Hoe ben je eigenlijk aan die baan gekomen?quote:Op zondag 18 mei 2014 22:55 schreef Eris het volgende:
220 per dag op dit moment. En dit is nog aan de lage kant..
Uiteraard, maar dat is ook niet zo lastig als de afspraak inhield dat hij het 3 weken moest volhouden....quote:Op maandag 19 mei 2014 07:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat las ik anders. Hij heeft zich aan de afspraak gehouden en de gehele duur volgehouden.
Heb je een laptopje met internet? Dan valt het wel mee.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:36 schreef Eris het volgende:
[..]
Je krijgt gratis geld waarvoor je niks hoeft te doen... Wat wil je nog meer
Op dit moment zit ik bagger schip die al een paar maanden standby ligt, Kan / mag een ruimte van 7 bij 7 niet verlaten tenzij er een aflosser is. En dat voor 7 dagen 12 uur per dag. En er is geen flikker te doen... Als ik nog wat te doen het vliegt de tijd voor bij maar helaas gaat dat hier ook niet op.
En ik mag nog tot morgen ochtend 7 uur.
Aan de andere kant kan het hier nog slechter 5 km verder op worden Indische werknemers uit gebuit voor 10 euro per dag.
Via een uitzendbureau als een spoedje... Maandag tweede paas dag om 9 uur worden wakker gebeld of ik beschikbaar was. Dinsdag visa aanvraag en nog tot de conclusie dat ik een verkeerde keuring had. Woensdag keuring (en ze vroegen al of ik woensdag kon vliegen) donderdag vliegen en vrijdag landen in Qatar er zaterdag aan boord.quote:Op maandag 19 mei 2014 08:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hoe ben je eigenlijk aan die baan gekomen?
En wat moet je precies doen, als er wat te doen is dan?
Lijkt me erg tof werken, in de zeevaart/offshorequote:Op maandag 19 mei 2014 13:31 schreef Eris het volgende:
[..]
Via een uitzendbureau als een spoedje... Maandag tweede paas dag om 9 uur worden wakker gebeld of ik beschikbaar was. Dinsdag visa aanvraag en nog tot de conclusie dat ik een verkeerde keuring had. Woensdag keuring (en ze vroegen al of ik woensdag kon vliegen) donderdag vliegen en vrijdag landen in Qatar er zaterdag aan boord.
Omdat we op gelegd liggen zijn mijn dagelijkse taken anker wacht. Radio communicatie in de gaten houden en of het schip wel op zijn positie blijft liggen en brandalarm in de gaten houden. Voor de rest wat papier winkel maar lang niet voldoende om de 12 uur per dag vol te maken. Dus de rest van de dag / nacht. (Of ik loop in de dag wacht) een beetje internetten en op op mijn iPad klooien.
Alleen het grootste nadeel is ben je om 7 uur ga je slapen en dan gaan ze om 11 uur boren en lawaai maken en ben je weer klaar wakker.
Grootste nadeel is dat je gewoon niet brug af kan / mag.
Achja nog 3 weken en dan weer 10 weken het water dun varen in de Baltic 8)
Lieve pop, zit je nou alleen naar het geld te kijken?quote:Op maandag 19 mei 2014 13:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Lijkt me erg tof werken, in de zeevaart/offshore![]()
Waren daar nog speciale opleidingen/achtergronden voor vereist?
Geld valt vies tegen hoor. Krijg niks als ik thuis ben en betaal ik 14 % afdracht voor het pensioen :| Dus je mag alles delen door 2 a 1,5 half afhankelijk hoeveel ik verlof ik heb. Daarnaast 0 vrije dagen als ik weg benquote:Op maandag 19 mei 2014 13:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Lijkt me erg tof werken, in de zeevaart/offshore![]()
Waren daar nog speciale opleidingen/achtergronden voor vereist?
HBO? En dan 12 uur per dag, 7 dagen per week opgesloten zitten in zo'n stink hok?quote:Op maandag 19 mei 2014 14:43 schreef Eris het volgende:
[..]
Geld valt vies tegen hoor. Krijg niks als ik thuis ben en betaal ik 14 % afdracht voor het pensioen :| Dus je mag alles delen door 2 a 1,5 half afhankelijk hoeveel ik verlof ik heb. Daarnaast 0 vrije dagen als ik weg ben
Maar ik heb HBO Maritiem Officier gedaandaarnaast nog een zooi cursussen
Volhouden!quote:Op zondag 18 mei 2014 22:36 schreef Eris het volgende:
[..]
Je krijgt gratis geld waarvoor je niks hoeft te doen... Wat wil je nog meer
Op dit moment zit ik bagger schip die al een paar maanden standby ligt, Kan / mag een ruimte van 7 bij 7 niet verlaten tenzij er een aflosser is. En dat voor 7 dagen 12 uur per dag. En er is geen flikker te doen... Als ik nog wat te doen het vliegt de tijd voor bij maar helaas gaat dat hier ook niet op.
En ik mag nog tot morgen ochtend 7 uur.
Aan de andere kant kan het hier nog slechter 5 km verder op worden Indische werknemers uit gebuit voor 10 euro per dag.
quote:Op maandag 19 mei 2014 15:16 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Volhouden!
Mijn vader was projectleider bij Ballast Nedam Baggeren, je kan er enorm verdienen
Het valt mee van de 1500 in de week hou ik 800 euro van over... Het is alleen saai en zeker tijdens de nacht is het stilquote:Op maandag 19 mei 2014 14:51 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
HBO? En dan 12 uur per dag, 7 dagen per week opgesloten zitten in zo'n stink hok?![]()
Godverdorie, ik doe het je niet na hoor.. ¤200,- per dag klinkt veel, maar ik geloof je gelijk als je zegt dat er héél veel premies van af gaan en dat er netto weinig overblijft.
Zit je in nederland of ben je uitgezonden?quote:Op maandag 19 mei 2014 16:16 schreef Eris het volgende:
[..]
[..]
Het valt mee van de 1500 in de week hou ik 800 euro van over... Het is alleen saai en zeker tijdens de nacht is het stil
quote:Op zondag 2 maart 2014 12:06 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Rendac![]()
![]()
![]()
Ik heb ooit eens per ongeluk van boven af in zo'n vrachtwagen gekeken.. Heb er nog trauma's van.
Ik werk momenteel bij de Rendac. In Burgum, Friesland. Alleen heet het nu de Sonac, maar het is hetzelfde.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Haha, doe dat dan ook niet.
Ik zit er verder niet zo mee, maar die geur is zo vreselijk doordringend en met douchen krijg je het er niet af. Medelijden met die mensen die daar werken wat dat aangaat.
Het blijft voor mij (en de omgevingquote:Op maandag 19 mei 2014 17:12 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
[..]
Ik werk momenteel bij de Rendac. In Burgum, Friesland. Alleen heet het nu de Sonac, maar het is hetzelfde.![]()
Verdient super, hele aardige collega's ook, ik vind het verder niet zo'n ramp om tussen het slachtafval, veren, bloed en varkenshaar te staan.![]()
Ik woon in Burgum en er is verder haast geen werk voor studenten hier in de buurt. Vind het wel leuk om af te zien en te zweten en houd er niet van om stil te zitten, het geld is mooi meegenomen maar niet m'n belangrijkste reden.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:15 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Het blijft voor mij (en de omgeving) toch altijd Rendac
![]()
Ben je er vrijwillig gaan werken? Wat trekt je dan vraag ik me af.. puur het salaris?
Dan zouden we elkaar ook nog weleens kunnen kennenquote:Op maandag 19 mei 2014 17:21 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik woon in Burgum en er is verder haast geen werk voor studenten hier in de buurt. Vind het wel leuk om af te zien en te zweten en houd er niet van om stil te zitten, het geld is mooi meegenomen maar niet m'n belangrijkste reden.![]()
Dieren gaan overigens nu allemaal naar het zuiden, in Burgum komt alleen: bloed, botten, varkenshaar, veren en slachtafval: koppen, darmen, magen, pootjes enz.
Bij ons (vanuit de installateur) kreeg je ook een soort toeslag om daarheen te gaan.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:24 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Dan zouden we elkaar ook nog weleens kunnen kennen![]()
Wel ''fijn'' dat er geen dieren meer richting Burgum gaan, ik zou dat persoonlijk niet trekken. Het afval trouwens ook niet, maar goed. Mag ik vragen wat je netto verdiend per uur? Is het het waard, voor het werk wat je doet?
Ongeveer 14 p/u netto, hangt er een beetje vanaf. Ik vind het prima werk, ook als het rustig is. Dan kan je lekker van het uitzicht genieten op het dak, vooral 's nachts leuk.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:24 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Dan zouden we elkaar ook nog weleens kunnen kennen![]()
Wel ''fijn'' dat er geen dieren meer richting Burgum gaan, ik zou dat persoonlijk niet trekken. Het afval trouwens ook niet, maar goed. Mag ik vragen wat je netto verdiend per uur? Is het het waard, voor het werk wat je doet?
Hier heb ik dus helemaal geen last van.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik vond de geur ook nooit zo erg, ik vond het wel erg dat je ondanks twee keer douchen als je dan in de discotheek weer wat gaat zweten dat die geur alsnog weer loskomt en je 100% zeker geen meisje mee naar huis zou krijgen.
Zou een logische verklaring zijn.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:31 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hier heb ik dus helemaal geen last van.Misschien omdat ik daar ook altijd zweet als een gek.
Ja ok, misschien zijn de gouden jaren in het baggeren ook verleden tijdquote:Op maandag 19 mei 2014 16:40 schreef Eris het volgende:
Van de 800 blijft er ook maar 400 per week over omdat ik maar helft van het jaar werk dus effectief hou ik maar 1600 euro netto over. Daarnaast werk ik aan boord van schepen dus waar het werk is word ik naar uit gezonden ook zonder x jaren in dienst te zijn. Dat is op zich wel relax. (Daarnaast heb ik natuurlijk gratis eten en drinken (Bier dat weer net niet)
Ik vroeg een paar maand terug aan mijn dierenarts wat er met mijn dode kat zou gebeuren als ik hem achter zou laten bij hem. Antwoord; ''Rendac''. Dus ik ging er van uit dat hij richting Burgum zou gaan. Maar Rendac bestaat dus uit meer fabrieken?quote:Op maandag 19 mei 2014 17:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bij ons (vanuit de installateur) kreeg je ook een soort toeslag om daarheen te gaan.
En het is inderdaad al jarenlang slachtafval. Een vrachtwagen met koeiemagen die een tijdje in de zon heeft gereden/gestaan heeft wel een specifieke geur![]()
Ik vond de geur ook nooit zo erg, ik vond het wel erg dat je ondanks twee keer douchen als je dan in de discotheek weer wat gaat zweten dat die geur alsnog weer loskomt en je 100% zeker geen meisje mee naar huis zou krijgen.
Ik postte eerder over mijn papierfabriek baantje, ook ontzettend goor werkquote:Op maandag 19 mei 2014 18:08 schreef BlueMage het volgende:
Is vaak zo met dat vieze/saaie werk dat het 'n leuk salaris oplevert voor ongeschoold werk en vaak zijn het ook wel fijne collega's idd en alles is beter dan staan stressen in 'n magazijn tussen de Polen.
Ecoson, Rendac, Sonac, Rousselot, CTH en BestHides, allemaal hetzelfde bedrijf, met 75 fabrieken waarvan meerdere in Nederland. Cadavers gaan bij mijn weten naar de fabriek in Son.quote:Op maandag 19 mei 2014 18:12 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Ik vroeg een paar maand terug aan mijn dierenarts wat er met mijn dode kat zou gebeuren als ik hem achter zou laten bij hem. Antwoord; ''Rendac''. Dus ik ging er van uit dat hij richting Burgum zou gaan. Maar Rendac bestaat dus uit meer fabrieken?
Aah, duidelijk!quote:Op maandag 19 mei 2014 18:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ecoson, Rendac, Sonac, Rousselot, CTH en BestHides, allemaal hetzelfde bedrijf, met 75 fabrieken waarvan meerdere in Nederland. Cadavers gaan bij mijn weten naar de fabriek in Son.
Die halen bij ons ook snijafvallen op van vlees.quote:Op maandag 19 mei 2014 18:22 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Aah, duidelijk!
Ik ken natuurlijk alleen Rendac, omdat die in mijn regio zit![]()
En Rendac wordt hier ook als verzamelnaam gebruikt voor ''de dode dieren ophaalservice''.
Rendac doet de cadavers, maar Burgum is Sonac en ik weet niet beter dan dat die alleen restafval van na de slacht verwerken.quote:Op maandag 19 mei 2014 18:22 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Aah, duidelijk!
Ik ken natuurlijk alleen Rendac, omdat die in mijn regio zit![]()
En Rendac wordt hier ook als verzamelnaam gebruikt voor ''de dode dieren ophaalservice''.
Is Burgum dan van naam veranderd? Ik ken Burgum namelijk niet anders dan Rendacquote:Op maandag 19 mei 2014 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Rendac doet de cadavers, maar Burgum is Sonac en ik weet niet beter dan dat die alleen restafval van na de slacht verwerken.
Hmmm, dan moet je hem meemaken als ze die wagen leeggooien na een dag in de zon en er weer een stel koeienmagen uit elkaar klaptquote:Op maandag 19 mei 2014 18:27 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Die halen bij ons ook snijafvallen op van vlees.
Smerige rotte stinkauto's
Al jaren geleden.quote:Op maandag 19 mei 2014 18:29 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Is Burgum dan van naam veranderd? Ik ken Burgum namelijk niet anders dan Rendac
nee dankjequote:Op maandag 19 mei 2014 18:29 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hmmm, dan moet je hem meemaken als ze die wagen leeggooien na een dag in de zon en er weer een stel koeienmagen uit elkaar klapt
Even off-topic // sorry.quote:
?quote:Op maandag 19 mei 2014 18:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Even off-topic // sorry.
Woensdag nog naar Groningen
Nee laat maar, je gebruikt exact dezelfde UI als Fokker101, vandaar de verwarring aan mijn zijde.quote:
quote:Op maandag 19 mei 2014 19:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nee laat maar, je gebruikt exact dezelfde UI als Fokker101, vandaar de verwarring aan mijn zijde.
quote:Op zaterdag 31 mei 2014 10:23 schreef Geelman het volgende:
Ik heb een zomer als hulpje bij een eenmansbedrijfje gewerkt dat in postzegels deed om te verzamelen. Wat waren zoal de werkzaamheden:
- Postzegels zoeken
- Postzegels verplaatsen
- Postzegels tellen
- Postzegels sorteren op land, thema en waarde
- Postzegels insteken
- Postzegels insealen
Dat lijkt leuk, maar als je een paar uur lang postzegels hebt gezocht, gesorteerd en ingeseald, word je er toch wel een beetje beu van.
Ook had de beste man een soort 'postzegelmixer' en ik mocht dit apparaat bedienen. Voor wie zich afvragen hoe zo'n ding werkt, volgt er een beknopte uitleg. Sommige mensen vinden het blijkbaar leuk om een baal gemixte postzegels te kopen. Daar had deze ondernemer slim op ingespeeld door gigantische hoeveelheden postzegels uit verschillende landen op te kopen. Aangezien de postzegels gemixt in een pakketje moesten komen, het is immers niet leuk om een pakketje vol met dezelfde zegels te krijgen, had de man een zegelmixer gebouwd. Dit apparaat bestond uit een wasmachinemotor met daarop een grote plastic bak gemonteerd. Alle postzegels die gemixt moesten worden, werden op de grond gegooid en het was mijn taak om ze daarna in de draaiende bak te smijten. Als er maar genoeg postzegels in de mixer werden gegooid, vlogen de postzegels er na verloop van tijd vanzelf weer uit. Wat er met de gemixte zegels gebeurde, weet ik niet precies meer, maar een grote troep werd het in ieder geval wel. Aan postzegels zitten van die rafelrandjes en als je ze gaat mixen, komen er gigantische hoeveelheden stof vrij. Dat wist ik ook niet, want dit soort dingen leer je alleen door ervaring. Daar stond ik dan, met m'n mondkapje op en wit van het papierstof postzegels te mixen...
Vrachtwagens afwassen?quote:Op maandag 26 mei 2014 12:30 schreef bananenpret het volgende:
ik heb als in de diepvries, kippenboerderij, varkenshouderij en als vrachtwagen afwasser gewerkt. Dit waren allemaal zomerbaantjes. Toen ik klaar was met mijn HAVO heb ik besloten om in dienst te gaan. Over kut banen gesproken: zwaar onderbetaald je leven op het spel zetten in een of andere zandrepubliek. Maar goed, uitgevoerd veel van geleerd en toch maar weer gaan studeren! zo kunnen kut baantjes je ook weer op het juiste spoor zetten.
Altijd mooi volk bij het uitzendbureau dat weer iemand strikt voor dat soort klusjesquote:Op maandag 2 juni 2014 15:52 schreef Wootism het volgende:
Heb me een keer een baantje laten aanpraten via een uitzendbureau.
Ik moest posters ophangen in horeca-gelegenheden....
Zou allemaal super fantastisch zijn want ik kwam dan in de vetste discotheken en cafés, en ging door heel Nederland reizen!
[...]
quote:Op maandag 2 juni 2014 15:52 schreef Wootism het volgende:
Ik moest posters ophangen in horeca-gelegenheden...
Zo af en toe kom ik hier van die baantjes tegen waarvan ik er niet eens over nadacht dat die ook moeten bestaan.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:52 schreef Wootism het volgende:
Ik moest posters ophangen in horeca-gelegenheden....
Jij zo van, whoooo makkelijk geld verdienen én geile wijven scorenquote:Op maandag 2 juni 2014 15:52 schreef Wootism het volgende:
Zou allemaal super fantastisch zijn want ik kwam dan in de vetste discotheken en cafés, en ging door heel Nederland reizen!
papierstof is heel erg slecht voor je longen, het is piepklein en scherp...quote:Op maandag 2 juni 2014 21:57 schreef RamteamJax het volgende:
Och, ik heb toen ik nog jong was (17/18) eens vier weken in de vakantie in een papierrecyclingfabriek gewerkt. Zo ontzettend veel stof en onzin, was daarna twee weken ziek. Leuk, die eerste vier weken waren kutweer, die twee weken dat ik ziek was, was het 37 graden ... fml.
Maar ja, das war einmal !
Ehhh.. heb jij het topic wel doorgelezen?quote:Op maandag 2 juni 2014 21:39 schreef bosa_kaba het volgende:
Als ik denk aan de kutste baan die er bestaat dan denk ik aan die mensen die snacks verkopen in de trein, met alle respect.
Nogmaals respect dat je dit kan doen, met zo'n grote lompe tas op de rug heel ouderwets een voor een alle mensen vragen of ze nog iets willen hebben. Per coupe zijn er misschien maximaal 3 die ook echt daadwerkelijk iets willen hebben, en de rest kijkt je zuur aan, kunnen niet wachten tot je voorbij bent of in het ergste geval kom je mensen zonder respect tegen die je uitlachen of belachelijk gaan lopen maken. Tenminste, zo komt het op mij over.
Ben wel benieuwd of hier iemand is die dit heeft gedaan en of hij/zij ervaringen hier wil delen.
Ehh... Kom ik over alsof ik dat zou doen? Zwem niet in de vrije tijd zoals menig fokker. En ben ook nog geen post tegengekomen daarover?quote:Op maandag 2 juni 2014 22:38 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Ehhh.. heb jij het topic wel doorgelezen?
Ga dan niet zo'n baantje aanzwengelen als de kutste baan ooit vriend.quote:Op maandag 2 juni 2014 22:44 schreef bosa_kaba het volgende:
[..]
Ehh... Kom ik over alsof ik dat zou doen? Zwem niet in de vrije tijd zoals menig fokker. En ben ook nog geen post tegengekomen daarover?
Dat doet hij toch ook niet? Het is het kutste baantje dat hij gedaan heeft.quote:Op maandag 2 juni 2014 22:44 schreef Poesopstokje het volgende:
Ga dan niet zo'n baantje aanzwengelen als de kutste baan ooit vriend.
dat maakt ook echt een plop geluid?quote:Op zondag 18 mei 2014 22:56 schreef fh101 het volgende:
Allebei rectaal. Vaginaal lijkt me ook weer van een heel ander kaliber. Ik ben nu na een jaar net gewend aan die rectale prolaps zeg maar. Dat je die er opeens uit ziet en hoort ploppen.
Jawelquote:Op dinsdag 3 juni 2014 14:28 schreef jeroen25 het volgende:
Dat doet hij toch ook niet? Het is het kutste baantje dat hij gedaan heeft.
Ai verkeerd gelezenquote:Op dinsdag 3 juni 2014 14:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
JawelHij heeft de baan zelf nog nooit gedaan en het lijkt hem de kutste baan ooit.
En als ik per se 1 baan zou moeten kiezen uit deze topicreeks, dan zou ik die baan kiezen. Dat lijkt me nog het minst kutmaar wie weet is schommelend lopen in de trein en iets proberen te verkopen wel zijn nachtmerrie.
Ik kan het niet anders omschrijven neequote:Op dinsdag 3 juni 2014 14:28 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wat is dan de minimum kutheid voor een baantje hier gepost mag worden?
[..]
dat maakt ook echt een plop geluid?
Nice urban legend.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 14:54 schreef 2NutZ het volgende:
Niet heel vies en eigenlijk best leuk maar schoonmaken in een mortuarium.
Geintjes uithalen met collega's door koelcellen open te zetten met lijken er in
Ach ja we waren nog jong en hadden schijt.
Serieus geen gelul hoorquote:
''Als ik denk aan de kutste baan die er bestaat dan denk ik aan die mensen die snacks verkopen in de trein, met alle respect.''quote:Op dinsdag 3 juni 2014 14:28 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wat is dan de minimum kutheid voor een baantje hier gepost mag worden?
[..]
dat maakt ook echt een plop geluid?
Ja dit heb ik dus serieus nooit begrepen. Waarom zou je dit in godsnaam vrijwillig doen?quote:Op maandag 2 juni 2014 23:12 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb een keer een hele zaterdagmiddag met een enorm bord van een bepaalde winkel in m'n handen door het stadscentrum gelopen
Gewoon als lopende reclamezuil. Mijn voorgangster was na een uur weer teruggekomend, huilend. Ik vond het niet eens zo erg, het was mooi weer en die reacties konden me gestolen worden. De zaterdag daarna vroegen ze me weer omdat ik er wel de lol van in zag. Die dag waaide het zo hard dat ik dat bord niet vast kon houden zonder als Mary Poppins door de stad te vliegen
quote:Op dinsdag 3 juni 2014 23:00 schreef bloempjuh het volgende:
Een maat van me heeft een week lang gloeilampen getest in een gloeilampenfabriek. Hij had een hele week nodig om erachter te komen dat al zijn collega's Down Syndroom hadden.
Absoluut! Ergens moet het tot een vredig leven leiden als je niet zo veel eisen hebt aan het leven.quote:For the record: Ik heb gruwelijk veel respect voor mensen die dit soort werk 24/7 kunnen doen. Ik ben blij dat ik tijdens mijn werk lekker kan ouwehoeren en rondwandelen (=horeca).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |