Wat mij betreft heeft deze historicus helemaal gelijk. Propaganda van de nazi's en dat van de PVV tonen veel overeenkomsten. Ze zoeken op dezelfde manier een makkelijke zondebok.quote:De manier waarop de PVV moslims omschrijft, lijkt op de propaganda van de nazi's over joden. Dat constateert de Leidse historicus Bart van der Boom maandag in het NTR-radioprogramma Dichtbij Nederland, meldt de omroep vrijdag.
Van der Boom stelt verder dat de meeste Nederlanders wel wisten dat de nazi's slecht omgingen met joden, maar dat over het algemeen niet bekend was dat ze direct na hun deportatie massaal zouden worden vermoord. Dat gebrek aan kennis was medebepalend voor de houding van Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog, betoogt de historicus.
De historicus zegt dat er veel overeenkomsten zijn tussen de PVV- en de nazipropaganda. "Het soort beeld dat de PVV neerzet van moslimkolonisten die het op ons gemunt hebben - en: het is wij of zij - lijkt wel degelijk op de propaganda van de nazi's in de jaren veertig", zegt Van der Boom. "Dat wil niet zeggen dat er weer een Holocaust dreigt. Maar als er één les is die we kunnen leren, dan is het dat we van deze PVV-uitspraken buitengewoon zenuwachtig zouden moeten worden."
Partijleider Geert Wilders heeft talrijke negatieve uitspraken gedaan over moslims, hun geloof en de koran. In 2009 zei hij op de Deense televisie dat alle moslims in Europa die problemen veroorzaken, moeten worden uitgezet. Ook zou de nationaliteit van deze groep moeten worden afgenomen. De omstreden politicus zei dat het gaat om miljoenen mensen. "Het is nog een minderheid, maar zodra ze sterker worden zullen ze van toon veranderen en dan is het te laat om terug te vechten."
Van der Boom won afgelopen jaar de Libris Geschiedenis Prijs met zijn boek Wij Weten Niets van Hun Lot, waarin aan de hand van dagboeken wordt beschreven wat Nederlanders wisten van de jodenvervolging. Het gesprek met Bart van der Boom wordt maandagavond uitgezonden op Radio 5.
PVV- en nazipropaganda vertonen paralellen
Kantoor ook goed?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:02 schreef basvandalen het volgende:
doe ff niet zo idioot zeg
ga lekker in je kelder zitten mafketel
quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:02 schreef basvandalen het volgende:
doe ff niet zo idioot zeg
ga lekker in je kelder zitten mafketel
Met "het geloof" bedoel je de islam of geloof in het algemeen? Dat laatste is in elk geval niet zo:quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:03 schreef jundo het volgende:
Ik zie de overeenkomst niet zo uit dit bericht. Geert wilders is vooral tegen het geloof en Hitler die zocht een groep om de schuld op de af te schuiven waarom het zo slecht ging in Duitsland.
Hoho, dat was Geert tijdens een vrijgezellenfuif met joods thema.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:09 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Met "het geloof" bedoel je de islam of geloof in het algemeen? Dat laatste is in elk geval niet zo:
[ afbeelding ]
Geert Wilders is vooral tegen de Islam als geloof omdat hij het niet eens is met de principes uit de Koran en de radicale die dit voortbrengt. Nederland en Duitsland in die tijd en in deze en Geert Wilders en Hitler zijn op géén manier goed met elkaar te vergelijken. Ik denk bijvoorbeeld dat Geert Wilders een gegronde reden heeft om campagne tegen de Islam te voeren en Hitler dat niet had. Omdat de Islam in wezen een gevaarlijke godsdienst is en de Joden ja die waren gwn rijk en goed in handelen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:09 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Met "het geloof" bedoel je de islam of geloof in het algemeen? Dat laatste is in elk geval niet zo:
[ afbeelding ]
De vergelijking zit hem in het beeld dat Wilders en Hitler schetsen van hun opponenten. Dat staat ook duidelijk te lezen in het bericht.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:20 schreef jundo het volgende:
[..]
Geert Wilders is vooral tegen de Islam als geloof omdat hij het niet eens is met de principes uit de Koran en de radicale die dit voortbrengt. Nederland en Duitsland in die tijd en in deze en Geert Wilders en Hitler zijn op géén manier goed met elkaar te vergelijken. Ik denk bijvoorbeeld dat Geert Wilders een gegronde reden heeft om campagne tegen de Islam te voeren en Hitler dat niet had. Omdat de Islam in wezen een gevaarlijke godsdienst is en de Joden ja die waren gwn rijk en goed in handelen.
Ik ben met je eens dat je Wilders en Hitler niet met elkaar kan vergelijken.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:20 schreef jundo het volgende:
[..]
Geert Wilders is vooral tegen de Islam als geloof omdat hij het niet eens is met de principes uit de Koran en de radicale die dit voortbrengt. Nederland en Duitsland in die tijd en in deze en Geert Wilders en Hitler zijn op géén manier goed met elkaar te vergelijken. Ik denk bijvoorbeeld dat Geert Wilders een gegronde reden heeft om campagne tegen de Islam te voeren en Hitler dat niet had. Omdat de Islam in wezen een gevaarlijke godsdienst is en de Joden ja die waren gwn rijk en goed in handelen.
Het is niet zo maar een vergelijking, je kunt gewoon veel parallellen trekken. Natuurlijk is het geen 1 op 1-kopie, maar die vergelijking mag je best maken.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:29 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zelfs een reeks geworden.
Van die slappe vergelijkingen altijd. Is meer een teken dat men geen argumenten meer heeft.
"Ja, maar hij lijkt op Hitler!"
KoosVogels, plz.
Dat is ook één van de hoofdpunten in de discussie, of moslims kwaad in de zin hebben. Gematigde niet maar radicalen wel. En het blijkt verdomd moeilijk omdat van elkaar te onderscheiden. Als je bekijkt wat mensen met elkaar doen vanuit dat geloof is er een terechte reden dat te moeten vrezen en dat dat zich verplaatst naar Nederland. Hitler wist inderdaad een beeld neer te zetten van de Joden net als dat Hitler dat verkondigt over de Islam met het verschil dat het gespuis nu hun eigen verstand kan gebruiken en op basis van vrije informatie een eigen mening kunnen vormen over deze minderheidsgroep. En zo krijg je mensen die voor en tegen Wilders zijn en zijn standpunt.quote:
Natuurlijk lijkt Wilders niet op Hitler. Wilders heeft immers geen snorretje,quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:29 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zelfs een reeks geworden.
Van die slappe vergelijkingen altijd. Is meer een teken dat men geen argumenten meer heeft.
"Ja, maar hij lijkt op Hitler!"
KoosVogels, plz.
En Hitler was geen indo.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk lijkt Wilders niet op Hitler. Wilders heeft immers geen snorretje,
Ik heb gewoon een TT gemaakt op basis van een van de laatste postings in het vorige deel.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:36 schreef LXIV het volgende:
Roep je nu op tot het in de gaten houden van Wilders of tot het elimineren van hem?
Haha trucje. Waarheid is hardquote:Op maandag 12 augustus 2013 10:27 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Voor de rest is de afkeer van de Islam van Wilders gewoon een trucje om de onderbuik van de kiezer te bespelen om zo aan de macht te kunnen blijven. Net als de rest van zijn retoriek.
Welke waarheid?quote:
De waarheid waar Wilders het niet zo nauw mee neemt bedoel je?quote:
AIVD getipt op dit topic, Koos staat nu onder controle. Als je Koos zijn berichten zo eens doorleest kun je best denken dat je met een compleet gestoorde te maken hebt. Een gevaar voor de samenleving.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:36 schreef LXIV het volgende:
Roep je nu op tot het in de gaten houden van Wilders of tot het elimineren van hem?
Ik denk van alle politici dat geert wilders nog het minst geeft om het bespelen van het lectoraat. Hij doet zich ten eerste niet slim voor, hij zegt gewoon wat m uitkomt en zijn standpunt tegen moslims wordt vooral gevoed door afkeer tegen de Islam en de radicale idioten die het met zich meebrengtquote:Op maandag 12 augustus 2013 10:27 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat je Wilders en Hitler niet met elkaar kan vergelijken.
Voor de rest is de afkeer van de Islam van Wilders gewoon een trucje om de onderbuik van de kiezer te bespelen om zo aan de macht te kunnen blijven. Net als de rest van zijn retoriek.
Nou, nou. Is dat nu wel nodig. Ik houd wel van wat reuring in de keet!quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
AIVD getipt op dit topic, Koos staat nu onder controle. Als je Koos zijn berichten zo eens doorleest kun je best denken dat je met een compleet gestoorde te maken hebt. Een gevaar voor de samenleving.
quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
AIVD getipt op dit topic, Koos staat nu onder controle. Als je Koos zijn berichten zo eens doorleest kun je best denken dat je met een compleet gestoorde te maken hebt. Een gevaar voor de samenleving.
Dat moslims relaxte mensen zijn en Wilders een paranoïde clown?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef GJonline het volgende:
[..]
Ja koos, dat je waarschijnlijk met een stijfje dit topic hebt geopend.. Wat denk je zelf?
Die Wilders is een gewoon een pluche-plakker eerste klas.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef jundo het volgende:
[..]
Ik denk van alle politici dat geert wilders nog het minst geeft om het bespelen van het lectoraat. Hij doet zich ten eerste niet slim voor, hij zegt gewoon wat m uitkomt en zijn standpunt tegen moslims wordt vooral gevoed door afkeer tegen de Islam en de radicale idioten die het met zich meebrengt
Daar is hij juist heel duidelijk inquote:Op maandag 12 augustus 2013 10:46 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Die Wilders is een gewoon een pluche-plakker eerste klas.
Hij roept wat mensen willen horen (meer geld naar de zorg, AOW blijft op 65) maar hoe hij dit precies waar gaat maken laat hij in het midden.
Je kunt altijd en overal parallellen trekken. Net als dat je overal correlaties kunt vinden.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:34 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het is niet zo maar een vergelijking, je kunt gewoon veel parallellen trekken. Natuurlijk is het geen 1 op 1-kopie, maar die vergelijking mag je best maken.
Zo doet deze historicus dat ook.
Misschien heeft hij zo'n opplaksnorretje voor thuis.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk lijkt Wilders niet op Hitler. Wilders heeft immers geen snorretje,
Ik moest lachen. Het is ook zo'n linkse beer. Ik denk dat zijn derde arm ook naar links wijst.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
Nou vooruit, duidelijk wel, realistisch niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:49 schreef GJonline het volgende:
[..]
Daar is hij juist heel duidelijk inDenk maar eens goed na.
Hoho, ik ben weliswaar niet goed bij m'n hoofd, maar links ben ik allerminst. Niet meer althans.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:50 schreef Greyson het volgende:
[..]
Ik moest lachen. Het is ook zo'n linkse beer. Ik denk dat zijn derde arm ook naar links wijst.
Sorry, ik kon het niet laten om daar een grapje over te maken.![]()
Haha. Oké, excuusquote:Op maandag 12 augustus 2013 10:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoho, ik ben weliswaar niet goed bij m'n hoofd, maar links ben ik allerminst. Niet meer althans.
Hoe kwam het zo dat je opeens het licht zag dan?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoho, ik ben weliswaar niet goed bij m'n hoofd, maar links ben ik allerminst. Niet meer althans.
Door bepaalde lieden word je als nel weggezet als links extremist als je ageert tegen Greet Wilders.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:54 schreef Greyson het volgende:
[..]
Haha. Oké, excuus. Ik dacht altijd van wel.
Goede reactie.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
Hij heeft een betaalde baan, naar verluidt.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kwam het zo dat je opeens het licht zag dan?
Oké. Je bent dus inderdaad aan het doordraaien.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Haha. Dat scheelt inderdaad ja, als je op je loonstrookje ziet hoeveel belasting je mag betalen. Een panacee tegen Linksigheid!quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:04 schreef Reya het volgende:
[..]
Hij heeft een betaalde baan, naar verluidt.
Zo'n man is ook niet het probleem, de domme volksmassa is gevaarlijk.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:31 schreef john2406 het volgende:
Jij durft zeg, maar ik zie totaal geen gevaar in die man.
Pim was veel geleerder
Pim was net zo'n volksmenner die op de onderbuik speelde.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:31 schreef john2406 het volgende:
Jij durft zeg, maar ik zie totaal geen gevaar in die man.
Pim was veel geleerder, en volgens mij niet zo voorspelbaar?
Er zijn er heus wel die erdoorheen kijken hoor, en eigenlijk een beetje tegenspraak vind ik helemaal niet verkeerd.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:34 schreef gelly het volgende:
[..]
Zo'n man is ook niet het probleem, de domme volksmassa is gevaarlijk.
Dat stel gezapige kleinburgers?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:34 schreef gelly het volgende:
[..]
Zo'n man is ook niet het probleem, de domme volksmassa is gevaarlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |