abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140270052
Die Jan mag God op z'n blote knietjes danken voor een vriend als TS. _O_
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 18:11:56 #102
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_140285888
Hij mag na zomervakantie weer naar school. In het gesprek dat ik gister met 'm had klonk-ie helderder en normaler dan ik 'm sinds het mis ging ooit heb horen praten. Als-ie na de zomervakantie weer een soort van de oude is dan word ik zo fucking blij he :')

quote:
14s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 08:11 schreef Barbusse het volgende:
Die Jan mag God op z'n blote knietjes danken voor een vriend als TS. _O_
:)
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_140291438
Dag iedereen, leuk om terug te lezen hoe ver ik was en hoe fucking cool het is als iemand zoveel voor je over hebt ookal kan die persoon op dat moment van jouw part doodvallen. Geen idee of we weer vriendjes worden faux, maar verander jij aub mijn username met die speciale knopjes van me dan zijn we al op weg :p
  zaterdag 24 mei 2014 @ 01:02:19 #104
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_140301429
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 20:57 schreef gajonkohalen het volgende:
Dag iedereen, leuk om terug te lezen hoe ver ik was en hoe fucking cool het is als iemand zoveel voor je over hebt ookal kan die persoon op dat moment van jouw part doodvallen. Geen idee of we weer vriendjes worden faux, maar verander jij aub mijn username met die speciale knopjes van me dan zijn we al op weg :p
Is dit dé Jan? :o
Mooi verhaal, dit topic. Helemaal clean?
Helemaal super.
pi_140301492
Bied je hulp aan, bemoei je er verder niet mee.
pi_140302547
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 01:02 schreef Kyubey het volgende:

[..]

Is dit dé Jan? :o
Mooi verhaal, dit topic. Helemaal clean?
Bevestig me Faux.
pi_140304174
Wauw! goed om te lezen.

Alleen die username wil niet echt meewerken. Misschien een mailtje naar een admin sturen. Een nickchange gebeurt zelden, maar ik denk dat jij wel een goede reden hebt...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 10:30:01 #108
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_140306572
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 01:43 schreef gajonkohalen het volgende:

[..]

Bevestig me Faux.
Confirmed. Congrats man :)
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 22:23:37 #109
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_145139521
Schop om te laten weten hoe veel er bereikt kan worden in een jaar. We spraken elkaar in t echt vandaag voor het eerst in twee jaar. Hij zag er gezonder en normaler uit dan ooit. En zei dat ie goede cijfers haalt op school.

Fuck yeah _O_
pi_145140611
quote:
14s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 22:23 schreef Faux. het volgende:
Schop om te laten weten hoe veel er bereikt kan worden in een jaar. We spraken elkaar in t echt vandaag voor het eerst in twee jaar. Hij zag er gezonder en normaler uit dan ooit. En zei dat ie goede cijfers haalt op school.

Fuck yeah _O_
gj mattie O+
Because you know i'm all about that ass
pi_145140793
quote:

Fuck yeah _O_
Dus toen deze situatie speelde had je hem ook al een jaar niet meer gezien? En ondertussen ook helemaal niet?

Dan zijn jullie toch geen vrienden, meer klasgenoten of een kennis

Je praat trouwens een beetje over hem alsof het een beest is ''hij zag er gezonder en normaler uit dan ooit''. Je mag hem nu wel weer normaal behandelen ;)
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 08:41:41 #112
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_145147083
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 22:51 schreef Zolder het volgende:

[..]

Dus toen deze situatie speelde had je hem ook al een jaar niet meer gezien? En ondertussen ook helemaal niet?

Dan zijn jullie toch geen vrienden, meer klasgenoten of een kennis

Je praat trouwens een beetje over hem alsof het een beest is ''hij zag er gezonder en normaler uit dan ooit''. Je mag hem nu wel weer normaal behandelen ;)
Nou hij heeft er wel s slechter uitgezien, das t enige, zonder hem verder voor beest uit te maken :P

En ik snap je vraag niet helemaal, van november 2012 tot oktober 2014 is - bijna - twee jaar toch?
pi_145150035
quote:
15s.gif Op zondag 11 augustus 2013 01:55 schreef Faux. het volgende:
Ik heb erg lang een goede vriend gehad (pseudoniem Jan) met wie ik erg intensief contact had. Perfecte vriendschap, met vertrouwen, lol en gezelligheid. Jan was een erg intelligente gymnasiast die t later zou gaan maken. Dat wist ik zeker. Dit speelde zich tijdens de eerste jaren van de middelbare school af. Jan besloot echter wiet te proberen en hij raakte, niet geheel onverwachts, verslaafd. Niet alleen aan wiet, maar aan elke denkbare drug. Hij doet letterlijk alles wat fout/illegaal is - en hij is nog niet eens zestien. Door zijn verslaving, waarvan ik in het begin al alles geprobeerd had om dat tegen te houden, verwaterde onze vriendschap.

Een jaar heb ik machteloos zitten toekijken hoe hij zichzelf kapot maakte maar ik kan het niet langer. Ik weet dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is, maar iemand moet 'm redden voor het te laat is. Ik ben de enige die nog om hem geeft (zijn ouders lijkt het niet heel veel te schelen) en ik wil Jan tegen zichzelf beschermen. Hij verdient dit niet, hij maakt alles waar hij ooit van droomde kapot. Ik heb, na een jaar amper contact, met hem gepraat, maar hij wil er niets van weten. Jan wisselt van onderwerp, ontwijkt vragen en neemt me niet serieus. Hoe hard ik ook duidelijk maak dat ik hem wil helpen, weer vrienden wil worden en weet ik niet wat; het helpt niets. Hij is van mening dat het een leuk, onschuldig avontuur is. Maar, zoals gezegd, Jan is slim en weet dondersgoed waar hij mee bezig is en ik geloof ook wel dat hij er van af wil. Oftewel: het is nog niet helemaal verloren.

Beste FOK!kers, hoe kan ik m 'redden'? Neem van mij aan dat er echt actie nodig is, dat het niet om een onschuldig jointje gaat. Ik weet dat ik niet zijn moeder ben maar voel me desondanks verantwoordelijk om hem, mijn grote vriend Jan, te redden. Maar hoe? Wat moet ik zeggen of doen of wat dan ook om te zorgen dat hij ophoudt?
1. Is hij verslaafd of niet (dit denk je, dit weet je) ? Verslaafd zijn is iets niet meer onder controle hebben. Mogelijks heeft hij dit wel nog onder controle. Mogelijks niet. Wat doet je denken (geloven) van niet ?

2. Waarom lijkt het zijn ouders allemaal niet heel veel te schelen ? Hoe is het contact met zijn ouders ? Goed ? Of voelt Jan zich machteloos. Rookt hij die wiet vanuit een gevoel van machteloosheid (er is iets mis in zijn leven). Of is het simpelweg uit verveling, of andere factoren ? De druk op hem zelf (om bv te slagen als gymnasiast, die het "zou" maken) is te groot. Wat is daar precies aan de hand .Waarom rookt hij ? Weet je dit ? En waarom stopt hij er niet mee (hij heeft het blijkbaar ergens toch nodig). Zichzelf daarin te verliezen. Dat is allemaal psychologisch

3. Dit probleem lijkt me een probleem inzake "identiteit" (in wording, of teloor aan het gaand) te zijn. Hier speelt identiteit vorming (vind ik). Jan is een adolescent ? Een puber ? Een volwassene in wording ?

4. Tot slot niemand anders kan hem redden, dan Jan zelf. Sorry, maar dit is een waarheid als een koe. Iedere GOEDE (geweldloze) verandering grijpt van BINNENUIT plaats. Wat niet betekent, dat je als buitenstaander niet kan "proberen" (vrijblijvend) hem ergens op een ander pad te krijgen. Hem te helpen. Een beter "pad" volgens jou. Wat Jan verkeerd doet, is de verkeerde verbindingen in het leven najagen, zoeken en vinden. Een verbinding in het leven opbouwen/onderhouden op basis van "drugs" is niet goed. Ieder gezond, normaal functionerend mens weet dit. Dat is niet goed voor je geest en lichaam. Al geloof je ergens van wel (verkeer je zelf in die illusie, dat het allemaal wel zoveel kwaad niet kan, je het onder controle hebt, etc). Tot op een zeker niveau kan dit waar zijn. Maar waar trek je die grens ? Zie bijvoorbeeld ook al die acteurs, artiesten (bv in Hollywood). Hoeveel zijn er daar al niet gestorven aan de drugs ? Onlangs Philip Seymour Hoffman. Een man met een heel warm hart van binnen. Toch kon hij zijn eigen demonen niet aan. De entropie (misschien mede veroorzaakt door zijn acteur job, of andere problemen in zijn privé, met zichzelf) zorgde ervoor dat drugs hem fataal werden. Hij verloor zichzelf in die drugs. Dit vormde voor hem een soort HULP, STEUN. Drugs als steun, als ontspanning (ontlading), etc.

5. Ik denk dat je drugs ergens kan vergelijken met 'spelen met vuur'. Je hebt mensen die ervoor kiezen hier 'wijselijk' af te blijven (daarin geen risico nemen). En je hebt mensen die het risico nemen (in de 'valse' hoop/geloof daar zelf wel niet onder door te zullen gaan, het 'vuur' voldoende onder controle te kunnen behouden). Dit maakt de ene mens meer een avonturier en de andere meer een conformist (die bij het veilig, gekende vertrouwde liever blijft). Waarom heeft zo een avonturier die extra prikkel (die drug) nodig ? En de conformist niet.

6. Zolang die INNERLIJKE behoefte (die wens, die drang, om wat voor reden ook) bij Jan niet verdwijnt/oplost/sublimeert (een andere invalshoek vindt). En dit kan JAN alleen doen (het is immers een INWENDIGE verandering), zal dit alles niet beteren, vrees ik.

7. Uiteindelijk is "drugs" WILLEN nemen ook een persoonlijke keuze (vanuit vrijheid, die je onvrij maken kan). Use this wisely. Or use it not. Heel vervelend voor je als vriend. Doe wat je zelf aankan en je het GOEDE lijkt (zodat je jezelf achteraf niets hebt te verwijten). Misschien kun je professionele hulp raadplegen en zo eens overleggen, hoe dit best aan te pakken. Alvorens andere mensen (Jan, zijn familie, etc) erin te betrekken. Veel meer, kun je in the end niet doen. Het is Jan zijn keuze. Ook daar kun je respect voor op 'proberen' brengen. Hoewel dit verdomd moeilijk is, dat begrijp ik wel. Iemand zo zijn leven zien wegsmijten, vergooien. Dat is ergens zonde, zo jammer. Terwijl er zoveel meer in zit. Maar ja, je moet als mens je EIGEN leven kunnen DRAGEN. Die DRAAGKRACHT daar dient Jan zelf voor te zorgen. Of VOLDOENDE aangereikt te krijgen vanuit zijn omgeving. Misschien zit daar iets fout.

Geen idee.

Of deze "gissingen" (langs mijn kant) je wat verder op weg kunnen helpen ?

Sterke alvast (als zijn vriend).
En mijn medeleven.

Gegroet,
JTL

Edit: Ik laat deze comment staan. Hoewel ze wel vrij idioot is (zie opmerking van mod en mezelf hier onder) ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door JustTalkLove op 03-10-2014 11:38:00 ]
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 11:14:32 #114
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145150065
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:13 schreef JustTalkLove het volgende:
-knip-
quote:

Fuck yeah _O_
pi_145150153
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 19:43 schreef Faux. het volgende:
Kick voor hen die me geholpen hebben. Hij is opgenomen w/
Lol. Ik merk nu pas (stomme kloot, die ik ben ;) ) dat ik op redelijke oude berichten hier van je zit te reageren. Je openingspost was maanden geleden. Ik moet beter op de datum (in een openingspost) leren letten. Het is precies een thriller waar ik ingevallen ben. Soort (vervolg) verhaal. Ik ben bijna mee met je verhaal. Hij is opgenomen ondertussen... en komt nu terug vrij...

quote:

Fuck yeah _O_
Ok, dus eind goed, al goed.

Lol.

De volgende keer, start ik met een topic eerst onderaan te lezen. ;)

@hugecooll, heb je soms een tasje koffie ofzo voor me (ben precies nog niet goed wakker, of uitgeslapen). :)

Anyway, leuk om horen en lezen dit. Een eind goed, al verhaal. Dat horen we graag ^O^

[ Bericht 14% gewijzigd door JustTalkLove op 03-10-2014 11:43:25 ]
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 16:25:08 #116
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_145158603
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:18 schreef JustTalkLove het volgende:

[..]

Lol. Ik merk nu pas (stomme kloot, die ik ben ;) ) dat ik op redelijke oude berichten hier van je zit te reageren. Je openingspost was maanden geleden. Ik moet beter op de datum (in een openingspost) leren letten. Het is precies een thriller waar ik ingevallen ben. Soort (vervolg) verhaal. Ik ben bijna mee met je verhaal. Hij is opgenomen ondertussen... en komt nu terug vrij...

[..]

Ok, dus eind goed, al goed.

Lol.

De volgende keer, start ik met een topic eerst onderaan te lezen. ;)

@hugecooll, heb je soms een tasje koffie ofzo voor me (ben precies nog niet goed wakker, of uitgeslapen). :)

Anyway, leuk om horen en lezen dit. Een eind goed, al verhaal. Dat horen we graag ^O^
Ik wil je in ieder geval hartelijk bedanken, beste man ^O^ Mooie uitgebreide reactie waarin je geloof ik ook de juiste aspecten aanwijst. Ik weet zeker dat ik hier, toen dit probleem nog actueel was, veel aan gehad zou hebben. Maar zoals je inderdaad al gelezen hebt, gaat 't weer goed (en dat heeft-ie zelf gedaan, het kwam inwendig ;) )

Thanks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')