abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129818812
Wat is een EMDR nou weer? Klinkt science-fiction achtig.

[ Bericht 60% gewijzigd door Faeroer op 08-08-2013 17:35:15 ]
pi_129820529
Uitzonderingen daargelaten denk ik dat teleurgesteld zijn in mensen meer te maken heeft met je eigen verwachtingen dan dat mensen bewust nare dingen doen om je te kwetsen.

Wat kan er gebeuren als je iemand dichterbij laat, wat niet mogelijk is als je afstand houdt?
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_129820975
S_E. succes straks met het opentrekken van de beerput. Uiteindelijk vervliegt de geur,en wordt de drab weggespoeld.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  donderdag 8 augustus 2013 @ 08:42:10 #254
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_129821203
Goooooooo se!!! :*
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 09:16:19 #255
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_129821654
Succes dadelijk S_E
pi_129821712
Dank allen! Het is nu tijd de auto te pakken en die kant op te gaan! :{
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_129824664
quote:
14s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 09:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Dank allen! Het is nu tijd de auto te pakken en die kant op te gaan! :{
Beetje laat, maar veel succes gewenst! ^O^
pi_129826839
Same here, succes gewenst! *O*
pi_129828591
Succes s_e!!
  donderdag 8 augustus 2013 @ 13:50:04 #260
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_129829136
Ik ben stiekem wel benieuwd naar de eerste-keer-EMDR-evaluatie van s_e! :).
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_129829529
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:50 schreef Detroit het volgende:
Ben ook benieuwd :) Kan me echter ook voorstellen dat hij kapot is en/of even geen zin heeft in posten, heb het zelf ook 1 EMDR sessie gehad en was toen een paar dagen gesloopt. :) Wacht rustig af :)
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  donderdag 8 augustus 2013 @ 14:04:38 #262
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_129829684
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:00 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

Ben ook benieuwd :) Kan me echter ook voorstellen dat hij kapot is en/of even geen zin heeft in posten, heb het zelf ook 1 EMDR sessie gehad en was toen een paar dagen gesloopt. :) Wacht rustig af :)
Dat kan ik me wel voorstellen dat hij ervan gesloopt is dalijk.
Maar hij zal vast goed nadenken voor hij ons al dan niet te woord staat. :P.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_129830525
Volgens mij mocht ie even geen contact na zo'n sessie dacht ik?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 15:01:47 #264
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_129831839
quote:
5s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:27 schreef Gray het volgende:
Volgens mij mocht ie even geen contact na zo'n sessie dacht ik?
Hij mocht toch geen contact met zijn ex meer? Zoiets was het toch?
pi_129832255
Het zal voor iedereen persoonlijk zijn, maar ik weet van mijn dochter dat ze na een emdr sessie, absoluut geen zin had om het erover te hebben.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_129833629
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:01 schreef Detroit het volgende:

[..]

Hij mocht toch geen contact met zijn ex meer? Zoiets was het toch?
Oh, ik dacht met iedereen.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 20:38:01 #267
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_129842454
Geeeeeeeen idee!
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 12:38:22 #268
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_129860831
Het was geen contact meer met z'n ex. MAar ik denk vooral dat ie nu effe gewoon rust wil als ik zo die ervaringen hier lees
pi_129860855
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:50 schreef Detroit het volgende:
Het was zwaar, mentaal was het net een rollercoaster. Het is alsof je onbekende een grote soeplepel geeft en hem laat vissen in je hersenpan om alle gedachten (good and bad) los te weken.

Dus veel van die deurtjes die je vroeger al had afgesloten en waar je zei; Dit en dat heb ik verwerkt! Ik ben daar echt over heen! wordt dan weer geactiveerd...

Je probeert dan bepaalde klote herinneringen echt naar boven te halen en die soort van stilstaand in je hoofd rust te geven en jezelf dan te bekijken. Doet het dan pijn? Hoe voelt de angst (0-10), etc.
JA ER IS DAN SPANNING G!FAD@X! Waar voel je dan die spanning?

Je probeert zoiets dus met een EMDR oefening te verlagen qua intensiteit en spanning. Je brengt een schijt memory naar boven en probeert die door middel van een oog oefening te verdrukken. Je speelt dus in wezen een spelletje met je hersenen. Ik ben nog niet klaar overigens, de beerput gaat bij s_e helemaal open :{ . Niet alles wil er uit. En ik doe het ook in combinatie met praat therapie, over de toekomst. Omdat ik niet alleen over het verleden wou praten want ik wil graag weer een helderder beeld over de toekomst.

En dat is maar goed ook want ik kwam thuis en kreeg plots overal spierpijn, rare psychosomatic klachten. Je hersenpan gaat plotseling in overdrive werken als je weer 'rust' hebt. Kreeg last van maagpijn, last van de nieren, merkte dat ik enorm in een soort van hyper gevoelige fase was beland waar je overal enorm op let. Dus ook op je ademhaling en dan lijkt het net alsof je die onder controle hebt. Maw, als je dus iets anders wil doen en niet over je ademhaling denkt merk je dat je hyperventilatie aanvallen aan het kweken bent. Toen de fiets maar gepakt en zo veel mogelijk mijn andere zintuigen proberen te gebruiken. Wat zie ik, wat ruik ik, wat voel ik, alles maar om je hoofd weer rust te gunnen.

Het feit, wat de therapeut ook zei, dat ik er fysiek(!) zo zwaar op reageer geeft ook aan dat mijn lichaam dat helemaal geen toffe tijd vond.

Ik weet me nu ook niet goed een gevoel te geven.. Normaliter zou ik na een therapie direct weer wat sociaals doen maar nu was ik bijna de gehele dag individueel met mezelf bezig.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 12:40:58 #270
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_129860936
Gister met een goede vriend wat wezen eten. Heb hem eigenlijk wel verteld hoe het met me gaat en dat ik naar de psych ga. Ben blij hoe die ermee om ging, hij schrok toch wel een beetje om het te horen, maar staat voor me klaar mocht het nodig zijn. Dat is wel lief :)
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 12:42:05 #271
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_129860973
Goed bezig s_e!
Gewoon doen waar je zelf behoefte aan hebt en wat goed voelt. En hopen dat het allemaal gaat helpen. Het klinkt in ieder geval zwaar, maar wel goed
pi_129861927
Goedzo s_e! En ja, het zal onvoorstelbaar zwaar zijn, logisch ;)
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_129862021
Gisteren uit geweest, nog nooit in zo'n grote mensenmassa gestaan. Geen problemen gehad, wonder boven wonder, het was zelfs enorm gezellig :D
Toch blij dat ik erheen gegaan ben, ik wilde afzeggen.
Tante minthy!! O+
pi_129862214
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 12:40 schreef Cue_ het volgende:
Gister met een goede vriend wat wezen eten. Heb hem eigenlijk wel verteld hoe het met me gaat en dat ik naar de psych ga. Ben blij hoe die ermee om ging, hij schrok toch wel een beetje om het te horen, maar staat voor me klaar mocht het nodig zijn. Dat is wel lief :)
Fijn! Hier een soortgelijk iets met een vriendin, zij wist alleen maar dat ik "een hekel heb aan drukke plekken", verder heb ik haar nooit iets gezegd in de ca 15jr dat ik haar ken. Ik kreeg een bak begrip, al gaf ze wel aan dat ze niet begreep waarom m'n zelfbeeld zo laag was. Hoeft ook niet, prima verder :+
Tante minthy!! O+
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:23:11 #275
136738 peleetje
He is a big mouth...
pi_129862390
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 13:13 schreef minthy het volgende:
Gisteren uit geweest, nog nooit in zo'n grote mensenmassa gestaan. Geen problemen gehad, wonder boven wonder, het was zelfs enorm gezellig :D
Zo zie je maar wat je eigenlijk mist als je altijd somige dingen blijft vermijden.

Doodzonde

Je geeft dan zo bar weinig om jezelf dat je het jezelf niet eens gunt mooie dingen te ervaren.
pi_129862698
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 13:23 schreef peleetje het volgende:

[..]

Zo zie je maar wat je eigenlijk mist als je altijd somige dingen blijft vermijden.

Doodzonde

Je geeft dan zo bar weinig om jezelf dat je het jezelf niet eens gunt mooie dingen te ervaren.
Dat klopt, maar over het algemeen regeert de angst hier. Ik gun mezelf sowieso geen positieve dingen. Wordt hard aan gewerkt ;)
Tante minthy!! O+
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:31:16 #277
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_129862707
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 13:13 schreef minthy het volgende:
Erg goed bezig :)
Ook mbt vertellen aan je vriendin. Is toch wel een opluchting lijkt me zo. Eerlijk zijn :)

Die vriend heeft ooit een 1 of andere cursus gedaan dat hem emotioneel en alles best wel geholpen heeft. Z'n pa heeft hem ook gedaan en blijkt een 5x betere pa te zijn geworden. Dus hij al zo van "moet jij ook doen" Alleen kost t bes wel wat geld. Stelt die gast voor dat ik daarvoor naar m'n pa ga. Die wil het best wel betalen als ik erom zou vragen. Maar zie mezelf niet zo snel met m'n problemen naar hem toe gaan. Misschien ooit als het ect nodig is, maar nu nog niet.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 14:02:32 #278
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_129863782
Heftig, s_e! Je had al verwacht dat het heavy zou gaan worden en dat werd het dan ook. Hang in there!
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 14:02:51 #279
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_129863800
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 13:31 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Ook mbt vertellen aan je vriendin. Is toch wel een opluchting lijkt me zo. Eerlijk zijn :)

Die vriend heeft ooit een 1 of andere cursus gedaan dat hem emotioneel en alles best wel geholpen heeft. Z'n pa heeft hem ook gedaan en blijkt een 5x betere pa te zijn geworden. Dus hij al zo van "moet jij ook doen" Alleen kost t bes wel wat geld. Stelt die gast voor dat ik daarvoor naar m'n pa ga. Die wil het best wel betalen als ik erom zou vragen. Maar zie mezelf niet zo snel met m'n problemen naar hem toe gaan. Misschien ooit als het ect nodig is, maar nu nog niet.
Een of andere cursus? Wat voor cursus dan? *benieuwd is
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 14:10:02 #280
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_129864061
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 14:02 schreef Detroit het volgende:

[..]

Een of andere cursus? Wat voor cursus dan? *benieuwd is
http://www.corinor.nl/per(...)ng/columbustraining/
  † In Memoriam † vrijdag 9 augustus 2013 @ 14:55:41 #281
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_129865761
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 00:08 schreef Royco1 het volgende:

[..]

Ik heb nooit mensen snel dichtbij laten komen, en van die paar bij wie ik dat wel gedaan heb heeft er , van wie ik nu nog steeds zou zeggen dat als er iemand is van wie het nooit zou verwachten, me bedrogen.

En dat maakt het nog steeds moeilijk.
Ik leg makkelijk contact, daten gaat ook goed, maar dan houdt het op. Ik hou ze op afstand.
Nu is er iemand om wie ik echt ben gaan geven, voor wie de gevoelens dieper gaan. Maar om dit toe te moeten geven en haar dichtbij te laten komen scares the shit out of me. Waardoor ik bang ben dat ik haar weer weg ga duwen.
Herkenbaar, de pijn van iemand kwijtraken raakt echt zo een diep niveau van pijn. En dan jezelf maar beschermen, of een of ander compromis zoeken. Is kut.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 01:32 schreef Faeroer het volgende:
Teruggaan (mentaal) naar angstige/traumatische gebeurtenissen terwjil je met je ogen een object volgt. Teruggaan naar de situatie en een cijfer geven voor de angst. Realistisch kijken hoe het had moeten lopen, etc. Situatie realistisch bekijken waarbij je dus wel echt terug moet naar zo'n situatie, wat erg moeilijk is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 12:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Dus veel van die deurtjes die je vroeger al had afgesloten en waar je zei; Dit en dat heb ik verwerkt! Ik ben daar echt over heen! wordt dan weer geactiveerd...

"Verwerken" is ook zo'n raar westers fenomeen. Hoe verwerk je iets? Heb je het 'verwerkt' als je er geen last meer aan ondervind? Hoe moet je iets verwerken?
:')
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:45:46 #282
136738 peleetje
He is a big mouth...
pi_129871477
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 01:32 schreef Faeroer het volgende:
Mij ook aangeboden. Omdat ik wat 'traumatische ervaringen heb' waar ik overgens helemaal last van heb maar goed... (waarom het aangeboden werd is ook beetje vreemd)

Ik vond dat EMDR maar een beetje vaag en zweverig klinken. Moest er eigenlijk een beetje om lachen.

Maar goed... als het voor andere wel werkt is het natuurlijk top!
pi_129872952
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 17:45 schreef peleetje het volgende:

[..]

Mij ook aangeboden. Omdat ik wat 'traumatische ervaringen heb' waar ik overgens helemaal last van heb maar goed... (waarom het aangeboden werd is ook beetje vreemd)

Ik vond dat EMDR maar een beetje vaag en zweverig klinken. Moest er eigenlijk een beetje om lachen.

Maar goed... als het voor andere wel werkt is het natuurlijk top!
Zo zweverig en vaag is EMDR niet hoor, gewoon wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en veel toegepast omdat het zo doeltreffend is. :)
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_129873012
Bij mij heeft EMDR ook wel effect gehad, hoewel ik echt dacht dat het onzin was en niet zou werken
pi_129883242
Hoi, kom hier ook maar eens een kijkje nemen. :)
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_129883350
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 13:31 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Dat vond ik nou ook, al heb ik nu een fikse inzakker te pakken. Te druk gedaan deze week :')
Op zich viel het qua opluchting nog wel aardig mee, ik kan er ontzettend "tralalatwiedeldiedoe" over praten. Haast alsof het niet eens over mezelf gaat. Wel fijn dat ze op de hoogte is, ze gaf al aan dat ze vaker gaat drammen om me de deur uit te krijgen :D

Voor wat betreft die cursus; zou je het niet wat luchtig kunnen brengen?
Tante minthy!! O+
pi_129883474
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:33 schreef Miniem het volgende:
Hoi, kom hier ook maar eens een kijkje nemen. :)
Hoi :W
Gaat het wat minder?
Tante minthy!! O+
pi_129883715
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:39 schreef minthy het volgende:

[..]

Hoi :W
Gaat het wat minder?
Al een hele tijd eigenlijk.
W8 al sinds begin dit jaar op hulp.
Was bij een maatschappelijk werkster terecht gekomen in januari. 2 gesprekken mee gehad en voor mij was het weer over, het klikte niet met haar en ze ging toch weg.

Ggz weer aangemeldt in mei en volgende week pas mn eerste gesprek wegens vakantietijd.

En ik heb mezelf net voor het eerst gesneden, dus het gaat behoorlijk kut.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 23:47:14 #289
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_129883827
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:36 schreef minthy het volgende:

[..]

Dat vond ik nou ook, al heb ik nu een fikse inzakker te pakken. Te druk gedaan deze week :')
Op zich viel het qua opluchting nog wel aardig mee, ik kan er ontzettend "tralalatwiedeldiedoe" over praten. Haast alsof het niet eens over mezelf gaat. Wel fijn dat ze op de hoogte is, ze gaf al aan dat ze vaker gaat drammen om me de deur uit te krijgen :D

Voor wat betreft die cursus; zou je het niet wat luchtig kunnen brengen?
Altijd fijn dergelijke gesprekken :)

De man heeft net een fikse tv voor me gekocht (hij wou me wat kado doen, alleen meneer was iets te enthousiast). Ik ga echt nu niet om geld vragen.

Grumbl zie net twee foto's van mezelf terug op facebook gemaakt tijdens het dansen :r
pi_129883925
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:44 schreef Miniem het volgende:

[..]

Was bij een maatschappelijk werkster terecht gekomen in januari. 2 gesprekken mee gehad en voor mij was het weer over, het klikte niet met haar en ze ging toch weg.

Ggz weer aangemeldt in mei en volgende week pas mn eerste gesprek wegens vakantietijd.

Dat klinkt als heel wat minder, bah!
Ik hoop dat je nu in ieder geval wél baat gaat hebben bij GGZ :)
Tante minthy!! O+
pi_129884025
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:47 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Altijd fijn dergelijke gesprekken :)

De man heeft net een fikse tv voor me gekocht (hij wou me wat kado doen, alleen meneer was iets te enthousiast). Ik ga echt nu niet om geld vragen.

Grumbl zie net twee foto's van mezelf terug op facebook gemaakt tijdens het dansen :r
Oh geweldig, dat enthousiasme :D
Ik kan het me voorstellen dat het nu een beetje te gek voelt om dat ook nog van hem te vragen.

Dat grumbl herken ik, dat is minder...
Tante minthy!! O+
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 23:54:11 #292
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_129884091
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:52 schreef minthy het volgende:

[..]

Oh geweldig, dat enthousiasme :D
Ik kan het me voorstellen dat het nu een beetje te gek voelt om dat ook nog van hem te vragen.

Dat grumbl herken ik, dat is minder...
Sowieso het zinnetje "he pap, het gaat niet zo lekker met me" vind ik al kut. Zie ik mezelf niet doen. Daarbij dan nog te vermelden "wil jij voor m'n cursus betalen want ondanks dat ik niet slecht verdien hou ik geen geld over" ... nee dankje :N
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 01:37:50 #293
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_129888233
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:44 schreef Miniem het volgende:

[..]

:( sterkte....
pi_129889293
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:47 schreef Cue_ het volgende:
De man heeft net een fikse tv voor me gekocht (hij wou me wat kado doen, alleen meneer was iets te enthousiast).
Dat ken ik. Ik kreeg een halve wereldreis, maar een knuffel was alles dat ik nodig dacht te hebben. ;(
pi_129889426
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:13 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat ken ik. Ik kreeg een halve wereldreis, maar een knuffel was alles dat ik nodig dacht te hebben. ;(
knuffel! Al was dat vast niet van degene die je hem wilde hebben. :P
Touching from a distance ~
pi_129889459
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:13 schreef Gray het volgende:

[..]

Eentje van mij dan, al zal die niet hetzelfde zijn *;

Slaappil ingenomen, ik merk dat ik teveel jaag in m'n hoofd, het is vanavond niet te stoppen/af te leiden. Achteraf gezien ben ik veel te druk geweest in de afgelopen week, daar zal het wel mee te maken hebben :)
Tante minthy!! O+
pi_129889562
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:18 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

knuffel! Al was dat vast niet van degene die je hem wilde hebben. :P
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:20 schreef minthy het volgende:

[..]

Eentje van mij dan, al zal die niet hetzelfde zijn *;
O+

quote:
Slaappil ingenomen, ik merk dat ik teveel jaag in m'n hoofd, het is vanavond niet te stoppen/af te leiden. Achteraf gezien ben ik veel te druk geweest in de afgelopen week, daar zal het wel mee te maken hebben :)
Komt wel goed schatje. :*
pi_129889692
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:24 schreef Gray het volgende:

[..]

[..]

O+

[..]

Komt wel goed schatje. :*
Uiteindelijk vást een keertje, daarvan ben ik overtuigd ;)
Tante minthy!! O+
pi_129889747
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:29 schreef minthy het volgende:

[..]

Uiteindelijk vást een keertje, daarvan ben ik overtuigd ;)
wat voor slaappillen heb je?
Touching from a distance ~
pi_129889871
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:32 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

wat voor slaappillen heb je?
Zolpidem, werkt doorgaans zeer snel. Een halfje is hier voldoende :P
Tante minthy!! O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties