quote:
Op woensdag 28 augustus 2013 17:41 schreef Gummiebeer het volgende:Aangezien ik vandaag effe bij motoport was voor olie in den voorvork ging ik gelijk effe kijken of er mooie opvolger is voor mijn brik.
Het is enkel bij proefzitten gebleven maar ik heb wel een beeld gekregen.
Slachtoffers waren een Yammie XJR1300 en een Soes GS1400, een CB1300 was niet op voorraad helaasch.
Yammie XJR1300: Fijne zit, ik kon mijn lange benen kwijt en een semi actieve houding. Voelde ook nog vrij licht aan. Nadeel van de Yammie is de kwaliteitsbeleving (sorry Sala). Het voelde niet zo solide aan en her en der begonnen al meerdere boutjes en moeren te roesten. Niet dat het bij een oud brik als mijn Alp zo goed is, maar toch. Km stand: 67.000
Op naar de Soes. Zithouding was redelijk vergelijkbaar maar toch kwam ik niet lekker weg met mijn benen. Niet wereldschokkend maar na een goede rit zal dit vast gaan irriteren. Kwaliteitsbeleving was wel beter dan de Yammie, alles zag en voelde er zeer solide uit. De Soes voelde al wel wat zwaarder aan zoals een motor in deze klasse hoort te voelen, vind ik dan. +punt was de grote tank, tenminste iets tussen de benen. Km stand 50.000
Nu nog eens op de CB proefzitten en dan kan ik echt een beeld vormen. Daarna volgen de proefritten wel!
Hmm, de ideale volgorde van rijden; Yammie, Soes, Honda.
Yammie heeft het allemaal eigenlijk nét niet, idd voelt 'ie een beetje gammel aan, maar dat is ook wel een beetje Yamaha eigen vind ik, de GTR heeft dat ook, is wel degelijk, maar je vraagt je af of het allemaal heel gaat blijven op termijn. Ik vond de Soes erg nerveus in het stuur; vooral bij gas los in een bocht, hij hangt zó erg aan het gas dat hij meteen naar de grond duikt als je de gaskraan dicht gooit, en dan heb je nog geen rem aangeraakt, en tevens voelt hij een beetje aan alsof je op een dikke negerin op naaldhakken rijdt; lomp, maar o zo instabiel. De powerz zijn wel ongelofelijk bruut; explosiever als de Honda

Ik heb er een krap half uurtje op rondgerommeld op een industrieterrein, en op de terugweg voelde hij nog steeds niet lekker aan.
De Honda voelde binnen 5 minuten aan alsof ik er al wekenlang op rondreed; geeft vertrouwen, het nare stuurgedrag van de Soes heeft hij helemáál niet

Voelt gewoon net wat geciviliseerder, en ook erg degelijk. Honda zoals Honda bedoeld is zeg maar.
Nu, wat weekjes later, moet ik wel bekennen dat hij bij wat gooi- en smijtwerk over bijvoorbeeld rotonde's nog steeds niet helemaal 'eigen' is, ik zit nog best vaak naast de lijn die ik wil rijden

Er zit wel verbetering in, maar het is nog niet messcherp, zoals ik het graag heb. Met de AT reed ik het vuur van een peuk af op de snelweg, maja, die reed ik ook al een jaartje of wat natuurlijk