Als het je alleen om die specifieke steden gaat adviseer ik je om een reisplan op te stellen en vooral eens rond te gaan kijken. Het kan best zo zijn dat InterRail helemaal niet bij je reiswensen aansluit.quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:35 schreef Irritatie100 het volgende:
De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:18 schreef James1988 het volgende:
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
Graag gedaan!quote:
Ik ben vorig jaar met de auto naar Zweden gegaan, ik vond het een erg leuke rit om te doen (de twee groten bruggen in Denemarken en Denemarken-Zweden vond ik erg indrukwekkend), maar ook wel slopend. Heb je ook rekening gehouden met tolwegen en -bruggen?quote:Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uitHoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.
Ik ben uitgegaan van oktober omdat dat nog ver weg is en je dan vaak vroegboekkortingen krijgt, zonder rekening te houden met je agendaquote:Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was
Ik moet het nog zien. Een trein volgens een RailJet-achtig principe (loc, rijtuigen, stuurstandrijtuig) zou wel eens populair kunnen worden bij leasemaatschappijen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 01:28 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
Ligt niet aan jou, de site is ruk met het invoeren van stationsnamen, uiteindelijk heb ik het kunnen doen met het invullen van REO en BORquote:Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.
Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.
Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestjequote:Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.quote:Op woensdag 31 juli 2013 09:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
Wel eerst SingleCiCo werkend krijgen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?
Dit klinkt wel heel erg als: "We doen maar wat, of het een verbetering is interesseert ons allerminst, maar we doen tenminste wat." Da's natuurlijk best lovenswaardigquote:Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
Hoe je het went of keert, ik denk dat niemand er op zit te wachten 3 x van vervoerder te wisselen tussen rotterdam en groningenquote:Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
Ik bedoel.. Het is maar afwachten wat men straks in Den Haag gaat doen als het vierde spoorwegpakket erdoor komt. Als ze het goed doen zou het zomaar een verbetering kunnen zijn. Als ze het niet goed doen dan weten we hoe dat afloopt. *pakt voorbeeld uit chipkaartdossier*quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dit klinkt wel heel erg als: "We doen maar wat, of het een verbetering is interesseert ons allerminst, maar we doen tenminste wat." Da's natuurlijk best lovenswaardig
Wie zegt dat je dan 3x van vervoerder zou moeten wisselen? Dat hangt helemaal af van hoe het opdelen van het HRN wordt gedaan.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:49 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Hoe je het went of keert, ik denk dat niemand er op zit te wachten 3 x van vervoerder te wisselen tussen rotterdam en groningen
Maar je bent dan wel flexibiliteit in lijnvoering kwijt. Daarnaast blijven de regionale overheden dan buiten spel staan. Terwijl juist daar soms best synergie met het busvervoer behaald kan worden en men zich daar heel erg bewust is van de economische functie die het OV kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het Amsterdamse spoorplan of de betrokkenheid van een gemeente als Almere als het aankomt op een goede dienstregeling en voldoende capaciteit.quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:00 schreef Peterselieman het volgende:
Of ze omarmen min of meer het plan van de FMN dat het net in drie delen wil opknippen. Ook dan lijkt er voorlopig niet meer overstappen dan nu in te zitten.
Al moet je 80 keer van vervoerder wisselen. Als je SingleCiCo maar in orde hebt maakt dat niet uit natuurlijk. Behalve onnodige overstaps misschien, maar dat is alleen maar goed want daarmee jaag je meteen die ellendige asociale lomp trage kutbejaarden met 4 sleepkoffers de trein uitquote:Op woensdag 31 juli 2013 10:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wie zegt dat je dan 3x van vervoerder zou moeten wisselen? Dat hangt helemaal af van hoe het opdelen van het HRN wordt gedaan.
Als er één InterCity-concessie wordt vergeven, en verder een groot aantal regionale concessies met alleen maar sprinters en IR-treinen, dan is er niks aan de hand. En dan kun je alsnog met één trein van Rotterdam naar Groningen.
Als je sleepkoffers uit de treinen wilt hebben kun je beter gewoon niet meer stoppen op Schipholquote:Op woensdag 31 juli 2013 11:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Al moet je 80 keer van vervoerder wisselen. Als je SingleCiCo maar in orde hebt maakt dat niet uit natuurlijk. Behalve onnodige overstaps misschien, maar dat is alleen maar goed want daarmee jaag je meteen die ellendige asociale lomp trage kutbejaarden met 4 sleepkoffers de trein uitDat is win-win
als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar je bent dan wel flexibiliteit in lijnvoering kwijt. Daarnaast blijven de regionale overheden dan buiten spel staan. Terwijl juist daar soms best synergie met het busvervoer behaald kan worden en men zich daar heel erg bewust is van de economische functie die het OV kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het Amsterdamse spoorplan of de betrokkenheid van een gemeente als Almere als het aankomt op een goede dienstregeling en voldoende capaciteit.
Je neemt je verloren flexibiliteit gewoon weer terugquote:Op woensdag 31 juli 2013 11:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.
de reiziger is bijna altijd de pineutquote:Op woensdag 31 juli 2013 11:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je neemt je verloren flexibiliteit gewoon weer terugVan de reiziger
Wat krijg je precies aan flexibiliteit weer terug?quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.
Maatwerk is in ieder geval iets dat moet gebeuren.
dat je mogelijk echt regionaal maatwerk kunt leveren, zoals betere afstemming van het treinvervoer met de andere modaliteitenquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Wat krijg je precies aan flexibiliteit weer terug?
Hoezo zou dat nu niet kunnen?quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat je mogelijk echt regionaal maatwerk kunt leveren, zoals betere afstemming van het treinvervoer met de andere modaliteiten
het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordtquote:
Het blijkt in de praktijk gewoon lastig omdat NS andere belangen heeft dan een regionale overheid die verantwoordelijk is voor het busvervoer. Het is bijvoorbeeld in Almere onzinnig dat er geen tariefintegratie is tussen NS en Connexxion omdat het de reiziger een kwartier kan uitsparen op Almere Haven-Almere Buiten, de treinen daar ruim zat voor zijn, en het de busvervoerder bussen scheelt. Nu nemen al die mensen de bus omdat overstappen op de trein de reisprijs verdubbeld.quote:
Van opknippen HRN krijg je alleen maar meer eilandjesquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordt
Zijn die er daadwerkelijk? De dienstregeling van het hele land zit vast aan station Zwolle. Zo'n beetje iedere trein die er rijdt, iedere bestaande aansluiting. Het spoor zit te vol om flink te gaan schuiven, tenzij je dat in het regionale vervoer gaat doen en dat kan je al eisen in een aanbesteding.quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordt
Nee, niet per definitie meer maar vooral andere eilandjes.quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Van opknippen HRN krijg je alleen maar meer eilandjes
En het mooiste is dan dat het ook nog elke paar jaar wijzigtquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Nee, niet per definitie meer maar vooral andere eilandjes.
We gaan gewoon terug naar de 19e eeuw dan hequote:Op woensdag 31 juli 2013 12:44 schreef GlenSpey het volgende:
Dat hele opknipverhaal en gejammer over concessies gaat drie keer niks worden. Gedoe met overstappen, omchecken, tijden die niet op elkaar aansluiten, materieeltekorten cq. overschotten door de grote diversiteit aan vervoerders etc. Nee, de reiziger gaat daar echt niet beter mee af zijn dan met het huidige systeem
Wél gezelligquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
We gaan gewoon terug naar de 19e eeuw dan he![]()
Houten bankjes, gaslampen, Iedere 10 km een conducteur te zien, conducteurs met gezag, dat soort dingenquote:
Dat is makkelijk gezegd, maar wat wil je doen met de huidige IC's die op een deel van de route voor stoptrein spelen?quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:55 schreef James1988 het volgende:
Als er één InterCity-concessie wordt vergeven, en verder een groot aantal regionale concessies met alleen maar sprinters en IR-treinen, dan is er niks aan de hand.
Je kunt je afvragen of Amsterdam-Hoorn/Den Helder ook echt in het IC-net thuishoren. Het zijn voornamelijk toevallig doorrijdende intercitytreinen omdat het capaciteit scheelt op Amsterdam CS.quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:56 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is makkelijk gezegd, maar wat wil je doen met de huidige IC's die op een deel van de route voor stoptrein spelen?
Denk aan Zwolle-Roosendaal of de uitlopers naar Den Helder, Vlissingen, Enkhuizen enz...
Opknippen? Wordt niemand beter van
Onderdeel maken van IC-concessie? Dáág regionale inspraak
Of één keer per uur een snelle IC en voor de rest regionale treinen?
En wie bepaalt dan eigenlijk waar die IC's wel of niet mogen stoppen?
En dat is dan juist het probleem, want als die lijntjes alleen nog door regionale vervoerders uitgevoerd mogen worden, gaat dat op die manier ten koste van de efficientie van het gehele treinnetwerk.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of Amsterdam-Hoorn/Den Helder ook echt in het IC-net thuishoren. Het zijn voornamelijk toevallig doorrijdende intercitytreinen omdat het capaciteit scheelt op Amsterdam CS.
Dat is weer een extra handeling die je nu veelal (nog) niet hoeft te maken. En het kost ook weer een hoop extra geld om die systemen in alle treinen in te bouwen. En wie daar uiteindelijk de rekening van krijgt...quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:08 schreef Peter het volgende:
In- en uitchecken in een voertuig lost al een hoop op...
Ook in treinen? Nee, dat lijkt me geen goed idee. Het lokt fraude uit (gemakkelijker stiekem tussendoor uit te checken zonder dat de conducteur het door heeft, dus je zou extra personeel moeten huren om dat aan te pakken) en je zou bij iédere overstap uit- en in moeten checken, wat het in- en uitstappen langzamer doet verlopen en ook wederom tot veel extra handelingen leidt die nergens voor nodig zijn.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:08 schreef Peter het volgende:
In- en uitchecken in een voertuig lost al een hoop op...
Bij trams en bussen werkt het anders primaquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ook in treinen? Nee, dat lijkt me geen goed idee. Het lokt fraude uit (gemakkelijker stiekem tussendoor uit te checken zonder dat de conducteur het door heeft, dus je zou extra personeel moeten huren om dat aan te pakken) en je zou bij iédere overstap uit- en in moeten checken, wat het in- en uitstappen langzamer doet verlopen en ook wederom tot veel extra handelingen leidt die nergens voor nodig zijn.
Ja, maar dat is anders:quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef Peter het volgende:
[..]
Bij trams en bussen werkt het anders prima.
Daar had natuurlijk op voorhand over nagedacht KUNNEN worden. Maar wat is er heerlijker dan er op los blunderen van andermans geld?quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dat is weer een extra handeling die je nu veelal (nog) niet hoeft te maken. En het kost ook weer een hoop extra geld om die systemen in alle treinen in te bouwen. En wie daar uiteindelijk de rekening van krijgt...
Er is over nagedacht en er is de juiste beslissing gemaakt, namelijk de paaltjes gewoon op het station en niet in de trein.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Daar had natuurlijk op voorhand over nagedacht KUNNEN worden. Maar wat is er heerlijker dan er op los blunderen van andermans geld?
Want? Elke 8-10 meter een in- en uitcheckpaal bij de deurenquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:19 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ja, maar dat is anders:
- Minder gemakkelijk om fraude te plegen.
Dat betwijfel ik..quote:- In het algemeen stap je op bustrajecten minder vaak over dan in de treinketen.
Ja, elke vervoerder heeft zijn eigen eilandquote:
ik meende altijd dat de dienstregeling om Schiphol draaidequote:De dienstregeling van het hele land zit vast aan station Zwolle. Zo'n beetje iedere trein die er rijdt, iedere bestaande aansluiting. Het spoor zit te vol om flink te gaan schuiven, tenzij je dat in het regionale vervoer gaat doen en dat kan je al eisen in een aanbesteding.
Conducteurs met gezag heb ik in Rusland een fantastische oplossing voor gezien, men neme 2 conductrices en een kast van een kerel (mét kogelvrij vest) die bij de deur aan het einde van de coupé gaat staan. Zodra je die 1 keer gezien had haalde je het wel uit je hoofd om zwart te rijden of andere dingen uit te spokenquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Houten bankjes, gaslampen, Iedere 10 km een conducteur te zien, conducteurs met gezag, dat soort dingenIk zeg DOEN
In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deurquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:19 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ja, maar dat is anders:
- Minder gemakkelijk om fraude te plegen.
- In het algemeen stap je op bustrajecten minder vaak over dan in de treinketen.
precies. Dat is het nadeel bij het in- en uitchecken in een voertuig zelfquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:35 schreef ikeetgraagpatat het volgende:
[..]
In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deur
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |