abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129969159
quote:
De manier waarop de PVV moslims omschrijft, lijkt op de propaganda van de nazi's over joden. Dat constateert de Leidse historicus Bart van der Boom maandag in het NTR-radioprogramma Dichtbij Nederland, meldt de omroep vrijdag.

Van der Boom stelt verder dat de meeste Nederlanders wel wisten dat de nazi's slecht omgingen met joden, maar dat over het algemeen niet bekend was dat ze direct na hun deportatie massaal zouden worden vermoord. Dat gebrek aan kennis was medebepalend voor de houding van Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog, betoogt de historicus.

De historicus zegt dat er veel overeenkomsten zijn tussen de PVV- en de nazipropaganda. "Het soort beeld dat de PVV neerzet van moslimkolonisten die het op ons gemunt hebben - en: het is wij of zij - lijkt wel degelijk op de propaganda van de nazi's in de jaren veertig", zegt Van der Boom. "Dat wil niet zeggen dat er weer een Holocaust dreigt. Maar als er één les is die we kunnen leren, dan is het dat we van deze PVV-uitspraken buitengewoon zenuwachtig zouden moeten worden."

Partijleider Geert Wilders heeft talrijke negatieve uitspraken gedaan over moslims, hun geloof en de koran. In 2009 zei hij op de Deense televisie dat alle moslims in Europa die problemen veroorzaken, moeten worden uitgezet. Ook zou de nationaliteit van deze groep moeten worden afgenomen. De omstreden politicus zei dat het gaat om miljoenen mensen. "Het is nog een minderheid, maar zodra ze sterker worden zullen ze van toon veranderen en dan is het te laat om terug te vechten."

Van der Boom won afgelopen jaar de Libris Geschiedenis Prijs met zijn boek Wij Weten Niets van Hun Lot, waarin aan de hand van dagboeken wordt beschreven wat Nederlanders wisten van de jodenvervolging. Het gesprek met Bart van der Boom wordt maandagavond uitgezonden op Radio 5.
PVV- en nazipropaganda vertonen paralellen
Wat mij betreft heeft deze historicus helemaal gelijk. Propaganda van de nazi's en dat van de PVV tonen veel overeenkomsten. Ze zoeken op dezelfde manier een makkelijke zondebok.

In hoeverre vinden jullie de PVV een gevaar? Is de partij fascistisch? Zijn er inderdaad overeenkomsten te vinden tussen de NSDAP en de PVV?

Zoals de TT al suggereert vind ik de PVV eigenlijk gewoon de nazi's van deze tijd en dienen we deze groep goed in de gaten te houden. Gelukkig hebben ze nog geen electoraal succes geboekt, maar het aantal virtuele zetels doet me toch even schrikken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_129969285
doe ff niet zo idioot zeg

ga lekker in je kelder zitten mafketel
pi_129969310
Elimineren :')
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129969313
Ik zie de overeenkomst niet zo uit dit bericht. Geert wilders is vooral tegen het geloof en Hitler die zocht een groep om de schuld op de af te schuiven waarom het zo slecht ging in Duitsland.
pi_129969338
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:02 schreef basvandalen het volgende:

Kantoor ook goed?
pi_129969352
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:02 schreef basvandalen het volgende:

pi_129969412
Zelfde laken één pak...
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_129969442
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:03 schreef jundo het volgende:
Ik zie de overeenkomst niet zo uit dit bericht. Geert wilders is vooral tegen het geloof en Hitler die zocht een groep om de schuld op de af te schuiven waarom het zo slecht ging in Duitsland.
Met "het geloof" bedoel je de islam of geloof in het algemeen? Dat laatste is in elk geval niet zo:
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129969460
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:09 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Met "het geloof" bedoel je de islam of geloof in het algemeen? Dat laatste is in elk geval niet zo:
[ afbeelding ]
Hoho, dat was Geert tijdens een vrijgezellenfuif met joods thema.
pi_129969666
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:09 schreef DroogDok het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Geert Wilders is vooral tegen de Islam als geloof omdat hij het niet eens is met de principes uit de Koran en de radicale die dit voortbrengt. Nederland en Duitsland in die tijd en in deze en Geert Wilders en Hitler zijn op géén manier goed met elkaar te vergelijken. Ik denk bijvoorbeeld dat Geert Wilders een gegronde reden heeft om campagne tegen de Islam te voeren en Hitler dat niet had. Omdat de Islam in wezen een gevaarlijke godsdienst is en de Joden ja die waren gwn rijk en goed in handelen.
pi_129969813
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:20 schreef jundo het volgende:

[..]

Geert Wilders is vooral tegen de Islam als geloof omdat hij het niet eens is met de principes uit de Koran en de radicale die dit voortbrengt. Nederland en Duitsland in die tijd en in deze en Geert Wilders en Hitler zijn op géén manier goed met elkaar te vergelijken. Ik denk bijvoorbeeld dat Geert Wilders een gegronde reden heeft om campagne tegen de Islam te voeren en Hitler dat niet had. Omdat de Islam in wezen een gevaarlijke godsdienst is en de Joden ja die waren gwn rijk en goed in handelen.
De vergelijking zit hem in het beeld dat Wilders en Hitler schetsen van hun opponenten. Dat staat ook duidelijk te lezen in het bericht.

En nu kun je (terecht) vaststellen dat de joden geen kwaad in de zin hadden (moslims over het algemeen ook niet overigens, in mijn optiek), maar de nazi's zagen dat toch echt anders. Hitler oreerde herhaaldelijk over het Joodse complot en wist een beeld neer te zetten van een een joodse minderheid die hun wil aan de wereld op wilde leggen. Klinkt in onze ogen uiteraard belachelijk, maar het was wel wat heel veel Duitsers geloofde in de jaren '20 en '30.
pi_129969833
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:20 schreef jundo het volgende:

[..]

Ik ben met je eens dat je Wilders en Hitler niet met elkaar kan vergelijken.

Voor de rest is de afkeer van de Islam van Wilders gewoon een trucje om de onderbuik van de kiezer te bespelen om zo aan de macht te kunnen blijven. Net als de rest van zijn retoriek.
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:29:04 #13
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_129969865
Zelfs een reeks geworden. :')

Van die slappe vergelijkingen altijd. Is meer een teken dat men geen argumenten meer heeft.

"Ja, maar hij lijkt op Hitler!"

KoosVogels, plz. :')
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_129969990
quote:
99s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:29 schreef Kaneelstokje het volgende:

Van die slappe vergelijkingen altijd. Is meer een teken dat men geen argumenten meer heeft.

Het is niet zo maar een vergelijking, je kunt gewoon veel parallellen trekken. Natuurlijk is het geen 1 op 1-kopie, maar die vergelijking mag je best maken.

Zo doet deze historicus dat ook.
pi_129970034
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:27 schreef KoosVogels het volgende:

Dat is ook één van de hoofdpunten in de discussie, of moslims kwaad in de zin hebben. Gematigde niet maar radicalen wel. En het blijkt verdomd moeilijk omdat van elkaar te onderscheiden. Als je bekijkt wat mensen met elkaar doen vanuit dat geloof is er een terechte reden dat te moeten vrezen en dat dat zich verplaatst naar Nederland. Hitler wist inderdaad een beeld neer te zetten van de Joden net als dat Hitler dat verkondigt over de Islam met het verschil dat het gespuis nu hun eigen verstand kan gebruiken en op basis van vrije informatie een eigen mening kunnen vormen over deze minderheidsgroep. En zo krijg je mensen die voor en tegen Wilders zijn en zijn standpunt.
pi_129970035
quote:
99s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:29 schreef Kaneelstokje het volgende:

Natuurlijk lijkt Wilders niet op Hitler. Wilders heeft immers geen snorretje,
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:36:34 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_129970057
Roep je nu op tot het in de gaten houden van Wilders of tot het elimineren van hem?
The End Times are wild
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:36:44 #18
104871 remlof
Europees federalist
pi_129970060
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En Hitler was geen indo.
pi_129970087
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:36 schreef LXIV het volgende:
Roep je nu op tot het in de gaten houden van Wilders of tot het elimineren van hem?
Ik heb gewoon een TT gemaakt op basis van een van de laatste postings in het vorige deel.
pi_129970097
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:27 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Voor de rest is de afkeer van de Islam van Wilders gewoon een trucje om de onderbuik van de kiezer te bespelen om zo aan de macht te kunnen blijven. Net als de rest van zijn retoriek.
Haha trucje. Waarheid is hard :')
pi_129970144
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:37 schreef GJonline het volgende:

[..]

Welke waarheid?
pi_129970198
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:37 schreef GJonline het volgende:

[..]

De waarheid waar Wilders het niet zo nauw mee neemt bedoel je?
pi_129970202
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Welke waarheid?
Ja koos, dat je waarschijnlijk met een stijfje dit topic hebt geopend.. Wat denk je zelf?
pi_129970213
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:36 schreef LXIV het volgende:
AIVD getipt op dit topic, Koos staat nu onder controle. Als je Koos zijn berichten zo eens doorleest kun je best denken dat je met een compleet gestoorde te maken hebt. Een gevaar voor de samenleving.
pi_129970219
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:27 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ik ben met je eens dat je Wilders en Hitler niet met elkaar kan vergelijken.

Ik denk van alle politici dat geert wilders nog het minst geeft om het bespelen van het lectoraat. Hij doet zich ten eerste niet slim voor, hij zegt gewoon wat m uitkomt en zijn standpunt tegen moslims wordt vooral gevoed door afkeer tegen de Islam en de radicale idioten die het met zich meebrengt
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:42:36 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_129970229
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef nolamoetblijven het volgende:

[..]

AIVD getipt op dit topic, Koos staat nu onder controle. Als je Koos zijn berichten zo eens doorleest kun je best denken dat je met een compleet gestoorde te maken hebt. Een gevaar voor de samenleving.
Nou, nou. Is dat nu wel nodig. Ik houd wel van wat reuring in de keet!
Bovendien is Koos oud en wijs genoeg om geen gekke dingen te doen. Denk ik.
The End Times are wild
pi_129970242
quote:

[..]

:')

Goed topic.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_129970288
Waarom is deze achterlijke discussie nog steeds aan de gang? Alsof het eerste deel zo verhelderend was.

De hele politiek bestaat uit matennaaiers, geldwolven en rozijneters die niet weten hoe je een economie goed en op een juiste wijze moet stimuleren. Wilders is daar één van. Die kan niet samenwerken. Maar ondanks dit zou ik nog steeds op een partij stemmen die er tenminste er wat van zegt. PVV is de enigste partij die tegengas heeft waar de andere partijten monddood zijn. Ook ben ik niet met al zijn punten eens, maar de partij heeft een paar sterke punten.

Mensen die nog op de VVD stemmen mogen in mijn ogen afgevoerd worden en in een graf worden gesodemieterd, want die zijn niet goed snik.

Je zag dit grote fiasco met Rutte toch al mijlenver aankomen? "We geven iedere burger ¤1000!" en ondertussen ¤2000 met lastenverzwaringen afpakken. Smooth!
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
pi_129970289
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef GJonline het volgende:

[..]

Ja koos, dat je waarschijnlijk met een stijfje dit topic hebt geopend.. Wat denk je zelf?
Dat moslims relaxte mensen zijn en Wilders een paranoïde clown?
pi_129970310
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:41 schreef jundo het volgende:

[..]

Ik denk van alle politici dat geert wilders nog het minst geeft om het bespelen van het lectoraat. Hij doet zich ten eerste niet slim voor, hij zegt gewoon wat m uitkomt en zijn standpunt tegen moslims wordt vooral gevoed door afkeer tegen de Islam en de radicale idioten die het met zich meebrengt
Die Wilders is een gewoon een pluche-plakker eerste klas.

Hij roept wat mensen willen horen (meer geld naar de zorg, AOW blijft op 65) maar hoe hij dit precies waar gaat maken laat hij in het midden. En zijn afkeer van de islam wordt vooral gevoed door het feit dat hij daarmee mooi kan inspelen op de xenofobe onderbuikgevoelens van de onder- en middenklasse.
pi_129970398
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:46 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Die Wilders is een gewoon een pluche-plakker eerste klas.

Hij roept wat mensen willen horen (meer geld naar de zorg, AOW blijft op 65) maar hoe hij dit precies waar gaat maken laat hij in het midden.
Daar is hij juist heel duidelijk in :') Denk maar eens goed na.
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:49:21 #32
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_129970399
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:34 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het is niet zo maar een vergelijking, je kunt gewoon veel parallellen trekken. Natuurlijk is het geen 1 op 1-kopie, maar die vergelijking mag je best maken.

Zo doet deze historicus dat ook.
Je kunt altijd en overal parallellen trekken. Net als dat je overal correlaties kunt vinden.
Dat zegt echter helemaal niks en laat in veel gevallen alleen de triestigheid van de observator zien.

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Misschien heeft hij zo'n opplaksnorretje voor thuis.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_129970431
quote:

[..]

Ik moest lachen. Het is ook zo'n linkse beer. Ik denk dat zijn derde arm ook naar links wijst.

Sorry, ik kon het niet laten om daar een grapje over te maken. :7
- Wiet van Broeckhoven
pi_129970448
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:49 schreef GJonline het volgende:

[..]

Daar is hij juist heel duidelijk in :') Denk maar eens goed na.
Nou vooruit, duidelijk wel, realistisch niet.
pi_129970523
quote:
6s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:50 schreef Greyson het volgende:

[..]

Ik moest lachen. Het is ook zo'n linkse beer. Ik denk dat zijn derde arm ook naar links wijst.

Sorry, ik kon het niet laten om daar een grapje over te maken. :7
Hoho, ik ben weliswaar niet goed bij m'n hoofd, maar links ben ik allerminst. Niet meer althans.
pi_129970555
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hoho, ik ben weliswaar niet goed bij m'n hoofd, maar links ben ik allerminst. Niet meer althans.
Haha. Oké, excuus :). Ik dacht altijd van wel.
- Wiet van Broeckhoven
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:56:16 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_129970615
quote:

[..]

Hoe kwam het zo dat je opeens het licht zag dan?
The End Times are wild
pi_129970620
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:54 schreef Greyson het volgende:

[..]

Haha. Oké, excuus :). Ik dacht altijd van wel.
Door bepaalde lieden word je als nel weggezet als links extremist als je ageert tegen Greet Wilders.

Maar goed, ik heb wel m'n linkse periode gehad.
pi_129970734
Waarom heb je een nieuw deel geopend?
pi_129970774
Waarom niet?
  maandag 12 augustus 2013 @ 11:03:02 #41
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129970835
quote:

[..]

Goede reactie.
  maandag 12 augustus 2013 @ 11:04:43 #42
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129970890
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe kwam het zo dat je opeens het licht zag dan?
Hij heeft een betaalde baan, naar verluidt.
  maandag 12 augustus 2013 @ 11:05:55 #43
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129970928
quote:

[..]

Oké. Je bent dus inderdaad aan het doordraaien.
  maandag 12 augustus 2013 @ 11:09:16 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_129971059
quote:
9s.gif Op maandag 12 augustus 2013 11:04 schreef Reya het volgende:

[..]

Hij heeft een betaalde baan, naar verluidt.
Haha. Dat scheelt inderdaad ja, als je op je loonstrookje ziet hoeveel belasting je mag betalen. Een panacee tegen Linksigheid!
The End Times are wild
pi_129971790
Jij durft zeg, maar ik zie totaal geen gevaar in die man.
Pim was veel geleerder, en volgens mij niet zo voorspelbaar?

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2013 11:34:10 ]
pi_129971888
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 11:31 schreef john2406 het volgende:
Pim was veel geleerder
Zo'n man is ook niet het probleem, de domme volksmassa is gevaarlijk.
  maandag 12 augustus 2013 @ 11:34:46 #47
104871 remlof
Europees federalist
pi_129971901
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 11:31 schreef john2406 het volgende:
Pim was veel geleerder, en volgens mij niet zo voorspelbaar?
Pim was net zo'n volksmenner die op de onderbuik speelde.
pi_129971987
Heeft Geert al een Tweetje verstuurd naar aanleiding van de TT?
pi_129971993
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 11:34 schreef gelly het volgende:

[..]

Er zijn er heus wel die erdoorheen kijken hoor, en eigenlijk een beetje tegenspraak vind ik helemaal niet verkeerd.
  maandag 12 augustus 2013 @ 11:37:28 #50
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129971995
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 11:34 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat stel gezapige kleinburgers?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')