abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132516335
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:32 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Vreemd, hij bleef daar echt op hameren. Nu wijk ik wel eens uit als het rij-spoor beter is echter rij ik over het algemeen precies in het midden. Dat laat ook wel zien dat ik geen plannen heb om van rijstrook te wisselen. Iets wat jij misschien wel doet door links te rijden (net alsof je op het punt staat er 1 op te schuiven).

Ik heb mijn rijbewijs net, geen idee hoelang jij hem hebt. :)
Ik heb 'm sinds April.
pi_132516735
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 16:16 schreef picodealion het volgende:

[..]

Ik heb 'm sinds April.
Hm apart ;)
pi_132753366
Ik ga een vrijdag beginnen! Eerste les, heb er zin an!
pi_132900357
Sinds kort ook begonnen met mijn motor rijlessen en heb over een week AVB, spannend!
Alles gaat opzich wel redelijk alleen die korte slalom is echt een vervelende.
De 8 gaat ook nog niet als de beste maar hij gaat wel, zit steeds met mijn gas te spelen wat ik niet moet doen, zelfde met die slalom eigenlijk.
Ben benieuwd of het mij gaat lukken de aankomende lesjes om dit onder de knie te krijgen. (zaterdag en maandag).
dit zijn beide 1 uur en 40 minuten lessen met ongeveer een half uur reistijd in totaal naar de locatie en weer terug.

Dus nog 2 uur oefenen, ik hoop dat het genoeg is.

Vandaag was het trouwens lessen in de stromende regen.. wat een drama is dat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tijgerbroodje op 04-11-2013 20:06:49 ]
pi_132917872
Och, ik was meestal wel blij met die lessen in de regen, Leer je direct hoe de motor zich gedraagt op een wat minder stroef wegdek.
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
pi_132918014
Nouja ik was ook wat te extreem over drama, was meer drama dat de handschoenen, broek en jas lek waren en dat de helm hele tijd besloeg. ;) Binnenkort toch maar is kijken voor wat eigen spul.
pi_132918423
Oh, dat is de moeite meer dan waard. Lekker je eigen kleding aan in plaats van zompige en zeiknatte zooi waar anderen al uren in hebben zitten zweten. Rij je meteen een stuk prettiger.
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
pi_132918498
@ Plaats op de weg discussie:

Je moet rijden waar je alle automobilisten kunt zien en zij jou. Doorgaans is dat links van het midden o.a. omdat de automobilist je dan ziet in zijn linker buitenspiegel én de achteruitkijkspiegel. Ook kan tegemoetkomend verkeer je beter zien. Wanneer de situatie zo is dat je een weg hebt me verkeer van twee richtingen, over twee stroken op dezelfde baan met een onderbroken streep loop je, als je teveel naar rechts rijdt, de kans dat mensen die links tegemoet komen je niet zien. Opzich is dát niet zo erg, maar als er achter die tegenligger iemand met haast zit die wil gaan inhalen ziet die jou ook niet. Dan kan het dus zomaar gebeuren dat hij zijn auto gewoon naar links zwiept nadat hi jde auto die voor jou rijdt voorbij is. En da's niet prettig, als jij net daar rijdt.

Anders is het bijvoorbeeld op een snelweg met twee stroken waarbij jij op de linker strook zit. Ga je daar weer teveel naar links zitten, kunnen automobilisten op de rechter strook jou niet zien in hun buitenspiegels. Zelfde weer, als die wil inhalen doet die dat met een beetje pech als die een gaatje ziet. Dat gaatje is er niet want jij rijd daar, maar als jij links op de strook zit kan die automobilist je niet zien, want dan zit je achter de auto voor je.

Althans, zo is het mij geleerd en ben ik het ook verder gaan doen. Mijn instructeur zei altijd dat je zélf moet zoeken naar bestuurders die jij niet ziet. Constant zoeken naar mogelijke schuilplaatsen voor mensen die middels vierwillig blik een moordaanslag op je willen plegen. Als je een auto ziet, wil dat nog niet zeggen dat jij ook in het zicht van die auto bent natuurlijk. Je moet de chauffeur aan kunnen kijken en dat vereist soms andere plaatsing op de weg. En natuurlijk mag je er dan nog nooit vanuit gaan dat je zelf ook gezien bent, maar da's weer een ander punt van het motorrijden.

Edit: Daarnaast is het ook altijd wel handig om in de gaten te houden van welke kant mogelijk gevaar komt, en dan aan de ándere kant wat meer ruimte af te dwingen zodat je nog eens kunt uitwijken als er iemand over je heen wil rijden.

Gelukkig wordt het vrij snel een routineklusje, dat uitkijken op de motor. Wel alert blijven natuurlijk, maar dat soort gevaren spot je steeds makkelijker naarmate je meer ervaring (ervaring != lessen) hebt.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_132918796
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 10:48 schreef Tijgerbroodje het volgende:
Nouja ik was ook wat te extreem over drama, was meer drama dat de handschoenen, broek en jas lek waren en dat de helm hele tijd besloeg. ;) Binnenkort toch maar is kijken voor wat eigen spul.
Op het moment dat je zeker weet dat je door wilt gaan met motorrijden zou ik per direct een eigen pak gaan aanschaffen. Kost wat, maar je staat niet bij thuiskomst nog drie uur te schrobben onder de douche om de lucht van andermans angstzweet van je af te krijgen :r En uiteindelijk heb je het toch nodig :) Als je tijdens je lessen al een eigen pak draagt, kun je er ook al vast aan wennen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_132918977
Als je aan een pak moet wennen doe je iets niet goed.
pi_132919240
Mwa, wennen is misschien niet het goede woord nee. Maar ik kan me bijvoorbeeld nog wel herinneren dat ik een les continue verkeerd schakelde toen ik de eerste keer met motorlaarzen reed in plaats van gewone schoenen.

Het rijdt in ieder geval een heel stuk prettiger in een eigen, goed passend pak, laat ik het zo zeggen :) Het mijne wapperder bijvoorbeeld alle kanten op. Niet echt prettig, zeker niet als je nog gevoel voor de motor probeert te krijgen.
pi_132920482
De eerste les van afgelopen vrijdag is me trouwens erg goed bevallen!
Helaas wilde er een motor van de rijschool niet starten (rijd samen met mijn vriendin) en moesten we dus samen doen met 1 motor. Daarnaast vond de instructeur het te glad om al direct de noodstop te oefenen (had ervoor geregend) en moest de motor dus op de aanhanger weer mee terug naar de rijschool.
Heb echter wel direct een volledige cursus geboekt en omdat ik samen met mijn vriendin ga lessen voor een leuk prijsje!

Donderdag mogen we weer, hopelijk is het dan niet te glad en kunnen we wel fatsoenlijk de noodstop oefenen.
pi_132920603
Ik neem aan dat je de noodstop nu niet mag doen omdat het tevens je eerste keer zal zijn?
Want je zult in de praktijk toch ook een noodstop moeten kunnen maken als het regent of als het geregend heeft ;).
pi_132922504
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:22 schreef Anne het volgende:
Ik neem aan dat je de noodstop nu niet mag doen omdat het tevens je eerste keer zal zijn?
Want je zult in de praktijk toch ook een noodstop moeten kunnen maken als het regent of als het geregend heeft ;).
Ik neem inderdaad ook aan dat het te maken had met het feit dat het mijn eerste keer op een motor was.
pi_132922936
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 13:25 schreef Scheringa het volgende:

[..]

Ik neem inderdaad ook aan dat het te maken had met het feit dat het mijn eerste keer op een motor was.
Ja en als je dan valt is de lol er gelijk van af.. en dan ga je angstig op de motor zitten.
pi_132924769
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 13:35 schreef Tijgerbroodje het volgende:

[..]

Ja en als je dan valt is de lol er gelijk van af.. en dan ga je angstig op de motor zitten.
Ik denk dat de instructeur dat ook in zijn achterhoofd hield... Nu zit ik hier wel met zo'n gevoel van, is het al donderdag!!
pi_132929199
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 14:33 schreef Scheringa het volgende:

[..]

Ik denk dat de instructeur dat ook in zijn achterhoofd hield... Nu zit ik hier wel met zo'n gevoel van, is het al donderdag!!
^O^ :P !

Vind je vriendin het net zo leuk?
pi_132929289
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 november 2013 16:36 schreef Anne het volgende:

[..]

^O^ :P !

Vind je vriendin het net zo leuk?
Ja gelukkig wel!! ^O^
Helaas zullen we het in het begin, als we ons rijbewijs hebben, met 1 motor moeten doen... Dat wordt ruzie :7
pi_132974251
Ik kan trouwens ook wel in het lijstje trouwens,
Eerste les: 21-09-2013
Theorie: 04-10-2013
AVB: 14-11-2013
AVD: nope
Rijschool: Verkeersschool de Bogerd, Dreischor
Lesmotor: Honda CBR-500

Nog 2 x 1,5 uur lessen voordat het examen is, spannend! Hopelijk is het zaterdag droog om de noodstop nog is te testen.. en die langzame slalom nog eens proberen. Misschien lukt ie die dag wel.
pi_133033287
Gisteravond 2e les gehad!

De omstandigdheden waren goed voor de noodstop, droog asfalt en weinig wind.
We hebben dan ook heel de les de noodstop geoefend. Dit komt dus neer op de hele les rondjes rijden op de parkeerplaats en ieder half rondje hard, maar geleidelijk, remmen.
Als je niet geleidelijk remt blokkeert je voorwiel ben ik achter gekomen. Ik zette de rem aan en begon geleidelijk te remmen. Halverwege kneep ik de rem plots iets harder in en toen begon mijn voorwiel direct te glijden, niet meer doen dus! Gelukkig heb ik mezelf kunnen corrigeren en bleef ik overeind staan.
Verder begon ik me op een gegeven moment wel een beetje te vervelen met alleen rondjes rijden en stoppen. Wat ga je dan doen? Juist, met knopjes spelen! Nu kan ik wel alles blind vinden op mijn stuur, wel zo handig.

Bij mijn vriendin ging het ook wel prima. Echter kon zij nog nieet zo hard remmen, maar dit komt doordat ze wat minder sterk in d'r handen is. Dat gaat vanzelf wel goed komen.

Leuk feitje. Ik mocht na de les zelf terug rijden naar de rijschool, dit heeft ook een stukje snelweg. Man wel even wennen die rijwind, maar wel leuk! En witte pijlen zijn slecht. zodra ik er met de motor overheen ging, voelde ik de motor zijn eigen weg kiezen.
Mijn vriendin moet nog een lesje wachten met het zelf heen en terug rijden denk ik.

Zaterdag mogen we weer, kan niet wachten! *O*
pi_133033360
Witte pijlen zijn niet leuk, maar putdeksels moet je helemaal niet overheen :). (in ieder geval wanneer het nat is)

Je kan ook aan je instructeur vragen of je gewoon de 3 remproeven kan doen. Dus noodstop, precisie stop en de stopproef. Dan kan je beetje afwisselen wat alleen noodstop is ook niet alles.
pi_133033403
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 08:29 schreef staticdata het volgende:
Witte pijlen zijn niet leuk, maar putdeksels moet je helemaal niet overheen :).

Je kan ook aan je instructeur vragen of je gewoon de 3 remproeven kan doen. Dus noodstop, precisie stop en de stopproef. Dan kan je beetje afwisselen wat alleen noodstop is ook niet alles.
Ik ga er vanuit dat ik zaterdag niet weer heel de les ga noodstoppen, maar dat ik dan ook weer wat anders ga doen. Als dat wel het geval ik ga ik per direct mijn geld terug vragen en naar een andere rijschool :P
pi_133058138
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 19:39 schreef Tijgerbroodje het volgende:
Ik kan trouwens ook wel in het lijstje trouwens,
Eerste les: 21-09-2013
Theorie: 04-10-2013
AVB: 14-11-2013
AVD: nope
Rijschool: Verkeersschool de Bogerd, Dreischor
Lesmotor: Honda CBR-500

Nog 2 x 1,5 uur lessen voordat het examen is, spannend! Hopelijk is het zaterdag droog om de noodstop nog is te testen.. en die langzame slalom nog eens proberen. Misschien lukt ie die dag wel.
Je staat erbij! Volgend keer even een TR (warnbig.png) doen, dat zien we sneller ;) :P.
pi_133058209
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 08:32 schreef Scheringa het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat ik zaterdag niet weer heel de les ga noodstoppen, maar dat ik dan ook weer wat anders ga doen. Als dat wel het geval ik ga ik per direct mijn geld terug vragen en naar een andere rijschool :P
Stomme vraag, maar ik vroeg me af of je toch ook niet de volle les betaalt allebei, gezien je de motor moet delen :@ ?

En no worries, ik heb ook wel eens een les alleen aan 1 oefening besteedt, aangezien ik 'm maar niet onder de knie kreeg. Zolang het inderdaad maar niet elke keer gebeurt.
pi_133059561
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 08:32 schreef Scheringa het volgende:

[..]

Ach, noodstop is heel belangrijk he :) Hele les is wellicht wat overdreven maar je instructeur zal goed in kunnen schatten wat nodig is. En als je er volgende keer weer mee begint gewoon wat van zeggen.

Bij je noodstop kweek je echt gevoel voor de motor. Dan pas voel je wat het gewicht van de fiets in combinatie met de vering doet.

Vollgens mij ben ik destijds wel een hele dag bezig geweest met de uitwijkoefening. Althans, ik meen dat het die was. Aanrijden met 50 in 3 (?), afremmen naar 30, terugschakelen en dan links om een pion heen? Die kon ik dus echt niet en heb ik ook verneukt op het examen. Maar goed, je krijgt in het verkeer als motorrijder kans zat om die te oefenen samen met de noodstop :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')