelf, dus ook voor minder ervaren trekkers is zoiets prima te doen. | |
SeLang | donderdag 22 maart 2018 @ 16:24 |
Je gaat waarschijnlijk sowieso naar Pokhara en dat is een schitterende basis voor korte treks. Gorepani/ Poon Hill is al genoemd en dat is een mooi rondje voor 4 dagen. Ik heb die zelf ook gedaan, was mijn eerste trek in Nepal (genoemd in het Nepal/ Bangladesh verslag, dat was mijn eerste Nepal reis - ik ben daar 2x geweest). Ik had alleen pech met de weersomstandigheden iets te vroeg in het seizoen, maar jij zal waarschijnlijk perfect weer hebben eind november. Maar een kortere trek kan ook. Stap in Pokhara gewoon zo'n trekking bureautje binnen, daar kunnen ze op maat iets voor je maken, uiteenlopend van dagtochten tot hele lange treks, afhankelijk van je wensen en mogelijkheden. Aangezien je met je vriendin bent die weinig ervaring heeft zou ik met z'n tweeën een guide-porter regelen bij zo'n bureautje in Pokhara. Een guide-porter is een gids die tevens een deel van je spullen kan dragen. In de praktijk betekent dat waarschijnlijk dat je beiden met alleen maar een daypack hoeft te lopen, of in ieder geval hoef je je vriendin niets te laten dragen. In 2013 kostte zo iemand ~$25 per dag (plus tip). Dit is waarschijnlijk je beste optie om in korte tijd en zonder veel gedoe iets van de Himalaya mee te krijgen. Je grootste kost zal waarschijnlijk zijn het privé vervoer van en naar het startpunt van de trek. | |
Jor_Dii | donderdag 22 maart 2018 @ 21:18 |
Dank voor de tips! Eigenlijk weten we nog amper wat we allemaal willen gaan zien.. hebben eigenlijk in een kleine week besloten dat we 1. Toch nog op reis wilden in het najaar 2. Het Nepal zou worden en 3. De vliegtickets geboekt. We willen een mooie mix van cultuur, natuur, actief en relax.. genoeg ervaring al samen met backpacken in Azië iig dus weten wel wat we kunnen verwachten ![]() | |
Jor_Dii | woensdag 3 oktober 2018 @ 14:56 |
6 maanden verder en over 6 weken gaan we al! Drukdoende met inlezen en plannen, maar vinden het allebei lastig. Zoals eerder vermeld willen we graag een beetje van alles wat en vooral niet de boel overschatten door ineens een trekking van 7 dagen te gaan ondernemen. Zaten nu te denken aan: Kathmandu (2 nachten) Chitwan (2 nachten) Bandipur (1 nacht) Pokhara inclusief trekking (3-4-5 nachten) Heb het idee dat het misschien loont om vanuit Kathmandu te vliegen naar Chitwan en van daaruit noordwaarts naar Bandipur en Pokhara per bus te gaan (etappes van elk zo'n 3 uur zie ik). Iemand nog andere suggesties eventueel over dit schema en voor na Pokhara? Must-sees? Zaken die echt te schrappen zijn..? Hoor het graag! ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 3 oktober 2018 @ 17:47 |
Je kan kijken of het het juiste seizoen is om te raften. De Kali Gandaki schijnt een van 's werelds beste rivieren te zijn om te raften. Ik heb verder geen idee van de moeilijkheidsgraad en de omstandigheden in het najaar. Ik verwacht dat het water niet heel onstuimig zal zijn zo laat in het jaar. Naast de treks (ik zou langer gaan, maar dat is persoonlijk) vond ik de koningssteden ook zeer de moeite. Zeker Bhaktapur vond ik geweldig. Ik hoop dat de stad de aardbeving heeft overleefd. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2018 17:48:29 ] | |
-Phineas- | woensdag 3 oktober 2018 @ 23:14 |
TVP | |
Jor_Dii | donderdag 4 oktober 2018 @ 08:11 |
Dank je! Raften zit niet zo in onze aard om te gaan doen.. Bhaktapur zet ik zeker op het lijstje! | |
Jor_Dii | donderdag 4 oktober 2018 @ 09:57 |
Lees diverse verhalen over het betalen van de Visa.. dit kan gewoon in Euro biljetten? | |
SeLang | donderdag 4 oktober 2018 @ 10:35 |
In Kathmandu heb je overal wisselkantoortjes met best goede exchange rates. Daar kun je je eurocash wisselen. Je kunt ook gewoon Nepalees geld pinnen met een Nederlands bankpasje, maar hou er rekening mee dat er vaak een (hele lage) limiet is hoeveel je kunt pinnen op één dag. Gelukkig is Nepal spotgoedkoop. Maar toen ik 5 weken trekking ging doen heb ik dat wel even gepland (twee keer pinnen met twee pasjes en 24 uur later nog een keer, zodat ik genoeg Nepalese cash had - waar ik achteraf maar een fractie van nodig bleek te hebben) | |
Jor_Dii | donderdag 4 oktober 2018 @ 11:23 |
Goede tip, enig idee wat die limieten zijn? Het gaat toch vaak harder met cash geld dan je denkt, dus ik pin dan liever in de eerste paar dagen in Kathmandu het nodige zodat we daarmee goed vooruit kunnen. | |
SeLang | donderdag 4 oktober 2018 @ 12:13 |
Ik heb het even nagekeken en kennelijk was dat toen 35.000 roepies, wat ongeveer ¤250 was. Valt op zich wel mee dus want dat is echt een berg geld in Nepal. Maar ik ging natuurlijk wekenlang geen beschikking hebben over een geldautomaat en wist niet wat alles ging kosten. En je wilt niet ergens diep in de Himalaya zitten zonder geld. | |
Jor_Dii | donderdag 4 oktober 2018 @ 12:24 |
Dat valt inderdaad reuze mee! Dank! | |
Gripper | donderdag 4 oktober 2018 @ 13:39 |
haha doet me denken aan hoe wij alles hadden ingezet op bij pinnen in Namche Bazaar tijdens onze trekking. Dus we hadden maar 50.000 rp meegenomen voor de eerste week van Jiri-Namche, en zouden dan daar nog eens zoiets pinnen. Maar er was stroomstoring in het dorp, dus alle automaten uit. Heeft de huttenbaas speciaal voor ons wat beltegoed op zn gprs-apparaatje van zn pinapparaat gezet, we hebben de hut + een bedrag in cash per creditcard afgerekend, en kregen het wisselgeld mee voor hogerop in de bergen ![]() Ohja Jord-Dii, vrgeet niet (zoals wij) om de internationale dekking van je bankpas aan te zetten ![]() Snapte op dag 1 in Kathmandu maar niet waarom al onze passen geweigerd werden, dus moest de ING bellen die het gelukkig meteen voor me konden aanzetten. | |
Jor_Dii | donderdag 4 oktober 2018 @ 14:07 |
Direct effe ingesteld, van die zaken die je inderdaad altijd vergeet en dan sta je daar op een hectisch vliegveld zonder mogelijkheid om te pinnen ![]() Als er nog andere plaatsen in de driehoek Kathmandu - Chitwan - Pokhara de moeite waard zijn hoor ik het heel graag! | |
Jor_Dii | dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:45 |
Planning is wel zo goed als rond voor onze reis: Dag 0: Vlucht Dag 1 - 2: Sightseeing Kathmandu Dag 3 - 4: Vlucht Kathmandu - Bharatpur en verblijf Chitwan NP Dag 5: Bus Chitwan NP - Bandipur en verblijf Bandipur Dag 6: Bus Bandipur - Pokhara en aankomst Pokhara - trekking regelen Dag 7 - 11: Annapurna Poon Hill Trekking - terugkomst Pokhara Dag 12 - 13: Pokhara sightseeing en eventueel relax hotel Dag 14: Pokhara - KTM Bus Dag 15: Dagtrip Bhaktapur Dag 16: Terugvlucht Opmerkingen, andere ideeën? Hoor het graag! ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:50 |
Veel plezier in die bussen ![]() verder lijkt de reis heel erg op de onze (wij waren daar vlak voor de aardbeving) wij deden katmandu (en baktapur) -> pokhara -> chitwan -> kodari -> katmandu. Maar dan wel in de auto niet in bussen, en de auto was al een redelijke hell kwa wegen enzo. Poon hill trekking hebben wij ook gedaan die is wel erg leuk ![]() Voor de trekking niet vergeten handschoenen mee te nemen (ik kon het zonder maar mijn vriendin heeft sokken gebruikt als handschoenen) en een slaapzak (die is ook te huren in pokhara maar een eigen is wel fijn). Zorg ervoor dat je schoenen meeneemt die je al ingelopen hebt met genoeg ruimte bij de tenen... (ik ben de beide nagels op mijn grote teen kwijtgeraakt dankzij ietsje te kleine schoenen ![]() als je vanaf hier TRV / Nepal #2 leest in dit topic kun je mijn ervaringen lezen toen ze nog iets meer in mijn geheugen stonden, en het is dus bijna eenzelfde trip. Ohja nu ik het zelf teruglees handoeken dus ook essentieel bij de trekking, wij hebben ons met tshirts afgedroogd ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Bosbeetle op 23-10-2018 11:01:28 ] | |
Jor_Dii | dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:15 |
Tja, die bussen. Ben er ook geen fan van en daarom bewust gekozen om Chitwan - Pokhara op te delen in 2 stukken van ongeveer 3 uur ofzo. Als we het echt niet zien zitten kunnen we dan altijd nog terugvliegen vanuit Pokhara naar KTM. | |
#ANONIEM | dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:22 |
Neem zout mee. Volgens mij is het daar redelijk droog nu dus het zal wel meevallen, maar toen ik de Poon Hill-trek deed stikte het van de bloedzuigers. | |
Jor_Dii | dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:48 |
Het is er nu inderdaad echt schitterend weer met vrijwel geen regen meer. Overdag 25-30 graden, bij de trekking vast wel een stuk frisser naarmate we hoger komen.. | |
Bosbeetle | dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:00 |
Ohja wij waren in maar en echt fris was het niet te noemen ![]() | |
Jor_Dii | dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:11 |
Maar toch handschoenen nodig gehad? | |
Bosbeetle | dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:12 |
Alleen sochtends naar boven naar poon hill.. maar ik redde het ook wel met mijn handen in de mouwen. | |
Jor_Dii | dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:52 |
Ben benieuwd dan.. iig genoeg laagjes ingeslagen en met een beetje goede beweging denk ik dat je al vrij snel warm wordt (tenzij er een ijzige wind staat ofzo) | |
Dropbox | donderdag 25 oktober 2018 @ 17:19 |
Dinsdag voor de eerste keer naar Nepal gereisd. Anderhalve dag sightseeing gedaan in Kathmandu, morgenvroeg naar Lukla voor de Three Passes Trek en daarna nog een paar reservedagen waar we nog geen invulling voor hebben (uitrusten...). Vandaag was al prachtig, wat een bizarre stad. We hebben erg veel zin in morgen, hoewel zo'n lange trekking toch ook wel spannend is!![]() | |
Bosbeetle | donderdag 25 oktober 2018 @ 17:38 |
Katmandu is wel een cultuuromslag als je Europa gewend bent ![]() | |
Jor_Dii | vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:37 |
Hoor graag je ervaringen en ook wat betreft aan te raden kleding tijdens de trekking! Vind dat zo lastig in te schatten.. | |
Dropbox | vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:45 |
Eerste keer voor ons dus moeilijke inschatting. We willen graag alles volledig zelfstandig doen dus gewicht tot een minimum beperken. Dat is met 18 dagen trekking vrij aardig gelukt, totdat we slaapzakken van bijna 2kg en donsjassen huurden... Ik houd je op de hoogte als ik bereik heb! | |
Jor_Dii | vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:14 |
Fijn! Wij gaan 'slechts' 4-5 dagen trekking doen dus dat scheelt nogal inderdaad. | |
Jor_Dii | dinsdag 6 november 2018 @ 16:09 |
Nog een kleine week, super veel zin in! ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 6 november 2018 @ 18:48 |
Hehe ik heb in 2015 een papiertje tussen twee planken in een trekkershutje gepropt met een boodschap erop en mijn email adres. En vandaag kreeg ik dit:Heel erg tof ![]() | |
Jor_Dii | maandag 3 december 2018 @ 16:00 |
We zijn gisteren weer thuis gekomen ![]() Het land is indrukwekkend, kleurrijk, vriendelijk, chagrijnig, smerig, prachtig, adembenemend en vermoeiend in één zin. We hebben enorm veel gezien en meegemaakt in de 2 weken dat we er zijn geweest en hebben er bijzonder van genoten. Her en der echt even gas terug moeten nemen om te kunnen herstellen van alle indrukken na bijvoorbeeld Kathmandu, Chitwan of de absurd zware trekking naar Poon Hill (hier hebben we ons echt op verkeken als twee sportievelingen). Het land is compleet anders dan wat we al hadden gezien in de afgelopen jaren (Thailand, Maleisië, Singapore, Indonesië) en dat in positieve zin! Tel daarbij op het prachtige weer (overdag 20-25 graden, 's avonds en 's ochtends een graad of 10-12) en we kunnen terug kijken op een heel mooi avontuur met onvergetelijke momenten! | |
SeLang | maandag 3 december 2018 @ 17:16 |
Leuk dat het zo goed is bevallen Jor_Dii! ![]() Heb je alles zelf gedragen op Poon Hill of had je een een Guide/Porter? | |
Bosbeetle | maandag 3 december 2018 @ 23:29 |
![]() ![]() | |
UIO_AMS | dinsdag 4 december 2018 @ 00:32 |
Mooi! Denk dat ik hier (Indonesië) ook een briefje achter ga laten. ![]() | |
Jor_Dii | dinsdag 4 december 2018 @ 08:17 |
Enkel een guide, die zeer bekwaam was en ons echt op de juiste momenten voor een komische noot of oppepper zorgde. Ik had me - enigszins - ingelezen en las dat met name dag 2 ontzettend zwaar zou zijn met veel trappen. De eerste dag gingen we echter al tot Ulleri met daarvoor 3500 traptreden en de dagen daarna werd dat in onze beleving niet echt veel minder. Fysieke pijntjes gaan dan toch wel zwaar op je mentale gestel wegen. De uiteindelijke klim naar Poon Hill en het uitzicht maakte uiteraard alles 300% goed. Zelden zoiets adembenemend moois gezien ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 4 december 2018 @ 09:27 |
ja het is gewoon 100 % traplopen ![]() ![]() | |
-Phineas- | woensdag 30 januari 2019 @ 09:21 |
Ik ga deze zomervakantie voor 4 weken! Ik en mijn zusje willen daar paragliden, zouden jullie dit ons aanraden met het oog op veiligheid? | |
Jor_Dii | woensdag 30 januari 2019 @ 10:17 |
Veel mensen zien doen in Pokhara. Denk dat het qua veiligheid zeker goed zit en dat het adembenemend mooi is boven het meer. | |
Landgeld | woensdag 7 augustus 2019 @ 21:46 |
Nog mensen op trekking naar Nepal dit jaar? Ik heb interesse en zoek nog een mooier - niet te toeristische- trekking. Misschien zelfs in combinatie met beklimmen van relatief eenvoudige berg.. MDus geen Anna Purna oid. Heb ervaring en ben fit. Inspiratie welkom.... | |
Landgeld | zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:53 |
Niemand? | |
Felagund | zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:59 |
Ik ga naar Nepal midden/eind November, maar doe de Poon Hill trek. Maar die is vrij toeristisch, misschien ook wat te makkelijk voor jou. | |
Jor_Dii | zondag 13 oktober 2019 @ 07:36 |
Wat is toeristisch? Poon Hill, ja dat is vrij massaal maar dan heb je het over enkele honderden mensen die zich daar uiteindelijk verzamelen. De rest van de trekking is prachtig (en zwaar), waarbij je ook veel alleen zult lopen. | |
Landgeld | zondag 13 oktober 2019 @ 08:16 |
Andere tips voor hikes die prachtig zijn en massa niet heengaat? Minimaal 10 dagen... Ik ben redelijk goed getraind. | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 13 oktober 2019 @ 10:49 |
Qua wandeluitdaging stelt Poon Hill vrij weinig voor - met alle respect ![]() Was er een paar jaar geleden, dus weet de namen niet meer precies. ABC gedaan, vond het werkelijk fantastisch, ondanks de relatieve drukte. Maar zou zeker aanraden een minder drukke te doen. Dan heb je wel een gids nodig (ABC of Poon Hill kan prima zonder.) Misschien even rondstruinen of vragen stellen op Lonely Planet forum? https://www.lonelyplanet.(...)n-subcontinent/nepal En tripadvisor forum valt ook vast genoeg te vinden. | |
Felagund | zondag 13 oktober 2019 @ 23:17 |
Weet ik, maar het is mijn eerste meerdaagse hike, dus ik wilde iets niet al te moeilijks. | |
Schuifpui | woensdag 8 januari 2020 @ 23:12 |
Kick! Ik overweeg om dit voorjaar naar Nepal te gaan. Ik zou denk ik 2 à 3 weken gaan en dan een lange trekking van een dag of 10 doen. Hoe druk is Anna Purna? Ik zou alleen gaan, dus vind het wel fijn om mensen tegen te komen om zoiets te doen, maar wil ook zeker niet in een rij over een vertrapt pad lopen. Verder lijkt het me ook gaaf om nog een keer een berg te beklimmen. In Bolivia heb ik al eens 6000+ m gedaan. Dat ging redelijk goed, zelfs met een waardeloze acclimatisering (klim was 2 dagen en daarvoor zat ik in de Amazone praktisch op zeeniveau). Iemand tips? | |
Jor_Dii | donderdag 9 januari 2020 @ 09:21 |
Tip: bekijk de video's van Gabriel Traveler - hij heeft meerdere uitgebreide solo trekking tochten gemaakt door Nepal - recentelijk de Langtang Trekking van een dag of 7-8. Erg interessant en die man weet heel goed waar hij mee bezig is: https://www.youtube.com/channel/UCgZM50Ig7STDS0l6f_QnrXw | |
Schuifpui | zondag 19 januari 2020 @ 14:06 |
Thanks ga ik zeker doen. Wat is nu de beste manier om te gaan trekken? Gewoon zelf naar Nepal vliegen en alles op eigen houtje? Vooraf in Nederland iets georganiseerds regelen (klinkt mij het minst aantrekkelijk, maar is wel makkelijker)? Of in Kathmandu met een bedrijf in zee gaan om de trek te regelen? Ik heb de lonely planet trekking in the Nepal Himalaya gehaald en het klinkt relatief ingewikkeld. Als ik mijn ervaring met andere reizen dat alles ter plekke 10x makkelijk is dan het vooraf lijkt als je een LP leest. Edit: Overigens wil ik voor een 'teahouse' trek gaan. Camping lijkt me gaaf, maar veel regelwerk, zeker als ik in maart al wil gaan. [ Bericht 4% gewijzigd door Schuifpui op 19-01-2020 14:15:09 ] | |
Landgeld | zondag 19 januari 2020 @ 14:11 |
Leest mee. Zelf wil ik dit eind dit jaar doen | |
Schuifpui | zondag 19 januari 2020 @ 14:15 |
Heb je al meer concrete plannen dan ik? ![]() | |
SeLang | zondag 19 januari 2020 @ 14:59 |
Je hoeft echt niets te regelen. Solo trekking zonder gids is een makkie daar. Al helemaal omdat het in feite bewoonde gebieden zijn. Mocht je de weg kwijtraken (onwaarschijnlijk) dan vraag je gewoon de weg aan een local of een sherpa die je onderweg tegenkomt. Mijn Khumbu trek verslag (was ook in maart-april): TRV / [Reisverslag] Nepal: 37 dagen trekking Jiri to Khumbu (Everest) De door @Jor_Dii genoemde Langtang trek heb ik ook gedaan. Die staat in dit verslag: TRV / [Reisverslag] Nepal & Bangladesh (via India) | |
Schuifpui | zondag 19 januari 2020 @ 20:00 |
![]() Dus ik zou gewoon zonder allerlei zaken naar Kathmandu kunnen vliegen, dan naar Lukla en de zelf beginnen met lopen? Ik weet dat jij liever alleen loopt, maar ik vind het wel fijn om in ieder geval een aantal dagen bij iemand of een klein groepje aan te haken. Is het makkelijk om daar mensen te ontmoeten? Verder een compacte slaapzak mee, maar weinig speciaals als in tenten of kampeerspullen, eten drinken? | |
SeLang | zondag 19 januari 2020 @ 22:06 |
Ik ben zelf ook gewoon naar Kathmandu gevlogen en heb daar een dag van tevoren nog een deel van mij gear gekocht (warme slaapzak, donzen jas en nog wat dingen) omdat ik die toen nog niet had. Als je naar Everest Basecamp gaat kom je meer mensen tegen dan je lief is (tussen Lukla en EBC ). Je kunt vast wel bij een groepje aanhaken maar daar heb ik geen ervaring mee want ik ga mensen juist uit de weg ![]() Kampeerspullen heb je niet nodig. Eten en drinken koop je onderweg bij de teahouses. Overigens, EBC ga je niet redden met 10 dagen vanwege acclimatisatie. 16 dagen is standaard. Trailblazer "trekking in the Everest Region" is een goed boekje. Daar staat alles in wat je nodig hebt, inclusief acclimatisatie schema's / itineraries. https://trailblazer-guide(...)n-the-everest-region | |
kaiserhenk | maandag 20 januari 2020 @ 10:13 |
Ik ben ruim een jaar geleden die kant op gegaan, had zelf een goede slaapzak mee, verder goede kleding (jas, schoenen), een goede rugzak en een medikit. Heb van te voren geen gids of drager geregeld, heb wel wat proviand ingeslagen in Kathmandu. Ik ben er naartoe gevlogen en ben zelf begonnen met lopen naar EBC. Kwam na een tijdje lopen een groepje mensen tegen en heb besloten om bij ze aan te sluiten. De drukte viel me reuze mee, zeker als je een tijdje aan het wandelen bent. Rondom Lukla Airport is het wel druk, hoe hoger des te rustiger. Hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf prettig vindt denk ik. Op de terugweg heb ik nagenoeg alles zelf gelopen, was prettig om te doen vond ik. Lang verhaal kort, gewoon lekker zelf gaan lopen. ![]() | |
Schuifpui | zondag 26 januari 2020 @ 23:09 |
Ik zou voor EBC ook zeker ruim twee weken willen uittrekken, 10 dagen is daarvoor te weinig. Ben nu wat blogs aan het lezen. De meeste mensen hebben toch een gids en dragers geregeld. Als niet heel ervaren trekker, is het dan wel te doen op eigen houtje? Ik zou het graag een keer proberen, gewoon om te zien of ik het kan en leuk vind. | |
SeLang | maandag 27 januari 2020 @ 10:49 |
Hou je aan het aanbevolen acclimatisatieschema, want anders garandeer ik je dat je geen lol gaat beleven aan je hike (of erger). Zeker voor de standaard route Lukla - EBC heb je absoluut geen gids nodig. Je loopt gewoon met de meute mee. Ook als je weinig ervaring hebt zou ik mij daar op die route geen zorgen over maken. Of je iemand je spullen wilt laten dragen dat is een keuze. Ik vind het niet nodig, zeker niet op die route, maar ik begrijp best dat het aantrekkelijk kan zijn om met alleen een kleine daypack te lopen. Een drager is niet duur (toen ik er was kostte dat $20 per dag of zo) en je steunt er iemand mee in een arm land die dan weer zijn familie kan voeden. Niets mis mee. Heel veel hikers (waarschijnlijk de meeste) gebruiken dragers. Mocht je van tevoren in Kathmandu al een maatje vinden om mee samen te lopen, dan kun je ook gemakkelijk samen met één drager doen. Spullen die je niet nodig hebt kun je achterlaten in je guesthouse in Kathmandu. Die zullen het met plezier voor je bewaren, want dat garandeert dat je daar terugkomt. [ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 27-01-2020 10:54:57 ] | |
Jor_Dii | maandag 27 januari 2020 @ 10:54 |
Wij vonden het zo tegenstrijdig om die dragers daar te zien zwoegen met tientallen kilo's op hun nek - omhoog wandelend op slippers soms. Ja het verzorgt een inkomen, maar echt een goed gevoel krijg je er niet bij en wij waren dan ook blij dat we enkel een gids hadden. Een volgende keer zou ik niet eens meer een gids huren denk ik. Het is prima te doen zonder (met enige voorbereiding) en mensen zijn echt behulpzaam om je op weg te helpen. | |
SeLang | maandag 27 januari 2020 @ 11:14 |
Ik heb daar ook altijd een dubbel gevoel over, maar je moet het zien vanuit het perspectief van die mensen: ze kunnen een (voor daar) redelijk inkomen verdienen met eerlijk werk, op een plek waar verder weinig mogelijkheden zijn. Verder moet je bedenken dat ook op plaatsen zonder toerisme drager een gerespecteerd beroep is. Veel dorpjes in de Himalaya zijn immers alleen te voet te bereiken. Op het traject Jiri-Lukla (wat veel minder toeristisch is) was de meerderheid van de dragers die ik onderweg ontmoette gewoon voorraden naar de dorpen aan het dragen. Misschien ook wel naar plekken voorbij Lukla met voorraden voor de teahouses, maar niet de "persoonlijke" drager voor toeristen. Die dragen overigens veel zwaardere gewichten dan de mensen die de rugzak dragen voor toeristen. Rugzakken komen meestal niet boven de 20kg, terwijl de manden met voorraden voor de dorpen richting 60kg gaat. Ik heb ze wel eens gevoeld en ik kon ze amper van de grond tillen, laat staan de berg op dragen! Een rugzak voor een toerist dragen is een eitje! Eigenlijk is het nogal arrogant van ons om dat werk weg te zetten als mensonwaardig, wat daar wordt gezien als een eerlijk en belangrijk beroep, zonder welke die communities niet zouden kunnen bestaan. Waar ik zelf moeite mee had was mensen die overbodige dingen zoals bier naar plekken op de ECB route lieten dragen en daar $5 per stuk voor betaalden in de teahouses, en er s'avonds gewoon 3 wegtikken, wat iemand dus dagenlang de berg op heeft lopen sjouwen. Ik vind dat echt decadent. Maar die locals (incl de dragers) vinden dat schitterend! Prachtige business. Die zijn dolblij met die decadente toeristen. Ik ben zelf altijd heel minimalistisch, maar zij zien waarschijnlijk liever de meer decadente types. [ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 27-01-2020 11:22:09 ] | |
Gripper | maandag 27 januari 2020 @ 11:43 |
Ik heb ook nog zo'n draagtas opgetild van de "beer-boy" ! ![]() Ze waren met z'n drieën, vegetable-boy, beer-boy en beef-boy; zag ze staan uitpuffen bij een muurtje, en die ene jongen had allemaal trays met halve liters Gurkha-bier (wat trouwens best een prima biertje was) Na wat rekenen bedacht dat dat dik 50 kg was, dus ik mocht zn tas wel even proberen. Band om m'n voorhoofd, en een stukje gewaggeld, denk dat ik 20 meter ver kwam ofzo. Echt belachelijk wat die gasten kunnen tillen. [ Bericht 0% gewijzigd door Gripper op 27-01-2020 11:48:59 ] | |
SeLang | maandag 27 januari 2020 @ 11:55 |
En die lopen op Crocs ![]() Dat verbaast mij altijd nog het meest. Als ik op long distance hikes zie hoeveel mensen voetblessures krijgen (vaak blijvend letsel), met lichte rugzakjes en op fatsoenlijk schoeisel... | |
SeLang | maandag 27 januari 2020 @ 11:59 |
![]() Meisjes links op ballerinas. Dit was op het Jiri-Lukla traject. Mandje is wel inmiddels bijna leeg. Edit: shit, ik krijg echt zin om weer te gaan ![]() |