Bronquote:Saab start fabriek weer op
De Zweedse autofabrikant Saab gaat zijn fabriek in Trollhättan, die al bijna 2 jaar stilligt, weer opstarten. Inmiddels zijn er al meer dan 330 medewerkers aangesteld om de productie te hervatten.
Dat liet een woordvoerder van National Electric Vehicle Sweden (NEVS), de nieuwe eigenaar van Saab, woensdag weten.
''Momenteel zijn we nog aan het onderhandelen met leveranciers, maar we zijn ervan overtuigd dat we in het najaar al kunnen starten met de productie van de nieuwe Saab 9-3'', aldus de zegsman.
De 9-3 ging 11 jaar geleden al in productie, maar wordt nu volgens de plannen rigoureus aangepakt en gemoderniseerd, zowel van binnen als van buiten. Volgend jaar moet er ook nog een volledig elektrische versie van komen.
Spyker
Saab was gedurende een groot deel van 2010 en 2011 in handen van het Nederlandse Spyker, onder leiding van Victor Muller. Het ging uiteindelijk ten onder, maar kon een doorstart maken als onderdeel van NEVS, een producent van elektrische voertuigen.
Voor de stad Trollhättan betekent de opleving van Saab een positieve verrassing. Voor het faillissement werkte 7 procent van de bevolking voor het befaamde automerk. Begin van dit jaar was bijna 40 procent van de jongeren in de stad werkloos.
Vanwaar deze waardes? Ik zou persoonlijk 240-250pk doen bij 360nm, vooral met de automaatquote:
Met stage x software en een TD04 ga je dat vrij makkelijk halen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:15 schreef Fer het volgende:
Ik vraag me af, mijn is nog orgineel 185pk (nou ja 0 momenteel hehe) maar zou die met een TD04 gelijk naar 250pk kunnen? Aero Stg 1 zeg maar..
En die opspoeltijd, hoe zou dat rijden icm een automaat.
Danks !quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:22 schreef JohnB52 het volgende:
Stigters in Vianen.
Die deed t ook voor Saab Nederland vroeger.
T kost wel wat, maar ze werken er aan totdat t goed is...
Google het bedrijf maar...
Ok, dus behalve de TD04 heeft een Aero geen andere motorische aanpassingen. Behalve de andere leidingen. Goed om te weten.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:01 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Met stage x software en een TD04 ga je dat vrij makkelijk halen.
Maptun geeft alleen met andere software en uitlaat met racecat al 265/370
Ik rij zelf stage 1 met automaat, en dit is zeer goed te doen.
Kickdown is wel massas torquesteer![]()
93 T5 met een pure software stage 1quote:
En uiteraard andere ECU.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:50 schreef Fer het volgende:
[..]
Ok, dus behalve de TD04 heeft een Aero geen andere motorische aanpassingen. Behalve de andere leidingen. Goed om te weten.
quote:Verder heb ik al een steering rack brace/clamp. En ik probeer altijd net geen kickdown te krijgen, gewoon op koppel rijden dus.
Sportstandquote:Vraag me alleen af wat het gevolg is van de opspoeltijd icm automaat. Aangezien die meestal ergens rond de 2000 toeren zoemt ga je dat wel merken. Door de automaat lagged ie toch al, maar gaat het heel irritant worden met TD04 of juist minder omdat ie toch al lagged.
Dat is ook niet zo vreemd, oude vs nieuwe lamp, en misschien ook nog een ander merk...quote:Op maandag 2 september 2013 19:41 schreef Leandra het volgende:
Ik heb pas een Xenon door Haaima laten vervangen, maar ik heb de rekening nog niet, ik kan je dus niet vertellen wat het kost om het te laten doen....
Ik heb verder ook niet opgelet welk type er inging, ik weet alleen dat het een Philips was.
Overigens lijkt er wel een behoorlijk verschil in sterkte te zijn, vooral overdag, 's avonds valt het veel minder op, en als ik voor de Saab rij dan stoort het ook niet ofzo, maar als ik de auto voor de garagedeur heb staan en ik doe overdag het licht aan, dan lijkt er wel een flink verschil te zijn.
quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 12:55 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
93 T5 met een pure software stage 1~ 225 PK
Hey grappig; ik ook. (225pk Hirsch; ook T5)quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 12:55 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
93 T5 met een pure software stage 1~ 225 PK
Nee, dat verbaasde me ook niet, maar ik vind het wel bijzonder dat het verschil op de garagedeur, vooral overdag, zo groot is, maar dat je het vrijwel niet ziet als je ervoor rijdt en het in je spiegels ziet.quote:Op maandag 2 september 2013 20:03 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo vreemd, oude vs nieuwe lamp, en misschien ook nog een ander merk...
quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 12:55 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
93 T5 met een pure software stage 1~ 225 PK
En ik maar denken dat dat niet kon?quote:Op maandag 2 september 2013 20:43 schreef Descendent het volgende:
[..]
[..]
Hey grappig; ik ook. (225pk Hirsch; ook T5)
Overigens moet mijn Saab in de OP ff aangepast nog;
APC klep en intercoolerquote:Op maandag 2 september 2013 22:50 schreef delano.888 het volgende:
[..]
[..]
En ik maar denken dat dat niet kon?
Heb het eens gevraagd op Saabforum, toen werd er verteld dat alleen T7 met software naar stage1 kan, en dat je bij T5 een stuk duurder uit komt omdat je er wat onderdelen bij moet hebben?
Wie kan me meer uitleggen?
Ik wil graag naar 185 dat lijkt me meer dan genoeg voor mij. Dat kan dus echt wel met alleen software? En wat moet dat kosten dan ongeveer?quote:Op maandag 2 september 2013 23:28 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
APC klep en intercooler
Alleen 185 pk fpt kan zonder aanpassingen naar stage 1![]()
T7 heb ik geen verstand van.
Nee op jouw Saab zit géén APC klep.quote:Op maandag 2 september 2013 23:36 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik wil graag naar 185 dat lijkt me meer dan genoeg voor mij. Dat kan dus echt wel met alleen software? En wat moet dat kosten dan ongeveer?
Balen, anders had ik t graag gedaan.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:15 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Nee op jouw Saab zit géén APC klep.
Geen pure stage FPT software voor jou
http://speektuning.nl/sho(...)78tnu63u54robdj5ld75
Stage 'FPT'
Met deze stage maakt u van uw LPT (154 Pk) een echte FPT (185 Pk).
Deze stage bestaat uit:
- gemodificeerde software (RUIL ECU, waarbij de oude z.s.m. weer retour gestuurd dient te worden)
- APC klep (magneetventiel)
- Slangenset t.b.v. APC klep
- Duidelijke montage instructie
Vermogen en koppel na tuning:
185 Pk en 270 Nm
Snap ik , mooie prijs wel bij Speek, een losse APC klep (OEM) is al duurder dan het hele pakketquote:Op dinsdag 3 september 2013 13:23 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Balen, anders had ik t graag gedaan.
Jep , alleen de software.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:26 schreef djkoelkast het volgende:
http://speektuning.nl/sho(...)78tnu63u54robdj5ld75
Is dit nou alleen gemodificeerde software?
Ik weet dat ik voor mijn Citroën AX gewoon een ander rommetje kreeg, was 3 of 4 tientjes en opeens reed dat ding 100 in z'n 1
Die AX was een GTiquote:Op dinsdag 3 september 2013 13:28 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Jep , alleen de software.
ECU tuning bij auto's zonder turbo zet niet heel veel zoden aan de dijk.
Het gaat net zo snel kapot als je rechtervoet wiltquote:Op dinsdag 3 september 2013 13:33 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die AX was een GTi
Maar stel ik zou mijn 9-5 'upgraden' met zo'n ding, is dat niet slecht voor alles wat er in zit: slijt het niet 10x zo hard? Ga je niet veel meer benzine verbruiken?
Ik heb bij de vorige APK de olie compleet laten vervangen door Castrol Magnatec, die werd aangeraden door diverse Saab sites en fora. Af laten koelen, motor uit en hij koelt af tochquote:Op dinsdag 3 september 2013 13:35 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Het gaat zo snel kapot als je rechtervoet wilt
- Goed laten afkoelen en nadraaien na hard gereden te hebben.
- Om de 10000. (ik doe 5000) km nieuwe olie.
Vaak is de auto wat zuiniger in het dagelijks gebruik, bij WOT gaat het dan wel wat harder met de peut
Heel goed heel te houden dus.
Je turbo draait over de 10k RPM als je flinkt hebt lopen gassen, knal je gelijk de motor en dus de oliepomp dan krijgt de nog steeds nadraaiende turbo géén olie meer. --> vastlopenquote:Op dinsdag 3 september 2013 13:37 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik heb bij de vorige APK de olie compleet laten vervangen door Castrol Magnatec, die werd aangeraden door diverse Saab sites en fora. Af laten koelen, motor uit en hij koelt af toch![]()
Laatste stuk kom ik trouwens toch nooit boven de 2000rpm en dan werkt de turbo nog niet
WOT ken ik niet, term zegt me niks.
Kijk, zo leer je nog eens watquote:Op dinsdag 3 september 2013 13:40 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Je turbo draait over de 10k RPM als je flinkt hebt lopen gassen, knal je gelijk de motor en dus de oliepomp dan krijgt de nog steeds nadraaiende turbo géén olie meer. --> vastlopen
Ik gebruik Castrol 5W30 vol synthetic.
WOT : Wide Open Trottle --> volgas
Ik blijf stil staan tot mijn fan stopt met nadraaien.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:42 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Maar na het rijden nog een tijd stil staan dan?
Ik hoor alleen een fan draaien als ik in de rij bij de McDrive sta. Als je even boodschappen wil doen dan ga je toch niet eerst 2 minuten stil staan voor je uitstapt? Dat is raar.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:44 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Ik blijf stil staan tot mijn fan stopt met nadraaien.
Dit is alleen als ik wat steviger heb gereden.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik hoor alleen een fan draaien als ik in de rij bij de McDrive sta. Als je even boodschappen wil doen dan ga je toch niet eerst 2 minuten stil staan voor je uitstapt? Dat is raar.
Ik heb een Citroën BX gehad, dus het niet meteen wegrijden ben ik wel gewend, maar het niet meteen uitstappen is nieuw voor me.
Ik rij ook met mijn 1e turbo met mijn 2003 9-5 en 240k
Dan ga je gewoon goed met je auto om.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik rij ook met mijn 1e turbo met mijn 2003 9-5 en 240k
Haha okquote:Op dinsdag 3 september 2013 13:48 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Dan ga je gewoon goed met je auto om.![]()
Jij hebt helemaal geen tips nodig
Mijn lak ziet er echt niet meer uit, steenslag vooral.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:51 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Haha ok![]()
Alleen helaas onlangs een vent die zijn wagen achteruit mijn deur in reed en een leip die zo hard over de spoorwegovergang reed (die behoorlijk smal was) dat mijn spiegel terugklapte.
In beide gevallen alleen wat krasjes op de lak, dat laat ik lekker zitten en ga ik geen verzekeringsgedoe voor aanspreken hoor. Ik was toch al van plan deze op te rijden.
Ohja en kattennagels op mijn motorkap
Er ligt hier vaak een kat op de motorkap en die vlucht zodra er iemand in de buurt komt, hoe zachtjes je ook aan komt, dus dan zet 'ie zich af en heb je krassen in je lak.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:54 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Mijn lak ziet er echt niet meer uit, steenslag vooral.
Ik rij deze ook op en volgens de dagwaarde is die dat al
Kattennagels ? , lekker warm op de kap gelegen zeker.
Uit ervaring weet ik dat je eraf blijft glijden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |