abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130503977
Is er nu werkelijk geen uitweg uit die 'onbetaalbaar' mantra? Wordt het niet eens tijd om die hele afhankelijkheid van geld onder de loep te nemen en daar een andere manier van welvaart en arbeidswaardering voor te ontwikkelen.
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_130503981
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:56 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Is er nu werkelijk geen uitweg uit die 'onbetaalbaar' mantra?
Zie mijn reactie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130504035
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zie mijn reactie.
Dat is slechts rommelen binnen het huidige stelsel, dus weinig vernieuwend maar zoeken naar oplossingen binnen het huidige model. Een beetje bijpunten zogezegd.
pi_130504066
Ons huidige stelsel is niet het Rheinlandmodel, het is een rare coctail van het Rheinlandmodel wat wij vroeger (tot in de jaren 80/90) hadden en het giftige neoliberalisme en neoconservatisme. Ik pleit voor het Rheinlandmodel met o.a. de door mij genoemde aanpassingen. In essentie komt het neer op het kijken naar de welvaart van een individu in plaast van dat je bijv. kijkt naar de leeftijd, het al dan niet kinderen hebben etc.
#NoDAPL
pi_130504080
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet noodzakelijk, er staat nergens in steen gebeiteld dat de pensioengerechtigde leeftijd 65 of zelfs 67 jaar moet zijn of dat iedereen bepaalde subsidies moet krijgen. We moeten minder kijken naar de generaties en meer naar de welvaart die een persoon heeft. Dat is alles.
- op latere leeftijd AOW en pensioen indien mogelijk
- AOW aanpassen aan inkomen
- geen subsidies voor mensen die voldoende inkomen hebben (kinderbijslag, kinderopvang, ...)
...

De kern van het model kan dan gewoon fier overeind blijven staan in onze samenleving. We moeten voor nu vooral korte metten maken met de neoliberale (bijv. Rutte en Hoogervorst) en neoconservatieve dwaallichten die nog in de partijtop zitten. Hen er uit werken, een nieuwe generatie het over laten nemen die wel het Rheinlandmodel omarmt. Voor de duidelijkheid: ook spijtoptanten zijn voor mij van harte welkom, als ze hun oude paradigma's maar hebben losgelaten. Dat blijkt voor veel oudere politici erg moeilijk te zijn.
Zodoende verwatert de term natuurlijk. En krijg je door de achterdeur weer die massale armoede... en het feit dat mensen geen kansen meer zien... dat alles achteruit hobbelt... Dat is een beetje de strategie van de PvdA van nu, zeg maar. Kijk naar de situatie met de thuishulpwerkers. Ik weet niet wat er precies uit het overleg is gekomen met de staatssecretaris op dit moment, maar in principe wordt de thuishulp gewoon afgebouwd en kunnen over een tijdje vooral werklozen dit gaan doen... of familie moet het doen dus...
I´m back.
pi_130504086
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:56 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Is er nu werkelijk geen uitweg uit die 'onbetaalbaar' mantra? Wordt het niet eens tijd om die hele afhankelijkheid van geld onder de loep te nemen en daar een andere manier van welvaart en arbeidswaardering voor te ontwikkelen.
Ik vind dat vaag toch. Maar leg eens uit.
I´m back.
pi_130504127
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ons huidige stelsel is niet het Rheinlandmodel, het is een rare coctail van het Rheinlandmodel wat wij vroeger (tot in de jaren 80/90) hadden en het giftige neoliberalisme en neoconservatisme. Ik pleit voor het Rheinlandmodel met o.a. de door mij genoemde aanpassingen. In essentie komt het neer op het kijken naar de welvaart van een individu in plaast van dat je bijv. kijkt naar de leeftijd, het al dan niet kinderen hebben etc.
Er is daar zeker wat winst te halen, evenals het meer rechtvaardig maken van subsidies en dergelijken. Maar is dat voldoende om het model future proof te maken/houden? Dat betwijfel ik.
pi_130504223
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik vind dat vaag toch. Maar leg eens uit.
Mijn grootste zorg is eigenlijk dat de huidige benadering van geld werkelijke groei en welvaart in de weg zou kunnen staan. Geld is niet meer dan fictieve waardering van arbeid en goederen, gebaseerd op schulden, die eveneens kunnen zorgen voor flinke ellende zoals nu te zien is. Met andere woorden, het zou dus net zo goed door een andere vorm vervangen kunnen worden waarbij de eerder genoemde punten niet meer mogelijk worden gemaakt.

Daarbij zou je best kunnen zorgen dat er wel concurrentie en inkomensverschillen mogelijk zijn, maar niet op de huidige manier waarbij je zwaar in de problemen kan komen.

Vraag mij niet hoe dat dan zou moeten want dat weet ik ook niet, maar zoals het nu gaat is het ook onhoudbaar op een gegeven moment.
pi_130504314
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:09 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Mijn grootste zorg is eigenlijk dat de huidige benadering van geld werkelijke groei en welvaart in de weg zou kunnen staan. Geld is niet meer dan fictieve waardering van arbeid en goederen, gebaseerd op schulden, die eveneens kunnen zorgen voor flinke ellende zoals nu te zien is. Met andere woorden, het zou dus net zo goed door een andere vorm vervangen kunnen worden waarbij de eerder genoemde punten niet meer mogelijk worden gemaakt.

Daarbij zou je best kunnen zorgen dat er wel concurrentie en inkomensverschillen mogelijk zijn, maar niet op de huidige manier waarbij je zwaar in de problemen kan komen.

Vraag mij niet hoe dat dan zou moeten want dat weet ik ook niet, maar zoals het nu gaat is het ook onhoudbaar op een gegeven moment.
Ja, in Nederland had je na de oorlog op gegeven moment het "tientje van Lieftinck", binnen de kortste keren had je mensen met stapels bankbiljetten en velen zonder... dat was ook een reset ahw, maar blijkbaar zit het in de mens om ook na een reset haves en have-nots over te houden. Het ligt aan zich wellicht niet aan het geld, maar aan het systeem... (hoewel geld daar een onderdeel van uitmaakt, maar hoe dan ook zul je altijd currency nodig hebben, want ruilen kunnen we natuurlijk niet meer...)
I´m back.
pi_130504423
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, in Nederland had je na de oorlog op gegeven moment het "tientje van Lieftinck", binnen de kortste keren had je mensen met stapels bankbiljetten en velen zonder... dat was ook een reset ahw, maar blijkbaar zit het in de mens om ook na een reset haves en have-nots over te houden. Het ligt aan zich wellicht niet aan het geld, maar aan het systeem... (hoewel geld daar een onderdeel van uitmaakt, maar hoe dan ook zul je altijd currency nodig hebben, want ruilen kunnen we natuurlijk niet meer...)
Dat klopt, er zal altijd currency nodig zijn, maar dat kan in vele vormen natuurlijk. Het systeem is daar zeker mede verantwoordelijk in. Als je de mogelijkheid tot have's and have not's er zoveel mogelijk uit weet te engineeren dan heb je een nieuw systeem.

De onderkant of de afgrond moet er uit worden gehaald om te zorgen dat altijd de basis overeind kan blijven, alles daarboven is nodig voor vooruitgang van de maatschappij of landen. Dan heb je een solide systeem in mijn ogen.
pi_130504505
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:21 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Dat klopt, er zal altijd currency nodig zijn, maar dat kan in vele vormen natuurlijk. Het systeem is daar zeker mede verantwoordelijk in. Als je de mogelijkheid tot have's and have not's er zoveel mogelijk uit weet te engineeren dan heb je een nieuw systeem.
Maar dat kun je dus blijkbaar niet, en of dit nu komt doordat slechts weinigen een soort ondernemersgen hebben of slim zijn en velen dat niet hebben of niet zijn, dat laat ik even in het midden...
quote:
De onderkant of de afgrond moet er uit worden gehaald om te zorgen dat altijd de basis overeind kan blijven, alles daarboven is nodig voor vooruitgang van de maatschappij of landen. Dan heb je een solide systeem in mijn ogen.
Ja, een soort basisloon dus ahw, uitbetaald in currency, echter dan moet die currency bestaan, voortgekomen uit arbeid en niet door het laten draaien van de geldpersen, en dus zal dat leiden door die demografische hobbel dat het er niet van zal komen?
I´m back.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:25:39 #287
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_130504517
Elk systeem wat mensen bedenken is te bespelen en sommigen hebben de connecties/resources/mentale capaciteiten om het spelletje van de dag beter te spelen dan anderen. Een overheid kan dan nog zo nobel streven naar een pure meritocratie maar ze zal altijd achter de feiten aan moeten lopen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_130504653
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar dat kun je dus blijkbaar niet, en of dit nu komt doordat slechts weinigen een soort ondernemersgen hebben of slim zijn en velen dat niet hebben of niet zijn, dat laat ik even in het midden...

[..]

Ja, een soort basisloon dus ahw, uitbetaald in currency, echter dan moet die currency bestaan, voortgekomen uit arbeid en niet door het laten draaien van de geldpersen, en dus zal dat leiden door die demografische hobbel dat het er niet van zal komen?
Dat hoeft niet perse, de arbeid die nodig is moet gewoon ingevuld worden evenals de taken die voorhanden zijn, nu wordt dat bemoeilijkt doordat het geld ontoereikend zou zijn, en daarmee creëer je problemen. Dan maar de geldpers aan en is iedereen tevreden. Maar dan moet je dus wel een nieuw systeem voor hebben anders gaat het niet.

Schulden die oplopen, inflatie, en al dat soort gelul. Dat moet je nu net veranderen, dan is het wel mogelijk namelijk.
pi_130504688
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:31 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Dat hoeft niet perse, de arbeid die nodig is moet gewoon ingevuld worden evenals de taken die voorhanden zijn, nu wordt dat bemoeilijkt doordat het geld ontoereikend zou zijn, en daarmee creëer je problemen. Dan maar de geldpers aan en is iedereen tevreden. Maar dan moet je dus wel een nieuw systeem voor hebben anders gaat het niet.

Schulden die oplopen, inflatie, en al dat soort gelul. Dat moet je nu net veranderen, dan is het wel mogelijk namelijk.
Door een reset dan toch?
I´m back.
pi_130504714
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Door een reset dan toch?
Nee, geen reset, maar een compleet andere opzet. Anders begin je gewoon weer van voren af aan?
pi_130504761
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zodoende verwatert de term natuurlijk. En krijg je door de achterdeur weer die massale armoede...
Nee hoor, er wordt immers naar het inkomen gekeken!
Dat het verwatert, het zij zo. Dat is de prijs die we betalen voor het feit dat pas sinds de jaren 50 aan gezinsplanning wordt gedaan en pas sinds die tijd de gezinnen geleidelijk aan kleiner zijn geworden. We kunnen niet blijven fokken totdat we straks 10 miljard mensen of nog meer hebben. ;)
Zolang armoede maar wordt voorkomen door wat langer te blijven werken en voor subsidies altijd naar het inkomen te kijken is er geen man overboord. Dat je nu wat langer moet gaan werken boeit echt niet. Verander desnoods halverwege eens van carrière zo dat het leuk blijft. Het is trouwens geconstateert dat als mensen later met pensioen gaan mensen ook later er op achteruit gaan met hun gezondheid, tot op zekere hoogte natuurlijk. Ook wat dat betreft is het echt niet erg om de pensioengerechtigde leeftijd wat te verhogen.
#NoDAPL
pi_130504835
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:32 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Nee, geen reset, maar een compleet andere opzet. Anders begin je gewoon weer van voren af aan?
Ja, okee, een ander systeem, maar ja hoe ziet dat er uit dan? Kan me bijv. voorstellen dat als energie bijna gratis is, dat je dan een ander systeem krijgt, maar anders niet eigenlijk.
Heb er ooit een sf-roman over gelezen (weet niet meer van wie, wel een bekende sf-auteur, denk ik...), maar er was contact vanuit een parallel universum, waardoor men gratis energie kreeg, iets met wolfraam... ja dat leidde tot een revolutie... (boek meer dan 30 jaar geleden gelezen hoor, weet ook niet meer hoe het afloopt, of het ahw een distopie was, wrs wel trouwens...)
I´m back.
pi_130504857
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee hoor, er wordt immers naar het inkomen gekeken!
Dat het verwatert, het zij zo. Dat is de prijs die we betalen voor het feit dat pas sinds de jaren 50 aan gezinsplanning wordt gedaan en pas sinds die tijd de gezinnen geleidelijk aan kleiner zijn geworden. We kunnen niet blijven fokken totdat we straks 10 miljard mensen of nog meer hebben. ;)
Zolang armoede maar wordt voorkomen door wat langer te blijven werken en voor subsidies altijd naar het inkomen te kijken is er geen man overboord. Dat je nu wat langer moet gaan werken boeit echt niet. Verander desnoods halverwege eens van carrière zo dat het leuk blijft. Het is trouwens geconstateert dat als mensen later met pensioen gaan mensen ook later er op achteruit gaan met hun gezondheid, tot op zekere hoogte natuurlijk. Ook wat dat betreft is het echt niet erg om de pensioengerechtigde leeftijd wat te verhogen.
Dat we nu wat langer moeten werken boeit niet??? We zouden steeds minder moeten gaan werken met al die technologische vooruitgang. Het zou veel beter zijn om een hoop processen te gaan automatiseren en de bediening ervan ook.
pi_130504926
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee, een ander systeem, maar ja hoe ziet dat er uit dan? Kan me bijv. voorstellen dat als energie bijna gratis is, dat je dan een ander systeem krijgt, maar anders niet eigenlijk.
Heb er ooit een sf-roman over gelezen (weet niet meer van wie, wel een bekende sf-auteur, denk ik...), maar er was contact vanuit een parallel universum, waardoor men gratis energie kreeg, iets met wolfraam... ja dat leidde tot een revolutie... (boek meer dan 30 jaar geleden gelezen hoor, weet ook niet meer hoe het afloopt, of het ahw een distopie was, wrs wel trouwens...)
Energie gratis maken is het probleem ook niet, wel de mensen die er meters tussen willen zetten. Het is allemaal mogelijk, hoe wild en vergezocht ook, maar we moeten dat wel willen natuurlijk. Ik vind persoonlijk de wereld van nu een hopeloos gebeuren als ik eerlijk ben. Een trieste voorstelling die we graag zo houden heb ik het idee.
pi_130504960
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:42 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Energie gratis maken is het probleem ook niet, wel de mensen die er meters tussen willen zetten. Het is allemaal mogelijk, hoe wild en vergezocht ook, maar we moeten dat wel willen natuurlijk. Ik vind persoonlijk de wereld van nu een hopeloos gebeuren als ik eerlijk ben. Een trieste voorstelling die we graag zo houden heb ik het idee.
Klopt sws het is één trieste vertoning, maar ik denk dat je dat altijd wel houdt met mensen...
I´m back.
pi_130505110
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt sws het is één trieste vertoning, maar ik denk dat je dat altijd wel houdt met mensen...
Ik vrees het ergste inderdaad, maar met een beetje andere instelling zou er zoveel mogelijk kunnen zijn. Het zou een taak van iedereen moeten zijn om naar elkaar toe te werken en elkaar zogezegd op te leiden en te vormen, met kernactiviteiten zoals ontwikkelingen voor welzijn voor mensen natuur etc. De publieke debatten zeg maar, maar met als doel verbeteringen aan te dragen en uit te voeren. Maar zoals het nu gaat is het blind varen.
pi_130505126
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:50 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Ik vrees het ergste inderdaad, maar met een beetje andere instelling zou er zoveel mogelijk kunnen zijn. Het zou een taak van iedereen moeten zijn om naar elkaar toe te werken en elkaar zogezegd op te leiden en te vormen, met kernactiviteiten zoals ontwikkelingen voor welzijn voor mensen natuur etc. De publieke debatten zeg maar, maar met als doel verbeteringen aan te dragen en uit te voeren. Maar zoals het nu gaat is het blind varen.
Ja, dat zal alleen werkelijkheid worden, denk je van wel?
I´m back.
pi_130505350
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat zal alleen werkelijkheid worden, denk je van wel?
Nee, ik denk van niet. Te veel verdeeldheid en belangen. En de juiste instelling ontbreekt helaas.
pi_130505373
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:01 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Nee, ik denk van niet. Te veel verdeeldheid en belangen. En de juiste instelling ontbreekt helaas.
Hetgeen samenhangt met de "natuur" van de mens...?
I´m back.
pi_130505455
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hetgeen samenhangt met de "natuur" van de mens...?
Deels, maar deels is die zeker ook maakbaar, of beter gezegd ontwikkelbaar. Vandaar dat ik zei dat je elkaar zal moeten onderwijzen en opvoeden en begeleiden, klinkt wellicht raar maar dat zou wel werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')