abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130245366
Ik heb een week geleden een bezichtiging gehad voor een kamer. Ik was laaiend enthousiast en had meteen toegezegd dat ik geïnteresseerd was om de kamer te huren.

Nadat ik echter de algemene voorwaarden behorende bij de huurovereenkomst las, waarin de verhuurder "ter controle" mijn kamer mag betreden heb ik er toch van af gezien aangezien mijn inboedel uit dure apparatuur bestaat en ik het toch een vervelend idee vind dat er zomaar iemand kan binnenlopen; zelfs al is dit enkel voor controle. Dus heb ik vandaag aan de woningvereniging waar ik de bezichting had geregeld, verteld dat ik er van af zie de kamer te verhuren.

Nou ontvang ik een mail terug dat ik daarvoor contrackosten wegens annulering ervoor moet betalen. Dit zou ook in de inschrijfvoorwaarden staan.

quote:
ONZE SPELREGELS EN VOORWAARDEN

Het geven van een zoekopdracht is gratis bij Vesting Vastgoed en heeft veel voordelen. De opdracht is 6 maanden geldig en wordt op uw verzoek kosteloos verlengd. Er is geen maximum verbonden aan het aantal keren dat u een woning wilt bezichtigen. Wij verzoeken u om bij een inschrijving de volgende documenten aan ons te overleggen (uiteraard worden uw gegevens strikt vertrouwelijk door ons behandeld):

•Kopie identiteits bewijs, visum of verblijfsvergunning (indien van toepassinig).

•Kopie inkomensgegevens (recente loonstrook of werkgeversverklaring of arbeidsovereenkomst). Aan de hand van deze gegevens beoordelen wij of u in aanmerking komt voor een bepaalde woning. Dit is afhankelijk van van de verhuurders voorwaarde. In de regel kunt u een derde van uw u inkomen uitgeven aan huur. Eventuele verkrijging van huurtoeslag wordt hierin niet meegenomen.

•In geval van studenten kan er gevraagd worden naar een garantstelling van een ouder of voogd.
Bij een digitale zoekopdracht verzoeken wij u om bovengenoemde documenten mee te zenden. Indien dit niet mogelijk is, kunnen wij u verzoeken om deze documenten per fax of per post aan ons doen toekomen.

Indien u Vesting Vastgoed de zoekopdracht geeft gaat u uitdrukkelijk akkoord met de volgende voorwaarden, indien u hier niet mee akkoord gaat, om welke reden dan ook, dan kunnen wij uw zoekopdracht helaas niet in behandeling nemen:

DE VOORWAARDEN OP EEN RIJ:

•De woningzoekende geeft Vesting Vastgoed de opdracht om een dienst te verlenen en wordt dan ook als opdrachtgever aangezien. Vesting Vastgoed werkt dus uitsluitend voor u als huurder.

•De verstrekte gegevens zullen strikt vertrouwelijk worden behandeld.

•Aan ondertekening of digitaal verzenden van het formulier kan geen recht op toewijzing worden verleend.

•Opdrachtgever dient bij een geslaagde verhuur gegevens toe te voegen waaruit het inkomen blijkt alsmede een kopie legitmatiebewijs.

•Opdrachtgever zal bij het tot stand komen van een huurovereenkomst een huurcontract tekenen overeenkomstig het model dat bij verhuurder gebruikelijk is. U kunt immer om eventuele wijzigingen verzoeken. Een eventueel huurcontract wordt opgesteld tussen de opdrachtgever en de verhuurder. Vesting Vastgoed is hierin dus geen partij en kan dus zodoende ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele nalatigheid of injuiste informatie van één van beide partijen.

•Alle mondelinge en schriftelijke mededelingen betreffende enige verhuur van een woning worden geacht te zijn gedaan o.v.b. dat toestemming door de verhuurder zal worden verleend. Mocht achteraf blijken dat geen toestemming is verkregen, dan zal de verhuur niet tot stand komen en zal aan enige mededeling onzerzijds geen enkel recht kunnen worden ontleend jegens ons of jegens derden, wie dan ook, in de ruimste zin des woords. Elke aansprakelijkheid onzerzijds is te dezer zake uitgesloten.

•Bij verhuur wordt eenmalig kosten (courtage/administratiekosten) in rekening gebracht te weten één maand huur en/of contractkosten exclusief 21% B.T.W.

•Indien u een huurovereenkomst afsluit en ondertekent, dan verplicht u zich om de huur, borg en courtage/administratie- en/of eventuele contractkosten + 21% B.T.W. te voldoen.

•Bij ingangsdatum dient hierboven genoemde punten volledig te zijn voldaan.

•Bij annulering van een mondeling en/of schriftelijke overeenkomst, om welke reden dan ook, bent u gebonden om 1 maand huur voor de ingangsdatum te betalen alsmede de courtage/administratie- en/of (eventuele) contractkosten + 21% B.T.W.

•Na betalingen van de bovengenoemde verschuldigde bedragen vervalt alle verantwoordelijkheid onzerzijds. Vanaf dat moment heeft u uitsluitend verplichtingen jegens de verhuurder / beheerder.

•Indien u volgens overheids- en/of gemeenteredenen het gehuurde niet naar behoren bewoond of gebruikt is elke aansprakelijkheid onzerzijds te dezer zake uitgesloten. Geen enkel recht zal kunnen worden ontleend jegens ons of jegens de verhuurder, in de ruimste zin des woords.

•Een zoekopdracht kan desgewenst om moverende redenen worden geweigerd.

•Bij verhuur van bedrijfsonroerend goed cq. bedrijfsruimte zal de maandelijkse huurwaarde 2 maal doorberekend worden. Dit bedrag dient te worden verhoogd met de wettelijke verschuldigde omzetbelasting.

•Opdrachtgever is ermee bekend dat bovengenoemde gegevens worden opgenomen in een persoonsregister als bedoeld in de Wet Persoons Registratie (W.P.R.)
Deze voorwaarden heb ik ondertekent toen ik mezelf als aanvrager heb ingeschreven. Zoals ik het interpreteer gelden de annuleringskosten alleen wanneer er een huurovereenkomst is getekend. Of zie ik dit verkeerd? Of moet ik het zo zien dat doordat ik eerst had toegezegd dat ik geïnteresseerd was om de kamer te huren; dat dit beschouwd werd als een mondelinge overeenkomst?

Wat ik een paradox vind is het feit dat ik pas af zag om de kamer te verhuren nadat ik kennis nam van de algemene voorwaarden behorende bij de huurovereenkomst. Deze voorwaarden kreeg ik pas echter nadat ik had toegezegd dat ik geïnteresseerd was om de kamer te verhuren. Dan is het toch vreemd dat ik alsnog contractkosten moet betalen terwijl ik voorheen, voordat ik aangaf de kamer te willen huren, niet op de hoogte was van de algemene voorwaarden behorende bij de huurovereenkomst? Of moet ik het zo zien doordat ik de inschrijfvoorwaarden had ondertekend (toen ik me inschreef als aanvrager) de annuleringskosten sowieso automatisch gelden, zelfs voordat ik een huurovereenkomst heb ondertekend?

Ik ben nieuwsgierig hoe dit nou zit. :)
pi_130245455
'Bij verhuur' staat er. Volgens mij huur jij niks, dus er geen sprake van 'verhuur'. Dus niet betalen. :)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_130245497
Dat ze de tering krijgen. Niet betalen natuurlijk.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_130245531
Een toezegging doen dat je geïnteresseerd bent om te huren is geen mondelinge overeenkomst.
In elk geval niet een mondelinge huurovereenkomst.

Het is een mondelinge overeenkomst dat je geïnteresseerd bent.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 19 augustus 2013 @ 18:52:40 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130245578
De verhuurder zal aanvoeren dat jij een mondelinge overeenkomst hebt geannuleerd en om die reden de kosten moet betalen. Maar als je de voorwaarden pas op dat moment hebt gekregen en deze niet eerder hebt kunnen inzien, vraag ik me af of ze een zaak hebben.

Het leuke met mondelinge overeenkomsten is dat het altijd jouw-woord-tegen-het-hunne wordt. Maar ik zou niet betalen, laat ze het maar uitzoeken.

Nog even een ander puntje: de regel dat een verhuurder ter controle het gehuurde mag betreden staat in zo ongeveer ieder huurcontract dat ik ooit heb gezien; maar het mag nog steeds niet (zonder afspraak en goedkeuring van de huurder). Als dat voor jou de reden is om het niet te huren wens ik je succes met het vinden van een alternatief.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 19 augustus 2013 @ 18:54:31 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_130245636
Jij hebt gelijk. Er is geen overeenkomst. Vertel ze dat ze het kunnen steken waar de zon nimmer schijnt.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_130245668
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
De verhuurder zal aanvoeren dat jij een mondelinge overeenkomst hebt geannuleerd en om die reden de kosten moet betalen. Maar als je de voorwaarden pas op dat moment hebt gekregen en deze niet eerder hebt kunnen inzien, vraag ik me af of ze een zaak hebben.
Als de verhuurder dat aanvoert kan TS aanvoeren dat die overeenkomst dan zonder algemene voorwaarden was, aangezien deze niet zijn meegedeeld op het moment van het sluiten van de mondelinge overeenkomst.
pi_130246007
Ik denk ook dat je er makkelijk vanaf kan komen zonder te betalen, echter als de kamer verder naar wens is zou ik het niet van die ene bepaling laten afhangen. Deze staat namelijk in zo'n beetje ieder huurcontract zoals Janneke al aangeeft. Wel is het inderdaad zo dat een eventuele controle met de huurder moet worden afgestemd, dit zou je mogelijk nog kunnen laten toevoegen aan het contract zodat het 100% dekkend naaar de regels van de wet is, maar schrappen van die voorwaarde zal geen enkele verhuurder doen.
pi_130246239
Huur gewoon de kamer en maak vervolgens duidelijk dat je niet accepteert dat ze de kamer zomaar betreden. Zeg dat je juridische stappen zult ondernemen als ze dat wel doen. Dat soort bepalingen zijn volgens mij helemaal niet rechtsgeldig.
Edensnator over 'n out
pi_130246250
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:49 schreef Skv het volgende:
'Bij verhuur' staat er. Volgens mij huur jij niks, dus er geen sprake van 'verhuur'. Dus niet betalen. :)
Er staat ook 'bij annulering', dus wat is je punt?

Ontopic: uiteraard niet betalen en melden dat je nooit iets hebt toegezegd en de bewijzen graag ziet bij de rechter.
pi_130246335
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 19:14 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Er staat ook 'bij annulering', dus wat is je punt?

Ontopic: uiteraard niet betalen en melden dat je nooit iets hebt toegezegd en de bewijzen graag ziet bij de rechter.
Als je niks gesloten hebt dan valt er niks te annuleren. Of TS moet hebben toegezegd het appartement te nemen, maar dat maak ik niet uit zijn verhaal op. Dat is mijn punt.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_130247969
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 19:17 schreef Skv het volgende:

[..]

Als je niks gesloten hebt dan valt er niks te annuleren. Of TS moet hebben toegezegd het appartement te nemen, maar dat maak ik niet uit zijn verhaal op. Dat is mijn punt.
Waarom krijgt TS dan een huuroverkomst + av toegestuurd :?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  maandag 19 augustus 2013 @ 20:10:52 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_130248252
Volgens mij staat die zin ook in mijn huurcontract en ook in alle huurcontracten die ik hiervoor had. In de praktijk gebeurt het nooit, er loopt echt niet zomaar iemand bij je naar binnen als je er niet bent. Dat word altijd aangekondigd per brief of telefoon zodat je kunt zorgen dat je thuis bent.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 19 augustus 2013 @ 20:10:53 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_130248254
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom krijgt TS dan een huuroverkomst + av toegestuurd :?
Random overeenkomsten toesturen en cashen!

Mgoed, die overeenkomst is dus blijkbaar de overeenkomst Dus TS tekent niks, annuleert dus niks, en ziet dus nergens vanaf. Laat ze lekker de tering genieten, 1 maand huur + kosten + btw + etc... stelletje melkers. Zeker directwonen oid.
Dum de dum
pi_130248507
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:52 schreef Janneke141 het volgende:

Het leuke met mondelinge overeenkomsten is dat het altijd jouw-woord-tegen-het-hunne wordt. Maar ik zou niet betalen, laat ze het maar uitzoeken.

Nog even een ander puntje: de regel dat een verhuurder ter controle het gehuurde mag betreden staat in zo ongeveer ieder huurcontract dat ik ooit heb gezien; maar het mag nog steeds niet (zonder afspraak en goedkeuring van de huurder). Als dat voor jou de reden is om het niet te huren wens ik je succes met het vinden van een alternatief.
Wel... er zijn ook andere redenen hoor, maar dat leek me niet ter zake doende om dat uit te leggen. Dit gaat om een studentencomplex he? Als het een zelfstandige studio betrof met eigen toilet en douche, OK. Dan vond ik het prima. Maar het gaat hier om een studentencomplex waar zowat +/-30 man in wonen. Het is niet zozeer de verhuurder die ik niet vertrouw, maar de medebewoners. Je moet maar net iemand hebben die profijt maakt van de controle en vervolgens het een en ander doorspeelt aan derden. Noem me maar achterdochtig maar ik heb al eerder vervelende ervaringen moeten meemaken toen ik in een studentencomplex in Eindhoven woonde.

Een andere reden is dat ik weleens wiet consumeer en in de algemene voorwaarden van de huurovereenkomst staat dat de verhuurder geen verdovende middelen tolereert. Ik heb geen zin in heel geniepig roken/gedoe met medebewoners die antidrugs zijn of dat een andere bewoner ineens het doorspeelt aan de huiseigenaar. Noem het maar raar, maar voor het zelfde geldt onderteken ik dat contract en dan kan ik binnen een maand weer weg omdat 'een van de bewoners heeft geklaagd van de wietgeur' en dan kan ik alweer verhuizen. Een kamer in de randstad vinden is niet makkelijk hoor. Zeker niet als je het in je eentje moet doen. :)

Daarnaast kwam ik na een kosten/baten berekening erachter dat het financieel momenteel niet goed uitkwam om vanaf september al te gaan verhuizen naar die kamer.
pi_130248561
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 19:17 schreef Skv het volgende:

[..]

Dan moet je beter lezen, TS heeft toegezegd geintresseerd te zijn. Dat kan gezien worden als mondelinge overeenkomt en dan annuleer je dus.

Overigens zal geen rechter daarin trappen, maar dat terzijde :)
pi_130248656
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:16 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Dan moet je beter lezen, TS heeft toegezegd geintresseerd te zijn. Dat kan gezien worden als mondelinge overeenkomt en dan annuleer je dus.

Overigens zal geen rechter daarin trappen, maar dat terzijde :)
Exact. Vandaar dat ik het me afvroeg. :)

Overigens staat het gewoon zwart op wit op de mail, dus ook al staat er enkel dat ik geïnteresseerd ben om de kamer te huren, dan kan de woningcorporatie waarschijnlijk dat al als bewijslast toepassen dat het een overeenkomst is lijkt mij?
  maandag 19 augustus 2013 @ 20:23:46 #18
152789 karr-1
pi_130248911
Een verhuurder tolereert geen verdovende middelen, maar jij wil er wel wiet gaan roken? Hoe ga je dat verborgen houden?

En terwijl je al bezig bent met een kamer zoeken kom je er achter dat het financieel niet zo handig is?

Dit verhaal begint een raar luchtje te krijgen...
pi_130248937
quote:
99s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:18 schreef MonteCristo het volgende:

[..]

Exact. Vandaar dat ik het me afvroeg. :)

Overigens staat het gewoon zwart op wit op de mail, dus ook al staat er enkel dat ik geïnteresseerd ben om de kamer te huren, dan kan de woningcorporatie waarschijnlijk dat al als bewijslast toepassen dat het een overeenkomst is lijkt mij?
Yep en dat verliezen ze.
pi_130249360
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:23 schreef karr-1 het volgende:
Een verhuurder tolereert geen verdovende middelen, maar jij wil er wel wiet gaan roken? Hoe ga je dat verborgen houden?

En terwijl je al bezig bent met een kamer zoeken kom je er achter dat het financieel niet zo handig is?

Dit verhaal begint een raar luchtje te krijgen...
Ik heb me daar gewoon in verkeken. Dat kan toch? Ik werk fulltime en heb wekelijks een hectische agenda. Dit deed ik tussen de lippen door.
  maandag 19 augustus 2013 @ 20:33:00 #21
152789 karr-1
pi_130249421
quote:
99s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:31 schreef MonteCristo het volgende:

[..]

Ik heb me daar gewoon in verkeken. Dat kan toch? Ik werk fulltime en heb wekelijks een hectische agenda. Dit deed ik tussen de lippen door.
Ik neem aan dat dat van die verdovende middelen gewoon in het contract staat en je financiele situatie kun je zelf het beste inschatten. Kortom, hoe kun je je daar op verkijken?
pi_130249814
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:33 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dat van die verdovende middelen gewoon in het contract staat en je financiele situatie kun je zelf het beste inschatten. Kortom, hoe kun je je daar op verkijken?
Ik begrijp nu niet wat je nu precies wil? Ik open dit topic enkel om advies te vragen. Niet om me te verantwoorden wat mijn financiële privé situatie is of waarom ik me ergens in heb verkeken. Ik heb me er financieel gewoon in verkeken. Dat kan. Ik dacht eerst van te voren dat ik er prima uit kwam, maar daar heb ik me gewoon in verkeken achteraf. Als je vervolgens niks zinnigs weet te zeggen behalve op de man gaan spelen en door blijven etteren over dat ene detail zodat je jezelf een schouderklopje kan geven; prima. Maar het voegt niks toe aan dit topic.

Duidelijk?

En nu weer ontopic.
pi_130250134
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:10 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Random overeenkomsten toesturen en cashen!

Mgoed, die overeenkomst is dus blijkbaar de overeenkomst Dus TS tekent niks, annuleert dus niks, en ziet dus nergens vanaf. Laat ze lekker de tering genieten, 1 maand huur + kosten + btw + etc... stelletje melkers. Zeker directwonen oid.
Nee, Vesting Vastgoed.
pi_130251556
Hm.. Ik denk dat ik er uit ben.

quote:
Contract- of administratiekosten
Veel verhuurders brengen contract- of administratiekosten in rekening voor de werkzaamheden die zij moeten verrichten om het huurcontract af te sluiten. Dit is toegestaan, maar de kosten moeten redelijk zijn. Vroeger had de Huurcommissie hier een regel voor: het is ongeveer 2 uur werk voor een administratieve kracht en de kosten mogen verdeeld worden tussen huurder en verhuurder. Dat komt neer op maximaal ongeveer 60 euro contractkosten voor de huurder. Helaas is het tegenwoordig niet meer mogelijk om te hoge contractkosten aan te vechten bij de Huurcommissie. Dat kan nog wel bij de Kantonrechter, maar zo’n procedure kost vaak meer geld dan de contractkosten waarover het gaat.

bron: http://www.huurders.info/?id=240
Hm....als ik dit zo lees, lijkt het mij dat ik dan toch moet betalen?
  maandag 19 augustus 2013 @ 21:15:34 #25
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_130251674
Nee, natuurlijk hoef je ze geen vermogen te betalen voor het bezichtigen van een kamer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')