--Hersenen zijn waarschijnlijk noodzakelijk voor de mens en voor zijn menselijk bewustzijn . Maar ook dieren of planten en alles heeft misschien wel een andere soort of vorm van bewustzijn, dat het dan zonder hersenen doet...quote:
Een discussie tussen Searle en Dennett, moet zeggen dt ik aan Searles kant sta: http://www.nybooks.com/ar(...)ge/?pagination=falsequote:Op donderdag 8 augustus 2013 09:32 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Counsciousness and the brain
De bekende filosoof Searle behandelt hier op een TEDx bijeenkomst in Zwitserland de bekende vraag naar bewustzijn. Wat is bewustzijn?
Ik geloof dat de breed verspreide visie dat we in principe begrijpen hoe de mens ontstaat uit een bevruchte eicel niet te verenigen is met logica en betawetenschap.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 08:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Eeuhm voordat ik hierop reageer wil ik graag weten of je dit denkt omdat het een conclusie is die logisch volgt uit de kennis en observaties die we hebben, of dat je hierin gelooft juist ongeacht wetenschappelijke kennis / logica. Niet dat de ene instelling minder zou zijn dan de andere, maar ze vragen om een ander soort rreactie.
Ik vinde "de echte jezus" trouwens wel een beetje opschepperig
Dacht eerst dat het een quote was van jou uit dat vorige topic. Maar dat is dus iets dat iemand anders gezegd heeft waar je volledig achter staat?
Ik ook. De kern van het verschil is:quote:Op donderdag 8 augustus 2013 09:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Een discussie tussen Searle en Dennett, moet zeggen dt ik aan Searles kant sta: http://www.nybooks.com/ar(...)ge/?pagination=false
In de wetenschap kiest een extern perspectief: we zijn waarnemers die buitenaf naar iets kijken. Dat maakt het objectief, omdat iedereen er naar kan kijken, zodat het een gedeelte ervaring oplevert.quote:Dennett thinks the conclusion, that there are no conscious states, follows from two axioms that he holds explicitly, the objectivity of science and verificationism. These are, first, that science uses objective or third-person methods, and second, that nothing exists which cannot be verified by scientific methods so construed.
Is dat zo?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 17:00 schreef deelnemer het volgende:
In de wetenschap kiest een extern perspectief: we zijn waarnemers die buitenaf naar iets kijken. Dat maakt het objectief, omdat iedereen er naar kan kijken, zodat het een gedeelte ervaring oplevert.
Het niet volgen kan van drie dingen afhangen:quote:Op donderdag 8 augustus 2013 16:22 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik geloof dat de breed verspreide visie dat we in principe begrijpen hoe de mens ontstaat uit een bevruchte eicel niet te verenigen is met logica en betawetenschap.
Die gangbare visie gaat ervan uit dat de sleutel tot dit begrip gelegen is in het DNA dat alle informatie zou bevatten voor dit proces en niet alleen de informatie, maar ook de stuwende kracht achter de realisatie hiervan.
Ik geloof op logische en betawetenschappelijke redenen dat dit onjuist is, en in eenvoudige woorden wordt in het door mij aangehaalde stukje ook geformuleerd hoe ik er zelf tegenaan kijk.
Ik zou het zelf niet zo formuleren als in dit stukje, maar ik ben het er wel mee eens.
Ik kan wel proberen het wat exacter te formuleren, maar aangezien ik toch sterk met de mogelijkheid rekening houd dat niemand in dat geval kan volgen wat ik bedoel, zoals de ervaring mij geleerd heeft, kan ik mij die moeite wel besparen.
Het stukje wat ik aanhaal heeft daarbij het bijkomende voordeel dat het ook nog eens een spirituele visie overdraagt waar ik het wel mee eens ben, maar die ik niet kan bewijzen.
Ik weet niet zo goed in hoeverre het eerste direct het gevolg is van het tweede (en dan bedoel ik niet dat ik het ermee oneens ben en het gewoon zwaker verwoord, ik weet het gewoon echt nietquote:Op donderdag 8 augustus 2013 17:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik ook. De kern van het verschil is:
[..]
In de wetenschap kiest een extern perspectief: we zijn waarnemers die buitenaf naar iets kijken. Dat maakt het objectief, omdat iedereen er naar kan kijken, zodat het een gedeelte ervaring oplevert.
Omdat we zelf deel uitmaken van de werkelijkheid is er ook intern perspectief: we ervaren onszelf van binnen uit. Dat maakt het subjectief, omdat niemand kan zich kan verplaatsen in een ander, en kan voelen wat de ander voelt.
Dat zijn twee alternatieve perspectieven op dezelfde realiteit (als we uitgaan van een monistisch wereldbeeld ipv een dualistisch wereldbeeld). Dit zijn al eeuwenoude ideeen, en het debat over het bewustzijn heeft ons nog niet veel verder gebracht.
Dennett neemt een filosofisch positie in die in Amerika sterk vertegenwoordigd is. Het wegredeneren van het subjectieve perspectief, om zo alleen het meetbare over te houden. Dit hangt samen met het behaviorisme, empiricisme en pragmatisme. Men kijkt alleen van buitenaf naar de wereld. Men ziet de wetenschap alleen in termen van wat meetbaar en toetsbaar is. Men heeft geen oog voor de aard van werkelijkheid in zichzelf, en doet alsof deze niet bestaat. Alleen de buitenkant bestaat.
Nee, met beide. Het is daarom illustratief voor deze discussie.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 17:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat zo?
Vanuit dat perspectief kun je, als je het mij vraagt, geen zinnig woord zeggen over de relativiteitstheorie. Als je het mij vraagt werkt ook de wetenschap uitsluitend met een deelnemersperspectief.
Maar goed, deze discussie hebben we al eens gehad. Het onderscheid is mij tot op heden raadselachtig gebleven.
Dat is wat ik bedoeld met: het zijn twee perspectieven op dezelfde realiteit. Er is een correspondentie tussen beide mogelijk. De ervaring van rood correspondeert met een lichtfrequentie van 4,6 × 1014 Hz.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 17:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Het niet volgen kan van drie dingen afhangen:
1. De ontvanger, ik kan niets garanderen behalve dan dat ik mijn uiterste best zal doen je te begrijpen.
2. De zender, hoe duidelijker je het verwoord hoe groter de kans dat de ontvanger het begrijpen.
3. De interne consistentie, als het argument niet logisch samenhangt kn zowel de ontvanger als de zender zo hard mogelijk zijn/haar best doen, maar zal het niet duidelijk worden
Ik ben erg benieuwd naar
1, waarom zou een machnische verklaring niet mogelijk zijn het "gedrag" van een plant te beschrijven. Je reageert met een stuk over DNA, maar een mechanische evrklaring is meer dan DNA allen natuurlijk, ook chemische interacties met de omgeving bijvorbeeld.
2,Hoe je denkt / wat je bedoelt met een energetisch veld dat blauwdrukken bevat
[..]
Ik weet niet zo goed in hoeverre het eerste direct het gevolg is van het tweede (en dan bedoel ik niet dat ik het ermee oneens ben en het gewoon zwaker verwoord, ik weet het gewoon echt niet)
Het onderscheid is duidelijk en er zijn duidelijke overeenkomsten te herkennen. Toch denk ik dat het niet per se uitgesloten is subjectieve ervaringen op een redelijk objectieve manier te benaderen. Veel onderzoek in perceptie begint bijvoorbeeld met algemene / universele ervaringen om die daarna zo objectief mogelijk te onderzoeken.
Bijvoorbeeld image aftereffects (kijken naar een rood figuur, daarna naar een wit vlak en je ziet het figuur in het groen) is iets dat je niet buiten ervaring kunt plaatsen. Ik ervaar het, jij ervaart het, etc, maar het blijft een ervaring. Toch is het mogelijk gbleken deze interne ervaring op een "externe" manier te beschrijven en verklaren.
Hetzelfde zou moeten gelden voor in ieder geval een deel van de vragen binnen bewustzijn, ondanks dat ik niet in jouw bewustzijn kan kijken, kunnen we het er allebei over eens zijn dat er iets is dat we bewustzijn noemen dat gedeeld wordt door alle mensen.
Hmm ben niet helemaal tevreden met hoe ik het geschreven heb, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?
Ah zo.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is wat ik bedoeld met: het zijn twee perspectieven op dezelfde realiteit. Er is een correspondentie tussen beide mogelijk. De ervaring van rood correspondeert met een lichtfrequentie van 4,6 × 1014 Hz.
Ik ga uit van twee gedachten:
1. Van buitenaf naar iets kijken en van binnenuit iets ervaren, zijn twee complementaire perspectieven. Het zijn twee alternatieve talen en kunnen in elkaar vertaald worden.
2. De ervaringen en perspectieven van iedereen zijn terug te voeren zijn op één samenhangende objectieve werkelijkheid zonder contradicties.
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:34 schreef deelnemer het volgende:
Searle zegt dat alles dat je kunt meten tot het objectieve perspectief behoort. Het bewustzijn behoort tot het deelnemersperspectief en is niet meetbaar.
Ik geloof toch dat Dennett gelijk heeft.
Hij lijkt hier de kracht van emergentie te onderschatten. Een auto is ook meer dan de onderdelen. Dat wil niet zeggen dat de aard van een auto fundamenteel onkenbaar is. Hetzelfde lijkt te gelden voor bewustzijn.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:59 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ah zo.
het komt op mij over alsof Dennett zou zeggen; als je alles weet over rood en de functies van het oog + cortex, dan weet je hoe de ervaring van het zien van rood voelt, terwijl Searle zegt; alles over rood & ogen en hersenen is leuk en aardig, maar de ervaring van het zien van rood kan niet zomaar teruggebracht worden naar die zaken, de ervaring is meer dan alleen puur die onderdelen.
Searle bedient zichzelf ook wel van een aantal stromannen als je het mij vraagt. Uit de link die je eerder postte:quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:59 schreef oompaloompa het volgende:
Denett zegt: ervaringen zijn onwetenschappelijk
Searle zegt: Niet altijd, als je de ervaring wilt begrijpen, moet je hem niet negeren. Juist door zo "wetenschappelijk" te doen ga je helemaal voorbij aan het punt, je verklaart bewustzijn niet maar negeert het terwijl je de easy problems bespreekt.
Hij begint met te zeggen dat Dennett beweert dat bewustzijn niet bestaat, om daar vervolgens vanalles uit af te leiden. Een soort grote reductio ad absurdum.quote:1.
Dennett denies the existence of consciousness.
2.
He is mistaken in thinking that the issue about the existence of consciousness is a matter of rival intuitions.
3.
The philosophical argument that underlies his view is fallacious. It is a fallacy to infer from the fact that science is objective, the conclusion that it cannot recognize the existence of subjective states of consciousness.
4.
The actual arguments presented in his book, which show that conscious states are often paradoxical, do not show that they do not exist.
5.
The distinction between appearance and reality, which arguments like his appeal to, does not apply to the very existence of conscious states, because in such cases the appearance is the reality.
Those are the chief points I want to make.
Het zij je vergeven hoor.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:13 schreef oompaloompa het volgende:
Hey ik heb Denett niet gelezen, ik moet maar vertrouwen op een redelijk correcte weergave van het probleem, wat dus blijkbaar niet altijd helemaal gebeurt
Alhoewel ook in die andere link een stuk netter over Denett gesproken wordt en ook daar staat dat Denett the hard problem negeert / doet alsof het niet bestaat.
(overigens ook een interessanter doch minder bitchy stuk om te lezen imo)
Nog een daarmee samenhangende opmerking:quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:59 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ah zo.
het komt op mij over alsof Dennett zou zeggen; als je alles weet over rood en de functies van het oog + cortex, dan weet je hoe de ervaring van het zien van rood voelt, terwijl Searle zegt; alles over rood & ogen en hersenen is leuk en aardig, maar de ervaring van het zien van rood kan niet zomaar teruggebracht worden naar die zaken, de ervaring is meer dan alleen puur die onderdelen.
Denett zegt: ervaringen zijn onwetenschappelijk
Searle zegt: Niet altijd, als je de ervaring wilt begrijpen, moet je hem niet negeren. Juist door zo "wetenschappelijk" te doen ga je helemaal voorbij aan het punt, je verklaart bewustzijn niet maar negeert het terwijl je de easy problems bespreekt.
Bewustzijn is niet meetbaar. Het ook niet duidelijk of iedereen rood op dezelfde manier ervaart.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]Go Dennett!
![]()
Zoals je het standpunt van Searle hier verwoordt klinkt het ook als evidente onzin. Het bewustzijn is helemaal niet prive in die zin. Het bewustzijn is op allerlei manieren waarneembaar en meetbaar.
Zoals ook al eerder gezegd: als het prive was in die zin zou je een kind nooit woorden kunnen leren voor mental states.
Ehm, zou je ditzelfde niet kunnen zeggen van *alles* dat de wetenschap meet? Of 'een meter' er voor jou hetzelfde uitziet als voor mij kun je tenslotte ook niet weten.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Bewustzijn is niet meetbaar. Het ook niet duidelijk of iedereen rood op dezelfde manier ervaart.
We leren onze interne ervaringen te af te stemmen mbv gemeenschappelijk toegankelijke correlaten: bijvoorbeeld: tranen = verdriet. Maar hoe een ieder dat ervaart, is niet meetbaar.
Mijn punt was dat 'de vrije wil' geen fenomeen is, maar een begrip zoals God.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:16 schreef Molurus het volgende:
Ik moet hier even terugdenken aan de discussie over Dennett's uitleg van 'vrije wil' bijvoorbeeld. Dennett legt het uit als een andere definitie / interpretatie van 'vrije wil', deelnemer is van mening dat wat Dennett 'vrije wil' noemt helemaal geen vrije wil is.
Dat is een dooddoener.quote:Het valt weer terug op een kernpunt dat Dennett maakt in beide discussies:
"If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not real magic."
Ik zou in dit verband niet spreken van verklaringen maar van ontoetsbare hypotheses. (Aangenomen dat je de magische uitleg van vrije wil bedoelt.)quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mijn punt was dat 'de vrije wil' geen fenomeen is, maar een begrip zoals God.
Keuzes maken is een fenomeen. De vrije wil is een verklaring voor dit fenomeen.
Dat bomen vrucht dragen is een fenomeen. God is een verklaring voor dit fenomeen.
Dat is helemaal geen dooddoener. Het illustreert precies de vooroordelen van mensen ten aanzien van beide verschijnselen. In de perceptie van veel mensen houden beide begrippen op te bestaan zo gauw je ze verklaart, op wat voor manier dan ook.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:42 schreef deelnemer het volgende:
De betekenis van het begrip 'de vrije wil' kun je niet zomaar op eigen houtje veranderen, zoals Dennett dat doet. Noch heeft Dennett het bewustzijn verklaart in zijn zijn boek met die titel.
[..]
Dat is een dooddoener.
Nee. Bij het meten van een lengte, is de lengte eenheid 'meter' niet afhankelijk van de persoon die meet.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehm, zou je ditzelfde niet kunnen zeggen van *alles* dat de wetenschap meet? Of 'een meter' er voor jou hetzelfde uitziet als voor mij kun je tenslotte ook niet weten.
Dat is meetbaar, maar niet te vertalen in iemands ervaringen.quote:Wat bedoelen we in dit geval eigenlijk met 'hetzelfde'? Dezelfde neuronen in de hersenen die het registreren? Of het wel dezelfde emoties oproept? (In essentie ook een hersenproces. Wat mij betreft in potentie ook meetbaar.)
En al even onmogelijk om te weerleggen.quote:Deze vraag lijkt in het genre solipsisme te vallen. Ik kan niet weten dat jij bestaat, en jij kunt niet weten dat ik besta.
Kun je dit weten dan?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee. Bij het meten van een lengte, is de lengte eenheid 'meter' niet afhankelijk van de persoon die meet.
Klopt. Maar niet elke onweerlegbare gedachte is even zinvol. De meeste zijn totaal zinloos.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:50 schreef deelnemer het volgende:
En al even onmogelijk om te weerleggen.
Daarmee kun je het bestaan van de vrije wil dus aan de kant schuiven. Dat is prima. Niet zo mooi is het. om het begrip te handhaven en er iets anders mee te bedoelen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou in dit verband niet spreken van verklaringen maar van ontoetsbare hypotheses. (Aangenomen dat je de magische uitleg van vrije wil bedoelt.)
Hoe dan ook kampen beide hypotheses met een interactieprobleem. Het kan niet tegelijk onwaarneembaar zijn en een waarneembaar verschijnsel verklaren. Indirecte waarneming is ook waarneming.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Begrippen verdwijnen, als je hetgeen waarvoor ze staan anders verklaard. Het begrip 'bezeten' gebruikt niemand meer letterlijk. Daarvoor moet je in geesten geloven, die in je gaan zitten.quote:Dat is helemaal geen dooddoener. Het illustreert precies de vooroordelen van mensen ten aanzien van beide verschijnselen. In de perceptie van veel mensen houden beide begrippen op te bestaan zo gauw je ze verklaart, op wat voor manier dan ook.
Dat is pas een dooddoener.
Het zou net zo idioot zijn om een verklaring voor bliksem uit te leggen als een claim dat bliksem niet bestaat.
Het begrip 'de vrije wil' betekent letterlijk dat je wil vrij is in te vullen / onbepaald is. Dat is incompatibel met het determinisme.
[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 08-08-2013 21:08:13 ]The view from nowhere.
Een lichtfrequentie van 4,6 x 1014 Hz is geen ervaring van het bewustzijn ?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is wat ik bedoeld met: het zijn twee perspectieven op dezelfde realiteit. Er is een correspondentie tussen beide mogelijk. De ervaring van rood correspondeert met een lichtfrequentie van 4,6 × 1014 Hz.
Ik ga uit van twee gedachten:
1. Van buitenaf naar iets kijken en van binnenuit iets ervaren, zijn twee complementaire perspectieven. Het zijn twee alternatieve talen en kunnen in elkaar vertaald worden.
2. De ervaringen en perspectieven van iedereen zijn terug te voeren zijn op één samenhangende objectieve werkelijkheid zonder contradicties.
Je neemt een stok met een bepaalde lengte. Je spreekt af dat dit de lengte eenheid is, en je noemt het een meter. Als iemand vindt dat een stok de lengte heeft van een meter, dan leg je hem naast de eerste stok. Als ze even lang zijn is het een meter, en anders niet.quote:
De vraag is of de belevingswereld objectiveerbaar is.quote:Klopt. Maar niet elke onweerlegbare gedachte is even zinvol. De meeste zijn totaal zinloos.
Daar zit inderdaad de kern van het probleem. Men heeft een a priori verklaring ('magie') en legt dan elke andere verklaring uit als een bewering dat het verschijnsel niet bestaat. (Of welk verschijnsel dan ook waarvoor men een a priori verklaring heeft.)quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Begrippen verdwijnen, als hetgeen waarvoor ze staan anders verklaard. Het begrip 'bezeten' gebruikt niemand meer letterlijk. Daarvoor moet je in geesten geloven, die in je gaan zitten.
Er is als je het mij vraagt niemand die vrije wil uitlegt als onbepaaldheid. Vrije wil is juist wel bepaald, je mag het alleen niet aanwijzen. Dan is het geen magie meer.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:13 schreef deelnemer het volgende:
Het begrip 'de vrije wil' betekent letterlijk dat je wil vrij is in te vullen / onbepaald is. Dat is incompatibel met het determinisme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |