Hij heeft problemen thuis, en zijn ouders zijn sowieso vrij passief. En ik ken ze slechtquote:
excuus, als je zo'n verhaal typt willen de alinea's er nog wel s bij inschieten. zo beter?quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:00 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik haat op mensen die geen alinea's gebruiken en welke user dat dan is zal me aan mn ballen jeuken.
En nou optiefen godverdomme
Begrijpelijk. Bedankt voor die enter.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:01 schreef Faux. het volgende:
[..]
excuus, als je zo'n verhaal typt willen de alinea's er nog wel s bij inschieten. zo beter?
naar een bureautje gaan en het verhaal uitleggen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:00 schreef Faux. het volgende:
[..]
Hij heeft problemen thuis, en zijn ouders zijn sowieso vrij passief. En ik ken ze slecht
Ik probeer de serieuze momenten te pakken, maar hij wil er gewoon niet over praten. En als we er dan toch over praten doet hij alsof het geweldig is en er geen nadelen aan kleven. Zucht.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:00 schreef plopkweker het volgende:
In de OP staat al dat zijn ouders er niet zoveel om geven wat zoonlief allemaal doet.
Je zou het hem op een serieus moment duidelijk kunnen maken, en als hij dan nog niet luistert Jeugdzorg inschakelen.
Ik ken dat, dat is gewoon het ontkennen van dat ze een probleem hebben dat groter is dan hij/zij zelf.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:04 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik probeer de serieuze momenten te pakken, maar hij wil er gewoon niet over praten. En als we er dan toch over praten doet hij alsof het geweldig is en er geen nadelen aan kleven. Zucht.
Jeugdzorg is een extreme maatregel, toch? En dat kan ik als buitenstaande toch niet inschakelen?
Hij is al zo diep, ik moet m tegenhouden voor het te laat isquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:16 schreef hugecooll het volgende:
Dat soort figuren moet eerst rock bottom hitten
Rock bottom kan voor een harddrugs verslaafde een overdosis betekenen omdat ze geen uitweg meer zien..quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:16 schreef hugecooll het volgende:
Dat soort figuren moet eerst rock bottom hitten
Hoe gaat t in zn werking? Kan het anoniem? Ik wil namelijk mijn eigen ouders (die op dit moment al andere belangrijke zorgen hebben) er niet bij betrekken.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:09 schreef plopkweker het volgende:
[..]
Ik ken dat, dat is gewoon het ontkennen van dat ze een probleem hebben dat groter is dan hij/zij zelf.
Kijk eens hier naar: http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/
Je kan het proberen, niet geschoten is altijd mis.
En ja, het is een extreme maatregel, maar je vriend werkt zich zo in de schulden en vergooid z'n toekomst en leven als hij zo doorgaat.
Een drugsdealer is niet meer zo vriendelijk als iemand schulden bij hem heeft, je beschermt hem eerder mocht je de stap richting jeugdzorg maken.
okquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:19 schreef plopkweker het volgende:
[..]
Rock bottom kan voor een harddrugs verslaafde een overdosis betekenen omdat ze geen uitweg meer zien..
Is er iemand in zijn leven waar hij veel van houd? Zo ja, confronteer hem ermee dat als hij zo doorgaat hij diegene nooit meer kan zien en dat hij diegene, evenals jou, al veel pijn heb bezorgd met zijn leefgewoontes.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:13 schreef Faux. het volgende:
Hij heeft beloofd morgen verder met me te zullen praten over deze kwestie. In het gesprek zonet kwam al wat los: hij is eenzaam, vindt de drugswereld spannend en meent zo een beter leven te hebben. Wat zal ik morgen zeggen om hem van gedachten te laten veranderen? Moet ik herinneringen ophalen, met voorbeelden van junks komen, zoiets?
Ik weet (ergens gelukkig) niet hoe dat te werk gaat, maar je kan ze bellen en vragen of je anoniem een proffesional kan spreken over een goede vriend van je, dan weet je het meteen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:20 schreef Faux. het volgende:
[..]
Hoe gaat t in zn werking? Kan het anoniem? Ik wil namelijk mijn eigen ouders (die op dit moment al andere belangrijke zorgen hebben) er niet bij betrekken.
Vrouwelijke aandacht of mensen waarvan hij hield/houdt zijn er maar weinig. Toen we nog gewoon vrienden waren hield-ie van mij, en dat zei hij ook vaak. Maar nu lijkt hij dat allemaal naast zich neer te hebben gezet. Hoewel ik weet dat hij heus weer vrienden wil zijn laat hij dat niet echt blijken, helaasquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:21 schreef plopkweker het volgende:
[..]
Is er iemand in zijn leven waar hij veel van houd? Zo ja, confronteer hem ermee dat als hij zo doorgaat hij diegene nooit meer kan zien als hij zo doorgaat en dat hij diegene, evenals jou, al veel pijn heb bezorgd met zijn leefgewoontes.
Ik ga wel 's bellen/mailen inderdaad. Ik kan niet aanzien hoe Jan zichzelf vermoordt, daarvoor is-ie me te dierbaarquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:24 schreef plopkweker het volgende:
[..]
Ik weet (ergens gelukkig) niet hoe dat te werk gaat, maar je kan ze bellen en vragen of je anoniem een proffesional kan spreken over een goede vriend van je, dan weet je het meteen.
Gewoon even door die bubbel heen prikken en 'back to earth' trekken.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:26 schreef Faux. het volgende:
[..]
Vrouwelijke aandacht of mensen waarvan hij hield/houdt zijn er maar weinig. Toen we nog gewoon vrienden waren hield-ie van mij, en dat zei hij ook vaak. Maar nu lijkt hij dat allemaal naast zich neer te hebben gezet. Hoewel ik weet dat hij heus weer vrienden wil zijn laat hij dat niet echt blijken, helaas
Als die ouders zo laks zijn kan ook er op wijzen dat hun ook gebruikers zijn van iets, dat Jan er een goed beeld over geschetst heeft in zijn hoofd en erachter kwam dat het niet zo was totdat het te laat was.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:30 schreef zarGon het volgende:
Jan is 15, jij bent ook rond die leeftijd.
Denk je dat een 15-jarige gaat luisteren naar een andere leeftijdsgenoot? Of denk je dat-ie alles beter zal weten en gewoon doet waar-ie zin in heeft?
Blijf het vreemd vinden dat sommige ouders zo laks zijn.
Ik trek zo hard als ik kanquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:29 schreef plopkweker het volgende:
[..]
Gewoon even door die bubbel heen prikken en 'back to earth' trekken.
Oh en volgende keer als hij aangeeft dat hij het gesprek wilt uitstellen, geen pardon mee nemen en het gesprek doorzetten. Hij probeert er van weg te lopen omdat dat de waarheid is, hij zal zich -mits je het uitstelt- alleen maar opeten en steeds meer gaan gebruiken.
Het tweede, hoewel Jan in zijn normale dagen me 'zijn grote broer' noemde. Daarom hoopte ik wat aan te kunnen richtenquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:30 schreef zarGon het volgende:
Jan is 15, jij bent ook rond die leeftijd.
Denk je dat een 15-jarige gaat luisteren naar een andere leeftijdsgenoot? Of denk je dat-ie alles beter zal weten en gewoon doet waar-ie zin in heeft?
Blijf het vreemd vinden dat sommige ouders zo laks zijn.
Dat hij niet terug getrokken wilt worden kan zijn doordat hij bang is voor de reactie van zijn familie/vrienden als hij evt. een afkickkliniek in moet.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:33 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik trek zo hard als ik kanHij wil niet terug naar de aarde teruggetrokken worden, echt niet. En ik kan niets anders dan het uit te stellen
Hij zegt dat hij moet slapen of negeert me simpelweg.
Ik denk dat het is omdat hij niet altijd even gelukkig was met zijn 'normale' leven. De puberproblemen, liefde, vrienden, etc hakten er stevig in bij hem.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:38 schreef plopkweker het volgende:
[..]
Dat hij niet terug getrokken wilt worden kan zijn doordat hij bang is voor de reactie van zijn familie/vrienden als hij evt. een afkickkliniek in moet.
Kindertelefoon klinkt kinderachtig maar laat hem er naartoe bellen, hij zal er alleen maar beter van worden maar laat hem dat in zien met een hard voorbeeld, iets wat hem emotioneel raakt.
Ik doe mn bestquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:39 schreef vronie het volgende:
Alle goede adviezen,zijn al gegeven.
Fijn dat je je vriend,zo steunt.
En alle hulpdiensten inschakelen,die je vriend kan helpen.
Ik post morgen nog wel een oplossing, kost teveel hersenkracht voor op de late avond.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:42 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik denk dat het is omdat hij niet altijd even gelukkig was met zijn 'normale' leven. De puberproblemen, liefde, vrienden, etc hakten er stevig in bij hem.
Kindertelefoon gaat niet lukken, wat ik ook zeg. Hij is nog koppiger dan een berggeit.
Thanks voor je hulp manquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:45 schreef plopkweker het volgende:
[..]
Ik post morgen nog wel een oplossing, kost teveel hersenkracht voor op de late avond.
Ik ga zo slapen, fijna avond nog gozer
Zoals al eerder genoemd, zal het niet heel waarschijnlijk zijn dat hij wat gaat aannemen van een leeftijdsgenoot in zijn toestand. Echter zal hij ook niks aannemen van oudere mensen, omdat hij nu eenmaal in de puberteit zit en er zich tegen gaat verzetten.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:47 schreef Faux. het volgende:
[..]
Thanks voor je hulp manIk ga ook slapen, tot morgen!
Dank en insgelijksquote:
De kindertelefoon is er ook voor jou. Vraag dan op z'n minst wat je met je vriend moet doen. Waarschijnlijk heb je dan wel handvatten om je vriend aan te pakken/wakker te schudden.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:42 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik denk dat het is omdat hij niet altijd even gelukkig was met zijn 'normale' leven. De puberproblemen, liefde, vrienden, etc hakten er stevig in bij hem.
Kindertelefoon gaat niet lukken, wat ik ook zeg. Hij is nog koppiger dan een berggeit.
Als je echt wil helpen heb je weinig keus. Ga een keer met ze om de tafel zitten. Als ze echt passief zijn en niet gewoon machteloos, dan kan je overwegen om bijv. de kinderbescherming in te schakelen, maar daar moet je goed over nadenken. Jongeren met drugsproblemen zijn er zoveel, dat ze daar niet altijd veel voor kunnen doen tot het echt uit de hand loopt.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:00 schreef Faux. het volgende:
[..]
Hij heeft problemen thuis, en zijn ouders zijn sowieso vrij passief. En ik ken ze slecht
Ik ga proberen dat uitstellen minder toe te laten, maar ik kan hem helaas niet dwingen om naar me te luisteren/met me te praten. Als hij zegt "doei" of "ik ga slapen" of me negeert kan ik niets anders dan afwachten. Je tweede punt is een goedequote:Op zondag 11 augustus 2013 02:56 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Zoals al eerder genoemd, zal het niet heel waarschijnlijk zijn dat hij wat gaat aannemen van een leeftijdsgenoot in zijn toestand. Echter zal hij ook niks aannemen van oudere mensen, omdat hij nu eenmaal in de puberteit zit en er zich tegen gaat verzetten.
Dit soort topics komen vaak genoeg voorbij, een paar punten;
- Probeer er eerst over te praten, als hij het gesprek uitstelt, neem je daar(zoals Plopkweker al zei) geen genoegen mee.
- Je moet hem niet meteen vertellen waarom het slecht is, maar vraag hem waarom hij het doet(vervolgens kun je hem ook vertellen over het leed dat hij zijn persoonlijke omgeving aandoet).
- Als je niet normaal met hem kunt praten of hij belooft wel dingen maar komt ze niet na, dan moet je meteen proberen een instantie als jeugdzorg in te schakelen. Die zullen er kort op zitten waarschijnlijk en dan zal het langzaamaan de goede kant op gaan. Ook zie je vaak bij dit soort topics dat de vriend/vriendin van de 'verslaafde' niet durft om er echt zo'n instantie bij te halen, omdat ze bang zijn de vriendschap helemaal kwijt te raken. Echter zal hij je, als het allemaal achter de rug is, alleen maar dankbaar zijn dat jij zijn leven hebt gered.
Dit genoeg?
Zal ik ook doenquote:Op zondag 11 augustus 2013 03:09 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De kindertelefoon is er ook voor jou. Vraag dan op z'n minst wat je met je vriend moet doen. Waarschijnlijk heb je dan wel handvatten om je vriend aan te pakken/wakker te schudden.
We hebben enige tijd geleden voorlichting gehad van zo'n iemand. Hij vond het toentertijd, toen hij nog normaal was, niet bijster interessant en zal het nu ook wel vergeten zijn. Ik weet niet of er in de buurt zoiets is, maar ik weet wel dat hij daar niet zelf naartoe zal gaan.quote:Op zondag 11 augustus 2013 03:17 schreef Nemephis het volgende:
In onze stad (dorp eigenlijk want Assen) is er een stichting door ex-junks die beginnende junks op het goede pad tracht te krijgen door over hun eigen ervaringen te vertellen. Dit is redelijk succesvol.
Is er in jullie buurt niet zoiets?
Ik kan niet zomaar een leven opgeven, en zeker niet het leven van Jan.quote:Op zondag 11 augustus 2013 08:55 schreef Brummetje_ het volgende:
Je kan hem niet redden/helpen. Hij moet zelf onder ogen zien en gaan beseffen waar hij mee bezig is, anders is het gewoon zinloos.
Een verslaafde die niet inziet dat hij fout bezig is, die niet geholpen wíl worden (geeft hij duidelijk aan), die kun je niet helpen.
Ik weet vrij weinig op deze drugwereld en de behandeling daarvan, ik heb geen idee waarin ik mezelf meesleur. Deskundige op school... heb ik meer moeite mee, moet ik zeggen. Ten eerste vraag ik me af of zij mijn wens om anoniem te blijven zullen honoreren, ten tweede heeft school al een soort van de moed opgegeven bij hem, denk ik. Hij heeft veel gespijbeld en er zijn al allerlei maatregelen genomen, ik denk dat school ook wel klaar met hem is.quote:Op zondag 11 augustus 2013 09:27 schreef DonnieDarkno het volgende:
Ik heb ook zo iemand gekend, soortgelijk verhaal, op de middelbare school begon hij in de tweede met alcohol op school drinken en dat leidde uiteindelijk tot xtc op een schoolfeest. Het vervelende in deze situatie voor mij destijds was dat ik zo'n gigantische (emotionele) afstand had van de meesten, dat ik niet ook met zijn problemen kon omgaan.
Ik weet echter wel dat hij uit een prima milieu komt, maar toch het gevoel van populariteit miste. Ik kan dan ook niet anders dan de conclusie trekken dat hij dit enkel deed om stoer over te komen.
Ik heb hem destijds laten vallen, het laatste wat ik heb gehoord over hem is dat hij z'n vriendin bezwangerd had, en zij beiden bij haar ouders woonden. Hij gaat niet meer naar school (staat nog wel ergens ingeschreven, alleen gaat niet meer) en werkloos is.
De laatste drie alinea's beginnen met ''ik'', maar het punt is dat ik hoop dat jij gelooft in die vriend en daadwerkelijk jezelf wilt meesleuren in het oplossen van zijn problemen. In ieder geval weet ik dat ik het niet zou willen.
Maar hoe dan ook, ik zou een deskundige op je school inlichten. Dan wel uiteraard vragen anoniem te blijven.
Sterkte en laat je ons het resultaat weten?
Ik hoop 'm een duwtje in de goede richting te kunnen geven.quote:Op zondag 11 augustus 2013 09:32 schreef sig000 het volgende:
Je gaat Jan niet kunnen redden nu want die moet eerst nog keihard op zijn bek gaan, eerder gaat die toch niet veranderen. Als dat ooit nog gaat gebeuren is er maar 1 iemand die dat kan doen en dat is Jan zelf.
Ik weet niet waar hij woont (misschien staat het op een of andere klassenlijst of zo, weet ik niet of ik die nog heb), ik ken z'n ouders niet, en als ik Jan's verhalen mag geloven zijn dat niet de mensen waarmee je een goed gesprek kan voeren. Kinderbescherming lijkt me niet passen in dit geval. Hoewel het hartstikke onverstandig is om zware drugs te nemen op die leeftijd lijkt het me nog niet kinderbescherming-waardig. Maar dat weet ik niet zekerquote:Op zondag 11 augustus 2013 11:23 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als je echt wil helpen heb je weinig keus. Ga een keer met ze om de tafel zitten. Als ze echt passief zijn en niet gewoon machteloos, dan kan je overwegen om bijv. de kinderbescherming in te schakelen, maar daar moet je goed over nadenken. Jongeren met drugsproblemen zijn er zoveel, dat ze daar niet altijd veel voor kunnen doen tot het echt uit de hand loopt.
doet pijnquote:Op zondag 11 augustus 2013 11:29 schreef Re het volgende:
misschien iets via school proberen maar anders is het gewoon zijn gang laten gaan, en gedag zeggen als vriend, niet iedereen is te redden helaas
Ik geloof dat er nog ergens een beetje verstand in hem zit. Dat hij heel goed weet wat hij doet en hoe slecht dat is, maar dat hij de voordelen die het volgens hem brengt (spanning, drugs zijn lekker, etc) op vindt wegen tegenover de nadelen. Ik weet zeker dat Jan gered wil worden.quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:31 schreef BestIEverHad het volgende:
Het is lief van je dat je je zorgen maakt om Jan en hem wil helpen, maar hij moet zelf inzien dat hij fout bezig is. Je kan nog zo veel met hem praten en hem proberen te overtuigen, maar als hij denkt dat alles goed gaat dan gaat hij er niks aan doen. Het enige wat je kan doen is er zijn voor hem, met iemand praten wellicht, maar niemand kan Jan dwingen om te stoppen. Hij moet het gewoon zelf willen en blijkbaar wil hij het gewoon niet. Het is jammer, maar op een gegeven moment moet je het los laten. Je kan dan gewoon niks doen, alleen maar hopen dat hij goed terecht komt en het in gaat zien..
Komt-ie. Ik ben geen arts, ik weet niet in hoeverre alles echt schadelijk is, maar dit lijkt me niet heel gezond:quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:47 schreef Lokasenna het volgende:
Wat is de schade die hij aan zijn leven heeft aangericht nu precies dan?
Het zou me eerlijk gezegd verbazen als hij onder de huidige omstandigheden ooit een diploma zou krijgen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:54 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Geef het nog een paar jaar, kan hij zo instromen op vmbo kader
Nee, niet echt. Geloof mij maar dat zodra hij de gevolgen voelt op latere leeftijd, hij blij zou zijn geweest als in dit geval jij zou hebben doorgezet. Dit is niet goed, hoe je het ook bekijkt, en vaak overzie je de gevolgen niet, al ben je gymnast!quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:33 schreef Faux. het volgende:
Is het gek trouwens dat ik me aan de andere kant ook een ontzettende bemoeial voel?
Ongetwijfeld.quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:36 schreef StateOfMind het volgende:
Gebruikt ie ook coke, of dat dan weer niet?
Wiet en xtc zijn nog relatief onschuldig, zeker in vergelijking met coke. Ook qua prijs.quote:
Geloven en willen zijn twee verschillende dingen. Jij gelooft dat hij nog een beetje verstand heeft, maar als Jan niet wil stoppen dan gaat het niet gebeuren. Jan moet het zelf willen en kunnen doen, jij kan hem alleen steunen daarbij. Het is echt heel aardig en ontzettend lief van je dat je hem wil helpen maar hij moet het zelf inzien, dan pas kan iemand (of hijzelf) actie ondernemen. Het is moeilijk voor iemand om de waarheid onder ogen te komen als hij zo lang drugs heeft heeft gebruikt en het (tot nu toe) 'goed' is gegaan..quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:32 schreef Faux. het volgende:
Wat een reacties, geweldig
[..]
Ik ga proberen dat uitstellen minder toe te laten, maar ik kan hem helaas niet dwingen om naar me te luisteren/met me te praten. Als hij zegt "doei" of "ik ga slapen" of me negeert kan ik niets anders dan afwachten. Je tweede punt is een goedeIk ben misschien vrij aanvallend geweest, ik zou meer begrip moet tonen voor hem en zijn keuzes. Ik ga iemand van Jeugdzorg e-mailen, gewoon voor advies, meer niet. Wellicht kan hij/zij me verder helpen
[..]
Zal ik ook doen
[..]
We hebben enige tijd geleden voorlichting gehad van zo'n iemand. Hij vond het toentertijd, toen hij nog normaal was, niet bijster interessant en zal het nu ook wel vergeten zijn. Ik weet niet of er in de buurt zoiets is, maar ik weet wel dat hij daar niet zelf naartoe zal gaan.
[..]
Ik kan niet zomaar een leven opgeven, en zeker niet het leven van Jan.
[..]
Ik weet vrij weinig op deze drugwereld en de behandeling daarvan, ik heb geen idee waarin ik mezelf meesleur. Deskundige op school... heb ik meer moeite mee, moet ik zeggen. Ten eerste vraag ik me af of zij mijn wens om anoniem te blijven zullen honoreren, ten tweede heeft school al een soort van de moed opgegeven bij hem, denk ik. Hij heeft veel gespijbeld en er zijn al allerlei maatregelen genomen, ik denk dat school ook wel klaar met hem is.
[..]
Ik hoop 'm een duwtje in de goede richting te kunnen geven.
[..]
Ik weet niet waar hij woont (misschien staat het op een of andere klassenlijst of zo, weet ik niet of ik die nog heb), ik ken z'n ouders niet, en als ik Jan's verhalen mag geloven zijn dat niet de mensen waarmee je een goed gesprek kan voeren. Kinderbescherming lijkt me niet passen in dit geval. Hoewel het hartstikke onverstandig is om zware drugs te nemen op die leeftijd lijkt het me nog niet kinderbescherming-waardig. Maar dat weet ik niet zeker
[..]
doet pijn
[..]
Ik geloof dat er nog ergens een beetje verstand in hem zit. Dat hij heel goed weet wat hij doet en hoe slecht dat is, maar dat hij de voordelen die het volgens hem brengt (spanning, drugs zijn lekker, etc) op vindt wegen tegenover de nadelen. Ik weet zeker dat Jan gered wil worden.
[..]
Komt-ie. Ik ben geen arts, ik weet niet in hoeverre alles echt schadelijk is, maar dit lijkt me niet heel gezond:
- veel drugs, van wiet tot xtc. Zelf ook handelen erin.
- gigantisch veel drinken (ook sterke drank) terwijl-ie net 15 is.
- criminele dingen, maar daar vertelt hij niet veel over, dus dat weet ik niet precies
- spijbelen van school om te kunnen werken zodat hij drugs kan kopen.
- hij heeft geen vrienden meer zegt-ie. Hij zei letterlijk dat hij meer gaf om het "spul" dan om mensen.
- hij verzorgt zichzelf niet.
En geloof ik nog veel meer, maar dan kom ik even niet op.
[..]
Het zou me eerlijk gezegd verbazen als hij onder de huidige omstandigheden ooit een diploma zou krijgen.
Punt is dat je soms iemand kan helpen om het in te zien.quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:43 schreef BestIEverHad het volgende:
[..]
Geloven en willen zijn twee verschillende dingen. Jij gelooft dat hij nog een beetje verstand heeft, maar als Jan niet wil stoppen dan gaat het niet gebeuren. Jan moet het zelf willen en kunnen doen, jij kan hem alleen steunen daarbij. Het is echt heel aardig en ontzettend lief van je dat je hem wil helpen maar hij moet het zelf inzien, dan pas kan iemand (of hijzelf) actie ondernemen. Het is moeilijk voor iemand om de waarheid onder ogen te komen als hij zo lang drugs heeft heeft gebruikt en het (tot nu toe) 'goed' is gegaan..
Maar als TS dat al zo lang probeert en Jan alles wat er mee te maken heeft probeert te vermijden dan denk ik niet dat Jan het zelf in wil zien. Zoals iemand al zei, soms moet iemand rock bottom raken zodat hij echt wakker wordt en denkt: dit is niet goed voor me. Laten we maar hopen dat Jan het in gaat zien maar dat betwijfel ik.quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:51 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Punt is dat je soms iemand kan helpen om het in te zien.
Puberteit is van 12 tot 18. 15 zit er midden in. Verder maak ik geen diagnose, maar deel een ervaring die voor TS herkenbaar zou kunnen zijn. Als deze niet herkenbaar is, ook geen probleem. TS klinkt me verstandig genoeg om te waarde van een reactie in te schatten.quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:39 schreef Re het volgende:
15 is niet laat, zelfs vroeg en doe maar niet proberen te diagnosticeren hier....
Herkenbaar hoe? Je hebt het over drugsgebruik en neurotisch gedrag. Dat zijn kenmerken die bij een tal van stoornissen kunnen voorkomen. Nogal voorbarig om het over schizofrenie te hebben op basis van een overeenkomst. Drugsmisbruik komt veelvuldig voor, schizofrenie niet.quote:Op zondag 11 augustus 2013 15:35 schreef Koral het volgende:
[..]
Puberteit is van 12 tot 18. 15 zit er midden in. Verder maak ik geen diagnose, maar deel een ervaring die voor TS herkenbaar zou kunnen zijn. Als deze niet herkenbaar is, ook geen probleem. TS klinkt me verstandig genoeg om te waarde van een reactie in te schatten.
Wat houdt je tegen om die tal van andere stoornissen te noemen? TS zal er zelf geen diagnose van kunnen maken maar wellicht kan TS er wel wat mee. Al was het alleen maar om zijn bevindingen te duiden, en aan de hand daarvan bepalen of dat iets is wat hij op zijn schouders wil nemen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 15:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Herkenbaar hoe? Je hebt het over drugsgebruik en neurotisch gedrag. Dat zijn kenmerken die bij een tal van stoornissen kunnen voorkomen. Nogal voorbarig om het over schizofrenie te hebben op basis van een overeenkomst. Drugsmisbruik komt veelvuldig voor, schizofrenie niet.
Hoe ziet hij zijn toekomst, heb je dat wel eens gevraagd?quote:Op zondag 11 augustus 2013 18:57 schreef Faux. het volgende:
Nogmaals dank voor alle hulp, wordt erg gewaardeerd![]()
Schizofreen is hij niet, dat durf ik wel met enige zekerheid te zeggen. Hem Intervention laten kijken lijkt me een goed plan, alleen gaat hij daar geen zin in hebben. Zucht. Probeerde net een gesprek te beginnen. Had van te voren bedacht hoe ik t zou aanpakken. Ik zeg hey, zegt hij: heb hier geen zin in sorry. Damn.
Het nare is dat het pas kan werken als hij daadwerkelijk gaat inzien dat er een probleem is, dan is het vaak te laat.quote:Op zondag 11 augustus 2013 18:57 schreef Faux. het volgende:
Schizofreen is hij niet, dat durf ik wel met enige zekerheid te zeggen. Hem Intervention laten kijken lijkt me een goed plan, alleen gaat hij daar geen zin in hebben. Zucht. Probeerde net een gesprek te beginnen. Had van te voren bedacht hoe ik t zou aanpakken. Ik zeg hey, zegt hij: heb hier geen zin in sorry. Damn.
En als je een poging waagt met meerdere personen? Echt confronteren?quote:Op zondag 11 augustus 2013 18:57 schreef Faux. het volgende:
Een kat in het nauw.. Wellicht vervreemd je hem dan helemaal van je..quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:06 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
En als je een poging waagt met meerdere personen? Echt confronteren?
Een andere manier is er misschien niet.quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:07 schreef Peter het volgende:
[..]
Een kat in het nauw.. Wellicht vervreemd je hem dan helemaal van je..
15, minderjarig.. als de ouders willen kunnen ze hem gedwongen in een afkickkliniek laten opnemen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:08 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Een andere manier is er misschien niet.
Zoals ik heb begrepen zijn de ouders niet erg betrokken bij deze jongen... misschien dat een groep jongeren/vrienden dat wel is.quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:09 schreef Peter het volgende:
[..]
15, minderjarig.. als de ouders willen kunnen ze hem gedwongen in een afkickkliniek laten opnemen.
Ouders laten praten met een ex-junk en zorgen dat ze de ernst inzien?quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:10 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Zoals ik heb begrepen zijn de ouders niet erg betrokken bij deze jongen... misschien dat een groep jongeren/vrienden dat wel is.
Nee zorgen dat een aantal (ex) vrienden hem confronteren... om op die manier de ernst van de situatie duidelijk te maken.quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:27 schreef Peter het volgende:
[..]
Ouders laten praten met een ex-junk en zorgen dat ze de ernst inzien?
Hij zei dat hij gaat slagen voor school. Maar het zou me verbazen als hij daar de motivatie voor kan opbrengen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:02 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Hoe ziet hij zijn toekomst, heb je dat wel eens gevraagd?
Ik probeer al een tijdje met hem af te spreken, zonder succes. Waarschijnlijk ziet hij de bui al hangen. Ik zal wel een link sturen in de hoop dat hij het zelf kijkt. Heb je linkjes naar afleveringen van Intervention?quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:05 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Het nare is dat het pas kan werken als hij daadwerkelijk gaat inzien dat er een probleem is, dan is het vaak te laat.
Probeer eens of je het voor elkaar krijgt om samen met hem Intervention te kijken, geef aan dat jij je zorgen maakt over hem. Of hij daar nu zin in heeft of niet, er zijn altijd aanknopingspunten om met hem te bespreken. Zoek dan wel een aflevering die aansluit bij zijn situatie.
Lijkt me lastig. Jan heeft momenteel gewoon geen echte vrienden, en het handjevol dat je nog wel als vriend kan bestempelen vindt het alleen maar fijn dat hij verslaafd is. Hij heeft immers de wiet.quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:06 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
En als je een poging waagt met meerdere personen? Echt confronteren?
Niet realistisch helaas. Ik wil de ouders echt buiten schot laten.quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:27 schreef Peter het volgende:
[..]
Ouders laten praten met een ex-junk en zorgen dat ze de ernst inzien?
Als het een volwassene betrof ja, maar hier gaat het nog om een kind. Veel jongvolwassenen experimenteren met drugs - waaronder ik - maar de leeftijd van deze Jan is nog gewoon te vroeg. Ik zou idd professionele hulp inschakelen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 08:55 schreef Brummetje_ het volgende:
Je kan hem niet redden/helpen. Hij moet zelf onder ogen zien en gaan beseffen waar hij mee bezig is, anders is het gewoon zinloos.
gedwongen of zelf gekozen?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 19:43 schreef Faux. het volgende:
Kick voor hen die me geholpen hebben. Hij is opgenomen
geen idee, heb geen contact met mquote:
Dit sowieso. Alleen hoop ik dat ie na afloop niet weer opnieuw begint.quote:
quote:
Kan je hem dat niet het beste zelf vragen?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 23:02 schreef Faux. het volgende:
Alright, geloof ik komt de tijd voor hem in zn kliniek langzaam ten einde. Tijd dus voor 'terugkeer' in het normale leven. Hoe kan ik hem daarbij helpen? Ik verdien genoeg om hem financieel te helpen, maar kan me eigenlijk niet zo snel een situatie voorstellen waarin dat nodig is. Wat zijn andere manieren om hem te helpen? (los van er voor m zijn, natuurlijk)
Vragen is lastig, om hulp vragen is niet iets dat hij snel zal doen. Neemt niet weg natuurlijk dat hulp gewaardeerd kan wordenquote:Op zaterdag 29 maart 2014 23:15 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Kan je hem dat niet het beste zelf vragen?
Vraag hem gewoon of hij denkt dat het goed voor hem is als jij hem zou helpen en of hij daar überhaupt op zit te wachten.
Ik sprak m net, voor t eerst sinds lang. Dus nee, ik spreek m niet echt vaak helaas. Hoop dat daar verandering in komt.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 23:20 schreef vera166 het volgende:
Spreek je hem nu wel weer?![]()
Mooi zeg. Hopen dat het hem goed blijft gaan. En leuk dat je nog wat van je liet horen, ik kon me dit topic nog wel herinneren dus![]()
Succes!!
Ja, zelf vragen is lastig. Maar als jij het aanbied is die stap al een stuk kleiner voor hem natuurlijk. Verder denk ik niet dat je heel veel kan en moet doen. Hij zal het op eigen kracht moeten doen verder.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 23:26 schreef Faux. het volgende:
[..]
Vragen is lastig, om hulp vragen is niet iets dat hij snel zal doen. Neemt niet weg natuurlijk dat hulp gewaardeerd kan worden
Ik zal het aanbieden, maar verwacht dat hij niet zal toegeven. En klopt, hij zal het op eigen kracht moeten doen. Maar een helpende hand kan geen kwaadquote:Op zaterdag 29 maart 2014 23:48 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja, zelf vragen is lastig. Maar als jij het aanbied is die stap al een stuk kleiner voor hem natuurlijk. Verder denk ik niet dat je heel veel kan en moet doen. Hij zal het op eigen kracht moeten doen verder.
Ik denk dat je hiermee de spijker op de kop slaatquote:Op zondag 30 maart 2014 11:10 schreef beestjuh het volgende:
Het is niets nieuws onder de zon dat juist mensen met een bovengemiddelde intelligentie zich verliezen in drank of drugs. Om het eeuwige gemaal van je gedachten te dempen, om de verveling van dag in, dag uit onderpresteren niet te bemerken, om je even niet anders te voelen dan de rest maar gewoon leuk mee te kunnen doen met een groep, al bestaat die groep uit de verkeerde mensen, om gewoon even te kunnen genieten zonder zorgen.
Hobby's... niet echt. Ik denk dat hij zich vaak verveelde. Hij was geloof ik wel iemand die graag op het internet hing, om dumpert-achtige sites af te struinen naar leuke filmpjes. Maar voor de rest zou ik niet iets specifieks kunnen noemen. Hij heeft ooit geschaakt, maar denk niet dat hij dat nu weer zou doenquote:Het lijkt me dat je hem een plezier kan doen door hem te helpen nieuwe uitdagingen in zijn leven op te zoeken, had hij hobby's voor dit gebeurde? Waar lagen vroeger zijn interesses en zou hij die nu willen verdiepen? Probeer iets te vinden waar hij zijn intelligentie bij nodig heeft, iets waar hij wordt uitgedaagd om met originele oplossingen te komen, iets waarbij hij andere mensen een plezier kan doen en resultaat ziet van zijn inzet. School is vaak niet adequaat ingericht voor mensen die méér in hun mars hebben dan gemiddeld, ook het gymnasium niet. Misschien is hij zelfs hoogbegaafd, en dan niet het soort waaruit 99% van Fok blijkt te bestaan. Er zijn instanties die hem daarbij kunnen begeleiden en daar lijkt het me zeker nog niet te laat voor.
Grootste probleem hierbij is dat hij erg moeilijk is om te bereiken. Ik weet niet hoe de regels omtrent mobieltjes zijn in zo'n kliniek, maar een goed gesprek is erg moeilijk helaas. Maar als ik hem een goed te spreken krijg, zal ik het zeggenquote:Maar boven alles, laat hem merken dat je hem graag vaker zou zien, dat je voor hem klaar staat en dat hij alles bij je kwijt kan. Zo'n vriend als jij zal hem dierbaarder zijn dan welk verdovend middel dan ook. Hopelijk kun je de leegte die hij voelt al wat vullen door er gewoon te zijn zoals je bent.
Thanks matequote:Op zondag 30 maart 2014 11:50 schreef Sangha het volgende:
Jeetje kerel, wat een verhaal. Ik heb net alles gelezen en Jan kan erg blij zijn met een vriend als jij. Je bent nu al bezig met na te denken over wat je voor hem kan doen qua terugkeer. Ik kan daar specifiek niets over zeggen wat je daarvoor kan doen, ik denk alleen wel dat als jij zo'n vriend blijft als je al bent, dat dat op zich al zo enorm waardevol is. Het doet me wel wat dit zo te lezen. Complimenten voor jou!
Ik snap dat wel en dat past goed bij je sociale karakter, maar waar het vaak om gaat is intentie en als jouw intentie goed is dan zal het niet zo'n vaart lopen met dat het bemoeierig overkomt. Je hoeft er ook niet 'vol' in te gaan, als je maar aan de zijlijn meeloopt en een oogje in het zeil houdt, zodat je als vriend, waar nodig, af en toe een steun in de rug kan zijn. Dat kan hij wel gebruiken en daar zal hij je vast erg dankbaar voor zijn.quote:Op zondag 30 maart 2014 12:31 schreef Faux. het volgende:
Thanks mate
Ik denk dat je als vriend juist op zulke momenten er voor iemand moet zijn, vandaar. Maar toch ben ik bang dat ik 'op de verkeerde stoel' ga zitten, zeg maar. Dat ik me bezig houd met zaken die me niet aangaan en dat ik mezelf te veel met zijn leven bemoei
Amenquote:Op zondag 30 maart 2014 12:43 schreef Sangha het volgende:
[..]
Ik snap dat wel en dat past goed bij je sociale karakter, maar waar het vaak om gaat is intentie en als jouw intentie goed is dan zal het niet zo'n vaart lopen met dat het bemoeierig overkomt. Je hoeft er ook niet 'vol' in te gaan, als je maar aan de zijlijn meeloopt en een oogje in het zeil houdt, zodat je als vriend, waar nodig, af en toe een steun in de rug kan zijn. Dat kan hij wel gebruiken en daar zal hij je vast erg dankbaar voor zijn.
Ik heb daar zelf wel ervaring mee. Ervan uitgaande dat het helpt zou hij er dus van kunnen opknappen, dat is een fijne werking.quote:Op zondag 30 maart 2014 12:51 schreef Faux. het volgende:
[..]
Amen
Ik denk dat dat de juiste manier van handelen is. Nu nog zorgen dat hij weet dat ik er voor 'm ben, en dan maar afwachten I guess
Iemand trouwens bekend met de bijwerkingen van antidepressiva? Hij slikt het, maar ben geen arts dus heb geen flauw benul hoe je daar iemand bij kan ondersteunen
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 08:11 schreef Barbusse het volgende:
Die Jan mag God op z'n blote knietjes danken voor een vriend als TS.
Is dit dé Jan?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:57 schreef gajonkohalen het volgende:
Dag iedereen, leuk om terug te lezen hoe ver ik was en hoe fucking cool het is als iemand zoveel voor je over hebt ookal kan die persoon op dat moment van jouw part doodvallen. Geen idee of we weer vriendjes worden faux, maar verander jij aub mijn username met die speciale knopjes van me dan zijn we al op weg :p
Bevestig me Faux.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 01:02 schreef Kyubey het volgende:
[..]
Is dit dé Jan?
Mooi verhaal, dit topic. Helemaal clean?
Confirmed. Congrats manquote:
gj mattiequote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:23 schreef Faux. het volgende:
Schop om te laten weten hoe veel er bereikt kan worden in een jaar. We spraken elkaar in t echt vandaag voor het eerst in twee jaar. Hij zag er gezonder en normaler uit dan ooit. En zei dat ie goede cijfers haalt op school.
Fuck yeah
Dus toen deze situatie speelde had je hem ook al een jaar niet meer gezien? En ondertussen ook helemaal niet?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:23 schreef Faux. het volgende:
Schop om te laten weten hoe veel er bereikt kan worden in een jaar. We spraken elkaar in t echt vandaag voor het eerst in twee jaar. Hij zag er gezonder en normaler uit dan ooit. En zei dat ie goede cijfers haalt op school.
Fuck yeah
Nou hij heeft er wel s slechter uitgezien, das t enige, zonder hem verder voor beest uit te makenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:51 schreef Zolder het volgende:
[..]
Dus toen deze situatie speelde had je hem ook al een jaar niet meer gezien? En ondertussen ook helemaal niet?
Dan zijn jullie toch geen vrienden, meer klasgenoten of een kennis
Je praat trouwens een beetje over hem alsof het een beest is ''hij zag er gezonder en normaler uit dan ooit''. Je mag hem nu wel weer normaal behandelen![]()
1. Is hij verslaafd of niet (dit denk je, dit weet je) ? Verslaafd zijn is iets niet meer onder controle hebben. Mogelijks heeft hij dit wel nog onder controle. Mogelijks niet. Wat doet je denken (geloven) van niet ?quote:Op zondag 11 augustus 2013 01:55 schreef Faux. het volgende:
Ik heb erg lang een goede vriend gehad (pseudoniem Jan) met wie ik erg intensief contact had. Perfecte vriendschap, met vertrouwen, lol en gezelligheid. Jan was een erg intelligente gymnasiast die t later zou gaan maken. Dat wist ik zeker. Dit speelde zich tijdens de eerste jaren van de middelbare school af. Jan besloot echter wiet te proberen en hij raakte, niet geheel onverwachts, verslaafd. Niet alleen aan wiet, maar aan elke denkbare drug. Hij doet letterlijk alles wat fout/illegaal is - en hij is nog niet eens zestien. Door zijn verslaving, waarvan ik in het begin al alles geprobeerd had om dat tegen te houden, verwaterde onze vriendschap.
Een jaar heb ik machteloos zitten toekijken hoe hij zichzelf kapot maakte maar ik kan het niet langer. Ik weet dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is, maar iemand moet 'm redden voor het te laat is. Ik ben de enige die nog om hem geeft (zijn ouders lijkt het niet heel veel te schelen) en ik wil Jan tegen zichzelf beschermen. Hij verdient dit niet, hij maakt alles waar hij ooit van droomde kapot. Ik heb, na een jaar amper contact, met hem gepraat, maar hij wil er niets van weten. Jan wisselt van onderwerp, ontwijkt vragen en neemt me niet serieus. Hoe hard ik ook duidelijk maak dat ik hem wil helpen, weer vrienden wil worden en weet ik niet wat; het helpt niets. Hij is van mening dat het een leuk, onschuldig avontuur is. Maar, zoals gezegd, Jan is slim en weet dondersgoed waar hij mee bezig is en ik geloof ook wel dat hij er van af wil. Oftewel: het is nog niet helemaal verloren.
Beste FOK!kers, hoe kan ik m 'redden'? Neem van mij aan dat er echt actie nodig is, dat het niet om een onschuldig jointje gaat. Ik weet dat ik niet zijn moeder ben maar voel me desondanks verantwoordelijk om hem, mijn grote vriend Jan, te redden. Maar hoe? Wat moet ik zeggen of doen of wat dan ook om te zorgen dat hij ophoudt?
quote:
quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:23 schreef Faux. het volgende:
Fuck yeah
Lol. Ik merk nu pas (stomme kloot, die ik benquote:Op zaterdag 1 februari 2014 19:43 schreef Faux. het volgende:
Kick voor hen die me geholpen hebben. Hij is opgenomen
Ok, dus eind goed, al goed.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 22:23 schreef Faux. het volgende:
Fuck yeah
Ik wil je in ieder geval hartelijk bedanken, beste manquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:18 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Lol. Ik merk nu pas (stomme kloot, die ik ben) dat ik op redelijke oude berichten hier van je zit te reageren. Je openingspost was maanden geleden. Ik moet beter op de datum (in een openingspost) leren letten. Het is precies een thriller waar ik ingevallen ben. Soort (vervolg) verhaal. Ik ben bijna mee met je verhaal. Hij is opgenomen ondertussen... en komt nu terug vrij...
[..]
Ok, dus eind goed, al goed.
Lol.
De volgende keer, start ik met een topic eerst onderaan te lezen.
@hugecooll, heb je soms een tasje koffie ofzo voor me (ben precies nog niet goed wakker, of uitgeslapen).
Anyway, leuk om horen en lezen dit. Een eind goed, al verhaal. Dat horen we graag![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |