Beste lezer,quote:Huisbaas mag roker huur opzeggen
ANP
Duitse huiseigenaren mogen een huurder de wacht aanzeggen als hij rookt. Als sigarettenrook van een huurder overlast veroorzaakt bij de buren, dan mag de huur worden opgezegd. Dat heeft een rechter in het Duitse Düsseldorf bepaald.
De zaak was aangespannen door een 75-jarige man. Die werd na 40 jaar door de verhuurder van zijn appartement de wacht aangezegd omdat de buren klaagden over de stank van sigaretten die uit zijn appartement kwam. Het hele trappenhuis van het appartementencomplex stonk volgens de buren naar rook.
Niet pikken
Volgens de rechter hoeft een verhuurder het niet te pikken als sigarettenrook voor stankoverlast zorgt, ook al heeft een huurder het recht om in zijn eigen huis te roken.
De huurder beargumenteerde onder meer dat hij er ook niks aan kan doen dat zijn huis niet luchtdicht is.
Zie hier
Nieuwsberichten melden geldt voor over de gehele wereld.quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:27 schreef Ferrari_Tape het volgende:
MISLEIDENDE TT.
Dit gaat over Duitsland, lul.
Denk ik ook.quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit zal wel een extreem geval zijn geweest.
En terecht dat hij eruit gezet is. Dit is gewoon vervuiling van het trappenhuis en dat hoef je niet te pikken.quote:Het hele trappenhuis van het appartementencomplex stonk volgens de buren naar rook.
Ik heb snel last van kinderen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:35 schreef ems. het volgende:
Prima natuurlijk. Als de buren er dermate veel last van hebben lijkt het me niet meer dan logisch dat de huurbaas daar wat over te zeggen heeft. Dat is niet alleen van toepassing op rook, me dunkt.
Dan zou ik daar vooral melding van maken als het teveel van het goede isquote:Op woensdag 31 juli 2013 17:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb snel last van kinderen.
Dat vraag ik me ook af.quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:44 schreef Leandra het volgende:
Ik ben benieuwd wat voor uitspraak de rechter zou hebben gedaan als het een koopappartement was ipv een huurappartement....
"Huiseigenaren mogen overlast veroorzakende huurder de wacht aanzeggen" had de lading inderdaad beter gedekt.quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:54 schreef TNA het volgende:
Zwaar overtrokken TT. In een slecht geïsoleerde flat sijpelt rook blijkbaar het gebouw door. Tsja.
Het is alleen niet zijn eigen huis.quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:23 schreef Scjvb het volgende:
maar een sigaretje hier en daar moet wel kunnen, en al zeker in uw eigen huis.
Bij onze zuiderburen is er vorig jaar al een vergelijkbare uitspraak gedaan.quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:23 schreef Scjvb het volgende:
Maakt u zich geen zorgen, voorlopig betreft het onze oosterburen en dit wensen we hier zo te houden.
Ja, de overlast voor de buren is echter niet anders....quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:52 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af.
Een huurder zal hierin veel minder sterk staan dan een koper van een appartement, denk ik.
Zo zegt men dat, ook al is het een huurhuis.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is alleen niet zijn eigen huis.
Juridisch is het nogal een verschil. En in deze ook een relevant verschil.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:05 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Zo zegt men dat, ook al is het een huurhuis.
Dan liggen de rollen inderdaad even anders dan in de volksmond.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Juridisch is het nogal een verschil. En in deze ook een relevant verschil.
In California is een wet in de maak die het verbied om te roken in niet-vrijstaande huizen. Koop of huur, maakt niet meer uit. California was ooit de eerste plek waar roken in openbare gelegenheden verboden werd, dus op termijn (ca. 10 jaar) zal het hier ook wel zover zijn, dat alleen mensen in een vrijstaand huis nog mogen roken.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, de overlast voor de buren is echter niet anders....
Naar verluidt was ergens ook een wet in de maak die zelfs verbiedt om op het strand te roken.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:09 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In California is een wet in de maak die het verbied om te roken in niet-vrijstaande huizen. Koop of huur, maakt niet meer uit. California was ooit de eerste plek waar roken in openbare gelegenheden verboden werd, dus op termijn (ca. 10 jaar) zal het hier ook wel zover zijn, dat alleen mensen in een vrijstaand huis nog mogen roken.
Frankrijk. En terecht die wet. Mensen hebben er last van.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:13 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Naar verluidt was ergens ook een wet in de maak die zelfs verbiedt om op het strand te roken.
Goed, ik ben er zelf niet bij geweest, maar men zou toch denken dat die rook in de buitenlucht wel wegwaait.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:18 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Frankrijk. En terecht die wet. Mensen hebben er last van.
Elk nadeel heeft z'n voordeel....volgens die logica kan er straks ook niet meer ge-BBQ-ed worden, want andere mensen hebben daar last van.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:18 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Frankrijk. En terecht die wet. Mensen hebben er last van.
Dat hij aanpassingen moet doen aan de woning, of daar niet meer in roken lijkt mij.quote:Op woensdag 31 juli 2013 17:44 schreef Leandra het volgende:
Ik ben benieuwd wat voor uitspraak de rechter zou hebben gedaan als het een koopappartement was ipv een huurappartement....
Ik zou liever een wet zien, die gezinnen met kinderen op het strand verbiedt. Dat gejengel van die onopgevoede, minderjarige kwallen...quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:13 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Naar verluidt was ergens ook een wet in de maak die zelfs verbiedt om op het strand te roken.
Want zij kunnen iets doen aan de duitse wetgeving?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 02:23 schreef arjan1212 het volgende:
een die zich om dit soort maatregelen zorgen maakt, stem vvd , pvv o
Hoe verklaar je dan al die rondslingerende peuken?quote:Op woensdag 31 juli 2013 20:18 schreef LXIV het volgende:
Wel raar eigenlijk, aangezien rokers tot de meest gezagsgetrouwe, belastingbetalende en brave burgers van dit land behoren.
Rookverbod op de werkvloer en in de horeca in combinatie met het weghalen van alle asbakken op straat.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 08:26 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan al die rondslingerende peuken?
Complot van niet-rokers.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 08:26 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan al die rondslingerende peuken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |