Daar lijkt het op ja, maar je gpu moet gewoon 2 viewports berekenen. Dat dit gecombineerd wordt tot 1 plaatje door de Rift is hoe de rift van binnen in elkaar zit.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 15:27 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Als ik dit zo bekijk heb ik anders gewoon gelijk hoor, maar corrigeer me rustig:
[ afbeelding ]
1 2D-beeld voor beide ogen, die door scheiding en lenzen als 2 aparte beelden in je beide ogen komen met een daardoor grote beeldhoek en perspectiefcorrectie.
Das dus 1x renderen vanuit 2 camerastandpunten per frame ipv 2x renderen voor 2 beelden zoals voorheen mogelijk was (wat meteen je framerate halveerde).
[..]
BF4 draait hier gemiddeld 20 frames soepeler dan BF3 en ik speel beide titels sinds lange tijd. Mijn PC is inmiddels anderhalf jaar oud, maar ik zou BF3 niet met de klassieke manier in de hoogste stand op 1080P in 3D kunnen draaien, tenzij ik genoegen neem met 24-35 FPS.
Ik hoop dat die avegant ook goed gaat voldoen aan die andere eisen dan die 110 graad fov. Beetje concurrentie is niet verkeerd en zitten we niet zo vast op 1 enkele techniek om dingen aan te pakken.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 15:37 schreef I.C.O.N. het volgende:
[..]
Ik gok erop dat de OR DK2 ergens Q4 2014 te verkrijgen is, en dan de CV1 Q2 of Q3 2015 ... Daarentegen hoop ik wel dat hij nog in Q4 uit gaat komen, maar verwacht het gewoon niet. Dit omdat palmer Luckey aangeeft:
[..]
en dan heeft hij het over:[ afbeelding ]
Avagant is niet te vergelijken.. Dat is zover ik het heb begrepen 'alleen een scherm' wat nieteens zo groot is en geen positional trackingquote:Op vrijdag 24 januari 2014 16:38 schreef BurnaBoy het volgende:
[..]
Daar lijkt het op ja, maar je gpu moet gewoon 2 viewports berekenen. Dat dit gecombineerd wordt tot 1 plaatje door de Rift is hoe de rift van binnen in elkaar zit.
Het 3d effect halveert je framerate omdat er ipv 1 viewport er 2 berekend moeten worden. Nu kan daar nog wel wat aan gedaan worden door gpu fabrikanten omdat er een heleboel dubbele dingen gebeuren op deze bruteforce manier dus ik denk dat dat nog wel teruggebracht kan worden zodat overall gpu load efficienter wordt.
De Rift combineert dat tot dat plaatje terwijl een traditionele 3d monitor die 2 beelden achter elkaar aan knippert / of hoe dat ook gebeurt
[..]
Ik hoop dat die avegant ook goed gaat voldoen aan die andere eisen dan die 110 graad fov. Beetje concurrentie is niet verkeerd en zitten we niet zo vast op 1 enkele techniek om dingen aan te pakken.
Klopt, maar een halvering van de framerate is het niet. Zo is bijvoorbeeld de resolutie per viewport gehalveerd in de Rift.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 16:38 schreef BurnaBoy het volgende:
[..]
Daar lijkt het op ja, maar je gpu moet gewoon 2 viewports berekenen. Dat dit gecombineerd wordt tot 1 plaatje door de Rift is hoe de rift van binnen in elkaar zit.
Het 3d effect halveert je framerate omdat er ipv 1 viewport er 2 berekend moeten worden. Nu kan daar nog wel wat aan gedaan worden door gpu fabrikanten omdat er een heleboel dubbele dingen gebeuren op deze bruteforce manier dus ik denk dat dat nog wel teruggebracht kan worden zodat overall gpu load efficienter wordt.
De Rift combineert dat tot dat plaatje terwijl een traditionele 3d monitor die 2 beelden achter elkaar aan knippert / of hoe dat ook gebeurt
[..]
Ik hoop dat die avegant ook goed gaat voldoen aan die andere eisen dan die 110 graad fov. Beetje concurrentie is niet verkeerd en zitten we niet zo vast op 1 enkele techniek om dingen aan te pakken.
De denkfout die je maakt is dat een 3D scene renderen iets is dat je 1x doet en daarna vanuit meerdere standpunten kan bekijken. Dat is niet juist.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 15:27 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Als ik dit zo bekijk heb ik anders gewoon gelijk hoor, maar corrigeer me rustig:
[ afbeelding ]
1 2D-beeld voor beide ogen, die door scheiding en lenzen als 2 aparte beelden in je beide ogen komen met een daardoor grote beeldhoek en perspectiefcorrectie.
Das dus 1x renderen vanuit 2 camerastandpunten per frame ipv 2x renderen voor 2 beelden zoals voorheen mogelijk was (wat meteen je framerate halveerde).
[..]
BF4 draait hier gemiddeld 20 frames soepeler dan BF3 en ik speel beide titels sinds lange tijd. Mijn PC is inmiddels anderhalf jaar oud, maar ik zou BF3 niet met de klassieke manier in de hoogste stand op 1080P in 3D kunnen draaien, tenzij ik genoegen neem met 24-35 FPS.
Ik weet prima hoe renderen werkt hoor, maar als ik 1 2D plaat op basis van 2 camerahoeken in dezelfde resolutie als een volledig 2D-beeld prak, zou dit pakweg evenveel rekenkracht kosten. Het is niet dat de oculus 1920*1200 per oog rendert en dan dat samen in 1 monitor prakt iig.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 07:29 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
De denkfout die je maakt is dat een 3D scene renderen iets is dat je 1x doet en daarna vanuit meerdere standpunten kan bekijken. Dat is niet juist.
Renderen is juist het proces van het omzetten van een 3D-scene naar een 2D plaatje(even simpel gezegd). Dat moet twee keer gebeuren, aangezien je twee verschillende plaatjes wilt hebben.
Zo een beetje alle stages in de pipeline moeten opnieuw worden gedaan, zoals bijvoorbeeld clipping (want het ene oog kan delen van objecten zien dat het andere oog niet ziet), en het intensieve shading-proces.
Dat gaf ik in een andere post al aan. Maar ook al is je resolutie gehalveerd, het merendeel van de stages is volledig redundant. Misschien dat je op de shading wat kan besparen. Het is geenverdubbeling van je framerate, maar het is minimaal 150%.quote:Op zondag 26 januari 2014 07:57 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik weet prima hoe renderen werkt hoor, maar als ik 1 2D plaat op basis van 2 camerahoeken in dezelfde resolutie als een volledig 2D-beeld prak, zou dit pakweg evenveel rekenkracht kosten. Het is niet dat de oculus 1920*1200 per oog rendert en dan dat samen in 1 monitor prakt iig.
Een hoop stages in de pipeline zijn onafhankelijk van je resolutie. Clipping, lightning, eigenlijk alles tot aan de shading.quote:Op zondag 26 januari 2014 10:57 schreef Skull-splitter het volgende:
Eh, je rekent op dezelfde resolutie twee standpunten/perspectieven uit, dat wordt al langer in diverse games gedaan (screen in screen of splitscreen bijvoorbeeld) zonder dat dat problemen oplevert. Shaders en dat soort fratsen leveren een nettolast op die hetzelfde is als 1 fullscreen frame.
Ik ben geen dever, maar ik meende juist dat dat de Oculus samen met wat andere nieuwigheden een doorbraak liet zijn.
Zou kunnenquote:Op zondag 26 januari 2014 16:30 schreef Skull-splitter het volgende:
Volgens mij zeggen we dan nagenoeg hetzelfde maar weten we elkaar niet duidelijk te maken wat we bedoelen. Ik zal er eens naar kijken.
Ja, en je houdt een resolutie over van 800x800, terwijl je 1280x800 rendert, dus dan heb je toch een lagere framerate dan dat je gewoon 800x800 zou renderenquote:Op zondag 26 januari 2014 17:08 schreef Skull-splitter het volgende:
En wat ik zeg is dat de truc nu net zit in het twee camerastandpunten in 2 frame renderen op een resolutie van 1280x720
Anyway, ik lees me eerst even in voordat ik weer verder hap
Het is niet dat ie eerst 1280X800 rendert, naar linker oog stuurt als 800X800 om vervolgens hetzelfde uit te vreten voor rechts, dat zou echt de meest inefficiente rendermethode ooit zijn zo'n beetje...quote:Op zondag 26 januari 2014 17:13 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ja, en je houdt een resolutie over van 800x800, terwijl je 1280x800 rendert, dus dan heb je toch een lagere framerate dan dat je gewoon 800x800 zou renderen
Hij rendert 1280x800, 640x800 voor links en voor rechts.quote:Op maandag 27 januari 2014 09:38 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Het is niet dat ie eerst 1280X800 rendert, naar linker oog stuurt als 800X800 om vervolgens hetzelfde uit te vreten voor rechts, dat zou echt de meest inefficiente rendermethode ooit zijn zo'n beetje...
Zoals eerder gezegd: dat gebeurt nu al in menig game bij cam-in-screen of bijvoorbeeld bij split-screen games zonder grote impact op de framerate. Waarom zou dat voor de Rift niet kunnen?quote:Op maandag 27 januari 2014 09:56 schreef Me_Wesley het volgende:
Buiten dat, blijft het zo dat je 2 viewports niet in 1x kúnt renderen.
Nogmaals, de clipping, vertexes, geometry, shading, moet voor elk viewport apart gedaan worden. Veel van die passes zijn onafhankelijkheid van de resolutie.
1 viewport in volle resolutie rendert sneller dan 2 viewports in halve resolutie.
Jep. Heb hem zelf op marktplaats gekocht. Bestellingen duurden toen 2 a 3 maanden.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:15 schreef 0108daniel het volgende:
Ben van plan om ook een Oculus Rift te kopen, de 'test versie' die momenteel alleen nog maar beschikbaar is.
Echter kan je ze in Nederland niet kopen die direct leverbaar zijn.
Heeft er iemand al 1 in huis?
Ik heb er een, wat bied je?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:15 schreef 0108daniel het volgende:
Ben van plan om ook een Oculus Rift te kopen, de 'test versie' die momenteel alleen nog maar beschikbaar is.
Echter kan je ze in Nederland niet kopen die direct leverbaar zijn.
Heeft er iemand al 1 in huis?
Ik stuur je even een PBtjequote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik heb er een, wat bied je?.
Ding is vrijwel ongebruikt.
die je hier op fok kocht?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik heb er een, wat bied je?.
Ding is vrijwel ongebruikt.
Dat kan iedere ontwikkelaar van ieder spel zelf beslissen. Op het moment gebruik je over het algemeen een xbox controller, heb je wat meer bewegingsruimte dan met een muis+tobo en je hoeft niet je bril op te tillen om te kijken of je wel op de juiste knoppen drukt.quote:Op donderdag 30 januari 2014 00:24 schreef 0108daniel het volgende:
Ik vraag me nog iets af.
Stel je speelt een first person shooter Dan beweeg je met de muis om opzij te kijken en ergens naartoe te lopen.
Hoe werkt dat als je dat apparaat op je hoofd heb en opzij kijkt?
Lijkt me nogal vervelend als je al automatisch de muis opzij of omhoog/omlaag beweegt om te kijken.
In TF kun je een hoop modussen uitproberen..quote:Op donderdag 30 januari 2014 00:24 schreef 0108daniel het volgende:
Ik vraag me nog iets af.
Stel je speelt een first person shooter Dan beweeg je met de muis om opzij te kijken en ergens naartoe te lopen.
Hoe werkt dat als je dat apparaat op je hoofd heb en opzij kijkt?
Lijkt me nogal vervelend als je al automatisch de muis opzij of omhoog/omlaag beweegt om te kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |