mwah wat je wel en niet illegaal is van belang voor de acties van de militairen zelfquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 15:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik noemde de aanvalsoorlog illegaal en meer niet.
Verder heeft alles zijn gevolgen en ontwikkeling. Als je iemand zijn benen breekt dan is dat een misdrijf. Het kan best zo zijn, dat hij vervolgens in het ziekenhuis de liefde van zijn leven leer kennen. Dus je kun wel gaan mitsen en maren over de vraag of het vervolg nu wel of niet goed uitpakt, of de ontstane machtsstrijd binnen Irak niet veel meer slachtoffers vergt, etc... Maar zo bezien, is het breken van iemand benen misschien wel het beste wat je kunt doen. Je weet het niet.
Ja maar zo kan de overheid burgers bedriegen en Fraude plegen. Want dan belandt het toch bij staatsgeheimen. Ik blijf bij mijn standpunt. Prive dingen mogen inderdaad niet openbaar worden maar voor de rest moet een overheid eerlijk en open zijn anders gaat het mis.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:24 schreef thespaceman1 het volgende:
[..]
Toch kan je (zeker op gebied van defensie of de geheime dienst) natuurlijk niet alles zomaar openbaar maken.
Simpel voorbeeld: stel je voor dat de namen van een politieteam dat een belangrijke baas in een Amerikaans-Mexicaans drugskartel uitgeschakeld heeft zomaar op te vragen zijn. En ook de details over de wijze van (een misschien nog lopend) onderzoek naar de rest van het kartel allemaal zo te vinden is. Die agenten, en hun familie, mogen dan direct diezelfde dag voor 10 jaar onderduiken of zelfs een soort beschermingsprogramma in. En dan zullen er ook weinig agenten overblijven die zich in het vervolg met dergelijke zaken bezig houden (wat natuurlijk de bedoeling is van zo'n criminele organisatie). Niemand wil z'n prive-leven en z'n familie in gevaar brengen voor z'n werk.
Ander meer economisch voorbeeld, iets wat Dijsselbloem ook overkwam: er staat een bank of zelfs land op omvallen. Openbaar bekend maken dat je in gaat grijpen zou paniek betekenen en dan was je reddingsactie sowieso mislukt. Met alle gevolgen van dien. In zo'n geval moet een overheid gewoon (tijdelijk) liegen of iets geheim houden.
Niet alles openbaar maken als land mag, vind ik. Belangrijker vind ik dat de controle op manier van handelen door de juiste en integere mensen (zoals we b.v. rechters ook vertrouwen) wordt uitgevoerd. Die mensen moeten ook een juridische onschendbaarheid krijgen, als ze de overheid in het openbaar op de vingers tikken. Maar het moet niet zo zijn dat iedereen die bij overheid/defensie werkt, zomaar roekeloos alles op straat moet kunnen gooien. Laat hem naar de 'controleurs' stappen.
Ik geef de militairen niet de schuld van het verrichten van oorloghandelingen. Maar wel de politiek van het starten van de oorlog onder valse voorwendselen. Oorlogen moet je zoveel mogelijk vermijden. Politici die liegen over dit soort zaken, dragen meer schuld dan Bradley Manning, die informatie lekt over de gevolgen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 15:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah wat je wel en niet illegaal is van belang voor de acties van de militairen zelf
als Badr Hari iemand zijn been eraf schopt is dat fout, als hij vervolgens op vrije voeten gesteld een burgerarrestatie verricht en daarbij per ongeluk iemand anders zijn been eraf schopt dan is dat toch een heel ander verhaal
dan kun je niet zeggen 'ja badr is fout want vroeger ... '
hij lekt alleen niets interessantsquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 15:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik geef de militairen niet de schuld van het verrichten van oorloghandelingen. Maar wel de politiek van het starten van de oorlog onder valse voorwendselen. Oorlogen moet je zoveel mogelijk vermijden. Politici die liegen over dit soort zaken, dragen meer schuld dan Bradley Manning, die informatie lekt over de gevolgen.
Het is een gedetailleerde administratie van wat er allemaal gebeurd is. Het geeft daarom een beeld van de oorlog en dat maakt het interessant.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 15:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij lekt alleen niets interessants
als hij nu echt iets te melden had zoals Snowden dan geef ik hem gelijk maar dit zijn dingen die je niet aan de grote klok moet willen hangen imo
Het is gewoon het speurwerk van een journalist, maar dan anders. Bradley Manning is degene die de info verstrekt en wikileaks is degene die het verspreid. Hoe kan een journalist anders overzicht krijgen over wat er in een oorlog gebeurd, tenzij mensen op de plek waar deze wordt verzameld de informatie vrijgeven. Als alleen de overheid dat mag, dan zijn wel allemaal overgeleverd aan hun bereidwilligheid. Volgens mij wordt de ruimte voor de overheid, om zaken te ritselen en te regelen naar eigen goeddunken steeds kleiner. Uiteindelijk is dat een goede ontwikkeling, gezien de misstanden uit het verleden. Het is de beste manier om oorlogen uit te bannen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 15:59 schreef sp3c het volgende:
mjah ok voor 'liefhebbers' is het interessant ja, als dit van het speurwerk van een journalist was gekomen dan had je mij er niet over gehoord maar nu komt van een militair die gezworen heeft zich aan bepaalde regeltjes te houden
terecht dat hij gestraft werd
vind de straf alleen een tikje hoog
Vind ik ook. Volgens mij zijn de argumenten, waarom zaken achter de schermen geregeld moeten worden, niet zo sterk.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 15:43 schreef tribalwars het volgende:
[..]
Ja maar zo kan de overheid burgers bedriegen en Fraude plegen. Want dan belandt het toch bij staatsgeheimen. Ik blijf bij mijn standpunt. Prive dingen mogen inderdaad niet openbaar worden maar voor de rest moet een overheid eerlijk en open zijn anders gaat het mis.
De waarheid is soms cruquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |