Ik ben in beiden geweest. Totaal verschillende landen natuurlijk en allebei prachtig om verschillende redenen maar Nepal zal voor de meeste mensen denk ik interessanter zijn. Natuurlijk moet je gewoon beiden doen. Voor links naar reisverslagen van deze landen zie mijn fotoboek (Nepal heeft zelfs 2 reizen en 2 reisverslagen).quote:Op vrijdag 28 juli 2017 08:19 schreef egelhond het volgende:
[..]
Ben je er geweest? We twijfelen tussen Nepal en Costa Rica. 2 totaal verschillende landen.
Of zelfs helemaal geen trekking, als dat niet je ding is. Nepal heeft veel meer te bieden dan trekking alleen. Er zijn ook veel bezoekers die alleen gaan voor de mensen, de cultuur, spiritualiteit, tempeltjes, tijgers spotten in Chitwan NP, beetje chillen in Pokhara en misschien met een bus of tour een paar paar uitzichtpunten langs om toch wat van de Himalaya te zien.quote:Op dinsdag 1 augustus 2017 10:01 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
(en zoals gezegd met je keuze voor een trekking kan je zelf bepalen hoe toeristisch/luxe je het wil hebben).
Helemaal mee eens, ieder z'n voorkeuren. Mij trok Chitwan bijvoorbeeld weer minder (rest wat je opnoemt wel). Trekking overslaan kan zeker, al zou ik als je dan toch in Pokhara bent toch even naar poon hill trekken, je kan van hotel naar hotel, is maar een paar dagen, en je krijgt toch veel mee van het trekking gevoel en de ontzagwekkende Himalaya's.quote:Op dinsdag 1 augustus 2017 10:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of zelfs helemaal geen trekking, als dat niet je ding is. Nepal heeft veel meer te bieden dan trekking alleen. Er zijn ook veel bezoekers die alleen gaan voor de mensen, de cultuur, spiritualiteit, tempeltjes, tijgers spotten in Chitwan NP, beetje chillen in Pokhara en misschien met een bus of tour een paar paar uitzichtpunten langs om toch wat van de Himalaya te zien.
Het is inderdaad een extreem (toerist) vriendelijk land. En belachelijk goedkoop. Samen met India het goedkoopste land waar ik ooit ben geweest.
Mijn eerste trek in Nepal was ook 4 dagen Gorepani trek (incl Poon Hill). Ik was toen eigenlijk helemaal niet van plan om veel trekking te gaan doen. Maar daarna was ik verkocht en deed ik nog een 10 dagen trek (Langtang en omgeving) en op de volgende reis 5 weken Khumbu trekquote:Op dinsdag 1 augustus 2017 10:50 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, ieder z'n voorkeuren. Mij trok Chitwan bijvoorbeeld weer minder (rest wat je opnoemt wel). Trekking overslaan kan zeker, al zou ik als je dan toch in Pokhara bent toch even naar poon hill trekken, je kan van hotel naar hotel, is maar een paar dagen, en je krijgt toch veel mee van het trekking gevoel en de ontzagwekkende Himalaya's.
Mensen die ik daar tegenkwam combineerden het vaak met India, zeiden dat India toch nog een stukje goedkoper was - maar Nepal veel prettiger om doorheen te reizen.
quote:Op donderdag 22 maart 2018 07:01 schreef Jor_Dii het volgende:
Kick! Gister tickets geboekt voor 15 nov - 1 decheel veel zin in en ga hier eens rustig ervaringen lezen
Tips voor korte trekking tochten (2 dagen) zijn meer dan welkom!
Cool!quote:Op donderdag 22 maart 2018 07:01 schreef Jor_Dii het volgende:
Kick! Gister tickets geboekt voor 15 nov - 1 decheel veel zin in en ga hier eens rustig ervaringen lezen
quote:Op donderdag 22 maart 2018 07:01 schreef Jor_Dii het volgende:
SeLang, jouw uitgebreide verslag afgelopen week al eens zitten lezen. Super mooi! Heb je tips voor minder avontuurlijke hiking/trektochten die ons max 2 dagen bezig zullen houden? Ik heb zelf redelijk wat ervaring met hiken (maar niet meerdaags), maar mijn vriendin vrijwel niet, dus willen we niet de fout begaan door een 5+ daagse tocht te gaan ondernemen. Verder vinden we dat ook ook wat zonde van onze krappe 14 dagen die we hebben in Nepal. Hoor graag jouw (en andermans) aanbevelingen!quote:
Als je vanuit Kathmandu gaat denk ik aan Nagarkot of Chisapani.quote:Op donderdag 22 maart 2018 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
SeLang, jouw uitgebreide verslag afgelopen week al eens zitten lezen. Super mooi! Heb je tips voor minder avontuurlijke hiking/trektochten die ons max 2 dagen bezig zullen houden? Ik heb zelf redelijk wat ervaring met hiken (maar niet meerdaags), maar mijn vriendin vrijwel niet, dus willen we niet de fout begaan door een 5+ daagse tocht te gaan ondernemen. Verder vinden we dat ook ook wat zonde van onze krappe 14 dagen die we hebben in Nepal. Hoor graag jouw (en andermans) aanbevelingen!
Je gaat waarschijnlijk sowieso naar Pokhara en dat is een schitterende basis voor korte treks. Gorepani/ Poon Hill is al genoemd en dat is een mooi rondje voor 4 dagen. Ik heb die zelf ook gedaan, was mijn eerste trek in Nepal (genoemd in het Nepal/ Bangladesh verslag, dat was mijn eerste Nepal reis - ik ben daar 2x geweest). Ik had alleen pech met de weersomstandigheden iets te vroeg in het seizoen, maar jij zal waarschijnlijk perfect weer hebben eind november.quote:Op donderdag 22 maart 2018 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
SeLang, jouw uitgebreide verslag afgelopen week al eens zitten lezen. Super mooi! Heb je tips voor minder avontuurlijke hiking/trektochten die ons max 2 dagen bezig zullen houden? Ik heb zelf redelijk wat ervaring met hiken (maar niet meerdaags), maar mijn vriendin vrijwel niet, dus willen we niet de fout begaan door een 5+ daagse tocht te gaan ondernemen. Verder vinden we dat ook ook wat zonde van onze krappe 14 dagen die we hebben in Nepal. Hoor graag jouw (en andermans) aanbevelingen!
6 maanden verder en over 6 weken gaan we al! Drukdoende met inlezen en plannen, maar vinden het allebei lastig. Zoals eerder vermeld willen we graag een beetje van alles wat en vooral niet de boel overschatten door ineens een trekking van 7 dagen te gaan ondernemen.quote:Op donderdag 22 maart 2018 21:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Dank voor de tips! Eigenlijk weten we nog amper wat we allemaal willen gaan zien.. hebben eigenlijk in een kleine week besloten dat we 1. Toch nog op reis wilden in het najaar 2. Het Nepal zou worden en 3. De vliegtickets geboekt. We willen een mooie mix van cultuur, natuur, actief en relax.. genoeg ervaring al samen met backpacken in Azië iig dus weten wel wat we kunnen verwachten
Dank je! Raften zit niet zo in onze aard om te gaan doen.. Bhaktapur zet ik zeker op het lijstje!quote:Op woensdag 3 oktober 2018 17:47 schreef Sloggi het volgende:
Je kan kijken of het het juiste seizoen is om te raften. De Kali Gandaki schijnt een van 's werelds beste rivieren te zijn om te raften. Ik heb verder geen idee van de moeilijkheidsgraad en de omstandigheden in het najaar. Ik verwacht dat het water niet heel onstuimig zal zijn zo laat in het jaar.
Naast de treks (ik zou langer gaan, maar dat is persoonlijk) vond ik de koningssteden ook zeer de moeite. Zeker Bhaktapur vond ik geweldig. Ik hoop dat de stad de aardbeving heeft overleefd.
In Kathmandu heb je overal wisselkantoortjes met best goede exchange rates. Daar kun je je eurocash wisselen. Je kunt ook gewoon Nepalees geld pinnen met een Nederlands bankpasje, maar hou er rekening mee dat er vaak een (hele lage) limiet is hoeveel je kunt pinnen op één dag. Gelukkig is Nepal spotgoedkoop. Maar toen ik 5 weken trekking ging doen heb ik dat wel even gepland (twee keer pinnen met twee pasjes en 24 uur later nog een keer, zodat ik genoeg Nepalese cash had - waar ik achteraf maar een fractie van nodig bleek te hebben)quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:57 schreef Jor_Dii het volgende:
Lees diverse verhalen over het betalen van de Visa.. dit kan gewoon in Euro biljetten?
Goede tip, enig idee wat die limieten zijn? Het gaat toch vaak harder met cash geld dan je denkt, dus ik pin dan liever in de eerste paar dagen in Kathmandu het nodige zodat we daarmee goed vooruit kunnen.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
In Kathmandu heb je overal wisselkantoortjes met best goede exchange rates. Daar kun je je eurocash wisselen. Je kunt ook gewoon Nepalees geld pinnen met een Nederlands bankpasje, maar hou er rekening mee dat er vaak een (hele lage) limiet is hoeveel je kunt pinnen op één dag. Gelukkig is Nepal spotgoedkoop. Maar toen ik 5 weken trekking ging doen heb ik dat wel even gepland (twee keer pinnen met twee pasjes en 24 uur later nog een keer, zodat ik genoeg Nepalese cash had - waar ik achteraf maar een fractie van nodig bleek te hebben)
Ik heb het even nagekeken en kennelijk was dat toen 35.000 roepies, wat ongeveer ¤250 was. Valt op zich wel mee dus want dat is echt een berg geld in Nepal. Maar ik ging natuurlijk wekenlang geen beschikking hebben over een geldautomaat en wist niet wat alles ging kosten. En je wilt niet ergens diep in de Himalaya zitten zonder geld.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 11:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Goede tip, enig idee wat die limieten zijn? Het gaat toch vaak harder met cash geld dan je denkt, dus ik pin dan liever in de eerste paar dagen in Kathmandu het nodige zodat we daarmee goed vooruit kunnen.
Dat valt inderdaad reuze mee! Dank!quote:Op donderdag 4 oktober 2018 12:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb het even nagekeken en kennelijk was dat toen 35.000 roepies, wat ongeveer ¤250 was. Valt op zich wel mee dus want dat is echt een berg geld in Nepal. Maar ik ging natuurlijk wekenlang geen beschikking hebben over een geldautomaat en wist niet wat alles ging kosten. En je wilt niet ergens diep in de Himalaya zitten zonder geld.
haha doet me denken aan hoe wij alles hadden ingezet op bij pinnen in Namche Bazaar tijdens onze trekking. Dus we hadden maar 50.000 rp meegenomen voor de eerste week van Jiri-Namche, en zouden dan daar nog eens zoiets pinnen. Maar er was stroomstoring in het dorp, dus alle automaten uit.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 12:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb het even nagekeken en kennelijk was dat toen 35.000 roepies, wat ongeveer ¤250 was. Valt op zich wel mee dus want dat is echt een berg geld in Nepal. Maar ik ging natuurlijk wekenlang geen beschikking hebben over een geldautomaat en wist niet wat alles ging kosten. En je wilt niet ergens diep in de Himalaya zitten zonder geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |