abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 augustus 2013 @ 01:55:49 #1
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129924334
Ik heb erg lang een goede vriend gehad (pseudoniem Jan) met wie ik erg intensief contact had. Perfecte vriendschap, met vertrouwen, lol en gezelligheid. Jan was een erg intelligente gymnasiast die t later zou gaan maken. Dat wist ik zeker. Dit speelde zich tijdens de eerste jaren van de middelbare school af. Jan besloot echter wiet te proberen en hij raakte, niet geheel onverwachts, verslaafd. Niet alleen aan wiet, maar aan elke denkbare drug. Hij doet letterlijk alles wat fout/illegaal is - en hij is nog niet eens zestien. Door zijn verslaving, waarvan ik in het begin al alles geprobeerd had om dat tegen te houden, verwaterde onze vriendschap.

Een jaar heb ik machteloos zitten toekijken hoe hij zichzelf kapot maakte maar ik kan het niet langer. Ik weet dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is, maar iemand moet 'm redden voor het te laat is. Ik ben de enige die nog om hem geeft (zijn ouders lijkt het niet heel veel te schelen) en ik wil Jan tegen zichzelf beschermen. Hij verdient dit niet, hij maakt alles waar hij ooit van droomde kapot. Ik heb, na een jaar amper contact, met hem gepraat, maar hij wil er niets van weten. Jan wisselt van onderwerp, ontwijkt vragen en neemt me niet serieus. Hoe hard ik ook duidelijk maak dat ik hem wil helpen, weer vrienden wil worden en weet ik niet wat; het helpt niets. Hij is van mening dat het een leuk, onschuldig avontuur is. Maar, zoals gezegd, Jan is slim en weet dondersgoed waar hij mee bezig is en ik geloof ook wel dat hij er van af wil. Oftewel: het is nog niet helemaal verloren.

Beste FOK!kers, hoe kan ik m 'redden'? Neem van mij aan dat er echt actie nodig is, dat het niet om een onschuldig jointje gaat. Ik weet dat ik niet zijn moeder ben maar voel me desondanks verantwoordelijk om hem, mijn grote vriend Jan, te redden. Maar hoe? Wat moet ik zeggen of doen of wat dan ook om te zorgen dat hij ophoudt?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_129924407
Stap naar zn ouders ;)
Because you know i'm all about that ass
  zondag 11 augustus 2013 @ 01:58:12 #3
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_129924417
gewoon naar zijn ouders gaan of één of ander bureau daarvoor inschakelen...
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:00:21 #4
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129924490
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 01:57 schreef blow... het volgende:
Stap naar zn ouders ;)
Hij heeft problemen thuis, en zijn ouders zijn sowieso vrij passief. En ik ken ze slecht :@
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_129924500
In de OP staat al dat zijn ouders er niet zoveel om geven wat zoonlief allemaal doet.

Je zou het hem op een serieus moment duidelijk kunnen maken, en als hij dan nog niet luistert Jeugdzorg inschakelen.
Op maandag 8 oktober 2012 22:34 schreef LompeHork het volgende:
:W trusten baas!
Op dinsdag 13 augustus 2013 21:29 schreef smegmanus het volgende:
Kudo's voor deze TS +1 positieve note.
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:01:33 #6
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129924519
quote:
7s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:00 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik haat op mensen die geen alinea's gebruiken en welke user dat dan is zal me aan mn ballen jeuken.

En nou optiefen godverdomme }:|
excuus, als je zo'n verhaal typt willen de alinea's er nog wel s bij inschieten. zo beter?
pi_129924532
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:01 schreef Faux. het volgende:

[..]

excuus, als je zo'n verhaal typt willen de alinea's er nog wel s bij inschieten. zo beter?
Begrijpelijk. Bedankt voor die enter.

:D
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_129924542
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:00 schreef Faux. het volgende:

[..]

Hij heeft problemen thuis, en zijn ouders zijn sowieso vrij passief. En ik ken ze slecht :@
naar een bureautje gaan en het verhaal uitleggen.
Because you know i'm all about that ass
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:04:26 #9
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129924591
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:00 schreef plopkweker het volgende:
In de OP staat al dat zijn ouders er niet zoveel om geven wat zoonlief allemaal doet.

Je zou het hem op een serieus moment duidelijk kunnen maken, en als hij dan nog niet luistert Jeugdzorg inschakelen.
Ik probeer de serieuze momenten te pakken, maar hij wil er gewoon niet over praten. En als we er dan toch over praten doet hij alsof het geweldig is en er geen nadelen aan kleven. Zucht.

Jeugdzorg is een extreme maatregel, toch? En dat kan ik als buitenstaande toch niet inschakelen?
pi_129924716
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:04 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ik probeer de serieuze momenten te pakken, maar hij wil er gewoon niet over praten. En als we er dan toch over praten doet hij alsof het geweldig is en er geen nadelen aan kleven. Zucht.

Jeugdzorg is een extreme maatregel, toch? En dat kan ik als buitenstaande toch niet inschakelen?
Ik ken dat, dat is gewoon het ontkennen van dat ze een probleem hebben dat groter is dan hij/zij zelf.

Kijk eens hier naar: http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/

Je kan het proberen, niet geschoten is altijd mis.

En ja, het is een extreme maatregel, maar je vriend werkt zich zo in de schulden en vergooid z'n toekomst en leven als hij zo doorgaat.

Een drugsdealer is niet meer zo vriendelijk als iemand schulden bij hem heeft, je beschermt hem eerder mocht je de stap richting jeugdzorg maken.
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:13:53 #11
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129924793
Hij heeft beloofd morgen verder met me te zullen praten over deze kwestie. In het gesprek zonet kwam al wat los: hij is eenzaam, vindt de drugswereld spannend en meent zo een beter leven te hebben. Wat zal ik morgen zeggen om hem van gedachten te laten veranderen? Moet ik herinneringen ophalen, met voorbeelden van junks komen, zoiets?
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:16:22 #12
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_129924837
Dat soort figuren moet eerst rock bottom hitten
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:18:27 #13
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129924888
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:16 schreef hugecooll het volgende:
Hij is al zo diep, ik moet m tegenhouden voor het te laat is
pi_129924903
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:16 schreef hugecooll het volgende:
Rock bottom kan voor een harddrugs verslaafde een overdosis betekenen omdat ze geen uitweg meer zien..
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:20:23 #15
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129924932
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:09 schreef plopkweker het volgende:

[..]

Ik ken dat, dat is gewoon het ontkennen van dat ze een probleem hebben dat groter is dan hij/zij zelf.

Kijk eens hier naar: http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/

Je kan het proberen, niet geschoten is altijd mis.

En ja, het is een extreme maatregel, maar je vriend werkt zich zo in de schulden en vergooid z'n toekomst en leven als hij zo doorgaat.

Een drugsdealer is niet meer zo vriendelijk als iemand schulden bij hem heeft, je beschermt hem eerder mocht je de stap richting jeugdzorg maken.
Hoe gaat t in zn werking? Kan het anoniem? Ik wil namelijk mijn eigen ouders (die op dit moment al andere belangrijke zorgen hebben) er niet bij betrekken.
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:20:35 #16
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_129924936
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:19 schreef plopkweker het volgende:

[..]

Rock bottom kan voor een harddrugs verslaafde een overdosis betekenen omdat ze geen uitweg meer zien..
ok
pi_129924949
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:13 schreef Faux. het volgende:
Hij heeft beloofd morgen verder met me te zullen praten over deze kwestie. In het gesprek zonet kwam al wat los: hij is eenzaam, vindt de drugswereld spannend en meent zo een beter leven te hebben. Wat zal ik morgen zeggen om hem van gedachten te laten veranderen? Moet ik herinneringen ophalen, met voorbeelden van junks komen, zoiets?
Is er iemand in zijn leven waar hij veel van houd? Zo ja, confronteer hem ermee dat als hij zo doorgaat hij diegene nooit meer kan zien en dat hij diegene, evenals jou, al veel pijn heb bezorgd met zijn leefgewoontes.
pi_129925016
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:20 schreef Faux. het volgende:

[..]

Hoe gaat t in zn werking? Kan het anoniem? Ik wil namelijk mijn eigen ouders (die op dit moment al andere belangrijke zorgen hebben) er niet bij betrekken.
Ik weet (ergens gelukkig) niet hoe dat te werk gaat, maar je kan ze bellen en vragen of je anoniem een proffesional kan spreken over een goede vriend van je, dan weet je het meteen. ;)
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:26:36 #19
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_129925072
flikker gewoon op

[ Bericht 88% gewijzigd door Re op 03-10-2014 10:09:26 ]
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:26:49 #20
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129925076
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:21 schreef plopkweker het volgende:

[..]

Is er iemand in zijn leven waar hij veel van houd? Zo ja, confronteer hem ermee dat als hij zo doorgaat hij diegene nooit meer kan zien als hij zo doorgaat en dat hij diegene, evenals jou, al veel pijn heb bezorgd met zijn leefgewoontes.
Vrouwelijke aandacht of mensen waarvan hij hield/houdt zijn er maar weinig. Toen we nog gewoon vrienden waren hield-ie van mij, en dat zei hij ook vaak. Maar nu lijkt hij dat allemaal naast zich neer te hebben gezet. Hoewel ik weet dat hij heus weer vrienden wil zijn laat hij dat niet echt blijken, helaas :N
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:29:19 #21
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129925135
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:24 schreef plopkweker het volgende:

[..]

Ik weet (ergens gelukkig) niet hoe dat te werk gaat, maar je kan ze bellen en vragen of je anoniem een proffesional kan spreken over een goede vriend van je, dan weet je het meteen. ;)
Ik ga wel 's bellen/mailen inderdaad. Ik kan niet aanzien hoe Jan zichzelf vermoordt, daarvoor is-ie me te dierbaar :{

Dank voor je bijdrages in dit topic :)
pi_129925147
quote:
15s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:26 schreef Faux. het volgende:

[..]

Vrouwelijke aandacht of mensen waarvan hij hield/houdt zijn er maar weinig. Toen we nog gewoon vrienden waren hield-ie van mij, en dat zei hij ook vaak. Maar nu lijkt hij dat allemaal naast zich neer te hebben gezet. Hoewel ik weet dat hij heus weer vrienden wil zijn laat hij dat niet echt blijken, helaas :N
Gewoon even door die bubbel heen prikken en 'back to earth' trekken.

Oh en volgende keer als hij aangeeft dat hij het gesprek wilt uitstellen, geen pardon mee nemen en het gesprek doorzetten. Hij probeert er van weg te lopen omdat dat de waarheid is, hij zal zich -mits je het uitstelt- alleen maar opeten en steeds meer gaan gebruiken.
pi_129925169
Jan is 15, jij bent ook rond die leeftijd.

Denk je dat een 15-jarige gaat luisteren naar een andere leeftijdsgenoot? Of denk je dat-ie alles beter weet en gewoon doet waar-ie zin in heeft?

Blijf het vreemd vinden dat sommige ouders zo laks zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2013 02:34:38 ]
pi_129925238
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:30 schreef zarGon het volgende:
Jan is 15, jij bent ook rond die leeftijd.

Denk je dat een 15-jarige gaat luisteren naar een andere leeftijdsgenoot? Of denk je dat-ie alles beter zal weten en gewoon doet waar-ie zin in heeft?

Blijf het vreemd vinden dat sommige ouders zo laks zijn.
Als die ouders zo laks zijn kan ook er op wijzen dat hun ook gebruikers zijn van iets, dat Jan er een goed beeld over geschetst heeft in zijn hoofd en erachter kwam dat het niet zo was totdat het te laat was.

Maar goed, laten we geen voorbarige oordelen trekken.
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:33:46 #25
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129925242
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:29 schreef plopkweker het volgende:

[..]

Gewoon even door die bubbel heen prikken en 'back to earth' trekken.

Oh en volgende keer als hij aangeeft dat hij het gesprek wilt uitstellen, geen pardon mee nemen en het gesprek doorzetten. Hij probeert er van weg te lopen omdat dat de waarheid is, hij zal zich -mits je het uitstelt- alleen maar opeten en steeds meer gaan gebruiken.
Ik trek zo hard als ik kan :P Hij wil niet terug naar de aarde teruggetrokken worden, echt niet. En ik kan niets anders dan het uit te stellen :{ Hij zegt dat hij moet slapen of negeert me simpelweg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')